وام مشاغل خانگی چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟به همراه مبلغ و شرایط دریافت

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند کسب و کار خودشان را داشته باشند و از این طریق کسب درآمد کنند. به همین خاطر، شغل های خانگی زیادی وجود دارد که برخی حتی با بودجه بسیار کم کار را شروع کرده‌اند. با این حال اگر کسب و کار خود را راه انداخته‌اید و نیاز به سرمایه‌ی بیشتری دارید، می‌توانید تسهیلات مشاغلِ خانگی دریافت کنید. در ادامه این مطلب تصمیم داریم به این مساله بپردازیم که وام مشاغل خانگی چیست و برای دریافت آن چه مدارکی لازم است، حداکثر این وام چقدر است و چطور درخواست بدهیم؟ در این مطلب از اینوستو با صفر تا صد دریافت این وام با ما همراه باشید.

وام مشاغل خانگی چیست؟

راه‌اندازی یک کسب و کار ایده‌ی منحصربفردی است که افراد زیادی آن را در ذهن می‌پرورانند. افرادی که مهارت‌های خاصی دارند، معمولا ترجیح می‌دهند یک کارگاه کوچک برای خود داشته باشند و به این طریق مدیریت زندگی خود را در دست بگیرند.

اما برای راه‌اندازی یک کسب و کار نیاز به داشتن سرمایه کافی است که خوشبختانه دولت از این کار پشتیبانی کرده و تسهیلاتی مانند وامِ مشاغل خانگی و روستایی را ارائه می‌دهد.

وام مشاغل خانگی در واقع نوعی تسهیلات بانکی است که برای راه‌اندازی یا توسعه کسب و کارهای خانگی پرداخت می‌شود و به این ترتیب فرد می‌تواند با استفاده از این وام برای خرید تجهیزات اولیه، مواد اولیه و غیره اقدام کند.

وام مشاغل خانگی

شرایط دریافت وام اشتغال خانگی

همانطور که گفتیم، وام‌های مشاغل خانگی با هدف راه‌اندازی یا توسعه کسب و کار و کارآفرینی به افراد داده می‌شود. با این حال متقاضیان دریافت وام باید شرایط خاصی را برآورده سازند. در ادامه در خصوص شرایط وام های شغل های خانگی بیشتر توضیح می‌دهیم.

شرایط وام های مشاغل خانگی: 1. شرایط شغلی و کار متقاضی

افرادی که متقاضی دریافت وام مشاغل خانگی هستند نباید در مشاغل دولتی از جمله رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، ساعتی، پروژه‌ای و غیره مشغول به کار باشند. با این حال بازنشستگان دولتی منعی برای دریافت این وام ندارند و می‌توانند در صورت برآوردن سایر شرایط، برای دریافت آن اقدام کنند.

شرایط وام های مشاغل خانگی

شرایط گرفتن وام مشاغل خانگی: 2. احراز هویت و درخواست مجوز

یکی دیگر از شرایط دریافت وام اشتغال خانگی، درخواست صدور مجوز است. برای این منظور لازم است متقاضیدر سامانه طرح ساماندهی و حمایت از شاغلین خانگی یا سایت تسهیلات شغل های خانگی به آدرس mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ثبت نام کرده و در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور، برای احراز هویت و درخواست صدور مجوز برای کسب و کار خانگی خود اقدام کنند.

شرایط لازم برای وام مشاغل خانگی: 3. گواهی مهارت و محل راه‌اندازی کسب و کار

افرادی که می‌خواهند وام برای اشتغال خانگی خود دریافت کنند، لازم است در رشته‌ی مورد نظر خود مهارت داشته و گواهی آن را نیز برای درخواست وام در سامانه بارگزاری کنند. البته برای بارگذاری گواهی مهارت، به متقاضیان 6 ماه فرصت داده می‌شود.

نکته‌ی دیگر این است که فرد متقاضی وام باید در محل راه‌اندازی کسب و کار اقدامت داشته باشد و هرگز پیش از این نیز این وام را دریافت نکرده باشد. بعلاوه محل اقامت فرد باید مناسب راه‌اندازی کسب و کار باشد و باعث آزار و اذیت همسایگان نباشد.

