5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!

منظور از سرمایه گذاری کم ریسک چیست؟ سرمایه گذاری کم ریسک در بورس همانطور که از نامش مشخص است، به معنای انتخاب پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری است که دربرابر نواسانات قیمت حداقل تغییرات را داشته باشد. در این متن قصد داریم که علاوه بر معرفی انواع روش های کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و اینکه چگونه ریسک سرمایه گذاری در بورس را کاهش دهیم، به طور مختصر درباره‌ی مفهوم ریسک در بورس، ارزیابی ریسک در بورس و انواع سرمایه گذاری کم ریسک بپردازیم. 

5 راهکار مؤثر برای کاهش ریسک سرمایه گذاری

اساسا به صفر رساندن ریسک در بورس بی‌معنا است، به طوریکه در علم اقتصاد مبحثی گسترده درباره‌ی انواع ریسک در بورس وجود دارد. اما با مدیریت ریسک در بورس و آشنایی با ریسک‌ های سرمایه گذاری در بورس می‌توان سرمایه گذاری کم ریسک و پربازده داشت. 

ریسک گریزی در بورس به عنوان یک چالش مهم در حفظ سرمایه و افزایش بهره‌وری است و علم اقتصاد برای آن راهکارها و استراتژی‌هایی ارائه می‌دهد. در این بخش مواردی برای کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس ارائه می‌شود. شاید با پیش گرفتن این اصول، بتوان پوشش ریسک در بورس را به حداقل رساند. چگونه می‌توان ریسک سرمایه گذاری را در بورس کاهش داد: با 5 راهکار موثر برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس آشنا شوید.

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: روش سرمایه گذاری کم ریسک در بازار بورس به سرمایه گذاری گفته می‌شود که به سود کم درازای حفظ اصل سرمایه قانع هستند. آن‌ها بجای سود بالا، به دنبال حفظ سرمایه وافزایش ایمنی سرمایه خود هستند. 

5 راهکار مؤثر برای کاهش ریسک سرمایه گذاری

ترفندهای پوشش ریسک در بازار بورس: 1. تنوع در سرمایه گذاری (Diversification)

همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید! قطعا  این ضرب المثل‌ را  از کهنه کارهای بازار بورس زیاد شنیده‌اید. یکی از کم ریسک ترین روش سرمایه گذاری در بورس این است که همه پول خود را در یک سهم سرمایه گذاری نکنید. سرمایه گذاری در انواع مختلف اوراق بهادار و صنایع مختلف می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد. به این ترتیب، افت یک بخش از بازار ممکن است با سوددهی بخش دیگر جبران شود. 

با آن ضرب المثل قدیمی که دربردارنده‌ی مفاهیمی مانند اینکه همه پول خود را در یک صنعت سرمایه گذاری نکنید یا همه پول خود را در یک نوع سرمایه گذاری قرار ندهید است، خیلی‌ها را از استرس و دلنگرانی‌های حاصل از ریسک در بورس نجات داده است. 

تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه گذاری از روش‌های مؤثر برای به حداقل رساند ریسک در بورس یا به عبارتی دیگر راهکاری موثر برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس است. 

ترفندهای پوشش ریسک در بازار بورس: 1. تنوع در سرمایه گذاری (Diversification)

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: 2. تحلیل و بررسی دقیق (Research and analysis)

سوال اکثر سرمایه گذاران این است که چگونه یک سرمایه گذاری کم ریسک انجام دهیم؟  بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس با تحلیل و بررسی دقیق امکان‌پذیر است. تحلیل دقیق بر روی شرکت‌ها و بازارها می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید.

مطالعه و تحلیل اخبار مالی، گزارش‌های سود و زیان، وضعیت اقتصادی و سیاسی‌ کشورها و سایر عوامل مؤثر در بازار می‌تواند به شما کمک می‌کند تا خطرات را شناسایی کرده و با آگاهی بیشتر سرمایه‌گذاری کنید.

با تحقیق و بررسی می‌توانید شرکت‌های معتبر را انتخاب کنید و برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس قدم مطمئنی بردارید.

کاهش ریسک در بورس: 3. استفاده از ابزارهای مالی (Financial Instrumnets)

استفاده از ابزارهای مالی یا ابزارهای مدیریت ریسک در بازارهای مالی، مانند قرادادها، فیوچرها و سایر مشتقات مالی به شما امکان حفاظت از سرمایه در برابر نوسانات بازار را می‌دهد. برای کاهش ریسک معاملات در بازار بورس استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک که به نام ابزارهای مشتقه هم معروف هستند، پیشنهاد می‌شود. معمولا حرفه‌ای‌ها با دانش بالا، از این روش برای مدیریت ریسک و سرمایه در بازار بورس بهره‌مند می‌شوند.

بهترین ابزار برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس صندوق‌های سرمایه گذاری هستند: صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق مبتنی بر گواهی کالا.  

