وام قرض الحسنه چیست: معرفی شرایط و مدارک مورد نیاز

آیا تازه زندگی مشترک خود را شروع کرده‌اید و احتیاج به وام دارید؟ در این صورت وام قرض الحسنه می‌تواند بودجه مناسبی برای تامین هزینه‌های شروع زندگی مشترکتان باشد. مزیت این وام این است که  دیگر نیاز نیست نگران بازپرداخت آن به همراه نرخ بهره باشید. همچنین، وامِ قرض‌الحسنه شرایط ساده‌تری نسبت به وام‌های دیگر دارد و برخی از بانک‌ها نیز شما را مجبور نمی‌کنند که برای گرفتن این وام چک یا سفته ارائه دهید. علاوه بر این، گرفتن این وام نسبت به باقی وام‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. برای آگاهی از مبلغ و مشمولان دریافت با  اینوستو  همراه باشید. 

وام قرض الحسنه: وام بانکی یعنی چه؟

پیش از اینکه به این بپردازیم که وام قرض الحسنه یعنی چه، می‌خواهیم بررسی کنیم اصلاً وام بانکی به چه معنا است؟ وام بانکی اصولاً پولی است که بانک به شما قرض می‌دهد تا نیازهای مالی خود را برطرف کنید. با این حال، بانک از شما انتظار دارد که مبلغ این وام را در بازه‌های زمانی مشخص همراه با نرخ بهره یا سود به بانک بازپرداخت کنید.

شرایط وام دادن برای بانک‌ها و انواع وام‌ها متفاوت است. برخی از بانک‌ها برای تضمین بازپرداخت مبلغ وام به همراه سود آن، از وام گیرنده می‌خواهند تا ضامن به بانک معرفی کنند.

وام قرض الحسنه

وام قرض الحسنه چه نوع وامی است؟

در بانکداری اسلامی، وامِ قرض‌الحسنه یعنی وامی که بانک بدون دریافت سود به مشتریان پرداخت می‌کند. بانک این وام را با هدف تامین نیازهای ضروری و عمومی اشخاص حقیقی و حقوقی قرض می‌دهد و سود و نرخ بهره‌ای از آنها دریافت نمی‌کند.

حالا که با مفهوم وام بانکی آشنا شدید، اجازه دهید تا مفهوم وام قرض الحسنه را بررسی کنیم. این وام نوعی وام نیکوکارانه است که بانک‌ها و موسسات مالی آن را به افراد نیازمند می‌دهند. با این حال، فرد وام گیرنده دیگر مجبور نیست که وام را همراه با نرخ بهره آن به بانک بازپرداخت کند. چنین ویژگی باعث شده که این وام جزو وام‌های محبوب بین مردم باشد.

افراد نیازمند به دلایل مختلف این وام را دریافت می‌کنند. حالا این دلایل می‌تواند تهیه وسایل و ابزار برای اشتغال‌زایی، افزایش تولید، ازدواج، کمک هزینه تحصیل، درمان و غیره باشد. اما انواع وامِ قرض‌الحسنه چه هستند؟

وام قرض‌الحسنه با سایر وام‌ها چه تفاوت‌هایی دارد؟

تفاوت‌های مهمی بین وام قرض الحسنه و سایر وام‌های بانکی دارد. برای مثال، یکی از مهمترین تفاوت‌های آن نبود نرخ بهره در بازپرداخت آن است. این به این معنی است که وقتی تسهیلات صفر درصد دریافت و مبلغ آن را بازپرداخت می‌کنید، دیگر مجبور نیستید به همراه مبلغ اصلی وام سود آن را هم به بانک بپردازید.

یک تفاوت مهم دیگر در هدف وام‌های قرض الحسنه است. بانک‌ها برای اهداف خیرخواهانه این وام را به متقاضیان می‌دهند. اما هدف از دادن سایر وام‌های بانکی دیگر کسب سود مالی است. همچنین، این وام ها بسته به نیازهای مالی متقاضیان متنوع هستند (مثل وام ازدواج، مسکن، فرزندآوری، …). از سوی دیگر، بازپرداخت آن شرایط منعطف‌تری دارد و متقاضیان در انتخاب مدت بازپرداخت و مبلغ آن گزینه‌های بیشتری دارند.

وامِ قرض الحسنه چند درصد است؟ این وام نرخ بهره ندارد. بنابراین، اگر وامِ پنج میلیونی یا حتی وامِ سیصد میلیونی بگیرید، درصد سودی به آن تعلق نمی‌گیرد.

تفاوت وام قرض‌الحسنه با سایر وام‌ها

وام قرض الحسنه به چه کسانی تعلق میگیرد؟

وامِ قرض الحسنه از کجا بگیرم؟ این وام یکی از انواع وام بانکی است و بانک‌های متعددی در ایران هستند که این وام را به متقاضیان ارائه می‌دهند و از جمله‌ی آنها می‌توان به بانک‌های صادرات، سپه، تجارت، انصار و … اشاره کرد.

همه افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند برای دریافت این وام ثبت نام کنند. با این حال، وام‌های قرض الحسنه با قیمت‌های بالاتر به کسانی تعلق می‌گیرند که پول مازاد دارند. این افراد باید پول خود را در سپرده در بانک به مدت چند ماه بگذارند تا وام با قیمت بالا به آنها تعلق گیرد.

انواع وام قرض الحسنه چه هستند؟

متقاضیان وامِ قرض‌الحسنه به دلایل متفاوتی این وام‌ها را دریافت می‌کنند. این به این خاطر است که آنها نیازهای مختلف اقتصادی دارند. برای همین هم در این بخش می‌خواهیم چند مورد ازین وام ها که بانک‌ها به متقاضیان قرض می‌دهند را مثال بزنیم.

وام قرض الحسنه برای کمک هزینه تحصیل چیست؟

وام قرض الحسنه برای کمک هزینه تحصیل یک نوع وام است که بانک به دانشجویان برای مخارج تحصیلی و زندگی آنها می‌دهد. میزان تسهیلات قرض الحسنه برای کمک تحصیل بستگی به مقطع تحصیلی دانشجو دارد. برای مثال، اگر دانشجو در مقطع کارشناسی تحصیل کند، میزان وام داشجویی ۳ میلیون تومان است.

اما اگر دانشجو مقطع کارشناسی ارشد باشد، میزان وام برای او ۵ میلیون تومان و اگر مقطع تحصیلی دکترا باشد ۷ میلیون تومان است. پس از پایان دوره تحصیلی هم دانشجو باید مبلغ وام را به بانک باز پرداخت کند.

وام قرض الحسنه برای کمک هزینه تحصیل

 وام قرض الحسنه درمان چیست؟

برای مثال، یک بانک ممکن است که سقف این وام را 30 میلیون تعیین کند و مهلت بازپرداخت آن ۳۶ ماه باشد. برای همین، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد شرایط دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه درمان بهتر است به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

در کشور ما که تحت تحریم‌های اقتصادی بسیار زیادی قرار دارد، هزینه تهیه داروهای وارداتی برای خیلی از افراد هنگفت است. برای همین، بانک‌ها برای متقاضیان امکان تهیه وام قرض الحسنه درمان فراهم کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند از پس هزینه‌های درمان خود بر بیایند. با این وجود، میزان و شرایط دریافت آن در بانک‌های مختلف متفاوت است.

وام قرض الحسنه تامین ابزار کار چیست؟

وام قرض الحسنه تامین ابزار کار وامی است که بانک‌ها به کسب و کارها برای تامین وسایل و ابزار کار یا اشتغال زایی به متقاضیان می‌دهند. این وام برای افرادی که در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که کارهای اشتغال زایی انجام می‌دهند و کلاً کسب و کارهایی که می‌خواهند تولید خود را رونق دهند، مناسب است.

وام قرض الحسنه ضروری چیست؟

اگر برای نیازهای فوری و ضروری خود احتیاج به وام دارید، وامِ قرض‌الحسنه ضروری وام مناسبی برای تامین بودجه در این موقعیت‌ها و شرایط است. در حال حاضر، سقف این وام اکنون به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وام قرض الحسنه ضروری

وام قرض الحسنه بدون ضامن چیست؟

به طور کلی، وام قرض الحسنه فوری بدون ضامن وامی است که بانک‌ها برای دادن آن، متقاضیان را مجبور نمی‌کنند تا ضامن ارائه دهند. معمولا این نوع وام سریع است و بانک‌ها برای عرضه آن میزان اعتبارسنجی متقاضی را می‌سنجند.

شرایط بانک‌ها برای گرفتن وامِ قرض‌الحسنه بدون ضامن معین و خاص است. برای مثال، ممکن است بانک برای دریافت این نوع از وام بدون ضامن از متقاضی بخواهد حقوق یا مستمری ماهانه را به آن بانک واریز کنید یا چک و سفته‌ای به بانک ارائه دهید.

وام قرض الحسنه بدون سپرده چیست؟

بسیاری از بانک‌ها دریافت تسهیلات در ازای سپرده‌گذاری در بانک را الزامی می‌کنند. اما خیلی از متقاضیان ممکن است حاضر به انجام این کار نباشند و کلا از وام گرفتن منصرف شوند. برای حل این مشکل، برخی از بانک‌ها وامِ قرض‌الحسنه بدون سپرده به مشتریان ارائه می‌کنند. به این صورت، متقاضیان وام دیگر مجبور نیستند در بانک مورد نظر خود سپرده باز کنند.

وام قرض الحسنه برای رونق تولید چیست؟

وامی که برای رونق تولید از طرف بانک‌ها صادر می‌شود، وامی است که آنها برای تامین بودجه مالی بنگاه‌های تولیدی در اندازه کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد عرضه می‌کنند. بانک‌ها وام قرض الحسنه رونق تولید را با هدف تامین بودجه برای گردش اقتصادی، نوسازی، بازسازی و تکمیل واحدهای تولیدی به کسب و کارها می‌دهند.

وام قرض الحسنه رونق تولید چیست؟

وام قرض الحسنه ازدواج چیست؟

از آنجایی که شرایط اقتصادی در کشورمان در سال‌های اخیر وضعیت بدی داشته است، آمار ازدواج هم در ایران پایین آمده است. برای همین، دولت سعی کرده که با قرض دادن وام ازدواج جوانان را تشویق به ازدواج کند. در نتیجه، وام قرض الحسنه ازدواج وامی است که بانک به زوج‌هایی که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند می‌دهد تا بتوانند هزینه‌های اولیه‌ زندگی‌شان را تامین کنند.

وام قرض الحسنه فرزند آوری چیست؟

مبلغ وام فرزندآوری برای فرزندان از فرزند اول تا پنجم بین ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان متفاوت است.

هزینه‌های زندگی فقط برای آغاز زندگی مشترک گران نیست. وقتی که زوجی بخواهند فرزندی به دنیا بیاورند، باید خرج زیادی برای زندگی او کنند. از این رو، دولت از سال ۱۴۰۰ وام فرزندآوری را برای خانواده‌ها تعیین کرده است.

بر طبق مقررات بانکی وام قرض الحسنه فرزند آوری به پدرانی تعلق می‌گیرد که فرزندشان از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد. جالب توجه است که این وام فقط به یک فرزند در خانواده تعلق نمی‌گیرد. برای مثال، اگر خانواده‌ای ۴ یا حتی ۵ فرزند داشته باشد، می‌تواند درخواست تسهیلات کنند.

وام قرض الحسنه یارانه بگیران به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

وام قرض الحسنه یارانه بگیران نوعی وام است که بانک‌ها آن را به متقاضیانی می‌دهند که یارانه دریافت می‌کنند. در این وام یارانه ای، برخی از بانک‌ها یارانه نقدی یا کارت یارانه را به عنوان ضامنی از سوی متقاضی دریافت می‌کنند. با این حال، به همه تعلق نمی‌گیرد. بر طبق آخرین اخبار، این تسهیلات فقط به مستمری بگیران تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد.

وامِ قرض‌الحسنه یارانه بگیران کدام بانک است؟ بانک‌های مختلفی هستند که وام برای یارانه بگیران ارائه می‌دهند. بانک‌های ملی، رسالت، سپه، گردشگری و کشاورزی جزو این بانک‌ها هستند.

وام قرض الحسنه یارانه بگیران

شرایط وام قرض الحسنه بدون ضامن برای یارانه بگیران چیست؟

شرایط دادن وام قرض الحسنه بدون ضامن برای یارانه بگیران در هر بانک متفاوت است. با این حال، بانک‌ها یک سری شرایط کلی برای دادن این وام به متقاضیان خود دارند. برای مثال، برای ثبت نام وام یارانه بگیران بدون ضامن حتماً باید مدارک خود را ارائه دهید. همچنین، برخی از بانک‌ها هم از متقاضی می‌خواهند که به جای ضامن یارانه نقدی خود را به بانک ارائه دهند.

آیا به وام قرض الحسنه سود تعلق می‌گیرد؟

سود وامِ قرض الحسنه چقدر است؟ این وام سودی ندارد زیرا یک وام بدون نرخ بهره و برای اهداف نیکوکاری است.

خیر، سودی تعلق نمی‌گیرد. به طور کلی، وامِ قرض‌الحسنه وامی است که بانک‌ها آن را برای اهداف نیکوکارانه به افراد نیازمند جامعه می‌دهند. در واقع، مزیت اصلی این وام همین است که متقاضی بدون مجبور بودن به بازپرداخت مبلغ اصلی با نرخ بهره به بانک این وام را می‌تواند دریافت کند.

میزان وام قرض الحسنه چجوریه؟

برای این نوع وام‌ نمی‌توان مبلغ دقیقی مشخص کرد. این به این خاطر است که میزان مبلغ این وام به نوع وام و بعد به بانک بستگی دارد. برای مثال، وام طرح مهربانی قرض الحسنه بانک ملی ایران می‌تواند سقف ۳۰۰ میلیون تومانی داشته باشد. از سوی دیگر، بانک انصار برای وام‌های قرض الحسنه خود سقف ۱۵ میلیون تومانی تعیین کرده است.

پس همانطور که می‌بینید، میزان مبلغ وام و سقف آن بسته به نوع وام طرح نیکوکارانه و بانک ارائه دهنده آن فرق می‌کند.

میزان و سقف وام قرض الحسنه

سقف وام قرض الحسنه چقدر است؟

همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح دادیم، بانک‌های مختلف می‌توانند مبالغ و شرایط متفاوتی برای خود تعیین کنند. با این حال، حداکثر سقف وامِ قرض الحسنه در ایران برای اشخاص حقیقی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین، برای اشخاص حقوقی (کسب و کارهای کوچک و شرکت ها) این سقف از ۵۰۰ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وامِ قرض‌الحسنه چقدر میدن؟ مبلغ این وام بسته به بانکی که به آن مراجعه می نمایید متفاوت است. با این حال، سقف آن برای اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی ۷۵۰ میلیون تومان است.

شرایط دریافت وام قرض الحسنه چیه؟

برای گرفتن وام قرض الحسنه باید شرایط خاصی داشته باشید. با اینکه شرایط گرفتن این وام از هر بانک تا بانک دیگر متفاوت است، اما یک سری شرایط کلی وجود دارد که در این بخش آنها را توضیح خواهیم داد.

افتتاح سپرده بانکی و خوش حساب بودن

اولین شرط گرفتن این وام در بانک‌ها معمولاً افتتاح یک سپرده در آنها است. قبل از این گفتیم که امکان گرفتن وامِ قرض‌الحسنه بدون باز کردن سپرده وجود دارد اما بانک‌هایی که این امکان را می‌دهند، نادر هستند. برای همین، بیشتر بانک‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید، برای پرداخت وام از شما می‌خواهند تا سپرده‌ای در آن بانک باز کنید.

یک شرط مهم دیگر برای گرفتن این وام خوش حسابی در پرداخت آن است. برای مثال، اگر به بانکی برای گرفتن وام مراجعه کنید، بانک اول از همه سوابق بانکی شما را بررسی می‌کند. در صورتی که به موقع مبلغ وام را بازپرداخت کرده باشید، از نظر بانک خوش حساب هستید و امکان دریافت وام بیشتر خواهد بود.

 برخی از بانک‌ها با توجه به نوع امتیاز متقاضی شرایط دریافت وامِ قرض الحسنه را تغییر می‌دهند. مثلاٌ اگر امتیاز اعتبارسنجی فرد در سوابق بانکی بالا باشد، شاید دیگر احتیاجی به ارائه چک یا سفته نباشد.

