معرفی اصطلاحات بیمه: 120 مورد از اصطلاحات کاربردی و مهم بیمه که باید آنرا بدانید!

اصطلاحات بیمه

هنگام عقد قرارداد بیمه در متن این قرارداد عبارت‌ها، مفاهیم و اصطلاحات عام و خاص فراوانی وجود دارد که برای فهم شرایط این قرارداد لازم است آنها را معنا کنیم. اصطلاحات بیمه در واقع مجموعه‌ای از اصطلاحات رایج و کاربردی در قراردادهای بیمه هستند که شرایط و تعهدات طرفین را مشخص می‌کند. از مهمترین این اصطلاحات رایج بیمه می‌توان به مفاهیم: بیمه گر – بیمه گذار – بیمه نامه – حق بیمه و … اشاره کرد. 

ابتدا با این سوال شروع می‌کنیم که منظور از بیمه چیست؟ طبق قوانین، بیمه قراردادی است که به موجب آن یک طرف یعنی بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه از طرف دیگر یعنی بیمه‌گذار، در صورت وقوع حادثه و بروز خسارت، آن را جبران نموده و به ازای آن وجه معینی پرداخت کند. رایج‌ترین نوع بیمه که افراد با آن سر و کار دارند بیمه‌های درمانی یا بیمه خودرو و بیمه شخص ثالث است. مفاهیم بیمه بسیار گسترده است بنابراین تصمیم داریم در ادامه این مطلب وبلاگ اینوستو در خصوص اصطلاحات بیمه صحبت کنیم تابا مفاهیم پایه بیمه و همینطور مفاهیم کلی بیمه آشنا شوید.

از مهمترین اصطلاحات رایج بیمه چه میدانید؟

مفاهیم پایه بیمه: بیمه گر کیست؟

بیمه‌گر یک شخص حقوقی است که در قبال دریافت حق بیمه، متعهد می‌شود تا طبق مفاد قرارداد، خسارت معینی را در صورت بروز حوادث پرداخت کند. به طور کلی سازمان‌ها و موسسات مختلفی هستند که به عنوان بیمه‌گر مشغول به فعالیت هستند و خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهند.

بیمه گر کیست

مفاهیم پایه بیمه: بیمه گذار کیست؟

بیمه‌گذار معمولا همان بیمه‌شده است اما بیمه‌گذار می‌تواند یک موسسه یا سازمان باشد که برای کارمندان خود بیمه دریافت می‌کند.

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه، اصطلاح بیمه‌گذار است. بیمه‌گذار یک شخص حقوقی یا حقیقی است که با پرداخت حق بیمه به بیمه‌گر، خدمات مختلفی دریافت می‌کند. خدمات و پوشش‌های بیمه از اموال و جان بیمه‌گذار حمایت می‌کند تا در صورت بروز حادثه و خسارت، آن را جبران نماید. در واقع بیمه‌گذار با پرداخت حق بیمه، مسئولیت جانی یا مالی تحت پوشش بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

بیمه گذار کیست؟

اصطلاحات بیمه: بیمه شده به چه کسی اطلاق می‌شود؟

بیمه‌گذار و بیمه‌شده دو نمونه از اصطلاحات بیمه هستند که در برخی بیمه‌نامه‌ها یا مفاهیم تخصصی بیمه با یکدیگر متفاوت در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب می‌توان گفت بیمه‌شده فردی است که احتمال وقوع خطرات مشمول بیمه نامه برای جان یا مال او دلیلی بر این است که قرارداد بیمه را منعقد سازد. بیمه‌شده می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد:

  • بیمه شده اصلی که در راس مقررات بیمه خدمات درمانی است و می‌تواند با پرداخت حق بیمه از مزایای خدمات درمانی استفاده کند.
  • بیمه شده تبعی اشاره به فرد یا افراد خانواده دارد که به تبع سرپرست و کفالت بیمه‌شده اصلی از خدمات درمانی استفاده می‌کنند.
  • بیمه شده تبعی 1 به حداکثر افراد خانوار مشمول قانون دریافت یارانه اشاره دارد.
  • بیمه شده تبعی 2 به فرزند چهارم به بعد والدین اشاره دارد که تحت سرپرستی بیمه‌شده اصلی قرار دارند و یا فرزندان اول تا سوم که از سن شمول استفاده از یارانه خارج شده‌اند.

مفهوم بیمه شده در اصطلاحات رایچ بیمه یعنی چه

مفاهیم پایه بیمه: بیمه نامه چیست؟

بیمه‌نامه یک قرارداد یا سند حقوقی است که بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار منعقد می‌شود.

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه، مفهوم بیمه نامه است. این اصطلاح اشاره به طرح‌ها و پوشش‌های مختلف دارد که بیمه‌گر به متقاضیان ارائه می‌دهد. به این ترتیب بیمه‌گذار با پرداخت حق بیمه از این خدمات می‌تواند استفاده کند و بیمه‌گر متعهد به انجام تعهدات مندرج در قرارداد است. 

بیمه نامه چیست؟

مفاهیم کلی بیمه: حق بیمه در بیمه نامه

یکی دیگر از مفاهیم پایه بیمه، اصطلاح حق بیمه در بیمه نامه است. حق بیمه همان وجه یا پولی است که بیمه‌گذار برای دریافت بیمه به بیمه‌گر پرداخت می‌کند. این مبلغ به میزان خطر، مدت زمان بیمه‌نامه، پوشش‌های انتخاب شده و شرایط فیزیکی بیمه بستگی دارد. در واقع می‌توان گفت این فاکتورها در کنار هم باعث می‌شوند حق بیمه متغیر باشد. برای مثال میزان خطرات در محاسبه و تعیین نرخ حق بیمه موثر است.
(برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره وام بانکی با سود کم به مطلب معرفی 10 وام بانکی با سود کم دریافت مراجعه فرمایید.)

حق بیمه در بیمه نامه چیست

اصطلاحات بیمه: پوشش بیمه‌ای

این مفهوم در بیمه اشاره به میزان ریسکی دارد که بیمه‌گر با دریافت حق بیمه متعهد به ارائه‌ی خدمات و تحت پوشش قرار دادن بیمه‌گذار خواهد بود. بیمه‌گذار با پرداخت حق بیمه از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شود.

مفاهیم بیمه: پوشش‌های اضافی

بیمه‌نامه‌ها معمولا علاوه بر پوشش‌های اصلی، پوشش‌های اضافی نیز ارائه می‌دهند که قابل خریداری است و بیمه‌گذار برای بهره‌مندی از آنها باید حق بیمه بیشتری بپردازد.

مفاهیم پایه بیمه: فرانشیز در بیمه

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه، اصطلاح فرانشیز است که احتمالا با آن مواجه شده‌اید. فرانشیز بیمه در واقع بخشی از هزینه‌ها است که خود بیمه‌گذار باید آن را پرداخت کند و بیمه‌گر الزامی به پرداخت آن ندارد. برای مثال ممکن است در یک قرارداد بیمه‌ای فرانشیز بیمه 10 درصد تعیین شده باشد که در این صورت بیمه‌گر 90 درصد هزینه‌ی درمان یا خسارت‌ها را پرداخت می‌کند و 10 درصد هزینه‌ها بر عهده‌ی خود بیمه‌گذار خواهد بود.

مفاهیم بیمه: منظور از کلمه فرانشیز

همانطور که اشاره کردیم منظور از کلمه فرانشیز در اصطلاحات بیمه بخشی از هزینه‌های خسارت است که بیمه‌گذار باید آن را پرداخت کند و بیمه‌گر ملزم به پرداخت آن نیست. این مبلغ معمولا به صورت درصدی و یا یک عدد مشخص تعیین می‌شود و با پرداخت هزینه‌ی بیشتر نیز می‌توان آن را به صفر رساند.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی انواع روش های استعلام بیمه خودرو خودرو کلیک کنید.)

منظور از کلمه فرانشیز در اصطلاحات کاربردی صنعت بیمه چیست

مفاهیم بیمه: انواع فرانشیز

فرانشیز بیمه انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • فرانشیز معین و ثابت: این نوع فرانشیز به صورت یک رقم معین تعیین می‌شود و از میزان خسارت کسر می‌شود.
  • فرانشیز درصدی: این مبلغ به صورت درصدی از کل مبلغ بیمه محاسبه می‌شود.
  • فرانشیز به صورت درصد ثابت از خسارت: در این مورد بیمه‌گذار باید درصد مشخصی از هزینه‌ها را پرداخت نماید.
  • فرانشیز ترکیبی: این نمونه از اصطلاحات بیمه ترکیبی از فرانشیز معین و ثابت با فرانشیز درصدی است.
  • فرانشیز سقف غرامت: در این شرایط بیمه‌گر تا سقف غرامت تعیین شده در قرارداد، به بیمه‌گذار خسارت پرداخت می‌کند.

توجیه فرانشیز

فرانشیز درصدی از خسارت است که خود بیمه‌گذار باید آن را پرداخت کند. به این صورت بیمه‌گذاران بیشتر ترغیب می‌شوند تا از موضوع بیمه مراقبت کنند و همچنین خسارات و هزینه‌های جزئی نیز حذف شده یا کاهش می‌یابد. بعلاوه اینکه در نظر گرفتن فرانشیز با کاهش تعهدات بیمه‌گر و ارزان‌تر شدن حق بیمه نیز همراه خواهد بود.

فرانشیز در بیمه‌های اموال

بیمه اموال معمولا شامل فرانشیز می‌شود. البته بیمه زلزله با فرانشیز 15 درصد است؛ در حالی که بیمه آتش‌سوزی شامل فرانشیز نمی‌شود. بعلاوه بیمه بدنه خودرو نیز شامل خودپرداخت یا فرانشیز می‌شود اما برای حد مشخصی از خسارت در نظر گرفته می‌شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم وام مسکن انواع بانک ها 1403 کلیک کنید.)

مفهوم فرانشیز در بین اصطلاحات رایج و مهم بیمه قرار می گیرد

فرانشیز در بیمه‌های مسئولیت

بیمه مسئولیت اختیاری دارای فرانشیز است اما مبلغ یا درصد آن با توجه به شرایط فرد بیمه‌گذار تعیین می‌شود. در بیمه مسئولیت اجباری نیز در نظر گرفتن فرانشیز منطقی نیست.

اصطلاحات بیمه: ریسک یا خطر در بیمه نامه

برای مثال آتش‌سوزی، بیمه مسئولیت کارکنان و یا تصادف خودرو جزو ریسک‌های بیمه محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه، اصطلاح تخصصی ریسک یا خطر در بیمه‌نامه است. این مفهوم بیمه اشاره به حادثه یا خطری دارد که بیمه‌گذار و بیمه‌گر آن را در نظر نمی‌گیرند ولی باعث ایجاد خسارت مالی یا جانی به بیمه‌گذار می‌شود.

مفاهیم کلی بیمه: خطر ناشی از مسئولیت فرد

اگر فرد به طور ناخواسته به مال یا سلامت فردی صدمه وارد کند در صورت داشتن بیمه مسئولیت عمومی، شرکت بیمه خسارات را جبران خواهد کرد.

در اصطلاحات بیمه، خطر ناشی از مسئولیت فرد در واقع همان مسئولیت مدنی یا مسئولیت مدنی فردی است. خطر ناشی از مسئولیت فرد اشاره به مسئولیت‌های حقوقی یک فرد نسبت به خسارات یا صدماتی دارد که ممکن است فرد به دیگران یا دارایی‌های آنها وارد کند. در واقع می‌توان گفت طبق این مفهوم، اگر بیمه‌گر باعث حادثه‌ای شود که صدمات جسمی یا مالی به فرد یا افراد دیگر وارد کند، به آن مسئولیت مدنی گفته می‌شود.

اصطلاحات بیمه: نقص عضو یا از کار افتادگی

نقص عضو یا از کارافتادگی یکی از اصطلاحات بیمه است که اشاره به شرایط بدنی یا روحی فرد منجر به عدم توانایی در انجام کارهای روزمره می‌شود. این وضعیت می‌تواند ناشی از بیماری‌ها، آسیب حوادث، نقص عضو یا عوامل دیگر باشد. شرکت‌های بیمه معمولا پوشش “بیمه نقص عضو و از کار افتادگی” ارائه می‌دهند تا در صورت بروز حوادث یا بیماری‌هایی که منجر به عدم توانایی کار فرد می‌شود، از او حمایت کنند.

پوشش بیمه نقص عوض و از کارافتادگی معمولا شامل این موارد می‌شود:

  1. پرداخت جبران خسارت و هزینه‌های مربوط به درمان، تجهیزات و خدمات دیگر برای نقص عضو یا از کارافتادگی
  2. پرداخت هزینه‌های کمک روحی و روانی برای بخش روانپزشکی افرادی که دچار نقص عضو یا از کارافتادگی شده‌اند
  3. پرداخت پاداش یا تعویض دستمزد در صورتی که نقص عضو یا از کارافتادگی باعث عدم توانایی یا کاهش توانایی فرد شود.

پوشش بیماران نقض عضو

مفاهیم بیمه: از کار افتادگی کلی یا کامل

طبق این نمونه از اصطلاحات بیمه، از کارافتادگی کامل به صورتی است که دیگر فرد قادر به انجام هیچ کاری نیست و از توانایی فعالیت‌های عادی محروم است.

همانطور که گفتیم از کار افتادگی شرایطی است که فرد به دلیل نقص عضو یا شرایط بیماری، قادر به انجام کارهای معمول زندگی خود نیست. این وضعیت می‌تواند ناشی از بیماری، آسیب، حادثه، نقص عضو، بیماری‌های مزمن و غیره باشد. این شرایط می‌تواند به صورت از کارافتادگی کامل باشد.

مفاهیم بیمه: از کار افتادگی دائم جزئی

از کارافتادگی جزئی شامل شرایطی می‌شود که فرد می‌تواند برخی از کارها را شخصا انجام دهد اما به خاطر نقص عضو یا عدم توانایی موقتی، نمی‌تواند به طور کامل به کارهای قبلی خود بازگردد. در این حالت، پوشش بیمه از کارافتادگی، به فردی که به طور موقت قادر به انجام کارهای خود نیست ارائه می‌شود.

مفاهیم بیمه: از کار افتادگی موقت

پوشش بیمه هزینه‌های از کارافتادگی موقت را به صورت پرداختی به فرد بیمه‌شده ارائه می‌دهد. این پرداخت می‌تواند یک مبلغ یا هزینه‌ی ماهانه تا زمان برگشت به وضعیت عادی باشد تا خسارت جبران شود.

از کارافتادگی موقت یکی از اصطلاحات بیمه است که اشاره به وضعیت عدم توانایی فرد برای انجام کارهای روزانه به صورت موقت دارد. در این شرایط که ممکن است به خاطر بیماری موقتی، آسیب موقتی یا تصادف و غیره باشد، فرد همچنان می‌تواند برخی از کارهای روزانه خود را انجام دهد.

پوشش از کار افتادگی موقت محدودیت و شرایط خاصی دارد و هدف از آن ایجاد امنیت مالی برای فرد بیمه‌گذار است تا بتواند در شرایط خاص احتمالی از پس هزینه‌های درمان و زندگی خود برآید.

اصطلاحات بیمه: سرمایه یا ارزش مورد بیمه

یکی دیگر از مفاهیم پایه بیمه، سرمایه یا ارزش مورد بیمه است. به طور کلی برای بیمه‌ی اموال در برابر حوادث، سقف مشخصی وجود دارد و تعهدات بیمه‌گر نیز با توجه به ارزش بیمه یا سرمایه‌ی بیمه‌گذار خواهد بود.

سرمایه یا ارزش مورد بیمه چیست

مفاهیم پایه بیمه: فرم پیشنهاد بیمه

فرم پیشنهاد بیمه همان فرم تقاضای بیمه است که به صورت چاپ شده در اختیار فرد متقاضی بیمه قرار می‌گیرد. بیمه‌گذار این فرم تقاضا را پر کرده و آن را امضا می‌کند. سپس متقاضی بیمه این فرم در اختیار بیمه‌گر یا نماینده‌ی او قرار می‌دهد.

اصطلاحات حقوقی در بیمه

اصطلاحات بیمه در بخش حقوقی شامل مواردی مانند قصد، اهلیت، خسارت، مقصر و اصل غرامت می‌شود.

  • قصد همان نیت عقد قرارداد بیمه است.
  • اهلیت به معنای رشد عقلی فرد بیمه‌گذار و توانایی او در انجام امور اقتصادی و حقوقی خود است.
  • خسارت زیان وارد شده به اموال و جان فرد ناشی از حادثه است.
  • مقصر شخصی است که باعث ایجاد زیان به فرد دیگر شده است و باید خسارت پرداخت کند.
  • اصل غرامت شامل بیمه‌های اموال است و برای بیمه اشخاص نیست.

مفاهیم کلی بیمه: استثنائات بیمه

در اصطلاحات بیمه یکی از مفاهیم پایه بیمه، استثنائات است. به طور کلی در هر بیمه نامه با توجه به میزان ریسک برای بیمه‌گر استثنائاتی وجود دارد. در واقع مواردی که از تعهد بیمه‌گر خارج است و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد همان استثنائات بیمه است.

مفاهیم کلی بیمه: استثنائات بیمه چیست

شرایط خصوصی بیمه نامه

شرایط و جزئیات بیمه که تحت عنوان شرایط خصوصی بیمه‌نامه تعیین می‌شود، در بیمه‌های فردی یا گروهی می‌تواند متفاوت باشد.

شرایط خصوصی بیمه نامه در اصطلاحات بیمه به شرایطی گفته می‌شود که در قرارداد بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار منعقد می‌شود و به عنوان سند بیمه‌نامه در اختیار بیمه‌گذار قرار داده می‌شود. 

شرایط ویژه بیمه نامه

منظور از شرایط ویژه بیمه نامه در بررسی اصطلاحات بیمه، مواردی است که برای شرایط خاص تعیین می‌شود و از شرایط عمومی بیمه‌نامه متفاوت است. این شرایط ویژه برای شرایط خاصی مثال وقوع حوادث خاص، موارد زمانی خاص و غیره تعیین می‌شود و معمولا بیمه‌گر برای تعیین موارد خاصی که در حوزه‌ی شرایط خصوصی بیمه‌نامه قرار نمی‌گیرد، این موارد را ارائه می‌کند.

اصطلاحات بیمه: مورد بیمه چیست؟

مورد بیمه در مفاهیم پایه بیمه اشاره به شخص یا مالکیتی دارد که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. مورد بیمه می‌تواند شامل اشخاص (افراد عادی، رانندگان، مسافران، صاحبان کسب و کار)، دارایی‌ها (مثل خانه، خودرو، شرکت، تجهیزات و غیره)، فعالیت یا رخدادها (مثل بیمه سفر، بیمه درمان، بیمه حوادث و غیره) و مسئولیت‌ها (مثل بیمه مسئولیت فردی و غیره) باشد.

مفاهیم بیمه: مبلغ بیمه شده به چه معناست؟

از آنجایی که برای جان انسان نمی‌توان مبلغی تعیین کرد، هر مبلغی که بیمه‌گذار مشخص کند و مورد توافق بیمه‌گذار قرار گیرد، در صورت لزوم بیمه‌گر آن را به بیمه‌گذار یا ذینفعان او پرداخت می‌نماید.

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه، مبلغ بیمه شده است که اشاره به ارزش واقعی شی مورد بیمه در بیمه اموال دارد و در واقع مبلغی است که بیمه‌گر تعهد می‌کند در صورت ایجاد حادثه به بیمه‌گذار یا ذینفعان آن پرداخت نماید. در بیمه اموال این مبلغ بیمه شده معمولا معادل ارزش مال مورد نظر است و اگر مبلغ بیمه کمتر از مبلغ واقعی آن باشد، خسارت با توجه به مبلغ بیمه به عنوان مبلغ واقعی پرداخت می‌شود.

اصطلاحات بیمه: الحاقی به چه معناست؟

الحاقیه به جز مواردی که طبق شرایط بیمه‌نامه برای بیمه‌گر پیش‌بینی شده، بدون موافقت بیمه‌گذار انجام نمی‌شود مگر اینکه بیمه‌نامه دارای اشتباهاتی باشد و بیمه‌گر لازم ببیند در یک الحاقیه این موارد را تصحیح کند.

الحاقی یا الحاقیه برگه‌ای است که در برخی موارد بعد از صدور بیمه‌نامه توسط بیمه‌گر ارائه می‌شود. اگر پس از صدور بیمه‌نامه نیاز به ایجاد تغییرات در بیمه‌نامه باشد، این تغییرات در برگه‌ی الحاقیه ایجاد می‌شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی انواع وام فوری کلیک کنید.)

الحاقی به چه معناست؟

مفاهیم کلی بیمه: نماینده بیمه

نماینده بیمه یکی از اصطلاحات بیمه است که به فردی اشاره دارد که به نمایندگی از یک شرکت بیمه، به فروش بیمه‌نامه مشغول است و برخی از اختیارات یا کلیه‌ی اختیارات را از طرف شرکت بیمه بر عهده دارد.

مفاهیم کلی بیمه: ارزش بازخرید

در اصطلاحات بیمه ای یکی از مفاهیمی که ممکن است با آن مواجه شوید، ارزش بازخرید است. این اصطلاح به شرایطی اشاره دارد که فرد بیمه‌گذار دیگر تمایلی به ادامه‌ی بیمه عمر ندارد و تقاضای بازخرید می‌کند. حق بازخرید بیمه عمر بر عهده‌ی بیمه‌گذار است.

اصطلاحات بیمه ای: بازخرید سرمایه

بازخرید سرمایه به این معنی است که بیمه‌گذار پیش از اتمام قرارداد بیمه عمر، آن را فسخ نموده و مبلغ اندوخته خود را دریافت کند. افرادی که بیمه عمر دارند می‌توانند پس از یک مدت معین، برای بازخرید بیمه عمر خود اقدام کنند. این مدت زمان بین شرکت‌های بیمه مختلف متفاوت است و معمولا بین 6 ماه تا 1 سال تعیین می‌شود.

باطل کردن قرارداد بیمه

باطل کردن قرارداد بیمه یکی دیگر از اصطلاحات بیمه ای است که اشاره به لغو یا پایان دادن تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار دارد. در صورت لغو قرارداد بیمه دیگر بیمه‌گر ملزم به پرداخت خسارت به بیمه‌گذار نیست و هر دو طرف از تعهدات خود معاف خواهند بود.

باطل کردن قرارداد بیمه در مفاهیم رایج بیمه چه معنایی دارد

مفاهیم کلی بیمه: ادعای خسارت

ادعای خسارت یکی دیگر از مفاهیم بیمه است که در واقع منظور از آن درخواست خسارت بیمه‌گذار یا ذینفعان او از بیمه‌گر پس از وقوع حادثه است.

اصطلاحات بیمه: کارمزد بیمه

شرکت‌های بیمه از حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذاران مبلغی را به عنوان کارمزد بیمه کسر می‌کنند. در واقع منظور از کارمزد بیمه سود حاصل از فروش بیمه است.

مفاهیم کلی بیمه: اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی یکی از اصطلاحات بیمه است که به معتبر بودن اسناد قرارداد بیمه بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار اشاره دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که اسناد بیمه از نظر قانونی معتبر است. اعتبار اسنادی بیمه به این معنی است که می‌توان از اسناد بیمه برای تایید مواردی مانند پوشش بیمه، مبلغ بیمه، شرایط قرارداد و جزئیات دیگر استفاده کرد و تعهد بیمه‌گر به جبران خسارت را نشان می‌دهد.

اصطلاحات بیمه: کارگزار / دلال بیمه

از مفاهیم پایه بیمه احتمالا با مفهوم دلال بیمه مواجه شده‌اید. کارگزار یا دلال بیمه فردی حقیقی یا حقوقی است که مجوز رسمی از بیمه‌ی مرکزی دارد و مشاوره و پشتیبانی بیمه‌گذاران بر عهده‌ی اوست.

بیمه اتکایی در اصطلاحات بیمه

بیمه‌گر اتکایی وظیفه‌ی حمایت از شرکت‌های بیمه در مقابل خسارت‌های سنگین را بر عهده دارد.

بیمه اتکایی نوعی از بیمه است که در آن شرکت‌های بیمه در برابر خسارت‌های بزرگ از یکدیگر حمایت می‌کنند. در این بیمه یک شرکت بیمه (واگذارنده) سهام یا بخشی از تعهدات خود را در برابر پرداخت بخشی از حق بیمه دریافتی به بیمه‌گر اتکایی (پذیرنده) واگذار می‌کند. به این ترتیب بیمه‌گر اتکایی نقش حامی از شرکت بیمه را در برابر خسارت‌های سنگین بر عهده می‌گیرد.

هدف این نوع بیمه کاهش ریسک از دیدگاه آماری و همینطور به حداقل رساندن خسارت برای شرکت‌های بیمه است.  قراردادهای اتکایی به دو دسته نسبی و غیرنسبی تقسیم می‌شوند که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

بیمه اتکایی در اصطلاحات بیمه چه مفهومی دارد

قراردادهای اتکایی غیرنسبی

قرارداد اتکایی غیر نسبی یکی از اصطلاحات بیمه ای است که در آن مسئولیت بیمه‌گر اتکایی و واگذارنده بر اساس میزان خسارت مشخص می‌شود. این نوع قرارداد اتکایی معمولا شامل پوشش اتکایی مازاد خسارت برای هر ریسک و پوشش اتکایی مازاد خسارت برای حوادث فاجعه‌آمیز می‌شود.

قرارداد اتکایی مازاد خسارت

یکی از انواع قرارداد اتکایی در اصطلاحات بیمه، قرارداد مازاد خسارت برای هر ریسک است که هدف اصلی آن این است که بیمه‌گر واگذارنده نسبت به مازاد مبلغ خسارت که توان پرداخت آن را ندارد، مورد حمایت قرار گیرد. قرارداد اتکایی مازاد خسارت برای حوادث فاجعه‌آمیز نیز شرکت‌های بیمه را در مقابل خسارت‌های بزرگ ناشی از حوادث مانند سیل، زلزله، طوفان، آتش‌سوزی‌ها و غیره حمایت می‌کند.

اصطلاحات بیمه: قراردادهای اتکایی نسبی

قرارداد اتکایی مشارکت و قرارداد اتکایی مازاد سرمایه از انواع قرارداد اتکایی نسبی است.

این نوع قرارداد بیمه بر اساس سیستمی است که در آن مبلغ بیمه‌شده، حق بیمه و خسارت به صورت درصدی طبق قرارداد بین واگذارنده و بیمه‌گر اتکایی تعیین می‌شود. این نوع سیستم انواع مختلفی دارد که بسته به اهداف انتخاب می‌شود.

قرارداد اتکایی مشارکت

این نوع قرارداد در اصطلاحات بیمه به این صورت است که بیمه‌گر واگذارنده نسبتی از کلیه‌ی بیمه‌نامه‌های صادر شده در یک موضوع خاص را نگهداشته و باقی بیمه‌نامه‌ها را تا مبلغ معینی به بیمه‌گر اتکایی واگذار می‌نماید.

اصطلاحات بیمه: قرارداد اتکایی مازاد سرمایه

در این نوع بیمه اتکایی، شرکت واگذارنده بخشی از عملیات بیمه‌ای که نمی‌تواند پوشش دهد را واگذار می‌کند. طبق این قرارداد، واگذارنده موظف است مبلغ معینی از ظرفیت قراردادها را نگه دارد و سهم ثابتی از عملیات خود را که در شرایط خصوصی مشخص شده به بیمه‌گر اتکایی واگذار کند و بیمه‌گر اتکایی نیز باید آن را بپذیرد.

شرایط بیمه نامه

احتمالا در اصطلاحات بیمه با شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه روبرو شده‌اید.

  • شرایط عمومی بیمه نامه شامل قوانین و دستورالعمل‌های کلی می‌شود که ضامن حقوق، وظایف و مسئولیت‌های هر دو طرف قرارداد می‌شود و برای هر نوع بیمه به طور جداگانه وضع می‌شود.
  • شرایط خصوصی بیمه نامه قوانین و مقرراتی گفته می‌شود که جنبه عمومی ندارد و شامل توافق‌های خصوصی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار می‌شود. از نظر حقوقی شرایط خصوصی مقدم بر شرایط عمومی بیمه‌نامه است و اگر بین شرایط عمومی و خصوصی در بیمه‌نامه تعارض وجود داشته باشد، شرایط خصوصی اولویت دارد.

شرایط بیمه نامه

شرایط اساسی صحت عقد

یکی از اصطلاحات بیمه ای پرکاربرد، معامله یا قرارداد است که به آن عقد نیز گفته می‌شود. عقد قرارداد برای برخی از اهداف مانند انتقال مالکیت، خرید و فروش و غیره کاربرد دارد و به طور کلی از اهمیت زیادی برخوردار است. طبق قانون عقد قرارداد یا معامله شرایط خاصی دارد. از شرایط اساسی صحت عقد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قصد طرفین و رضایت آنها: به این معنا که هر دو طرف به عقد قرارداد رضایت داشته باشند و در این کار اکراه یا اجباری وجود نداشته باشد.
  • اهلیت طرفین: بدان معنا که هر دو طرف قرارداد بالغ و عاقل و صاحب اختیار باشند و ممنوع‌المعامله نیز نباشند.
  • مشروعیت: این شرط بدان معناست که هدف و انگیزه ایجاد قرارداد و معامله، غیرقانونی و غیرشرعی نباشد.
  • موضوع معین مورد معامله: موضوع مورد معاملع باید مشخص بوده و ابهامی نداشته باشد.

تلف کلی واقعی به چه حالتی اطلاق می‌شود؟

یکی از اصطلاحات بیمه ای تلف کلی واقعی است که به حالتی گفته می‌شود که مورد بیمه به علت حادثه کاملا از بین رفته یا آسیب به آن به حدی است که شی مورد نظر ویژگی و خاصیت خود را از دست داده است و به طور کلی  و قطعی از تصرف بیمه‌گذار خارج شده است. برای مثال ممکن است شیء بیمه شده کاملا در یک آتش‌سوزی از بین رفته و آنچه باقی مانده قابل استفاده نباشد.

تلف کلی فرضی به چه حالتی اطلاق می‌شود؟

تلف کلی فرضی در اصطلاحات بیمه به شرایطی گفته می‌شود که شیء بیمه‌شده بر خلاف تلف کلی واقعی، به طور کامل نمی‌رود و یا از دسترس بیمه‌گذار خارج نمی‌شود اما هزینه‌ی نجات و تعمیر آن از ارزش شیء بیشتر می‌شود و یا بازیابی آن قطعی نیست.

آتش سوزی در اصطلاحات بیمه

یکی از مفاهیم بیمه، بیمه‌ی آتش‌سوزی است که در آن آتش‌سوزی اشاره به آتشی دارد که از یک منبع حرارتی غیرقابل کنترل ایجاد شده و یا آتش از یک منبع حرارتی قابل‌کنترل سرایت کرده و گسترش یافته است. اگر بیمه شامل خسارات ناشی از آتش‌سوزی باشد، بیمه‌گر خسارات ایجاد شده را جبران خواهد کرد.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه آتش سوزی به مقاله معرفی انواع پوشش بیمه آتش سوزی مراجعه فرمایید.)

آتش سوزی در اصطلاحات بیمه

اصطلاحات بیمه: اصل جانشینی

یکی از اصطلاحات بیمه ای، اصل جانشینی است که طبق آن، پس از جبران خسارت توسط بیمه‌گر، تمام حقوق قانونی ناشی از یک حادثه از بیمه‌گذار به بیمه‌گر منتقل می‌شود. برای مثال اگر مدیر، شرکت خود را تحت پوشش بیمه سرقت قرار داده باشد و از شرکت دزدی شود، طبق قرارداد بیمه، بیمه‌گر خسارت را پرداخت می‌کند و می‌تواند به جای بیمه‌گذار از سارق شکایت کند. به این ترتیب شرکت بیمه می‌تواند در صورت پیدا شدن سارق، خسارت را دریافت نماید و بیمه‌گذار هیچ حق قانونی از آن ندارد.

بیمه عمر گروهی

بیمه عمر گروهی یکی از اصطلاحات بیمه ای جدید است که به طور معمول برای گروهی از افراد صادر می‌شود. برای مثال شرکت‌ها این نوع بیمه را برای کارکنان خود تهیه می‌کنند. حق بیمه عمر گروهی کمتر از بیمه‌های خصوصی است و شرایط خرید آن نیز ساده‌تر است. این نوع بیمه می‌تواند شامل بیمه فوت، بیمه حوادث و نقص عضو، بیمه حوادث پزشکی و غیره باشد.

اصل نفع بیمه‌ای

اصل نفع بیمه‌ای در اصطلاحات بیمه اشاره به ذینفع بودن بیمه‌گذار در بقای آنچه بیمه می‌کند است. در واقع بیمه‌گذار از سالم ماندن شی مورد بیمه خود سود می‌برد و تمام تلاش خود را برای حفظ آن در برابر خطرات انجام می‌دهد و حتی در صورت ایجاد خسارت، تلاش می‌کند این خسارت افزایش پیدا نکند.

نکته‌ی مهم این است که صرفا مالکیت بیمه‌گذار نسبت به شیء بیمه شده باعث نفع بیمه‌ای نمی‌شود بلکه نفع در برابر خطر است که شخص را دارای نفع بیمه‌ای می‌سازد. برای مثال یک مستاجر دارای نفع بیمه‌ای خواهد بود. از مزایای اصل نفع بیمه‌ای می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مسئول نبودن بیمه‌گر در برابر خسارات عمدی بیمه‌گذار
  • جلوگیری از افزایش خسارات احتمالی
  • تلاش بیمه‌گذار برای ایجاد خسارت

اصل علیت یا سبب بلافصل خسارت

اصل علیت یا سبب بلافصل خسارت یکی از اصطلاحات بیمه و مفاهیم پایه بیمه است که طبق آن باید بین خطر بیمه‌شده و ادعای خسارت بیمه‌گذار رابطه‌ی علت و معلولی وجود داشته باشد و در واقع خسارت ایجاد شده به خاطر خطر بیمه شده باشد. این بدان خاطر است که شرکت بیمه خسارات ناشی از حوادث یا علل مختلف را پوشش نمی‌دهند. برای مثال اگر یک شرکت بیمه آتش‌سوزی باشد ولی بیمه زلزله نداشته باشد، آتش‌سوزی ناشی از زلزله شامل خسارت از سمت بیمه‌گر نخواهد شد زیرا بیمه‌گر در این خصوص تعهدی ندارد.

اصطلاحات بیمه: ارزیاب خسارت

در مفاهیم بیمه ارزیاب خسارت کسی است که از طرف بیمه‌گذار در خصوص خسارت ادعا شده با بیمه‌گر به مذاکره می‌پردازد.

اصطلاحات بیمه: ارزیاب خسارت

بیمه نامه مانده بدهکار

یکی از اصطلاحات بیمه ای، مفهوم بیمه‌نامه مانده بدهکار است. طبق این بیمه، اگر فردی وام دریافت کرده باشد اما پیش از پایان یافتن اقساط وام فوت کند، شرکت بیمه باقی اقساط را خواهد پرداخت. پوشش این بیمه “فوت به هر علت” است و طبق آن بیمه‌گر تعهد می‌کند در صورت فوت وام گیرنده (که وام خود را بیمه کرده)، مانده اقساط وام را بدون احتساب بهره به صورت یکجا پرداخت نماید. سرمایه‌ی فوت در این بیمه‌نامه معادل با اصل مبلغ وام دریافتی تعیین می‌شود.

مفاهیم کلی بیمه: اصل حد اعلای حسن نیت

این نمونه از اصطلاحات بیمه ای اشاره به صادق بودن بیمه‌گذار برای ارائه‌ی اطلاعات به بیمه‌گر است. طبق این اصل بیمه‌گذار با حسن نیت و به درستی اطلاعات خود را در اختیار بیمه‌گر باید قرار دهد و در صورت وقوع خسارت نیز بیمه‌گذار باید با حسن نیت کامل تمام اطلاعات را برای رسیدگی به خسارات در اختیار بیمه‌گر قرار دهد.

مفاهیم کلی بیمه: اتفاق

اتفاق در اصطلاحات بیمه اشاره به واقعه یا حادثه‌ای دارد که خارج از میل و اراده‌ی فرد است.

اصطلاحات بیمه: ارزش بازخرید

قوانین برخی بیمه‌های عمر به این صورت است که بیمه‌گذار پس از گذشت یک مدت زمان خاص، اگر بخواهد بیمه را فسخ کند، می‌تواند طبق میل خود برای بازخرید بیمه اقدام نماید. حق بازخرید بیمه نامه عمر در دست بیمه‌گذار است.

 ارزش بازخرید در بین اصطلاحات کاربردی صنعت بیمه قرار می گیرد

مفاهیم کلی بیمه: ارزش جایگزینی

ارزش جایگزینی در اصطلاحات بیمه اشاره به ارزش اقلام مورد بیمه با محاسبه هزینه‌های جانبی مانند هزینه حمل و نقل، عوارض گمرکی، هزینه نصب در صورت لزوم و موارد مشابه دارد.

مفاهیم کلی بیمه: ارزش کاهش

از مفاهیم پایه بیمه می‌توان به ارزش کاهش اشاره کرد. این نمونه از مفاهیم بیمه به کاهش ارزش وسایل نقلیه پس از تصادف یا تعمیر اشاره دارد.

اسناد بیمه

اسناد بیمه شامل مدارکی می‌شود که بیمه‌گذار برای دریافت خسارت باید به بیمه‌گر ارائه کند.

اعضای لویدز

اعضای لویدز سرمایه‌ی لازم برای حمایت از بیمه‌گری سندیکا را تامین می‌نمایند. این اعضا در اصطلاحات بیمه ای شامل گروه‌های اصلی بیمه در سطح جهان، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار لندن و همینطور اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.

مفاهیم کلی بیمه: اموال مجاور

در اصطلاحات بیمه ای، اموال مجاور اشاره به اموال کارفرما یا سایر پیمانکاران می‌شود که در مجاورت پروژه قرار دارند ولی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند اما از آنجایی که کارفرما احتمال وارد شدن خسارت به آنها را نیز می‌دهد، آنها را نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

مفاهیم کلی بیمه: اموال مجاور

مفاهیم کلی بیمه: اندوخنه تکمیلی

اندوخته تکمیلی یکی دیگر از مفاهیم پایه بیمه است که اشاره به ذخیره‌ی احتیاطی یک شرکت بیمه دارد که اگر ذخائر فنی برای انجام تعهدات بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار کافی نباشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

اصطلاحات بیمه: اندوخنه خسارت های معوق

این اصطلاح از مفاهیم پایه بیمه اشاره به اندوخته شرکت بیمه برای پرداخت خسارت‌های معوق دارد.

مفاهیم پایه بیمه: اندوخته ذخائر

اندوخته‌های یک شرکت بیمه اشاره به ذخائری دارد که طبق قانون شرکت بیمه باید از آنها نگهداری کند و به عنوان پشتوانه عملیات و معاملات بیمه‌ای شناخته می‌شود.

مفاهیم پایه بیمه: اندوخته ریاضی

در اصطلاحات بیمه، اندوخته ریاضی در پایان هر سال محاسبه و نگهداری می‌شود و برای بیمه‌های عمر دارای ارزش بازخرید است که ریسک‌های جاری و خسارت‌های معوق را نیز شامل می‌شود.

شرکت‌های بیمه پس از دریافت حق بیمه از بیمه‌گذاران و کسر هزینه‌ها و کارمزد از آنها، باقی‌مانده را ذخیره می‌کنند تا بتوانند از آن برای پرداخت تعهدات خود در آینده استفاده کنند. این مبالغ در واقع حق بیمه خالص است که به دو دسته‌ی حق بیمه خطر و حق بیمه پس انداز نیز تقسیم می‌شود.

حق بیمه خطر برای پرداخت سرمایه فوت بکار می‌رود. به این ترتیب بخشی از حق بیمه‌ها برای بیمه‌گر باقی می‌ماند که به آن اندوخته ریاضی گفته می‌شود.

مفهوم اندوخته ریاضی در بیمه به چه معناست

اصطلاحات بیمه: اندوخته فنی

اندوخته فنی یکی از مفاهیم کلی بیمه است که در واقع ذخیره‌ای برای تامین خطرهای بیمه‌شده و هزینه‌های عمومی مربوط به آنها است که طبق قوانین برای هر بیمه‌نامه در کل تاریخ قرارداد از آغاز تا پایان آن است.

مفاهیم پایه بیمه: بازرس خسارت

بازرس خسارت در اصطلاحات بیمه اشاره به شخص مستقلی دارد که از شرکت بیمه حقوق دریافت می‌کند تا به بررسی خسارت‌های ادعا شده بپردازد. این فرد میزان خسارت قابل پرداخت و پوشش‌دهی بیمه را بررسی می‌کند.

مفاهیم پایه بیمه: برآورد خسارت

منظور از براورد خسارت تعیین میزان قطعی یا تقریبی خسارت توسط کارشناس بیمه است.

مفهوم برآورد خسارت در بیمه چه معنایی دارد

اصطلاحات بیمه: برداشت ضایعات

میزان مبلغی که برای پاکسازی محل مورد بیمه از ضایعات ناشی از خسارت یا تخریب بخش‌های خراب شده از سرمایه بیمه استفاده می‌شود، هزینه برداشت ضایعات است که معمولا بین 2 تا 10 درصد از مبلغ قرارداد در نظر گرفته می‌شود.

بردو در اصطلاحات بیمه

بردو از اصطلاحات بیمه است که منظور از آن جدولی است که واگذاری‌های اتکایی شرکت بیمه، ابطالی‌ها، خسارت‌ها، تعهدات بیمه‌نامه و غیره را که شرکت بیمه (واگذارنده) برای بیمه‌گر اتکایی می‌فرستد را شامل می‌شود.

مفاهیم پایه بیمه: بلایای آسمانی

منظور از بلایای آسمانی در اصطلاحات بیمه حوادثی طبیعی مانند سیل، زلزله یا طوفان است که کسی در وقوع آن نقش ندارد.

مفهوم بلایای آسمانی و حوادث غیر قابل کنترل در بیمه چه معنی دارد؟

بیمه باربری دریایی

بیمه باربری دریایی نوعی بیمه است که خسارات وارد شده بر محلوله‌ها و یا وسایل حمل و نقل دریایی در زمان بارگیری و تخلیه را شامل می‌شود.

اصطلاحات بیمه: بیمه تمام خطر

بیمه تمام خطر از مفاهیم کلی بیمه است که منظور از آن پوشش بیمه‌ای تمام موارد احتمالی در برابر خسارت به غیر از موارد استثنا است.

اصطلاحات بیمه ای: بیمه جامع

منظور از بیمه جامع در اصطلاحات بیمه، نوعی بیمه است که مجموعه‌ای از خطرات مشخص را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه جایگزینی کهنه با نو

بیمه جایگزینی کهنه با نو، نوعی پوشش بیمه آتش‌سوزی است که در صورت از بین رفتن اموال در آتش‌سوزی، قیمت جایگزین کردن و نو سازی کهنه با نو به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود. این بیمه مخصوص ساختمان‌ها، کارخانجات و ماشین‌آلات آنها است.

بیمه حوادث شخصی

بیمه حوادث شخصی در اصطلاحات بیمه شامل پرداخت خسارت در صورت فوت فرد بیمه‌گذار یا نقص عضو و از کارافتادگی و جبران هزینه‌های درمانی ناشی از مواردی است که تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

بیمه حوادث شخصی

بیمه زیان پولی

منظور از بیمه زیان پولی بیمه‌ای است که زیان‌های مالی حاصل از اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و وام‌های رهنی را شامل می‌شود.

بیمه شکست ماشین آلات

این بیمه هزینه‌های خراب شدن ماشین‌آلات و اتومبیل‌ها را پرداخت می‌کند.

اصطلاحات بیمه: بیمه عمر با سرمایه افزایشی

این نوع بیمه‌نامه زندگی، نوعی بیمه است که سرمایه‌ی بیمه‌نامه با گذشت زمان، هر ساله طبق درصد مشخصی افزایش می‌یابد. این بیمه‌نامه برای افرادی است که با افزایش سالانه حقوق می‌توانند حق بیمه‌ی بیشتری پرداخت کنند.

اصطلاحات بیمه ای: بیمه عمر زمانی نزولی

در برخی از بیمه‌های زندگی، حق بیمه هر سال به مقدار مشخصی کم می‌شود تا در نهایت به صفر برسد. این نوع بیمه نامه زندگی برای افرادی مناسب است که با گذشت زمان نیاز آنها به پوشش بیمه کمتر می‌شود.

بیمه مستمری عمر

بیمه مستمری عمر در اصطلاحات بیمه اشاره به بیمه‌ای دارد که طبق آن بیمه‌گر با دریافت حق بیمه به صورت یکجا یا به صورت اقساط از بیمه‌گذار، متعهد می‌شود مستمری تمام عمر یا مستمری تا مدت معین را به بیمه‌گذار پرداخت کند.

بیمه مستمری عمر در مفاهیم صنعت بیمه

بیمه وثیقه رهن

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه، بیمه وثیقه رهن است که تضمین‌کننده طلب یا وثیقه طلب یا سپرده برای اطمینان از وصول آن است. بیمه یک نوع وثیقه محسوب می‌شود و بدهکار می‌تواند به جای ارائه‌ی وثیقه ملکی، به طلبکار بیمه‌نامه بدهد.

بیمه نامه انفرادی زندگی

بیمه نامه انفرادی زندگی نوعی بیمه است که در آن فرد زندگی خود و یا بستگان خود را بیمه می‌کند.

اصطلاحات بیمه: بیمه نامه تمام عمر

بیمه نامه تمام عمر نوعی بیمه‌نامه است که در آن فرد در تمام عمر یا تا زمان مشخصی حق بیمه می‌پردازد و مزایای بیمه به بازماندگان فرد پس از فوت پرداخت می‌شود.

بیمه تجهیزات الکترونیکی

بیمه تجهیزات الکترونیکی بیمه‌ای است که تمام دستگاه‌ها و تجهیزاتی که قطعات اصلی آنها الکترونیکی است را تحت پوشش قرار می‌دهد. این دستگاه‌ها می‌تواند شامل دوربین‌های فیلمبرداری، عکاسی و نقشه‌برداری، دستگاه‌های پزشکی، تجهیزات کنترلی یا اندازه‌گیری، سیستم‌های کامپیوتری و غیره باشد.

بیمه تمام خطر مهندسی

در اصطلاحات بیمه منظور از بیمه تمام خطر مهندسی بیمه‌ای است که تمام حوادث و خطرات احتمالی سرمایه‌های موجود در شرکت‌ها و تاسیسات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اصطلاحات بیمه ای: بیمه تمام خطر نصب

بیمه تمام خطر نصب نوعی بیمه است که پروژه‌های در حال احداث تاسیساتی و سازه‌ای که ارزش اقلام مورد نصب در آنها از ارزش مصالح بیشتر است را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای مثال این بیمه می‌تواند شامل بیمه کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه و غیره باشد.

بیمه دام

بیمه دام بیمه‌ای برای دامداران است که بیمه‌گر زیان‌های مالی دامداران ناشی از مرگ و میر دام‌ها بر اساس بیماری یا حوادث را جبران می‌کند.

بیمه دام در مفاهیم بیمه را توضیح دهید

اصطلاحات بیمه: بیمه سرقت

بیمه سرقت بیمه‌ای برای تامین خسارت‌های مالی در اثر وقوع دزدی به بیمه‌گذار است.

اصطلاحات بیمه: بیمه فساد کالا در سردخانه

بیمه فساد کالا در سردخانه نوعی بیمه است که در آن اگر به کالاهای موجود در سردخانه خسارت وارد شود یا سیستم برودت سردخانه مشکل داشته باشد، به بیمه‌گذار خسارت پرداخت می‌شود.

بیمه کشاورزی

بیمه کشاورزی در اصطلاحات بیمه شامل پوشش بیمه محصولات کشاورزی در برابر مشکلات جوی مانند توفان، سیل، تگرگ و غیره و همینطور آسیب محصولات از بیماری‌های نباتی و آتش‌سوزی و غیره می‌شود و در صورت ایجاد مشکل به کشاورز خسارت داده می‌شود.

اصطلاحات بیمه: بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان نوعی بیمه است که خسارت‌ها و صدمات ناشی از اشتباهات یا قصور پزشکی (در تشخیص، جراحی یا تجویز دارو) را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان در مفاهیم بیمه چقدر است

مفاهیم پایه بیمه: بیمه مضاعف

در اصطلاحات بیمه، اگر بیمه‌گذار اشیا یا اموال با قیمت معین را نزد چند شرکت بیمه مختلف بیمه کند، به آن بیمه مضاعف گفته می‌شود.

مفاهیم پایه بیمه: تواتر خسارت

منظور از تواتر خسارت در اصطلاحات بیمه، نسبت تعداد خسارت‌های اعلام شده در یک مدت زمان مشخص به تعداد خطرهای بیمه‌شده در همان مدت در یک رشته‌ی بیمه‌ای خاص است.

اصطلاحات بیمه: حد

حد در واقع حداکثر میزانی است که در بیمه‌نامه برای پوشش خطر تعهد شده است.

اصطلاحات بیمه: حق بیمه سالیانه

حق بیمه سالیانه حق بیمه‌ای است که در پایان هر دوره بر اساس شرایط مندرج در بیمه‌نامه، پرداخت آن تکرار می‌شود.

مفاهیم پایه بیمه: حق بیمه مازاد

منظور از حق بیمه مازاد در اصطلاحات بیمه حق بیمه‌ای است که به خاطر شرایط خاص و ویژه بیشتر از میانگین رشته بیمه مربوطه از بیمه‌گذار دریافت می‌شود.

اصطلاحات بیمه: راهن یا وام گیرنده

راهن شخص وام‌گیرنده است که بیمه‌نامه‌ای را به عنوان وثیقه به مرتهن ارائه می‌دهد.

اصطلاحات بیمه: مرتهن یا وام دهنده

مرتهن شخصی است که وام می‌دهد و می‌تواند از فرد بدهکار بیمه‌نامه‌ای معادل وجه وام به عنوان وثیقه وام دریافت کند.

مفاهیم پایه بیمه: شخص ثالث

منظور از شخص ثالث در اصطلاحات بیمه ای، شخصی غیر از بیمه‌گذار و بیمه‌گر است که در یک حادثه تحت پوشش بیمه خسارت می‌بیند.

مفاهیم پایه بیمه: شخص ثالث چیست

اصطلاحات بیمه: موعد پرداخت

منظور از موعد پرداخت تاریخی است که برای زمان پرداخت سرمایه بیمه‌ی عمر و پس انداز بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق و تعیین شده و در آن زمان سرمایه‌ی بیمه‌نامه و مزایای آن قابل پرداخت خواهد بود.

مفاهیم کلی بیمه: هزینه استهلاک

یکی دیگر از اصطلاحات بیمه ای، اصطلاح هزینه استهلاک است که طبق آن پس از حادثه یا تعویض و تغییر اموال آسیب‌دیده که بیمه‌گذار در شرایطی بهتر از قبل حادثه قرار می‌گیرد، مبلغی از خسارت‌ها به عنوان هزینه استهلاک کسر می‌شود. این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده از بیمه و ایجاد حوادث عمدی توسط بیمه‌گذار می‌شود.

کاستنی در اصطلاحات بیمه

کاستنی درصد یا بخشی از خسارت است که طبق شرایط بیمه‌نامه بر عهده‌ی بیمه‌گذار قرار دارد و بیمه‌گر تعهدی نسبت به آن ندارد؛ مگر انکه پیشتر در مورد میزان و نحوه محاسبه آن بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق شده باشد.

محاسب نرخ بیمه / آکچوئر

محاسب نرخ بیمه (آکچوئر) یکی از اصطلاحات بیمه است که به فرد حرفه‌ای و متخصص اشاره دارد که می‌تواند از اصول ریاضی و قانون احتمالات نسبت به حل مسائل مالی بلندمدت به ویژه در خصوص پرداخت مستمری در بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری استفاده کند.

بیمه آثار هنری

بیمه آثار هنری نوعی بیمه است که از آثار هنری و ملی در برابر آسیب‌های احتمالی حمایت می‌کند. این نوع بیمه همچنین می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای افرادی باشد که کلکسیون آثار هنری گران‌قیمت دارند. با این حال این نوع بیمه در ایران وجود ندارد چرا که آثاری که قیمت‌گذاری دقیقی برای آنها امکان‌پذیر نیست در کشور ما بیمه نمی‌شود.

بیمه آثار هنری در مفاهیم بیمه چه مفهومی دارد

بیمه حوادث تحصیلی

دانش‌آموزان و محصلان چه در داخل مدرسه و چه در خارج از مدرسه تحت پوشش بیمه حوادث خواهند بود و در صورت وقوع حادثه، می‌توانند برای جبران هزینه‌های درمانی خود از این بیمه استفاده کنند.

بیمه حوادث تحصیلی بیمه‌ای مخصوص دانش‌اموزان است که هزینه‌های درمانی و پزشکی محصلان را از اول مهر تا شهریور سال بعد پوشش می‌دهد. معمولا آموزش و پرورش با یکی از شرکت‌های بیمه برای بیمه حوادث دانش‌آموزان قرارداد می‌بندد و لیستی از اسامی دانش‌آموزان را به شرکت بیمه می‌دهد.

اصطلاحات بیمه: بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت نوعی بیمه است که فرد می‌تواند متناسب با حرفه یا شغل خود مسئولیت خود را با خرید بیمه نامه مسئولیت تحت پوشش بیمه قرار دهد.

اصطلاحات بیمه: بیمه مسئولیت را توضیح دهید

تعریف عقد بیمه

منظور از عقد بیمه در اصطلاحات بیمه ایجاد رابطه‌ی حقوقی بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر است که باعث ایجاد تعهد بین دو طرف می‌شود. بیمه‌گر به عنوان متعهد، تعهد می‌کند که در شرایط خاص در صورت بروز حادثه به بیمه‌شده (بیمه‌گذار) خسارت پرداخت کند.

اصطلاحات بیمه: حق سرانه

حق سرانه یکی از مفاهیم کلی بیمه است که منظور از آن مبلغی است که بیمه‌گذار در ازای دریافت خدمات درمانی یا پوشش‌های بیمه‌ای به صورت سالانه به بیمه‌گر پرداخت می‌کند.

آیا مدت بیمه نامه در قرارداد اهمیت دارد؟

بله. در بیمه‌نامه‌ها یک مدت زمان تعیین می‌شود و بیمه‌گر متعهد می‌شود در این بازه زمانی تعیین شده از خسارت‌هایی که در قرارداد ذکر شده به بیمه‌گذار وارد می‌شود، حمایت کند و مبلغ آنها را طبق قرارداد بپردازد. این مدت زمان طبق توافق بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار تعیین شده و در شرایط خصوصی بیمه‌نامه ذکر می‌شود.

امید به زندگی در بیمه به چه معناست؟

یکی از اصطلاحات بیمه شاخص امید به زندگی است که با توجه به سن بیمه‌گذار، سلامت و شغل او سنجیده می‌شود.

ذینفع در بیمه‌نامه کیست؟

در اصطلاحات بیمه ذینفع به اشخاص حقیقی یا حقوقی اشاره دارد که بیمه‌نامه برای آنها صادر شده و مشخصات آنها در قرارداد بیمه ذکر شده است.

اهمیت آشنایی با اصطلاحات تخصصی بیمه

در حوزه‌ی بیمه، ممکن است با موارد متعددی از اصطلاحات بیمه مواجه شوید که احتمالا درک آنها دشوار است. به همین خاطر در این مطلب به شرح برخی از اصطلاحات تخصصی بیمه و مفاهیم کلی بیمه پرداختیم که درک آنها می‌تواند در زمان خرید بیمه‌نامه یا اقدام برای دریافت بیمه بسیار کمک‌کننده باشد.

 آشنایی با اصطلاحات تخصصی بیمه

 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات