سامانه سجام: همه چیز در مورد سامانه جامع اطلاعات مشتریان!

آیا می‌خواهید سرمایه خود را در برابر تورم روز افزون کشور حفاظت کنید؟ یا صرفاً به دنبال منبع کسب درآمد جداگانه هستید؟ در هر صورت، فعالیت در بازار بورس می‌تواند به شما کمک کند تا در این زمینه موفقیت کسب کنید. با این حال، ورود به بازار بورس قوانین و مقررات خاص خود را دارد. همچنین، سازمان بورس برای کنترل و نظارت بر این سازمان از فعالان آن می‌خواهد که در سامانه‌ای به نام سامانه سجام ثبت نام کنند. اما دقیقاً سجام چیست؟ و چگونه می‌توانیم در این سامانه ثبت نام کنیم؟

سامانه سجام چیست؟

سامانه سجام یعنی چه و سجام مخفف چیست؟ نام سجام (Sejam) مخفف سجام سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. این سامانه از سوی شرکت مرکزی سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه به وجود آمد. هدف ایجاد سامانه جامع سجام مشتریان آسان کردن دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات بازار بورس و استفاده از خدماتی مانند مشاهده سهام در سجام بود.

توجه داشته باشید که اگر یک فرد یا یک شرکت سرمایه‌گذار باشید و بخواهید در بازار بورس و سرمایه فعالیت کنید، اول از همه باید در سجام ثبت نام کنید و پروفایل بسازید. در غیر این صورت، بدون اینکه اطلاعاتتان را در این سامانه ثبت و تایید کنید، نمی‌توانید فعالیت‌هایی مثل خرید و فروش سهام را انجام دهید و واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را صادر و ابطال کنید.

سامانهِ سجام یعنی چه؟ هدف ایجاد سجام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آسان‌تر کردن دسترسی و استفاده سرمایه‌گذاران از امکانات بازار بورس و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است. بنابراین، با سجام سرمایه‌گذاران می‌توانند فعالیت‌هایی مثل خرید و فروش سهام را انجام دهند.

سامانه سجام چیست؟

چگونه اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کنیم؟

برای ثبت اطلاعات خود در سامانه سجام، در مرحله اول باید در سایت رسمی سجام ثبت نام کنید. سپس، در سامانه احراز هویت سجام احراز هویت خود را انجام دهید. ثبت نام در سامانهِ سجام چند مرحله کلی دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

چگونه سجام ثبت نام کنیم؟

در وهله اول باید وارد سایت رسمی سامانه سجام شوید و اطلاعاتی مانند اطلاعات هویتی، شغل، شماره بانکی و شماره تماس را ثبت کنید. شماره تلفنی که در سامانهِ سجام ثبت می‌کنید، باید حتماً به نام خودتان باشد.

در طی مراحل ثبت نام سامانهِ سجام یک کد صحت سجام از طریق پیامک ارسال می‌شود که باید آن را در سامانه ثبت کنید. سپس، پنوع شخص حقیقی یا حقوقی را تعیین کنید. اگر نماینده قانونی سرمایه‌گذار دیگری هستید، باید گزینه نماینده قانونی را فعال کنید. اگر هم خودتان سرمایه‌گذار هستید و نماینده فرد دیگری نیستید، باید گزینه اصیل را انتخاب کنید.

بعد از انجام این مراحل، سامانهِ سجام از شما درخواست پرداخت هزینه سجام برای ثبت نام را می‌کند که باید آن را از طریق درگاه بانک آنلاین پرداخت کنید. در مرحله بعدی هم باید فرم‌های ثبت نام را پر کنید.

بعد از اتمام مراحل سجام ثبت نام انلاین، سامانهِ سجام با ارسال پیامکی از اطلاعات استعلام می‌گیرد. اگر این استعلام موفق باشد، سجام پیگیری کد ده رقمی را ارسال می‌کند. در صورتی هم که استعلام موفق نباشد و اطلاعات مشکلی داشته باشد، این سامانه از طریق پیامک این مشکل را ارسال می‌کند.

چگونه سجام ثبت نام کنیم؟

نکات مهم در احراز سجام غیر حضوری در سامانه سجام

در راهنمای سجام، یک مرحله مهم در ثبت نام در سامانه سجام مرحله احراز هویت است که به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. در روش دریافت سجام غیر حضوری برای احراز هویت (یا احراز هویت الکترونیک)، فرد می‌تواند هویت خود را بدون حضور فیزیکی از طریق اینترنت احراز کند.