معرفی ضامن معتبر

خیلی از بانک‌ها برای دادن انواع وام، از جمله وامِ قرض‌الحسنه، از متقاضی می‌خواهند که ضامن معتبر معرفی کنند تا شرایط ضامن بانکی را مورد بررسی قرار دهند. اصولاً معرفی ضامن به بانک برای اهداف کاهش ریسک دادن وام های بانک ها است. بنابراین، اگر خود متقاضی نتواند مبلغ وام را بازپرداخت کند، بانک از طرف ضامن این مبلغ را می‌خواهد. 

با این وجود، اگر مدارک و قابلیت توانایی بازپرداخت وام متقاضی به بانک اثبات شود، برخی از بانک‌ها متقاضی را از معرفی کردن ضامن معتبر به بانک معاف می‌کنند.

شرایط دریافت وام قرض الحسنه

نحوه ثبت نام و مدارک لازم برای وام قرض الحسنه چیست؟

برای گرفتن این تسهیلات بانک از متقاضی می‌خواهد یک سری مدارک را آماده کند. این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، مدارک شغلی مانند فیش حقوقی، گواهی کسر از حقوق و مدارک دیگر مثل سند خانه، زمین یا خودرو و سفته یا چک همراه مدارک ضامن می‌شود.

توجه داشته باشید که بسته به نوع وام (مثل وام ازدواج، وام مسکن، وام ابزار تامین کار و …) این مدارک ممکن است از سوی بانک‌ها متفاوت باشند. برای همین، برای اطلاعات بیشتر در مورد این مدارک بهتر است که به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

در مورد نحوه ثبت نام هم باید گفت که بانک‌های مختلف روش‌های متفاوتی برای ثبت نام متقاضیان دارند. برای مثال، در برخی از بانک‌ها این روش کاملاً حضوری است. در روش حضوری، باید به بانک مورد نظر مراجعه کرده و بعد از ارائه مدارک خود فرم‌های دریافت وام را پر کنید. اما برخی از بانک‌ها هم هستند که سامانه‌های آنلاین را برای روش غیر حضوری دریافت وامِ قرض الحسنه آنلاین به متقاضیان معرفی می‌کنند.

چه بانک‌هایی وام قرض الحسنه را عرضه می‌کنند؟

وامِ قرض‌الحسنه کدام بانک بهتر است؟ بانک‌های مختلف شرایط مختلفی برای پرداخت وام‌های قرض الحسنه دارند. بنابراین، باید به نیازها و وضعیت مالی خود نگاه کنید و بانکی را انتخاب کنید که با توجه به شرایط شما بهترین گزینه است.

بانک‌های متعددی در ایران هستند که وام قرض الحسنه به متقاضیان عرضه می‌کنند. برخی از این بانک‌ها شامل بانک‌ رسالت، بانک‌ مهر ایران، بانک اقتصاد نوین، بانک سینا، بانک پست بانک، بانک صادرات و … می‌شوند. توجه داشته باشید که هر کدام از این بانک‌ها شرایط خاصی برای پرداخت وام دارند. بنابراین، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به هر کدام از این بانک‌ها مراجعه کنید.

بانک‌ها چطور اعتبارسنجی متقاضیان برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه را انجام می‌دهند؟

قبلاً هم توضیح دادیم که بانک‌ها برای دادن این تسهیلات به متقاضیان باید آنها را اعتبارسنجی کنند. در نتیجه اعتبارسنجی فرایندی است که توسط آن بانک خوش حسابی متقاضی برای دریافت وام را ارزیابی می‌کند. بانک‌ها با توجه به اطلاعات مختلفی اعتبارسنجی را انجام می‌دهند.

این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات هویتی متقاضی در سیستم بانکی، گزارش کامل وام‌های دریافتی از سوی متقاضی و شرح بازپرداخت اقساط وام‌های دریافتی باشند. همچنین، بانک‌ها اطلاعات مربوط به بدهی به اداره‌های مالیات، گمرک، قوه قضاییه، صندوق رفاه دانشجویی و … را هم بررسی می‌کنند.

بانک‌ها ممکن است وضعیت ضامن متقاضی، استعلام بانک‌ها برای رتبه اعتباری متقاضی و وضعیت تعهدات آتی او را هم بررسی کنند.

