شاخص بورس چیست: معرفی کامل انواع شاخص‌های بورس ایران و جهان به زبان ساده! کاربردها

شاخص به طور کلی ابزاری برای ارزیابی تغییرات داده‌های اقتصادی است. شاخص در بازارهای مالی معیاری برای سنجش سرمایه‌گذاری است و از این جهت اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که با بررسی و تحلیل نمودار شاخصِ بورس می‌توان شرایط بورس و نوسانات آن را ارزیابی کرده و برای تصمیم‌های بعدی از آن استفاده کرد. اما منظور از منظور از شاخصِ بورس چیست و چگونه محاسبه می شود؟ در ادامه این مطلب از  اینوستو  تصمیم داریم انواع شاخص‌های بورس و کاربردهای آنها را معرفی کنیم.

شاخص بورس چیست به زبان ساده

شاخص بورس به زبان ساده همان ایندکس (Index) است که به عنوان معیار و نشانگر چیزی در نظر گرفته می‌شود. در بازارهای مالی از جمله بازار بورس نیز از شاخص‌ها برای اندازه‌گیری تغییرات در یک بازه زمانی مشخص استفاده می‌شود.

در بازار بورس ایران که بر اساس قانون عرضه  تقاضا فعالیت می‌کند، شاخص وسیله‌ای برای ارزیابی عملکرد کل بازار است و می‌توان از طریق آن وضعیت بازار و صعود و نزول آن را ارزیابی کرد. انواع مختلفی از شاخص‌های بورس وجود دارد که برخی در کشورهای خاص کاربرد دارند.

شاخصِ بورس یعنی چه؟ شاخص فاکتوری است که تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در بازار بورس را نشان می‌دهد و افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار را مشخص می‌کند.

شاخص بورس چیست

مفهوم شاخص بورس چیست

شاخص بورس به انگلیسی Stock Index، در واقع اولین نقطه‌ی ارتباطی سهامدار با بازار سرمایه است و فرد پیش از ورود به بازار سرمایه و خرید و سرمایه‌گذاری سهام‌ها باید شاخص‌ها را به خوبی بررسی کند. اولین چیزی که فرد سهامدار در صفحه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران می‌بیند، شاخص‌های مختلف است که از جمله‌ی انها می‌توان به شاخص کل بورس، هم وزن، شاخص قیمت، شاخص بازار اول و بازار دوم و غیره اشاره کرد.

شاخصِ بورس نشانگر چیست؟ شاخص‌های بورس در واقع نشان‌دهنده تغییرات قیمتی در سهام‌ها هستند.

مفهوم شاخص بورس

انواع شاخص بورس: کاربرد و ویژگی های هر کدام از این شاخص‌ها چیست؟

در پاسخ به این سوال که شاخصِ بورس به چه معناست، توضیح دادیم که در واقع شاخص بازار بورس، معیاری برای بررسی تغییرات متغیرها است. شاخص‌ها تغییرات در بازارهای مختلف را نشان می‌دهند. به این ترتیب با بررسی قیمت سهام شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه‌گذاری، می‌توانیم وضعیت شرکت‌ها یا صنایع را بررسی کرده و در مورد انتخاب آنها تصمیم‌گیری کنیم.

شاخص‌ها پارامترهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند و با مشاهده تاریخچه شاخص بورس می‌توان به وضعیت یک شرکت یا صنایع مختلف پی برد.

انواع شاخص بورس

انواع شاخص بورس اوراق بهادار: 1. شاخص کل بورس یعنی چه؟

شاخص کل قیمت در بورس اوراق بهادار که به طور خلاصه به آن شاخص کل گفته می‌شود، تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در بازار کل را نشان می‌دهد و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار بورس را مشخص می‌کند. البته لازم به ذکر است که این شاخص سود نقدی پرداختی به سهامداران را نشان نمی‌دهد و وقتی گفته می‌شود یک شاخص 20 درصد افزایش قیمت داشته، این بدان معناست که میانگین قیمت سهام شرکت‌های بورسی نسبت به سال پایه، 20 درصد افزایش داشته است.

شاخص کل بورس

مقدار شاخص کل چگونه محاسبه می‌شود؟

مقدار شاخص کل از تقسیم ارزش جاری بازار سهام در زمان محاسبه بر ارزش جاری بازار سهام در تاریخ مبدا ضربدر 100 به دست می‌آید. در این فرمول، ارزش جاری هر شرکت در واقع حاصلضرب تعداد سهام آن شرکت در قیمت هر سهم است و مجموع ارزش جاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز ارزش جاری بازار را مشخص می‌کند.

به این ترتیب می‌توان گفت شاخص کل قیمت بازار بورس تهران، شامل سهام تمام شرکت‌های بورسی است. شاخص کل قیمت در بازار بورس اوراق بهادار تهران در سه گروه کل بازار، تالار اصلی و تالار فرعی محاسبه می‌شود و ملاک محاسبه شاخص کل هر گروه نیز، قیمت سهام شرکت‌های مورد معامله در آن گروه است.

