سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

حتما در مورد سهام عدالت شنیده‌اید؛ سهامی که متشکل از شرکت‌های دولتی است و هدف آن نیز کم کردن سهم دولت در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و توزیع ثروت بین گروه‌های کم‌برخوردارتر جامعه بود. از اواسط سال 1380 که این سهام توزیع شد، 49 میلیون نفر واجد شرایط دریافت آن بودند که برخی این سهام را نگه داشته و برخی دیگر نیز آن را به فروش رساندند. اما در این مطلب تصمیم داریم به این بپردازیم که اصلا سهام عدالت چیست و مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند. اگر می‌خواهید بدانید ثبت نام سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد و یا به چه کسانی سهام عدالت تعلق نمی گیرد، با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت چیست به زبان ساده

اولین سوالی که می‌خواهیم به آن پاسخ بدهیم این است که سهام عدالت چیست ؟ سهام عدالت در واقع سهامی ارائه شده توسط دولت است که با هدف تامین عدالت اجتماعی و فقرزدایی و همینطور کاهش سهام دولت در شرکت‌های بزرگ اقتصادی ارائه شده است.

این سهام در ابتدا به مبلغ 500 هزار تومان بود و در ادامه تا مبلغ 1 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این سهام تا اواسط سال 1399 قابل فروش نبود ولی سود حاصل از آن به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شد.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت چیست به زبان ساده

سهام عدالت چیست و چگونه ثبت نام کنیم

می‌توان گفت بیش از 49 میلیون نفر در کشور دارای سهام عدالت هستند اما تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت از جمله اقشار کم‌درآمد جامعه، کارگران، مشاغل آزاد، کودکان و غیره، تاکنون نتوانسته‌اند برای ثبت نام سهام عدالت اقدام کنند و یا اصلا از آن اطلاعی ندارند. این مشمولان جامانده از سهام عدالت نیز می‌توانند برای ثبت نام سهام عدالت اقدام کنند.

سهام عدالت چیست و چگونه ثبت نام کنیم

مشمولان سهام عدالت: چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟

سهام عدالت جدید به چه کسانی تعلق میگیرد؟ مشمولانِ سهام عدالت را می‌توان به گروه‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مددجویان کمیته امداد امام خمینی (سهام عدالت مشمولان کمیته امداد) و سازمان بهزیستی در رده اول بوده و سود دریافتی آن ها نسبت به دیگران بیشتر است.
  • روستاییان و عشایر
  • زنان سرپرست خانوار
  • گروه‌های کم جمعیت مانند خبرنگاران و خادمان مسجد
  • کارگران فصلی
  • کارمندان و بازنشستگان دولتی

مشمولان سهام عدالت: چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند؟

مشمولان دریافت سهام عدالت: سایت ثبت نام سهام عدالت چیست

مشمولان سهام عدالت که پیشتر برای ثبت نام اقدام کرده‌اند، می‌توانند از طریق سامانه مشمولان سهام عدالت به آدرس اینترنتی Samanese.ir و با وارد کردن کد ملی خود، اطلاعات مربوط به دارایی سهام خود را مشاهده کنند. با این حال، در حال حاضر سایت ثبت نام سهام عدالت ارائه نشده و افراد جدید نمی‌توانند برای دریافت سهام عدالت اقدام کنند.

مشمولان دریافت سهام عدالت: سایت ثبت نام سهام عدالت چیست

(جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری به وبسایت  اینوستو مراجعه فرمایید.)

مشمولان سهام عدالت جدید: سهام عدالت جاماندگان به چه کسانی تعلق میگیرد؟

مساله مهم در ارائه سهام عدالت این است که سهام عدالت جاماندگان به چه کسانی تعلق میگیرد و ارزش سهام عدالت جاماندگان چقدر است؟ تعداد زیادی از مشمولانِ سهام عدالت تاکنون نتواسته‌اند برای دریافت سهام خود ثبت نام کنند. این مشمولان جاماندگان سهام عدالت شامل متولدین ده‌های 80 و 90 و خانواده‌های تحت پوشش حمایت هستند.

