صندوق سهامی چیست: مزایا و نکات مهم انواع صندوق سهامی + مقایسه

آیا شما کسی هستید که بلندپروازی‌های مالی دارد و می‌خواهید فرای درآمدی که در روز دارید پول در بیاورید؟ راه‌های زیادی برای پول درآوردن وجود دارد، اما همه ما وقت و انرژی کافی برای انجام آنها را نداریم. برای همین، خیلی‌ها ممکن است علاوه بر شغلی که دارند شروع به سرمایه‌گذاری کنند. بازار سرمایه‌گذاری هم آنقدر متنوع است که افراد علاقمند به این کار می‌توانند در حوزه مورد علاقه خود فعالیت کنند. یکی از حوزه‌های متنوع بازار سرمایه‌گذاری صندوق سهامی است که دارایی‌های سرمایه‌گذاران را به طور جمعی انباشته و با آنها سرمایه‌گذاری می‌کند. با این وجود، سرمایه گذاری در صندوقِ سهامی مزایا و معایب خود را دارد و از دارایی‌های مختلف تشکیل شده است. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و در موارد انواع و انتخاب بهترین صندوق با ما تا انتهای این مقاله اینوستو همراه باشید.

صندوق سهامی چیست؟

در بازار بورس همه نوع روش سرمایه‌گذاری وجود دارد. شاید شما خیلی‌ها را دیده باشید که به طور فردی سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند و مدام دنبال نوسانات قیمت سرمایه‌ها در بازار بورس را دنبال می‌کنند. اما در مورد روش‌های سرمایه‌گذاری گروهی چطور؟ یکی از این روش‌ها صندوق سهامی است در روش صندوق سرمایه‌گذاری سهامی عده‌ای از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در آن صندوق می‌گذارند. سپس، مدیر صندوق حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های آن را در بازارهای بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کند.

اما چه کسی تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری و ریسک‌های آن را می‌گیرد؟ پاسخ این است که کارشناسان و تحلیلگرانی که به بازار بورس تسلط دارند و دقیقه به دقیقه نوسانات آن را بررسی می‌کنند بر روی تصمیمات مالی و ریسک‌های سرمایه‌گذاری این صندوق نظارت می‌کنند. با این وجود، ترکیب صندوق‌های سهامی چطور و از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

(برای آگاهی بیشتر در زمینه فرابورس و سرمایه گذاری در این بازار می توانید مقاله فرابورس چیست را مورد مطالعه قرار دهید.)

صندوق سهامی چیست

آیا دارایی‌های صندوق سهامی همه از یک نوع هستند؟

اگر دارایی‌های موجود در صندوق سهامی همه از یک نوع باشند، آن وقت ریسک سرمایه‌گذاری خیلی بالا می‌رود. برای کاهش این ریسک، در صندوق سرمایه‌گذاری سهامی چند نوع دارایی وجود دارد. البته بیشتر دارایی‌ها از نوع سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ها هستند. اما به غیر از آن، دارایی‌های دیگری هم مثل اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، وجه نقد، واحد صندوق، گواهی سپرده کالایی و… وجود دارند. اما دقیقاً مدیر سرمایه‌گذار چطور با این دارایی‌ها در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند؟

شیوه سرمایه‌گذاری با صندوق سهامی چگونه است؟

 روش سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی جزو روش‌های ریسک‌پذیرتر سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. این به خاطر این است که صندوق‌های سهامی در صورتی که بازار وضعیت اقتصادیش خوب باشد رشد صعودی خواهند داشت و بازده‌شان خوب است. اما اگر بازار وضع اقتصادیش خوب نباشد، امکان زیان دیدن سرمایه‌گذاری برای این صندوق‌ها هم زیاد است.

ما قبلاً هم به این اشاره کردیم که در صندوق سرمایه‌گذاری سهامی سرمایه‌های چندین سرمایه‌گذار که می‌توانند سهام، اوراق مشارکت، گواهی سپرده کالا و … باشند جمع می‌شوند. سپس، این سرمایه‌گذاران یک نفر را به عنوان مدیر صندوق سهامی انتخاب می‌کنند تا از این دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس استفاده کند.

همچنین، محدودیت‌هایی بر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی اعمال شده که مدیر صندوق فقط با رعایت این محدوده‌ها می‌تواند در بازار سرمایه با این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کند. دلیل اعمال این محدودیت‌ها کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران صندوق‌های سهامی است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی

روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی برای چه افرادی مناسب است؟

ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به گونه‌ای است که هم سرمایه‌گذاری در آنها آسان‌تر است و هم اینکه ریسک سرمایه‌گذاری نسبت به برخی از روش‌های دیگر مثل صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر است. از این رو، با وجود مزایا و معایب صندوق سهامی این روش سرمایه‌گذاری برای چه افرادی مناسب است؟

از یک سو، افرادی به سراغ صندوق‌های سهامی می‌روند که خیلی ممکن است دانش زیادی در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بورس نداشته باشند. برای همین، آنها صندوق سرمایه‌گذاری سهامی را انتخاب می‌کنند، چون می‌دانند یک مدیر با تجربه و کارشناسان بازار بورس تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری را برای آنها می‌گیرند.

(برای آشنایی با صندوق های درآمد ثابت می توانید مقاله صندوق درآمد ثابت چیست را مطالعه نمایید.)

صندوق سهامی، روشی ایده آل برای سرمایه گذاران جسور!

از سوی دیگر، از آنجایی که صندوق سرمایه گذاری سهامی ریسک کاهش بازده در بازارهای مالی نابسامان را دارد، این مسئله باز هم یک مسئله پر ریسکی است. برای همین، افرادی هم می‌توانند در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنند که یک دید کلی ریسک‌پذیر نسبت به بازار بورس را دارند و احتمال شکست را می‌دهند.

با این وجود، آن‌ها سرمایه گذاری در صندوق سهام را ارزشمند در نظر می‌گیرند، زیرا ارزش آن در شرایط اقتصادی خوب می‌تواند زیاد باشد و با عملکرد خوب صندوق ارزش دارایی‌های آنها هم در آن بیشتر خواهد شد. در نتیجه، سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی برای هر دو گروه افراد ریسک‌پذیر و افراد بی‌تجربه در بازار بورس مناسب است.

روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی چیست؟

اصلاً چرا باید در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کرد؟ مزایا صندوقِ سهامی چه هستند که ارزش سرمایه‌گذاری در آن را زیاد می‌کنند؟ مثل هر روش سرمایه‌گذاری، صندوق‌ سرمایه گذاری سهامی هم مزایا و معایب خود را دارد. البته شما با توجه به شخصیتی که دارید و نوع ریسک پذیریتان باید به این مزایا و معایب نگاه کنید و ببینید که آیا صندوق سرمایه‌گذاری سهامی برای شما روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری است یا خیر؟ برای همین، ابتدا اجازه دهید که با مزایای این صندوق ها شروع کنیم.

مزایا صندوق سهامی چه هستند؟

با داشتن دارایی‌های متنوع برای سرمایه گذاری، مدیر صندوق می‌تواند در صورت پایین آمدن ارزش یک دارایی از یک دارایی دیگر برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس استفاده کند. به این صورت، بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی کاهش می‌یابد. برای همین، افرادی که تجربه کافی در این کار را ندارند می‌توانند با خیال راحت کار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی را به افراد با تجربه و با سابقه در این کار بسپارند.

یکی از جذاب‌ترین مزایا صندوق سهامی برای سرمایه‌گذاران تازه کار که وقت یا حوصله کافی برای آموزش‌های سرمایه‌گذاری ندارند مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها است. ما قبلاً هم گفتیم که یک مدیر در راس صندوق قرار می‌گیرد و تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری آن را با استفاده از تجربه‌های کارشناسان و تحلیلگران بازار بورس می‌گیرد. صندوق سرمایه‌گذاری سهامی شما از دارایی‌های مختلف تشکیل شده است.

