صندوق طلا چیست: مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا + نحوه خرید بهترین صندوق

در شرایط نابسامان اقتصادی، حفظ دارایی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین بسیاری از افراد تلاش می‌کنند نقدینگی خود را به یک سرمایه باارزش تبدیل سازند و از سود آن نیز بهره ببرند. یکی از روش‌های معمول سرمایه‌گذاری خرید طلای فیزیکی است با این حال شاید جالب باشد بدانید، برای سرمایه‌گذاری روی طلا حتما نیاز به خرید طلا ندارید و می‌توانید روی صندوق های طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه این مطلب تصمیم داریم به این بپردازیم که منظور از صندوق های طلا چیست و قوانین و مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری طلا را بررسی کنیم.

صندوق طلا: صندوق سرمایه گذاری طلا Gold Fund چیست؟

صندوق سپرده گذاری طلا یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله است که در آن سرمایه‌گذاران به جای خرید سهام، اوراق مبتنی بر سکه طلا را معامله و خرید و فروش می‌کنند. در صندوقِ طلا سرمایه گذاری به این صورت است که حداقل باید 70 درصد دارایی‌های آن سکه باشد و باقی دارایی‌ها در اوراق با درآمد ثابت قرار می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا بر روی گواهی سکه طلا انجام می‌شود و از انجایی که قیمت طلا به قیمت دلار و اونس جهانی مرتبط است، صندوق سرمایه گذاری طلا یک روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

صندوقِ طلا یا Gold Funds نوعی سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس است که می‌توان در آن بر روی حداقل 70 درصد گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا و حداکثر 20 درصد اوراق مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا سرمایه‌گذاری کرد.

صندوق طلا چیست؟

آیا صندوق طلا از ابزارهای جدید سرمایه گذاری مشترک محسوب می‌شود؟

سرمایه‌گذاری بر صندوق‌های طلا روشی جدید برای سرمایه‌گذاری در خرید و فروش طلا و کسب سود از آن است و افراد می‌توانند بدون نیاز به خرید فیزیکی طلا، در بازار طلا سهیم شده و سود خوب و مطمئنی از این طریق کسب کنند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا یک ابزار جدید سرمایه‌گذاری مشترک است که به طور غیر مستقیم و از طریق سبدگردانی انجام می‌شود تا از نوسانات و تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در امان باشد. به این ترتیب می‌توان گفت صندوق خرید و فروش طلا بازدهی متناسبی با بازدهی سکه طلا و شمش داشته باشد.

آیا صندوق های طلا قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک را دارند؟

یکی از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در صندوق طلا امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک است. بنابراین افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه طلا را دارند، برای آغاز کار نیازی به هزینه‌های بالا و خرید سکه طلا یا شمش ندارند و می‌توانند بسته به بودجه خود نسبت به خرید اوراق سرمایه‌گذاری طلا بپردازند.

صندوق های سرمایه گذاری طلا

وجوه افراد چطور در این صندوق سرمایه گذاری می‌شود؟

در این مطلب از اینوستو پیشتر توضیح دادیم که سرمایه‌گذاران می‌توانند حداقل 70 درصد در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و شمش طلا و حداکثر 20 درصد اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و باقی را نیز در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند برای پوشش ریسک سکه و شمش خریداری شده خود، به بازار مشتقه نیز وارد شوند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا: ویژگی‌های صندوق طلا چیست؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مزایای متعددی دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک
  • قابل معامله بودن در بورس
  • رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه
  • کاهش هزینه‌های معاملات
  • نقدشوندگی مناسب
  • فروش راحت
  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا: 1. ریسک کم

سرمایه‌گذاری‌های مختلف همگی دارای ریسک هستند. برای مثال خرید طلا با مشکلاتی مانند دزدی همراه است و نگهداری پول نقد در بانک نیز به خاطر کاهش ارزش پول می‌تواند بیشتر ضرر باشد و با این حال، سرمایه‌گذاری در این صندوق یک روش سرمایه‌گذاری کم ریسک است و افراد می‌توانند حتی با هزینه‌های کمتر در خرید سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری کنند.

به این ترتیب با افزایش ارزش سکه و شمش طلا، ارزش دارایی‌ها نیز افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذار در صورت نیاز به وجه نقد می‌تواند نسبت به فروش صندوق خود اقدام کرده و سرمایه‌ی مورد نظر خود را متناسب با قیمت روز سکه و شمش طلا دریافت کند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا: 2. امکان سرمایه‌گذاری با هزینه کمتر

یکی دیگر از مزایای صندوقِ طلا یا سکه این است که سرمایه‌گذار می‌تواند تمام یا بخشی از دارایی خود را در صورت لزوم نقد کند. هزینه‌های معامله سکه و شمش در بازار آزاد بسیار بالا است ولی خرید و فروش Gold Fund با هزینه‌ی کمتری همراه است. بعلاوه اینکه فقط در حد مورد نیاز به فروش دارایی خود می‌پردازید و نیازی به فروش یک سکه کامل یا یک شمش طلا نخواهید داشت.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا: 3. صندوقِ طلا با ضامن نقد شوندگی بالا

خب لازم است بدانید نقدشوندگی صندوق طلا به چه صورت است؟ صندوق‌های طلا قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند و به همین خاطر سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر زمان که می‌خواهند، برای فروش سرمایه‌ی خود و تبدیل آن به پول نقد اقدام کنند.

آیا از صندوق های طلا امکان دریافت طلای خریداری شده به صورت فیزیکی وجود دارد؟ اگر سرمایه‌گذاری‌ای را  در نظر دارید هر زمان که می‌خواهید بتوانید طلای فیزیکی دریافت کنید، بهتر است در گواهی سکه طلا سرمایه‌گذاری کنید.

 نقد شوندگی صندوق طلا

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا: 4. مدیریت حرفه‌ای

سرمایه‌گذاران در صندوقِ طلا می‌توانند از نظر و تخصص مدیران حرفه‌ای صندوق‌ها برای مدیریت حرفه‌ای در شرایط ریسکی مختلف بهره‌مند شوند. ساز و کار این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این صورت است که در زمان رونق طلا، مدیران صندوق می‌توانند 100% منابع را به سرمایه‌گذاری روی سکه، شمش و اوراق مشتقه آن اختصاص دهند و در زمان رکود سکه نیز این منابع را به 70 درصد کاهش می‌دهند و 30 درصد باقی به اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود. به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری در این صندوق تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

برای آشنایی

(برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاهش ریسک سرمایه گذاری به مقاله 5 راهکار طلایی برای کاهش ریسکسرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه! مراجعه فرمایید.)

چرا باید در صندوق های طلا سرمایه گذاری کنیم؟

همانطور که گفتیم، مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا باعث می‌شود میزان ریسک در این بازار بسیار کم باشد. به این ترتیب، مدیریت درست و حرفه‌ای صندوق‌های طلا باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در شرایط مختلف تصمیمات درستی بگیرند. این مساله به ویژه برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار که دانش یا وقت کافی برای تحلیل بازار را ندارند، بسیار مهم است.

مدیران صندوق‌های طلا می‌توانند ریسک نوسان در قیمت سکه و شمش طلا را با استفاده از ابزارهای مشتقه سکه پوشش دهند و ریسک سرمایه‌گذاری را به نفع سرمایه‌گذاران مدیریت کنند. بعلاوه اینکه کارمزد پرداختی برای معامله‌ی واحدهای صندوقِ طلا کمتر از هزینه‌ی معاملات طلا و جواهرات در بازار به صورت فیزیکی است.

نکته‌ی دیگر این است که این بازار قدرت نقدشوندگی بالایی دارد و در صورت یک طرفه شدن بازار، بازارگردان یا مدیر صندوق می‌تواند با عرضه و تقاضا، امکان خریدی آسوده را برای سرمایه‌گذاران فراهم سازد. در نتیجه تفاوت نرخ عرضه و تقاضا به کمترین حد ممکن می‌رسد. این در حالی است که در بازار فیزیکی طلا و سرمایه‌گذاری مستقیم، تضمینی برای نقدشوندگی در شرایط یک طرفه بازار وجود ندارد.

چرا در صندوق های طلا سرمایه گذاری کنیم

سرمایه گذاری در صندوق طلا مناسب چه کسانی است؟

صندوق های طلا بورس ارتباط مستقیمی با قیمت طلا و ارز دارند و بنابراین می‌توان گفت تا حدی این بازار ریسک‌پذیر است. افرادی که به سرمایه‌گذاری در بازار بورس علاقمند هستند و قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارند، می‌توانند سرمایه‌گذاری در صندوقِ طلا را در نظر بگیرند.

با این حال، بیان این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا نسبت به خرید طلای فیزیکی ریسک کمتری دارد چرا که سرمایه‌گذاران می‌توانند نوسانات قیمت طلا را مدیریت کنند. همچنین طلا یک دارایی ضدتورم است و سرمایه‌گذاری در صندوق طلا و سکه در بورس به حفظ ارزش سرمایه‌ها در تورم کمک می‌کند.

سود صندوق سرمایه‌گذاری طلا چقدر است و چگونه پرداخت می‌شود؟

سود صندوق سرمایه گذاری طلا به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و بیان یک مقدار مشخص یا حتی بالاترین سود صندوق سرمایه گذاری طلا، با توجه به ماهیت بازارهای سرمایه‌گذاری، غیرممکن است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید با آگاهی بالا نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند چرا که قیمت سکه طلا و شمش طلا به قیمت جهانی انس طلا و نرخ ارز مرتبط است.

سود صندوق سرمایه‌گذاری طلا

آیا سود صندوق های طلا تضمین شده است؟

با توجه به وابسته بودن قیمت طلا به قیمت انس جهانی و نرخ ارز، نمی‌توان سوددهی صندوق طلا را تضمین کرد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید با آگاهی بالا نسبت به سرمایه‌گذاری در سکه طلا و شمش اقدام کنند.

چگونه در صندوقِ طلا سرمایه گذاری کنیم؟

توضیح دادیم که منظور از صندوق های طلا در بورس چیست. اما نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا چگونه است؟ سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوقِ طلا بورس کالا دارند لازم است ابتدا کد بورسی خود را دریافت کنند و وارد بازار بورس شوند. به این ترتیب می‌توانند برای خرید یا فروش در این صندوق‌ها از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی کارگزاران بورسی اقدام کنند.

برای این کار، باید وارد حساب کاربری در صندوق مورد نظر شده و در بین نمادهای نمایش داده شده، گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کرد. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا حتما نیاز به دانش بالایی است و لازم است از افراد خبره مشورت بگیرید.

صندوق طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا چه مزایای دارد؟

احتمالا شما هم از خودتان پرسیده‌اید صندوقِ طلا یا خود طلا، کدام یک بهتر است؟ و اصلا بین صندوقِ طلا یا طلای آب شده کدام سود بیشتری دارد؟ بله، دوراهی سرمایه‌گذاری در صندوقِ طلا یا طلای فیزیکی برای افرادی که نگران سرمایه‌های خود هستند، کاملا طبیعی است.

به طور کلی خرید طلای فیزیکی با احتمال سرقت، تقلبی بودن و ریسک‌های دیگر همراه است؛ در حالی که سرمایه‌گذاری در صندوق طلا­ با پشتوانه شمش یا سکه، چنین ریسکی نخواهد داشت. بعلاوه کارمزد خرید و فروش طلای فیزیکی نسبتا بالا است و در مقابل کارمزد معاملات صندوق های طلا بسیار کم در نظر گرفته می‌شود.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق های شمش طلا یا سکه نیاز به سرمایه‌ی چندان بالایی ندارید و می‌توانید به حد بودجه خود در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید. این در حالی است که برای خرید سکه و طلای فیزیکی لازم است مبلغ بالایی بپردازید.

مزایا صندوق طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا

بازدهی صندوقِ طلا در ایران چگونه است؟

بازدهی صندوق‌های پذیرفته شده در بورس، مرتبط با تغییر ارزش خالص دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده در صندوق (NAV) آن است. با این حال، صندوقِ طلا و بازدهی آن به قیمت طلا بستگی دارد. در این صندوق‌ها بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود و با افزایش قیمت طلا، بازدهی نیز افزایش می‌یابد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت صندوق طلا بورس شامل نوسانات اونس جهانی و نوسانات ارزی به خصوص نوسان قیمت دلار می‌شود.

آیا بازدهی صندوق‌ های سرمایه گذاری طلا مشابه سکه طلا است؟

حتما می‌پرسید صندوقِ طلا بهتر است یا سکه؟ و بازدهی کدام یک بیشتر است؟ در پاسخ می‌توان گفت طبق تحلیل صندوق طلا و مقایسه آن با سکه تمام بهار آزادی، صندوق‌های طلا سود بالاتری داشته‌اند زیرا این صندوق‌ها توسط افراد و مدیران متخصص مدیریت می‌شوند.

بازدهی صندوق‌ های سرمایه گذاری طلا

محدودیت دامنه نوسان در صندوق‌ های طلا به چه صورت است؟

محدودیت دامنه نوسان در صندوق‌های طلا به طور معمول روزانه 10 درصد است. به همین خاطر تغییرات ایجاد شده در قیمت سکه و طلا در بازار آزاد، حتی اگر بیش از 10 درصد نیز باشد، بر روی این صندوق تاثیری نخواهد داشت. این ویژگی باعث می‌شود نوسانات ناگهانی قیمت سکه در کوتاه مدت، باعث ایجاد تفاوت قیمتی در سکه فیزیکی و صندوق‌های طلا شود که البته این تفاوت قیمت به مرور زمان و در بلند مدت جبران خواهد شد.

ریسک های صندوقِ طلا چیست؟

گفتیم که صندوق سرمایه گذاری طلا چیست اما لازم است با ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز آشنا شوید. صندوق‌های طلا ابزارهای سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و بر عملکرد این صندوق‌ها نظارت انجام می‌شود. بنابراین از نظر امنیت، قابل اطمینان هستند. از سوی دیگر قابلیت نقدشوندگی بالا باعث شده این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار پر طرفدار باشند.

با این حال ریسک صندوقِ طلا صرفا مرتبط با نوسان قیمت طلا در بازار است. از آنجایی که قیمت طلا به قیمت اونس جهانی و نرخ روز ارز مرتبط است، بازدهی آن می‌تواند ریسک‌پذیر باشد. با این حال در سال‌های اخیر نوسانات بلندمدت این بازار مثبت بوده و سرمایه‌گذاران دچار ضرر نشده‌اند.

ریسک های صندوق طلا

کارمزد صندوق طلا چیست؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را دارید، احتمالا می‌خواهید در خصوص کارمزد معاملات آن در بازار بورس نیز اطلاعاتی کسب کنید. کارمزد خرید یا فروش صندوقِ طلا تقریبا 0.00125 از مبلغ کل معامله است. بنابراین مجموع کارمزد خرید و فروش این صندوق 0.0025 از مبلغ معامله است. به عنوان مثال، اگر 100 میلیون تومان از صندوق پشتوانه طلا خریداری کنید باید 125 هزار تومان برای آن کارمزد پرداخت کنید.

لیست صندوق‌ های طلا در بورس ایران

لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا بسیار متنوع است و در حال حاضر صندوق‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صندوقِ لوتوس (با نماد طلا)
  • صندوق عیار مفید
  • صندوق زرفام آشنا
  • صندوق زرین آگاه (با نماد مثقال)
  • صندوق کیمیا زرین کاردان
  • صندوق کهربا
  • صندوق سکه طلای کیان
  • صندوق مبتنی بر طلای صبا
  • صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان

انواع صندوق‌ سرمایه گذاری طلا

بهترین زمان خرید صندوقِ طلا

اگر می‌خواهید بهترین بازدهی صندوقِ طلا را داشته باشید، باید برای خرید در زمان مناسب اقدام کنید. دو فاکتور مهم در خرید صندوق طلا شامل نوع صندوق و شاخص‌های انتخاب صندوق می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

بهترین زمان خرید صندوق طلا بر اساس نوع صندوق

 Gold Funds نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که افراد بین 70 تا 90 درصد دارایی‌های خود را در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و باقی دارایی‌ها نیز به اوراق درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود. در خرید و فروش سهام لازم است سرمایه‌گذاران شرایط بازار را به خوبی رصد کنند و در شرایط مساعد بازار نسبت به خرید سهام مورد نظر خود اقدام کنند.

با این حال برای خرید بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درامد ثابت نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد و افراد در هر زمان می‌توانند برای خرید اقدام کنند. با این حال مثبت بودن روند بازار، با افزایش بازدهی و سود همراه خواهد بود.

بهترین زمان خرید صندوق طلا بر اساس نوع صندوق

بهترین زمان خرید صندوق طلا بر اساس شاخص‌های انتخاب صندوق

برای انتخاب صندوقِ طلا باید شاخص‌های مختلفی از جمله بازه زمانی سرمایه‌گذاری، ضریب بتا و آلفای صندوق و همینطور ارزش خالص هر واحد صندوق را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیمو

بازه زمانی سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

طولانی مدت یا کوتاه مدت بودن سرمایه‌گذاری در این صندوق نکته‌ی مهمی است که حتما باید در نظر داشته باشید. اگر یک بازه زمانی بلند مدت چند ساله را در نظر دارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام گزینه‌های مناسبی هستند و می‌توانید هر وقت که می‌خواهید برای خرید اقدام کنید. سود این صندوق‌ها معمولا در بازه‌های چند ساله به دست می‌آید و برای بازه‌های زمانی کوتاه مناسب نیستند.

با این حال اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و چند ماهه دارید، می‌توانید برای خرید صندوقِ طلا با توجه به تحلیل تکنیکال اقدام کنید. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با ریسک کمتری همراه است و اگر در کوتاه مدت نیز سودی نداشته باشند، قطعا در طولانی‌مدت می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند.

ضریب بتا و آلفای صندوقِ طلا

ضریب بتا فاکتوری است که تغییرات ارزش دارایی‌ها را در طول زمان نسبت به نوسانات بازار نشان می‌دهد. این عدد معمولا یا مثبت است و یا منفی و با تحلیل آن می‌توان بهترین زمان برای خرید صندوق طلا را تخمین زد. به طور کلی می‌توان گفت بهترین زمان برای خرید، زمان رکود بازار و منفی بودن بتا است.

ضریب بتا و آلفای صندوقِ طلا

ارزش خالص هر واحد صندوقِ طلا (NAV)

NAV یا ارزش خالص هر واحد صندوق از کسر بدهی‌های صندوق از ارزش دارایی‌های آن به دست می‌آید و نشان می‌دهد که این واحد‌ها در طول زمان چقدر افزایش یا کاهش ارزش داشته‌اند. با بررسی عدد NAV می‌توان زمان مناسب برای ورود به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را مشخص کرد.

برای مثال اگر یک صندوقِ طلا با قیمت کمتری از NAV در بازار خرید و فروش شود، این بدان معناست که قیمت بازار با ارزش واقعی واحدهای صندوق فاصله دارد و زمان خوبی برای خرید است.

چگونه بهترین صندوق طلا را انتخاب کنیم؟

در میان گزینه‌های مختلف صندوق سرمایه‌گذاری طلا، انتخاب یک گزینه برای سرمایه‌گذاری قطعا کار دشواری است و حتما می‌خواهید بدانید چطور می‌توان بهترین صندوق  را انتخاب کرد؟ در کنار ویژگی‌های مهم صندوق‌های طلا و نکات مهمی که برای زمان خرید صندوقِ طلا اشاره کردیم، نکات زیر نیز برای انتخاب بهتر در نظر گرفته شود:

  • بررسی سبد دارایی صندوق مورد نظر
  • میزان بودجه برای ورود به بازار Gold Funds بورس
  • نقدشوندگی صندوق
  • بررسی عملکرد صندوق و مقایسه شاخص عملکردی صندوق‌های مختلف
  • بررسی حباب قیمتی

نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق طلا ساعت معاملات: ساعت معامله صندوقهای طلا چه زمانی است؟

خرید به موقع صندوق سرمایه‌گذاری طلا نکته‌ی مهمی در بازدهی بالاتر و کسب سود از این بازار دارد. بنابراین لازم است در زمان‌های دقیق برای خرید صندوقِ طلا آنلاین اقدام کنید. اما این صندوق  کی باز میشود؟ ساعت معاملات و خرید فروش صندوق‌های طلا از ساعت 12 تا 15 است و پیش‌گشایش صندوق‌ها نیز از 11.30 تا 12 انجام می‌شود.

نقش بازارگردان در صندوقهای طلا

بازارگردان می‌تواند نقش مهمی در نقدشوندگی بیشتر صندوق‌های طلا داشته باشد. اگر صندوقِ طلا در بورس به حالت یک طرفه درآید (صف خرید یا فروش)، بازارگردان‌ها با عرضه‌ی بیشتر یا خرید واحدهای صندوق، این صف را از بین برده و متعادل می‌سازند. به این ترتیب اختلاف قیمت خرید و فروش تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب، سرمایه‌گذار در هر زمان که بخواهد می‌تواند با اطمینان از وجود خریدار، نسبت به فروش صندوقهای طلای خود اقدام کند. این در حالی است که در خرید سکه و شمش طلای فیزیکی این امکان وجود ندارد و اختلاف قیمت خرید و فروش طلای فیزیکی نسبت به صندوق‌های طلا بسیار بیشتر است.

مقایسه سرمایه‌گذاری در صندوقِ طلا با دیگر صندوق‌ها

صندوق‌ها از پرطرفدارترین ابزارهای کسب سود غیرمستقیم در بازار بورس و سرمایه هستند. این صندوق‌ها معمولا به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق سرمایه‌گذاری در سهام
  • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی (مبتنی بر کالاهای مختلفی از جمله طلا و غیره)

اولین تفاوت صندوق طلا، دارایی موجود در آن است. در این صندوق‌ها بیش از 70 درصد دارایی‌ها شامل گواهی سپرده سکه طلا، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر دارایی‌های مبتنی بر طلا است. باقی دارایی‌ها را نیز دارایی‌های درامد ثابت تشکیل می‌دهد.

مقایسه سرمایه‌گذاری در صندوقِ طلا با دیگر صندوق‌ها

مقالات مرتبط

نظرات