بیمه وسایل نقلیه چیست: معرفی انواع بیمه وسایل نقلیه

اگر خدای ناکرده ماشین شما تصادف کند، شما چطور می‌خواهید هزینه‌های تعمیر آن را بپردازید؟ یا اگر به ماشین فرد دیگری بزنید و آن فرد ماشینش آسیب ببیند چگونه قصد پرداخت مخارج آن را دارید؟ از آنجایی که ماشین‌ها بسیار گران قیمت هستند، تعمیر آنها در صورت رخ دادن حادثه هم مخارج بسیار زیادی دارد. با این وجود، شما با بیمه کردن وسایل نقلیه‌تان مثل موتور و خودرو می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. برای همین، مهم است که شما در مورد بیمه وسایل نقلیه و انواع آن بیشتر بدانید تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌ای در مورد بیمه خودروی‌تان انجام دهید. با این حال، آیا شما می‌دانید که بیمه خودرو و موتورسیکلت چیست و انواع آن چه هستند؟

بیمه وسایل نقلیه چیست؟

بیمه وسایل نقلیه به زبان ساده قراردادی بین شما که بیمه گزار هستید با شرکت بیمه‌گر است. در این قرارداد، شرکت بیمه‌گر با تقبل هزینه‌های پرداختی از سوی شما تعهد دارد که در صورت رخ دادن حوادثی برای اتومبیل یا وسیله نقلیه شما مخارج تعمیر و خسارات آن را بپردازد. علاوه بر این، بیمه ای هم برای جبران خسارات وارد شده به اتومبیل فرد دیگر وجود دارد که به آن بیمه شخص ثالث می‌گویند. انواع بیمه خودرو و وسایل نقلیه متفاوت هستند و قیمت‌شان هم با هم فرق می‌کند که ما در ادامه این مقاله در مورد انواع این بیمه و عوامل تاثیرگذار در قیمت آن توضیح خواهیم داد.

داشتن برخی از بیمه‌های وسایل نقلیه در ایران اختیاری است. اما داشتن برخی از آن ها هم اجباری است و نداشتن شان ممکن است موجب توقف ترددشان در جاده‌ها شود. با این حال، آیا شما می‌دانید که انواع بیمه اتومبیل چه هستند؟

بیمه وسایل نقلیه

انواع بیمه وسایل نقلیه چه هستند؟

به طور کلی، بیمه وسایل نقلیه دو نوع است که شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌شود. با این وجود، فقط خودرو و اتومبیل‌هایی که ما در خیابان‌ها و جاده‌هایمان می‌بینیم شامل بیمه وسیله نقلیه نمی‌شوند. کل وسایل نقلیه مثل موتور سیکلت‌ها یا حتی ماشین آلات دیگر مثل تجهیزات کشاورزی هم تحت پوشش بیمه وسیله نقلیه قرار می‌گیرند که ما در ادامه این مطلب از اینوستو بیشتر در موردشان توضیح خواهیم داد.

(در صورتیکه از نوع یا مدت زمان بیمه خودرو خود آگاهی ندارید می توانید به مقاله استعلام بیمه خودرو : معرفی انواع روش های استعلام بیمه خودرو مراجعه نمایید.)

انواع بیمه وسایل نقلیه چیست: بیمه شخص ثالث

یکی از مهمترین انواع بیمه وسایل نقلیه بیمه شخص ثالث است. همچنین، داشتن این بیمه برای تمام مالکان وسیله نقلیه در ایران اجباری است. اما دقیقاً بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه چیست؟ اگر بخواهیم به طور ساده این بیمه را تعریف کنیم، فرض کنید که ماشین شما به ماشین فرد دیگری برخورد کرده است و باعث به وجود آمدن زیان‌های مالی و جانی به آن فرد و ماشینش شده است. در این صورت، بیمه شخص ثالث می‌تواند هزینه‌های آسیب‌های جانی و مالی شخص ثالث یعنی ماشینی که شما به آن برخورد کرده‌اید و راننده آن را بپردازد.

علاوه بر این، بیمه شخص ثالث می‌تواند خسارات جانی راننده مقصر را هم پوشش دهد. این خسارات جانی می‌توانند شامل فوت، آسیب‌ بدنی، نقص عضو، از کار افتادگی، شکستگی و هزینه‌های درمانی شوند. بنابراین، بیمه خودرو و بیمه موتورسیکلت شخص ثالث یک بیمه مهم محسوب می‌شود و شاید بتوان گفت که بین انواع بیمه خودرو گرفتن این بیمه از همه اهمیت بیشتری دارد.

(جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این بیمه مطلب بیمه شخص ثالث چیست را مطالعه نمایید.)

 

انواع بیمه وسایل نقلیه

انواع بیمه وسایل نقلیه چیست: بیمه بدنه

ما در پاراگراف قبلی و در بخش توضیحات بیمه شخص ثالث گفتیم که داشتن این نوع بیمه اجباری است. اما در خصوص تهیه بیمه بدنه خودرو هیچ اجباری در کار نیست. با این حال، بیمه خودرو بدنه بدنه خصوصیاتی دارد که باعث می‌شود از بین بیمه وسایل نقلیه خیلی‌ها از آن استفاده کنند. به طور کلی، بیمه بدنه هزینه‌های آسیب‌هایی که به بدنه اتومبیل شما وارد می‌شود را پرداخت می‌کند.

این بیمه موارد پوشش متنوعی دارد که به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. برای مثال، موارد پوشش بیمه بدنه اصلی شامل سرقت، رخ دادن حادثه، آتش سوزی، انفجار، خسارات وارده به لاستیک اتومبیل و خسارات ناشی از بکسل کردن خودرو می‌شوند. موارد فرعی تحت پوشش بیمه خودرو بدنه هم شامل مواردی مثل سرقت درجا، شکست شیشه، رخ دادن حوادث طبیعی و مواردی مثل پاشیدن اسید روی اتومبیل خواهند شد.

به خاطر تنوع موارد پوشش بیمه وسیله نقلیه برای بدنه اتومبیل خیلی‌ها این بیمه را در کنار بیمه شخص ثالث برای اتومبیل خود تهیه می‌کنند. به این صورت، در زمان رخ دادن حادثه مالکن خودرو می‌توانند مطمئن باشد که هزینه‌های تعمیر اتومبیلشان محفوظ خواهد ماند.

(جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این بیمه حتما مطلب بیمه بدنه چیست را مورد مطالعه قرار دهید..)

موارد استثنا در پوشش بیمه بدنه چیست؟

با اینکه موارد تحت پوشش بیمه وسایل نقلیه بدنه متنوع هستند، اما مواردی هم وجود دارند که آنها را بیمه بدنه پوشش نمی‌دهد. برای مثال، خسارات وارد شده به بدنه اتومبیل در صورت رخ دادن جنگ، شورش، اعتصاب و خسارت‌هایی که خود مالک اتومبیل به اتومبیلش وارد کرده (و نه شخص دیگری) جزو استثنائات پوشش بیمه خودرو بدنه محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، خساراتی که ناشی از توقیف و مصادره اتومبیل تحت نیروهای انتظامی به وجود می‌آید هم شامل پوشش بیمه موتورسیکلت و خودرو بدنه نخواهد شد. همچنین، اگر ثابت شود که شما گواهینامه‌تان منقضی شده یا در زمان رانندگی و حادثه مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف می‌کرده‌اید، خسارات اتومبیل شما هم شامل بیمه خودرو بودنه نخواهد شد.

از سوی دیگر، اگر شما مواد منفجره در اتومبیلتان حمل کنید یا اتومبیل شما به خاطر بارگیری اضافی یا حمل مسافران اضافه دچار خسارت شده باشد هم بیمه بدنه آن را پوشش نخواهد داد. بنابراین، خوب است که شما در زمان انعقاد قرارداد بیمه حتماً به موارد استثنای تحت پوشش بیمه بدنه شرکت بیمه گر توجه کنید.

 پوشش بیمه بدنه چیست؟

انواع بیمه وسایل نقلیه چیست: بیمه موتورسیکلت

با اینکه انواع بیمه وسایل نقلیه که اینجا توضیح دادیم تمام وسایل نقلیه را پوشش می‌دهند، شاید شما با خود بیشتر وسایلی مثل خودرو و اتومبیل‌های روزمره را در نظر داشته باشید. با این حال، وسایل نقلیه دیگری هم مثل موتور سیکلت‌ها دارای بیمه خاص خود هستند. مخصوصاً برای رانندگان رانندگی وسایل نقلیه‌ای مثل موتور سیکلت می تواند حتی خطرناک تر از رانندگی ماشین باشد.

برای همین، تهیه بیمه موتورسیکلت برای این رانندگان یک امر ضروری است. بیمه موتورسیکلت هم مثل بیمه ماشین‌ها شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌شود که ما در ادامه در مورد آنها و موارد تحت پوشششان بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت هم مثل بیمه وسایل نقلیه شخص ثالث جبران خسارت‌های وارد شده به شخص ثالث را می‌کند. داشتن این بیمه اجباری است و شامل چند نوع خسارت می‌شود. برای مثال، بیمه شخص ثالث موتور سیکلت می‌تواند خسارات مالی که به موتورسیکلت فرد دیگر در حادثه وارد شده را جبران کند.

همچنین، این بیمه می‌تواند خسارت‌های وارده به اشیا مثل درخت، ساختمان یا هر شیئی که موتورسیکلت مقصر با آن برخورد کرده را هم بپردازد. علاوه بر این، بیمه شخص ثالث موتور سیکلت می‌تواند هزینه‌های مربوط به خسارات جانی فرد شخص ثالث را هم بپردازد که این موارد شامل هزینه‌های درمانی او می‌شوند.

از سوی دیگر، بیمه موتورسیکلت شخص ثالث شامل خسارات جانی راننده می‌شود در صورتی که او گواهینامه معتبری برای موتور سیکلتش داشته باشد. اما مواردی هم وجود دارند که بیمه شخص ثالث آنها را پوشش نمی‌دهد. برای مثال، خسارات وارد شده به محموله موتورسیکلت مقصر، پرداخت جریمه‌های نقدی در اثر حبس یا پیگیری قانونی و خسارات وارد شده به موتور سیکلت در اثر خرابی یا نقص فنی موتور جزو موارد تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیستند.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

بیمه بدنه موتور سیکلت چیست؟

بیمه وسایل نقلیه موتور سیکلت برای بدنه بر خلاف داشتن بیمه شخص ثالث اجباری نیست. با این حال، اگر راننده موتور سیکلت می‌خواهد خسارت‌های وارد شده به موتورسیکلت خودش را جبران کند، باید بیمه موتورسیکلت بدنه را تهیه کند. بیمه بدنه موتورسیکلت یک سری موارد کلی را پوشش می‌دهد.

برای مثال، این بیمه خسارات وارد شده به موتور سیکلت در صورت برخورد دو موتورسیکلت با هم، برخورد موتور سیکلت با اشیا ثابت یا متحرک مثل خودروها را هم پرداخت می‌کند. همچنین، در صورت واژگون شدن موتورسیکلت یا آتش گرفتن آن بیمه بدنه موتورسیکلت هم خسارت‌های آن را پرداخت خواهد کرد.

اما مواردی هم وجود دارند که بیمه موتورسیکلت آنها را پوشش نمی‌دهد. برای مثال، در صورت سرقت موتورسیکلت، رخ دادن انفجارهای هسته‌ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وارد شدن خسارت ناشی از جنگ و شورش یا اعتصاب، و تصادف موتور سیکلت به خاطر مصرف کردن مواد مخدر و مشروبات الکلی توسط راننده، آسیب‌های وارد شده به موتور سیکلت تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی‌گیرند. برای همین، برای تهیه بیمه بدنه موتورسیکلت بهتر است که حتماً قرارداد بیمه شرکت بیمه گر را در این باره به دقت مطالعه کنید.

انواع بیمه وسایل نقلیه چیست: بیمه ماشین آلات کشاورزی و راه سازی

همانطور که از نامش پیداست، بیمه وسایل نقلیه ماشین آلات کشاورزی و راهسازی برای مالکان تجهیزات کشاورزی و راهسازی مثل تراکتور و جرثقیل کاربردی است. در اصل، بیمه خودرو ماشین آلات کشاورزی و راهسازی می‌تواند در صورت رخ دادن حادثه یا تعویض قطعات ماشین آلات کشاورزی و راهسازی هزینه‌های آن را جبران کند. همچنین، از سال ۱۴۰۲ قانونی برای رانندگان تجهیزات ماشین آلات کشاورزی و راهسازی تصویب شده که آنها را مجبور به داشتن بیمه شخص ثالث می‌کند که ما در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

بیمه ماشین آلات کشاورزی و راه سازی

بیمه شخص ثالث ماشین آلات کشاورزی چیست؟

بیمه وسایل نقلیه شخص ثالث ماشین آلات کشاورزی چند مورد را پوشش می‌دهد. برای مثال، اگر شما یکی از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی را داشته باشید و در حین کار با خودروی دیگری برخورد کنید، بیمه شخص ثالث ماشین آلات کشاورزی خسارت‌های مربوط به ماشین شخص ثالث را پرداخت می‌کند. همچنین، اگر در تصادفات دارایی‌ها و ماشین آلات شما آسیب ببینند، بیمه شخص ثالث می‌تواند آسیب‌های ماشین آلات شما را هم پوشش دهد.

علاوه بر این، در صورت رخ دادن پیگیری قانونی ناشی از تصادف و برخورد ماشین آلات شما با خودروهای دیگر بیمه شخص ثالث ماشین آلات می‌تواند بخشی از هزینه‌های قانونی شما را بپردازد. از سوی دیگر، خسارات جانی فوت و نقص عضو ناشی از استفاده ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی می‌توانند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گیرند.

قیمت بیمه وسایل نقلیه زمینی و عوامل تاثیرگذار در محاسبه آن چه هستند؟

اگر به دنبال بیمه وسایل نقلیه می‌گردید و می‌خواهید قیمت آن را بدانید، چند عامل در محاسبه آن تاثیرگذار هستند. برای مثال، یکی از عوامل مهم در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث میزان پرداخت دیه است. در سال ۱۴۰۳ میزان پرداخت دیه افزایش ۳۵.۵ درصدی داشته است که این نرخ در ماه‌های غیرحرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

عوامل مهم در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث

تاثیر قیمت بیمه پایه بر محاسبه نرخ بیمه وسایل نقلیه

قیمت بیمه پایه هم در تعیین نرخ بیمه اثر دارد. در حال حاضر، قیمت پایه حق بیمه برای انواع خودروهای سواری بین ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان تا شش میلیون و ۴۳۳ هزار تومان است. اما شرکت بیمه‌گر می‌تواند بسته به عواملی مثل تعداد سیلندر و نوع کاربرد خودرو قیمت بیمه خودرو را تعیین کند.

برای مثال، سازمان بیمه مرکزی قیمت بیمه پایه برای خودروها را بر اساس سیلندر آنها دسته‌بندی می‌کند. خودروهایی که کمتر از ۴ سیلندر داشته باشند قیمت بیمه پایشان ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان و خودروهای چهار سیلندر قیمت پایه بیمه ثالث شان ۵ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان است.

علاوه بر این، بیمه مرکزی بیمه وسایل نقلیه پایه را با توجه به نوع کاربرد هم دسته‌بندی می‌کند. برای مثال، خودروهایی مثل اتوبوس، مینی بوس و ون با توجه به تعداد ظرفیتشان نرخ پایه بیمه‌شان حساب می‌شود. اما به غیر از عوامل قیمت بیمه پایه، نرخ دیه، تعداد سیلندر خودروها و نوع کاربرد خودرو، عواملی مثل تخفیف ویژه شرکت‌های بیمه‌گر، مدت اعتبار بیمه نامه، تخفیف عدم خسارت، سقف پوشش مالی و جریمه دیرکرد در پرداخت حق بیمه نیز بر نرخ آن تاثیرگذار است.

شرایط انتقال بیمه‌نامه در صورت فروش ماشین چیست؟

ما قبل از این هم گفتیم که داشتن بیمه شخص ثالث یکی از الزامات مالکیت هر خودرویی است. اما آیا می‌توان بیمه وسایل نقلیه شخص ثالث را هم انتقال داد؟ بله، اما به هر کسی نه! این به این خاطر است که قانون مربوط به بیمه خودرو شخص ثالث اخیراً تغییر پیدا کرده است. در گذشته با تغییر مالکیت خودرو امکان انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو وجود داشت.

اما بر طبق مصوبه جدید شورای نگهبان انتقال بیمه در حال حاضر راننده محور است، نه خودرو محور. این یعنی که اگر راننده مالکیت خودروی خود را به اعضای درجه یک خانواده مثل همسر و فرزندان خود انتقال دهد، بیمه شخص ثالث خودرو نیز به آنها انتقال داده می‌شود. اما اگر راننده خودروی خود را به کسی به غیر از این اعضا بفروشد، بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو انتقال داده نمی‌شود.

شرایط انتقال بیمه‌نامه در صورت فروش ماشین

آیا داشتن بیمه موتورسیکلت الزامی است؟

بله، داشتن بیمه وسایل نقلیه موتوری برای شخص ثالث اجباری است. در گذشته، خیلی از موتور سواران برای راندن موتور سیکلت گواهینامه نمی‌گرفتند و تصادف‌های وحشتناکی برای آنها رخ می‌داد. با این حال، سازمان نیروی انتظامی برای کاهش این تصادفات قصد داشت که گرفتن گواهینامه موتور سواری را برای این رانندگان اجباری کند.

از این رو، گرفتن بیمه موتورسیکلت شخص ثالث را برای آنها اجباری کرد. اما گرفتن بیمه شخص ثالث موتوری چه ربطی به گرفتن گواهینامه دارد؟ به طور کلی، کسانی که می‌خواهند برای موتور سیکلت شان بیمه شخص ثالث بگیرند بدون گواهینامه نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

بنابراین، این یک تاکتیک هوشمندانه از سوی نیروی انتظامی برای اجباری کردن گرفتن گواهینامه موتور سیکلت و بیمه شخص ثالث است. در نتیجه، گرفتن بیمه شخص ثالث برای موتور سیکلت الزامی است. البته گرفتن بیمه بدنه موتورسیکلت الزامی نیست.

کاهش پلکانی تخفیف در بیمه وسیله نقلیه بیانگر چیست؟

آیا راننده محتاطی هستید که در سال حتی یک بار هم تصادف نمی‌کند؟ در این صورت، خبر خوشی برای شما داریم! در صورتی که شما تصادف و از خدمات بیمه بدنی یا شخص ثالث خود استفاده نکنید، تخفیف بیمه شامل شما می‌شود. همچنین، یک خبر خوب دیگر این است که در قانون جدید مربوط به تخفیف بیمه وسایل نقلیه این تخفیف به صورت پلکانی و تدریجی کاهش می‌یابد. این در صورتی بود که در قانون پیشین با یک بار تصادف ماشین شما ویژگی تخفیف عدم خسارت باطل می شد.

با این حال، از سال 1397 قانون جدیدی در این مورد تصویب شده که تخفیف عدم خسارت را به زور تدریجی کاهش می دهد. برای مثال، اگر ماشین شما اولین تصادفش را بکند ۲۰ درصد، در تصادف دوم ۳۰ درصد و از تصادف سوم به بعد ۴۰ درصد از تخفیف بیمه خودرو کم می‌شود و باقی آن برای جبران هزینه‌های بیمه گذاران باقی خواهد ماند.

تخفیف بیمه وسیله نقلیه

آیا می‌توانیم بیمه وسایل نقلیه را به صورت قسطی بخریم؟

با تورم و گرانی بسیار زیادی که در کشورمان وجود دارد، تقبل خیلی از هزینه‌های زندگی دشوار است، چه برسد به پرداخت بیمه وسایل نقلیه! از این رو، طبیعی است که برخی این سوال را مطرح کنند که آیا می‌توان بیمه خودرو را به صورت قسطی تهیه کرد؟ در پاسخ باید گفت بله می‌شود، اما نه توسط هر شرکت بیمه‌ای. دلیل آن هم این است که شرکت‌های بیمه به خاطر بدقولی بیمه گذاران در پرداخت قسط‌های حق بیمه اکثراً گزینه پرداخت حق بیمه به صورت قسطی را در اختیار آنها قرار نمی‌دهند.

با این حال، برخی از شرکت‌های بیمه خودرو وجود دارند که انتخاب خرید بیمه شخص ثالث به صورت قسطی را در اختیار متقاضیان خود قرار می‌دهند. برای مثال، شرکت بیمه سامان ۲۵ درصد از مبلغ بیمه را به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌کند. سپس، خریدار باید در طول هفت ماه اقساط بیمه را بپردازد. همچنین، شرکت‌های بیمه که گزینه خرید بیمه به صورت قسطی را فراهم کرده‌اند، به خریداران اجازه می‌دهند که اقساط آن را با دو روش با چک و بدون چک پرداخت کنند.

خرید بیمه وسایل نقلیه به صورت قسطی

کدام شرکت بیمه برای وسیله نقلیه ما مناسب است؟

شرکت‌های بیمه متعددی در ایران وجود دارند که خدمات بیمه وسایل نقلیه را ارائه می‌دهند. با این حال، ما چطور می‌توانیم از بین آنها بهترین و مناسب‌ترین را برای پوشش هزینه‌های خسارات خودروی خودمان انتخاب کنیم؟ برای بهترین انتخاب شرکت بیمه شما باید به چند عامل در توجه داشته باشید. اولین عامل در انتخاب بهترین شرکت توجه به سطح پوشش بیمه آن است. سطح پوشش بیمه یعنی که یک شرکت بیمه سقف تعهداتش برای پوشش هزینه‌های خسارت خودروی تان چقدر است؟

طبیعتاً هر چقدر که سقف پوشش بیمه بیشتر باشد، شرکت بیمه گر انتخاب بهتری است. برای مثال، قیمت بیمه و حق بیمه که شرکت بیمه از متقاضی می‌گیرد هم در انتخاب آن تاثیر زیادی دارد. با اینکه انتخاب بیشترین پوشش سطح بیمه کار درستی است. اما خیلی‌ها شاید توان مالی آن را نداشته باشند.

علاوه بر این، عواملی مثل صدور بیمه در کمترین زمان ممکن و توانایی مالی شرکت بیمه در پرداخت خسارات، تعداد مراکز پرداخت خسارات شرکت بیمه و تنوع در مدت اعتبار بیمه نامه هم عوامل مهمی در انتخاب بهترین شرکت بیمه‌گر هستند.

بهترین شرکت بیمه‌ وسایل نقلیه

تهیه بیمه وسایل نقلیه با اینوستو

با توجه به هزینه‌های روز افزون ماشین ها، تهیه بیمه وسایل نقلیه کار محتاطانه و عاقلانه ای به شمار می‌آید. بنابراین، اگر شما به تازگی مالک ماشینی شده‌اید و می‌خواهید برای آن بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه را تهیه کنید، بهتر است که آن را از یک شرکت بیمه‌گر بخرید که پوشش خوبی برای هزینه‌های خسارت ماشین شما دارد و آن را با قیمت به صرفه‌ای ارائه می‌کند.

از این رو، ما در شرکت اینوستو برای متقاضیان بیمه خودرو و موتورسیکلت بهترین طرح های بیمه با حق بیمه مناسب را تعیین کرده ایم. برای همین، اگر شما مایل به تهیه بیمه برای اتومبیل خود هستید می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

خرید بیمه وسایل نقلیه با اینوستو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات