حساب سپرده گذاری کوتاه مدت عادی چیست: شرایط افتتاح و نحوه محاسبه سود به همراه مزایا

انواع مختلفی از سپرده‌های بانکی وجود دارد و حتما نام سپرده کوتاه مدت یا بلند مدت به گوشتان خورده است. حساب سپرده گذاری کوتاه مدت نوعی حساب پس‌انداز است که با هدف نگهداری از پول و کسب سود از آن افتتاح می‌شود. بسته به هدف سرمایه‌گذار از افتتاح حساب، می‌توان انواع سپرده‌گذاری کوتاه مدت را انتخاب کرد که از جمله آنها می‌توان به سپرده کوتاه مدت عادی و ویژه اشاره کرد. در ادامه این مطلب از اینوستو تصمیم داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که حساب کوتاه مدت عادی چیست، حساب کوتاه مدت چقدر سود دارد، و اصلا حساب کوتاه مدت چگونه است؟

سپرده کوتاه مدتِ عادی با هدف سود حداقلی افتتاح می‌شود و در این نوع سپرده‌گذاری دارنده‌ی حساب به بانک وکالت می‌دهد که از باقی‌مانده وجوه در عملیات بانکی مجاز استفاده شده و سود آن به فرد داده شود.

سپرده کوتاه مدت عادی چیست؟

خب ابتدا با این پرسش شروع می‌کنیم که منظور از سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی چیست؟ یکی از خدمات مهم بانک‌ها امکان افتتاح حساب برای نگهداری از پول است. برخی از حساب‌های بانکی قرض‌الحسنه هستند و سودی به آنها تعلق نمی‌گیرد و در مقابل حساب‌های سپرده‌گذاری کوتاه یا بلند مدت هستند که به ازای مبلغ پول به آنها سود داده می‌شود. البته سود حساب‌های کوتاه مدت معمولا کمتر از سود سپرده‌های بلند مدت است.

افرادی که حساب سپرده کوتاه مدتِ عادی باز می‌کنند، می‌توانند بدون محدودیت به حساب خود پول واریز کرده یا از آن برداشت کنند. سود این سپرده‌ها نیز ماه شمار است و در پایان هر ماه به مانده حساب سود تعلق گرفته و به همان حساب واریز می‌شود.

سپرده کوتاه مدت عادی چیست؟

حساب سپرده کوتاه مدت عادی مناسب چه کسانی است؟

بانک‌ها خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌دهند که از جمله‌ی آنها امکان افتتاح انواع حساب از جمله حساب قرض‌الحسنه، حساب سپرده کوتاه مدت و یا بلند مدت است. هر کدام از این انواع سپرده گذاری‌ها شرایط خاصی دارند و بسته به هدف یا نیازهای سپرده‌گذار انتخاب می‌شوند.

حساب سپرده کوتاه مدت عادی مناسب افرادی است که نیاز به جابجایی پول، واریز یا برداشت روزانه دارند و بعلاوه می‌خواهند از حساب سپرده خود سود نیز دریافت کنند. سپرده‌های کوتاه مدت عادی سود کمتری نسبت به سپرده‌های کوتاه مدت ویژه و همینطور سپرده بلند مدت دارند.

(برای اطلاع از انواع سود سپرده های بانکی مقاله: سود سپرده بانکی: با انواع سود سپرده‌های بانکی آشنا شوید را مطالعه نمایید.)

 

بیشترین سود سپرده کوتاه مدتِ عادی برای دارندگان این نوع حساب‌ها 5 درصد تعیین شده است. این در حالی است که سود سپرده های کوتاه مدت 3 ماهه 12 درصد و سود حساب های کوتاه مدت 6 ماهه به میزان 17 درصد در نظر گرفته شده است.

نرخ سود سپرده های کوتاه مدت عادی چگونه است؟

خب حتما می‌پرسید سپرده کوتاه مدت چقدر سود دارد یا سود سپرده کوتاه مدت چند درصد است؟ همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، سپرده‌های کوتاه مدت عادی مشمول سود کمتری نسبت به سپرده‌های کوتاه مدت ویژه یا سپرده‌های بلند مدت هستند. با این حال امکان استفاده روزانه از حساب بانکی و واریز و برداشت نامحدود و غیره این نوع حساب سپرده‌گذاری را بسیار پرطرفدار ساخته است.

نحوه محاسبه سود سپرده های کوتاه مدت عادی چگونه است؟

سود حساب کوتاه مدت بانک ها بسته به نوع حساب (عادی یا ویژه) متفاوت است و بیشترین سود سپرده کوتاه مدت به حساب‌های کوتاه مدت 6 ماهه تعلق می‌گیرد که سود 17 درصدی است. اما محاسبه سود سپرده کوتاه مدتِ عادی چگونه انجام می‌شود؟

نحوه محاسبه سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی به صورت ماهانه یا ماه شمار است. به این ترتیب فرمول محاسبه سود سپرده کوتاه مدت بانکی به این صورت است که حداقل مانده تراکنش‌ها پس از افتتاح حساب مبنای ارائه سود قرار می‌گیرد و محاسبه سود بسته به میزان پولی است که دست نخورده در حساب باقی می‌ماند و در انتهای ماه به حساب مذکور واریز می‌شود.

برای آشنابیشتر با مفهوم و کارکرد این حساب ها مقاله حساب قرض الحسنه چیست را مطالعه نمایید.)

نحوه محاسبه سود سپرده های کوتاه مدت عادی

اتباع خارجی که قصد افتتاح حساب بانکی کوتاه مدت دارند، باید اصل پروانه اقامت یا گذرنامه معتبر خود را نیز ارائه دهند.

شرایط افتتاح حساب سپرده گذاری کوتاه مدت برای افراد حقیقی

برای افتتاح حساب سپرده کوتاه مدتِ عادی باید واجد شرایط افتتاح این نوع حساب باشید. به طور کلی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به افتتاح حساب کوتاه مدت اقدام کنند. اشخاص حقیقی که سابقه چک برگشتی و بدهی بانکی نداشته و حداقل 18 سال تمام باشند، می‌توانند با ارائه مدارک لازم برای افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت از جمله کارت ملی جدید و شناسنامه حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت خود را در بانک مورد نظر باز کنند.

افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی چه شرایطی دارد؟

شرایط افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی کمی متفاوت است. با این حال این دسته از افراد نیز می‌توانند با ارائه‌ی مدارک لازم برای افتتاح حساب کوتاه مدت عادی، حساب سپرده‌گذاری را در بانک مورد نظر خود باز کنند. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه‌ی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه
  • اساسنامه شرکت
  • ارائه‌ی برگه آخرین صورت جلسه مجمع عمومی شرکت
  • حدود و مدت زمان اختیارات هیات مدیره و همینطور صاحبان امضای شرکت
  • مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) تمام افراد صاحب امضای شرکت
  • درخواست افتتاح حساب به نام شرکت با امضای صاحبان امضا و مهر شرکت
  • تکمیل فرم‌های مربوط به افتتاح حساب

شرایط افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی

شرایط برداشت از حساب کوتاه مدت عادی به چه صورت است؟

سوالی که معمولا برای افرادی که قصد افتتاح حساب کوتاه مدت دارند، پیش می‌آید این است که آیا سپرده کوتاه مدت قابل برداشت است؟ بله. اگر حساب سپرده کوتاه مدت عادی دارید، می‌توانید هر زمان که می‌خواهید با استفاده از کارت بانکی یا اینترنت بانک از حساب خود برداشت کنید.

واریز به سپرده های کوتاه مدت عادی چگونه است؟

تا اینجا گفتیم که سپرده گذاری کوتاه مدت چیست. اما واریز به سپرده کوتاه مدت بانک ها چگونه است و آیا شرایط و قوانین خاصی دارد؟ اگر حساب سپرده کوتاه مدتِ عادی افتتاح کرده‌اید، هیچ محدودیتی برای واریز پول به حساب خود ندارید. هر مبلغی که به حساب شما واریز شود و تا آخر ماه در حساب بماند، مشمول سود ماهانه خواهد شد.

واریز سپرده های کوتاه مدت عادی چگونه است؟

مزایای حساب سپرده کوتاه مدت عادی چیست؟

سپرده کوتاه مدت عادی یک روش خوب برای نگهداری پول در جایی امن و دسترسی سریع و روزانه به پول موجود در حساب است. دارندگان حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت عادی می‌توانند هر زمان که می‌خواهند از حساب خود پول برداشت کنند و یا به آن واریز نمایند. عملیات بانکی نیز با کارت بانکی یا از طریق اینترنت بانک و تلفن بانک امکان‌پذیر است. مزیت دیگر این نوع حساب سپرده گذاری امکان بهره بردن از سود حداقلی است که ماهانه به حساب فرد واریز می‌شود.

تفاوت سپرده کوتاه مدت و بلند مدت

تا اینجا توضیح دادیم که سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست و به طور کلی حساب کوتاه مدت چه نوع حسابی است. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری و دریافت سود دارید، بهتر است در مورد فرق سپرده کوتاه مدت و بلندمدت بیشتر بدانید. تفاوت این دو نوع حساب سپرده همانطور که از نام آنها مشخص است در مدت زمانی است که پول نزد بانک به امانت می‌ماند تا سود مشمول آن شود.

تفاوت سپرده کوتاه مدت و بلند مدت

تفاوت سپرده کوتاه مدت عادی و حساب بلند مدت از نظر برداشت وجه

اگر می‌خواهید برای مدتی طولانی پول شما دست نخورده بماند و به آن نیازی نخواهید داشت، حساب سپرده بلندمدت گزینه‌ی خوبی برای شماست چرا که سود بیشتری نیز به آن تعلق می‌گیرد. اما اگر ممکن است به هر دلیلی به پول خود نیاز داشته باشید، برداشت پول از حساب طولانی مدت جریمه به همراه خواهد داشت.

حساب سپرده کوتاه مدتِ عادی برای افرادی مناسب است که نیاز روزانه به واریز و برداشت وجه دارند و در کنار آن نیز می‌توانند سود اندکی دریافت کنند. و در مقابل حساب بلندمدت برای کسانی مناسب است که به دنبال کسب سود از یک روش تضمین‌شده هستند. حداقل مبلغ برای حساب کوتاه مدت معمولا 50 هزار تومان و برای حساب‌های بلند مدت 50 میلیون تومان است.

تفاوت سپرده کوتاه مدتِ عادی و حساب بلند مدت از نظر میزان سود

همانطور که پیشتر هم گفتیم، سپرده کوتاه مدت نرخ سود کمتری نسبت به سپرده‌های بلند مدت دارد. این سپرده با سود 5 درصد ارائه می‌شود و این مبلغ برای سپرده‌های کوتاه مدت ویژه می‌تواند بین 12 تا 17 درصد باشد. این در حالی است که سود حساب سپرده گذاری بلند مدت می‌تواند تا 22.5 درصد باشد.

سپرده کوتاه مدت ویژه چیست و چه تفاوتی با سپرده کوتاه مدت عادی دارد؟

زمان آن رسیده است که در خصوص حساب کوتاه مدت سپرده گذاری ویژه توضیحات بیشتری بدهیم. سپرده‌های کوتاه مدت به طور کلی مدت زمان کمتری نزد بانک به امانت می‌مانند و شامل حساب سپرده کوتاه مدتِ عادی و ویژه می‌شوند. سپرده کوتاه مدت ویژه نوعی حساب سپرده است که برای مدت 3 یا 6 ماه نزد بانک به امانت گذاشته می‌شود و به آن سود تعلق می‌گیرد.

در این نوع حساب کوتاه مدت امکان واریز یا برداشت وجه از حساب وجود ندارد و اگر حساب سپرده پیش از زمان سررسید بسته شود، سود آن طبق سود علی‌الحساب سپرده‌های متناطر و با احتساب نیم‌درصد جریمه به دلیل فسخ قرارداد محاسبه و پرداخت می‌شود.

سپرده کوتاه مدت ویژه چیست

از شرایط افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت ویژه می‌توان به حداقل سن 18 سال، عدم سابقه چک برگشتی و نداشتن بدهی غیرجاری به سایر بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد.

شرایط سپرده کوتاه مدت ویژه

سپرده کوتاه مدت یک ماهه یا همان سپرده کوتاه مدتِ عادی، نرخ سود به صورت ماهانه به حساب فرد واریز می‌شود و در واقع این نوع حساب، سپرده کوتاه مدت ماه شمار است. در خصوص سپرده کوتاه مدت شش ماهه و همینطور سپرده کوتاه مدت سه ماهه نیز طبق مصوبه رسمی بانک مرکزی، سود در مقاطع ماهانه و به صورت روزشمار پرداخت می‌شود.

معرفی سود سپرده کوتاه مدت برخی از بانک ها

در خصوص شرایط سپرده کوتاه مدت عادی صحبت کردیم و گفتیم که نرخ سود حساب کوتاه مدت چیست. اما بهترین حساب کوتاه مدت برای کدام بانک است و نرخ سپرده کوتاه مدت بانک‌های مختلف چقدر است؟ در جدول زیر می‌توانید این اطلاعات را در خصوص برخی از بانک‌ها مشاهده کنید.

بانک میزان سود حداقل موجودی
انصار 10 درصد 20 هزار تومان
رفاه 5 درصد 50 هزار تومان
سپه 5 درصد 20 هزار تومان
صادرات 5 درصد 50 هزار تومان
ملی 5 درصد 50 هزار تومان
سامان 5 درصد 50 هزار تومان
آینده 5 درصد 10 هزار تومان

پرسودترین سپرده کوتاه مدت کدام است؟

پرسودترین سپرده کوتاه مدت متعلق به سپرده کوتاه مدت 6 ماهه با سود 17 درصد است. البته حساب‌های کوتاه مدت 3 ماهه نیز سود 12 درصد دارند و این نرخ سود برای حساب سپرده کوتاه مدتِ عادی نیز تنها 5 درصد در نظر گرفته شده است.

پرسودترین سپرده کوتاه مدت

سود سپرده کوتاه مدت کدام بانک بیشتر است

سود سپرده کوتاه مدت تمام بانک‌ها به صورت یکسان تعیین شده است. همانطور که گفتیم سود سپرده کوتاه مدت عادی 5 درصد است و این سود برای حساب‌های 3 ماهه و 6 ماهه نیز به ترتیب 12 و 17 درصد تعیین شده است. با این حال معمولا بانک‌ها سپرده‌گذاری کوتاه مدت 3 و 6 ماهه ارائه نمی‌دهند و اگر قصد سرمایه‌گذاری طولانی مدت دارید، بهتر است حساب سپرده بلند مدت باز کنید.

سود سپرده کوتاه مدت کدام بانک بهتر است؟ همانطور که گفتیم نرخ سود سپرده کوتاه مدت بانک های مختلف یکسان است و این مساله در مورد سود سپرده کوتاه مدت بانک های خصوصی نیز صادق است.

تفاوت سپرده کوتاه مدت و قرض الحسنه

سپرده کوتاه مدت عادی و سپرده‌های قرض‌الحسنه از نظر سود با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع فرق سپرده کوتاه مدت با حساب قرض الحسنه این است که به حساب‌های قرض‌الحسنه سودی تعلق نمی‌گیرد اما دارندگان حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت سود روزشمار دریافت خواهند کرد.

تفاوت سپرده کوتاه مدت و جاری

اما تفاوت حساب کوتاه مدت­ و جاری چیست و اصلا کدام یک بهتر است: حساب کوتاه مدت یا جاری؟ اولین فرق حساب کوتاه مدت و جاری، در سود آنها است. به حساب قرض‌الحسنه جاری سودی تعلق نمی‌گیرد، این در حالی است که سپرده کوتاه مدتِ عادی شامل پرداخت سود خواهد بود.

دیگر فرق حساب کوتاه مدت با جاری در امکان دریافت دسته چک است. اکثر افرادی که برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری اقدام می‌کنند، قصد دریافت دسته چک دارند. بنابراین نمی‌توان گفت حساب جاری بهتره یا کوتاه مدت. هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و با در نظر گرفتن تفاوت حساب کوتاه مدت­ با جاری بهتر است نسبت به افتتاح حساب مناسب اقدام کنید.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم و کارکرد حساب های جاری مقاله حساب قرض الحسنه جاری: مزایای سپرده قرض الحسنه جاری چیست را مورد مطالعه قرار دهید.)

تفاوت سپرده کوتاه مدت و جاری

مقالات مرتبط

نظرات