البته این را در نظر داشته باشید که برای گرفتن سجام با کد ملی شما فقط یک بار می‌توان گرفتن سجام غیر حضوری برای احراز هویت را انجام داد. برای تکمیل سجام غیر حضوری احراز هویت، باید یک ویدیوی سلفی از خود بگیرید. سپس آن را در سامانهِ سجام غیر حضوری بارگذاری کنید. این سامانه می‌تواند با الگوریتم‌های مخصوص خود چهره را با عکس ثبت شده در سازمان ثبت احوال تشخیص دهد.

در صورتی که در سامانهِ سجام احراز هویت غیر حضوری با تصویری که در سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده مطابقت داشته باشد، پروسه احراز هویت موفق خواهد بود. اما اگر سامانهِ سجام و احراز هویت موفق نباشد، باید برای احراز هویت به مرکز دیگر احراز هویت مراجعه کنید.

شرایط سنی برای احراز هویت سجام

حواستان باشد که فقط ایرانیانی که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند در سجام آنلاین احراز هویت را به صورت غیر حضوری انجام دهند. برای مثال، برای ثبت نام سجام برای کودکان یا ثبت نام سجام زیر 18 سال باید احراز هویت را به صورت حضوری انجام دهید. اگر هزینه‌ای هم برای سامانهِ سجام جهت احراز هویت و ثبت نام سجام غیرحضوری پرداخت کرده‌اید، اما انجام این پروسه موفق نبود، هزینه احراز هویت به شما برگردانده نمی‌شود.

(جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری بازار بورس به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید.)

نکات مهم در احراز سجام غیر حضوری در سامانه سجام

احراز هویت حضوری برای ثبت نام در سامانه سجام

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید احراز هویت را به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام دهید، می‌توانید روش احراز هویت حضوری را انتخاب کنید. برای احراز هویت حضوری، سامانه سجام مراکزی را انتخاب کرده که با مراجعه به آنها و داشتن مدارک لازم سجام می‌توانید این روند را طی کنید.

بعد از اینکه وارد سامانهِ سجام شدید، باید بخش احراز هویت را انتخاب و اطلاعات مکانی خود را درج کنید. در مرحله بعدی، سامانهِ سجام بر اساس اطلاعات وارد شده، نزدیک‌ترین مراکز احراز هویت حضوری را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که برای احراز هویت حضوری باید هزینه بپردازید. همچنین، در زمان این پروسه باید مدارک جهت سجام و کد رهگیری ۱۰ رقمی سجام را هم برای احراز هویت در دست داشته باشید.

احراز هویت حضوری برای ثبت نام در سامانه سجام

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سهام عدالت به مقاله سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟مراجعه فرمایید.)

سجام چی هست: چگونه وارد سامانه سجام شویم؟

پس از اینکه در سجام مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دادید، می‌توانید به راحتی وارد آن شوید. در مرحله اول باید از طریق آدرس اینترنتی سامانه سجام sajam.ir وارد آن شوید و یا می‌توانید آن را در گوگل سرچ کنید.

بعد از اینکه وارد لینک سامانهِ سجام و صفحه اصلی سایت شدید، می‌توانید روی بخش ثبت نام در سجام کلیک کنید. از آنجایی که یک بار این فرایند را انجام داده‌اید، دیگر مجبور نیستید این کار را انجام دهید. سپس، برای ورود به سجام خودم در بخش چپ بالای صفحه سجام ورود را انتخاب کنید. سپس، در آنجا سامانهِ سجام اطلاعات مخصوص خودتان را می‌خواهد تا بتوانید وارد شوید.

به خاطر داشته باشید که در زمان ثبت نام و در زمان ورود به سامانه از فیلترشکن استفاده نکنید.

سجام چی هست: چگونه وارد سامانه سجام شویم؟

ایا سجام ضروری است و مزایای سامانه سجام چیست؟

سجام چه کاربردی دارد؟ ثبت نام کردن در سامانه سجام مزایای و فواید خودش را دارد. برخی از این مزایا عبارتند:

مزیت طرح سجام چیست: 1. آسان کردن روند ثبت نام در بازار بورس

قبل از اینکه سامانه سجام ورود وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران و کسانی که می‌خواستند در بازار بورس فعالیت داشته باشند، باید برای ثبت نام به محل فیزیکی این بازارها مراجعه می‌کردند. اما ایجاد سامانهِ سجام و امکان دسترسی به سجام ثبت نام غیر حضوری، دیگر مجبور نیستید که این مراحل را به صورت حضوری انجام دهید. در نتیجه، وجود سامانه ثبت نام رایگان سجام خیلی از این مراحل را آسان‌تر کرده است.

مزیت سامانهِ سجام برای چیست؟ یکی از فواید سامانهِ سجام آسان کردن ثبت نام سجام در بورس برای سرمایه‌گذاران و به صورت غیر حضوری بوده است.

مزیت طرح سجام چیست: 1. آسان کردن روند ثبت نام در بازار بورس

کاربرد سامانه سجام چیه: 2. دسترسی راحت‌تر به سود تقسیمی شرکت‌ها

وقتی که در سامانه سجام ثبت نام می‌کنید، این سامانه اطلاعات مختلف از جمله شماره حساب بانکی شما را ثبت می‌کند. به این صورت، شرکت‌هایی که سهام آنها را خریده‌اید یا در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، می‌توانند سود تقسیمی را به این شماره واریز کنند. این در صورتی است که در گذشته چنین چیزی امکان‌پذیر نبود.

سهامداران در گذشته مجبور بودند که برای دریافت سود تقسیمی به بانک‌های این شرکت‌ها مراجعه کنند. اما امروزه با وجود سامانهِ سجام این شرکت‌ها می‌توانند سود تقسیمی را به شماره حسابی که سهامداران در سجام ثبت کردند، واریز کنند.

سجام به چه دردی میخوره؟ شرکت‌هایی که سهام آنها را خریده‌اید، می‌توانند سود تقسیمی سهامرا به راحتی از طریق اطلاعات بانکی در سامانهِ سجام به حساب فرد واریز کنند. در نتیجه، سجام واریز سود را برای شرکت‌هایی که سهام آنها را خریده‌اید، آسان‌تر کرده است.

کاربرد سامانه سجام چیه: 2. دسترسی راحت‌تر به سود تقسیمی شرکت‌ها

3. آسان‌تر شدن تغییر و ویرایش اطلاعات کاربری در سامانه سجام من

ایجاد یک پروفایل کاربری در سامانه سجام به شما این امکانات را می‌دهد که اطلاعات مهم خود در این پروفایل را ویرایش یا تغییر دهید. برای مثال، اگر شماره تلفن یا آدرس محل سکونت تغییر کند، کافی است که به سامانهِ سجام مراجعه کنید. سپس، در بخش پروفایل کاربری سجام ویرایش اطلاعات بانکی و شخصی خود را انجام دهید.

خوبی آسان بودن ویرایش اطلاعات در سامانهِ سجام این است که کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف، اطلاعات مشتریان خود را از سامانهِ سجام می‌گیرند. در نتیجه، برای تغییر اطلاعات پروفایل کافی است که آن را ویرایش کنید. بنابراین، دیگر نیاز نیست که به هر کدام از نهادهای مالی و کارگزاری که در آن ثبت نام کرده‌اید، مراجعه کنید تا این اطلاعات را به آنها انتقال دهید.

مزیت سامانه ی سجام چیست؟ یکی از کاربردهای اصلی و مفید سامانهِ سجام این است که به وسیله آن راحت می‌توانید اطلاعات کاربری و پروفایل را تغییر دهید و نیاز به حضور فیزیکی در نهادهای مالی یا کارگزاری‌ها برای این کار ندارید.

3. آسان‌تر شدن تغییر و ویرایش اطلاعات کاربری در سامانه سجام من

4. وجود و دسترسی به سامانه یکپارچه سهام برای ذینفعان بازار بورس

مزیت دیگر ثبت نام در سامانه سجام این است که به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه دسترسی خواهید داشت. این درگاه یک پلتفرم آنلاین برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و تنها افرادی که در سامانهِ سجام ثبت نام کردند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

افرادی که به سجام درگاه ذینفعان بازار سرمایه در دسترسی دارند، می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند. برای مثال، در سجام مشاهده دارایی و شرکت‌هایی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، امکان‌پذیر است. همچنین، آنها می‌توانند کارگزارانی را ببینند که بر سهم‌های بازار نظارت می‌کنند.

همچنین افرادی که در سامانهِ سجام ثبت نام کردند، می‌توانند گردش معاملات در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و سود نقدی هر سهم را مشاهده کنند. به غیر از این، آنها می‌توانند تاریخ برگزار کردن مجامع عمومی شرکت‌ها و رای‌گیری در این مجامع را به طور آنلاین هم ببینند.

با ثبت نام در سامانهِ سجام می‌توانید به امکانات و قابلیت‌های گوناگون درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه دسترسی داشته باشید.

4. وجود و دسترسی به سامانه یکپارچه سهام برای ذینفعان بازار بورس

چرا باید در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

با توجه به اطلاعاتی که در مورد مزیت‌های ثبت نام در سجام گفتیم، می‌توانید متوجه شوید که ثبت نام در این سامانه به عنوان سرمایه‌گذار بورس مزایای زیادی به همراه دارد. برای مثال، با ثبت نام در این سامانه می‌توانید برای همیشه احراز هویت برای نهادهای مالی مختلف را انجام دهید. این مسئله مهم است، چون چه بخواهید در کارگزاری برای انجام معاملات بورسی ثبت نام یا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنید، آنها همه احتیاج به احراز هویت مالی دارند.

بنابراین، وقتی که یک بار در سجام احراز هویت کرده باشید، این نهادها هم می‌توانند هویت شما را از این طریق تایید کنند. علاوه بر این، سامانه سجام یک سامانه دولتی و قانونی است. از اینرو، وقتی که اطلاعات خود را در این سامانه ثبت می‌کنید، ریسک سو استفاده کردن از اطلاعات شخصی کمتر می‌شود.

چرا باید در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

آیا اطلاعات من در سامانهِ سجام امنیت خوبی دارد؟

با توجه به اینکه اطلاعات مشتریان سجام اهمیت زیادی دارد، این سامانه از ابزارهای مختلف مثل الگوریتم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی برای احراز هویت آنها استفاده می‌کند. همچنین، در سامانه سجام تمام اطلاعات سهامداران بورس جمع آوری و ثبت می‌شوند. با این وجود، برای افزایش امنیت پروسه ثبت نام و احراز هویت بهتر است که فیلترشکن خود را در زمان ثبت نام یا ورود به سجام خاموش کنید.

این به این خاطر است که استفاده از فیلترشکن می‌تواند اطلاعات شما را در معرض ریسک هک شدن یا دزدیده شدن قرار دهد. علاوه بر این، به عنوان یک کاربر، اطلاعاتی که در سامانه ثبت کرده‌اید را نباید به فرد دیگری که به او اعتماد ندارید فاش کنید. به این صورت، ثبت اطلاعات در سامانهِ سجام می‌تواند امنیت خوبی داشته باشد.

(شاخص های بورسی: آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه)

آیا اطلاعات من در سامانهِ سجام امنیت خوبی دارد؟

هزینه ثبت نام در سامانهِ سجام چقدر است؟

هزینه احراز هویت سجام به صورت الکترونیکی و در سامانه سجام ۱۰ هزار تومان است. با این وجود، هزینه احراز هویت در دفاتر پیشخوان به صورت حضوری بیشتر است. به این توجه داشته باشید که این هزینه‌ها متغیر هستند. بنابراین، برای اطلاعات دقیق در مورد این هزینه‌ها می‌توانید به سایت سجام و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

منظور از راستی آزمایی در حساب سجام چیست؟

وقتی که اطلاعات مربوط به هویت و اطلاعات دیگر را وارد سامانه سجام می‌کنید، این سامانه برای تایید این اطلاعات آنها را بررسی می‌کند. این بررسی در سجام استعلام تصویر و اطلاعات هویتی  از پایگاه‌های اطلاعاتی دیگر مثل سازمان ثبت احوال کشور را شامل می‌شود.

بنابراین، اگر سامانهِ سجام این اطلاعات را تایید کند، پیامکی برای برای شما ارسال می‌کند که در پیامک سامانهِ سجام کد پیگیری درج می‌شود و به معنای تایید شدن اطلاعات در سامانهِ سجام است.

منظور از سجامی شدن در خدمات سجام چیست؟ وقتی که مراحل ثبت نام در سامانهِ سجام را با موفقیت گذرانده‌ و احراز هویت خود را انجام دادید، سجامی شده‌اید. در کل، سجامی شدن طی کردن مراحل ثبت نام در سامانهِ سجام با موفقیت و احراز هویت در آن است.

اشخاص حقوقی چطور در سامانهِ سجام شرکت حقوقی ثبت نام می‌کنند؟

در سجام اشخاص حقوقی یعنی افرادی که مالک شرکت هستند. اما اشخاص حقیقی سرمایه‌گذاران فردی هستند و مالک شرکت نیستند. مراحل ثبت نام سامانه سجام حقوقی هم مشابه با مراحل ثبت نام سجام حقیقی هستند. اما با هم تفاوت‌هایی هم دارند.

برای مثال، در یک مرحله از ثبت نام سجام شرکت های حقوقی که همان انتخاب نوع شخصیت حقیقی و حقوقی است، باید گزینه شخص حقوقی را انتخاب کنید.

به غیر از این، برای ثبت نام سجام شخص حقوقی باید اطلاعات ارتباطی شرکت، اطلاعات مربوط به اعضای هیئت مدیره آن، درج اطلاعات افرادی که حق برداشت دارند، اطلاعات سهامداران، اشخاص مجاز به سفارش و داده‌های مالی هم ضروری است.

چطور در سامانهِ سجام شرکت حقوقی ثبت نام می‌کند؟

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آشنایی با مفهوم سبدگردانی در بورس کلیک کنید.)

آیا می‌توانیم اطلاعات خود را در سامانهِ سجام ویرایش کنیم؟

اگر محل سکونت خود را تغییر دهید یا شماره تماس شما تغییر کند، برای تغییر اطلاعات در سازمان بورس چه کار باید کرد؟ خوشبختانه، پروفایل سامانه سجام به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات خود را به راحتی در این سامانه ویرایش کنید. در نتیجه، وقتی در این سامانه ثبت نام می‌کنید، بعد از آن می‌توانید به راحتی وارد پروفایل خود در سامانهِ سجام شوید. سپس، در آنجا بر روی گزینه ویرایش اطلاعات کلیک کنید و بعد اطلاعات مورد نظر خود را ویرایش و ثبت کنید.

چگونه می‌توانیم اطلاعات بانکی خود را در سامانهِ سجام ویرایش کنیم؟ ویرایش اطلاعات بانکی هم مثل ویرایش اطلاعات شخصی از طریق پروفایل سامانهِ سجام امکان‌پذیر است. فقط کافی است وارد پروفایل سجام شوید و در بخش ویرایش اطلاعات اطلاعات بانکی را انتخاب و آنها را ویرایش کنید.

آیا با سامانهِ سجام سهام عدالت را می‌توان تهیه کرد؟

برای گرفتن سهام عدالت نیاز به ثبت نام در سامانه سجام دارید. در حقیقت، می‌توانید با ثبت نام در سامانهِ سجام کد بورسی دریافت کنید. در سامانهِ سجام جهت دریافت کد سجام غیر حضوری باید اول در آن ثبت نام کنید. سپس، می‌توانید به سایت سهام عدالت مراجعه کنید تا سهام خود را بگیرید.

سجام همان سهام عدالت است؟ خیر، سجام و سهام عدالت با هم یکی نیستند. با این حال، می‌توانید با ورود به سامانه سجام برای سهام عدالت اقدام کنید.

آیا با سامانهِ سجام سهام عدالت را می‌توان تهیه کرد؟

چگونه می‌توانیم در سامانه ی سجام سهام عدالت را مشاهده کنید؟

یکی دیگر از امکانات ثبت نام در سامانه سجام در سهام عدالت این است که می‌توانید با آن سهام عدالت خود را مشاهده کنید. برای این کار، بعد از اینکه یک حساب کاربری در سامانه سجام ساختید، باید وارد آن شوید. بعد از ورود به سامانه سجام بورس، در صفحه اصلی بر روی درگاه سهام عدالت کلیک کنید. در اینجا می‌توانید ارزش روز سبد سهام عدالت را ببینید.

طرح سجام سهام عدالت چیست؟ طرح سجام برای سهام عدالت به شما اجازه می‌دهد تا از طریق سامانه سجام، سهام عدالت و ارزش روز سبد آن را ببینید.

