انواع وام بانکی: سیر تا پیاز تمام انواع وام‌های بانکی در ایران + تفاوت‌ها

وام بانکی قرار بود که به هدف هموار کردن برخی از مشکلات زندگی ارائه شود، اما با خیلی از موانع و سودهای بالا خیلی وقت‌ها خودش یکی از مشکلات بزرگ زندگی می‌شود! البته در حال حاضر با تنوع انواع وام  و راهکارهای مختلف برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی، موانعی مثل معرفی ضامن معتبر و بهره‌های بالا تاحدودی رفع شده است و شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایطتان بهترین نوع آن‌ها را انتخاب کنید. این متن به منظور معرفی انواع وام بانکی و شرایط درخواست وام نوشته شده است.

معرفی انواع وام بانکی

برای آشنایی با مفهوم وام (Loan) و وام بانکی می‌توان این متن را اینگونه آغاز کرد: وام مبلغ پولی است که از طرف یک بانک، مؤسسه مالی یا سازمانی بر اساس یک قرارداد و یک وثیقه، به شما قرض داده می‌شود و شما موظف هستید که آن‌را در زمان مقرر و بهره‌ی تعیین شده در قرارداد، بازپرداخت کنید. غالبا برای خرید خانه، خودرو، کالا، تحصیلات و هزینه‌های پزشکی وام دریافت می‌شود. 

معمولا در قرارداد وام، شرایط و ضوابط مشخصی برای بازپرداخت وام، نرخ بهره، مدت زمان بازپرداخت و سایر جزئیات مشخص می‌شود. البته این را هم ذکر کنیم که مبلغ وام بسته به شرایط، اعتبار، درآمد و خیلی از موارد دیگر متغیر است.  

وامِ بانکی به مبلغ پولی که از جانب بانک، مؤسسه مالی و یا سازمانی بر اساس قرارداد یا وثیقه داده می‌شود، می‌گویند.

معرفی انواع وام بانکی

تامین بودجه وام چگونه صورت می‌گیرد

وام واژه‌ای قوت بخش برای ارتقا وضعیت اقتصادی زندگی و کسب و کار است. از قدیم‌الایام مردم با گرفتن قرض یا وام قرض الحسنه به زندگی خود سر و سامان می‌دادند. در حال حاضر هم گرفتن وام‌های کم بهره، مثل وام ازدواج با سود حداقلی، اگر موانعی نداشته باشد، می‌تواند کمک کننده بود و گره‌ای از زندگی را با باز کند. 

تامین بودجه وام از روش‌های مختلف مثل: پول نقد مردم در حساب‌های قرض الحسنه، بودجه دولت، سودهای بانکی، سود بانک وام‌های مختلف، سپرده‌گذاری‌های بلند مدت و همینطور سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری بانک در پروژه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

تأمین بودجه‌ی وام از روش‌های مختلف مثل پول نقد مردم در حساب‌های قرض الحسنه، بودجه‌ای که دولت در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد، سود وام‌های بانکی و سپرده‌های بلند مدت.

تامین بودجه وام چگونه صورت می‌گیرد

لیست انواع وام های بانکی

وام در واقع نوعی قرض است که علاوه بر برگرداندن اصل سرمایه در مدت زمان‌های مشخص، باید سودی ثابت نیز همراه با آن پرداخت شود. بانک‌ها به منظور جذب مشتری، انواع وام بانکی با شرایط و سود مختلف ارائه می‌دهند. برای دریافت وام بانکی باید با ارائه‌ی مدارکی معتبر به بانک این اطمینان را دهید که توانایی بازپرداخت آن را دارید.

تحت این شرایط بانک از شما ضامن رسمی و همینطور مدرکی مبنی بر توانایی شما برای پرداخت قسط‌ها مثل فیش حقوقی یا گواهی اشتغال به کار را می‌خواهد. برای گرفتن وام بانکی به دو پشتیبان خیلی مهم نیاز دارید اول ضامن (البته در برخی از بانک‌ها سند ملک، سفته یا اعتبار خود شما) و دوم جلب اعتماد بانک برای بازپرداخت اقساط وام است. در ادامه با انواع وام بانکی آشنا می‌شوید: 

بانک ها چند نوع وام به مشتریان ارائه می دهند

انواع وام بانکی بانک ها: 1. وام قرض الحسنه

وام قرض الحسنه یکی از بهترین مدل وام‌ها است چون نباید بهره‌ای در کار باشد به همین خاطر وام قرض الحسنه را به نام وام بی‌بهره هم می‌نامند. وام قرض الحسنه بانکی خودش انواع مختلفی دارد که در ادامه انواع وام قرض الحسنه بانکی به شما معرفی می‌شود: 

معرفی انواع وام بانکی: وام قرضه الحسنه فوری

وام قرض الحسنه فوری یعنی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پولی بدون بهره ارائه شود. مثلا در طرح تبسم بانک صادرات می‌توان تا سقف 200 میلیون تومان وام بدون سود دریافت کرد اما به شرطه‌ها و شروطه‌ها!

چون نسبت مبلغ وام به میزان سپرده در این طرح، 80 درصد است، مثلا اگر شما بخواهید ده میلیون وام بگیرید باید 8 میلیون در حساب سپرده خود داشته باشید و ضامن شما همین 8 میلیون است و حسابتان تا آخرین قسط (12 تا 60 ماه) مسدود می‌ماند. 

معرفی انواع وام بانکی: وام قرض الحسنه بدون ضامن

برای دریافت وام تمامی بانک‌ها از شما ضامن می‌خواهند، اما در برخی از بانک‌ها اعتبار شما ضامن شما است. مثلا در بانک رسالت و بانک قرض الحسنه مهر ایران بدون ضامن و مسدودی حساب، می‌توانید وام بگیرید. 

معرفی انواع وام بانکی: وام قرض الحسنه بدون سپرده

 شرط خیلی از بانک‌ها علاوه بر ضامن، باز کردن حساب سپرده است. بانکداری نوین شرایط وام گرفتن بدون سپرده را برای افراد فراهم کرده است. فقط اینکه، متقاضی باید از اعتبار افرادی که سپرده دارند استفاده کند. مثلا بانک رسالت به متقاضی بدون سپرده در صورت استفاده از اعتبار فرد دیگری وام می‌دهد.  

وام قرض الحسنه یکی از بهترین مدل وام‌ها است چون نباید بهره‌ای در کار باشد به همین خاطر وام قرض الحسنه را به نام وام بی‌بهره هم می‌نامند.

وام قرض الحسنه

انواع وام و تسهیلات بانکی: 2. وام ازدواج

وام ازدواج چیست؟ بعد از معرفی انواع وام قرض الحسنه یکی از کم‌سودترین وام‌ها، وام ازدواج است که بخاطر سود کم، بنام وام قرض الحسنه ازدواج معروف است. کارمزد وام ازدواج 4 درصد با بازپرداخت 10 ساله است.

مبلغ وام ازدواج در حال حاضر 100 میلیون و روندش تا کنون این مدلی بوده که هر ساله افزایش پیدا کند. وام ازدواج فقط همین یک مدل است و انواع دیگری ندارد، مگر برای خانواده شهدا و ایثارگران که دوبرابر این مبلغ لحاظ می‌شود.

(وام ازدواج: میزان و شرایط دریافت تسهیلات ازدواج در سال 1403 )

یکی از کم‌سودترین و پرطرفدارترین نوع وام‌ها، وامِ ازدواج است. کارمزد وام ازدواج 4 درصد با بازپرداخت 4 ساله است.

وام ازدواج

انواع وام بانکی: 3. وام مسکن

وام مسکن چیست؟ وام مسکن یکی از مهم‌ترین وام‌ها به عنوان کمک هزینه برای خرید خانه است، که البته با تورم سال‌های اخیر، وام مسکن فقط گوشه‌ی کمی از کار را می‌گیرد! وام مسکن انواع مختلفی دارد و متقاضیان با مراجعه به بانک و مؤسسه‌ی مالی مربوط می‌تواند اطلاعات لازم را کسب کند. اما از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

معرفی انواع وام بانکی: وام مسکن طرح جوانان

یک مدل از وام مسکن هست که به نام وام پس انداز مسکن جوانان معروف است. والدین خوش فکر از زمان کودکی یا نوجوانی می‌توانند با واریز ماهانه مبلغ اندکی (توسط بانک مشخص می‌شود)، بعد از 5 تا 15 سال برای گرفتن وام مسکن اقدام کنند.

معرفی انواع وام بانکی: وام مسکن یکم

وام مسکن خانه اولی‌ها یا وام مسکن اولی ها، برای افرادیکه تابحال برای گرفتن وام مسکن اقدام نکرده‌اند، ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند با داشتن سپرده یا با خرید اوراق ممتاز برای گرفتن وام اقدام کنند. این وام به افراد متأهل و مجرد پرداخت می‌شود. از آنجاییکه هر کدام شرایط خاصی دارند، به نام وام مسکن زوجین و وام مسکن انفردای معروف است.

معرفی انواع وام بانکی: وام تعمیرات مسکن

وام تعمیرات مسکن یکی از تسهیلات بانک‌ها است که در دسته‌ی انواع وام مسکن قرار می‌گیرد. وام تعمیرات مسکن به نام وام جعاله مسکن نیز معروف است که به منظور بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده، افزایش متراژ، بهبود کیفیت ساختمان یا حتی تغییر کاربری آن ارائه می‌شود. بانک مسکن در دادن این مدل وام پیش‌قدم بود ولی در حال حاضری خیلی از مؤسسات مالی و بانکی این کار را انجام می‌دهند. مبلغ این وام حدود 130 میلیون است که 80 میلیون آن از طریق خرید اوراق ممتاز و 50 میلیون دیگر از طریق سپرده‌گذاری دریافت می‌شود.

معرفی انواع وام بانکی: وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن نیز در دسته تسهیلات وام مسکن است که در برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر انجام می‌شود. سقف دریافت وام ساخت مسکن با توجه به شرایط متقاضی 600 میلیون است. از شرایط درخواست وام ساخت مسکن، سن افراد (بالای 18 سال) و توانایی بازپرداخت وام است. البته برخی دیگر از بانک‌ها علاوه بر وام خرید مسکن در کنار آن وام ساخت مسکن را هم تقبل می‌کنند. بانک مسکن برای افرادیکه پیش از این درخواست، وام خرید مسکن را دریافت‌کرده‌اند، تسهیلاتی نمی‌دهد.  

وام ودیعه مسکن

معرفی انواع وام بانکی: وام اجاره مسکن

وام اجاره مسکن یا وام ودیعه مسکن برای کمک به زوج‌هایی است که با افزایش اجاره بها توانایی اجاره خانه را ندارند. دولت برای رفع این مشکل، وام اجاره مسکن را در دستور کار دارد. این وام به عنوان کمکی برای رهن خانه است که البته شرایط خاصی دارد. مثلا شخص متقاضی نباید خودش و افراد تحت تکفلش مالک زمین یا خانه‌ای باشند. وام ودیعه مسکن فقط به متأهل‌ها پرداخت می‌شود. زنان سرپرست خانوار باید حداقل 35 سال سن داشته باشند. 

معرفی انواع وام بانکی: وام مسکن فرزند سوم

وام مسکن فرزند سوم به افرادیکه با سه فرزند هنوز مالک خانه نیستند و برای خرید، ساخت یا ودیعه مسکن درخواست وام دارند، در نظر گرفته شده است. متقاضیان باید از طریق سامانه نهضت ملی مسکن برای درخواست وام اقدام کنند. اولین شرط دریافت وام مسکن فرزند سوم، برای افرادی است که فرزند سوم آن‌ها از سال 1399 به بعد متولد شده باشند. سقف وام مسکن فرزند سوم با توجه به توانایی باز پرداخت تا مبلغ 300 میلیون تومان است. 

معرفی انواع وام بانکی: وام مسکن روستایی

وام مسکن روستایی یک دیگر از انواع وام مسکن است که از سال 1401 به منظور تسهیلات بهسازی و نوسازی روستایی در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت. سقف وام مسکن روستایی 200 میلیون تومان با هدف کمک هزینه ساخت و تعمیر خانه‌های روستایی ارائه می‌شود. 

معرفی انواع وام بانکی: وام مسکن بهزیستی

سازمان بهزیستی درصدد است که با پرداخت وام مسکن، مددجویان را برای خرید خانه همراهی کند. شرایط ثبت نام مسکن بهزیستی به این صورت است که فرد متفاضی و افراد تحت تکفل وی در 5 سال اخیر نباید مالک زمین یا مسکنی بوده باشند و همینطور نباید در این مدت وامی از بخش‌های دولتی و غیر دولتی دریافت کرده باشند. متأهل و سرپرست خانوار بودن نیز شرط دوم گرفتن این وام است. 

وامِ مسکن برای حمایت مردم برای خرید خانه از بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف ارائه می‌شود. وام مسکن تنوع زیادی دارد از میان آن‌ها پرطرفدارترین وام ودیعه مسکن و وام تعمیرات خانه است.

انواع وام مسکن نظیر وام ساخت، وام مسکن اولی ها

(وثیقه وام چیست: انواع وثیقه کدامند و چه شرایطی دارند؟)

لیست انواع وام بانکی: 4. وام خرید کالا

وام کالا برای خرید لوازم خانگی ضروری به متقاضیان ارائه می‌شود. وام کالا یک نوع است و انواع مختلفی ندارد، اما باید به دقت بررسی کنید چون بانک‌ها با سودهای مختلفی وام ارائه می‌دهند، وام کالا را در طرح‌های متنوع معرفی می‌کنند. مثلا دی کارت بانک دی با 18 درصد سود و شاپ کارت ملت با 10درصد، طرح آینده داران بانک آینده با 7 درصد و طرح حامی بانک ملت با 23 درصد سود برای متقاضیان وام کالا ارائه می‌دهند. البته این را در نظر بگیرید که برای خرید کالا باید به سراغ فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه کنید. 

وام خرید کالای ضروری

معرفی انواع وام بانکی: 5. وام مضاربه

وام مضاربه یک نوع وام است که بر اساس اصل مشارکت در سود و ضرر ارائه می‌شود. در وام مضاربه، بانک به عنوان شریک مالی در پروژه یا کسب و کار شما عمل می‌کند. وام مضاربه به افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی ارائه می‌شود. فقط با این شرط که بانک در سود و همینطور ضرر آن‌ها سهیم است. البته میزان سود مطابق با آنچه که در قرارداد مشخص شده، محاسبه می‌شود.

وامِ مضاربه یک نوع وامی است که به عنوان شریک مالی در پروژه‌ها و کسب‌و کارهای مختلف توسط بانک ارائه می‌شود.

معرفی انواع وام بانکی کم بهره: 6. وام خودرو

با افزایش قیمت خودرو، خرید خودرو هم در حد خانه برای خیلی‌ها مشکل ساز است و به منظور حل این مشکل، وام خودرو در دستور کار قرار گرفت. اکثر بانک‌های کشور وام خودرو فوری ارائه می‌دهند. از شرایط دریافت وام خودرو این است که باید برای خرید خودرو داخلی اقدام کنید و برای خرید خودروهای خارجی نمی‌توان درخواست وام ماشین کرد.

از دیگر شرایط دریافت وام ماشین سن بالای 18 سال، عدم سابقه چک برگشتی یا تسهیلات معوقه، اثبات توانایی برای بازپرداخت وام است. البته الزاما وام خرید خوردرو با این نام خوانده نمی‌شود و در خیلی از بانک‌ها با نام وام نقدی معروف است. یک وام دیگری که در این بخش جای می‌گیرد وام خودروی فرسوده است. 

(وام خرید خودرو چیست: مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خرید خودرو!)

وام خودروی فرسوده

به منظور کاهش آلودگی هوا و محیط زیست، تسهیلاتی به منظور تعویض خودروی فرسوده توسط برخی از بانک‌ها ارائه می‌شود. این وام برای تعویض تاکسی‌های فرسوده با سود 4 درصد پیشنهاد شد که البته هر بانک شرایط خاص خود را دارد. 

وامِ خرید خودرو به عنوان کمک هزینه‌ی خریدِ خودروی داخلی برای افراد بالای 18 سال بدون سابقه‌ی چک برگشتی ارائه می‌شود.

وام خرید خودرو

معرفی انواع وام بانکی: 7. وام خرید مواد اولیه

وام خرید مواد اولیه یا وام تأمین مالی برای خرید مواد اولیه، یک نوع تسهیلات مالی است که برای کمک به کسب و کارها و تولیدکنندگان ارائه می‌شود. این وام‌ها معمولا به صورت کوتاه مدت و با شرایط و نرخ‌های سود مناسب برای کسب و کارها ارائه می‌شود تا به آن‌ها در جهت تولید و توسعه فعالیت‌های خود کمک کند. از مزیت‌های این وام مدت تنفس 5 ساله جهت بازپرداخت است. معمولا پرداخت این مدل وام‌ها برعهده‌ی بانک صنعت و معدن است.

(وام نقدی چیست: شرایط دریافت تسهیلات نقدی از بانک‌ها + مقایسه)

تسهیلات بلند مدت بانک صنعت و معدن

در لیست معرفی انواع وام بانکی، تسهیلات بلند مدت بانک صنعت و معدن برای کارآفرینان جایگاه ویژه‌ای دارد. این مدل تسهیلات برای افرادی که قصد راه‌اندازی واحد صنعتی، گردشگری و یا معدنی را دارند مناسب است. برای آشنایی با شرایط این تسهیلات و اطلاعات به‌روزشده‌ی آن به سایت این بانک مراجعه کنید. 

وام سرمایه در گردش

وام سرمایه در گردش برای افرادیکه قصد خرید مواد اولیه، تجهیزات، ماشین‌آلات و لوازم یدکی دارند، اختصاص یافته است. افراد می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان از این تسهیلات بهره‌مند شوند. بعد از دریافت وام حدود یک تا سه سال برای بازپرداخت وقت تنفس است. 

وام سرمایه در گردش وزرات صمت

معرفی انواع وام بانکی با سود کم: 8. وام فرزندآوری

وام فرزندآوری به منظور کمک به والدین برای خرید مایحتاج کودک ارائه می‌شود. تسهیلات فرزندآوری برای هر فرزند در مبالغ مختلف ارائه می‌شود. مثلا برای فرزند اول مبلغ 20 میلیون تومان، برای فرزند دوم 40 میلیون تومان، برای فرزند سوم 60 و فرزند چهارم 80 میلیون وام ارائه می‌شود.

البته این مبالغ مطابق مبالغ ارائه شده در سال 1401 است. پدران فرزندان متولد سال 1400 به بعد می‌توانند برای گرفتن وام فرزند آوری به سامانه یا شعب بانک‌ها مراجعه کنند. خیلی از بانک‌ها برای چنین تسهیلاتی آمادگی لازم را هنوز ندارند.  

وامِ فرزندآوری برای کمک به والدین برای رفع نیازهای کودک ارائه می‌شود. این وام برای فرزندان متولد 1400 به بعد ارائه شده، که البته خیلی از بانک‌ها هنوز تسهیلات لازم برای پرداخت این وام را ندارند.

مدت بازپرداخت و شرایط اقساط وام فرزند آوری چقدر است؟

معرفی انواع وام بانکی بدون ضامن: 9. وام بازنشستگان

وام بازنشستگی به افراد بازنشسته تعلق می‌گیرد. این وام به‌منظور کمک به افراد برای مدیریت مالی بهتر در زمان بازنشستگی و پرداخت هزینه‌های زندگی روزمره، هزینه‌های درمانی، سفر، کمک هزینه خرید مسکن و غیره ارائه می‌شود. شرایط و نرخ سود این وام‌ها با توجه به شرایط بانک، مبلغ وام و توانایی بازپرداخت فرد متفاوت باشد. وام بازنشستگی انواع مختلفی دارد: 

وام 100 میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی

وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که فقط بنام وام 100 میلیونی معروف است، با شرایط خاص برای بازنشستگان در نظرگرفته شده است. طبق بخش‌نامه‌ی وزارت اقتصاد، با نامه کسر از حقوق بازنشستگی و یک فقره چک یا سفته می‌توان برای گرفتن 50 میلیون وام به شعب بانک رفاه، کشاورزی، ملت، ملی و سایر بانک‌های مورد نظر مراجعه کرده و در این امر از آن‌ها مشاوره بگیرید. 

وام بازنشستگان صندوق فولاد

بازنشستگان صندوق فولاد می‌توانند به‌صورت غیرحضوری برای دریافت وام اقدام کنند. مبلغ این وام حدود 20 میلیون تومان با کارمزد 4 درصد است. اگر درگاه پرداختی حقوق شما بانک صادرات است، می‌توانید با سرعت بیشتری برای دریافت وام اقدام کنید. هر فرد فقط یکبار می‌تواند برای گرفتن این وام اقدام کند.

(جهت مقایسه و انتخاب انواع وام به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید.)

وام 50 میلیون تومانی بازنشستگان برای خرید کالا

برای دریافت وام 50 میلیونی بازنشستگان باید به سامانه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگان کشور مراجعه کرد. این وام برای خرید لوازم خانگی از فروشگاه‌های طرف قرار داد است. 

وام مسکن بازنشستگان کشوری

وام بازنشستگان کشوری یکی دیگر از خدمات بانک مسکن، و اگر تابحال از وام‌های استفاده نکرده باشید، واجد شرایط خواهید شد و می‌توانید تا سقف 50 میلیون تومان وام بگیرید. برای دریافت وام مسکن بازنشستگی، متقاضی وام و همسرش نباید صاحب خانه باشند. 

وام 20 میلیون تومانی ازدواج برای بازنشستگان

بازنشستگان می‌توانند تا سقف 20 میلیون تومان برای فرزندانشان وام ازدواج بگیرند. وام 20 میلیون تومانی برای فرزند، نوه تحت تکفل و فرزند همسر بازنشسته تعلق می‌گیرد. این وام با سود 10 درصد و 60 ماهه است. 

وام ضروری بازنشستگی

وام ضروری بازنشستگی مخصوص به بازنشستگان دولت است. وام ضروری بازنشستگان در دو بانک رفاه و صادارت ارائه می‌شود. مبلغ این وام در سال 1399 حدود 10 میلیون، در سال 1401 به 15 میلیون و در سال 1402 به 30 میلیون رسیده است. 

یکی از خدماتی که صندوق بازنشستگان کشور ارائه می‌دهد وامِ بازنشستگان است. این مدل وام‌ها باتوجه به سوابق بازنشستگان تنوع پیدا می‌کنند.

وام بازنشستگی

معرفی انواع وام قرض الحسنه بانکی: 10. وام سفر زیارتی اربعین

وام اربعین چیست؟ در سالی که گذشت به منظور حمایت از راه‌پیمایی عظیم شیعیان در مراسم اربعین حسینی، وام اربعین در نظر گرفته شد. تسهیلات در نظر گرفته شده به عنوان وام اربعین مبلغ ده میلیون تومان است.

اما بخاطر محدودیت زمان و تقاضای بالا احتمال دستیابی به آن کمی با چالش روبه‌رو است. البته از شرایط دیگر واریز وام، این است که از مرز خارج شده و بعد از خروج از مرز درخواست وام را به ثبت رساند. 

انواع و اقسام وام بانکی: 11. وام خود اشتغالی

وام خوداشتغالی یا وام کارآفرینی درلیست معرفی انواع وام بانکی برای افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار هستند جزو مهم‌ترین موارد است. تسهیلات وام خود اشتغالی از طرف مؤسسات مالی و اعتباری مثل صندوق کارآفرینی امید، بانک ملی، بانک ملت و خیلی از مراکز دیگر مثل کمیته امداد ارائه می‌شود. انواع وام متناسب با نوع فعالیت فرد دسته‌بندی می‌شود. مثل وام کارآفرینی کسب و کارهای خانگی، مشاغل روستایی و زنان سرپرست خانوار

وام خود اشتغالی برای روستایی‌ها

وام خوداشتغالی مخصوص مشاغل روستایی مثل کشاورزی، قالی‌بافی و سایر فعالیت‌های سنتی و حتی صنعتی، توسط صندوق کارآفرینی امید و بنیاد علوی برای روستایی‌ها در نظر گرفته شده است. سود این وام خیلی کم در حدود 4 درصد یا به‌صورت قرض الحسنه داده می‌شود. سقف وام خود اشتغالی برای روستایی‌ها 200 میلیون تومان با بازپرداخت 36 تا 60 ماهه است. 

وام خود اشتغالی

معرفی انواع وام بانکی بدون ضامن: 12. وام سپرده طلا

اگر شما از آن دسته آدم‌ها هستید که فقط روی طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اید، می‌توانید با وثیقه‌ی طلا و گواهی سپرده طلا وام بگیرید. در واقع مقدار طلای شما ضامن شما برای گرفتن وام است.

معمولا مبلغ وام معادل یا 80 درصد ارزش سپرده‌ی طلا است. خیلی از مؤسسات مالی و همینطور بانک‌ها مثل بانک کارگشایی، بر روی طلا وام می‌دهند. بازپرداخت وام طلای بانک کارگشایی به صورت اقساط ماهانه نیست و باید اصل پول با سود بعد از یکسال پرداخت شود. وام 20 میلیونی روی طلا با سود 23 درصد واگذار می‌شود. 

معرفی انواع وام های بدون ضامن: 13. وام روی سیم کارت

عجیب است اما واقعیت دارد، شما می‌توانید به ارزش سیم کارت خود وام دریافت کنید! برخی از مؤسسات مالی بر روی سیم کارت دائمی همراه اول 0912 که ارزش خط آن‌ها بیشتر از 4 میلیون تومان است وام می‌دهند. در واقع ضمانت شما سیم کارت شما است. 

این یک مدل وام فوری است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون ضامن و سپرده انجام می‌شود. فقط کافی است که سه ماه بیشتر مالک سیم کارت شده باشید. باز پرداخت آن در اقساط 4 تا 24 ماهه است. این طور می‌گویند که سود وام روی سیم کارت ناچیز و حدود 3 درصد است. یکی از معایب وام سیم کارت، بنام زدن سند سیم کارت به نام وام دهنده است.  

از سری وام‌های بدون ضامن می‌توان به وام روی طلا و سیم‌کارت اشاره کرد؛ در این مدل وام‌ها سیم کارت و طلا وثیقه و ضامن بازپرداخت وام هستند.

معرفی انواع وام بانکی کم بهره: 14. وام جهیزیه

از قدیم الایام رسم بود که بزرگ‌های فامیل برای تهیه‌ی جهیزیه عروس دستی بر آتش داشتند و کمک می‌کردند. حالا با افزایش سرسام آور قیمت‌ها، وام جهیزیه عروس هم شکل گرفته و در لیست معرفی انواع بانکی جای گرفته است.

یکی از تسهیلاتی که جدیدا مؤسسات مالی و بانکی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند وام جهیزیه کالای ایرانی است. بانک ملی، کارآفرین، پارسیان، سپه و سینا از سری بانک‌هایی هستند که پرداخت وام جهیزیه را در دستور کار دارند.

برای دریافت وام جهیزیه باید ابتدا در سامانه Ehsan.ir ثبت نام کنید و سپس به صورت حضوری به بانک مربوطه مراجعه فرمایید.

وام جهیزیه

معرفی انواع وام بانکی بدون ضامن: 15. وام فرهنگیان

یک مدل از وام‌ها مخصوص قشر زحمت‌کش و خاص کشور یعنی فرهنگیان است. وام فرهنگیان با هدف کمک هزینه مسائل ضروری زندگی مثل ازدواج معلمان و سایر موارد زندگی برای بازنشستگان این مجموعه در نظر گرفته شده است. البته دریافت وام فرهنگیان شرایط خاص خودش را دارد مثل سپرده گذاری بلند مدت، داشتن ضامن معتبر و عدم بدهی و یا چک برگشتی. سقف وام فرهنگیان در انواع مختلف ارائه می‌شود: 

وام ازدواج فرهنگیان

آموزش و پرورش به عنوان کمک هزینه ازدواج معلم‌ها و یا خرید مسکن، وام ازدواج فرهنگیان را در نظر دارد. البته بازنشستگان فرهنگی نیز می‌توانند از این وام برای کمک هزینه ازدواج کودکان یا نوه تحت تکفل خود بهره‌مند شوند.

وام مرابحه فرهنگیان

وام مرابحه فرهنگیان یک وام نسبتا کم برای کمک هزینه معیشتی به حساب می‌آید. فرهنگیان می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای مبلغ 20 میلیون درخواست وام دهند. در صورتیکه زوجین فرهنگی باشند می‌توانند هر کدام نفری 20 میلیون وام دریافت کنند. 

وام بازنشستگان فرهنگیان

وام بازنشستگان فرهنگیان برای رفاه حال افراد بازنشسته در نظر گرفته شده است. بازنشستگان فرهنگی بر اساس تعداد کمک هزینه‌هایی که تابحال دریافت کرده‌اند و با توجه به حقوق دریافتی، می‌توانند برای گرفتن وام اقدام کنند. مبلغ وام نیز بر اساس همین موارد تعیین می‌شود.

وام بازنشستگی فرهنگیان 

تسهیلات خرید مسکن فرهنگیان

خرید مسکن همیشه دغدغه آفرین است. فرهنگیانی که قصد خرید خانه دارند و تابحال وامی را در این زمینه دریافت نکرده‌اند و خانه ندارند، می‌توانند برای گرفتن وام خرید مسکن فرهنگیان اقدام کنند. البته مبلغ وام را نیز توانایی فرد در بازپرداخت تعیین می‌کند. 

وام 100 میلیونی فرهنگیان

از پرطرفدارترین وام‌هایی که به فرهنگیان پرداخت می‌شود، وام 100 میلیونی است. این وام با سود 12 درصد به عنوان کمک هزینه زندگی قابل پرداخت است. از ویژگی‌های خوب این وام، عدم نیاز به ضامن است و اقساط آن از طریق کسر از حقوق است. 

وام 200 میلیونی فرهنگیان

برای خرید مسکن فرهنگیان، وام 200 میلیونی ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند بدون ضامن برای دریافت وام 200 میلیونی خرید مسکن به سایت آموزش و پرورش مراجعه کنند. 

وام صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان تسهیلات متنوع و کاربردی ارائه می‌دهد. افراد متقاضی با بررسی شرایط و ضوابط می‌توانند برای گرفتن وام اقدام کنند. در سامانه آموزش و پرورش جزئیات بسته‌های تسهیلاتی وام صندوق ذخیره فرهنگیان ذکر شده است.

برای حمایت از فرهنگیان برای خرید خانه، خرید کالا و همینطور ازدواج، وام و تسهیلات متنوعی در نظر گرفته شده است که برای اطلاعات بیشتر باید به سامانه آموزش و پرورش مراجعه کرد.

وام فرهنگیان

معرفی انواع وام بانکی: 16. وام بانوان

وام بانوان یا وام زنان خانه دار یکسری از تسهیلات است که به بانوان شاغل یا غیر شاغل ارائه می‌شود. وام بانوان آنچنان مبلغ دندان‌گیری نیست اما به منظور کمک هزینه‌ی معیشتی می‌تواند جالب توجه باشد. بانوانی که حساب پس‌انداز، سپرده و جاری در بانک‌های مختلف هستند، می‌توانند از مزایای مشتری بانوان بانک‌ها بهره‌مند شوند. خبرها را از وبسایت بانک مورد نظر پیگیری کنید.

  • وام فوری بانوان: بانک دی برای مشتری‌های خانم خود وام فوری بانوان در نظر گرفته است که قابلیت انتقال امتیاز به همسر و فرزندان را دارد. 
  • طرح وام بانو ایرانی: بانک کشاوری برای ارائه خدمات ویژه به مشتری‌های خانم خود، شرایط جالبی را برای ارائه وام در نظر گرفته است.
  • وام زنان خانه‌دار: بانک کارگشایی با ایجاد شرایط با وثیقه‌ی طلا، امکان درخواست وام را برای بانوان با بهره‌ی حداقلی در نظر دارد. 
  • وام طرح یاس: بانک سینا نیز برای زنان خانه‌دار کارت اعتبار برای خرید لوازم خانگی از فروشگاه‌های طرف قرار دارد در نظر دارد. 
  • وام طرح پرنیان: بانک ملت برای بانوانی که در این بانک سپرده دارند، وام فوری در نظر گرفته است. 

وام بانوان

معرفی انواع وام بانکی بدون ضامن: 17. وام سهام عدالت

جالب است بدانید که با وثیقه گذاشتن سهام می‌توانید وام دریافت کنید. با راه اندازی وثیقه گذاری الکترونیک (ستاره) عموم مردم می‌توانند با وثیقه گذاشتن سهام خود نزد آن، از بانک‌های طرف قرار دارد وام دریافت کنند.

بانک‌ها به ارزش 50 درصد اوراق بهادار به متقاضی وام پرداخت می‌کنند. امکان وثیقه گذاری سهام عدالت از زمستان سال 1401 در دو بانک ملی و تجارت اجرا شده است. 

19. وام قرض الحسنه رسالت

وام دادن بانک رسالت، این روزها زیاد سر زبان‌ها افتاده و خیلی پرطرفدار شده است. وام بانک رسالت با سود و کارمزد 2 درصد، با سقف 300 میلیون و بدون ضامن، فقط با سپرده و کسب امتیاز امکان‌پذیر است.

در کل بانک رسالت برای پرداخت وام نسبت به سایر بانک‌های سختگیری کمتری دارد مثلا شما می‌توانید وام فوری بانک رسالت را بدون سپرده یا با سفته دریافت کنید. 

معرفی انواع وام بانکی: 20. وام سرباز ماهر

دولت برای سربازان ماهر که در طول دوره‌ی خدمت خود به این درجه نائل می‌شوند، مبلغ 150 میلیون تومان وام پرداخت می‌کند. این وام با نام وام اشتغال‌زایی سربازی برای ایجاد کسب و کار به سربازان معروف است.

این وام با همکاری بانک سپه برای کمک به سربازانی است که در طول دوره سربازی خدمات زیادی را با مهارت کامل ارائه داده‌اند. وام سرباز ماهر با سود 2 الی 4 درصد و بازپرداخت 7 ساله برای واجدین شرایط پرداخت می‌شود.    

وام سرباز ماهر

انواع وام کم بهره: 21. وام مسکن ایثارگران

وام مسکن ایثارگران مخصوص افراد خاص مثل جانبازان (25 درصد به بالا)، ایثارگران، خانواده شهدا برای خرید و یا ساخت خانه پرداخت می‌شود. مبلغ وام مسکن ایثارگران با توجه به شرایط استان و بافت شهری از مبلغ 300 تا 600 میلیون قابل پرداخت است. این وام به ایثارگرانی که تابحال از وام‌های بانکی در این خصوص استفاده نکرده‌اند و خانه و ملکی ندارند، تعلق می‌گیرد. 

بررسی و کاربرد انواع وام بانکی 

وام یکی از پرطرفدارترین خدمات بانکی است. در اوایل، پیش از گرانی‌های سرسام آور، گرفتن وام خیلی کمک کننده بود و کاملا می‌توانست یک کسب و کار و یک زندگی را از نابودی نجات دهد. اما در حال حاضر فقط برای عده‌ای که بتوانند از پس موانع ضامن و ارائه فیش حقوقی و مواردی مانند این برآیند، کمک کننده است. البته در حال حاضر با امکان وثیقه‌ی سند، سفته و همینطور حساب سپرده تا حدودی شرایط انعطاف‌پذیری بیشتری گرفته است. 

ولی در کل وام در شرایطی که خیلی ضروری به پول نیاز داریم، خیلی کمک کننده است و آدم را از گیر و گرفتاری نجات می‌دهد.

بهترین نوع وام بانکی، وام قرض‌الحسنه است. خیلی از خانواده‌ها و دوستان برای رفع نیازهای مالی، یک وام قرض الحسنه خانگی ترتیب می‌دهند. شاید بهترین مدل وام که بدون سود و بهره است، وام خانگی است. 

کاربرد وام بانکی

آیا امکان خرید و فروش وام و یا انتقال امتیاز آن وجود دارد؟

بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر، انواع و اقسام وام را با شرایط متفاوت و متنوع به متقاضیان ارائه می‌دهند. در برخی از موارد امکان خرید و فروش وام، مثل واگذار کردن امتیاز به افردا متقاضی، در صورتیکه طبق قوانین و مقررات باشد، قانونی و قابل اجرا است. 

فرق بین وام و تسهیلات چیست؟

بدون درنظر گرفتن جزئیات، تفاوت چندانی بین وام و تسهیلات وجود ندارد و هر دو به معنای امکاناتی است که مؤسسات مالی و بانک‌ها به منظور کمک و پشتیبانی مالی به متقاضیان دارند. منظور از تسهیلات یعنی یکسری امکانات و اعتبارات مالی است که از سوی بانک یا مؤسسات مالی معتبر به عنوان وام یا اعتبار به مشتری‌ها و متقاضیان ارائه می‌شود. در واقع وام یکی از گزینه‌های تسهیلات است. گاهی منظور از تسهیلات می‌تواند اعطای اعتبار باشد نه پول نقد! اما دادن وام بانکی الزاما پول نقد است. 

وام ارز دیجیتال چیست؟

در متن معرفی انواع وام بانکی جا دارد که از وام ارز دیجیتال هم یاد کنیم. وام دیجیتال چیست و چه شرایطی دارد؟وام ارز دیجیتال یا کریپنو (Crypto Lending)، همانطور که از نامش مشخص است مربوط به عصر جدید و دنیای دیجیتال است.

از لحاظ سیستم کار، وام ارز دیجیتال دقیقا مشابه وام قرض الحسنه بدون ضامن، است، یعنی وام گیرنده به پلتفرم مراجعه می‌کند و ارز دیجیتال خود را با بهره‌ی مشخص قرار می‌دهد؛ وام دهنده هم به این پلتفرم مراجعه کرده و بدون ضامن، فقط با وثیقه گذاشتن رمز ارز خود (بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر رمزارزها)، می‌تواند وام خود را دریافت کند. وام ارز دیجیتال هم مانند وام‌های بانکی انواع مختلفی دارند.

وام ارز دیجیتال مخصوص افرادی که است در حوزه ارزهای دیجیتال و امور مالی غیر متمرکز فعال هستند. اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که در دنیای دیجیتال در حال دادوستد هستید، وام ارز دیجیتال به کارتان می‌آید. 

وام ارز دیجیتال

منظور از وام نئو بانک ها چیست؟

نئو بانک‌ها یعنی بانک‌های دیجیتالی بدون شعبه فیزیکی! یعنی صد‌در‌صد کارها کاملا آنلاین صورت می‌گیرد، چون یک نئو بانک هیچ شعبه‌ی حضوری ندارد. با ویژگی‌های جالب توجه نئوبانک‌ها در ارائه‌ی خدمات، جایگاه خاصی در لیست معرفی انواع وام بانکی دارند. قطعا وام بلوبانک که نئوبانک سامان است زیاد به گوشتان خورده است. نئوبانک‌ها خیلی نوین هستند و هنوز آنچنان که باید و شاید در کشور ما جا نیافتاده‌اند. اما برای نمونه شرایط دریافت وام بلوبانک را به عنوان یک نئو بانک موفق بررسی می‌کنیم: 

بلوبانک برای کاربرانش وامی تا سقف 40 میلیون در نظر دارد. اگر کاربران در یک بازه زمانی سه ماه بیشتر از سه میلیون گردش حساب داشته باشند، واجدالشرایط دریافت وام می‌شوند.

از ویژگی‌های خوب درخواست وام از بلوبانک عدم نیاز به وثیقه یا ضامن است. بانک بر اساس اعتبار سنجی و میانگین حساب مشتری به او وام می‌دهد. بازپرداخت این وام 6 ماهه و با نرخ سود 18 درصد است. 

منظور از نئوبانک، بانک‌هایی است که تمامی خدمات آن‌ها به‌صورت الکترونیکی است و هیچ شعبه‌ی فیزیکی ندارند. برای نمونه بلوبانک یک نئوبانک موفق در ایران است.  

مزایا و معایب وام های بانکی چیست؟

اصلا گرفتن وام بدون دردسر و کم‌چالش، اتفاق شیرینی است. اما بدون شک، بازپرداخت آن با سود و بهره‌ی کلان آن اتفاق شیرین را خیلی خیلی تلخ می‌کند! متقاضی بمحض اینکه متوجه می‌شود باید چند برابر وام دریافت شده را پرداخت کند، بیخیال گرفتن وام می‌شود. بدترین عیب وام‌ها، سود و بهره‌های بالا است، بهره‌ی کم، لذت گرفتن وام را همچینان حفظ می‌کند. با شرایط گفته شده در لیست بلند بالای معرفی انواع وام بانکی، در صورت نیاز، می‌توانید بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

در خیلی از موارد شده که برای خرید تجهیزات و کم آوردن در خرید خانه به وام نیازمند هستیم و این وام می‌تواند خیلی راحت ما را از لحاظ مالی چند سالی جلو اندازد و یا دغدغه‌های فکری ما را تا حدی کم کند. 

انواع روش های درخواست وام بانکی چگونه است؟

با توجه تنوع وام‌ها، اکثرا روش مشابه‌ای دارند. شما می‌توانید به‌صورت حضوری یا با مراجعه به سامانه بانک یا مؤسسه مالی معتبر مراحل و شرایط درخواست وام را بررسی کنید. برخی از آن‌ها نیاز به سپرده، برخی دیگر با سند و سفته و برخی دیگر حتما به ضامن معتبر نیاز دارند.

برای دریافت وام باید به بانک این تضمین را دهید که توانایی بازپرداخت وام را دارید، مثل ارائه فیش حقوقی و گواهی اشتغال به کار. بعد از آن باید فرم درخواست وام ارائه شده توسط متصدی یا سامانه بانک را پر کنید. بعد از بررسی و ارزیابی، مبلغ وام و تعداد قسط‌ها مشخص می‌شوند. برای درخواست وام‌های مشخص باید به سامانه‌های مربوطه مثل وام ایثارگران، وام مسکن یا وام فرهنگیان مراجعه شود. 

  • سامانه بانک مسکن
  • بانک سامان
  • بانک ملی 

چطور درخواست دریافت وام بدم

پرداخت اقساط وام بانکی چگونه است؟

پرداخت اقساطی وام بانکی معمولا ماهانه و متناسب با فیش حقوقی متقاضی بسته می‌شود. برای پرداخت اقساط وام بانکی، باید خیلی منظم و دقیق مبلغ قسط را واریز کرد در غیراینصورت مشمول جریمه خواهید شد. در حال حاضر بانک‌ها امکاناتی را فراهم کرده‌اند تا قسط را به‌صورت الکترونیکی واریز کرد. 

معمولا پس از تکمیل روند گرفتن وام، ماه بعد باید واریز قسط را در تاریخ و روز مشخص آغاز کرد. زمان قسط‌، درصد سود و مبلغ قسط در قرارداد نهایی بین بانک و وام‌گیرنده واضح و مشخص بیان می‌شود.

مبلغ و مدت زمان بازپرداخت وام طبق ضوابط و مقرارت بانک اجرا می‌شود. در سامانه‌ بانک‌ها، ضمن معرفی انواع وام بانکی، شرایط درخواست وام با جزئیات کامل ذکر شده است. 

پرداخت اقساط وام بر اساس شرایط بانک برای مبالغ مختلف و همینطور متناسب با نوع فیش حقوقی ارائه شده به‌صورت ماهانه بسته می‌شود.

آیا وام گرفتن از نظر اقتصادی به‌صرفه است؟

وام گرفتن یا نگرفتن را نیاز شما مشخص می‌کند! گاهی برای رفع برخی از مشکلات وام گرفتن مثل فرشته‌ی نجات است. اگر با برنامه‌ریزی و فکر اقتصادی ناب به دنبال وام هستید، وام گرفتن خیلی عالی است. اما در صورتیکه به دنبال لوکس کردن وسایل خانه و مایحتاج غیر ضروری هستید، گرفتن وام با این تورم، کار چندان معقولانه‌ای نیست.

چون قرار است که مبلغ اصلی وام را با بهره پرداخت کنید و باید پیش از گرفتن وام به این نکته توجه کرده و خوب حساب و کتاب کنید.

با مراجعه به وبسایت بانک‌ها ضمن معرفی انواع وام بانکی می‌توانید شرایط گرفتن وام مثل سود، مدت زمان مسدودی حساب، مبلغ سپرده و خیلی از موارد دیگر اطلاع پیدا کرد. 

بهترین وام‌های بانکی چیست؟

بهترین وام‌های بانکی، وام‌های قرض الحسنه با سود کم هستند. مقدار وامی که متقاضی می‌گیرد با دو چیز رابطه‌ی مستقیم دارد: یکی مقدار پول سپرده و دیگری زمانی که پول در بانک است. بنابراین برای گرفتن وام باید این مورد را که وام بهتر است یا راکد ماندن پول در حساب بانکی، یکی را انتخاب کنید! اگر نیاز مبرمی به وام دارید بهترین وام‌های بانکی با شرایط منعطف‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • طرح امید نگین بانک سپه: طرح امید نگین بانک سپه براساس ضریب برابری تسهیلات یا وام به مشتریان وام می‌دهد. اگر یکسال پول خود را در حساب نگهدارید، تا مبلغ 300 میلیون با سود 2 درصد و بازپرداخت 60 ماهه می‌توانید وام بگیرید. 
  • طرح مهربانی بانک ملی: طرح مهربانی بانک ملی نیز تقریبا مطابق طرح بانک سپه است، هر چقدر که پول بیشتر در زمان بیشتر (1 تا 12 ماه) در حساب بانکی بماند، مبلغ بیشتری وام خواهید گرفت. مثلا اگر ده میلیون به مدت یکسال در حساب بانکی شما باشد، می‌توانید بعد از یکسال 37 میلیون وام بگیرید. 
  • طرح سپاس سپهر بانک صادرات: بانک صادرات تا سه برابر میانگین حساب به متقاضی وام می‌پردازد. کف پولی که برای گرفتن وام می‌خوابانید مبلغ 30 میلیون تومان است. البته به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر درصد ضریب برابری تسهیلات بیشتر باشد، باید وام را در زمان کوتاه‌تری تسویه کنید. 
  • طرح آفتاب بانک سینا: بانک سینا وام خود را بدون سود پرداخت می‌کند. فقط کافی است که مبلغی را یکسال در حساب داشته باشید، سال بعد می‌توانید 1.5 برابر آن وام بدون سود بگیرید. 
  • طرح نسیم بانک سرمایه: برای گرفتن وام از بانک سرمایه نیز باید یکسال پول خود را در حساب بخوابانید، تا وامی با 4 درصد سود دریافت کنید. حداقل زمان نگهداری پول در بانک سرمایه سه ماهه است. 

