شاخص بازار اول و بازار دوم بورس: تفاوت شاخص بازار اول و دوم!

آیا نگران آینده اقتصادی خود و خانواده‌تان هستید و می‌خواهید منبع کسب درآمد دیگری داشته باشید؟ خیلی‌ها این دغدغه را دارند و این مسئله کاملا منطقی است. برای همین، خیلی از افراد شانس خود را در سرمایه گذاری در بورس امتحان می‌کنند. با این حال، ورود به بازار بورس اصلا شوخی‌بردار نیست و ریسک‌های مالی زیادی دارد. اما اگر در این مورد جدی هستید، می‌توانید با مطالعه مفاهیم بازار بورس این ریسک‌ها را مدیریت و با سرمایه‌گذاری خوب سود قابل‌توجهی کسب کنید. در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را با یکی از مفاهیم اصلی بازار بورس یعنی شاخص بازار اول و بازار دوم بورس آشنا کنیم. دانستن بیشتر در مورد این مفاهیم کمک می‌کند درک بهتری از این بازار داشته باشید و در ابتدای راه تصمیمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری بگیرید. اول از همه نیز با تعریف بازار اولیه بورس شروع می‌کنیم.

مفاهیم بازار اول و بازار دوم بورس: بازار اول بورس چیست؟

اول از همه بیایید در مورد تعاریف شاخص بازارِ اول و بازار دوم بورس صحبت کنیم. در اینجا می‌خواهیم ببینیم که بازار اول بورس یعنی چه؟ بازار اول بورس بازاری است که شما به عنوان سرمایه گذار برای اولین بار دارایی‌های خود را در آن معامله می‌کنید. برای مثال، بازار اول بورس بازاری است که در آن شرکت‌ها و سرمایه گذاران برای نخستین بار سهام یا دارایی‌های خود را عرضه می‌کنند و سرمایه گذاران دیگر این اوراق را از آنها می‌خرند.

معامله‌گران معمولا معاملات خرید و فروش در بازار اولیه را از طریق عرضه‌های اولیه بازار بورس یا مناقصه عمومی انجام می‌دهند. به این صورت، سرمایه گذاران به طور مستقیم سهام شرکت یا از صندوق سرمایه گذاری جمعی سهم خود را به دیگزان می‌فروشند که این کار را به طور پذیره‌نویسی انجام می‌دهند.

منظور از پذیره نویسی چیست؟

پذیره نویسی روشی است که در آن نماینده یک بانک یا شرکت سهام یا دارایی‌های آن را در بازار اولیه بورس می‌فروشد. به خاطر داشته باشید که در بازار بورس اولیه، کسی که می‌خواهد اوراق بهادارش را بفروشد، همیشه شرکتی است که می‌خواهد سهام خود را در عرضه اولیه بازار بورس بفروشد.

منظور از بازار اول در بورس چیست؟ بازار اول بازاری است که شرکت‌ها سهام و دارایی خودشان را برای اولین بار در آن معامله می‌کنند. در تعیین شاخص بازار اول بورس دامنه نوسان بازار اول بورس هم تاثیرگذار است و می‌تواند شاخص بازار اولیه بورس اوراق بهادار و سهام را بالا و پایین کند.

مفاهیم بازار اول و بازار دوم بورس: بازار اول بورس چیست؟

مفاهیم بازار اول و بازار دوم بورس: شاخص بازار اول بورس چیست؟

در بخش قبلی در مورد شاخص بازار اول بورس اوراق بهادار تهران و بازار سهام و دارایی آن صحبت کردیم، می‌خواهیم بحث آشنایی با انواع شاخص های بورس را آغاز کنیم و بدانیم که شاخص بازار بورس چیست به زبان ساده. برای این کار، اول باید ببینیم شرایط پذیرش در بازار اول و در بازار اول تابلوی اصلی بورس چیست؟

  • شرط اول این است که حداقل ۲۰ درصد از سهم‌های آنها در بازار بورس اولیه باید قابل معامله باشد.
  • دوم اینکه لیست سهام بازار اول بورس و سرمایه ثبت شده این شرکت‌ها باید حداقل ارزش ۱٬۰۰۰ میلیارد ریال را داشته باشد.
  • شرط سوم این است که در ترازنامه این شرکت‌ها نباید زیان انباشته وجود داشته باشد.

علاوه بر این، شرکت‌هایی که می‌خواهند در بازار اولیه بورس شرکت کنند، باید برای برآوردن شرایط بازار اول بورس ثابت کنند که به طول 3 دوره متوالی شرکت آنها سودآور بوده است. در نتیجه، شاخص بازار اول بورس با توجه به قیمت کلی لیست سهام های بازار اول بورس شرکت‌هایی تعیین می‌شود که در این بازار حضور پیدا کرده‌اند.

بنابراین، این شاخص نشان می‌دهد که مجموع قیمت سهام شرکت‌های بازار اول چقدر است. در این بازار، مدیر نظارت بر بازار اولیه بورس بر روندهای کلی و معاملات آن نظارت می‌کند. بنابراین، بازارِ اول و بازار دوم بورس عملکرد کلی این بازارها را نشان می‌دهد.

نماد بازار اولیه بورس

در بازار اولیه سازمان بورس سهم‌ها با نمادهای بازار اول بورس مشخص می‌شوند. نمادهای بازار اول بورس یک نوع کد یا نامه اختصاری لیست شرکتهای بازار دوم بورس هستند که باعث می‌شوند که سرمایه گذاران و کسانی که می‌خواهند آنها را خرید و فروش کنند، راحت‌تر آن‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کنند. برای مثال، نماد حساپا به قیمت سهام شرکت خودروسازی سایپا اشاره دارد.

مفاهیم بازار اول و بازار دوم بورس: شاخص بازار اول بورس چیست؟

ورود به بازار اول و بازار دوم بورس: بندهای قانونی در پذیرش تابلوی اصلی چه هستند؟

در بخش قبلی در مورد شرایط پذیرش لیست شرکتهای بازار اول بورس در تابلوی اصلی بازار اول بورس گفتیم. با این حال، اگر شکایتی در مورد روندهای سرمایه‌گذاری در بازار اول بورس و سهم های بازار اول بورس صورت گرفت، بندهای قانونی در این مورد وجود دارند که رسیدگی به این مسائل را تعیین می‌کنند.

برای مثال، در صورت شکایت از اسامی شرکت های بازار اول بورس که در این بازار فعالیت می‌کنند، آن‌ها باید یک ضمانت‌نامه بانکی را به ناظران این بازار تحویل دهند. همچنین، در زمان عرضه اولیه سهام، مقداری از سهام‌های این شرکت توسط سازمان بورس مسدود می‌شود.

(جهت مشاهده و مقایسه سبدگردان های بورس به اینوستو مراجعه فرمایید .)

علاوه بر این، برای شرکت‌های تازه تاسیس که می‌خواهند در بازارِ اول و بازار دوم بورس فعالیت کنند، حتماٌ باید مجوزهای مربوط به شرکت ارائه شود تا بتوانند شرایط پذیرش در بازار اول بورس را برآورده کنند.

ورود به بازار اول و بازار دوم بورس: بندهای قانونی در پذیرش تابلوی اصلی چه هستند؟

بازار اول و بازار دوم بورس: پذیرش شرکت‌ها در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس

در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس اطلاعاتی در مورد شاخص عملکرد شرکت‌ها در بازار اولیه بورس کالا، شاخص قیمت سهام آنها و غیره نشان داده می‌شود. اما تابلوی فرعی صفحه‌ای از سایت سازمان بورس است که اطلاعات سهم شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

برای مثال، در تابلوی فرعی می‌توان قیمت پایانی سهم، حجم معاملات در بازار بورس، تغییر قیمت سهام نسبت به روز قبل، حداقل و حداکثر قیمت سهم و نمودار تغییرات قیمت آن در طول روز را مشاهده کرد.

برای پذیرش شرکت‌ها در تابلوی فرعی بازار اول بورس آنها باید شرایط مخصوصی داشته باشند که این شرایط با شرایط پذیرش در تابلوی اصلی این بازار مشابه است.

شرایط پذیرش در تابلوی فرعی بورس

برای مثال، یکی از شروط این است که حداقل ۱۵ درصد از سهام این شرکت‌ها باید شناور باشد. شرط دوم این است که حداقل سرمایه ثبت شده این شرکت‌ها باید به ۵۰۰ میلیارد ریال برسد. شرط سوم هم این است که شرکتی که می‌خواهد سرمایه خود را در تابلوی فرعی ثبت کند باید حداقل ۳ سال سابقه فعالیت داشته باشد.

همچنین، شرکت‌ها نباید در ترازنامه مالی خود زیان انباشته شده داشته باشند. علاوه بر این، شرکت مورد نظر باید در ۲ سال اخیر متوالی سود کسب کرده باشد. از سوی دیگر، شرکتی که سیستم حسابداری‌اش را انتخاب می‌کند، آن سیستم باید از لحاظ مالی و بهای تمام شده مطلوب باشد.

(شاخص های بورسی: آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه)

به طور کلی، شرکت‌هاییکه می‌خواهند در بازارِ اول و بازار دوم بورس فعالیت کنند باید شرایط خاصی را برآورده کنند.

بازار اول و بازار دوم بورس: پذیرش شرکت‌ها در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس

تفاوت شاخص فرابورس و شاخص بازار اول چیست؟

برای اینکه بفهمیم تفاوت شاخص فرابورس و بازار اولیه چیست، باید اول به ماهیت دو بازار نگاهی بیندازیم. همانطور که گفتیم، بازار اول بورس بازاری است که شرکت‌ها و سرمایه گذاران برای اولین بار دارایی‌ها و سهام‌های خود را خرید و فروش می‌کنند و شاخص این بازار برای پذیرفتن این شرکت‌ها شرایط خاصی را می‌خواهد که شامل میزان سرمایه شرکت‌ها، وضعیت سودآوری آنها و …غیره است.

با این حال، شاخص فرابورس با شاخص بازار بورس اولیه متفاوت است. فرابورس بخشی از بازار سرمایه در ایران است که در آن شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که نتوانستند وارد بازار بورس اوراق بهادار شوند. در نتیجه، این شرکت‌ها برای ورود به بازار فرابورس هم باید شرایط خاصی را داشته باشند که این شرایط با شرایط پذیرش در بازار اولیه متفاوت است.

برای مثال، آنها حتما باید در سازمان بورس و اوراق بهادار اسمشان ثبت شده باشد و باید بهای اسمی سهام‌شان را پرداخت کنند. همچنین، برای نقل و انتقال سهام این شرکت‌ها محدودیت قانونی نباید وجود داشته باشد. علاوه بر این، اخرین گزارش حسابرسی این شرکت‌ها هم نباید مردود یا در حالت عدم اظهار نظر باشد.

شاخص فرابورس و شاخص بازار اول از لحاظ ماهیت و شرایط پذیرش با همدیگر متفاوت هستند. در نتیجه، ماهیت بازارِ اول و بازار دوم بورس و فرابورس باعث تفاوت در شاخص آن‌ها می‌شود.

بازارِ اول و بازار دوم بورس: تفاوت شاخص فرابورس و شاخص بازار اول چیست؟

بازارِ اول و بازار دوم بورس: بازار ثانویه بورس چیست؟

در توضیح بازار اولیه گفتیم که در این بازار برای اولین بار شرکت‌ها سهام خود را می‌فروشند. اما بعد از اینکه سرمایه‌گذار این سهام‌ها را خرید چه می‌شود؟ آیا امکان فروش آنها به سرمایه‌گذار دیگر وجود دارد؟ پاسخ این است که بله، بعد از خرید سهام یک شرکت می‌توان سهام خریده شده را در بازار بورس بازار ثانویه معامله کرد.

میزان نوسان قیمت برای سهام بازار دوم بورس در بازار ثانویه زیاد است. اما یک سود سرمایه‌گذاری در انواع بازار ثانویه بورس کالا این است که نقدشوندگی خوبی دارد. با این حال، برای فعالیت در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران و سهام باید مهارت و تخصص خوبی داشته باشید.

(5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!)

در بازار دوم بورس اوراق بهادار و سهام محدودیتی برای خرید و فروش سهم های بازار دوم بورس بین اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد. بنابراین، در بازارِ اول و بازار دوم بورس بازار ثانویه است که امکان فروش مجدد سهام وجود دارد.

بازار ثانویه در بورس چیست؟ بورس بازار ثانویه عبارت است از بازارهای مالی که در آن سرمایه‌گذاران سهام‌های اوراق بهادار که در بازار اول بورس خریده‌اند، را می‌توانند بفروشند. کارکردهای بازار ثانویه باعث می‌شوند که سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بتوانند در این بازار فعالیت کنند. در حال حاضر ۲۲۹ در این بازار فعالیت می‌کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها می‌توانید به سایت بورس بازار تهران مراجعه کنید.