شرایط لازم برای تسهیلات مشاغل خانگی

 شرایط لازم برای دریافت وام اشتغال خانگی: 4. شرایط سنی و داشتن ضامن

بانک‌هایی که تسهیلات مختلف از جمله وام اشتغال خانگی ارائه می‌دهند، معمولا شرایط سنی 18 سال را برای حداقل سن فرد در نظر می‌گیرند. بعلاوه متقاضی وام باید گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و کارت پایان خدمت نیز داشته باشد.

در نهایت اینکه ارائه ضامن برای تسهیلات مشاغل خانگی نیز یکی دیگر از شرایط بانک‌ها است که معمولا برای وام 150 میلیونی، یک ضامن کافی خواهد بود.

وام مشاغل خانگی چقدر است؟

سوالی که برای افراد پیش می‌آید معمولا این است که وامِ مشاغل خانگی چقدره یا این وام چند ماهه است؟ مبلغ این وام برای سال 1403 فعلا مشابه با مبلغی است که برای سال 1402 در نظر گرفته شده بود.

طبق آخرین مصوربه دولت، برای هر نفر وام 150 میلیونی است. برای مثال اگر یک کسب و کار متشکل از 3 نفر باشد، این وام 450 میلیون تومان خواهد بود.

اما سود تسهیلات شاغلین خانگی چند درصد است؟ برای این وام سود 4 درصد در نظر گرفته شده است.

تسهیلات مشاغل خانگی چقدر

وام مشاغل خانگی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در ادامه‌ تصمیم داریم به این مساله بپردازیم که وام اشتغال زایی مشاغل خانگی به چه کسانی تعلق می‌گیرد. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، افراد متقاضی وام راه اندازی مشاغل خانگی نباید در شغل‌های دولتی مشغول به کار باشند و بعلاوه لازم است مدرک یا گواهی مهارت در کسب و کار مورد نظر را نیز داشته باشند.

معرفی سامانه مشاغل خانگی

ثبت نام در سایت جدید وامِ مشاغل خانگی یکی از مراحل اصلی برای دریافت این وام است. اما اینسامانه جدید چیست و چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد؟ سایت ثبت نام و گرفتن وام برای شاغلین خانگی  mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir است که توسط دولت برای ارائه‌ی تسهیلاتی از جمله وام برای راه‌اندازی کسب و کار و شغل‌های خانگی راه‌اندازی شده است.

این سامانه تحت نظر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و متقاضیان وام می‌توانند ثبت نام کرده و وضعیت خود را در این سایت پیگیری کنند یا در صورت لزوم نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

معرفی سامانه مشاغل خانگی

طریقه ثبت نام وام مشاغل خانگی

با اطلاعاتی که در خصوص وام‌های اشتغال خانگی ارائه دادیم، حالا زمان آن رسیده است که به آموزش ثبت نام وامِ مشاغل خانگی بپردازیم. به طور کلی مراحل گرفتن این وام با ثبت نام در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغلِ خانگی آغاز می‌شود که فرد متقاضی باید احراز هویت کرده و درخواست صدور مجوز را ثبت کند. در ادامه به طور مفصل نحوه گرفتن این وام را توضیح می‌دهیم.

مرحله اول: ورود به سامانه وام مشاغل خانگی

در ابتدا لازم است متقاضی وارد سایت ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به آدرس  mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir شده و در بخش ثبت نام متقاضی مستقل برای تسهیلات مشاغلِ خانگی مستقل اقدام کند. پس از کلیک روی این گزینه، متقاضی به درگاه ملی مجوزهای کشور با آدرس mojavez.ir هدایت می‌شود.

مرحله دوم: ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور

در بخش درگاه ملی مجوزهای کشور لازم است فرد متقاضی نام شغل خانگی مورد نظر خود را نوشته یا بر روی گزینه‌ی صدور مجوز مشاغل خانگی کلیک کند. در ادامه لازم است از بین دو گزینه‌ی شخص حقیقی یا حقوقی، بسته به شرایط یکی را انتخاب نموده و ثبت نام را ادامه دهد.

ثبت نام تسهیلات مشاغل

مرحله سوم: احراز هویت در درگاه ملی مجوزها

همانطور که گفتیم در ادامه ثبت نام، متقاضی باید بسته به شرایط از بین دو گزینه ورود افراد حقیقی یا ورود افراد حقوقی یکی را انتخاب کند تا بتواند مراحل احراز هویت برای وام مشاغل خانگی در درگاه ملی مجوزها را دنبال کند.

سپس فرد وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌شود و لازم است با ورود اطلاعات هویتی از جمله کد ملی و شماره تماس (به نام متقاضی وام) مراحل احراز هویت را تکمیل کند. در نهایت نیز کد ارسال شده به شماره موبایل خود را در بخش مربوطه وارد کند.

مرحله چهارم: صدور مجوز کسب و کار

پس از پایان احراز هویت، متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی دوباره به درگاه ملی مجوزهای کشور هدایت می‌شود و لازم است دوباره کسب و کار خانگی مورد نظر خود را جستجو کرده و وارد صفحه‌ی مورد نظر برای درخواست مجوز کسب و کار شود.

متقاضی باید متن نمایش داده شده در کادر را مطالعه کرده و تیک گزینه‌ی “تایید می‌کنم” را بزند و با ورود کد امنیتی گزینه‌ی درخواست مجوز را انتخاب کند تا دوباره به سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی هدایت شده و اطلاعات زیر را وارد کند:

  • اطلاعات فردی از جمله محل سکونت، وضعیت ایثارگری، وضعیت جسمانی، وضعیت محل سکونت، اشتغال و مهارت
  • عنوان شغل خانگی مورد درخواست و ارائه‌ی اطلاعات در خصوص گذراندن یا عدم گذراندن دوره‌های کسب و کار و کارآفرینی

با ورود این اطلاعات یک کد رهگیری موقت به متقاضی داده می‌شود که باید تا انتهای ثبت نام و زمان دریافت وام آن را ذخیره کند.

متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی

مرحله پنجم: ارائه‌ی اطلاعات کسب و کار

در ادامه ثبت نام این وام  لازم است فرد مشخصات فعالیت خود از جمله سابقه کار و بازار محصول را در کادرهای مربوطه وارد کرده و گزینه‌ی ثبت اطلاعات را انتخاب کند. سپس متقاضی باید هزینه‌ی تجهیزات اولیه و مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کرده و پس از بارگذاری مدارک خواسته شده، بر روی گزینه‌ی ثبت نام کلیک کند.

در نهایت صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد ثبت نام با موفقیت انجام شده است.

مرحله ششم: دریافت وام مشاغل خانگی

پس از گذشت 45 روز کاری از ثبت نام، متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی می‌تواند با استفاده از کد رهگیری، وضعیت ثبت نام خود را پیگیری کند و در صورت موافقت با درخواست او، به بانک مربوطه رجوع کرده و برای دریافت وام اقدام کند.

چگونه می توان وام مشاغل خانگی را پیگیری نمود؟

همانطور که گفتیم ثبت نام این وام در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی انجام می‌شود و پس از آن، متقاضیان وام باید برای پیگیری قبول یا رد درخواست خود باید به همین وبسایت مراجعه کنند. اما پیگیری این وام چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

پیگیری وام مشاغل خانگی

پیگیری وامِ مشاغل خانگی با کد رهگیری چطور انجام می شود؟

برای پیگیری وام با کد رهگیری، ابتدا باید وارد سایت مربوطه (mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir) شده و از منوی کنار صفحه، گزینه‌ی ویرایش و پیگیری طرح و سپس ویرایش مستقل را انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید با ورود اطلاعاتی از جمله کد رهگیری و کد ملی در کادرهای مربوطه، وارد صفحه خود شده و وضعیت وام را بررسی کنید.