اعتبارسنجی متقاضیان برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه

صندوق‌های قرض الحسنه چگونه بودجه مالی خود را تامین می‌کنند؟

از آنجایی که نیت و هدف ایجاد این صندوق‌ها نیکوکارانه بوده، منبع اصلی بودجه آنها افراد خیرخواه هستند. این افراد برای ثواب این صندوق‌ها را می‌گشایند و منابع مالی را در آن ذخیره می‌کنند تا افراد نیازمند بتوانند از صندوق وامِ قرض‌الحسنه وام دریافت کنند.

در نتیجه، برای کسانی که صندوق‌های قرض الحسنه باز می‌کنند، هیچ سودی عاید نمی‌شود، چون هدف اصلی این صندوق‌ها دادن وام برای تامین نیازهای مالی اقشار نیازمند جامعه است.

انواع صندوق‌های قرض الحسنه چه هستند؟

صندوق‌های قرض الحسنه سپرده‌هایی هستند که افراد خیرخواه برای دادن وام بدون سود باز می‌کنند. در نتیجه، این صندوق ها نوعی واسطه بین وام دهنده و وام گیرنده است. با این وجود، صندوق‌های قرض الحسنه هم انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

صندوق‌های قرض الحسنه حقیقی چه هستند؟

صندوق‌های قرض الحسنه حقیقی صندوق‌های غیر رسمی هستند که بیشتر به عنوان صندوق‌های قرض الحسنه خانوادگی و دوستانه در نظر گرفته می‌شوند. در این صندوق‌ها وام دهندگان هر ماه مبلغ پولی را جمع آوری می‌کنند. سپس، با توجه به مقررات صندوق، آنها را به افراد نیازمند تسهیلات می‌دهند.

صندوق‌های قرض الحسنه حقوقی چه هستند؟

صندوق‌های قرض الحسنه حقوقی بیشتر صندوق‌های مساجد حسینیه، هیئت‌های مذهبی و … هستند. این صندوق‌ها به عنوان صندوق‌های تعاونی اعتبار صنفی هم محسوب می‌شوند. همچنین، در ادارات و شرکت‌ها هم این صندوق‌ها وجود دارند. این صندوق‌ها بر خلاف صندوق‌های حقیقی زیر نظر مقررات دولتی برای دادن تسهیلات هستند.

صندوق‌های قرض الحسنه حقوقی

صندوق قرض الحسنه معاونت چیست؟

صندوق‌های قرض الحسنه معاونت صندوق‌هایی هستند که معمولاً افراد خیر ثروتمند منابع مالی آنها را تامین می‌کنند. با این حال، این صندوق‌ها تحت نظارت بانک مرکزی برای دادن وام قرض الحسنه قرار دارند. بنابراین، از آنجایی که افراد خیر و نیکوکار هستند که این کمک‌ها را به افراد نیازمند می‌کنند، به این صندوق‌ها به صندوق معاونت می‌گویند.

صندوق قرض الحسنه تعاون چیست؟

صندوق‌های قرض الحسنه تعاون صندوق‌هایی هستند که اعضای آنها در بازه‌های زمانی مختلف نیاز به دریافت وام دارند. در نتیجه، پول اضافی اعضای صندوق در آنها جمع می‌شود. سپس، در مواقع خاصی مثل قرعه‌کشی یا بنابر مدت زمان سپرده گذاری، اعضا می‌توانند از این صندوق وام بگیرند.

حدوداً ۶۲ درصد از صندوق‌های قرض الحسنه در کشور صندوق‌های قرض الحسنه تعاون هستند.  صندوق‌های پایاپای نام دیگر این صندوق ها می باشد. این به این خاطر است که میزان پول گذاشته شده در صندوق توسط اعضا و وام دریافتی توسط آنها همه بر مبنای سیستم امتیازبندی مشخص می‌شود.

صندوق قرض الحسنه بزرگ چیست؟

صندوق‌های قرض الحسنه بزرگ همان صندوق‌های کوچک وام بودند که به تدریج گسترده و حتی برخی تبدیل به بانک شده‌اند. برای مثال، صندوق قرض الحسنه انصارالمجاهدین و  قوامین به ترتیب تبدیل به بانک‌های انصار و قوامین شده‌اند.

در کل، با اینکه این صندوق‌ها در ابتدای کار فعالیتشان صرفاً صندوق قرض الحسنه بوده است، اما به تدریج از دایره فعالیت تحت نظر بانک مرکزی خارج شده‌اند و بیشتر ساختارشان شبیه نهادهای مالی و اعتباری شده است. این صندوق‌ها در ایران زیاد نیستند و فقط ۵ درصد از تمام صندوق‌های قرض الحسنه کشور را تشکیل می‌دهند.

هزینه کارمزد وام قرض الحسنه و بازپرداخت چقدر است؟

گفتیم که به وام‌های قرض الحسنه سود و نرخ بهره تعلق نمی‌گیرد. با این وجود، بانک‌ها برای انجام خدمات وام مبلغ کارمزد را از وام گیرندگان دریافت می‌کنند. این مبلغ کارمزد شامل تنظیم و نگهداری حساب متقاضیان، خدمت رسانی به آنها و حفظ زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری بانک می‌شود.

اما کارمزد وامِ قرض الحسنه چقدر است؟ معمولاً هزینه کارمزد بانک‌ها برای این وامها بین صفر تا 4 درصد است. هزینه بازپرداخت هم به مبلغ بانکی دریافتی بستگی دارد.

بازپرداخت وام یعنی اینکه مبلغ وام را در بازه زمانی چند ماهه به بانک پرداخت کنید. برای مثال، اگر یک وام ۳۰ میلیون تومانی از بانکی گرفته باشید و و مهلت بازپرداخت ۳۶ ماهه باشد، باید هر ماه حدوداً مبلغ ۸۳۳ هزار تومان به بانک بپردازید. بنابراین، مبلغ بازپرداخت به مدت بازپرداخت و مبلغ آن بستگی دارد.

نحوه محاسبه کارمزد وامِ قرض الحسنه به چندین عامل از جمله مبلغ وام، دوره بازپرداخت و درصد کارمزد بستگی دارد. همچنین برخی از بانک‌ها وجود دارند که وام بدون کارمزد هم ارائه می‌کنند.

کارمزد وام قرض الحسنه

سوالات متداول

آیا بانک‌ها وام قرض الحسنه فوری هم پرداخت می‌کنند؟

بله برخی از بانک‌ها وجود دارند که امکان گرفتن وام قرض الحسنه فوری را برای متقاضیان خود فراهم می‌کنند. برای مثال، بانک‌هایی مثل بانک انصار، ملی، ملت، سپه، تجارت، مسکن، صادرات، رفاه کارگران و پست بانک جزو بانک‌هایی هستند که وام فوری عرضه می‌کنند.

با این حال، این بانک‌ها شرایط خاص خود را برای دادن وامِ فوری دارند. برای همین، اگر مایل به دریافت وام فوری قرض‌الحسنه هستید، بهتر است که به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

آیا امکان دریافت وام قرض الحسنه بدون سپرده نیز وجود دارد؟

اما شرایط وام دهی برای این بانک‌ها متفاوت است. بنابراین، اگر مایل به دریافت وام بدون سپرده هستید، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به بانک‌هایی مراجعه کنید که این نوع وام را ارائه می‌کنند.

همانطور که در بخش وام قرض‌الحسنه بدون سپرده توضیح دادیم،  قطعاً می‌توانید وامِ فوری بدون سپرده دریافت کنید. با این حال، بانک‌هایی که این نوع وام را به متقاضیان عرضه می‌کنند زیاد نیستند. برای مثال، بانک رسالت و بانک ملی دو نمونه از بانک‌هایی هستند که بدون سپرده به متقاضیان خود این خدمت را می‌دهند.

آیا برای دریافت وام قرض الحسنه شرایط سنی وجود دارد؟

کلاً برای دریافت وام و تسهیلات قرض الحسنه باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. همچنین، بانک‌ها شرایط سنی مختلفی را برای دریافت این تسهیلات تعیین کرده‌اند. برای مثال، سقف دریافت وام قرض الحسنه زوجین تا ۵۰ سال است و اگر زوجی بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، این وام به آنها تعلق نمی‌گیرد. علاوه بر این، بانک ملی هم در طرح وام مهربانی برای زوج‌هایی که زیر ۲۵ و ۲۳ سال سن دارند مبلغ وام بیشتری می‌دهد.

 

شرایط سنی دریافت وام قرض الحسنه

 

منبع: ویکی پدیا

مقالات مرتبط

نظرات