بازارِ اول و بازار دوم بورس: بازار ثانویه بورس چیست؟

شرایط پذیرش در بازار دوم بورس چیست؟

در بخش مفهوم بازار دوم در بورس توضیح دادیم که اگر سهام شرکتی را بخرید، می‌توانید آن را در بازار دوم بورس بفروشید. اما آیا می‌دانید شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار ثانویه چیست؟ شرکت‌هایی که می‌خواهند در این بازار فعالیت کنند باید شرایط ورود به بازار دوم بورس تهران را داشته باشند. برای مثال، یک شرکت باید حداقل سرمایه ثبت شده آنها 20 میلیارد تومان باشد.

همچنین، شرکتی که می‌خواهد در بازار دوم بورس فعالیت کند، باید حداقل ۲ سال سابقه‌ی فعالیت داشته و در تراز نامه مالی زیان انباشته وجود نداشته باشد. علاوه بر این، باید حداقل ۱۰ درصد از میزان سهام شرکت در دسترس بازار دوم بورس باشد. از اینرو، در بازارِ اول و بازار دوم بورس شرایط بازار دوم برای‌پذیرش شرکت‌ها کمی آسان‌تر است.

زمان بازار دوم بورس برای معامله‌گران از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 9 صبح تا 12:30 بعد از ظهر است. اگر می‌خواهید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید، حتما به عواملی مثل دامنه نوسان بازار دوم بورس و افزایش دامنه نوسان بازار دوم بورس دقت کنید.

شرایط پذیرش در بازار دوم بورس چیست؟

بازار اول و دوم یعنی چه: شاخص بازار دوم چیست؟

در بخش منظور از بازار دوم بورس چیست توضیح دادیم که در این بازار می‌توان سهم‌های خرید شده از شرکت‌های دیگر را فروخت. با این حال، اگر شرکتی داشته باشید که می‌خواهید آن را وارد بازار بورس کنید اما شرایط ورود به بازار بورس اول مثل میزان سرمایه ثبتی حداقلی را ندارید، می‌توانید آن را وارد بازار دوم اوراق بهادار تهران کنید. در این بازار شاخص بازار دوم نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت‌های شرکت‌های فعال در آن است. به این صورت، شاخص بازار دوم بورس نشان‌دهنده وضعیت سودآوری کلی شرکت‌هایی است که اجازه فعالیت در این بازار را دارند.

بازده های شاخص بازار دوم بورس بر مبنای میانگین قیمت سهام شرکت‌ها حساب می‌شوند. در نتیجه، در بازارِ اول و بازار دوم بورس شاخص بازار دوم هم مثل شاخص بازار اول وضعیت کلی بازار را به شما نشان می‌دهد.

نماد بازار دوم بورس

لیست نمادهای بازار دوم بورس در بازار دوم بورس یعنی چه؟ نمادهای بازار دوم بورس شامل شرکت‌هایی می‌شود که در بازار دوم بورس اجازه فعالیت دارند. این شرکت‌ها بنابر استانداردهایی مثل اندازه شرکت، شناور بودن سهام و نقدشوندگی، شفافیت و غیره در بازار اول و دوم طبقه‌بندی می‌شوند. این نمادها در سایت بازار دوم بورس درج شده‌اند.

بازار اول و دوم یعنی چه: شاخص بازار دوم چیست؟

تفاوت بازار اول، دوم و پایه چیست؟

تا اینجا در خصوص بازارِ اول و بازار دوم بورس توضیح دادیم و گفتیم تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست. یک فرق بین بازار اول و دوم بورس که مهم است در امکان خرید و فروش سهم است. در بازار اول برای اولین بار می‌توان سهام شرکت‌ها را خریداری کرد. با این وجود، یک تفاوت بازار اول و دوم در بورس این است که در بازار دوم می‌توان علاوه بر خرید سهم، سهام شرکت‌ها را هم فروخت.

تعریف بازار پایه و تفاوت آن با بازارِ اول و بازار دوم بورس

در بازار پایه شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که می‌خواهند سهام خود را به بازار بورس عرضه کنند ولی نتوانسته‌اند شرایط ورود به بازار اول و دوم بورس را برآورده کنند. در نتیجه، آنها می‌توانند در بازار پایه فعالیت کنند. بنابراین، با توجه به ماهیت خاص این بازار، شرکت‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند، کوچک‌تر هستند، سابقه کمتری دارند و ریسک سرمایه گذاری برای آنها بیشتر است.

با این وجود، فرصت‌های بیشتری برای سرمایه گذاری هم در آن‌ها در بازار پایه وجود دارد. از اینرو، امکان رشد نیز در این بازارها بیشتر است. همچنین، در بازار پایه محدودیت‌های خاصی وجود دارد که در بازار اول و بازار دوم بورس برای سرمایه گذاران وجود ندارد. برای مثال، یکی از این محدودیت‌ها می‌تواند مربوط به توزیع سهام یا توزیع سود این شرکت‌ها باشد.

(شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال: همه چیز درباره شکاف قیمتی یا پرایس گپ!)

فرق بازار اول و دوم بورس یعنی چه؟ بازار اولیه و ثانویه بورس در رابطه با خرید و فروش سهام با همدیگر تفاوت‌های اصلی دارند. در بازار اول خریداران فقط می‌توانند سهام را بخرند. همچنین، از لحاظ شرایط پذیرش شرکت‌ها هم بازار اول و بازار دومبا هم تفاوت دارند.

تفاوت بازار اول، دوم و پایه چیست؟

تعریف شاخص اول و دوم بازار سرمایه: مقایسه شاخص بازار اول و بازار دوم

برای خیلی از سرمایه گذاران و شرکت‌هایی که تازه وارد بازار بورس شده‌اند، شاید این سوال مطرح شود که آیا شاخص بازار اول بورس بهتر است یا بازار دوم؟ اول باید به این سوال پاسخ دهیم که ویژگی‌های شاخص بازار اول و دوم چیست؟ در رابطه با بازار اول، شاخص عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد که سرمایه بیشتری دارند و شرایط کلی آنها برای سرمایه‌گذاری بهتر است.

این شرکت‌ها در بازار اول بورس فرصت بهتری برای کسب سود دارند، نقد شوندگی و سهام شناور آنها نسبت به شرکت‌های دیگر بهتر است. با این وجود، شاخص بازار دوم شرایط و سطح قیمت شرکت‌هایی را نشان می‌دهد که نسبت به شرکت‌های بازار اول شرایط سرمایه گذاری و سودآوری کمتر و ضعیف‌تری دارند.

از این رو، شرکت‌های این گروه قدرت سرمایه‌گذاری کمتر و نقدشوندگی و سهام شناور آنها هم ضعیف‌تر است.

آیا شاخص بازار اول و بازار دوم بورس بهتر است؟

در پاسخ به اینکه آیا شاخص بازار اول و بازار دوم بورس بهتر است؟ باید گفت که این به سطح مهارت سرمایه‌گذاری فرد ربط دارد. خیلی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قدرت و توانایی سرمایه‌گذاری در هر دو بازار را دارند. اما شاید برای سرمایه‌گذاران مبتدی بهتر باشد که در بازار اول بورس سرمایه‌گذاری کنند.

نحوه مشاهده شاخص بازار اول و دوم چگونه است؟

برای مشاهده شاخص‌های بازار بورس می‌توانید به صفحات مربوطه در سایت سازمان بورس مراجعه کنید. همچنین، برخی از برنامه‌های مالی و سرمایه‌گذاری هم هستند که گزارشات مربوط به این شاخص‌ها را نشان می‌دهند.

تعریف شاخص و انواع آن: مقایسه شاخص بازار اول و بازار دوم بورس چیست؟

محاسبه فرمول شاخص بازار اول و بازار دوم چه فوایدی دارد؟

در بازار اول و بازار دوم بورس، محاسبه شاخص بازار اول و دوم می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد این بازارها ارائه دهد. برای مثال، وقتی شاخص بازار اول را محاسبه کنید، مقدار این شاخص نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که شرایط بهتری دارند و در بازار اول قرار گرفته‌اند، از لحاظ مالی چه وضعیتی دارند.

همچنین محاسبه مداوم شاخص بازار اول می‌تواند کمک کند تا روند‌های مالی در آینده بازار اول را بهتر پیش‌بینی کنید. علاوه بر این، شاخص بازار اول می‌تواند کمک کند تا عملکرد شرکت‌های آن را با همدیگر مقایسه کنید.

محاسبه شاخص بازار دوم نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های ضعیف‌تر که نتوانستند وارد بازار اول شوند در چه وضعیت مالی و اقتصادی قرار دارند و میزان نقدشوندگی آنها چقدر است. همچنین، محاسبه شاخص دوم در این بازار هم می‌تواند کمک کند تا عملکرد این شرکت‌ها را با همدیگر مقایسه کنید.

محاسبه بهترین شاخص های بورس می‌تواند اطلاعات مهم و با ارزشی در رابطه با وضعیت شرکت‌های فعال در آنها ارائه بدهد.

تحلیل و محاسبه شاخص بازار اول و دوم بورس چگونه است؟

فرمول واحد شاخص بورس چیست؟ برای اینکه بتوانید شاخص بازار اول و بازار دوم بورس را محاسبه کنید، باید یک سری اطلاعات در مورد این بازار به دست بیاورید. با این حال، محاسبه شاخص این دو بازار روند پیچیده‌ای ندارد و نسبتاً آسان است.

اگر بخواهید که ارزش شاخص بازار اول را به دست بیاورید، اول باید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول را در لحظه محاسبه کنید. در مرحله بعدی باید مقدار این ارزش را در ارزش بازار سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول در تاریخ مبدا ضرب کنید. در نهایت هم باید مقدار حاصل را تقسیم بر ۱۰۰ بکنید.

برای محاسبه شاخص بازار دوم در مرحله اول باید میانگین وزنی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار دوم را به دست بیاورید. در مرحله بعد، باید این میانگین وزنی را در تعداد سهام‌های شرکت‌های بازار دوم تقسیم کنید. در مرحله آخر هم مقدار به دست آمده را باید تقسیم بر ۱۰۰ کنید.

تحلیل و محاسبه شاخص بازار اول و دوم بورس چگونه است؟

تفاوت بازار اول و بازار دوم بورس و فرابورس چیست؟

در بازار بورس ایران همه شرکت‌ها نمی‌توانند در بازار اول و بازار دوم بورس فعالیت کنند و شرایط انجام این کار را ندارند. در این صورت، این شرکت‌ها وارد بازار فرابورس می‌شوند. بازار فرابورس خود دارای چند بازار است که این‌ها بازار اول فرابورس، بازار دوم فرابورس، بازار سوم، بازار پایه و بازار ابزارهای مالی نوین هستند.

شرکت‌هایی در فرابورس فعالیت می‌کنند که از لحاظ شرایط سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی نمی‌توانند شرایط بازار اول و دوم را برآورده کنند. با این وجود، ریسک معاملات این شرکت‌ها در فرابورس هم بیشتر است. بنابراین، مورد اصلی تفاوت بازار اول بورس و فرابورس به نوع شرکت‌های فعال در آن و شرایط سرمایه‌گذاری در آن‌ها بر می‌گردد.

آیا بازار دوم همان فرابورس است؟ خیر، بازار فرابورس بازاری است که سرمایه‌گذارانی که نمی‌توانند در بازار اول و دوم بورس ثبت نام کنند، وارد آن می‌شوند.

بازارِ اول و بازار دوم بورس: تفاوت بازار اول و دوم فرابورس در چیست؟

بین بازار اول و دوم فرابورس تفاوت‌های اندکی وجود دارد. به طور کلی، شرکت‌هایی در بازار دوم فرابورس فعالیت می‌کنند که ابعاد و وسعت کمتری دارند و قدرت سرمایه‌گذاری آنها نیز کمتر است. در حقیقت، بازار دوم فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها نسبت به بازار اول انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. برای همین، شرکت‌ها می‌توانند نسبت به بازار اول و بازار دوم بورس راحت‌تر وارد بازارهای فرابورس شوند.

شاخص بازار اول و بازار دوم بورس: تفاوت بازار اول و دوم بورس و فرابورس چیست؟

بازار اول و بازار دوم بورس: هدف از طبقه‌بندی بازار اوراق بهادار بورس چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد بازار اولیه و ثانویه دادیم، می‌توانید متوجه شوید که چرا بازار بورس بازار اول و بازار دوم بورس تقسیم‌بندی شده‌اند. اصولا بازار اولیه در بورس ایران برای شرکت‌هایی مناسب است که قدرت سرمایه گذاری بالاتری دارند، نقدشوندگی و سهم شناور آنها هم بهتر است. اما اگر شرکت‌هایی وجود داشته باشند که این شرایط را نداشته و در کل نسبت به شرکت‌های بازار اول ضعیف‌تر باشند، فقط می‌توانند وارد بازار دوم شوند.

پس هدف از طبقه‌بندی بازار سهام و اوراق بهادار در سازمان بورس به بازارهای اولیه و ثانویه به خاطر سطح شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام است. همچنین، بازار ثانویه قابلیتی دارد که در بازار اولیه وجود ندارد. در بازار ثانویه، می‌توان سهمی که در بازار اولیه خریده شده را به شخص ثالث فروخت.

شاخص بازار اول و بازار دوم بورس: هدف از طبقه بندی بازار اوراق بهادار بورس چیست؟

مقالات مرتبط

نظرات