همه چیز درباره وام فرزندآوری و تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری در سال 1403

جمعیت کشور رو به پیر شدن است و تعداد تولد نوزادان در سال‌های اخیر کاهش یافته است. به همین خاطر دولت از ابتدای سال 1390 طرحی با عنوان وام فرزندآوری را ارائه کرده است که به ازای تولد نوزادان به والدین وام اعطا می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم در خصوص قوانین جدید وامِ فرزند آوری، نحوه گرفتن وامِ فرزندآوری و جزئیات وامِ فرزند آوری صحبت کنیم و به این مساله بپردازیم که اصلا وام فرزند آوری چیست؟

تسهیلات و وام فرزندآوری چیست؟

وام‌های فرزند آوری در واقع تسهیلاتی هستند که به خانواده‌ها اعطا می‌شوند تا کمک هزینه‌ای برای تامین مخارج نوزاد باشند.  این وام به عنوان وام حمایت از فرزند آوری شناخته می‌شود و به موجب آن، هر کودکی که از سال 1400 به بعد متولد شود، مشمول دریافت این وام خواهد بود. وام کمک هزینه فرزند آوری به تعداد فرزندان خانواده و این که نوزاد فرزند چندم خانواده محسوب می‌شود، بستگی دارد.

وام فرزند آوری شامل چه سالی میشود؟ این وام فقط به نوزادانی که از ابتدای سال 1400 به بعد متولد شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

تسهیلات وام فرزند آوری: وام فرزندآوری چیست؟

مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟

سوالی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید این است که اصلا وامِ فرزند آوری چقدره؟ وامِ فرزندآوری مبلغ مشخصی ندارد و در واقع این مبلغ به این بستگی دارد که نوزاد تازه متولد شده فرزند چندم خانواده است. وامِ فرزند آوری سال جدید نیز در مصوبات جدید مشخص و اعلام شده است.

وام فرزند آوری سال 1403 چقدر است؟ تسهیلات وام فرزندآوری قرض الحسنه برای نوزادانی که از سال 1402 به بعد به دنیا آمده‌اند، به شرح زیر است:

  • وامِ فرزند آوری بچه اول – 40 میلیون تومان
  • وامِ فرزند آوری برای بچه دوم – 80 میلیون تومان
  • وامِ فرزند آوری بچه سوم – 120 میلیون تومان
  • وامِ فرزند آوری چهارم – 150 میلیون تومان
  • وام فرزند آوری فرزند پنجم به بعد – بیش از 200 میلیون تومان

جزیات وامِ فرزند آوری: حداکثر وامِ فرزندآوری برای فرزندان پنجم به بعد است که برای آنها مبلغ وام 200 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟

وام فرزند آوری و شرایط آن: وامِ فرزند آوری چه شرایطی دارد؟

تا اینجا در مورد وام فرزندآوری و مبلغ آن به ازای هر فرزند توضیحاتی دادیم اما شرایط لازم برای ثبت نام وام فرزندآوری چیست یا ساده‌تر بپرسیم: ” وامِ فرزند آوری شرایطش چیه“! خانواده‌ها برای دریافت وام فرزندآوری لازم است شرایطی داشته باشند که در ادامه به این شرایط وام فرزند آوری جدید می‌پردازیم:

  • متقاضی وام فرزندآوری باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
  • تولد نوزاد در ایران
  • تاریخ تولد نوزاد از تاریخ یک فروردین 1400 به بعد (وام به کودکانی که پیش از این تاریخ به دنیا آمده باشند، تعلق نمی‌گیرد)
  • ثبت نام و مهلت گرفتن وام فرزندآوری تا دو سال پس از تاریخ تولد خواهد بود.
  • مبلغ وام فرزندآوری برای هر فرزند متفاوت است و زمان بازپرداخت آنها نیز متفاوت خواهد بود.
  • دریافت وام فرزنداوری نیازی به سپرده گذاری ندارد.
  • به هر فرزند فقط یک بار وام تعلق می‌گیرد.

