نحوه خرید سهام در بورس چیست؟ آموزش خرید و فروش سهام تصویری + مزایا

با روی کار آمدن اینترنت، خرید سهام در بورس فقط با چند کلیک ساده قابل اجرا است. اما آنچه که مهم است، علم و آگاهی شما درباره‌ی دنیای بورس است. با آشنایی و تسلط کافی‌، خرید و فروش سهام در بورس برایتان به شبیه به یک بازی جذاب می‌شود. در این متن نحوه خرید سهام شرکتهای بورس را با جزئیات برایتان شرح خواهیم داد. 

نحوه خرید سهام در بورس

برای ورود به بازار معاملات بورس و خرید و فروش سهام، اولین اقدام این است که سجامی شوید. طبق دستور شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) برای اینکه تمامی فعالان بازار سرمایه از خدمات زیرساختی یکسانی برخوردار شوند، باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کنند. در این متن از اینوستو با راهنمای نحوه خرید سهام در بورس یک تریدر حرفه‌ای خواهید شد. 

طبق مصوبه سازمان بورس، برای فعالیت در بازار بورس هیچ محدوده‌ی سنی تحصیلی وجود ندارد و دریافت کدبورسی برای تمام سنین البته با یکسری تغییرات جزئی یکسان است. مثلا افراد زیر 18 سال باید همراه با ولی یا قیم خود به مراکز منتخب کارگزاری‌ها یا پیشخوان دولت حضورا مراجعه کنند. 

نحوه خرید سهام در بورس

مراحل خرید سهام در بورس

برای فروش و خرید سهام در بورس روش‌های مختلفی پیش رو خواهید داشت: مثل مراجعه حضوری، ثبت سفارش تلفنی و همینطور ثبت سفارش آنلاین. اما خوب خرید و فروش سهام به‌صورت آنلاین بخاطر سرعت و دقت بالاتر نسبت به سایر روش‌ها برتری دارد.

بنابراین دیگر لازم نیست که دردسر رفت و آمد و منتظر ماندن در صف انتظار را برای ثبت سفارش به دوش کشید. از طرفی دیگر، سامانه معاملات آنلاین شرایطی را فراهم کرده تا روند معاملات را بتوان به‌صورت لحظه‌ای نظارت و بررسی کرد.

برای خرید سهم بورس روش‌های مختلفی مثل: مراجعه حضوری، ثبت سفارش تلفنی و همینطور ثبت سفارش آنلاین. 

مراحل خرید سهام در بورس

نحوه خرید سهام در بورس: 1. کد بورسی بگیرید

قدم اول برای خرید و فروش سهام، ثبت نام در سجام، احراز هویت و دریافت کدبورسی است. برای انجام این مرحله، باید به سامانه جامع اطلاعات مشتریان رفته و ثبت نام در سجام و سپس احراز هویت را تکمیل کنید.

خوشبختانه تمامی این مراحل را می‌توان به‌صورت آنلاین با هزینه‌ای اندک چیزی حدود 10 هزار تومان (فقط برای ثبت نام) انجام داد.

با ثبت نام در سجام، شما یک کد یکتا دریافت خواهید کرد که از هر کجای دنیا با هر کارگزاری که اراده کنید، می‌توانید در بازار بورس ایران فعالیت داشته باشید. 

مزایای ثبت نام در سجام

از مزایای ثبت نام در سجام این است که شما یک پروفایل شخصی خواهید داشت که در صورت تغییر نشانی محل سکونت یا شماره حساب، بدون مراجعه حضوری، می‌توانید خیلی راحت بصورت آنلاین آن را ویرایش کنید.

از طرفی دیگر، علاوه بر نمایش تمامی فعالیت‌های شما، امکان ارسال مدارک و اخطارها و مواردی از این قبیل به واسطه‌ی سامانه سجام انجام می‌گیرد.

بعد از ثبت نام، باید احراز هویت سجام غیرحضوری را با انتخاب یک کارگزاری معتبر ادامه دهید. این اولین قدم شما برای ورود به بازار بورس و خرید سهام در بورس است. 

احراز هویت و دریافت کد بورسی

نحوه خرید سهام شرکتها در بورس: 2. ثبت نام در یک کارگزاری، دریافت کد کاربری و رمز عبور

برای انجام معاملات خود (فروش و خرید سهام در بورس، حتی سهام عدالت) به یک کارگزاری رسمی بورس نیاز دارید. برای انتخاب کارگزاریِ خوب همان گزینه‌های ارائه شده در بخش احراز هویت سامانه سجام، عالی است.

برای عبور از مرحله‌ی احراز هویت باید کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید. در طی فرآیند احراز هویت، از شما درخواست می‌شود که یک نام کاربردی و رمز عبور برای خود انتخاب کنید.

کارگزاری بورس چیست؟

اما اصلا کارگزاری بورس چیست؟ کارگزاری یک شرکت مالی است که به عنوان واسطه‌ای بین مشتریان و بازار بورس عمل کرده و امکان خرید و فرش اوراق بهادار را برای آن‌ها فراهم می‌سازد. 

البته کارگزاری این کارها به‌صورت رایگان انجام نمی‌دهد و در ازای هر معامله یک کارمزد دریافت می‌کند. طبق دستور قانون سازمان بورس اوراق بهادار کشور، معادل 0.5 درصد از ارزش فروش سهام (نه سود معامله) به‌صورت خودکار به حساب کارگزاری واریز می‌شود. برای خرید سهام در بورس، انتخاب کارگزاری خوب برای موفقیت در سرمایه‌گذاری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

کارگزاران بورس نقش مهمی در اجرای معاملات بورسی، ارائه مشاوره‌های مالی و اطلاعات بازار دارند و به مشتریان کمک می‌کنند تا تصمیمات درستی در زمینه سرمایه‌گذاری بگیرند.

نحوه خرید سهام شرکتها در بورس

نحوه خرید سهام در بورس: 3. شارژ حساب کاربری

از هرکارگزاری که برای احراز هویت اقدام کنید، یک اپلیکیشن با دستورالعمل ساده و قابل درک در اختیارتان می‌گذارد، که یا قابل نصب بر سیستم عامل‌های مختلف و یا بصورت آن پیج قابل استفاده است. بعد از دریافت کد کاربردی و رمز و این موارد، نوبت شارژ حساب می‌رسد. 

حالا نوبت می‌رسد به اصلی‌ترین مطلب، یعنی پول! برای خرید سهام در بازار بورس باید حساب خود را شارژ کنید. شارژ حساب با حداقل مبلغ یعنی 500 هزار تومان انجام می‌شود.

دقیقا مثل بانک از هر حسابی می‌توانید واریزی داشته باشید اما برداشت فقط از همان حساب ثبت شده انجام می‌شود. مگر اینکه آن را در فرم ثبت نام ویرایش کنید. 

برای خرید سهام در بورس باید حساب کاربری خود را شارژ کنید. حداقل مبلغ برای شارژ حساب 500 هزار تومان است. واریز پول از هر حسابی امکان‌پذیر است اما برای برداشت باید از همان حساب ثبت شده اقدام کنید.

نحوه خرید سهام بورس: 4. تحلیل یک سهام و انتخاب بهترین نقطه خرید

بیش از 600 شرکت در بورس اوراق بهادار سهم خود را به اشتراک می‌گذارند و قطعا روبه‌رو شدن با این حجم از تعداد سهام‌ها از شرکت‌های مختلف گیج و سردرگم خواهید شد. اینجا است که تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال سهام برای انتخاب بهترین زمان خرید به کمک شما می‌آید. 

تحلیل تکنیکال و بنیادی سهام

نحوه خرید سهام در بورس: 5.جستجوی نماد

به دنیای بورس و سرمایه‌گذاری خوش آمدید! در این مرحله با انتخاب نماد و ثبت سفارش خرید، عملا وارد دنیای بورس می‌شوید. با جستجوی نماد انتخاب شده در کارگزاری عضو و ثبت سفارش خرید سهام کار شما به اتمام رسیده است.

نماد بورسی چیست؟

نماد بورس، در واقع خلاصه‌ای از نام شرکت‌های بورسی است که جهت سهولت کاربران با چند حروف کوتاه یا لوگوی خاصی نمایش می‌شوند مثل اینکه نماد شرکت مخابرات ایراناخابر” است. شما در بخش جستجوی برنامه‌ی ارائه شده از کارگزاری منتخب، می‌توانید نماد مورد نظر را انتخاب و برای ثبت سفارش خرید اقدام کنید. 

نماد بورسی چیست؟ نماد بورس، در واقع خلاصه‌ای از نام شرکت‌های بورسی است که جهت سهولت کاربران با چند حروف کوتاه یا لوگوی خاصی نمایش می‌شوند.

نماد بورسی چیست

نحوه خرید سهام بورس: 6. ثبت سفارش خرید سهام

در سامانه معاملاتی، بعد مشخص کردن نماد، گزینه‌ی خرید را کلیک کرده و وارد پنل سفارش شوید. در این بخش، تعداد سهام و قیمت را تأیید و درخواستتان را ارسال کنید. (درصد کارمزد در قیمت نهایی لحاظ می‌شود.)

نحوه خرید سهام بورس: 7. تأیید سفارش خرید و اضافه شدن سهام در سبد سهامی

در صورتیکه همزمان با ثبت سفارش شما فروشنده‌ای آماده‌ی عرضه باشد، سفارش شما تأیید شده و خرید موفقی خواهید داشت. شما می‌توانید سهام خریداری شده را در سبد سهام خود مشاهده کنید. 

ثبت سفارش خرید سهام در سبد سهامی

نحوه خریدو فرش سهام بورس: 8. ثبت سفارش فروش سهام

اگر قصد فروش سهام را دارید، تقریبا باید همان روش خرید سهام، را طی کنید. یعنی ابتدا انتخاب نماد و سپس کلیک بر روی گزینه‌ی فروش. 

برای فروش سهام، باید تعداد و قیمت سهام را مشخص کنید، در صورتیکه همزمان با ثبت سفارش فروش، خریداری در بازار بود، سفارش فروش شما تأیید شده و مبلغ مورد نظر با کسر کارمزد کارگزاری به حسابتان منظور می‌شود. 

چند روش خرید و فروش سهام در بورس وجود دارد؟

برای خرید و فروش سهام دربورس چند روش مختلف در پیش دارید: 

  • سفارش تلفنی به کارگزاری عضو
  • سفارش اینترنتی یا سفارش آنلاین برخط به کارگزاری عضو
  • مراجعه حضوری و تکمیل فرم سفارش نزد کارگزاری عضو

انواع روش خرید سهام در بورس

مزایای خرید و فروش سهام در بورس به صورت آنلاین

فعالیت در بازار بورس از سه روش ذکر شده انجام می‌شود و هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. اما از این بین بخاطر دسترسی آسان و بی‌واسطه، روش آنلاین پرطرفدارترین است. در ادامه با مزایای خرید و فروش سهام اشاره می‌کنیم:

  • سرعت بالا: ارسال سفارش در زمان واقعی و بدون اتلاف وقت
  • دسترسی آسان: با واردن کردن کد کاربری و رمز عبور، در هر کجای دنیا که باشید، می‌توانید به بازار سرمایه دسترسی پیدا کنید. 
  • هزینه کمتر: انجام معاملات بدون واسطه 
  • پشتیبانی برای تصمیم‌گیری: دسترسی آسان به ابزارهای تحلیلی 
  • کنترل ریسک: دسترسی به اطلاعات و گزارش‌ها اشتباهات معامله‌گری را به حداقل می‌رساند.
  • امکان سرمایه‌گذاری با کمترین میزان سرمایه 
  • بازدهی جذاب 
  • نقدشوندگی بالا 
  • شفافیت و نظارت بر نهادهای فعال در آن

آشنایی با نحوه خرید عرضه اولیه

برای خرید و فروش سهام، آشنایی با نحوه خرید عرضه اولیه هم جزو مباحث مهم است. در این بخش خیلی مختصر با این مباحث که اصلا عرضه اولیه چیست و نحوه خرید آن آشنا می‌شوید:

نحوه خرید عرضه اولیه

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه یک اصطلاح در بورس است که به اختصار (IPO) نیز نمایش می‌شود. عرضه اولیه همانطور که از نامش مشخص است به عرضه اولین بار سهام از یک شرکت عرضه‌ی اولیه می‌گویند. معمولا خرید عرضه اولیه با سود زیادی همراه است و طرفدار زیاد دارد. 

خرید سهام در بورس و نحوه خرید عرضه اولیه

نحوه خرید عرضه اولیه با سامانه‌های معاملاتی عرضه شده توسط کارگزاری‌ها کار تقریبا آسانی است: معمولا در بخش نوار ابزار بالای صفحه سامانه‌های معاملاتی گزینه‌‌ی عرضه اولیه وجود دارد، آن‌را انتخاب کنید.

با کلیک بر روی گزینه‌ی عرضه اولیه به صفحه‌ای که اطلاعات نماد در حال عرضه با جزئیات نمایش می‌شود. در صورت تمایل برای خرید، روی گزینه ثبت درخواست خرید کلیک کنید.

نحوه خرید عرضه اولیه با سامانه‌های معاملاتی

نکات مهمی که باید در خرید سهام در بورس بدانید

نکات مهمی که در خرید و فروش سهام باید رعایت گردد: 

سرمایه‌گذاری با پول مازاد

  • بورس با ریسک زیادی همراه است، بنابراین همه‌ی سرمایه‌ی خود را در بورس نگذارید! سرمایه‌گذاری با پول مازاد مهم‌ترین توصیه برای خرید و فروش سهام است. 

توجه به روند کلی بازار

  • اخبار بازار سرمایه را پیگیری کنید. هیجان‌زده و بدون فکر عمل نکنید. 

ارزش ذاتی سهام

توجه به ارزش ذاتی سهام

  • توجه به ارزش ذاتی سهام یا Intrinsic Value اصطلاحی است که با بررسی دقیق روند مالی شرکت‌ها و پتانسیل رشد آن‌ها در آینده اشاره دارد. انتخاب دقیق در خرید سهام با توجه به ارزش ذاتی سهام، سود به همراه خواهد داشت. 

قابلیت نقد شوندگی سهام

  • سرعت تبدیل شدن سهام به پول نقد یعنی، میزان خرید و فروش آن سهام در بورس بالا است. به این معنا که سهامی را نخرید که مشتری اول و آخر آن خودتان باشید یا روی دستتان بماند.

تمام سرمایه خود را در یک صنعت سرمایه‌گذاری نکنید

  • توصیه‌ی همیشگی کهنه‌کاران بازار بورس و سرمایه، تمام تخمه‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید! اگر می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانید، تمام سرمایه خود را در یک شرکت نگذارید. 

شناوری سهام

  • سهام شناور برای رسیدن سریع به سود در بازار معروف است. اما شناوری سهام به این معنا است که نوسان زیاد دارد و به راحتی می‌توان آن را در بازار عرضه کرد. 

سهام شناور

مدیریت ریسک در بورس

  • البته که هیچ بازاری بدون ریسک نیست، اما می‌توان با مشورت و بررسی ریسک در بورس را مدیریت کنید

آموزش تابلو خوانی و تحلیل تکنیکال

  • بررسی شاخص سهام برای تسلط در بازار و سرمایه‌گذاری پر بازده اهمیت بسزایی دارد. برای اینکه تصمیم خوبی در سرمایه‌گذاری داشته باشید، آموزش تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال را باید در دستور کار داشته باشید.

بررسی یک شرکت از نظر بنیادی

  • برای سرمایه‌گذاری وضعیت مالی، سودآوری، خدمات، رقبا و خیلی از موارد دیگر را باید در نظر بگیرید. بررسی یک شرکت از نظر بنیادی که به علم تحلیل بنیادی معروف است، برای تصمیم‌گیری درست در سرمایه‌گذاری با اهمیت است. 

بررسی شاخص سهام

بازدهی سهام

  • بازده سهام (Stock returns) معیار با اهمیتی در تصمیم‌گیری مالی و به معنای میزان سود و تغییرات قیمتی یک سهام است. 

سوالات پرتکرار

چند روش خرید و فروش سهام در بورس وجود دارد؟

  • برای خرید و فروش سهام می‌توانید به‌صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در کارگزاری منتخب اقدام کنید.

مراحل خرید و فروش سهام در بورس چیست؟

  • مراحل فروش سهام در بورس به صورت خلاصه شامل: 
  1. – ثبت نام در سجام، احراز هویت و دریافت کدبورسی 
  2. – انتخاب کارگزاری و دریافت کد کاربری و رمز عبور
  3. – شارژ حساب کاربری
  4. – تحلیل یک سهام 
  5. – انتخاب نماد (وارد کردن تعداد و قیمت سهام)
  6. – ثبت سفارش خرید و تأیید آن 

مراحل خرید و فروش سهام در بورس

خرید سهام به‌صورت آنلاین چگونه است؟

  • خرید سهام به‌صورت آنلاین سریع‌ترین و دقیق‌ترین حالت ممکن است. با عضو شدن در یک کارگزاری معتبر می‌توانید، خیلی سریع برای خرید و یا فروش سهام به‌صوصورت غیر حضوری اقدام کنید. 

حداقل سرمایه برای خرید سهام در بورس چقدر است؟

  • طبق مصوبه، حداقل سرمایه برای خرید سهام بدون احتساب کارمزد 500 هزار تومان است. برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF حداقل سرمایه 100 هزار تومان اعلام شده است.

کارمزد خرید و فروش سهام چقدر است؟

  • برای اطلاع دقیق از نرخ کارمزد و خدمات معاملات انواع اوراق بهادار، بهترین روش ممکن مراجعه به سایت سازمان بورس است. 

کارمزد خرید و فروش سهام در بورس

آیا خرید و فروش سهام در بورس را می‌توان آنلاین انجام داد؟

  • بله، از شنبه تا چهارشنبه، امکان فعالیت در بازار بورس از ساعت 8.45 تا 12.30 هر روز با مراجعه به سامانه معاملاتی کارگزاری وجود دارد. 

آیا برای خرید و فروش سهام نیاز به کد بورسی است؟

  • بله، برای خرید و فروش سهام و انجام فعالیت در بازار بورسی، داشتن کدبورسی الزامی است. 

 خرید و فروش سهام و کد بورسی

چگونه حساب معاملاتی خود را شارژ کنیم؟

  • برای شارژ حساب چند روش پیشنهاد می‌شود:
  1. – پرداخت شتابی 
  2. – فیش واریزی نقدی
  3. – انتقال وجه باشگاه به حساب معاملاتی 
  4. – حساب متصل بانکی (حساب وکالتی)
  5. – دستگاه کارتخوان موجود در شعب کارگزاری (دستگاه پوز بانکی)

چگونه نماد یک سهم را جستجو کنیم؟

  • جستجوی نماد در سامانه معاملاتی کارگزاری‌های مختلف تقریبا یکسان است، معمولا در بالای صفحه و در کنار علامت ذره بین می‌توانید آن را بیابید.

ساعت خرید و فروش بورس چگونه است؟

  • ساعت کاری بازار بورس و فرابورس در ایران از شنبه تا چهارشنبه (به جزو ایام تعطیل) از ساعت 9 تا 12.30 است. 

ساعت خرید و فروش بورس

آیا خرید و فروش سهام با گوشی امکانپذیر است؟

  • بله، شما می‌توانید برنامه کارگزاری منتخب را روی گوشی، روی لپ‌تاپ یا تحت وب استفاده کنید.

 چگونه وجه نقدی حاصل از فروش سهام را برداشت کنیم؟

  • درست همانند بانک، شما می‌توانید از هر حساب بانکی، حساب کاربری خود را شارژ کنید، اما برای برداشت فقط باید به همان حسابی که در سجام و کارگزاری ثبت کرده‌اید، مراجعه کنید. معمولا پول بعد از دو روز کاری در حساب شما خواهد بود. 

چگونه سرخطی خرید کنیم؟

  • وارد پنل معاملاتی خود شوید. 
  • سهمی که قصد خرید آن را دارید با جستجوی نماد انتخاب کنید
  • گزینه فروش یا خرید، تعداد و قیمت را در پنل جزئیات وارد کنید
  • با فعال کردن گزینه‌ی قفل در کنار کادر قیمت، سفارش خود را به صورت سرخطی فعال کنید.

چگونه سرخطی خرید کنیم؟

چگونه در صف فروش سهام، اول باشیم؟

  • برای اینکه در صفحه فروش سهام اول باشیم، باید سرخطی بزنیم. اینکار با فعال کردن قفل سرخطی که در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها، امکان‌پذیر است.

قفل سرخطی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

  • در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها یک گزینه‌ی قفل در کنار کادر قیمت وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید سفارش خود را به صورت سرخطی ثبت کنید. برای سفارشی سازی سرخطی به بخش تنظیمات مراجعه کنید.

نحوه خرید در پیش گشایش بورس چگونه است؟

  • در مدت زمان پیش گشایش یعنی از ساعت 8:45 تا 9 است، شما فقط می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید و در صف خرید قرار گیرد. در واقع، هیچ خرید و فروشی در این تایم صورت نمی‌گیرد. 

نحوه خرید در پیش گشایش بورس

حداکثر سفارش خرید در بورس چقدر است؟

حداکثر حجم سفارش مطابق با بازه‌ی قیمتی، کاملا متفاوت است:

  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی 1 الی 500 تومان معادل 400 هزار سهم 
  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی 5001 تا 1000 تومان معادل 200 هزار سهم 
  • حداکثر حجم سفارش برای نمادهایی در بازه قیمتی 1001 الی 10 هزار تومان معادل 100 هزار سهم 

سقف فروش سهام در بورس چقدر است؟

  • هر سهام‌دار در یک روز معاملاتی می‌تواند حداکثر 5 درصد از سهام یک شرکت را به فروش برساند. 

حداقل مبلغ فروش در بورس چقدر است؟

  • حداقل مبلغ فروش در سهام بازار در حال حاضر، معادل 500 هزار تومان است. اگر کل دارایی فرد کمتر از این مبلغ باشد، می‌تواند تمام دارایی خود را به فروش رساند اما اگر کل دارایی بیش از این مبلغ باشد، حداقل مبلغ فروش باید به سقف 500 هزار تومان برسد. 

منظور از قیمت سر به سر فروش در بورس چیست؟

  • اصطلاح قیمت سر به سر در کف بازار به این معنا است که فروشنده نه سود می‌کند و نه ضرر! در بورس هم با در نظر گرفتن کارمزد، دقیقا همین معنا را دارد. یعنی تریدر بدون سود و ضرر سهام خود را به فروش رسانده است. 

 قیمت سر به سر فروش در بورس

مقالات مرتبط

نظرات