حساب وکالتی بورس کالا: مزایا و آموزش دریافت حساب وکالتی

اگر قصد خرید از بورس کالا را دارید، افتتاح حسابی وکالتی یکی از موارد مهم است. اما منظور از حساب وکالتی در بورس کالا چیست و برای باز کردن این حساب به چه مدارک و شرایطی نیاز است؟

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

حسابِ وکالتی در واقع نوعی حساب است که برای انجام معاملات و خرید و فروش در بورس کالا به ان نیاز است. این حساب به حساب‌های معاملاتی متصل است و افرادی که قصد خرید کالا در بازار بورس کالا دارند، باید حتما برای افتتاح حساب در یکی از بانک‌های عامل اقدام کنند. به این ترتیب، پول به این حساب واریز می‌شود تا فرد بتواند برای خرید کالای مورد نظر خود از بازار بورس کالا اقدام کند.

با ثبت نام و افتتاح حسابِ وکالتی بورس کالا، متقاضی به کارگزاری وکالت می‌دهد که وجه مورد نیاز سفارش‌های خرید از بورس کالا را در حساب بانکی مسدود سازد و پس از انجام معامله، این وجه به حساب کارگزاری منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است افتتاح حساب وکالتی غیر حضوری انجام می‌شود ولی این کار آنلاین نخواهد بود.

حساب وکالتی بورس کالا چیست

 

حسابِ وکالتی بورس کالا به چه معناست؟

 حسابِ وکالتی یک حساب سپرده کوتاه مدت است اما تفاوت آن با حساب‌های عادی این است که فرم‌های بانکی مربوط به آن را باید در یکی از کارگزاری‌های بورس پر کنید تا در زمان خرید کالا یا معامله در بورس کالا، مبلغ داخل حساب مسدود شود.

اگر معامله انجام شود، پول از حساب کسر می‌شود و در غیر این صورت، حساب از حالت مسدودی خارج می‌شود. این حساب ها فقط برای خرید کالا از بورس کاربرد دارند و در زمان خرید و معامله در بورس کالا می‌توانید به حساب خود پول واریز کنید. در ادامه این مطلب از اینوستو به تشریح کامل این موضوع می پردازیم.

اگر قصد خرید و فروش کالا در بورس کالا ندارید، بهتر است در حساب وکالتی خود پول نگه ندارید.

حساب وکالتی چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفتیم، حساب‌های وکالتی برای خرید و فروش در بورس کالا کاربرد دارند. مهم‌ترین مزیت این نوع حساب این است که معاملات با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تر انجام خواهد شد. البته اگر حساب بانکی خود را به حساب معاملاتی کارگزاری متصل کنید، نیازی به واریز وجه به حسابِ وکالتی نیست و بدون نیاز به شارژ حساب می‌توانید کالای مورد نظر خودر ا خریده و وجه آن را مستقیما از حساب خود پرداخت کنید.

مزایا حساب وکالتی

کاربرد حسابِ وکالتی در بورس چیست؟

حساب وکالتی بورس و بورس کالا هر دو یکسان هستند و برای انجام معاملات و خرید و فروش در بازار بورس و همینطور بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب یک حساب معاملاتی برای هر دو بازار بورس و بورس کالا در نظر گرفته می‌شود و به حساب معاملاتی فرد در کارگزاری متصل می‌شود.

نحوه افتتاح حساب وکالتی بورس کالا چگونه است؟

اگر می‌خواهید خودرو بخرید و یا در بازار بورس کالا به خرید و فروش بپردازید، لازم است برای خود یک حسابِ وکالتی باز کنید. مراحل افتتاح این حساب در بورس نسبتا ساده است و برای این کار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت را دنبال کنید تا کد بورسی بگیرید.
  • در مرحله‌ی بعدی لازم است از یکی از کارگزاری‌های بورس، برای افتتاح حساب، نامه درخواست بگیرید.
  • نامه‌ی درخواست حساب را به یکی از بانک‌های عامل ارائه داده و برای باز کردن حساب اقدام کنید.
  • پس از باز کردن حساب در بانک مورد نظر ، وارد وبسایت ebgo.ir شوید و پس از انتخاب کارگزاری خود، شماره حساب دریافتی از بانک را وارد کنید.
  • در نهایت با ثبت مشخصات حساب افتتاح شده، اطلاعات حساب شما به کارگزاری ارائه می‌شود و این حساب به عنوان حساب وکالتی معامله‌گر ثبت خواهد شد.
نحوه افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

مدارک لازم برای باز کردن حساب وکالتی بورس کالا

برای افتتاح حساب‌های وکالتی لازم است افراد معرفی‌نامه (نامه درخواست) را پرینت گرفته و به همراه سایر مدارک از جمله شناسنامه و کارت ملی خود به یکی از شعب بانک‌های عامل مراجعه کنند.

تفاوت حساب وکالتی و غیر وکالتی در بورس چیست؟

حساب وکالتی و غیر وکالتی در بورس در نحوه‌ی برداشت پول توسط کارگزاری با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع می‌توان اینطور بیان کرد که در حساب‌های وکالتی که همان حساب معاملاتی در نظر گرفته می‌شوند، کارگزاری می‌تواند وجوه پیش پرداخت را برای انجام معاملات در بورس مسدود کرده و پس از انجام معامله، وجه را از حساب برداشت کند.

تفاوت حساب وکالتی و غیر وکالتی در بورس

تفاوت حسابِ وکالتی بورس کالا و حسابِ وکالتی خودرو چیست؟

برای باز کردن حساب‌های وکالتی برای خرید خودرو باید حتما در یکی از شعب بانکی که شرکت خودرو سازی معرفی می‌کند، حساب افتتاح کنید.

اما تفاوت حسابِ وکالتی خودرو و بورس کالا چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که در حساب‌های وکالتی بورس کالا، سازمان بورس یا کارگزاری ذینفع است اما در حساب‌های وکالتی خودرو، وزارت صمت یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ذینفع محسوب می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت این نوع حساب جهت خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی ضروری است و در این مورد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند حساب را مسدود کرده و برای خرید خودرو وجه را برداشت کند.

برای آگاهی بیشتر در خصوص سرمایه گذاری در بورس مقاله شاخص بازار اول و بازار دوم بورس: تفاوت شاخص بازار اول و دوم!  را مطالعه نمایید.

آیا حسابِ وکالتی فقط برای خرید در بورس کالا کاربرد دارد؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، این نوع از حساب صرفا برای بورس کالا نیست و افراد می‌توانند از آن برای خرید و فروش سهام در بورس نیز استفاده کنند. به این ترتیب، با اتصال حساب معاملاتی به حساب وکالتی، وجه خرید سهام، مستقیما از حساب فرد برداشت می‌شود.

کاربرد حسابِ وکالتی برای خرید در بورس کالا

در چه بانک هایی امکان افتتاح حسابِ وکالتی وجود دارد؟

برای افتتاح حسابِ وکالتی بانک های عامل شامل بانک‌هایی مانند بانک ملی، ملت، صادرات، اقتصاد نوین، بانک رفاه کارگران، مهر ایران، پاسارگاد، پارسیان و غیره می‌شود.

اگر تاکنون برای باز کردن این حساب اقدام نکرده‌اید، می‌توانید در اکثر بانک‌ها برای افتتاح حساب خود اقدام کنید. با این حال هر کدام از بانک‌ها شرایط خاص خود را دارند و در برخی موارد امکان تبدیل حساب کوتاه مدت یا حساب قرض‌الحسنه به حساب وکالتی نیز وجود دارد.

استعلام حساب وکالتی به چه صورت انجام می‌شود؟

زمانی که فرد برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کرده و مراحل را تکمیل می‌کند، پیامکی برای او ارسال می‌شود که موفق بودن فرایند را تایید می‌کند و در این صورت نیازی به استعلام حساب مورد نظر وجود ندارد. با این حال اگر می‌خواهید وضعیت حساب خود را بررسی کنید، می‌توانید از دو روش حضوری و غیر حضوری برای این کار استفاده کنید.

در استعلام حضوری لازم است فرد به بانک مورد نظر خود رجوع کرده و با ارائه‌ی مدارک و اطلاعات هویتی، وکالتی شدن حساب خود را بررسی کند. اگر می‌خواهید این فرایند را به صورت اینترنتی دنبال کنید، لازم است به سایت بانک مرکزی به آدرس my.cbi.ir رجوع کرده و حساب (حقیقی یا حقوقی) را انتخاب کنید.

در مرحله‌ی بعدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir باز می‌شود که باید شماره تماس و کد ملی را وارد کنید تا رمز یکبار مصرف برای شما ارسال شود. رمز یکبار مصرف را در کادر مربوطه وارد کنید و وضعیت حساب‌های خود را بررسی نمایید.

نحوه استعلام حساب وکالتی

آیا یک نفر می‌تواند چندین حسابِ وکالتی داشته باشد؟

هر فرد می‌تواند برای افتتاح این نوع از حساب در بانک مورد نظر خود اقدام کند و در کارگزاری برای خرید و فروش و انجام معاملات از آن بهره ببرد. با این حال، لازم به ذکر است که هر فرد تنها می‌تواند در هر کارگزاری یک حساب وکالتی معرفی نماید.

تعداد حسابِ وکالتی برای هر نفر

ویژگی های حساب وکالتی چیست؟

حساب‌های وکالتی بورس کالا به نام مشتری هستند و همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، معمولا از نوع حساب پس‌انداز کوتاه مدت یا حساب قرض‌الحسنه هستند.

چه کسانی نمی‌توانند حساب وکالتی افتتاح کنند؟

افرادی که در سوابق بانکی خود چک برگشتی داشته باشند، نمی‌توانند برای افتتاح این نوع حساب اقدام کنند.

آیا مکان باز کردن حساب وکالتی آنلاین وجود دارد؟

اگر مایل به افتتاح این نوع از حساب در بانک‌های ملی، ملت و تجارت هستید، می‌توانید از طریق سامانه‌های فیروزه، بستام و فراوا به صورت غیرحضوری نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید.

 باز کردن حساب وکالتی آنلاین

مقالات مرتبط

نظرات