سجام عدالت چیست: چگونه در سجام سود سهام عدالت واریز می‌شود؟

بنابر قانون، تمام شرکت‌هایی که در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌اند، باید به خاطر آسان کردن امور سهامداران سود تقسیمی سهام‌ها را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه سود و با استفاده از سجام به سهامداران پرداخت کنند.

بنابراین، سهامدارانی که خود سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و به اصطلاح روش مستقیم سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند سود سهام عدالت را از طریق سامانه سجام دریافت کنند. برای دریافت این سود باید در سامانه سجام ثبت نام و اطلاعات حساب بانکی خود را هم ثبت کرده باشید.

سجام عدالت چیست: چگونه در سجام سود سهام عدالت واریز می‌شود؟

کسب سود سهام عدالت از سامانه سجام سهامداران غیرمستقیم

به غیر از سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کردند، سهامداران روش غیر مستقیم هم وجود دارند. سهامداران روش غیر مستقیم سرمایه‌گذارانی هستند که وظیفه مدیریت سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی واگذار کردند. به این صورت، هر یک از این سرمایه‌گذاران به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی هستند.

برای این دسته از سرمایه‌گذاران هم امکان دریافت سود از طریق سامانه سجام وجود دارد. محاسبه سود سهام عدالت برای سهامداران غیر مستقیم بر مبنای میزان سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی حساب می‌شود.

سجام کی واریز میشود؟ هر موقع مجمع پرداخت سود شرکت سرمایه‌گذاری استانی برگزار شود، سود این سرمایه‌گذاران هم به حسابشان واریز خواهد شد.

آیا می‌توان با سامانه سجام خرید خودرو را انجام داد؟

بله، شما می‌توانید یا ورود به سامانه سجام خودرو را بخرید. برای شرکت در طرح سجام ایران خودرو، اول باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. در مرحله بعدی ثبت نام سامانه سجام ثبت نام خودرو، باید کد بورسی مخصوص بازار فیزیکی بورس کالا را بگیرید.

پس از آن، باید یک حساب وکالتی برای سجام ثبت نام ماشین افتتاح کنید. با این حساب وکالتی می‌توانید واریز پیش پرداخت خودرو را انجام دهید.

آیا می‌توان با سامانه سجام خرید خودرو را انجام داد؟

آیا برای ویرایش کردن اطلاعات در سامانه سجام نیاز به شماره همراه ثبت شده در این سامانه داریم؟

برای تغییر و ویرایش اطلاعات، سامانه سجام یک سری تدارکات امنیتی را برای کاربران الزامی کرده است. یکی از آنها درج شماره تلفن همراه است. وقتی که شماره تلفن همراه را در سامانه و برای ویرایش اطلاعات درج می‌کنید، کد تاییدی برای شما ارسال می‌شود که باید این کد را در سامانه وارد کنید. در حقیقت، سامانه سجام با این فرایند می‌خواهد اطمینان حاصل کند شما همان فردی هستید که می‌خواهد اطلاعات خود را ویرایش کند و فرد دیگری نیستید.

آیا برای تغییر شماره همراه خود در سامانه سجام باید هزینه‌ای پرداخت کنیم؟ بله، برای تغییر شماره همراه در سامانه سجام باید هزینه بپردازید. این هزینه در حال حاضر در سامانه سجام ۵ هزار تومان است.

در سجام فراموشی کد بورسی یا با گم کردن کد ۱۰ رقمی چطور باید در سامانه سجام هویت خود را احراز کنیم؟

اگر کد سامانه سجام را فراموش کردم، باید چکار کنم؟ اگر کد ۱۰ رقمی پیگیری سجام خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید روی گزینه بازیابی کد پیگیری کلیک کنید و وارد سامانه سجام شوید. سپس، باید کد ملی و کد امنیتی را درج کنید تا مجدداً سجام دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی را فعال کند. این کد از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ارسال می‌شود.

چگونه در صورت خطا اطلاعات سامانه سجام را ویرایش کنیم؟ در صورتی که در روند ثبت نام برخی از اطلاعات خود را به طور اشتباه وارد کرده‌اید، می‌توانید وارد پروفایل کاربری خود شده و از بخش ویرایش اطلاعات آنها را اصلاح کنید.

در سجام فراموشی کد بورسی یا با گم کردن کد ۱۰ رقمی چطور باید در سامانه سجام هویت خود را احراز کنیم؟

مقالات مرتبط

نظرات