گرفتن وام مشاغل خانگی چقدر طول می کشد؟

برای خیلی از متقاضیان وام این سوال مطرح می‌شود که ارائه‌ی تسهیلات مشاغل خانگی چقدر طول میکشه؟ در این خصوص باید گفت اگر ثبت نام شما با موفقیت انجام شده باشد و همه‌ی مدارک لازم برای وام را به بانک ارائه دهید، حداکثر تا 45 روز کاری این وام به فرد داده می‌شود.

گرفتن تسهیلات مشاغل خانگی چقدر طول می کشد؟

نحوه بازپرداخت وام مشاغل خانگی چگونه است؟

احتمالا می‌خواهید در خصوص نحوه بازپرداخت وام‌های اشتغال خانگی بدانید. همانطور که گفتیم، این وام برای هر نفر 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و برای کسب و کارهای بزرگ‌تر که قابلیت اشتغال‌زایی دارند و تعداد آنها تا 40 نفر می‌رسد، سقف وام تا 4 میلیارد تومان نیز می‌رسد. بازپرداخت و قسط وام‌ها به صورت ماهانه انجام می‌شود و معمولا 5 سال زمان می‌برد.

اما آیا وام مشاغل خانگی تنفس دارد؟ اقساط ماهانه پس از یک دوره تنفس 12 ماهه آغاز می‌شوند ولی اقساط سالانه دوره تنفس ندارند.

چه شغل هایی مشمول دریافت وام مشاغل خانگی می شوند؟

تا اینجا در خصوص طریقه گرفتن وامِ شغل‌های خانگی صحبت کردیم اما این وام به چه شغلهایی تعلق میگیرد و لیست رشته های تسهیلات شغل های خانگی چیست؟ به طور کلی این وام برای حمایت از شغل‌های خانگی و روستایی و همینطور زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.

لیست این وام می‌تواند شامل شغل‌هایی مانند قالی بافی، گلیم بافی، ساخت زیورآلات، معرق، منبت، خاتم کاری و غیره باشد. وام مشاغل خانگی روستایی همچنین شامل فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، ساخت صنایع دستی، پرورش ماهی، تولید میوه خشک و غیره نیز می‌شود.

افرادی که در زمینه‌های مهندسی از جمله برنامه نویسی، ساخت انیمیشن، مدیریت پشتیبانی سایت و غیره نیز فعالیت می‌کنند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

وام برای مشاغل خانگی زنان

ثبت نام تسهیلات مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار نیز امکان‌پذیر است. وام مشاغلِ خانگی زنان خانه دار برای راه‌اندازی یک کسب و کار به این افراد اعطا می‌شود. البته برای دریافت این وام لازم است متقاضی تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشد.

وام برای مشاغل خانگی زنان

آیا مشاغل خانگی برای دریافت وام نیاز به مجوز دارند؟

بله. همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، از شرایط لازم برای دریافت وامِ مشاغل خانگی، دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزهای کشور است. بنابراین در طی ثبت نام وام برای اشتغال خانگی، لازم است متقاضی برای دریافت مجوز نیز اقدام کند که در این خصوص توضیح دادیم.

شرایط عمومی برای اخد مجوز کسب و کار خانگی چگونه است؟

برای دریافت مجوز کسب و کار و ثبت نام برای تسهیلات شغل های خانگی، متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل سن 20 سال
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • حضور و اقامت در محل اجرای طرح کسب و کار

از شرایط اختصاصی برای دریافت این مجوز نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط
  • توانایی مدیریت کسب و کار
  • ارائه‌ی گواهی مهارت در کسب و کار مورد نظر
  • ارائه‌ی گواهی سلامت (برای مشاغل مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی)

شرایط عمومی برای اخد مجوز کسب و کار خانگی

معرفی نهادهای تامین هزینه وام مشاغل خانگی

دسته‌بندی شغل‌های خانگی بسیار متنوع است و به همین خاطر برخی از مشاغل خانگی برای دریافت وام از نهادهای مختلف اقدام می‌کنند. برای مثال وام وزارت تعاون، وامِ جهاد سازندگی، وام های مشاغل خانگی کمیته امداد، وام اداره کار، وام فرهنگ و ارشاد و غیره از جمله آنها هستند.

ثبت نام وام مشاغل خانگی وزارت ارشاد

تسهیلات شغل های خانگی وزارت ارشاد به مشاغل فرهنگی و هنری اختصاص داده می‌شود. برای دریافت این نوع وام متقاضی باید شرایطی که پیش از این به آنها اشاره کردیم را داشته باشد. از جمله مشاغلی که می‌توانند از وزارت ارشاد وام دریافت کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد: مترجمی، طراحی و دوخت لباس، تدوینگری، کلاژ و تابلوسازی، صدابرداری، روزنامه نگاری، صفحه بندی، نویسندگی و غیره.

ثبت نام تسهیلات مشاغل خانگی وزارت ارشاد

مزایا و معایب وام مشاغل خانگی

از جمله مزایای وام‌های مشاغل خانگی می‌توان به تامین بودجه اولیه برای راه‌اندازی یا توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد. این وام روش خوبی برای تامین سرمایه‌ی اولیه و کارآفرینی جوانان است. با این حال، برای این نوع وام معایبی همچون وجود شرایط خاص و ارائه گواهی و مهارت، مدت زمان بازپرداخت وام و همینطور سود وام را نیز می‌توان در نظر گرفت.

بهره‌مندی متقاضیان مشاغل خانگی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی

بر اساس اصل 29 قانون اساسی، صندوق بیمه اجتماعی برای متقاضیان مشاغل خانگی نیز در نظر گرفته شده است. طبق این اصل، افرادی که بین 18 تا 50 سال سن دارند و فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند، با عضویت در این صندوق می‌توانند از مزایای مختلف آن مانند مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان و غیره بهره‌مند شوند.

سقف پرداخت وام مشاغل خانگی چقدر است؟

همانطور که گفتیم وام اشتغال خانگی برای هر فرد مبلغ 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. با این حال برای کسب و کارهایی بزرگ‌تر که در راستای اشتغال‌زایی ایجاد می‌شوند، این مبلغ می‌تواند تا 4 میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند.

سقف پرداخت وام مشاغل خانگی چقدر است؟

وام مشاغل خانگی چند ضامن میخواد

تعداد ضامن وام مشاغلِ خانگی برای مشاغل مستقل به مبلغ 150 میلیون، یک نفر است.

وام مشاغل خانگی بدون ضامن

در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، اینطور تصویب شده است که برای وامِ شغل های خانگی خرد نیازی به ضامن وجود ندارد. به این ترتیب برای توسعه یا ایجاد کسب و کارهای کوچک خانگی، متقاضیان می‌توانند با اعتبارسنجی و یا ارائه سفته وام دریافت کنند.

مهلت ثبت نام وام مشاغل خانگی

افرادی که متقاضی تسهیلات شاغلین خانگی جدید هستند، می‌توانند در هر زمان برای ثبت نام وام اقدام کنند و برای این منظور مهلتی تعیین نشده است.

مهلت ثبت نام تسهیلات مشاغل خانگی

وام مشاغل خانگی کی پرداخت میشود؟

همانطور که گفتیم زمان پرداخت وام مشاغل خانگی، پس از 45 روز کاری از زمان ثبت نام خواهد بود. این در صورتی است که تمام اطلاعات به درستی ارائه شده باشد و مدارک لازم برای مراجعه به بانک و دریافت وام آماده باشد.

کدام بانک ها وام مشاغل خانگی میدهند؟

بانک هایی که این وام را میدهند در حال حاضر شامل بانک‌های ملی، صادرات، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه، مسکن و پست بانک می‌شود. این بانک های عامل تسهیلات شاغلین خانگی، هر کدام شرایط خاص خود را دارند و سقف تسهیلات آنها نیز بسته به شرایط درخواست کننده وام می‌تواند متفاوت باشد.

کدام بانک ها وام مشاغل خانگی میدهند؟

مقالات مرتبط

نظرات