محاسبه شاخص کل

انواع شاخص بورس: 2. شاخص هم وزن بورس چیست؟

یکی دیگر از شاخص‌های بررسی بازار بورس، صندوق شاخص هم وزن است اما منظور از شاخص هم وزن چیست و به طور کلی شاخص هم وزن یعنی چه؟ شاخص هم‌وزن از اواخر سال 1393 در دسترس کاربران قرار گرفت زیرا سرمایه‌گذاران بر این اعتقاد بودند که شاخص کل معیار واقعی و درستی نیست. در شاخصِ بورس هم وزن، همه‌ی شرکت‌های حاضر در بورس با وزنی برابر در شاخص کل سهیم هستند. به این ترتیب نوسانات مثبت یک شرکت کوچک دقیقا برابر با نوسانات مثبت یک شرکت بسیار بزرگ در شرکت بورس است.

به منظور سرمایه گذاری کم ریسک در بورس می توانید مقاله: 5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!  را مطالعه نمایید.

 

شاخص هم وزن بورس

تعریف شاخص هم وزن: شاخص کل هم وزن در بورس چیست

احتمالا این پرسش برای شما مطرح شود که منظور از شاخص کل هم وزن یعنی چه؟ شاخص کل هم‌وزن همان شاخص هم وزن است. به این ترتیب در پاسخ به سوال شاخص کل هم وزن چیست، می‌توانیم اینطور توضیح دهیم: در بازار بورس، سهام‌های کوچک و بزرگ مختلفی وجود دارند که هر کدام بسته به اندازه خود بر شاخصِ بورس کل تاثیر می‌گذارند.

در شاخص بورس هم وزن همه‌ی شاخص‌ها به یک اندازه تاثیر می‌گذارند و به همین خاطر سابقه شاخص کل هم وزن، معیار مناسبی برای بررسی روند کلی سهام‌ها است.

تعریف شاخص هم وزن در بورس

تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن چیست

شاخص هم وزن و شاخص کل هر دو حائز اهمیت هستند. شاخص کل برای سهامدارانی که سهام‌های بزرگ و شاخص‌ساز را زیر نظر دارند مناسب است و شاخص قیمت هم وزن نیز وزن بازدهی قیمت کل سهام بازار را بدون در نظر گرفتن اندازه سهام‌ها ارائه می‌دهد و برای سهامدارانی با سبد پرتفوی کوچک‌تر مناسب است.

تا اینجا در خصوص شاخص کل توضیح دادم و بررسی کردیم که شاخص قیمت هم وزن چیست. هر دوی این شاخص‌ها به یک نسبت با سهام بورسی مثبت و منفی می‌شوند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه در خصوص فرق شاخص هم وزن و کل بیشتر توضیح می‌دهیم و بررسی می‌کنیم تفاوت شاخص کل و هم وزن چیست.

در شاخص کل اندازه سهام و سرمایه حائز اهمیت است و شرکت‌های بزرگ در واقع شاخص‌های سهام‌ساز بورس در نظر گرفته می‌شوند و در تعیین شاخص کلی بسیار مهم هستند. اما در چارت شاخص هم وزن، بین شرکت‌های کوچک و بزرگ تفاوتی وجود ندارد و همگی به یک اندازه بر شاخص بورس تاثیرگذار هستند.

به این ترتیب با در نظر گرفتن این تفاوت شاخص هم وزن با شاخص کل، می‌توان گفت نماد های شاخص هم وزن روند کلی بازار را واقعی‌تر به نمایش می‌گذارند و اگر عدد شاخص هم وزن مثبت باشد، به این معناست که بیش از نیمی از سهام بازار مثبت است.

فرمول محاسبه شاخص هم وزن

فرمول شاخص هم وزن برای محاسبه‌ی این شاخص بکار برده می‌شود. در این فرمول، ابتدا قیمت روز سهام تک تک شرکت‌های بورسی بر قیمت پایه‌ی انها تقسیم شده و در ضریب تعدیل مخصوص آن سهم ضرب می‌شود. سپس عددهای به دست آمده با هم جمع می‌شوند و بر تعداد کل شرکت‌های بورسی تقسیم می‌شوند. در نهایت نیز عدد به دست آمده در عدد پایه شاخص ضرب می‌شود.

نکات محاسبه شاخص هم وزن در بورس: در محاسبه سهام های شاخص هم وزن، مواردی مانند اثر ورود و خروج شرکت‌ها، افزایش سرمایه و غیره تعدیل می‌شود.

فرمول محاسبه شاخص هم وزن

تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن

یکی از روش‌های تحلیل شاخص هم وزن، استفاده از تحلیل تکنیکال در بورس  است. شاخص کل و شاخص بورس هم وزن در بازه‌های زمانی نمودار تکنیکال تشکیل می‌دهند که می‌توان این شاخص هم وزن نمودار را با استفاده از تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار داد. هنگامی که صنایع کوچک با افزایش عرضه یک صف فروش تشکیل می‌دهند، نمودار شاخص های هم وزن با نمودار شاخص کلی یک مسیر متفاوت خواهد داشت. این نمودار همانند سایر نمودارهای قیمتی دارای نقاط مهم مانند نقطه حمایت، مقاومت، کف و سقف شاخص هم وزن است.

شاخص هم وزن شامل چه سهم هایی است

شاخص قیمت (هم وزن) شامل تمام سهام‌های موجود در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. در این شاخص بورس با توجه به ارزش بازاری سهام، هر سهام دارای وزن یکسانی است و عملکرد کلی بازار سرمایه را نشان می‌دهد.

پیش بینی شاخص هم وزن

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، شاخص کل تغییرات قیمتی سهام را با توجه به وزن و اهمیت انها محاسبه می‌کند. برای مثال اهمیت شرکت‌های بزرگ‌تر از اهمیت زیادتری برخوردارند. در مقابل نمادهای شاخص هم وزن، همه‌ی لیست سهم های شاخص هم وزن را به یک اندازه در نظر می‌گیرد. مقایسه سابقه شاخص هم وزن و شاخص کل اطلاعات مهمی به معامله‌گران می‌دهد.

برای مثال اگر شرکت های شاخص هم وزن رشد بیشتری نسبت به شاخص کل داشته باشد، این بدان معناست که شرکت‌های کوچک در حال رشد بیشتر هستند. در مقابل اگر شاخص کل رشد بیشتری نبست به شاخص هم وزن داشته باشد، یعنی شرکت‌های بزرگ رشد و سوددهی بیشتری داشته‌اند. این می‌تواند یک سیگنال برای خرید سهم نیز باشد.

انواع شاخص بورس: 3. شاخص قیمت و شاخص بازده نقدی TEDPIX

شاخص قیمت و بازده نقدی چیست؟ شاخص قیمت بازده نقدی یا همان شاخص درآمد کل، شاخصی است که از آن در اخبار و رسانه‌ها به عنوان شاخص کل بورس تهران یاد می‌شود. شاخص tedpix یکی از پرکاربردترین شاخص‌ها در میان سرمایه‌گذاران و سهامداران است که سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را نشان می‌دهد.

به طور کلی در پاسخ به این سوال که شاخص tedpix چیست، می‌توان اینطور توضیح داد که شاخص کل tedpix در واقع بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است و تغییرات قیمت سهام و سودهای سالانه پرداختی از شرکت‌ها را محاسبه می‌کند.

در بررسی شاخص بورس tedpix باید میزان تغییرات شاخص کل را بررسی کرد.

شاخص قیمت

فرمول شاخص قیمت و بازده نقدی

محاسبه شاخص بورس tedpix یا شاخص قیمت و بازده نقدی از طریق سود حاصل از افزایش قیمت سهام و سود نقدی پرداختی به سرمایه‌داران بر اساس نرخ مصوب در مجامع عمومی شرکت‌ها انجام می‌شود. در فرمول محاسبه شاخص قیمت و بازده نقدی، شاخص درآمد کل، سهام شرکت‌ها، تعداد آنها و میزان سود نقدی پرداخت شده از جانب شرکت‌ها دخیل است.

در این فرمول، مجموع قیمت و تعداد سهام هر شرکت لحاظ می‌شود و بازده هر شرکت بر اساس وزن آن مشخص می‌شود که مرتبط با تعداد سهام و قیمت آنها است.

فرمول شاخص tepix

شاخص قیمت Tepix یا شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌های بازار است که رشد قیمت و روند عمومی حرکت سهام در بازار را نشان می‌دهد. در فرمول محاسبه شاخص TEPIX حاصلضرب تعداد سهام منتشر شده در روز در ارزش جاری بازار بورس تقسیم بر تعداد سهام منتشر شده در سال پایه ضربدر ارزش کل سهام پایه به دست می‌شاید و در نهایت نیز عدد حاصل در 100 ضرب می‌شود.

انواع شاخص بورس: 4. شاخص بازده نقدی TEDIX

خب وقت آن رسیده بررسی کنیم TEDIX یا شاخص بازده نقدی چیست؟ شاخص بازده نقدی بورس یکی دیگر از شاخص‌های مهم در بورس اوراق بهادار است. در شاخص TEDIX بر خلاف شاخص بازده نقدی و قیمت، بازده نقدی سهام شرکت‌های موجود در آن تابع قیمت سهام‌ها است. این شاخص می‌تواند اطلاعات مفیدی در خصوص بازده نقدی سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه ارائه دهد.

شاخص بازده نقدی TEDIX

انواع شاخص بورس: 5. شاخص صنعت و شاخص مالی

اما منظور از شاخص صنعت چیست؟  به طور کلی شرکت‌های بورسی به دو بخش مالی و صنعتی تقسیم می‌شوند که در بخش شاخص های صنعت بورس شرکت‌های تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های خودروسازی، پتروشیمی، سیمان، مخابرات و غیره قرار دارد و در بخش مالی نیز می‌توان به بانک‌ها، بیمه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره اشاره کرد.

شاخص های صنعت در بورس (Industrial Index) میانگین تغییرات قیمت سهام شرکت‌های فعال در بخش صنعت را نشان می‌دهد و شاخص مالی (Financial Index) نیز میانگین تغییرات قیمت سهام شرکت‌های مالی را مشخص می‌کند.

شاخص متوسط صنعت و مالی هر دو از فرمول و قواعد تعدیل شاخص کل قیمت پیروی می‌کنند ولی این بخش‌ها هرکدام می‌توانند به صنایع تشکیل‌دهنده تقسیم شوند و فرمول محاسبه شاخص صنعت هر کدام به صورت جداگانه انجام می‌شود.

شاخص مالی چیست؟

شاخص مالی به انگلیسی Financial Index، معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک بازار مالی، صنعت، شرکت یا سرمایه‌گذاری است. شاخص های مالی و اقتصادی معمولا از مجموعه‌ای از شرکت‌ها یا دارایی‌ها تشکیل شده و تغییرات در ارزش آنها را نشان می‌دهد. برای مثال شاخص مالی بورس یک شاخص مالی نشان‌دهنده‌ی بازار سهام است و فاکتوری مهم برای تحلیل و پیش‌بینی شاخصِ بورس روند محسوب می‌شود.

شاخص مالی چگونه محاسبه میشود؟

تا اینجا گفتیم شاخص مالی یعنی چه و شاخص های مالی چیست. اما شاخص‌های مالی چگونه محاسبه می‌شوند؟

  • شاخص قیمت: مبتنی بر قیمت سهم‌ها
  • شاخص بازده: مبتنی بر بازده سرمایه‌گذاری در سهام یا دارایی‌ها
  • شاخص وزن‌دار: وزن‌دهی به شرکت‌ها بر اساس ارزش بازار آنها

نحوه محاسبه شاخص مالی

شاخص مالی سودآوری: شاخص های عملکرد مالی چیست؟

شاخص مالی سودآوری یکی از شاخص های مالی شرکت ها برای اندازه‌گیری عملکرد مالی یک شرکت یا سازمان است. شاخص مالی شرکت نسبت سود به سرمایه‌گذاری‌های شرکت را نشان می‌دهد و فاکتوری برای ارزیابی بهره‌وری و پایداری شرکت محسوب می‌شود.

انواع شاخص بورس: 6. شاخص سهام آزاد شناور TEFIX

به این ترتیب در تعریف شاخص آزاد شناور می‌توان گفت سهام شرکت‌های بورسی که در اختیار سهامداران حقوقی است و مرتبا در بازار خرید و فروش می‌شود سهام TEFIX در نظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از انواع شاخص بورس، شاخص قیمت tefix یا شاخص سهام آزاد شناور است. اما این شاخص آزاد شناور چیست؟ سهام شرکت‌های بورسی مختلف توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری می‌شود و سرمایه‌گذاران حقوقی مالکان پرنفوذی در شرکت‌های بورسی محسوب می‌شوند. این سهامداران با خرید سهام، درصد بالایی از سهام شرکت را مالک می‌شوند.

انواع شاخص بورس: 7. شاخص بازار اول و بازار دوم بورس

شاخص بازار اول و دوم بورس چیست؟ در بورس اوراق بهادار، شرکت‌های بورسی مختلف بر اساس فاکتورهایی مانند میزان سرمایه، تعداد سهامداران و سرمایه‌گذاران، وضعیت سودآوری، تعداد سهام موجود در بورس که خرید و فروش می‌شود و غیره، طبقه‌بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی باعث می‌شود بتوان شرکت‌های مختلف را بر اساس شرایط بهتر آنها طبقه‌بندی کرد و به این ترتیب شرکت‌هایی که شرایط بهتری دارند در بازار اول بورس قرار می‌گیرند و سایر شرکت‌ها نیز در بازار دوم بورس دسته‌بندی می‌شوند.

شرکت‌های حاضر در بازار اول بورس نیز به دو دسته تابلو اصلی و تابلو فرعی تقسیم می‌شوند که هر کدام شاخص بورس جداگانه دارند که میانگین تغییرات قیمتی آنها را نشان می‌دهد.

شاخص بازار اول و بازار دوم بورس

سایر شاخص های بورس: شاخص ۳۰ شرکت بزرگ

شاخص 30 شرکت بزرگ (از جمله فولاد، فارس، اخابر و غیره) هر سه ماه یکبار بروزرسانی می‌شود.

یکی از انواع شاخصِ بورس، شاخص 30 شرکت بزرگ است که میانگین تغییرات قیمت سهام 30 نمونه از شرکت‌های بزرگ بورس را نمایش می‌دهد. این 30 شرکت بر اساس اندازه‌ی شرکت انتخاب می‌شوند و اندازه‌ی شرکت‌ها نیز مبتنی بر ارزش روز بازار سهام است و ارزش روز بازار سهام از حاصلضرب قیمت سهم در تعداد سهام ارائه شده از شرکت به دست می‌آید.

این شاخص، تغییرات قیمت سهام را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این 30 شرکت اگرچه کمتر از 10 درصد شرکت‌های حاضر در بورس را تشکیل می‌دهند اما بیش از 70 درصد سهام‌های موجود در بورس به این 30 شرکت اختصاص دارد و تغییرات قیمتی مرتبط با این شرکت‌های بزرگ تاثیر زیادی بر شاخص کل بورس می‌گذارد.

سایر شاخص های بورس: شاخص ۵۰ شرکت برتر

این شاخص بورس مربوط به 50 شرکت برتر در بازار بورس اوراق بهادار است که معمولا هر سه ماه یکبار معرفی می‌شوند و سهام آنها نسبت به سایر شرکت‌های بورسی، قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارد. این شاخص بورسی، میانگین قیمت 50 شرکت برتر را نشان می‌دهد. این شرکت‌های برتر نیز در طول روز خرید و فروش سهام قابل‌توجهی دارند و سرمایه‌گذاران در بازار بورس به راحتی می‌توانند نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند.

نکات قابل توجه در شاخص کل که  باید مد نظر سرمایه گذاران قرار گیرد:

تفسیر شاخص بورس

تفسیر شاخص های بورس یکی از نکات مهم در سرمایه‌گذاری‌ها است. شاخص‌ها سطح کلی قیمت‌ها یا بازدهی سهام را نشان می‌دهند و کاهش و افزایش آنها لزوما به معنای صعود یا نزول قیمت سهام تمام شرکت‌ها نیست. این مساله بدان خاطر است که ممکن است برخی از شرکت‌ها با افزایش قیمت همراه باشند در حالی که کاهش قیمت تعداد زیادی از شرکت‌ها یا کاهش قیمت سهام شرکت‌هایی که اندازه بزرگ‌تری دارند، سطح کلی قیمت‌ها و در نتیجه میزان شاخص را کم کند.

نکته‌ی دیگر این است که شاخص‌ها به طور کلی سطح قیمت را در مقایسه با تاریخ مشخصی (تاریخ مبدا) نشان می‌دهند و نسبت به همان تاریخ مورد سنجش قرار می‌گیرند. میزان شاخص‌ها نسبت به تاریخ مبدا 100 در نظر گرفته می‌شوند و اگر طی چندین سال این شاخص برای مثال به 1000 برسد، بدان معناست که سطح کلی قیمت سهام نسبت به تاریخ مبدا آن 10 برابر شده است.

تفسیر شاخص بورس

کاربرد شاخص بورس

اهداف شاخصِ بورس: بعلاوه شاخص سرمایه گذاری بورس می‌تواند تغییرات احتمالی قیمت‌ها در روزهای آینده را نیز نشان دهد و سرمایه‌گذاران می‌توانند تغییرات قیمت یک سهام در دو زمان متفاوت را مقایسه کنند.

اما شاخص چه وظیفه ای بر عهده دارد و هدف از بررسی شاخصِ بورس چیست؟ شاخص‌ها معیاری بر رکود یا رونق سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق بررسی جدول شاخص بورس، وضعیت کلی بازار را سنجیده و با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

شاخص بورس سایر کشورها: انواع شاخص های بورس جهانی

شاخصِ بورس جهانی از جمله شاخصِ بورس های آمریکا نیز شاخص‌هایی برای بررسی عملکرد بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در جهان است. این شاخص‌ها معمولا توسط بورس‌ها یا سازمان‌های مالی برای نمایش و پیگیری عملکرد بازارهای مالی در کشورهای مختلف ایجاد می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین انواع شاخصِ بورس جهان اشاره می‌کنیم.

انواع شاخص های بورس جهانی

شاخصِ بورس های جهانی: 1. شاخص S&P 500

این شاخص عملکرد 500 شرکت بزرگ و معروف آمریکایی را بررسی می‌کند که در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و بورس نازداک (NASDAQ) مورد معامله قرار می‌گیرند.

شاخص بورس‌های جهانی: 2. شاخصِ بورس داوجونز

شاخص داو جونز (Dow Jones Industrial Average) نشان‌دهنده‌ی عملکرد 30 شرکت بزرگ صنعتی آمریکایی است که در بورس اوراق بهادار نیویورک معامله می‌شوند.

شاخص بورسهای جهانی: 3. شاخص نزدک یا NASDAQ Composite

شاخص نزدک چیست؟ این شاخص دربرگیرنده‌ی تمام شرکت‌های معامله شده در نزدک است و معمولا شامل شرکت‌های فناوری و اینترنت می‌شود.

شاخص بورسهای جهانی: 4. شاخص FTSE 100

این شاخص جهانی عملکرد 100 شرکت بزرگ بورسی در لندن را نشان می‌دهد.

شاخص FTSE 100

شاخص بورس‌های جهانی: 5. شاخص DAX

این شاخص نشان‌دهنده‌ی عملکرد بازار سهام در کشور آلمان است و وضعیت تغییرات قیمت در 30 شرکت بزرگ آلمانی را بررسی می‌کند.

شاخص بورس های جهانی: 6. شاخص نیکی 225

شاخص Nikkei 225 برای بررسی تغییرات قیمت در بازار سهام ژاپن است و 225 شرکت بزرگ ژاپنی را شامل می‌شود.

نمودار شاخص بورس را از کجا ببینیم؟

شاهد کاهش شاخصِ بورس امروز بوده‌اید و به دنبال دلیل افتش هستید؟ اصلا دلایل افت آن چیست؟ نمودار Stock Index به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با این حال، تحلیلگران بازار بورس معمولا نمودار شاخصِ بورس هفتگی و روزانه را بررسی می‌کنند. شاخص بورسِ هفته از آغاز شنبه تا پایان روز چهارشنبه را شامل می‌شود. این نمودار را می‌توانید در تابلو بازار بورس مشاهده کنید. این تابلو انواع شاخص‌ها و شرایط و تغییرات بازارها را به نمایش می‌گذارد.

نمودار شاخص صنایع بورس در پلتفرم‌های کارگزاری‌ها قابل مشاهده است و سهامداران می‌توانند از ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز برای آنالیز شاخص‌ها و بررسی علت افزایش یا علت افت شاخصِ بورس  استفاده کنند.

