حساب سپرده ارزی چیست: انواع سپرده ارزی و مزایا و معایب + نحوه افتتاح حساب

آیا ارز خارجی خرید و فروش می‌کنید و سرمایه گذاری شما روی ارزهای خارجی است؟ در این صورت، بهتر است یک حساب بانکی برای داشتن این ارزها افتتاح کنید. سپرده ارزی یک نوع حساب بانکی است که به شما اجازه می‌دهد تا از ارزهای خود در مکان مطمئن نگه‌داری کنید. همچنین، این سپرده می‌تواند از ارزش دارایی‌ها در مقابل نوسانات اقتصادی بازار محافظت کند. اما آیا می‌دانید که جریان حساب ارزی چیست؟ چه کاربردی دارد و مدارک و شرایط لازم برای افتتاح آن چه هستند؟

چگونه سپرده ارزی باز کنیم؟ شرایط سپرده ارزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است. با این حال، آنها باید مدارک مشخصی را برای باز کردن حسابِ ارزی ارائه دهند.

حساب ارزی چه حسابی است و برای چه کسانی مفید است؟

همانطور که از نامش پیداست، حساب ارزی حسابی است که می‌توانید به جای پول تومان و ریال در آن ارزهای خارجی ذخیره کنید. بانک مرکزی بر روی سپرده‌های ارزی نظارت مستقیم دارد و فرایندها و تراکنش‌های آن را برای جلوگیری از جرایم پولشویی به طور مداوم بررسی می‌کند.

اگر ارزهای خارجی خرید و فروش کرده و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید، افتتاح این حساب برای شما گزینه خوبی است. همچنین، افتتاح حسابِ ارزی برای افرادی که در خارج کشور هم کسب و کار دارند مفید است و می‌تواند کمک کند تا از سرمایه ارزی در برابر نوسانات اقتصادی بازار محافظت کنید.

 حساب ذخیره ارزی به انگلیسی Foreign currency account حسابی است که می‌توانید ارزهای خارجی را در آن ذخیره کنید. برخی از حساب‌های ارزی به شما امکان دریافت سود هم می‌دهند.حساب ارزی چه حسابی است و برای چه کسانی مفید است؟

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح سپرده ارزی چیست؟

حساب ارزی چگونه باز کنیم؟ هم افراد حقیقی و هم افراد حقوقی می‌توانند این سپرده را افتتاح کنند. افراد حقیقی سرمایه‌گذاران فردی هستند. اما افراد حقوقی مالکان نهادها یا شرکت‌ها هستند. برای همین، شرایط و مدارک مورد نیاز آنها برای افتتاح سپرده ارزی با هم کمی متفاوت است که در این بخش در مورد هر کدام بیشتر توضیح خواهیم داد.

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی برای افتتاح حساب ذخیره ارزی چیست؟

هم اشخاص حقیقی داخلی و هم اشخاص حقیقی خارجی می‌توانند نسبت به افتتاح سپرده ارزی در ایران اقدام کنند. در نتیجه، باز کردن این حساب شرایط خاصی ندارد، اما مدارک خاصی می‌خواهد.

اشخاص حقیقی داخلی باید برای افتتاح حساب ارزی مدارکی مثل اصل شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی خود را ارائه دهند. همچنین، آنها باید فرم قرارداد افتتاح حساب را تکمیل کنند. یک مدرک مهم دیگر اصل و کپی سند محل اقامت است.

به غیر از این، بانک سابقه بانکی فرد متقاضی را برای بررسی عدم سوء سابقه (مثل چک برگشتی و بدهی بانکی) در سیستم بانکی کشور چک می‌کند. بعلاوه فرد باید حداقل موجودی برای افتتاح حساب را تامین کند که این مبلغ برای هر بانک متفاوت است. در ادامه این مقاله از  اینوستو  بیشتر به این موضوع خواهعیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی برای افتتاح حساب ذخیره ارزی چیست؟

مدارک لازم افتتاح حساب ذخیره ارزی ایران برای اشخاص حقیقی خارجی

اشخاص حقیقی خارجی هم باید مدارکی مثل اصل و کپی گذرنامه، پروانه اقامت دائمی موقت، دفترچه پناهندگی، کارت هویت و کارت خروجی را هم ارائه دهند. اگر شخص حقیقی خارجی یک نماینده قانونی دارد که این حساب را برای آنها باز می‌کند، آن نماینده باید مدارک خود و مدارک فرد حقیقی خارجی را به بانک ارائه دهد. همچنین، او باید فرم افتتاح حساب و تکمیل برگ قرارداد سپرده را هم تکمیل کند.

این مدارک ممکن است بسته به بانک متفاوت باشد. بنابراین، بهتر است که اول از همه برای کسب اطلاعات در مورد افتتاح حساب ارزی با بانک مورد نظر تماس بگیرید.

اشخاص حقوقی نیز باید فرم قرارداد افتتاح حساب برای بانک را پر و امضا کنند و مبلغ اولیه برای افتتاح حساب را پرداخت نمایند. 

مدارک لازم افتتاح حساب ذخیره ارزی ایران برای اشخاص حقیقی خارجی

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای افتتاح حساب ارزی چیست؟

افراد حقوقی افرادی هستند که مالک شرکت‌ها هستند. بنابراین وقتی که شرکتی می‌خواهد حساب ارزی افتتاح کند، مدارکی که به بانک ارائه می‌کند با مدارک اشخاص حقیقی متفاوت است. اول از همه، افراد حقوقی برای افتتاح این حساب باید مدارک تایید هویت صاحبان امضای مجاز شرکت را ارائه دهند.

در مرحله دوم مدارک هویتی مربوط به شرکت باید ارائه شود که این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • شرکتنامه
  • اساسنامه
  • آگهی روزنامه رسمی برای شرکت
  • آگهی مربوط به تاسیس اولیه شرکت
  • صورت‌های جلسه مجمع عمومی شرکت و غیره

به غیر از این، افراد حقوقی باید تعهدنامه‌ای به بانک ارائه کنند که نشان می‌دهد شرکت تازه‌ترین مدارک و اطلاعات خود را در اختیار بانک قرار داده است. همچنین، اگر در ساختار شرکت تغییری به وجود آید، این تغییر باید به بانک اطلاع داده شود.

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای افتتاح حساب ارزی چیست؟

آیا می‌توانیم حساب ارزی را به طور آنلاین افتتاح کنیم؟

بله، امکان افتتاح حساب ارزی به طور آنلاین وجود دارد. البته این بستگی به بانکی دارد که می‌خواهید در آن افتتاح حساب کنید. برخی از بانک‌ها مثل بانک ملی امکان افتتاح حساب به صورت غیرحضوری و آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

حساب‌ قرض‌ الحسنه پس‌‌انداز و جاری ارزی چیست؟

حساب‌های ارزی  قرض الحسنه پس‌انداز و جاری نوعی حساب هستند که امکان افتتاح سپرده بدون موجودی اولیه دارند. بنابراین، بدون موجودی اولیه، می‌توان این حساب‌ها را باز کرد و از خدمات مختلف آن مثل واریز، برداشت و انتقال وجه استفاده نمود. با این حال، به یاد داشته باشید که چون این حساب‌ها قرض‌الحسنه هستند، هیچ سودی به همراه نخواهد داشت.

همچنین، بانک‌ها برای حساب‌ قرض الحسنه پس‌انداز ارزی خدمات الکترونیک مثل تلفن بانک ارائه می‌کنند. برای افتتاح این حساب‌ها حتماً باید حداقل ۱۸ سال سن داشته و سوء سابقه بانکی مثل چک برگشتی و بدهی بانکی نداشته باشید.

حساب‌ قرض‌ الحسنه پس‌‌انداز و جاری ارزی چیست؟

انواع حساب ارزی چیست؟

انواع حساب‌ِ ارزی که می‌توانید در بانک‌ها افتتاح کنید، متفاوت هستند و کارکردهای مختلفی دارند. برخی از این حساب‌های ارزی عبارتند از:

انواع حساب ارزی: 1. حساب ارزی سرمایه ‌گذاری مدت ‌دار چیست؟

حساب ارزی سرمایه گذاری مدت‌دار یکی از  انواع حساب بانکی است که می‌توانید مبلغ ارزی خود را به مدت معینی در آن نگه‌داری کنید. این حساب‌ها دو نوع هستند: حسابِ ارزی مدت‌دار کوتاه و حسابِ ارزی مدت‌دار بلند. سپرده ارزی کوتاه مدت ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه و حساب سپرده ارزی بلند مدت سرمایه‌گذاری یک ساله است.

کارکرد سرمایه‌گذاری آن بدین صورت است که می‌توان وجه ارزی خود را به بانک داد و بانک با استفاده از این وجه سود پرداخت خواهد کرد.

به طور کلی، سپرده ارزی قابل تسویه به فرد اجازه می‌دهد که با استفاده از نرخ ارز روز روی ارز خارجی سرمایه‌گذاری کنید.

انواع حساب ارزی: 1. حساب ارزی سرمایه ‌گذاری مدت ‌دار چیست؟

انواع حساب ارزی یعنی چه: 2. سپرده ارزی قابل تسویه چیست؟

سپرده ارز قابل تسویه یک نوع سپرده مناسب برای نگهداری ارزهای خارجی است. در این نوع حساب می‌توانید در هر زمانی که احتیاج دارید، از حساب برداشت و آن را تبدیل به ارز بومی کنید.

انواع حساب ارزی یعنی چی: 3. سپرده ارزی ثابت چیست؟

حسابِ ارزی ثابت هم به فرد اجازه می‌دهد که ارز خود را به مدت معین در بانک نگهداری کند. بانک‌ها برای این نوع سپرده‌ها نرخ بهره‌ای پرداخت می‌کنند که این نرخ بهره معمولاً ثابت است و عواملی مثل نوسانات نرخ سود بر روی آن تاثیرگذار نیست.

انواع سپرده ارزی: 4. سپرده ارزی قابل تجدید چیست؟

در حسابِ ارزی قابل تجدید هم مثل تمام سپرده‌های ارزی می‌توان ارزهای خارجی را نگهداری کرده و به ازای آن سود دریافت نمود. ویژگی اصلی جزئیات سپرده ارزی قابل تجدید این است که آنها قابل تجدید هستند. برای مثال، اگر سپرده یک ساله باشد، بعد از پایان یک سال می‌توان به بانک درخواست تمدید آن را ارائه داد. در صورتی که بانک با درخواست موافقت کند، فرد می‌تواند از خدمات قابل تجدید و سود آن بهره ببرد.

انواع سپرده ارزی: 4. سپرده ارزی قابل تجدید چیست؟

انواع سپرده های ارزی: 5. سپرده ارزی بازده چیست؟

حسابِ ارزی بازده هم مثل سپرده ارزی قابل تسویه است. یعنی فرد می‌تواند مبلغ ارز خود را به مدت معینی در حساب های ارزی بانک گذاشته و بازده و سود آن را دریافت کند. اما تفاوتی که با سپرده ارزی قابل تسویه دارد این است که سود حساب های ارزی بازده تحت تاثیر نرخ بهره ارز در بازار و شرایط اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.

انواع حساب های ارزی چیست: 6. حساب ارزی جاری چیست؟

حساب جاری ارزی چیست؟ این حساب‌ همان سپرده‌های کوتاه مدت قرض الحسنه و قرض الحسنه جاری است که فرد به جای واحد پول ریالی می‌تواند واحدهای ارز خارجی در آن قرار دهد. با این حال، تفاوت اصلی این حساب با حساب‌های ارزی دیگر این است که سپرده‌های دیگر مثل سپرده‌های ارزی بازده و قابل تجدید بلند مدت هستند و شرایط خاص خود را دارند.

برای افتتاح حساب با اسکناس یا حواله ارز هم بانک‌ها کارمزدی را بر طبق بخشنامه‌ها و مقررات مربوطه دریافت می‌کنند.

انواع حساب های ارزی چیست: 6. حساب ارزی جاری چیست؟

نرخ کارمزد استفاده از حساب ارزی چقدر است؟

برداشت پول از حساب ارزی ارز دولتی مثل برداشت پول از حساب‌های عادی نیست. برای مثال، وقتی که پول ارزی را به حساب واریز می‌کنید، باید ۵ روز صبر کنید تا بتوانید آن را برداشت کنید. علاوه بر این، هر بار که مبلغ ارزی را از حساب خود برداشت می‌کنید، باید مقدار ۵ درصد از همان مبلغ برداشت را به عنوان کارمزد به بانک خود بپردازید. نرخ کارمزد استفاده از حساب ارزی بنابر قیمت ریالی ارز در روز برداشت محاسبه شده که به آن یک درصد هم اضافه می‌شود.

شرایط و قوانین مربوط به حداقل موجودی ارزی برای افتتاح سپرده ارزی در بانک‌های دیگر ممکن است متفاوت باشند. برای همین، بهتر است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

چه مبلغی را باید به عنوان حداقل موجودی افتتاح حساب ارزی بپردازیم؟

بانک‌های مختلف مبالغ متفاوتی را برای حداقل موجودی برای افتتاح سپرده سرمایه گذاری ارزی تعیین می‌کنند. برای مثال، بانک تجارت برای افتتاح حساب قرض الحسنه پس‌انداز ارزی در حال حاضر پرداخت ۱۰۰ دلار یا مبلغ معادل آن به ارزهای جهانی دیگر را لازم می‌داند. با این وجود، بانک تجارت برای گشودن حسابِ ارزی جاری به مشتریان خود شرط می‌کند که ۵۰۰۰ دلار یا معادل ارز آن به ارزهای دیگر را بپردازند.

اگر می‌خواهید در بانک تجارت سپرده مدت‌دار ارزی باز کنید، باید ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر را بپردازید.

سود حسابِ ارزی چجوریه؟ بانک‌ها محاسبه سود سپرده ارزی را بر مبنای مبلغ ارزی که در آن گذاشته می‌شود انجام می‌دهند.

چه مبلغی را باید به عنوان حداقل موجودی افتتاح حساب ارزی بپردازیم؟

محاسبه سود حساب ذخیره ارزی چگونه است؟

حساب‌ها و سپرده‌های ارزی متفاوت سودهای مختلفی را حساب می‌کنند. برای مثال، حساب قرض الحسنه پس‌انداز سودی ندارد و فقط برای انجام خدمات بانکی مناسب است. با این وجود، می‌توان با گذاشتن مبلغ ارزی در سپرده ارزی با سود، بهره سرمایه ارزی را همراه با اصل سرمایه دریافت کرد.

در این صورت، حساب ارزی چه سودی دارد؟ در حال حاضر، نرخ سود سپرده ارزی در بیشتر بانک‌ها برای یک مدت یک سال ۴ درصد است.

  • اگر سپرده ارزی یک ماهه باشد، نرخ سود آن در هر ماه ۰.۷۵ سرمایه ارزی می‌شود.
  • اگر سپرده سه ماهه باشد، این سود 1.25 درصد سرمایه ارزی خواهد شد.
  • اگر سپرده‌تان ۶ ماهه باشد این سود ۲ درصد است.
  • برای سپرده‌های ۹ ماهه نرخ سود ۲.۵ درصد مبلغ ارزی خواهد بود.

با این حال، ممکن است در بانک‌های مختلف میزان ارزش سود ماهیانه یا سالانه برای سپرده‌های ارزی مدت‌دار متفاوت باشد. برای همین، بهتر است که برای اطلاعات بیشتر در این مورد به بانک مراجعه کنید.

آیا سپرده ارزی خوب است؟ یکی از مزایای اصلی حساب‌های ارزی این است که می‌توان ارز خارجی را با خیال راحت در حساب خود نگهداری کنید. همچنین، برخی از آنها دارای سود مدت دار هم هستند و می‌توان با گذاشتن ارز خارجی در حساب نرخ سود سپرده های ارزی را دریافت کرد.

محاسبه سود حساب ذخیره ارزی چگونه است؟

مزایا و معایب حساب ارزی چیست؟

حساب ارزی چه کاربردی دارد؟  مهمترین فایده آن این است که به این صورت می‌توان از سرمایه به خوبی نگهداری کرد. برای مثال، در صورت دزدی، آتشسوزی و غیره، احتمال از بین رفتن سرمایه ارزی وجود دارد اما اگر ارز در صندوق سپرده ارزی باشد، امنیت بیشتری دارد.

یکی دیگر از فواید سپرده ارزی هم سود آن است. وقتی که سپرده‌های مدت‌دار ارزی باز می‌کنید، سود بانکی سپرده های ارزی به آن تعلق می‌گیرد.

حساب ارزی خوبه یا نه: تجارت بین‌المللی و حفظ ارزش سرمایه

اگر کسب و کار شما طوری است که با کشورهای خارجی مجبور هستید مبادلات ارزی برای خرید و فروش داشته باشید، به حساب ارزی برای خرید ارز و فروش آن نیاز دارید. علاوه بر این، ثبت این حساب می‌تواند از افت ارزش پول جلوگیری کند.

همانطور که می‌دانید، در کشور ما تورم بیداد می‌کند و هر لحظه ارزش ریال در حال پایین آمدن است. اما با ثبت نام این حساب، تبدیل ریال به ارز و ذخیره آن می‌توانید از افت سرمایه و دارایی‌های نقدی و غیر نقدی در برابر تورم محافظت کنید.

پیشتر هم اشاره کردیم که برای حساب‌های ارزی حداقل باید ۵ روز طول می‌کشد تا بتوانید از آن برداشت کنید. در نتیجه، دسترسی به وجوه ارزی در سپرده‌های ارزی هم دارای محدودیت است.

حساب ارزی خوبه یا نه: تجارت بین‌المللی و حفظ ارزش سرمایه

معایب حساب سپرده ارزی چیست؟

متاسفانه افتتاح حساب و سپرده ارزی فقط دارای فواید نیست و معایبی هم دارد. برای مثال، یکی از مهمترین معایب باز کردن این حساب کارمزد بالایی است که بانک‌ها برای استفاده از این حساب دریافت می‌کنند. بنابراین، در باز کردن سپرده ارزی حتماً به نرخ کارمزد و سود دریافتی از بانک مورد نظر توجه کنید.

همچنین، سود سپرده ی ارزی برای ارزها میزان کمی است و حتی گاهی اوقات ارزش پرداخت نرخ کارمزد آن را هم ندارد. یک بدی دیگر استفاده از سپرده و حساب ارزی این است که نمی‌توان مثل حساب ریالی از آن هر روز برداشت کرد.

بیشترین سود سپرده ارزی چند درصد است؟ بیشترین سود متعلق به سود سپرده ارزی یک ساله بانک صادرات است که این سود 5.75 درصد برای سپرده یکساله ارزی است.

بالاترین سود حساب ارزی چقدر است؟

بیشترین سود را حساب ارزی کدام بانک دارد؟ در حال حاضر، در ایران بانک صادرات بالارین سود حساب ارزی درهمی ارائه می‌دهد. بانک صادرات سود سپرده یک ساله ارزی درهم را ۵.۷۵ درصد حساب می‌کند که از باقی بانک‌ها در کشور بیشتر است.

بعد از بانک صادرات هم بانک سینا و بانک ملی قرار دارند که حساب‌های دلاری آنها سود ۵ درصدی دارد. پس از این بانک‌ها هم سایر بانک‌های کشور وجود دارند که معمولاً برای سپرده مدت دار ارزی خود سود ۱ تا ۴ درصدی را اعمال می‌کنند.

بالاترین سود حساب ارزی چقدر است؟

مدت پرداخت سود سپرده ارزی چقدر است و واریز سود با کدام نرخ ارز انجام می‌شود؟

مهلت پرداخت سود سپرده های ارزی چقدر است؟ در حال حاضر، بیشترین مدت پرداخت سود سپرده‌های ارزی یک ساله است که به همان مدت سپرده ارزی مدت‌دار است. البته انواع حساب ارزی کوتاه مدت هم وجود دارند، مثل سپرده ارزی 3 ماهه، ۶ ماهه یا ۹ ماهه که سود آنها هم در این بازه زمانی به مشتری پرداخت می‌شود. بانک‌ها هم سود سپرده ارزی را به واحد ارزی که در آن سپرده گذاشته شده به مشتری پرداخت می‌کنند.

سقف برداشت از سپرده ارزی چقدر است؟

بانک مرکزی برای پیشگیری از جرایم پولشویی سقف مجاز برای برداشت وجه نقدی ارزی از حساب‌های سپرده ارزی را تعیین کرده است. این میزان وجوه نقدی برای اشخاص حقیقی و حقوقی جداگانه است. بنابراین، اگر در بانکی حسابِ ارزی دارید، می‌توانید از آن بانک حداکثر میزان برداشت وجه از سپرده ارزی را بپرسید.

سقف برداشت از سپرده ارزی چقدر است؟

آیا ضمانتی برای پرداخت اصل و سود سپرده ارزی وجود دارد؟

بله. این ضمانت را بانک مرکزی برای بازگرداندن اصل سرمایه و سود آن به افتتاح‌کننده حسابِ ارزی می‌دهد. در واقع، بانکی که در آن حساب سپرده ارزی افتتاح می‌کنید، تنها عاملیت افتتاح آن را بر عهده دارد. در نتیجه، این بانک بنابر مقررات بانک مرکزی موظف است که هم سود و هم اصل سرمایه را در پایان مدت حساب سپرده پرداخت کند.

چگونه می‌توانیم حساب ارزی را کنترل و مدیریت کنیم؟

از آنجایی که در این حساب ها ارزهای خارجی نگهداری می‌شوند، مهم است که روی آن کنترل خوبی وجود داشته باشد. به این صورت، می‌توانید مطمئن باشید که ارزها در این حساب به طور امن ذخیره شده‌اند. برای همین، می‌توانید چند کار انجام دهید. اول اینکه به طور منظم و قاعده‌مند گردش حساب خود را بررسی کنید و ببینید که با تراکنش‌های شما در روز یا در ماه مطابقت دارند.

همچنین، تراکنش‌های مربوط به حواله‌های حسابِ ارزی دلار زیر نظر بگیرید. برای مثال، اگر می‌بینید که میزان وجوه حواله ارزی واریزی با فعالیت‌های شما تطابق ندارند و زیاد شده‌اند، این ممکن است بیانگر مشکلی در حساب

 باشد.

به غیر از این، در مورد برخی از نرم‌افزارهای مدیریت مالی تحقیق کنید. این نرم‌افزارها می‌توانند کمک کنند تا حسابِ ارزی مالی خود را بهتر کنترل کنید. بعلاوه بهتر است در مورد مدیریت سپرده ارزی خود هم با یک متخصص مالی در این زمینه مشورت کنید.

نرخ شکست سپرده گذاری ارزی چیست؟

به کاهش ارزش یک ارز نسبت به ارزهای دیگر نرخ شکست ارزی می‌گویند. با این وجود، برای حساب‌های ارزی نرخ شکست می‌تواند به معنای کاهش ارزش حساب باشد. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید حساب ارزی برای گرفتن دلار خود را پیش از پایان تاریخ انقضای آن ببندید. بنابر قوانین بانکی که در آن این حساب را باز کرده‌اید، آن بانک ممکن است جریمه‌ای  برای شما اعمال کند که آن جریمه نرخ شکست حسابِ ارزی خواهد بود.

بانک‌ها معمولاً میزان این جریمه را به عنوان درصدی از ارزش حسابِ ارزی اعمال می‌کنند. با این حال، قوانین بانک‌ها برای نرخ شکست متفاوت است. برای مثال، اگر در بانک سپه برای مدتی سپرده ارزی افتتاح کرده‌اید ولی می‌خواهید آن را زودتر از موعد انقضای حساب ببندید، بانک اصل سرمایه و سود آن را با توجه به مدتی که ارزهای شما در این حساب بوده، پرداخت خواهد کرد. با این وجود جریمه‌ای به اندازه ۰.۲۵ درصد را هم از مقدار حساب کسر خواهد کرد.

قوانین بانک‌های دیگر در مورد نرخ شکست حسابِ ارزی ممکن است متفاوت باشند. برای همین، بهتر است که در مورد کسب اطلاعات دقیق در این زمینه به بانک افتتاح‌کننده حسابِ ارزی خود مراجعه کنید.

نرخ شکست سپرده گذاری ارزی چیست؟

آیا اتباع خارجی هم در ایران می‌توانند حساب ارزی را افتتاح کنند؟

بله اتباع خارجی هم در ایران می‌توانند حساب ارزی افتتاح کنند. همانطور که در بخش افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی توضیح دادیم، آنها باید مدارک هویتی مثل گذرنامه و اجازه اقامت دائم را داشته باشند و اگر شرایط خاصی نداشته باشند، افتتاح حساب برای آنها مانعی نخواهد داشت.

انواع حساب‌های ارزی بر اساس نوع واحد ارز چه هستند؟

در بخش‌های قبلی حساب‌های سپرده ارزی را بر اساس نوع آنها تقسیم‌بندی کردیم. اما بانک‌ها حساب‌های سپرده را بر اساس نوع ارز آنها هم دسته‌بندی می‌کنند. در ایران برای ارزهای رایج در دنیا حساب‌های ارزی متفاوت وجود دارد. برای مثال، می‌توانید در بانک‌های ایران برای خرید دلار، حسابِ ارزی یورویی، پوند و حساب سپرده درهم افتتاح کنید.

روش‌های جایگزین حساب ارزی کدامند؟

با اینکه باز کردن حسابِ ارزی مزایایی دارد، اما خیلی از افراد به خاطر محدودیت‌های بانکی برای برداشت وجوه نقدی از سپرده ارزی به دنبال روش‌های جایگزین هستند. برای مثال، یکی از روش‌های جایگزین افتتاحیه سپرده ارزی صرافی‌های ارز دیجیتال است.

با صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید به انواع ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید و آنها را خرید و فروش کنید. همچنین با تبدیل پول ریالی به ارزهای دیجیتال می‌توانید از افت ارزش آن در برابر تورم محافظت کنید.

مزیت دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال این است که می‌توانید در شبانه روز و به راحتی این ارزها را به حساب‌های بین‌المللی واریز کنید.

روش‌های جایگزین حساب ارزی کدامند؟

روش کیف پول دیجیتال

یک روش جایگزین دیگر سپرده ارزی استفاده از کیف پول دیجیتال است. شما می‌توانید ارزهای خود را در کیف‌های پول نرم‌افزار و سخت‌افزاری نگهداری کنید. برای مثال، اگر پول خود را به ارز دیجیتال تبدیل کردید و می‌خواهید آن را به جایی منتقل کنید که امنیت بیشتری داشته باشد، کیف پول‌های دیجیتال در این میان انتخاب خوبی هستند.

این کیف‌های پول مانند حساب ارزی عمل می‌کنند، چون می‌توانید پول ارزی را از آنها به یک کیف پول ارزی دیگر انتقال دهید.

استفاده از روش‌های جایگزین افتتاح حساب ارزی چه مزایایی دارد؟

استفاده از روش‌های جایگزین افتتاح سپرده ارزی مزایای زیادی می‌تواند داشته باشد. برای مثال، یک مزیت مهم آن این است که در هر مکان و هر زمان و فقط با دسترسی به اینترنت و گوشی یا کامپیوتر می‌توانید این حساب‌ها را باز کنید. این در حالی است که برای افتتاح سپرده‌های بانکی باید در فقط در زمان فعالیت بانک و در محدوده جغرافیایی مشخص حساب ارزی خود را باز کنید.

همچنین، در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید وجه ارزی خود را انتقال دهید یا آن را برداشت کنید. علاوه بر این، با استفاده از این روش‌ها مجبور نیستید برای افتتاح حسابِ ارزی هزینه سرمایه اولیه بپردازید.

یک مزیت دیگر استفاده از روش‌های جایگزین هم این است که احراز هویت آنها معمولا آنلاین انجام می‌شود. برای همین، نیاز نداریدکه به مکان خاصی مراجعه کنید و مدارک احراز هویت خود را به مسئولین ارائه دهید.

با استفاده از روش‌های جایگزین و این پلتفرم‌ها می‌توانید با کد ملی یا عکس کارت ملی و شماره تلفن همراه خود احراز هویت را انجام دهید.

استفاده از روش‌های جایگزین افتتاح حساب ارزی چه مزایایی دارد؟

معایب استفاده از روش‌های جایگزین افتتاح سپرده ارزی

استفاده از روش‌های جایگزین حسابِ ارزی خالی از عیب نیست. برای مثال، یکی از معایب این روش‌ها این است که به صورت ماهانه هیچ سودی دریافت نمی‌کنید. در واقع، با استفاده از روش‌های جایگزین افتتاح سپرده ارزی فقط می‌توانید دارایی نقدی و غیر نقدی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید.

همچنین، درست است که خیلی از کیف پول‌های ارزی، سایت‌های ارز دیجیتال و پرفکت مانی از روش‌های مطمئن برای حفاظت اطلاعات کاربران خود استفاده می‌کنند، اما ریسک فاش شدن این اطلاعات توسط هکرها وجود دارد.

به غیر از این، بازار دیجیتال ممکن است دچار نوسانات زیادی شود که می‌تواند باعث افت ارزش سرمایه ارزی شود.

حساب ارزی کجا باز کنم: کدام بانک سپرده ارزی دارد؟

حساب ارزی کجا باز کنیم؟ این سوالی است که برای خیلی از افراد پیش می‌آید. در ایران چند بانک هستند که حساب‌های ارزی برای مشتریان خود افتتاح می‌کنند. این بانک‌ها شامل بانک‌های پاسارگاد، ملت، تجارت، سپه، سامان، ملی، کشاورزی، رفاه کارگران و غیره می‌شوند.

هر کدام از این بانک‌ها برای افتتاح حساب شرایط خاص خود را دارند. برای همین، اگر مایل به افتتاح سپرده ارزی در بهترین بانک ها هستید، بهتر است برای اطلاعات بیشتر با آنها تماس بگیرید.

حسابِ ارزی کدام بانک بهتر است؟ بانک‌های مختلف شرایط متفاوتی برای حساب‌های خود تعیین می‌کنند. برای مثال، سپرده‌های ارزی مدت‌دار آنها سودهای متفاوتی دارد. البته مبلغ کارمزدهای آنها هم فرق می‌کند. برای انتخاب بهترین بانک برای سپرده ارزی باید ببینید که شرایط کدام یک از این بانک‌ها با خواسته‌های شما مطابقت دارد.

حساب ارزی کجا باز کنم: کدام بانک سپرده ارزی دارد؟

انواع حساب‌های ارزی اینترنتی چه هستند؟

حساب ارزی اینترنتی یا آنلاین هم مثل حسابِ فیزیکی آن، حسابی است که می‌توانید ارزهای خارجی خود را در آن ذخیره کنید. منتها تفاوتی که با حساب ارز فیزیکی دارد، این است که تراکنش‌ها مثل انتقال وجه، برداشت و دریافت پول به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. حساب‌های ارز اینترنتی انواع مختلف دارند که چندتای آنها عبارتند از:

1. حساب ارزی پی پال (PayPal)

حساب ارزی پی پال یکی از محبوب‌ترین سامانه‌های آنلاین ارزی است که با آن می‌توانید در سرتاسر دنیا با ارزهای خارجی مثل دلار و یورو تراکنش‌های مالی انجام دهید. همچنین، دیگران از طریق پی پال می‌توانند ارزهای خارجی را به حساب شما واریز کنند.

بنابراین، اگر حساب بانکی بین‌المللی داشته باشید، می‌توانید آن را به پی پال متصل کنید تا از خدمات آن بهره‌مند شوید. حسابِ ارزی انلاین پی پال خدمات مختلفی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. به عنوان دارنده حساب پی پال می‌توانید پول ارزی خود را به حساب‌های دیگر واریز و از آنها وجه دریافت کنید.

با حساب PayPal می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین یا سایت‌هایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند، خرید کنید.

2. حساب ارزی پرفکت مانی (Perfect Moeny)

پرفکت مانی هم مثل پی‌پال یک سامانه آنلاین برای دریافت وجوه ارزی مثل دلار و یورو در سرتاسر دنیا و پرداخت هزینه‌ها به ارزهای مختلف است. در گذشته کاربران ایرانی می‌توانستند از پرفکت مانی برای افتتاح حساب ارزی آنلاین استفاده کنند. در صورتی که خیلی از سامانه‌های آنلاین مثل پی پال و مستر کارت برایشان تحریم شده بود. اما شرکت پرفکت مانی از ژانویه 2024 اجازه افتتاح حساب پرفکت مانی را برای کاربران ایرانی لغو کرده است.

3. حساب ارزی وب مانی (WebMoney)

وب مانی یک سامانه و حساب ارزی آنلاین روسی است که از سال ۱۹۹۸ کار خود را در روسیه آغاز کرد. وب مانی هم مثل سایر حساب‌های ارز دیجیتال (مانند پی پال) خدمات ذخیره ارز و انجام تراکنش‌های مالی آنلاین را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین، با وب مانی می‌توانید کیف پول‌های دیجیتال ارزهای معروفی مثل دلار، یورو روبل روسیه و ارزهای بیت کوینی هم بسازید.

3. حساب ارزی وب مانی (WebMoney)

4. حساب ارزی پایونیر (Payoneer)

پایونیر یک سامانه آنلاین تراکنش‌های مالی ارزی آمریکایی است که در سال ۲۰۰۵ در نیویورک آمریکا تاسیس شد. شرکت پایونیر برای مشتریان خود خدمات خاصی ارائه می‌کند که آن را از رقبایش متمایز می‌کند. برای مثال، یکی از خدمات پایونیر ارائه یک شبکه جهانی برای حساب‌های ارزی در ۲۰۰ کشور دنیا است که این شبکه بسیار بزرگ و قابل توجه است.

همچنین، مزیت دیگر برای کاربرانی که دارای حساب پایونیر هستند، این است که می‌توانند وجوه دریافتی خود را به چند ارز مختلف دریافت کنند. بنابراین، یک مزیت اکانت‌های پایونیر این است که کاربران آن برای پرداخت یا دریافت وجوه می‌توانند ارزهای مختلفی را انتخاب کنند. این در حالی است که خیلی از سامانه‌های ارزی آنلاین کاربران خود را مجبور می‌کنند که برای هر ارز یک اکانت جداگانه بسازند.

5. حساب ارزی یاندکس مانی (Yandex Money)

یاندکس مانی یک شرکت خدمات مالی آنلاین روسی است که در سال ۲۰۰۲ در مسکوی روسیه تاسیس شد. شرکت یاندکس مانی شبکه مالی گسترده‌ای در روسیه دارد. همچنین، یکی از ویژگی‌های قابل توجه حسابِ ارزی یاندکس مانی این است که سرعت تراکنش‌های ارزی در آن نسبتاٌ زیاد است.

6. حساب ارزی وسترن یونیون (Western Union)

شرکت وسترن یونیون یکی از شرکت‌های قدیمی آمریکایی است که در اواسط قرن نوزدهم در نیویورک آمریکا تاسیس شد. این شرکت دستخوش تغییرات گوناگونی در طول زمان شد و اکنون در دنور در ایالت کلرادوی آمریکا مستقر شده است. شرکت وسترن یونیون شبکه جهانی گسترده‌ای برای خدمات حساب ارزی خود دارد. این شرکت در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا خدمات خود را ارائه می‌کند. همچنین، کاربران اکانت‌های وسترن یونیون می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن خاص آن تراکنشهای مالی که با حساب وسترن یونیون انجام داده‌اند را پیگیری کنند.

6. حساب ارزی وسترن یونیون (Western Union)

7. حساب ارزی ترانسفر وایز (TransferWise)

شرکت ترانسفر وایز یک شرکت خدمات مالی و فناوری انگلیسی است که در سال ۲۰۱۱ در لندن انگلستان تاسیس شد. شرکت ترانسفر وایز شبکه جهانی قابل توجهی دارد و خدمات خودش را در ۱۶۰ کشور دنیا ارائه می‌دهد. همچنین، شما با افتتاح حساب ارزی ترانسفر وایز می‌توانید تراکنش‌های مالی به ۴۰ نوع ارز جهانی را انجام دهید. همچنین، شرکت ترانسفر وایز برای حساب‌های ارزی خود ویژگی سود حساب را هم گذاشته است. بنابراین، مشتریان حسابِ ارزی ترانسفر وایز برای دریافت سود سالانه آن می‌توانند از ویژگی سود آن استفاده کنند.

8. حساب ارزی اسکریل (Skrill)

شرکت اسکریل هم یک شرکت انگلیسی است. اما نام آن در گذشته Moneybookers بود و تاریخ تاسیس آن به سال ۲۰۰۱ بر می‌گردد. این شرکت در حال حاضر در لندن انگلستان استا. حسابِ ارزی اسکریل در دنیا معتبر است و شما با استفاده از آن می‌توانید نقل و انتقال وجوه بیش از ۴۰ ارز دنیا را انجام دهید. همچنین، علاوه بر ارزهای جهانی، اکانت‌های اسکریل به شما اجازه می‌دهند تا ارزهای بیت کوینی را هم منتقل کنید.

9. حساب ارزی گوگل والت (Google Wallet)

حساب ارزی گوگل والت متعلق به شرکت گوگل است. این شرکت برای اولین بار بخش Google Pay را در سال ۲۰۱۱ تاسیس کرد. با این وجود، زمان انتشار گوگل والت حدود ۱۱ سال بعد و در سال ۲۰۲۲ بود. حسابِ ارزی گوگل والت خدمات گوناگونی را برای کاربران خود به غیر از دریافت، برداشت و نقل و انتقال وجوه ارائه می‌دهد. برای مثال، یکی از این خدمات این است که گوگل والت با توجه به برداشت و پرداخت پول از حساب نظرات و توصیه‌هایی مورد عادت‌های مالیتان می‌دهد.

10. حساب ارزی استریپ (Stripe)

شرکت خدمات مالی آنلاین استریپ شرکتی است که در سال ۲۰۰۹ توسط ۲ کارگزار ایرلندی در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد. اکنون، مقر این شرکت هم در سان فرانسیسکو کالیفرنیا و هم در ایرلند واقع شده است. شرکت استریپ علاوه بر ارائه خدمات نقل و انتقال وجوه ارزی خدماتی مثل گزارشات مالی و پشتیبانی از حسابِ ارزی را هم به مشتریانش ارائه می‌دهد.

10. حساب ارزی استریپ (Stripe)

11. حساب ارزی نتلر (Neteller)

شرکت خدمات مالی نتلر در سال ۱۹۹۰ در کانادا تاسیس شد. شرکت خدمات مالی نتلر خدمات گوناگونی از جمله پرداخت‌های ارزی آنلاین و حضوری برای کسب و کارها را ارائه می‌دهد. همچنین، این شرکت اپلیکیشن‌های واریز وجه حسابِ ارزی را برای دستگاه‌های ios و اندروید هم ارائه می‌کند.

12. حساب ارزی پایر (Payeer)

شرکت پایر یک شرکت بین‌المللی است که خدمات نقل و انتقال و وجوه ارزی را ارائه می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و به کاربران خود خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. برای مثال، کاربران اکانت پایر می‌توانند در یک اکانت وجوه چند ارز مختلف را مدیریت کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند ارزهای دیجیتال کریپتو را هم خرید و فروش کنند. از سوی دیگر، کاربران اکانت‌های پایر هم این امکان را دارند تا بتوانند ارزهای بیت کوین را با همدیگر تبادل کنند.

بهترین حساب ارزی آنلاین چیست؟

انتخاب بهترین حساب ارزی اینترنتی به این بستگی دارد که شما چه عواملی برایتان مهم است. به عنوان مثال، برخی از کاربران برایشان مهم است که حتماً این حساب اپلیکیشن مخصوص خود را داشته باشد. برای برخی هم مهم است که حسابِ ارزی آنلاین آنها چندین ارز را در یک حساب مدیریت کند. بنابراین، شما اول باید به نیازمندی‌های خودتان از یک حساب اینترنتی توجه و سپس، یکی از آنها را انتخاب کنید. با این وجود، از بین حساب‌های ارزی اینترنتی که در بخش قبلی برایتان مثال زدیم، می‌توانیم بگوییم که حساب‌های ارزی اینترنتی ترانسفر وایز و پی پال اعتبار زیادی در سطح بین‌المللی داشته و جزو بهترین اکانت‌ها برای مدیریت ارزهای مختلف هستند.

بهترین حساب ارزی آنلاین چیست؟

حساب ارزی جهانی چیست؟

حساب ارزی گلوبال یا جهانی یک نوع حساب بین‌المللی است که به مالکان آن اجازه می‌دهد تا معاملات ارزی بین‌المللی را در سرتاسر دنیا انجام دهند. اصولاً حساب‌های ارزی گلوبال یا جهانی برای مالکان کسب و کارها یا تاجرانی مفید هستند که با کشورهای مختلف معاملات تجاری دارند. در نتیجه، داشتن حساب گلوبال به آنها کمک می‌کنند تا ارزهای خودشان را مدیریت یا آنها را به ارزهای مختلف تبدیل کنند. چند شرکتی که در بخش قبلی آنها را برایتان به عنوان حساب ارز آنلاین مثال زدیم، شرکت‌هایی هستند که امکان افتتاح حساب ارز گلوبال یا جهانی را به شما می‌دهند.

آیا حساب ارزی مالیات دارد؟

آیا سپرده ارزی مالیات دارد؟ دولت ایران قوانین معینی در مورد مالیات سپرده ارزی دارد. اما اگر شما از پول ارزی که در حساب نگه می‌دارید درآمد کسب می‌کنید، باید مبلغ معینی از مالیات را برای آن بپردازید. این نرخ برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. با این وجود، اگر شما یک فرد عادی هستید و از حسابِ ارزی سودی به دست می‌آورید، پس معاف از مالیات هستید. از سوی دیگر، حساب‌های ارزی جهانی مثل حساب‌های پی پال و پرفکت مانی حساب‌های بین‌المللی هستند. با این حال، قوانین مالیاتی برای آنها توسط کشوری تعیین می‌شود که شما در آن از این حساب‌ها استفاده می‌کنید. برای مثال، در صورتی که این حساب‌های ارزی به حساب بانکی شما متصل باشند، شاید دولت یک کشور از شما بخواهد که مالیاتی را برای آن حساب پرداخت کنید. در نتیجه، قوانین مالیاتی برای سپرده های ارزی بسته به هر کشور متفاوت است.

آیا حساب ارزی مالیات دارد؟

منبع: ویکی پدیا

مقالات مرتبط

نظرات