وامِ فرزند آوری تا کی مهلت دارد؟ خانواده‌ها تنها تا 2 سال پس از تاریخ تولد نوزاد خود می‌توانند برای دریافت وام فرزنداوری اقدام کنند.

وام فرزند آوری و شرایط آن: وامِ فرزند آوری چه شرایطی دارد؟

وام فرزند آوری به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سوالی که برای خیلی از خانواده‌ها مطرح می‌شود این است که وام فرزند آوری شامل چه کسانی میشود و آیا همه خانواده‌ها مشمول دریافت این وام هستند؟ طبق قانون، تسهیلات وام فرزندآوری شامل نوزادانی می‌شود که نرخ باروری در شهر محل زادگاه پدر کمتر از 2.5 باشد. این نرخ باروری را می‌توانید در سامانه تسهیلات فرزند بررسی کنید.

( جهت مشاهده ،مقایسه و بررسی انواع وام به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید.)

وام فرزند آوری به چه کسانی تعلق میگیرد؟

آیا وام فرزند آوری کارت پایان خدمت میخواهد؟

مساله‌ی دیگر در خصوص وام‌های فرزندآوری این است که آیا وام فرزندآوری پایان خدمت میخواهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای دریافت این وام نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نیست و همه متقاضیان می‌توانند برای دریافت این وامِ فرزند آوری اقدام کنند.

آیا وام فرزند آوری کارت پایان خدمت میخواهد؟

وام فرزند آوری و اقساط آن چگونه است؟

وام فرزندآوری قسطش چجوریه؟ اولین قسط وام فرزند آوری برای بازپرداخت وام، 6 ماه پس از دریافت وام پرداخت می‌شود. با این حال اگر پیش از تمام شدن اقساط اول، فرزند دیگری در خانواده متولد شد، می‌توانند برای وام فرزند دیگر نیز اقدام کنند.

مدت بازپرداخت و شرایط اقساط وام فرزند آوری چقدر است؟

شرایط بازپرداخت وام فرزندآوری چگونه است و مبلغ قسط های وامِ فرزند آوری چقدر است؟ بازپرداخت اقساط وام‌های فرزندآوری با توجه به مبلغ وام انجام می‌شود. برای مثال وامِ فرزندآوری اول مبلغ 40 میلیون تومان است و برای این وام اقساط 36 ماهه تعیین شده است. در ادامه به صورت مجزا مشخص می‌کنیم وام فرزند آوری چند قسط دارد و در وامِ فرزند آوری مبلغ هر قسط چقدر است؟

  • وام فرزند اول (40 میلیون تومان): اقساط 36 ماهه – مبلغ هر قسط 1 میلیون و 212 هزار تومان
  • وام فرزند دوم (80 میلیون تومان): اقساط 48 ماهه – مبلغ هر قسط 1 میلیون و 818 هزار تومان
  • وام فرزند سوم (120 میلیون تومان): اقساط 60 ماهه – مبلغ هر قسط 2 میلیون و 181 هزار تومان
  • وام فرزند چهارم (150 میلیون تومان): اقساط 72 ماهه – مبلغ هر قسط 2 میلیون و 272 هزار تومان
  • وام فرزند پنجم به بعد (200 میلیون تومان): اقساط 84 ماهه – مبلغ هر قسط 2 میلیون و 597 هزار تومان

وامِ فرزندآوری تعداد اقساط: اقساط وام فرزندآوری به میزان وام دریافت شده بستگی دارد. با توجه به مبلغ اولیه، وام فرزند آوری اقساط بندی می‌شود.

مدت بازپرداخت و شرایط اقساط وام فرزند آوری چقدر است؟

وام فرزندآوری چند ساله است؟

این که وام فرزند آوری چند است و یا اقساط وامِ فرزندآوری چند ساله است، بستگی به این دارد که نوزاد فرزند چندم خانواده است. برای مثال همانطور که پیشتر اشاره کردیم، وام فرزند اول 3 ساله، وام فرزند دوم 4 ساله، وام فرزند سوم 5 ساله، وام فرزند چهارم 6 ساله و وام فرزند پنجم 7 ساله است.