افزایش نقد شوندگی با صندوق‌های سهامی

یکی از مزایای صندوق سهامی نقد شوندگی زیاد آن است. شما با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی می‌توانید اوراق مشارکت خود را سریع و راحت بفروشید و وجوه نقد را سریعاً دریافت کنید. همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی دارای ضامن نقد شوندگی است.

ضامن‌های نقدشوندگی در واقع نهادها و موسسات مالی هستند که در صورت درخواست سرمایه‌گذاران برای برداشت وجوه نقد از صندوق می‌توانند نقدینگی صندوق را تضمین کنند، حتی اگر در آن زمان خاص صندوق وجوه نقد را به اندازه کافی نداشته باشد. بنابراین، نسبت به برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری نقد شوندگی صندوق‌های سهامی بیشتر است.

مزایا صندوق‌های سهامی

آیا صندوق سرمایه‌گذاری سهامی در بلند مدت سود دهی‌اش خوب است؟

در یک صندوق سهامی مدیر یا سرمایه‌گذاران سهام‌های شرکت‌های مختلف را خریداری می‌کنند. در نتیجه، آن‌ها با این کار هم ریسک سرمایه گذاری را کم می‌کنند و هم اینکه از کسب سود آن در بلند مدت اطمینان حاصل می‌کنند. اما این یعنی چه؟ تصور کنید که شما سهام سه شرکت را گرفته‌اید که سهام یکی از این شرکت‌ها ارزشش پایین آمده، اما سهام آن دو نسبتا افزایش داشته است.

در این صورت، شما نه تنها ضرر نکرده‌اید، بلکه دچار سود هم شده‌اید، چون صندوق سهامتان تنوع دارایی دارد. اما اگر این تنوع را نداشت، دچار زیان قابل توجهی می‌شدید. بنابراین، تنوع سهام‌ها و دارایی‌ها در صندوق سرمایه‌گذاری سهامی هم به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شما و هم به کسب سود شما در بلند مدت کمک می‌کند.

آیا سرمایه‌گذاری در صندوقِ سهامی به حفظ ارزش سرمایه‌تان کمک می‌کند؟

در دورانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، تورم روز به روز در حال افزایش است. بنابراین، شما برای بهبود اوضاع اقتصادی خود باید بتوانید در روش‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که علی رغم تورم و اوضاع نابسامان اقتصادی امکان بازدهی و سوددهی مطلوب را داشته باشند. تحقیقات نشان داده که در سال‌های اخیر، بازارهای بورس و سرمایه‌گذاری فرصت خوبی برای بازدهی و کسب سود هستند.

اما مشکل این است که خیلی از افراد به خاطر کمبود وقت و پیچیدگی مسائل بورس نمی‌توانند به راحتی وارد این بازار شوند. با این وجود، صندوق سرمایه گذاری سهامی به آنها فرصتی می‌دهد تا بدون کسب و تحقیق اطلاعات در این مورد بتوانند وارد این عرصه شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوقِ سهامی

استفاده از تجربه و کارشناسی تیم مدیریت صندوقِ سهامی در سرمایه‌گذاری

وقتی که شما دارایی‌هایتان را به صندوق‌های سهامی می‌دهید، مجبور نیستید که خودتان در مورد سرمایه‌گذاری آن شخصاً تصمیم بگیرید. در حقیقت، یکی از مزایا صندوق سهامی این است که شما می‌توانید با اتکا به تجربه‌ها و سابقه کارشناسان مجرب در این زمینه در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید.

این در صورتی است که اگر سرمایه گذار تازه کاری باشید، ممکن است به مفاهیم بازار تسلط نداشته و ریسک‌های غیر ضروری را تقبل کنید که باعث از دست رفتن سرمایه‌تان می‌شود. اما کارشناسان و تحلیلگران بازار بورس با دقت نوسانات و روند بازار را بررسی کرده و می‌توانند تصمیمات بهینه‌ای بگیرند که منجر به کاهش ریسک و افزایش سود صندوق سهام می‌شود.

سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر با صندوق سرمایه گذاری سهامی

در هر روش سرمایه‌گذاری شفافیت و اطمینان از تراکنش‌های سرمایه گذاری برای هر فرد خیلی مهم است. هرچه باشد، شما قرار است دارایی و سرمایه‌های خود را در اختیار مدیر صندوق بگذارید تا با آنها سرمایه‌گذاری کرده و سودش را به شما بازگرداند. در نتیجه، اگر روی این روندها نظارت کافی و شفافیت وجود نداشته باشد، امکان تقلب و کلاهبرداری هم در آنها زیاد می‌شود که حتی ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه اصلیتان شود.

برای همین، سازمان بورس و اوراق بهادار روی این صندوق‌ها نظارت دارد. همچنین، گزارش‌های عملکرد صندوق‌های سهامی، حساب‌های مالی و سبد سرمایه‌گذاری آنها در سایت کدال سازمان بورس و اوراق بهادار و سایت خود صندوق سهامی هم درج می‌شود.

آسان بودن و نیاز نداشتن به مبالغ بالا برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی

یکی دیگر از مزایا صندوق سرمایه گذاری سهامی آسان بودن سرمایه‌گذاری در آن است. شما در سامانه‌های آنلاین می‌توانید به راحتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری سهامی خود را خرید و فروش کنید. تنها برای این کار به کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری مورد علاقه خود دارید. همچنین، برای سرمایه‌گذاری در چنین صندوق‌هایی شما لازم نیست که مبالغ بالایی را صرف این کار کرده و حتی می‌توانید با میزان مبلغ کمتر از خرید سهام هم در چنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنید.

حداقل سرمایه برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی چیست؟

 تحقیقات نشان داده‌اند که بازده سرمایه‌گذاری‌ها در بلند مدت مثبت است. این یعنی که با وجود اینکه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی در یک بازه زمانی ممکن است ریسک بیشتری داشته باشد، اما در بلند مدت سود و بازده خوبی به شما خواهد داد. با این وجود، شاید این روش برای کسانی مناسب نباشد که به دنبال سوددهی و بازدهی سریع در کوتاه مدت هستند.

ما تا اینجا بیشتر در مورد مزایا صندوق سهامی صحبت کردیم. اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی کاستی‌های خود را هم دارد. برای مثال، یکی از مهمترین معایب آن نبود بازدهی مطلوب در کوتاه مدت می‌تواند باشد. همانطور که می‌دانید، مدیر صندوق بیش از ۷۰ درصد دارایی‌های صندوق را می‌تواند در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند. اما ارزش این دارایی‌ها ممکن است بر اثر نوسانات بازار در یک بازه زمانی پایین بیاید.

پرداخت مخارج مربوط به مدیریت صندوق

یادتان است که گفتیم یکی از مزایا صندوق سهامی این است که شما مجبور نیستید شخصاً در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید و این کار را به عهده فرد دیگری می‌سپارید؟ درست است که این مسئله به نفع شما است، اما شما باید هزینه‌های دیگری مثل هزینه مدیریت صندوق و کارمزد خرید و فروش واحدهای آنها را هم بپردازد.

با این وجود، این هزینه‌ها نسبت به خرید و فروش هر واحد زیاد نیستند. برای همین، می‌توان گفت که به طور کلی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی نسبت به هزینه‌هایی که شما ممکن است صرف آن کنید در طولانی مدت ارزش خود را دارد.

شرکت نکردن در جلسات شرکت‌ها

روش سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی یک روش غیر مستقیم است. در نتیجه، سرمایه‌گذاران صندوق سهام در جلسات شرکت‌هایی که سهام آنها را خریده‌اند نمی‌توانند شرکت کنند. اما اگر به صورت مستقیم، سرمایه‌گذار سهام این شرکت‌ها را خریده باشد، می‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به نیابت از سرمایه‌گذاران خود یک نماینده را تعیین می‌کنند که او می‌تواند در این مجامع و جلسات شرکت کند.

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

انواع صندوق‌های سهامی چه هستند؟

حالا که شما با مفهوم کلی صندوق سرمایه گذاری سهامی و مزایا و معایب آن آشنا شده‌اید، اجازه دهید تا انواع صندوق‌های سهامی را برایتان توضیح دهیم. به طور کلی، صندوق سهامی بر دو اساس نحوه معامله و ترکیب دارایی دسته‌بندی می‌شود که ما در ادامه هر کدام را برایتان معرفی خواهیم کرد.

صندوق‌های سهام بر اساس نحوه معامله کدام هستند؟

یک مجموعه از صندوق سهامی وجود دارند که بر اساس نحوه معامله و ابطال و صدور واحدهای صندوقشان معامله می‌شوند. این نوع صندوق‌ها در دو گروه کلی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس چه هستند؟

صندوق سهامی قابل معامله در بورس نوعی صندوق است که معاملات و قراردادهای آن در تابلو معاملات بورس انجام می‌شوند. در نتیجه، شما برای سرمایه‌گذاری در این صندوق باید از طریق سامانه یا پنل آنلاین کارگزاری خودتان اقدام کنید. علاوه بر این، میزان عرضه و تقاضا ارزش واحدهای صندوق سرمایه گذاری سهامی قابل معامله در بورس را بالا و پایین می‌کند. با این وجود، قیمت این واحدها نزدیک به میزان خالص ارزش دارایی‌های هر واحد صندوق است.

صندوقِ سهامی صدور و ابطالی چیست؟

در صورتی که شما سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی صدور و ابتلایی را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که معاملات آن در تابلو معاملات بورس انجام نمی‌شوند. این به این معنی است که شما برای صدور و ابطال واحدهای چنین صندوقی باید به سایت و پنل آنلاین خود صندوق مراجعه کنید.

انواع صندوق سهامی

انواع صندوق سهامی بر اساس ترکیب دارایی چه هستند؟

ما قبلاً هم در این مورد توضیح دادیم که در صندوق سهامی فقط یک نوع دارایی وجود ندارد، بلکه از دارایی‌های مختلف تشکیل شده است. بنابراین، بسته به نوع دارایی‌هایی که در صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی غالب است و اکثر سهم‌های آنها را تشکیل می‌دهد، این صندوق‌ها هم دسته‌بندی خاص خودشان را دارند که عبارتند از:

صندوق‌های سهامی بخشی

صندوق سهامی بخشی مربوط به سرمایه گذاری در یک صنعت خاص است. در نتیجه، مدیران این صندوق‌ها متعهد هستند که حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های صندوق را در صنعت مورد نظر یا در سهام شرکت‌های آنها سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های سهامی اهرمی

در صندوق‌های سهامی اهرمی سرمایه‌گذاران از روش اهرم استفاده می‌کنند؛ یعنی آنها می‌توانند با استفاده از مبلغی کمتر از دارایی خود واحدهای آن را خرید و فروش و سود کسب کنند. همچنین، مدیر صندوق می‌تواند به غیر از استفاده از دارایی‌های صندوق از تسهیلات بانکی هم در این نوع سرمایه‌گذاری استفاده کند.

به این صورت، او می‌تواند با مبلغی بالاتر برای صندوق سهامی دارایی بخرد و سبد سرمایه‌گذاری خودش را پر کند. بعد از آن، او می‌تواند میزان زیادی از دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری سهامی اهرمی را در سهام‌های شرکت بورسی و حق تقدم سرمایه‌گذاری کند.

صندوق‌های سهامی شاخصی

در صندوق سهامی شاخصی، سرمایه‌گذاران اکثر دارایی‌های خود را در بازارهای شاخص مورد نظرشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین، آن‌ها باقی دارایی‌های ایشان را درروش‌های دیگر سرمایه‌گذاری مثل اوراق سپرده با درآمد ثابت و دیگر ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 صندوق سهامی شاخصی

برای انتخاب بهترین صندوق سهامی باید چه معیارهایی را در نظر گرفت؟

توجه داشته باشید که باید بازده‌های صندوقِ سهامی را با توجه به ریسک بازارهایی که آن صندوق در آن‌ها سرمایه گذاری کرده مقایسه کنید. اگر دیدید که صندوق سهامی مورد نظرتان عملکرد خوبی داشته است، پس گزینه خوبی برای انتخاب خواهد بود.

در صورتی که شما بخواهید در یک صندوق سرمایه‌گذاری سهامی سرمایه‌گذاری کنید، باید چند ویژگی آن را در نظر داشته باشید. اولین ویژگی کارنامه عملکرد و سابقه بازده آن صندوق است. شما می‌توانید به طور آنلاین در سایت صندوق‌ها کارنامه سرمایه‌گذاری و بازده‌های دوره‌ای آنها را ببینید.

ضریب آلفا و بتا در انتخاب صندوق‌های سهامی

 اگر ضریب بتای دارایی‌های یک صندوق بیشتر از یک باشد، این به این معنی است که نوسانات بازدهی دارایی‌های صندوق بیشتر از نوسانات بازار است. اما اگر این میزان کمتر از یک باشد، نوسانات دارایی‌های آن هم کمتر از نوسانات بازار خواهد بود.

ضریب آلفا میزان بازده اضافی یک صندوق سهامی نسبت به شاخص بازار است که مقدار مثبت، منفی و صفر دارد. مقدار مثبت آن نشان دهنده عملکرد بهتر صندوق نسبت به شاخص بازار و مقدار منفی آن بیانگر عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به شاخص بازار خواهد بود. از سوی دیگر، ضریب بتا نشان می‌دهد که قیمت دارایی یا سرمایه شما در صندوق نسبت به نوسانات بازار چه تغییری داشته است.

(جهت آشنایی بیشتر با شاخص بازار اول و دوم بورس و مقایسه آن ها مطلب شاخص بازار اول و بازار دوم بورس را مطالعه نمایید.)

دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سهامی

دارایی تحت مدیریت هم یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری سهامی است. در صورتی که دارایی‌های یک صندوق سهامی زیاد باشند، این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتری به عملکرد سرمایه‌گذاری آن اعتماد کرده‌اند.

با این وجود، این نکته را هم در نظر بگیرید که هر چقدر دارایی‌های تحت مدیریت یک صندوق بیشتر باشد، مدیریت آن هم دشوارتر خواهد بود و به جای یک نفر، باید یک گروه کارشناس بر روی سرمایه‌گذاری دارایی‌های آن نظارت داشته باشد. در نتیجه، تجربه و سابقه این کارشناسان هم در انتخاب صندوق‌های سهامی اهمیت زیادی دارد.

 بهترین صندوق سهامی

برای خریدن یک صندوقِ سهامی به چه مقدار سرمایه نیاز داریم؟

در صورتی که شما بخواهید وارد یک صندوق سرمایه‌گذاری سهامی شوید، باید حداقل یک واحد آن را خریداری کنید. اما مبلغ یک واحد صندوق سهامی چقدر است؟ در پاسخ باید گفت که هر صندوق سرمایه گذاری سهامی در ایران نرخ متفاوتی برای خرید هر واحد صندوق خود را تعیین می‌کند. بنابراین، اگر صندوق سرمایه‌گذاری را در نظر دارید که می‌خواهید آن را انتخاب کنید، می‌توانید به اساسنامه و امیدنامه آن مراجعه کنید تا ببینید که نرخ خرید هر واحد از صندوق چقدر است.

مراحل خرید واحد و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی چیست؟

بعد از اینکه شما صندوق سهامی مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید در آن ثبت نام کنید. خیلی از صندوق‌های سهامی برای ثبت نام و خرید واحد متقاضی را مجبور می‌کنند تا به صورت حضوری به دفتر صندوق مراجعه و در آنجا مدارک شناسایی را برای ثبت نام عرضه کند. با این حال، برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هم امکان ثبت نام و خرید اینترنتی واحد‌های صندوق را هم به متقاضیان خود می‌دهند.

بنابراین، در صورتی که شما بخواهید به صورت اینترنتی این کار را بکنید، باید اسکنی از مدارک شناسایی و هویت خود را با توجه به مراحل سایت صندوق برای ثبت نام آپلود کنید. همچنین، شما باید برای خرید واحدهای صندوق یک کد معاملاتی بازار بورس را دریافت کرده باشید.

با این حال، همانطور که گفتیم، شرایط ثبت نام و خرید واحد در هر صندوق سرمایه گذاری سهامی ممکن است با همدیگر فرق کند. برای همین، بهتر است که به اساسنامه آن صندوق یا شرایط ثبت نام که در سایت صندوق درج شده مراجعه کنید.

مراحل خرید و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

آیا سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی نسبت به خرید مستقیم سهم بهتر است؟

اگر سرمایه‌گذاری هستید که هیچ تجربه‌ای در بازار بورس و زمان کافی برای یاد گرفتن مفاهیم بورس و سرمایه‌گذاری را ندارد، می‌توانید روش صندوق سرمایه‌گذاری سهامی را انتخاب کنید. درست است که شما در این روش کنترل زیادی بر روی نوع سرمایه گذاری و دارایی‌های تحت مدیریت ندارید، اما در بلند مدت سودی که می‌توانید با این روش به دست بیاورید قابل توجه خواهد بود.

در صورتی که شما تازه می‌خواهید وارد بازار سرمایه شوید، طبیعی است که از خود بپرسید که آیا سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی بهتر است یا به صورت مستقیم؟ در پاسخ به این مسئله شما اول باید به خودتان نگاه کنید و ببینید که چطور می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، یا اصلاً چه نوع سرمایه‌گذاری هستید.

آیا شما سرمایه‌گذاری هستید که به مفاهیم بازار سرمایه مسلط است و ریسک پذیری خوبی دارد؟ در این صورت، اگر شما به فوت و فن بازار سرمایه و بورس وارد هستید و ریسک‌پذیری قابل قبولی دارید، خودتان می‌توانید وارد این عرصه شوید. به این صورت، شما کنترللتان بر روی سهم‌هایی که مستقیماً می‌خرید بیشتر از سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی است.

سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی یا خرید مستقیم سهم

برای مقایسه بازده صندوق‌های سهامی چه باید کرد؟

در مراحل انتخاب یک صندوق سهامی طبیعی است که شما بخواهید عملکرد صندوق‌ها را باهم مقایسه و بهترین صندوق را انتخاب کنید. برای این کار، شما می‌توانید از چند ویژگی که ما در بخش ویژگی‌های بهترین صندوق‌های سهامی برایتان توضیح دادیم استفاده کنید. برای مثال، مهمترین ویژگی که باید از آن در مقایسه صندوق‌ها استفاده کنید، سابقه بازدهی صندوق‌ها در دوره‌های زمانی مختلف بوده است.

همچنین، بررسی ضریب بتا و آلفای آنها هم در بررسی عملکردشان به شما کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، شما باید نوع صندوق، ترکیب دارایی‌ها و ریسک‌های سرمایه گذاری آن‌ها هم در نظر بگیرید. به این صورت، بررسی این عوامل با همدیگر به شما یک دیدگاه اجمالی در مورد عملکرد صندوق‌ها و چشم‌انداز کلی برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی را می‌دهند.

مقایسه بازده صندوق‌های سهامی

هزینه کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی چقدر است؟

مدیران صندوق‌های سهامی بابت خرید و فروش و مدیریت این صندوق‌ها هزینه‌ای را از سرمایه‌گذاران می‌گیرند. با این حال، هزینه و نرخ کارمزد صندوق سهامی یکسان نیست. بنابراین، شما در زمان انتخاب و بستن قرارداد با صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به اساسنامه یا شرایط قرارداد آن مراجعه کنید. به این صورت، شما می‌توانید بفهمید که نرخ کارمزد صندوق مورد نظرتان چقدر است.

چطور می‌توانیم سود صندوق سهامی را دریافت کنیم؟

در دوره پرداخت نقدی مدیر صندوق سهام معمولا دو روز پیش از پایان دوره تعیین شده که می‌تواند یک، ۳ تا ۶ ماه باشد سود نقدی صندوق را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. اما به جز صندوق‌های درآمد ثابت اکثر صندوق‌ها نوع دیگر سود ناشی از افزایش قیمت واحدهای صندوق است را پرداخت می‌کنند.

معمولاً صندوق سهامی سودش به دو نوع پرداخت می‌شود. یک نوع آن پرداخت نقدی دوره‌ای و نوع دیگر پرداخت سود ناشی از افزایش قیمت واحدهای صندوق است. با این حال، شما باید به شرایط قرارداد و اساسنامه صندوق سرمایه گذاری سهامی خود مراجعه کنید تا دقیقاً از نحوه پرداخت آن مطلع شوید.

نحوه دریافت سود صندوق سهامی

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی چه هستند؟

وقتی شما به عنوان یک سرمایه‌گذار وارد هر بازار سرمایه‌ای می‌شوید، باید ریسک‌های آن را هم بپذیرید. سرمایه‌گذاری در صندوق سهام هم از این مسئله مستثنا نیست و ریسک‌های خودش را دارد. برای مثال، آشکارترین ریسک در این روش سرمایه گذاری نوسانات بازار سهام است که می‌تواند قیمت دارایی‌ها و سهام موجود در صندوق را بالا و پایین کند و باعث کاهش ارزش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری سهام شود.

همچنین، ریسک مدیریت خوب و کارآمد هم همیشه در صندوق‌های سهامی وجود دارد. برای مثال، شاید شما صندوق سهامی را انتخاب کنید که به مدیریت آن مطمئن باشید. اما این دلیل نمی‌شود که مدیر صندوق بتواند بهترین عملکردش را همیشه در بازار سهام برای صندوق انجام دهد. علاوه بر این، خود ریسک کاهش ارزش بازار یک سهم یا دارایی صندوق وجود دارد که مدیر به مدتی در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

در این سناریو، اگر ارزش کلی سهام‌ها در بازار کاهش یابد، ارزش دارایی‌های صندوق هم ممکن است کاهش یابد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهام مسلماً ریسک‌های خودشان را دارد. اما شما با توجه به نوع سرمایه‌گذاری که می‌خواهید انجام دهید باید ببینید که این سرمایه‌گذاری ارزشش را دارد یا خیر.

(جهت آشنایی با روش های کاهش ریسک سرمایه گذاری حتما مقاله 5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه را مطالعه نمایید.)

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی

آیا در صندوق سهامی هم کلاهبرداری می‌شود؟

هر نوع صندوق سهامی در ایران تحت نظارت قوانین سختگیرانه سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد. بنابراین، در بدو تاسیس صندوق‌های سهامی و انجام تمام تراکنش‌های مالی‌شان در بورس روندها و عملکردشان تحت نظارت است.

همچنین، شرکت‌هایی که با مشارکت بانک‌ها صندوق‌های سهامی را تاسیس می‌کنند هم باید حتماً از سوی بانک مرکزی مجوز بگیرند و فعالیت آنها هم تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود. بنابراین، با این نظارت سختگیرانه احتمال رخ دادن کلاهبرداری در چنین صندوق‌های کم است.

انتخاب بهترین صندوق سهامی با اینوستو

اینکه شما در فکر سرمایه گذاری و افزایش ذخایر سرمایه خود هستید، نشان دهنده دوراندیشی اقتصادی‌تان است. برای همین، خوب است که در روش‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق سهامی سرمایه‌هایتان را بگذارید. اما اگر نیاز به مشاوره یا انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مطابق با نیازهایتان دارید، می‌توانید به سایت اینوستو مراجعه کنید.

سایت اینوستو در زمینه خدمات امور مالی و مشاوره در مورد آنها فعالیت می‌کند. بنابراین، اگر شما به سایت شرکت اینوستو مراجعه کنید، ما خوشحال می‌شویم که در زمینه انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری سهامی به شما مشاورات لازم را بدهیم.

انتخاب بهترین صندوق سهامی با اینوستو

منبع: ویکی پدیا

مقالات مرتبط

نظرات