محاسبه سود سپرده بانکی: آموزش سریع محاسبه سود بانکی!

در شرایط اقتصادی کنونی که بحران تورم در کشور شدید است، افراد معمولا منبع درآمد دیگری در کنار شغل اصلی خود دارند. یکی از این منابع درآمد از طریق دریافت سود سپرده بانکی است. سود سپرده بانکی مبلغی است که در ازای سپرده‌گذاری پول در حساب بانکی پرداخت می‌شود. میزان این سود بنا بر مبلغ سپرده بانکی محاسبه می‌شود. اما نحوه محاسبه سود سپرده چیست؟ و سود سپرده های بانکی چگونه محاسبه می شود؟ برای اطلاعات بیشتر در خصوص طرز محاسبه سود سپرده بانکی با ادامه مطلب همراه باشید. 

چرا محاسبه سود سپرده بانکی مهم است؟

پیش از اینکه در خصوص نحوه محاسبه سود سپرده‌های بانکی صحبت کنیم، بهتر است به این بپردازیم که اصلا این محاسبه باید برای ما مهم باشد. به طور کلی، با محاسبه سود سپرده بانکی می‌توان مشخص کرد از قرارداد سود سپرده بانک چه مقدار پول دریافت خواهید کرد. به این صورت، می‌توانید برای آینده بهتر برنامه‌ریزی کنید.

همچنین، به این طریق می‌توانید تصمیم بگیرید که چه میزان پول در حساب بانکی قرار دهید. برای مثال، اگر ۱۰ میلیون تومان در حساب بانکی بگذارید و سود سپرده بانک ۲۰ درصد باشد، سود سپرده بانکی در یک سال برای 10 میلیون تومان حدود ۲ میلیون تومان خواهد بود.

توجه داشته باشید که سود سپرده بانکی برای بانک‌های مختلف، متفاوت است. بنابراین، فرمول محاسبه سودِ سپرده بانکی روز شمار یا بلند مدت می‌تواند کمک کند تا تصمیم بگیرید پول خود را در کدام بانک و با چه سود سپرده‌ای قرار دهید.

محاسبه سود سپرده روز شمار مهم است چون می‌تواند کمک بکند تا تصمیم بگیرید در چه بانک‌هایی سرمایه اصلی خود را برای دریافت سود قرار دهید.

چرا محاسبه سود سپرده بانکی مهم است؟

محاسبه سود سپرده بانکی به کدام سپرده های بانکی سود تعلق می گیرد؟

در ایران سپرده‌های مختلفی هستند که محاسبه سودِ سپرده بانکی شامل آنها می‌شود. برای مثال برای کارت‌های بانکی که جزو سپرده‌های کوتاه مدت هستند، سود سپرده ۵ درصد اعمال می‌شود. از سوی دیگر، سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارند.

سپرده کوتاه مدت ویژه سه ماهه و ۶ ماهه به ترتیب سود سپرده ۱۲ و ۱۷ درصدی دارند. علاوه بر این، سپرده‌های بلند مدت با سررسید 1 ساله و ۲ ساله هستند که سود سپرده برای آنها به ترتیب ۲۰.۵ و ۲۱.۵ درصد است.

بهره حساب‌های بانکی بر چه اساسی محاسبه میشود؟ نحوه محاسبه سود برای سپرده گذاری به نوع سپرده بستگی دارد. برخی از سپرده‌های بانکی روز شمار و کوتاه مدت و بقیه بلند مدت و سالانه هستند و میزان سود آنها هم متفاوت است.

محاسبه سود سپرده بانکی به کدام سپرده های بانکی سود تعلق می گیرد؟

آیا فرمول محاسبه سود بانکی در بانک‌های مختلف یکسان است؟

با اینکه بانک‌های مختلف نرخ سود سپرده متفاوتی دارند، اما در استفاده از فرمول ریاضی محاسبه سود بانکی با هم متفاوت نیستند. در نتیجه، اگر می‌خواهید سود سپرده را برای بانک‌های مختلف حساب کنید، می‌توانید از فرمول جدید محاسبه سودِ سپرده‌ی بانکی برای همه آنها استفاده کنید.

آیا فرمول محاسبه سود سپرده بانکی در بانک‌های مختلف یکسان است؟

فرمول محاسبه سودِ بانکی چطور محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه فرمول سود بانکی فقط به دو داده نیاز دارید. اول از همه باید مبلغ سرمایه اصلی و مبلغ درصد سود سالانه را بدانید. سپس، برای محاسبه سود سپرده یک ساله یا بلندمدت سپرده باید مبلغی که در سپرده گذاشتید را در درصد سود سالانه ضرب کنید.

برای مثال فرض کنید که ۲ میلیون تومان در یک سپرده بانکی گذاشته‌اید، که درصد سود سالانه آن ۲۶ درصد است. وقتی که دو میلیون تومان را ضربدر ۲۶ درصد می‌کنید، مبلغ ۵۲۰ هزار تومان به دست می‌آید که سود سالانه سپرده است. حالا برای محاسبه درصد سود سپرده روزانه کافی است که همین مبلغ سود سالانه را تقسیم بر ۳۶۵ روز کنید که مقدار میزان آن ۱۴۲۵ تومان سود روزانه است.

محاسبه سود بانکی ماه شمار

فرمول محاسبه سود ماه شمار هم خیلی راحت است. برای این کار کافی است که همان سود روزانه‌ای که برای سپرده به دست آورده‌اید را در تعداد روزهای ماه که ۳۰ یا ۳۱ روز است، ضرب کنید. بنابراین، میزان سود ماهیانه برای روزهای ۳۰ روزه برای این مبلغ ۴۲۷۴۰ و برای ماه‌های ۳۱ روزه ۴۴۱۶۴ تومان خواهد بود.

سود سپرده بانکی چگونه محاسبه می شود؟ محاسبه سود حساب به مبلغ اصلی سرمایه در سپرده و درصد سود سالانه‌ آن بستگی دارد. در اصل، فرمول محاسبه سود بانکی با ضرب این دو مقدار در هم به دست می‌آید.

فرمول محاسبه سودِ بانکی چطور محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه سود بانکی 18 درصد چگونه است؟

برای چگونگی محاسبه سود بانکی ۱۸ درصد، باید مبلغ سپرده را در میزان درصد سود سپرده بانکی ضرب و بعد تقسیم بر ۱۰۰ کنید. برای مثال اگر ۱۰ میلیون تومان پول را در سپرده بانکی با سود ۱۸ درصد گذاشته باشید، میزان سود آن برای یک سال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

اگر بخواهید فرمول محاسبه نرخ سود بانکی ماهیانه را حساب کنید، باید سود سالانه را تقسیم بر ۱۲ کنید که این میزان ۱۵۰ هزار تومان خواهد شد.

نحوه محاسبه سودِ سپرده بانکی 18 درصد چگونه است؟

محاسبه سود سپرده بانکی با ابزارهای آنلاین

اگر محاسبه سود بانکی کوتاه مدت یا بلند مدت برایتان دشوار است، می‌توانید از ابزارهای محاسبه سود بانکی آنلاین استفاده کنید. برای مثال، یکی از سایت های آنلاین سایت باحساب است. در سایت باحساب یک قسمت به نام سود سپرده بانکی برای محاسبه درصد سود سپرده و مبلغ آن وجود دارد.

در این قسمت در فیلد نوع محاسبه می‌توانید مبلغ سود سپرده یا درصد سود را محاسبه کنید. این سایت برای محاسبه سود سپرده بلند مدت، در فیلدهای خود فقط مبلغ سپرده و درصد سود سالانه سپرده را می‌خواهد. سپس، در فیلد تعداد روز می‌توانید تعداد روزی که می‌خواهید درصد سود را برای آن حساب کنید، انتخاب کنید.

سایت باحساب با توجه به اطلاعاتی که در فیلدهای مربوط به محاسبه سود بانکی سپرده ها پر کرده‌اید، می‌تواند سود سپرده حساب را با توجه به مدتی که تعیین کرده‌اید، محاسبه کند.

محاسبه سودِ سپرده بانکی آنلاین چگونه است؟

سه فاکتور مهم در فرمول محاسبه سود بانکی چیست؟

در طریقه محاسبه سود سپرده های بانکی ۳ فاکتور مهم نقش دارند. یکی از آنها مبلغ سپرده است. مبلغ سپرده مقدار پولی است که در سپرده بانکی قرار می‌دهید. فاکتور دیگر در شیوه محاسبه سود سپرده بانکی نرخ سود است. نرخ سود همان درصد سود سالانه‌ای است که بانک برای سود سپرده تعیین می‌کند.

عامل سوم هم نوع سپرده است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، سپرده‌های کوتاه مدت روز شمار وجود دارند که نحوه محاسبه سود بانکی روز شمار بر اساس تعداد روزهایی حساب می‌شود که پول را در آن قرار داده‌اید. اما سپرده‌های بلند مدت سپرده‌هایی هستند که سودشان در طول زمان طولانی تر و بر اساس سود سالانه حساب می‌شود. سپرده‌های پس انداز هم برای افرادی هستند که می‌خواهند پولشان را پس‌انداز کنند.

فرمول محاسبه ی سود سپرده های بانکی بر اساس میزان پس‌انداز ماهیانه حساب می‌شود. بطور کلی، این سه فاکتور در محاسبه سود سپرده اهمیت زیادی دارند، چون بر اساس این سه نوع فاکتور فرمول محاسبه سود سپرده انجام می‌شود.

سه فاکتور مهم در فرمول محاسبه سود بانکی چیست؟

آیا پرداخت سود روز شمار به سپرده بانکی محدود است؟

بله، در رابطه با پرداخت سود روز شمار محدودیتی وجود دارد. در گذشته افرادی که مبالغ سپرده خود را در حساب‌های روز شمار می‌گذاشتند، می‌توانستند هر روز سود آن را برداشت کنند. با این وجود، امکان برداشت سود به طور روزانه باعث شد که تعدادی از سرمایه‌گذاران از این ویژگی سو استفاده و سود حساب را هر روز را برداشت کنند. سپس آنها مبلغ اصلی سرمایه و سود را برداشت می‌کردند و در پایان روز برمی گردانند.

این کار باعث می‌شد که بانک‌ها بدون استفاده از مبلغ سرمایه اصلی آنها مجبور باشند که سود سرمایه بپردازند. در نهایت، بانک مرکزی در سال 1397 اعلامیه‌ای منتشر کرد که بنابر آن پرداخت سود روز شمار به سرمایه‌گذاران ممنوع شد. در حال حاضر، تنها فقط سودهای ماهیانه و سالیانه که به سرمایه گذاران پرداخت می‌شود.

آیا پرداخت سود روز شمار محاسبه سود سپرده بانکی محدود است؟

تفاوت سود روز شمار و ماه شمار در محاسبه سود بانکی چیست؟

تفاوت سود روز شمار و ماه شمار به نحوه محاسبه سود بانکی و پرداخت آن توسط بانک‌ها برمی‌گردد. برای مثال اگر مبلغ سرمایه‌ای را در سپرده روز شمار بگذارید، بانک میزان سود آن را هر روز حساب می‌کند. اما محاسبه سود سپرده ماهانه بر حسب تعداد ۳۰ یا ۳۱ روز حساب می‌شود و بانک در انتهای هر ماه یا تاریخ معینی از ماه سود ماهیانه را پرداخت می‌کند.

لازم به ذکر است که بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، بانک‌ها دیگر اجازه برداشت سود روزانه را به سرمایه‌داران نمی‌دهند و سرمایه‌گذاران فقط می‌توانند سود ماهیانه برداشت کنند.

تفاوت سود روز شمار و ماه شمار در محاسبه سود سپرده بانکی چیست؟  

مقالات مرتبط

نظرات