(وام نقدی چیست: شرایط دریافت تسهیلات نقدی از بانک‌ها )

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزندآوری: چه مدارکی برای وام فرزند آوری لازم است؟

خانواده‌هایی که با ورود فرزند نورسیده تصمیم می‌گیرند برای دریافت وام تسهیلات فرزندآوری اقدام کنند، لازم است مدارک لازم برای وامِ فرزند آوری را آماده کنند. در ادامه در خصوص مدارک لازم وام فرزندآوری  و طریقه گرفتن وام فرزندآوری توضیحات بیشتری خواهیم داد.

مدارک لازم برای ثبت نام اینترنتی

در مرحله اول ثبت نام اینترنتی لازم است متقاضیان مدارک و اطلاعات زیر را ارائه کنند:

  • مشخصات کارت ملی و شناسنامه والدین نوزاد
  • مشخصات شناسنامه نوزاد
  • آدرس محل سکونت و کد پستی متقاضی وام فرزند آوری

در انتهای ثبت نام لازم است کد رهگیری 10 رقمی از سامانه تسهیلات وام را پرینت گرفته یا یادداشت و ذخیره کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزندآوری: چه مدارکی برای وام فرزند آوری لازم است؟

مدارک لازم بانک

برای مراجعه به بانک و دریافت وام فرزند آوری لازم است متقاضیان مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه والدین نوزاد
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه نوزاد
  • فتوکپی کارت ملی و شناسنامه ضامن
  • ارائه سفته

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزندآوری: چه مدارکی برای وام فرزند آوری لازم است؟

ثبت نام برای دریافت وام قرض‌الحسنه فرزند اوری از طریق سایت https://ve.cbi.ir/ انجام می‌شود. متقاضیان می‌توانند وارد این سایت شده و گزینه‌ی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند را انتخاب کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزندآوری: چه مدارکی برای وام فرزند آوری لازم است؟

آیا برای دریافت وام فرزند آوری، شرایط غیر حضوری برای ثبت نام وجود دارد؟

در ابتدا ثبت نام وام فرزندآوری غیر حضوری است و لازم است متقاضیان وارد سامانه ثبت وامِ فرزند آوری و در فرم ثبت نام وام فرزندآوری، اطلاعاتی که پیشتر در مورد آنها صحبت کردیم را وارد کنند. در انتهای ثبت نام کد رهگیری 10 رقمی برای متقاضی ارسال می‌شود که نشان‌دهنده‌ی موفقیت‌آمیز بودن ثبت نام است. در ادامه لازم است متقاضی دوباره وارد سایت شده و شعبه بانک برای گرفتن وام خود را مشخص کند.

(وام خرید خودرو چیست: مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خرید خودرو!)

مراجعه حضوری به بانک

پس از تکمیل اطلاعات و تعیین شعبه بانکی، متقاضی باید به بانک رجوع کرده و مدارک مورد نیاز را به بانک مورد نظر ارائه دهد. از زمان تعیین بانک، متقاضی تنها 12 روز فرصت دارد تا به شعبه بانک رجوع کرده و با ارائه‌ی مدارک، پرونده ثبت نام وامِ فرزند آوری خود را ارائه دهد.

پس از رجوع به شعبه، متقاضیان تا 45 روز فرصت دارند برای تکمیل مدارک به بانک اقدام کنند و پس از این مدت، عدم مراجعه به بانک به معنای حذف ثبت نام وام فرزند آوری است و نام متقاضی از سامانه دریافت وام حذف خواهد شد.

مراجعه حضوری به بانک

وام فرزند آوری شرایط ضامن: آیا وام فرزندآوری ضامن می خواهد؟

آیا وامِ فرزند آوری نیاز به ضامن دارد؟ وام فرزند آوری چند ضامن میخواهد؟ اینها سوالاتی است که ذهن متقاضیان وام فرزنداوری را به خود مشغول می‌سازد. طبق بخشنامه بانک مرکزی ایران، دریافت تسهیلات بیش از 20 میلیون تومان مستلزم معرفی 2 ضامن معتبر است. با این حال برای دریافت وام‌های فرزندآوری معرفی یک ضامن معتبر نیز کافی است.

به این ترتیب، متقاضیان می‌توانند با وثیقه قرار دادن حساب یارانه یا سهام عدالت خود یا بستگان درجه یک و ارائه‌ی یک سفته در کنار ضامنی که معرفی می‌کنند، نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

سود وام فرزندآوری چند درصد است؟

کسانی که قصد دریافت وام فرزندآوری دارند احتمالا می‌خواهند بدانند سود وام فرزند آوری چند درصد است. وام و تسهیلات ارائه شده در راستای حمایت از فرزند اوری در کشور با سود سالانه 4 درصد به متقاضیان ارائه می‌شود. بعلاوه همانطور که گفتیم، بسته به مبلغ وام اقساط می‌تواند 36، 48، 60، 72 و 84 ماهه باشد و مبلغ قسط هر وام نیز متفاوت است.

سود وام فرزندآوری چند درصد است؟

ویرایش ثبت نام وام فرزند آوری: چگونه می‌توان پس از ثبت نام اطلاعات را ویرایش کرد؟

اگر اطلاعات وارد شده هنگام ثبت نام وام قرض‌الحسنه فرزندآوری اشتباه باشد، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت وام فرزندآوری به آدرسve.cbi.ir نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. برای این کار وارد سایت و صفحه مربوط به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند را باز کنید. سپس از منوی سمت راست صفحه، گزینه‌ی ویرایش ثبت نام قبلی را انتخاب کنید.

در ادامه فرم ویرایش اطلاعات باز می‌شود که لازم است اطلاعات متقاضی وارد شود و سپس با وارد کردن کد امنیتی، گزینه‌ی ادامه را انتخاب کنید. در نهایت متقاضی می‌توانید وارد بخش ویرایش ثبت نام شده و اطلاعات مورد نیاز را اصلاح کند.

مشاهده و پیگیری وضعیت وام فرزند آوری: پس از ثبت نام وام چگونه وضعیت را مشاهده و پیگیری نماییم؟

افرادی که برای وام فرزندآوری ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند برای پیگیری وامِ فرزند آوری مشاهده وضعیت نیز اقدام کنند. در ادامه در خصوص استعلام وام فرزند آوری و وام فرزندآوری پیگیری با کد ملی یا کد رهگیری بیشتر توضیح خواهیم داد.

مشاهده و پیگیری وضعیت وام فرزند آوری: پس از ثبت نام وام چگونه وضعیت را مشاهده و پیگیری نماییم؟

پیگیری وام فرزند آوری با کد رهگیری

در ابتدا لازم است وارد سامانه تسهیلات فرزنداوری شده و از منوی سمت راست، گزینه‌ی مشاهده وضعیت را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود لازم است اطلاعاتی از قبیل شماره ملی سرپرست، شماره ملی فرزند و در نهایت کد رهگیری را وارد کنید. به این ترتیب وارد سایت شده و وضعیت وام را می‌توانید پیگیری کنید.

نحوه بازیابی کد رهگیری وام فرزند آوری چگونه است؟

اگر کد رهگیری مربوط به وامِ فرزند آوری را فراموش کرده باشید، می‌توانید نسبت به بازیابی آن اقدام کنید. برای این کار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد سایت مربوط به تسهیلات فرزندآوری شده و از منوی سمت راست، گزینه‌ی بازیابی و چاپ کد رهگیری را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعدی لازم است متقاضی اطلاعاتی مانند شماره ملی سرپرست، شماره ملی فرزند، تاریخ تولد سرپرست و تاریخ تولد فرزند، حرف اول نام و نام خانوادگی فرزند را وارد کند و با ورود کد امنیتی، برای مشاهده و چاپ کد رهگیری اقدام نماید.
  • در نهایت کد رهگیری ده رقمی به متقاضی ارائه می‌شود تا بتواند برای پیگیری وضعیت وام فرزند آوری خود اقدام کند.

نحوه بازیابی کد رهگیری وام فرزند آوری چگونه است؟

آیا مادران هم می‌توانند برای درخواست وام فرزندآوری اقدام کنند؟

وام فرزندآوری طرح جوانی جمعیت به والدین تمامی نوزادانی که پس از آغاز سال 1400 متولد شده‌اند، اعطا می‌شود اما در برخی موارد که زوجین از هم جدا شده باشند، این سوال مطرح می‌شود که آیا وام فرزند آوری به مادر تعلق می گیرد یا خیر؟ اگر زوجین با هم زندگی می‌کنند، وام به پدر نوزاد تعلق اعطا می‌شود با این حال در شرایطی که زوجین از هم جدا شده‌اند نیز استثنا وجود دارد.

در این مورد می‌توان این نکته را بیان کرد که در صفحه‌ی مربوط به ثبت نام برای درخواست وام فرزنداوری، لازم است اطلاعات مختلفی از جمله کد ملی، تاریخ تولد، استان و شهرستان محل تولد پدر نوزاد وارد شود. با این حال در این صفحه گزینه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه “والدین از هم جدا شده و حضانت فرزند با مادر می‌باشد.” با انتخاب این گزینه مادر می‌تواند برای دریافت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری اقدام کند.

آیا به ازای هر فرزند می‌توان وام فرزندآوری گرفت؟

بله، تمام فرزندان یک خانواده که پس از 1 فروردین 1400 متولد شده باشند، مشمول دریافت وام فرزند آوری می‌شوند.

آیا به ازای هر فرزند می‌توان وام فرزندآوری گرفت؟

آیا وام فرزندآوری به همه استان‌ها تعلق می‌گیرد؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تسهیلات وام فرزند آوری تنها شامل افرادی می‌شود که نرخ باروری در شهر محل سکونت آنها کمتر از 2.5 باشد. به این ترتیب وام فرزندآوری شامل چه استان هایی می شود؟ طبق آمار ثبت احوال می‌توان گفت استان‌های خراسان جنوبی، یزد، گلستان و غیره با نرخ باروری کمتر از 2.5 مشمول دریافت وام حمایت از فرزندآوری می‌شوند.

(انواع وام بانکی: سیر تا پیاز تمام انواع وام‌های بانکی در ایران)

وام فرزندآوری دوقلو

اگر خانواده‌ای فرزند دوقلو یا چند قلو داشته باشد، آیا وامِ فرزند آوری فرزند دوقلو نیز وجود دارد؟ بله. اگر فرزندان متقاضی وام دوقلو باشند، به هر فرزند وام جداگانه‌ای تعلق می‌گیرد. برای دریافت وام فرزند آوری دو قلو، لازم است هر نوزاد به صورت جداگانه برای دریافت وام ثبت نام شود.

وام فرزندآوری دوقلو

زمان پرداخت وامِ فرزند آوری: دریافت وام فرزند آوری چقدر طول میکشد؟

وامِ فرزند آوری چقدر طول میکشه؟ وامِ فرزند آوری چند روزه واریز میشود؟ اینها سوالاتی است که والدینی که برای دریافت وام فرزندآوری ثبت نام کرده‌اند، می‌پرسند. زمان واریزی وامِ فرزند آوری به مصوبات بانک مرکزی بستگی دارد اما به طور کلی پس از تکمیل اطلاعات مدت زمان وام فرزند آوری حداکثر 10 روز بعد است.

اما آیا وام فرزندآوری تنفس دارد؟ بله، وامِ فرزند آوری تنفس دارد و این دوره تنفس مدت 6 ماه پس از دریافت وام است.

 

بانک های عامل وام فرزند آوری

سوال دیگری که لازم است به آن پاسخ بدهیم این است که وامِ فرزند آوری را کدام بانک ها میدهند؟ بانک‌های عامل در استان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شما در زمان ثبت نام اینترنتی می‌توانید بانک های وام فرزند آوری در دسترس در استان محل سکونت خود را مشاهده کنید. با این حال بانک‌هایی مانند بانک ملت، پست بانک، تجارت، ملی، سپه، مسکن، رفاه و غیره در استان‌های مختلف فعال هستند.

بانک های عامل وام فرزند آوری

مقالات مرتبط

نظرات