سپرده گذاری طلا: همه چیز درباره سرمایه گذاری طلا در بانک

سپرده گذاری در طلا یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری رایج است اما آیا تا حالا در خصوص سپرده گذاریِ طلا در بانک ها شنیده‌اید؟ اگرچه خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری همچنان بسیار پرطرفدار است اما روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا بسیار به روز و متنوع شده و تنها به خرید سکه و طلا و نگهداری از آنها در خانه محدود نیست. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص سپرده گذاری طلا، نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک و به طور کلی سپرده گذاری طلا و دریافت سود بیشتر صحبت کنیم.

سپرده گذاری طلا: منظور از سرمایه گذاری طلا در بانک چیست؟

خرید طلا به عنوان سرمایه روش خوبی برای حفظ ارزش پول است و درحالی که ارزش پول ملی هر روز کمتر می‌شود، خرید طلا می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد و باعث کسب سود نیز بشود. تبدیل پول نقد به طلا و سرمایه‌گذاری آن، با توجه به رشد قیمت طلا کار عاقلانه‌ای است و هر فرد می‌تواند پول خود را به طلا تبدیل کرده و آن را به عنوان سرمایه نگه دارد.

با این حال، خرید طلای فیزیکی خطرات خاص خود را دارد و به همین خاطر روش سپرده گذاریِ طلا همانند کارت‌های بانکی می‌تواند روش ایمن‌تری برای سرمایه‌گذاری باشد. به این ترتیب سرمایه گذاری با طلا در بانک و تبدیل آن به گواهی سپرده ی طلا را می‌توان برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. در ادامه بیشتر در خصوص سپرده گذاری طلا در بانک و خرید و فروش گواهی سپرده طلا صحبت خواهیم کرد.

سپرده گذاری طلا: منظور از سرمایه گذاری طلا در بانک چیست؟

سپرده گذاری طلا و گواهی سپرده طلا چیست؟

اول از همه به این سوال پاسخ می‌دهیم که گواهی سپرده طلا یا گواهی سپرده سکه طلا چیست؟ گواهی سپرده طلا بانکی یکی از انواع اوراق بهادار است که برای حفظ ارزش دارایی‌های فیزیکی ارائه می‌شود و می‌توان برای خرید و فروش آن اقدام کرد. اوراق گواهی سپرده طلا با مالکیت فرد دارنده‌ی آن است و گواهی سپرده کالایی سکه طلا نیز در واقع نشان‌دهنده‌ی دارایی فیزیکی سکه طلا است.

به این ترتیب می‌توان گفت، دارنده‌ی اوراق گواهی سپرده سکه طلا، سکه را به خزانه‌ی بانک مسکن تحویل داده و در ازای آن برگه یا اوراق مالکیت خود را دریافت می‌کند. این گواهی سپرده سکه و طلا قابل خرید و فروش در بورس است و به عنوان روش جدیدی از سپرده گذاری طلا، قابلیت نقدشوندگی بالایی نیز دارد.

سپرده گذاری طلا و گواهی سپرده طلا چیست

مزایای سرمایه گذاری از طریق گواهی سپرده طلا

سپرده گذاریِ طلا از طریق دریافت گواهی سپرده طلا نسبت به خرید طلای فیزیکی می‌تواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. از جمله مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری از طریق گواهی سپرده طلا روش ایمن برای سرمایه‌گذاری است و در برابر آتش‌سوزی، زلزله و سایر حوادث بیمه است.
  • گواهی سپرده طلا 24 عیار بدون امکان تقلب است زیرا پیش از تحویل و دریافت، توسط کارشناسان بانک مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • نقل و انتقال گواهی سپرده طلا در بورس با کارمزد کمتری نسبت به بازار آزاد همراه است.
  • گواهی سپرده طلا بورس کالا قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد و می‌توان به راحتی آن را در بورس کالا معامله کرد.
  • خرید گواهی سپرده طلا در بورس و همینطور فروش آن، معاف از مالیات است.
  • می‌توان از گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات با سپرده گذاری طلا استفاده کرد.
  • قیمت گواهی سپرده سکه طلا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

مزایای سرمایه گذاری از طریق گواهی سپرده طلا

تفاوت روش گواهی سپرده گذاری طلا با امانت گذاری طلا در بانک

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که سپرده سرمایه گذاری طلا با صندوق امانات طلا در بانک بسیار متفاوت است. در سپرده گذاریِ طلا و دریافت گواهی سپرده، طلا به صورت امانت نزد بانک نخواهد بود و در واقع خزانه‌ی بانک این طلا را دریافت می‌کند.

(وثیقه وام چیست: انواع وثیقه کدامند و چه شرایطی دارند؟)

در مقابل، اگرچه امانت گذاشتن طلا در بانک نسبت به نگهداری آن در خانه ایمن‌تر است، اما امکان سرقت آن از بانک نیز وجود دارد و این طلاهای به امانت گذاشته شده، در برابر حوادث بیمه نخواهند بود. بعلاوه اگر سرمایه‌گذار قصد فروش طلای خود را داشته باشد، باید به بانک مراجعه کرده و آن را تحویل بگیرد. این در صورتی است که با سپرده گذاری سکه طلا در بانک، فرد می‌تواند اوراق گواهی سپرده را در بورس کالا معامله کند.

همچنین کارمزد نگهداری طلا در صندوق امانات نسبت به صندوق سپرده گذاری طلا در خزانه بانک بسیار بیشتر است.

تفاوت روش گواهی سپرده گذاری طلا با امانت گذاری طلا در بانک

نحوه سپرده گذاری طلا در بانک چگونه است

احتمالا می‌پرسید خرید و فروش گواهی سپرده طلا چگونه است و شرایط سپرده گذاری طلا در بانک چیست؟ اگر قصد معامله و خرید و فروش گواهی سپرده طلا دارید، می‌توانید از طریق ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی برای این کار اقدام کنید. به این ترتیب، با ورود به حساب کاربری خود، می‌توانید به اندازه‌ی بودجه گواهی سپرده طلا خریداری کنید. لازم به ذکر است، با خرید گواهی سپرده، می‌توانید پس از 24 ساعت به خزانه‌داری بانک مربوطه رجوع کرده و سکه‌ی فیزیکی خود را تحویل بگیرید.

اگر سکه طلا دارید و می‌خواهید آن را به گواهی سپرده طلا تبدیل کنید، می‌توانید با دریافت نوبت تحویل سکه به صورت تلفنی با مدیریت خزانه‌داری بانک مورد نظر خود و دریافت نوبت اینترنتی، سکه طلا را در اختیار بانک قرار داده و گواهی سپرده‌گذاری طلادریافت کنید.

نحوه سپرده گذاری طلا در بانک چگونه است

نکات مهم درباره سرمایه گذاری طلا در بانک

اگر به فکر سپرده گذاریِ طلا در بانک و دریافت سود هستید، بهتر است به نکاتی توجه کنید. اول از همه اینکه باید بدانید کدام بانک طلا میگیرد سود میدهد و یا بهتر بگوییم، کدام بانک امکان دریافت گواهی سپرده طلا را به سرمایه‌گذاران می‌دهد؟

  • بانک‌هایی مانند رفاه، صادرات، بانک آینده، بانک ملت و سامان گزینه‌های در دسترس برای سپرده‌گذاری طلا هستند.
  • هر برگه‌ی گواهی سپرده یک صدم واحد کامل (سکه طلای کامل) است و بنابراین هر سکه طلا معادل 100 برگه گواهی خواهد بود.
  • اگرچه سپرده گذاری طلا در بانک مشمول مالیات نمی‌شود اما هزینه‌ی کارشناسی، انبارداری و کارمزد معاملات از حساب فرد کسر می‌شود.
  • نماد گواهی‌های سپرده طلا سررسید دارند و سرمایه‌گذاران باید پیش از موعد سررسید برای انتقال، فروش یا دریافت فیزیکی نماد خود اقدام کنند.
  • اگر قصد ابطال گواهی سپرده را دارید، باید به کارگزار ناظر رجوع کرده و درخواست بدهید. سپس با دریافت نوبت از بانک، می‌توانید به خزانه‌داری بانک مورد نظر خود رجوع کرده و سکه را دریافت کنید.

نکات مهم درباره سرمایه گذاری طلا در بانک

مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا

همه‌ی افراد به دنبال روش‌های ایمن و کم‌خطر برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. یکی از این روش‌ها خرید طلا و ورود به بازار طلا است. طلا یک کالا با ارزش جهانی است و ارزش آن کم نمی‌شود. بنابراین می‌توان خرید طلا را روشی امن برای حفظ دارایی‌ها در نظر گرفت. سرمایه‌گذاری در بازار طلا از دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود.

خرید طلای فیزیکی روش مستقیم است اما خرید گواهی سپرده گذاری طلا روش غیرمستقیم است که از طریق واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا انجام می‌شود. مزیت این روش، در امان ماندن دارایی‌ها از دزدی و سایر خطرات است و بعلاوه سرمایه‌گذاران می‌توانند با هر میزان دارایی خود برای سپرده‌گذاری طلا اقدام کنند. به این ترتیب سود طلا در بانک بسیار بیشتر از خرید طلای فیزیکی خواهد بود.

(جهت مشاهده انواع سپرده و گواهی سپرده به اینوستو مراجعه فرمایید.)

مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا

گواهی سپرده شمش طلا چیست

در خصوص سپرده گذاریِ طلا صحبت کردیم اما منظور از سپرده گذاری شمش طلا چیست و چگونه گواهی سپرده شمش طلا بخریم. سرمایه‌گذاری در طلا یکی از روش‌های رایج برای حفظ سرمایه است و البته قدرت نقدشوندگی بالا و امکان سرمایه‌گذاری با هزینه کم نیز از ویژگی‌های این روش سرمایه‌گذاری است. با این حال سپرده گذاری طلا محدود به سکه طلا نیست و عرضه گواهی سپرده شمش طلا در بورس از اواخر سال 1401 این روش سرمایه‌گذاری را نیز محبوب ساخته است.

گواهی سپرده شمش طلا چیست

معاملات گواهی سپرده شمش طلا

در سازمان بورس کالاهای مختلفی از جمله سکه طلا، ربع سکه، پسته، زعفران، زیره و غیره به فروش می‌رسد که البته خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس نیز امکان‌پذیر است. خرید و فروش اوراق گواهی سپرده شمش طلا به خاطر سرمایه‌گذاری متمرکز، بازدهی بالایی دارد و هر برگه گواهی سپرده شمش طلا بورس کالا معادل یک دهم گرم یا 100 سوت از شمش طلا است.

(سود سپرده بانکی: با انواع سود سپرده‌های بانکی آشنا شوید!)

هر شمش طلا حدودا یک کیلوگرم وزن دارد و به این ترتیب هر برگه گواهی سپرده پیوسته شمش طلا یک دهم گرم از این شمش طلا است.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا

مزایای سپرده گذاری طلا و سپرده کالایی شمش طلا

خرید و فروش طلا و گواهی سپرده طلا می‌تواند بسیار سودآور باشد. این کار علاوه بر کمک به رشد بازار طلا با مزایای دیگری همچون امکان معامله طلا با سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، سرمایه‌گذاری ایمن، معاف بودن از مالیات، قیمت گواهی سپرده شمش طلا مناسب و غیره اشاره کرد.

مزایای سپرده گذاری طلا و سپرده کالایی شمش طلا

مقالات مرتبط

نظرات