استعلام بیمه خودرو : معرفی انواع روش های استعلام بیمه خودرو

با تورم شدید و گرانی سرسام‌آوری که در کشورمان بیداد می‌کند مالکیت یک ماشین و محافظت از آن هزینه‌های گزافی دارد. برای همین، اگر شما ماشینی خریده‌اید اولین کاری که باید برای آن انجام دهید این است که بیمه ماشین را تهیه کنید. بیمه ماشین از این اطمینان حاصل می‌کند که اگر خدای ناکرده حادثه‌ای برای ماشین‌تان رخ دهد، بیمه هزینه‌های خسارات وارد شده به ماشین شما را می‌پردازد. در نتیجه، شما می‌توانید مطمئن باشید که ماشین شما سالم باقی خواهد ماند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد؟ با اینوستو همراه باشید تا روش‌های استعلام بیمه خودرو و انواع بیمه آن را برایتان توضیح دهیم.

استعلام بیمه خودرو چطور انجام می‌شود؟

گاهی اوقات می‌شود که شما ماشینی را خریده‌اید اما از وضعیت بیمه نامه آن خبر ندارید. همچنین، شاید ماشینی که مالک آن هستید، تاریخ سررسیدن بیمه آن یادتان رفته باشد. در این صورت، امکان دارد با خودتان بگویید که چگونه بفهمیم ماشین چقدر بیمه دارد؟ برای استعلام بیمه وسایل نقلیه روش‌های متعددی وجود دارد. برای همین، نگران نباشید چون شما به طور آنلاین راحت می‌توانید استعلام بیمه ماشین خود را انجام دهید. با این حال آیا شما می‌دانید روش استعلام بیمه ماشین به صورت آنلاین چگونه است؟

استعلام بیمه خودرو

استعلام بیمه خودرو به صورت آنلاین چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد، راه‌های زیادی در فضای آنلاین وجود دارد. برای مثال، شما وارد سایت بیمه مرکزی یا سامانه سنهاب آن شوید و اطلاعاتی مثل شماره پلاک خودرو، شماره موتور آن، شماره شاسی، شماره vin، کد ملی، نام شرکت بیمه و شماره بیمه نامه خودرویتان را در آن درج کنید.

سپس، شما می‌توانید تاریخ آغاز و پایان استعلام بیمه ماشین خود را ببینید. شما می‌توانید این اطلاعات مورد نیاز را روی کارت ماشین یا برگه سبز خودرو آن مشاهده کنید. از این رو، ما در این بخش روش‌های استعلام بیمه خودرو با توجه به اطلاعات مختلفی که در دست دارید را برایتان توضیح خواهیم داد.

(برای اطلاع از انواع بیمه وسایل نقلیه که می توانید از آن ها استفاده نماید مطلب بیمه وسایل نقلیه چیست را مطالعه نمایید.)

روش استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک خودرو چگونه است؟

قبل از اینکه در مورد روش استعلام بیمه خودرو شخص ثالث صحبت کنیم، بیایید ببینیم که اصلاً بیمه شخص ثالث چیست؟ بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و تمام مالکان خودرو و وسایل نقلیه باید آن را داشته باشند. اصولاً این نوع بیمه یک بیمه مسئولیت است و هزینه‌های خسارات وارد شده به اشخاص ثالث را جبران می‌کند.

برای مثال، فرض کنید که ماشین شما به ماشین شخص دیگری تصادف کرده و به آن خسارات زیادی وارد شده است. در این صورت، بیمه شخص ثالث می‌تواند خسارات وارد شده به ماشین طرف مقابل را بپردازد. برای همین، مهم است که شما بیمه شخص ثالث را داشته باشید و استعلام بیمه شخص ثالث را انجام دهید.

روش استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک خودرو

استعلام بیمه خودرو شخص ثالث با سایت مرکزی بیمه

روش استعلام بیمه خودرو شخص ثالث آسان است. شما برای این کار باید وارد سایت بیمه مرکزی شوید. سپس، در آنجا در بخش میز خدمات الکترونیک وارد بخش استعلام اصالت بیمه نامه شوید. در مرحله بعدی، در صفحه استعلام اصالت بیمه نامه شما باید قسمت استعلام تخفیفات ثالث را انتخاب کنید. بعد از آن، در این بخش یک سری فیلدهای خالی برای شما نمایش داده می‌شوند که شما باید آنها را پر کنید.

اول از همه شما باید نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید که می‌تواند خودروی سواری یا موتور سیکلت باشد. بعد از انتخاب نوع خودرو هم بخش درج پلاک خودرو وجود دارد که شما باید پلاک خودروی خود را در آن وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات لازم در این بخش شما باید فیلد مربوط به کد ملی و تلفن همراه را پر کنید تا سامانه مراحل بعدی برای استعلام بیمه ماشین شخص ثالث شما را انجام دهد.

روش استعلام بیمه شخص ثالث با پیامک چطور صورت می‌گیرد؟

در صورتی که شما به اینترنت دسترسی ندارید و می‌خواهید به صورت آفلاین استعلام بیمه شخص ثالث برای خودروی خود را انجام دهید، می‌توانید از روش پیامک این کار را کنید. برای استعلام بیمه خودرو شخص ثالث از طریق پیامک شما باید یک سری اطلاعات را در فرمت خاصی به شماره 30002621 ارسال کنید. برای مثالف شما می‌توانید در قالب «شماره بیمه نامه چاپ شده* شماره بیمه گزار*1» شماره بیمه نامه چاپ شده و شماره بیمه گذار را به این شماره ارسال کنید.

سپس، استعلام بیمه ماشین شخص ثالث برای شما پیامک ارسال می‌شود. همچنین، شما می‌توانید از قالب‌های پیامکی «کد یکتای بیمه نامه* کد ملی بیمه گزار* 2» و «شماره VIN * کد ملی متعلق به شماره همراه استعلام‌کننده * 3» هم برای استعلام بیمه شخص ثالث خودروی‌تان نیز استفاده کنید.

روش استعلام بیمه شخص ثالث با پیامک

روش استعلام بیمه خودرو با شماره شاسی چگونه است؟

برای استعلام بیمه خودرو استفاده از شماره شاسی روشی قدیمی است و دیگر از آن استفاده نمی‌شود. بنابراین، برای اینکه چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد، شما بهتر است که با استفاده از اطلاعات دیگر مثل شماره پلاک، کد ملی، کد یکتا و … استعلام بیمه ماشین خود را بگیرید. با این وجود، شماره شاسی ماشین بی‌کاربرد هم نیست. برای مثال، شما می‌توانید از شماره شاسی ماشین برای گرفتن قبض جریمه، استعلام خلافی و اطلاع از وضعیت گارانتی ماشین خودتان استفاده کنید.

روش استعلام بیمه خودرو با کد vin چگونه است؟

روش استعلام بیمه خودرو با کد vin هم یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای این است که چگونه بفهمیم خودرو بیمه دارد. کد vin در واقع یک کد ۱۷ رقمی است که شامل اعداد و حروف انگلیسی می‌شود و از آن برای شناسایی خودرو و اتومبیل‌ها استفاده می‌کنند. برخی از خودروها کد vin خودرو را روی شیشه و در کنار قسمت راننده درج می‌کنند. برخی‌ از شرکت‌های اتومبیل‌سازی هم آن را در فایروال محفظه موتور زیر شیشه بخش جلویی راننده می‌گذارند.

پس از اینکه شما شماره vin خودروی‌تان را تهیه کردید، ر کافی است که به سایت بیمه مرکزی ایران مراجعه کنید. سپس، از بخش میز خدمات الکترونیک وارد قسمت استعلام اصالت بیمه نامه شوید. بعد از آن، در صفحه استعلام بیمه نامه شما باید قسمت استعلام با کد vin را انتخاب کنید. در این قسمت شما باید کد vin و شماره تلفن همراه خود به همراه کد امنیتی که سایت از شما می‌خواهد را در فیلدهای مربوط به آن درج کنید.