کاهش ریسک در بورس: 3. استفاده از ابزارهای مالی (Financial Instrumnets)

مدیریت ریسک در بورس: 4. پایبندی به استراتژی سرمایه گذاری (Stick to Investment Strategy)

خیلی از سرمایه‌گذاران با تصمیمات عجولانه در بازار ناپایدار با شکست مواجه می‌شوند. داشتن یک استراتژی سرمایه‌گذاری مشخص و پایبندی به آن می‌تواند باعث موفقیت شما شود. که البته آموزش اصولی بورس، ریسک سرمایه گذاری در بورس را به حداقل می‌رساند.  

سرمایه گذاری با دید بلندمدت و بهره‌مندی از سبدگردانی اختصاصی از روش‌های سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس است، چون برطبق استراتژی و برنامه‌ریزی‌های مشخص شکل گرفته است.

اگر واقعا به دنبال سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس هستید، از اهمیت یادگیری تحلیل تکنیکال در سرمایه گذاری و همینطور اهمیت یادگیری تحلیل بنیادی در سرمایه گذرای غافل نشوید.

(دریافت کد معاملاتی بازار بورس کالا)

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: 5. مدیریت لحظه ای (Timing the Market)

تعیین بهترین زمان برای ورود و خروج از بازار شاید بهترین عملکرد برای کمترین ریسک سرمایه گذاری در بورس باشد. سرمایه گذارانی که قدرت ریسک بالایی دارند معمولا تا آخرین لحظه پابرجا هستند و در این شرایط احتمال شکست قطعی یا موفقیت قطعی برابر است! اما برای ریسک کمتر در بورس باید طوری زمان را مدیریت کرد که هم سود و هم سرمایه را با هم داشته باشیم. بنابراین باید نظارت منظم و دوره‌ای بر سبد معاملاتی خود داشته باشید.

برای  کاهش ریسک در بورس، باید به هوش بود! داشتن اطلاعات به روز و در جریان جدیدترین رویدادهای اقتصادی و مالی بودن، به شما بیشتر از هر کارشناس خبره‌ای کمک می‌کند.

یکی از روش‌های کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس، داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز است؛ چون می‌توانید در زمان درست، تصمیمات بهتری بگیرید و به سرعت در برابر تغییرات بازار واکنش نشان دهید. 

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: 5. مدیریت لحظه ای (Timing the Market)

ریسک بورس چیست؟

تعریف ریسک در بورس: ریسک بورس به میزان عدم قطعیت و تغییراتی است که ممکن است در بازده سرمایه‌گذاری (سود یا ضرری که برای صرف دارایی در شغل یا بازاری نصیب سرمایه گذار می‌شود) رخ دهد، اشاره دارد. 

در واقع، هر گونه فرضی که باعث ایجاد نوسانات در بازده سرمایه‌گذاری شود، ریسک به‌حساب می‌آید. تعریف ریسک در بازار بورس به‌احتمال وقوع تغییرات ناخواسته در ارزش سرمایه گذاری یا سود و زیان مرتبط با آن اطلاق می‌شود. 

(جهت دریافت مشاوره و کاهش ریسک سرمایه گذاری به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید .)

ریسک فری در بورس

معنی ریسک فری در بورس چیست؟ ریسک فری یعنی ریسک بدون ریسک یا ریسک صفر، که این اصطلاح در مالی و سرمایه گذاری وجود ندارد! هر نوع سرمایه گذاری در بورس همواره با ریسک همراه است و ایده‌ی ریسک فری در واقع  وجود ندارد، مگر اینکه با علم و تسلط بر بازار و ترفندهای مختلف، بتوان ریسک را به حداقل رساند. 

(شاخص های بورسی: آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه)

بهترین سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس

بهترین سرمایه گذاری در بورس با توجه به تعیین اهداف، اطلاعات و آگاهی کامل، زمانبندی سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و مشاوره مالی صورت می‌گیرد. اما به طور کلی به دنبال بهترین سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس نباید بود، چون بورسی بدون ریسک وجود ندارد! کتاب ریسک در بورس، آن را به دو شکل اصلی دسته‌بندی کرده است: 

بهترین سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: ریسک سیستماتیک در بورس (Systemantic Risk)

ریسک سیستماتیک که به عنوان ریسک بازار نیز شناخته می‌شود، ناشی از تغییرات عوامل اقتصادی و بازار است که تمامی دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثال‌هایی از ریسک سیستماتیک شامل رکود اقتصادی، نوسانات نرخ بهره، تورم، تغییرات در سیاست‌های مالی و اقتصادی کلان است. 

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: ریسک غیر سیستماتیک در بورس (Unsystematic Risk)

ریسک غیر سیستماتیک یا ریسک خاص ناشی از عوامل خاص به یک شرکت یا صنعت معین است. مشکلات مدیریتی در یک شرکت، تغییرات در صنعت یا مشکلات مالی خاص یک شرکت به عنوان ریسک غیر سیستماتیک به حساب می‌آیند. 

کتاب ریسک در بورس، آن را به دو شکل اصلی دسته‌بندی کرده است: ریسک سیستماتیک و ریسک غیر سیستماتیک. 

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: ریسک غیر سیستماتیک در بورس (Unsystematic Risk)

کدام سرمایه گذاری در بورس ریسک کمتری دارد؟

سرمایه گذاری با کمترین ریسک در بورس به معنای انتخاب ابزارهای سرمایه گذاری است که احتمال کمتری به تغییرات و نوسانات قیمت دارند:

در بورس چه چیزی ریسک کمتری دارد: صندوق های سرمایه گذاری

البته که صندوق‌های سرمایه گذاری خالی از ریسک نیستند و تا حد زیادی تحت تأثیر تغییرات مالی بازار، ریسک اداری (عدم توانایی مدیران در تصمیم‌گیری‌های درست) و ریسک عملکرد قرار می‌گیرند. اما با این اوصاف، صندوق های سرمایه گذاری مشترک که توسط کارشناسان بازار سرمایه مدیریت می‌شوند، نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم ریسک کمتری دارند. صندوق های سرمایه گذاری، چگونه ریسک را کاهش می‌دهند؟ 

در بورس چه کاری ریسک کمتری دارد: صندوق سهامی

سرمایه گذاری اصلی صندوق سهامی، سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها است و بخش بزرگی از دارایی‌ها، صرف خرید و فروش در بورس می‌شود. هدف اصلی سرمایه گذاری، افزایش سرمایه است. با توجه به هدف، سرمایه گذاری در صندوق سهامی برای افرادی که ریسک پذیری در بورس به‌عنوان یک اصل قبول کرده‌اند، مناسب‌تر است. 

در بورس چه کاری ریسک کمتری دارد: صندوق سهامی

در بورس چه گزینه ای ریسک کمتری دارد: صندوق درآمد ثابت

در صندوق درآمد ثابت، همانطور که از نامش مشخص است، به دنبال سود بیشتری نیست و کم ریسک‌ترین نوع سرمایه گذاری در بورس است. بخش کمی از دارایی‌ها در بخش بورس و فرابورس وارد شده و الباقی صرف اوراق مشارکت می‌شود. 

در بورس چه خریدی ریسک کمتری دارد: صندوق سرمایه گذاری مختلط

ریسک صندوق سرمایه گذاری مختلط چیزی بین صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت است. این صندوق ترکیبی از سهام، اوراق بهادار و سایر ابزارهای سرمایه گذاری است. 

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: سبدگردانی

روش سبدگردانی هم یک مدل سرمایه گذاری کم ریسک است. در سبد گردانی سرمایه‌گذاران دارایی خود را به یک فرد حقوقی مجاز به منظور تصمیم‌گیری بهتر می‌سپارند. در سبد گردانی معمولا افراد باتجربه بجای اینکه فقط یک شرکت را هدف قرار دهند، از انواع سهام، اوراق بهادار، املاک و سپرده‌ها استفاده می‌کنند. 

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: سبدگردانی

ریسک در بورس ایران

ریسک بورس ایران همانند بورس‌های دیگر، به میزان عدم قطعیت و احتمال اتفاقات غیرمنتظره در بازار ارتباط دارد. برخی از عوامل مهم در این رابطه عبارتند از:

  • ریسک بازار: نوسانات قیمت در بازار سرمایه 
  • ریسک نرخ ارز: تغییرات در نرخ ارز بر تولید، صادارت و قیمت اجناس تأثیر دارد. 
  • ریسک سیستمی: تأثیرات ناشی از مسائل سیستمیک و جامعه شناسی صورت بگیرد مانند: بحران‌های اقتصادی و تحریم‌هاریسک در بورس کالا

(آشنایی با مفهوم سبدگردانی در بورس)

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: ریسک در بازار کالا

ریسک در بازار کالا، به عواملی اطلاق می‌شود که بر سرمایه‌گذاری در بازار کالاها تأثیر می‌گذارند. مهم‌ترین عواملی که بر ریسک بورس کالا تأثیردارند شامل: تقاضا و عرضه، قیمت نفت، تأثیرات اقتصاد جهانی، حوادث طبیعی و سیاست‌ها و تحریم‌ها است.  

روش های کنترل ریسک در بورس کالا، به معنای مدیریت و کاهش میزان قطعیت و نوسانات قیمت در معاملات مرتبط به کلاها است. تحلیل فنی و اساسی، تنوع سرمایه‌گذاری و استفاده از قراردادهای آتی از روش های کنترل ریسک بورس است. 

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس: ریسک در بازار کالا

مقالات مرتبط

نظرات