بهترین و محبوب ترین وام در بین ایرانی ها

آیا همه وام‌های بانکی به ضامن احتیاج دارند؟

پیدا کردن ضامن معتبر یکی از موانع گرفتن وام است. در حال حاضر، برخی از بانک‌ها با وثیقه گذاشتن سند ملک، سفته و یا اعتبار خود فرد (گردش حساب خوب) متقاضی را مشمول گرفتن وام می‌سازد. به عنوان نمونه بانک سرمایه و یا بلوبانک بدون نیاز به ضامن، فقط اعتبار فرد، با درخواست وام موافقت می‌کند.  

بیشترین مبلغ وام بانکی چقدر است؟

سقف وام، مخصوصا وام‌های بانک مسکن، در طرح‌های مختلف و شرایط متقاضی، کاملا متفاوت است. سقف وام‌های قرض الحسنه 200 میلیون بود که در سال جدید به 300 میلیون رسیده است. البته میزان مبلغ وام را مقدار پول سپرده و مدت زمانی که در بانک نگهداری شده است تعیین می‌کند. 

انواع وام بر اساس میزان سود

اگر مجبور به گرفتن وام هستید، به دنبال وام‌هایی باشید که کم‌بهره هستند. برای اینکه از شرایط گرفتن وام در بانک‌ها و طرح‌های مختلف آن‌ها آگاه شوید می‌توانید به وبسایت آن‌ها سر زده و اطلاعات به‌روز شده‌ی آن‌ها را مشاهده کنید. ما در این بخش لیستی از کم سودترین وام‌های بانکی برای شما آماده کرده‌ایم: 

  • طرح صفر در صفر بانک مسکن 
  • طرح تبسم بانک صادارت 
  • بانک قرض الحسنه رسالت 
  • طرح 24 بانک دی 
  • طرح کریمان بانک تجارت 

انواع وام به ترتیب ارزش

وامی ارزشمند است که سود کمی داشته باشد، مدت سپرده گذاری آن کوتاه باشد و در نهایت با وثیقه‌ای مثل سفته بتوان از موانع معرف و ضامن عبور کرد. 

  • وام ازدواج
  • وام خودرو
  • وام مسکن
  • وام فرزندآوری

انواع وام بدون ضامن

بطور کلی، وام‌های کلان بدون ضامن رسما وجود ندارد، مگر اینکه فرد گردش حساب خوب و یا به عبارتی دیگر اعتبار خوبی داشته باشد که آن هم در بلند مدت به دست می‌آید.

اما در حال حاضر نئوبانک‌ها مثل بانکینو، بلوبانک و بانک ام رسالت با توجه به اعتبار و کسب امتیاز مشتری، شرایط گرفتن وام بدون ضامن را برای فرد هموار کرده‌اند.

از طرفی دیگر یکسری از بانک‌ها سند ملک را به‌جای ضامن رسمی و وثیقه قبول می‌کنند. که البته آن هم ضوابط و شرایط خاص خود را دارد. 

وام بدون ضامن

محبوب‌ترین وام برای ایرانی‌ها 

طبق آمار، بهترین وام بر اساس محبوبیت در میان مردم وام مربوط به تعمیرات و خرید مسکن است. متقاضیان این وام نسبت به سال پیش دو برابر شده‌اند. طبق آمار به دست آمده ترتیب محبوبیت وام در میان مردم به شرح زیر است: 

  • جعاله تعمیر مسکن 
  • قرض الحسنه فوری 
  • قرض الحسنه فرزندآوری 
  • قرض الحسنه ازدواج
  • خرید کالا 
  • ودیعه مسکن
  • خرید مسکن نوساز 
  • خرید خودرو 

نحوه محاسبه سود انواع وام چگونه است؟

در این اوضاع اقتصادی باید خیلی حساب‌شده و دقیق برای گرفتن وام تصمیم بگیرید. مثلا اینکه قرار است این پول صرف چه کاری شود؟ اصلا ارزشش را دارد؟ چقدر سود باید بابت این پول پرداخت کنید؟ تا کی و چه مقدار از پول شما باید در حساب بماند؟ آیا مسدودی حساب دارم و خیلی از موارد دیگر. 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن پرداخت، محاسبه سود وام‌ها است. از انجاییکه بانک‌ها با طرح‌های مختلف در صدد جذب متقاضیان وام هستند باید تمامی طرح‌ها را با محاسبه سود برآورد و سپس بهترین و مناسب‌ترین وام را انتخاب کنید. 

نحوه محاسبه سود با یک فرمول ساده

نحوه محاسبه سود انواع وام طبق یک فرمول قدیمی و ساده قابل انجام است: 

نحوه محاسبه سود وام به نوعی از وام بر اساس تعداد اقساط و وام بر اساس درصد برمی‌گردد. بنابراین برای محاسبه اقساط وام بانکی باید دو نکته را در نظر داشت: مدت زمان بازپرداخت و تعداد قسط‌ها. البته با طراحی سایت‌هایی برای محاسبه‌ی دقیق سود وام بانک‌ها ایجاد شده، خیلی راحت می‌توان وام بانک را مورد بررسی و محاسبه قرار داد از جمله این وبسایت‌ها می‌توان irwebnet.com یا سایت ای چرتکه echortke.ir اشاره کرد. 

محاسبه سود دریافت وام

فرمول محاسبه سود وام

محاسبه پرداخت وام ریزه کاری زیاد دارد، مثلا با پرداخت یکساله وام، مبلغی از وام کسر شده و به نسبت سودی را هم که باید به بانک در سال دوم پرداخت کنید، کمتر می‌شود و باید تمامی این موارد در محاسبه سود لحاظ شود. فرمولی که خیلی آسان می‌شود حدود سود بانکی را محاسبه کرد، که البته به فرمول قدیمی معروف است به شرح زیر است: 

“مبلغ کلی وام * نرخ سود * (تعداد اقساط + یک) تقسیم بر 2400”

به عنوان مثال شما ده میلیون تومان وام با سود 18 درصد با بازپرداخت سه ساله از بانک گرفته‌اید:

“10.000.000 * 18*(36+1) /2400= 2.775.00 “

با این حساب شما باید سودی معادل دومیلیون و هفتصد و هفتاد و پنج هزار تومان به بانک سود پرداخت کنید. 

محاسبه اقساط ماهیانه وام بانکی

“اصل مبلغ وام بانکی + سود (در فرمول قبلی محاسبه کردیم) تقسیم بر تعداد اقساط” 

“10.000.000 + 2.775.00 / 36= 354.861” 

یعنی شما برای بازپرداخت وام، باید ماهیانه مبلغ 354.861 تومان قسط دهید. که اگر این عدد را ضربدر 36 ماه کنید، می‌شود 12.774.996 تومان. 

مقالات مرتبط

نظرات