ارزش سهام عدالت افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و دو دهک اول درآمدی خانواده‌ی ایثارگران که تحت پوشش بنیاد شهید هستند، سهامی با مبلغ 10 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

مشمولان سهام عدالت جدید: سهام عدالت جاماندگان به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سجام سهام عدالت چیست

ثبت نام برای دریافت سهام عدالت به صورت کاملا اینترنتی و غیرحضوری انجام می‌شود. مشمولان سهام عدالت لازم است از طریق سامانه سجام برای دریافت کد بورسی خود اقدام کنند و سپس از طریق Samanese.ir نام‌نویسی سهام عدالت را انجام دهند. اگرچه همانطور که گفتیم، در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص ثبت نام جدید سهام عدالت ارائه نشده است.

سجام سهام عدالت چیست

اپلیکیشن سهام عدالت چیست

اپلیکیشن سهام عدالت که قابل دانلود از فروشگاه‌های دانلود اپ است، برنامه‌ای است که اطلاعات و وضعیت مشمولان سهام عدالت را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب، مشمولان بدون نیاز به مراجعه به بانک و دریافت پرینت تراکنش‌های بانکی، می‌توانند مبلغ واریز شده سهام و تاریخ آن را مشاهده کنند.

مشمولان می‌توانند در این برنامه کاربردی اطلاعاتی مانند شماره حساب تخصیص یافته برای واریز سود سهام، وضعیت سود، وضعیت واریزها و سابقه واریزها و غیره را مشاهده کنند.

اپلیکیشن سهام عدالت چیست

مفهوم سهام عدالت چیست و هدف از توزیع سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت همانطور که گفتیم یارانه‌ای است که دولت به مشمولان سهام عدالت واگذار کرده است و هدف طرح سهام عدالت، گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است. به این ترتیب می‌توان گفت هدف از سهام عدالت، فروش بخشی از سهام‌های شرکت‌های دولتی به قشرهای کم درآمد جامعه است.

مفهوم سهام عدالت چیست و هدف از توزیع سهام عدالت چیست؟

پرتفوی سهام عدالت چیست

پرتفوی، پورتفولیو یا سبد سرمایه‌گذاری اصطلاحی است که به مجموعه دارایی‌های مالی شخص از جمله سهام، اوراق بهادار، پول نقد و موارد مشابه اشاره دارد. پرتفوی به سرمایه‌گذار امکان می‌دهد تا با توجه به میزان تحمل ریسک، بهترین بازده یا سود را در سرمایه‌گذاری خود داشته باشد. پرتفوی می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد که برای مثال پرتفوی سهام عدالت نیز به مشمولانِ سهام عدالت اختصاص دارد.

پرتفوی سهام عدالت چیست

سهام عدالت چیست و چقدر است؟

خب حتما به عنوان مشمولان سهام عدالت می‌خواهید بدانید پول سهام عدالت چقدر است؟ سهام عدالت طرح دولتی برای توزیع عادلانه‌ی درآمدهای نفتی بین اقشار کم‌درامد جامعه است که در آن هر خانواده یک سهم به ارزش 500 هزار تومان دریافت می‌کند. البته این مبلغ به 532 هزار تومان افزایش پیدا کرد. این سهام سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی و خصوصی بود و سود آن نیز به صورت سالانه به سهامداران پرداخت می‌شود.

اما در حال حاضر چگونه بفهمیم ارزش سهام عدالت چقدر است؟ ارزش سهام عدالت به قیمت سهام شرکت‌های مربوط به آن بستگی دارد. این قیمت‌ها در بازار بورس و فرابورس مشخص می‌شوند و البته در طول زمان نیز متغیر خواهند بود.

سهام عدالت چیست و چقدر است؟

(جهت کسب اطلاعات در مورد کد بورس کالا: دریافت کد معاملاتی بازار بورس کالا کلیک کنید.)

مبلغ پرداختی سهام عدالت چقدر است؟

همانطور که گفتیم ارزش سهام عدالت در بازار بورس و فرابورس مشخص می‌شود و در طول زمان نیز تغییر خواهد کرد. برای مثال اگر می‌خواهید بدانید قیمت سهام عدالت پانصد هزار تومنی چقدر است، این قیمت را باید در روز مورد نظر خود بررسی کنید. در حال حاضر (تاریخ 19 بهمن 1402) ارزش سهام برای مشمولان سهام عدالت به صورت زیر است:

  • ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی: حدودا 9 میلیون و 415 هزار تومان
  • ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی: حدودا 10 میلیون و 480 هزار تومان

این قیمت‌ها متغیر است و می‌تواند در روزهای آتی بیشتر یا کمتر شود.

مشمولان سهام عدالت: آیا سهام عدالت متوفیان به بازماندگانشان تعلق می گیرد

حق سهام مشمولانِ سهام عدالت که فوت شده‌اند، به وراث آنها تعلق خواهد گرفت. برای انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه لازم است ابتدا پرونده فرد متوفی در سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه استعلام و ثبت شود.  اما مدارک لازم جهت تقسیم سهام عدالت وراث متوفیان مشمول چیست؟

برای استعلام و ثبت پرونده کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی مورد نیاز است و برای انتقال سهام فرد فوت شده به وراث، لازم است وراث به یکی از شعب کارگزاری فارابی مراجعه کرده و مدارکی از جمله تصویر کارت ملی و شناسنامه متوفی، تصویر کارت ملی و شناسنامه تمامی وراث، اصل یا تصویر گواهی انحصار وراثت و وصیت‌نامه رسمی متوفی (در صورت وجود) را ارائه دهند.

مشمولان سهام عدالت: آیا سهام عدالت متوفیان به بازماندگانشان تعلق می گیرد

(آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه.)

هزینه ثبت سهام عدالت متوفیان چقدر است

ثبت و پیگیری سهام عدالت متوفیان و انتقال آن به وراث بدون پرداخت وجه انجام می‌گیرد و مشمولان سهام عدالت فرد فوت شده نیازی به پرداخت هزینه ندارند. با این حال لازم به ذکر است کارمزدهای مربوطه از طریق شرکت سپرده‌گذاری از ارزش سهام عدالت متوفیان کسر خواهد شد.

سهام عدالت متوفیان به چه کسانی تعلق میگیرد

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، سهام عدالت فرد فوت شده به وراث او منتقل می‌شود اما این وراث چه کسانی هستند و سهام عدالت اموات به چه کسانی تعلق میگیرد؟ طبق قوانین مربوط به ارث، وراث به سه طبقه تقسیم می‌شوند که این طبقات هر کدام بر دیگری ارجحیت دارند؛ به این معنی که در صورت ارث بردن طبقه اول، طبقات بعدی از ارث بی‌بهره خواهند بود. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که سهام عدالت فوت شدگان به چه کسانی تعلق میگیرد.

  • طبقه اول وراث شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ها
  • طبقه دوم شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها
  • طبقه سوم شامل عمه‌ها، عموها، خاله‌ها، دایی‌ها و فرزندان آنها

به این ترتیب می‌توان گفت در صورتی که فرد فوت شده پدر، مادر یا فرزند داشته باشد، گروه‌های دیگر در دسته مشمولان سهام عدالت متوفی قرار نخواهند گرفت.

مشمولان جدید دریافت سهام عدالت: آیا به نوزادان تازه متولد شده سهام عدلت تعلق می گیرد؟

سوالی که برای خیلی از خانواده‌ها مطرح شده است، این است که آیا نوزادان نیز در دسته مشمولان سهام عدالت قرار می‌گیرند؟ اگرچه خبر افزایش سهام عدالت نوزادان به اشتباه منتشر شده است، مطابق ماده 11 قانون جوانی جمعیت، اعلام شده است که وزارت اقتصاد و دارایی باید مبلغی را برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی قابل معاوضه اختصاص دهد تا خانواده‌ها بتوانند با سرمایه‌گذاری در بورس برای فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت در حال حاضر ثبت نام نوزادان برای دریافت سهام عدالت امکان‌پذیر نیست.

مشمولان جدید دریافت سهام عدالت: آیا به نوزادان تازه متولد شده سهام عدلت تعلق می گیرد؟

مشمولان سهام عدالت: ثبت نام متقضیان جدید به چه صورت است

متقاضیان جدید سهام عدالت می‌‌توانند برای ثبت نام غیر حضوری در شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام کنند. به این ترتیب، مشمولان ثبت نام سهام عدالت، پس از اعلام رسمی دولت (هنوز زمان دقیقی اعلام نشده است) لازم است ابتدا فرایند ثبت نام در سامانه سجام را دنبال کنند و سپس برای ثبت نام به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به ادرس sahamedalat.ir مراجعه کنند.

برای ثبت نام سهام عدالت چقدر پول لازم است: اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که هزینه ثبت نام سهام عدالت چقدر است، باید اعلام کنیم که ثبت نام برای مشمولان سهام عدالت هزینه‌ای نخواهد داشت و کاملا به صورت رایگان انجام می‌شود.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت 10 میلیونی به چه کسانی تعلق می گیرد

مشمولانِ سهام عدالت 10 میلیونی شامل افراد زیر 18 سال، زنان باردار، بازنشستگان، کارگران و کشاورزان می‌شوند که شرایط لازم برای دریافت این سهام را دارند. بعلاوه باید اضافه کرد افراد کم‌درآمد جامعه نیز می‌توانند این سهام عدالت را دریافت کنند.

نحوه استعلام سهام عدالت: چگونه متوجه شویم به ما سهام عدالت تعلق گرفته است یا خیر؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند که مشمول سهام عدالت هستند یا خیر. به این منظور استعلام مشمولان سهام عدالت می‌تواند اطلاعات دقیقی به آنها بدهد. سامانه samanese.ir برای استعلام سهام عدالت طراحی شده و مشمولانِ سهام عدالت می‌توانند با ورود به این سامانه و ارائه اطلاعات خود، بررسی کنند که آیا مشمول دریافت این سهام هستند یا خیر و در صورت مشمول بودن، وضعیت برگه سهام خود را نیز مشاهده کنند.

نحوه استعلام سهام عدالت: چگونه متوجه شویم به ما سهام عدالت تعلق گرفته است یا خیر؟

نحوه پرداخت سود سهام عدالت چگونه است

اینطور که اعلام شده است، از آنجایی که شرکت‌های مختلف سود خود را به صورت تدریجی ارائه می‌کنند، زمان دقیقی برای پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت نمی‌توان اعلام کرد. اما حداقل سود سهام عدالت چقدر است؟ سود سهام عدالت برخی از سهامداران و مشمولان سهام عدالت بین یک تا دو میلیون است. البته حداقل این سود نیز 400 تا 600 هزار تومان اعلام شده است.

چگونه بفهمیم سود سهام عدالت ما چقدر است؟

مشمولان دریافت سود سهام عدالت بعضا این پرسش را مطرح می‌کنند که چگونه بفهمیم سهام عدالت چقدر است و چطور بفهمیم سهام عدالت چقدر است؟ مشمولان سود سهام عدالت می‌توانند برای اطلاع از اینکه مبلغ پرداختی سود سهام عدالت چقدر است، به سامانه‌ی Sahamedalat.ir رجوع کرده و با وارد کردن اطلاعات شخصی خود، نسبت به استعلام سود سهام عدالت خود اقدام کنند.

خرید و فروش سهام عدالت در بورس به چه صورت است

خیلی از مشمولان سهام عدالت بر این هدف هستند که سهام عدالت خود را در بازار بورس بفروشند یا برای خرید اقدام کنند. به همین خاطر برای بسیاری از افراد این پرسش مطرح می‌شود که ارزش سهام عدالت چقدر است برای فروش یا مبلغ خرید سهام عدالت چقدر است؟

سهام عدالت در ابتدای عرضه قابل خرید و فروش نبود اما پس از ده سال، این فرصت در اختیار سهامداران قرار گرفت تا به دو صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهام خود را به فروش برسانند. اما شرایط خرید و فروش سهام عدالت به چه صورت است؟

خرید و فروش سهام عدالت در بورس به چه صورت است

شرایط خرید و فروش سهام عدالت: سهام عدالت برای فروش چقدر است؟

همانطور که گفتیم در سالهای اولیه ارائه سهام عدالت به مشمولان، امکان خرید و فروش و مداخله در مدیریت آن برای سهامداران وجود نداشت. به این ترتیب، دارندگان سهام سود حاصل از سهام عدالت خود را به صورت سالانه دریافت می‌کردند. اما در چند سال اخیر، سهامداران و مشمولان سهام عدالت قادر هستند سهام عدالت خود را مدیریت کنند و برای خرید و فروش آن شخصا تصمیم‌گیری کنند.

فروش سهام عدالت مشمولان به صورت تدریجی است و در حال حاضر مشمولان تنها می‌توانند 30 درصد از دارایی سهام خود را به فروش برسانند. دو روش برای آزادسازی و فروش سهام عدالت وجود دارد که شامل روش مستقیم و غیر مستقیم می‌شود و در ادامه در خصوص هر کدام توضیحاتی خواهیم داد.

قیمت فروش سهام عدالت چقدر است: فروش سهام عدالت به صورت مستقیم

روش مستقیم فروش سهام عدالت تا حدی مشابه با معاملات فروش سهام در بورس است. در این حالت، مشمولان سهام عدالت می‌توانند در سامانه‌های معاملاتی به خرید و فروش سهام خود بپردازند. دو روش برای فروش سهام عدالت به صورت مستقیم وجود دارد.

در روش اول فرد می‌تواند از طریق کارگزاری‌ها اقدام کند که لازم است ابتدا در کارگزاری مورد نظر ثبت نام کند. روش دوم نیز، فروش سهام عدالت از طریق وکالت است که در این صورت فرد وکالت فروش سهام عدالت خود را به کارگزاری مورد نظر خود واگذار می‌کند و کارمزد نیز از حساب فرد کسر می‌شود.

(5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!)

قیمت فروش سهام عدالت چقدر است: فروش سهام عدالت به صورت مستقیم

قیمت فروش سهام عدالت چقدر است: فروش سهام عدالت به صورت غیر مستقیم

مشمولان سهام عدالت که بازار بورس و فعالیت در آن اشنایی ندارند می‌توانند برای فروش سهام عدالت خود به روش غیر مستقیم اقدام کنند. در این روش فرد مسئولیت فروش سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کند.

شرکت های واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت کدامند

شرکت‌هایی که برای توزیع سهام عدالت در نظر گرفته شده‌اند، عموما شرکت‌های دولتی و یا شرکت‌هایی هستند که قبلا متعلق به دولت بوده‌اند و سپس به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. این شرکت‌ها با هدف افزایش رقابت و شفافیت، بهبود عملکرد و توسعه بازار سرمایه‌گذاری عمومی به توزیع سهام عدالت در میان مشمولان سهام عدالت می‌پردازند. به این ترتیب افراد می‌توانند سهام این شرکت‌ها را خریداری کرده و به عنوان سهامدار در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند.

شرکت های واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت کدامند

آزادسازی سهام عدالت چگونه است

همانطور که گفتیم، در سال‌های اخیر مشمولانِ سهام عدالت قادر هستند نسبت به خرید و فروش سهام عدالت خود اقدام کنند. به این ترتیب می‌توان گفت، آزادسازی سهام عدالت به معنای در دست گرفتن اختیارات سهام و خارج کردن آن از دست سازمان خصوصی سازی است.

برای آزادسازی سهام عدالت افراد می‌توانند به وب سایت samanese.ir رجوع کرده و با وارد کردن کد ملی و پاسخ به سوالات امنیتی، وارد حساب سهام عدالت خود شوند و در ادامه پس از تایید اطلاعات شخصی روش آزادسازی آن را انتخاب کنند که شامل دو روش مستقیم و غیر مستقیم است که پیشتر در مورد آن توضیح دادیم.

شرایط دریافت وام سهام عدالت چگونه است

از سال 1399 که امکان آزادسازی و فروش سهام عدالت در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار گرفت، دریافت وام سهام عدالت و کارت اعتباری مرتبط با آن نیز امکان‌پذیر شد. اما وام سهام عدالت به چه کسانی تعلق میگیرد؟ سهام عدالت از ابتدا برای افراد کم درامد تخصیص داده شد و در چند سال اخیر امکانات جدیدی برای دارندگان این سهام در نظر گرفته شده که از جمله‌ی آن می‌توان به دریافت تسهیلات و کارت اعتباری سهام عدالت اشاره کرد.

به این صورت هر فرد دارای سهام عدالت می‌تواند تا میزان 50 درصد از سهام خود را به عنوان وام دریافت کند و درخواست کارت اعتباری کند. این وام به کسانی اعطا می‌شود که دارای سهام حداقل 500 هزار تومان و حداکثر 1 میلیون تومان باشند. برای دریافت وام سهام عدالت لازم است سهامداران در سامانه سجام ثبت نام کنند.

سهام عدالت مددجویان بهزیستی چقدر است

به مددجویان بهزیستی و معلولین نیز سهام عدالت تعلق می‌گیرد. اما در پاسخ به این سوال که ارزش سهام عدالت بهزیستی چقدر است یا سهام عدالت معلولین چقدر است، باید گفت که ارزش سهام این افراد بر اساس شرایط ویژه هر فرد مشخص می‌شود که مشمولان سهام عدالت بهزیستی می‌توانند از طریق سازمان بهزیستی محل زندگی خود در این مورد اطلاعات بیشتر کسب کنند.

سود سهام عدالت مشمولان بهزیستی نیز با توجه به مقدار اولیه سهام آنها ارائه می‌شود که شامل وضعیت اقتصادی و اجتماعی فرد، نیازها و غیره می‌شود.

سهام عدالت مددجویان بهزیستی چقدر است

سهام عدالت افراد تحت پوشش کمیته امداد چقدر است

امکان ارائه‌ی اطلاعات دقیق در خصوص اینکه سهام عدالت کمیته امداد امام خمینی چقدر است وجود ندارد. با این حال مشمولان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند برای بررسی میزان سهام خود روش‌های گفته شده در این مطلب را دنبال کنند.

عیدی سهام عدالت به چه کسانی تعلق میگیرد

عیدی سهام عدالت مبلغی است که به صورت سالانه به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی اعطا می‌شود که شرایط خاصی دارند. این عیدی مشمولان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد معمولا از طریق این کمیته تعیین می‌شود.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت به چه سنی تعلق میگیرد

مشمولانِ سهام عدالت گروه‌های کم درآمد جامعه هستند که به واسطه این سهام می‌توانند از منافع آن برخوردار شوند. افراد با درآمد کمتر و شرایط اقتصادی ضعیف‌تر در دسته مشمولان واریز مبلغ سهام عدالت قرار دارند اما فاکتورهایی مانند تعداد افراد خانواده، مسکن، آموزش و غیره نیز در تخصیص سهام عدالت موثر است.

به طور کلی می‌توان گفت برنامه واگذاری سهام عدالت برای افراد زیر 55 سال است اما در این خصوص می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنید.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت به چه سنی تعلق میگیرد

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت به چه دهک هایی تعلق میگیرد

مشمولان سهام عدالت به دهک‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. دهک اول: افراد با درآمد کمتر از حداکثر مجاز
  2. دهک دوم: افراد با درامد کمتر از حداقل مجاز
  3. دهک سوم: افراد دهک اول که درآمد آنها افزایش یافته است
  4. دهک چهارم: افراد دهک دوم که درآمد آنها کاهش یافته است.
  5. دهک پنجم: افرادی که در دهک سوم قرار داشتند و درآمد آنها کاهش یافته است.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت مشمولان چه شد؟

در این مطلب توضیح دادیم که واریز سهام عدالت به چه کسانی تعلق میگیرد و مشمولان سهام عدالت جدید چه کسانی هستند. بعلاوه توضیح دادیم سهام عدالت فوتی ها چقدر است و وراث چگونه می‌توانند برای دریافت این سهام و یا انتقال آن اقدام کنند.

در انتهای مطلب این نکته را بیان می‌کنیم که افراد مشمول دریافت سهام عدالت جدید، باید تا زمان اعلام ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت منتظر بمانند و با شروع ثبت نام می‌توانند برای دریافت سهام اقدام کنند.

مشمولان سهام عدالت: سهام عدالت مشمولان چه شد؟

مقالات مرتبط

نظرات