نمودار تحلیل شاخص بورس

چگونه شاخص بورس را تحلیل کنیم؟

اما تحلیل بنیادی چیست؟ تحلیل بنیادی شاخصِ بورس به سهامداران کمک می‌کند تا میزان دارایی یک شرکت، میزان فروش، Stock Index پیش بینی در یک بازه زمانی مشخص، ارزش ذاتی سهام شرکت و غیره را بررسی کند.

برای تحلیل سهام‌ها معمولا از دو معیار استفاده می‌شود که شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می‌شود. تحلیل تکنیکال از داده‌های گذشته سهام‌ها برای پیشبینی شاخصِ بورس استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارهایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد.

برای آگاهی بیشتر از نوسانات بازار بورس مقاله: شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال: همه چیز درباره شکاف قیمتی یا پرایس گپ!  را مطالعه نمایید.

 

علت ریزش شاخص بورس؟

یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذران در بازار بورس، ریزش سهام است. بازار سرمایه همیشه با افت و خیزهایی همراه است که گاهی می‌تواند منجر به ضرر و زیان‌های زیادی شود. رشد شاخصِ بورس و در مقابل ریزش آن برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است و سود و زیان آنها به این دو فاکتور بستگی دارد.

بهبود روند شاخصِ بورس باعث سود بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود و با ریزش قیمت سهام، سهامداران دچار ضرر می‌شوند. با این حال سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کمتر دچار ضرر می‌شوند زیرا با تحلیل بنیادی بورس آشنا هستند و تغییرات احتمالی را پیش‌بینی می‌کنند.

عوامل مختلفی بر آخرین وضعیت شاخصِ بورس تاثیر می‌گذارد اما از عوامل موثر بر این شاخص و ریزش آن می‌توان به تاثیر اقتصاد جهانی بر بازار، تاثیر عوامل اقتصاد کلان کشور، تحولات درونی صنایع و شرکت‌ها، شایعات و تأثیر اخبار رسانه‌های جمعی و غیره اشاره کرد.

علت رشد شاخص بورس؟

تیتر خبرها را که می‌خوانید با مواردی مانند شاخصِ بورس رکورد زد یا سقف تاریخی شاخصِ بورس و غیره مواجه می‌شوید؟ اما علت رشد بی سابقه آن چیست و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارد؟ یکی از دلایل مشاهده بیشترین عدد شاخصِ بورس، رشد نقدینگی و تورم در جامعه است که باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص کل بورس می‌شود. افزایش نقدینگی با افزایش قیمت ارز (دلار) همراه است که در نتیجه باعث افزایش قیمت در تمامی بازارهای مالی خواهد شد.

سیاست‌های اقتصادی دولت نیز بر وضعیت بازار بورس موثر است و می‌تواند باعث رونق یا افت آن شود. همچنین قیمت‌های جهانی نیز بر رشد و اوج شاخصِ بورس تاثیرگذار است و منحنی Stock Index با توجه به آن ریزش یا افزایش را تجربه خواهد کرد.

علت رشد شاخص بورس

شاخص بورس تا کجا بالا میرود؟

شاخص کل از دو قسمت تشکیل می‌شود که شامل قیمت سهم‌ها و بازدهی آنها است. با افزایش قیمت سهم‌ها، شاخص بالا می‌رود و اگر قیمت سهم‌ها ثابت بماند و سود شرکتها افزایش پیدا کند نیز شاخص بالا می‌رود. با این حال افزایش شاخصِ بورس بیشتر تحت تاثیر تغییر قیمت سهام است.

شاخص کل می‌تواند نشان دهد سرمایه‌گذاران به طور میانگین چه بازدهی از بورس خواهند داشت. با این حال همانطور که در خصوص دلایل رشد شاخصِ بورس و ریزش آن گفتیم فاکتورهای مختلفی مانند تورم، نقدینگی و غیره می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود و سودآوری شرکت‌ها را تغییر دهد. در این صورت با بیشترین رشد، می‌توان بالاترین عدد را نیز مشاهده کرد.

صعود شاخص بورس

حداکثر شاخص بورس در سال 99 از خرداد تا مرداد با رشد 130 درصدی  و همینطور بالاترین نرخ شاخصِ بورس ایران نیز در تاریخ مهر ماه 1398 به مقدار 420 هزار واحد است. این رشد را می‌توان بیشترین شاخصِ بورس ایران در نظر گرفت.

آیا می‌دانید بالاترین شاخصِ بورس در بازار بورس ایران متعلق به چه زمانی بوده است؟ شاخصِ بورس سال 99،سال 98، سال 97،سال 95، سال 92 و سال 84 بیشترین بیشترین رشد شاخص، بلند ترین موج صعودی شاخص و بیشترین رشد روزانه را تجربه کرده‌اند.

آیا حتما باید در جهت شاخص بورس ترید کرد؟

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا حتما باید در جهت شاخصِ بورس ترید کرد یا می‌توان از استراتژی‌های معاملاتی دیگر نیز برای معامله و خرید و فروش در بازار بورس استفاده کرد؟ این مساله از دو نظر قابل بررسی است.

دیدگاه اول بر این فرض قرار دارد که سهامدار از دانش معامله‌گری بالایی برخوردار است و می‌تواند با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی، روند درست قیمت‌ها را تشخیص دهد. همانطور که می‌دانید، منفی شدن شاخص کل به خاطر روند منفی اکثر شرکت‌های بزرگ است درحالی که ممکن است شرکت‌های کوچک روند مثبتی داشته باشند؛ در این صورت خرید سهام از این شرکت‌ها می‌تواند سود خوبی به همراه داشته باشد. البته برای این کار لازم است فرد دانش بالایی داشته باشد تا به سود برسد.

دیدگاه دوم برای افراد کم‌تجربه‌تر است. این افراد بدون بررسی وضعیت شاخص بورس، ممکن است معاملات ناموفقی را تجربه کنند و ضرر آنها بیش از سود باشد. در این صورت توصیه می‌شود حتما از مقایسه شاخص صنایع بورس استفاده شود.

نوسان گیری در بورس با شاخص

نوسان گیری در بورس با شاخص چگونه است

یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی در بازار بورس، نوسان‌گیری است و بسیاری از سهامداران به جای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت، از این روش برای رسیدن به سود در بازار بورس استفاده می‌کنند. نوسان‌گیری در واقع خرید و فروش سهام در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر است و سود آن نیز متناسب با همین مدت زمان خواهد بود. اما آیا می‌توان از بررسی حجم شاخص بورس برای نوسان‌گیری استفاده کرد یا خیر؟

بسیاری از معامله‌گران در بازار بورس از جدیدترین تحلیل شاخص کل بورس برای نوسان‌گیری روی قیمت سهام های شاخصِ بورس استفاده می‌کنند و بر همین اساس معاملات را انجام می‌دهند. برای این کار از ابزارهای مختلف تحلیل شاخصِ بورس تکنیکال استفاده می‌شود. در این صورت، زمانی که شاخص در کف کانال قرار می‌گیرد و باید منتظر رشد آن باشیم، اقدام به خرید سهم‌های مختلف کرده و با رسیدن به جایی که امکان سقوط آن است، از سهم خارج شویم.

امکان خرید و فروش شاخص بورس وجود دارد

شاید تاکنون به این سوال فکر کرده باشید که آیا امکان خرید و فروش شاخصِ بورس وجود دارد یا خیر؟ در حال حاضر این امکان وجود ندارد اما ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور شرایطی فراهم شود که معامله‌گران بتوانند به خرید و فروش شاخص کل بورس نیز بپردازند.

البته این شاخص کل هیچ‌گونه ماهیتی ندارد اما کسب سود یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بازارهای مالی است و خرید و فروش‌هایی که منجر به کسب سود توسط معامله‌گران شود، امکان‌پذیر است.

آیا هر روز باید شاخص کل بورس را تحلیل کرد

تغییرات شاخصِ بورس امروز چطور بود و چقدر بود؟ آیا بررسی لحظه ای آن مهم است و باید هر روز شاخص بورسِ زنده را تجزیه و تحلیل و آنالیز کرد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بررسی شاخص روز بورس برای معامله‌گران بسیار حائز اهمیت است و در واقع سیگنالی برای تعیین جهت اصلی رفتار قیمت‌ها در بازار است. با توجه به نوع ابزار تحلیل عدد شاخص بورس امروز، معامله‌گران می‌توانند رفتار شاخص را در بازه‌های زمانی مختلف تجزیه و تحلیل کنند.

بررسی وضعیت شاخصِ بورس امروز باید تحلیلی بر رفتار قیمت‌ها در یک یا دو هفته‌ی آتی باشد؛ به این تریب دیگر نیاز نیست ارزش امروز و روزهای دیگر به صورت جداگانه بررسی شود. به این ترتیب معامله‌گران می‌توانند صرفا نگاهی اجمالی بر تابلو بورس امروز داشته باشند تا بررسی کنند آیا آخرین شاخصِ بورس امروز مطابق با پیش‌بینی آنها است یا خیر.

اهمیت انواع شاخص بورس

چرا آشنایی با انواع شاخص بورس اهمیت دارد

در این مطلب توضیح دادیم که شاخص قیمت بورس چیست. اما آیا آشنایی با این شاخص‌ها مهم است؟ باید گفت شاخص‌های بورس نقش مهمی در ارزیابی وضعیت بازار سهام دارند. این شاخص‌ها وضعیت بازار را تحلیل و بررسی می‌کنند و اطلاعات دقیقی از آن ارائه می‌دهند.

برای مثال قیمت شاخص کل بورس تهران فاکتور مهمی است که سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را ارائه می‌دهد. بررسی قیمت شاخص کل بورس امروز از این جهت بسیار می‌تواند در معاملات مهم باشد.

اصلاح بازار در بورس: آیا شاخص بورس اصلاح دارد؟

داده های شاخصِ بورس معمولا اطلاعات مفیدی به معامله‌گران می‌دهد و داشتن استراتژی‌های درست نیز می‌تواند به حفظ سودآوری در بازار سهام کمک کند.

وقتی در بازار بورس در طی چند هفته یا چند ماه، سقوط مشاهده می‌شود، به اصطلاح به آن اصلاح بازار گفته می‌شود. این اتفاق معمولا هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد و بخشی طبیعی از چرخه بازار سهام است. اما برای معامله‌گران این مساله مهم است که تفاوت اصلاح، ریزش شاخص بورس و پولبک را بدانند چرا که تشخیص زمان اصلاح بسیار کار دشواری است.

شاخص بورس به دلار

ارزش دلاری شاخصِ بورس عملکرد بازار بورس یا سهام را در مقایسه با ارز و دلار آمریکا نشان می‌دهد. این شاخصِ بورس معمولا نشان‌دهنده تغییرات قیمت سهام و ارز در بازار است و به عنوان یک فاکتور مهم در تحلیل عملکرد بازار سهام و تاثیر تغییرات قیمت ارز بر بازار استفاده می‌شود.

برای محاسبه شاخصِ بورس به دلار از تغییرات قیمت سهام شرکت‌های مختلف و نرخ تبادل ارز دلار آمریکا بر ارز بازار استفاده می‌شود و فاکتور مهمی است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا وضعیت بازار را پیش‌بینی و تحلیل کنند.

محاسبه شاخص بورس به دلار

حمایت شاخص بورس

توضیح دادیم که شاخصِ بورس تهران چیست و چه عملکردی دارد. در عکس آن حتما خطوطی افقی را مشاهده کرده‌اید. خط حمایت، در واقع خطی است که به طور تاریخی یا فنی توسط تحلیلگران و متخصصان مالی، به عنوان نقطه‌ی قوت یا حداقلی قیمت‌های سهام در نظر گرفته می‌شود. این سطح حمایت بسیار مهم است و عاملی مهم در خرید سهام محسوب می‌شود.

مقاومت های شاخصِ بورس به این خط حمایت بستگی دارد. وقتی قیمت یک سهم به خط حمایت نزدیک می‌شود، انتظار می‌رود که فشار فروش کمتر شوند و خریداران بیشتری وارد بازار شوند تا زمانی که قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند. عبور قیمت‌ها از خط حمایت به معنی شکستن مقاومت و نشانه‌ی ضعف در بازار و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

سال پایه شاخصِ بورس

وقتی سال پایه مشخص می‌شود، هر گونه تغییر در قیمت‌ها و ارزشهای شاخص‌های بورسی در سال‌های بعد متناسب با این سال اندازه‌گیری و محاسبه می‌شود و این به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا بازده و عملکرد شاخص جدید بورس را در طول زمان بهتر درک کرده و تحلیل کنند.

سال پایه یا سال مرجع یک شاخصِ بورس، سالی است که به عنوان نقطه‌ی مرجع برای محاسبه‌ی تغییرات در قیمت‌ها و ارزش‌های شاخص در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان سال پایه شاخص بورس را نقطه‌ی شروع محاسبه بازده شاخص در سال‌های بعدی نامید.

واسطه گری های مالی چیست؟

در میان انواع شاخصِ بورس همچنین می‌توان به شاخص واسطه گری مالی اشاره کرد. واسطه‌گر مالی نهادی است که نقدینگی مازاد جامعه را جذب می‌کند و با انتقال مستقیم این نقدینگی به شرکت‌ها، باعث توسعه آنها و همینطور خود می‌شود. برای مثال بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت های واسطه گری مالی، موسسات اعتباری و مالی و غیره را به عنوان واسطه گر مالی در نظر گرفت.

واسطه گری های مالی

شاخص سایر واسطه گریهای مالی

لیزینگ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های کسب اعتبار در سطح اقتصاد بین‌الملل است و بخش بزرگی از معاملات مالی، تسهیلاتی، سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار در جهان از طریق این شاخصِ بورس به دست می‌آید. در کشورهای توسعه یافته تامین اعتبارات از طریق لیزینگ پس از وام بانکی، دومین روش اصلی تامین اعتبار است. این صنعت لیزینگ در ایران با عنوان شاخص سایر واسطه گری های مالی شناخته می‌شود.

شاخص ترس و طمع بورس ایران

انواع شاخصِ بورس که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، می‌توانند وضعیت بازار را مشخص کنند و معامله‌گران مبتنی بر آن، خرید و فروش در بازار بورس را انجام دهند. اما یکی دیگر از شاخص‌ها در بازار بورس، شاخص ترس و طمع است. این شاخص که به نوعی شاخص خلاف‌گرا محسوب می‌شود، در معاملات مختلف از جمله بورس و رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تحلیل خوبی از وضعیت بازار مالی در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

شاخص خلافگرا شاخصی است که حرکت سرمایه‌گذاران در جهت خلاف بازار را نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان گفت ترس شدید سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باعث کاهش قیمت‌ها شده و طعم آنها نیز باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

درباره شاخص بورس

در این مطلب در خصوص قیمت و معنی شاخصِ بورس صحبت کردیم و به این پرسش پاسخ دادیم که واحد شاخصِ بورس چیست؟ انواع مختلفی از آن وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران، شاخص هم وزن، شاخص کل و غیره اشاره کرد. صندوق شاخصِ بورس در واقع به سهامداران و معامله‌گران اجازه می‌دهد تا وضعیت بازار را به خوبی تحلیل کنند و با آگاهی بیشتر نسبت به خرید سهام‌ها اقدام کنند.

 

 

واحد شاخص بورس چیست

منبع: ویکی پدیا

مقالات مرتبط

نظرات