استعلام بیمه خودرو با کد vin

روش استعلام بیمه خودرو با کد ملی چطور انجام می‌شود؟

سایت بیمه مرکزی برای بیمه گذاران روش استعلام بیمه خودرو با کد ملی را هم امکان‌پذیر کرده است. برای این کار، شما باید همان مراحل ورود به سایت بیمه مرکزی و انتخاب بخش استعلام اصالت بیمه نامه را انجام دهید. سپس، در صفحه استعلام اصالت بیمه نامه شما باید بخش استعلام با شماره بیمه نامه را انتخاب کنید.

در این قسمت شما باید فیلدهای مربوط به اطلاعات شرکت بیمه‌گر، شماره بیمه نامه، کد ملی بیمه گذار و کد ملی استعلام‌کننده را وارد کنید. بعد از درج این اطلاعات و وارد کردن کد امنیتی، این سامانه به شما نشان می‌دهد که چقدر از تاریخ سر رسید بیمه نامه خودروی‌تان مانده است.

چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد: استعلام بیمه خودرو با کد یکتا

زمانی که شما با هر نوع بیمه‌ای قرارداد می‌بندید، حال می‌خواهد این قرارداد بیمه شخص ثالث یا بیمه خودرو باشد، شرکت بیمه‌گر به شما یک کد یکتا را می‌دهد. کد یکتا یک کد ۱۱ رقمی است که مخصوص بیمه خودرویتان است. در نتیجه، شما می‌توانید با این کد سوابق بیمه و استعلام بیمه خودرو را دریافت کنید. برای همین، وقتی که شما بیمه نامه را دریافت می‌کنید، می‌توانید کد یکتا را در بیمه نامه خود مشاهده کنید.

برای استعلام بیمه ماشین با کد یکتا هم کافی است که شما به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید. در آنجا در بخش استعلام اصالت بیمه نامه باید قسمت استعلام با کد یکتا را انتخاب کرده و فیلدهای مربوط به کد یکتای بیمه نامه، کد ملی بیمه گذار و کد ملی استعلام‌ کننده بیمه را درج کنید تا بتوانید استعلام بیمه ماشین خود را دریافت کنید.

استعلام بیمه خودرو با کد یکتا

پیگیری بیمه خودرو صفر چگونه است؟

اگر ماشین شما نو و کار نکرده است که آن را مستقیماً از کارخانه خودروسازی خرید دهید یا کلاً ماشین صفری است، ممکن است برایتان دغدغه باشد که آیا بیمه شخص ثالث دارد یا خیر. برخی از کارخانه‌های ماشین‌سازی ایرانی مثل ایران خودرو و سایپا ماشین‌هایشان را از همان ابتدا بیمه می‌کنند. اما اگر شما می‌خواهید استعلام بیمه خودرو خود را بگیرید و از بیمه‌دار بودن آن مطمئن باشید، می‌توانید یکی از همان روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث که در فوق توضیح دادیم را انجام دهید.

چگونه بفهمیم ماشین بیمه دارد: استعلام کارت طلایی چیست؟

آیا می‌دانید کارت طلایی خودرو چیست؟ برخی از کارخانه‌های ماشین‌سازی مثل سایپا یا ایران خودرو می‌توانند به خریداران ماشین‌های خودشان کارت طلایی بدهند. خدمات کارت طلایی که توسط شرکت‌هایی مثل ایران خودرو ارائه می‌شود، معمولاً مواردی مثل تعویض قطعات خودرو، امداد سیار در صورت خرابی ماشین، انتقال خودرو به تعمیرگاه در صورت خرابی، خسارت ترکیدن لاستیک ماشین و … را پوشش می‌دهند.

با این وجود، توجه داشته باشید که کارت طلایی جایگزینی برای بیمه ماشین نیست. این به این خاطر است که کارت طلایی نمی‌تواند هزینه‌های خساراتی مثل تصادف، سرقت ماشین و حوادث دیگر که برای ماشین می‌افتد را پوشش دهد. بنابراین، شما برای مواردی مثل استعلام بیمه خودرو حتماً باید بیمه ماشین و بیمه شخص ثالث آن را تهیه کنید.

(یکی از عوامل مهم به خصوص زمان تصادف داشتن بیمه بدنه است اگر با این نوع بیمه آشنایی ندارید مقاله بیمه بدنه چیست را حتما مطالعه نماید.)

استعلام کارت طلایی چیست؟

در چه زمانی گرفتن استعلام بیمه­‌ خودرو ضروری است؟

استعلام بیمه خودرو در سناریوهای مختلف می‌تواند به نفع شما باشد. برای مثال، فرض کنید که شما می‌خواهید ماشین دست دومی را بخرید و از داشتن بیمه آن مطمئن شوید. در این صورت، می‌توانید استعلام بیمه ماشین آنلاین را انجام دهید. همچنین، اگر تصادف کرده باشید و بیمه نامه‌تان همراهتان نباشد، می‌توانید با استفاده از روش‌های فوق بفهمید که ماشینتان بیمه دارد یا خیر.

علاوه بر این، خیلی از افراد ممکن است که تاریخ سررسید بیمه نامه ماشین خودشان را یادشان برود. در این صورت، استعلام بیمه شخص ثالث یا بیمه ماشین می‌تواند راه خوبی برای اطلاع از این تاریخ و جلوگیری از جریمه پرداخت دیر هزینه‌های بیمه باشد.

چه سایتی استعلام بیمه شخص ثالث را نشان می‌دهد؟

شما با استفاده از سایت بیمه مرکزی می‌توانید استعلام بیمه شخص ثالث را بگیرید. بعد از ورود به این سایت، در بخش میز خدمات الکترونیک شما می‌توانید از این بخش قسمت سوابق بیمه خودرو را انتخاب کنید. سپس، در این بخش شما باید بر روی گزینه گرفتن استعلام جدید کلیک کنید. در صفحه گرفتن استعلام جدید مراحلی برای شما نمایش داده می‌شوند که مربوط به استعلام بیمه شخص ثالث در سایت هستند.

شما در ابتدای آن صفحه باید دکمه تایید را بزنید تا به مرحله بعدی انتقال داده شوید. در این مرحله، شما باید رشته بیمه مورد نظر ماشین خود را انتخاب کنید که این رشته می‌تواند رشته شخص ثالث، رشته بدنه و رشته شخص ثالث و بدنه باشد. در مرحله بعدی شما بخش اطلاعات استعلام‌کننده را می‌بینید که در این بخش باید اطلاعات کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن ثابت و تلفن همراه خود را وارد کنید. به این صورت، شما می‌توانید استعلام بیمه خودرو شخص ثالثتان را بگیرید.

(جهت آشنایی با بهترین بیمه های شخص ثالت مطلب بیمه شخص ثالث چیست را بخوانید.)

 استعلام بیمه شخص ثالث

برای استعلام بیمه خودرو با پلاک ماشین به چه مدارکی نیاز داریم؟

ما در بخش‌های قبلی برایتان توضیح دادیم که شما می‌توانید استعلام بیمه خودرو را با پلاک ماشین بگیرید. بنابراین، در سایت بیمه مرکزی ایران شما برای این کار علاوه بر شماره پلاک ماشینتان احتیاج به کد ملی دارید که آنها را باید در فیلدهای مربوط به استعلام بیمه شخص ثالث وارد کنید.

چگونه بفهمیم ماشین چقدر بیمه دارد؟

در صورتی که شما تاریخ سررسید اعتبار بیمه خودرو یا بیمه شخص ثالث خودروی‌تان را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با یکی از روش‌های فوق استعلام بیمه خودرو تاریخ اعتبار آنها را ببینید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که تاریخ اعتبار بیمه شما تا چه زمانی است.

تهیه بیمه خودرو با اینوستو

تهیه کردن بیمه برای بدنه ماشینتان نشان دهنده دوراندیشی و مراقبت به موقع و به جای شما از جان و مالتان است. برای همین، خیلی‌ها از روش‌های استعلام بیمه خودرو برای اطمینان از داشتن بیمه ماشین‌شان استفاده می‌کنند. از اینرو، اگر نیاز به تهیه یک بیمه خوب و با قیمت عالی می‌گردید، به سایت اینوستو مراجعه کنید. ما در این سایت طرح‌های بیمه مختلف از جمله بیمه خودرو را برای مشتریان عزیزمان با بهترین قیمت و پوشش دهی مناسب قرار داده‌ایم.

تهیه بیمه خودرو با اینوستو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات