بیمه شخص ثالث چیست: معرفی مهم‌ترین پوشش‌های بیمه شخص ثالث

از میان تمام بیمه های موجود برای خودرو، بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری و ضروری است که دارندگان وسایل نقلیه قبل از هرگونه استفاده از خودرو باید آن را تهیه کنند. تمام وسایل نقلیه اعم از خودرو های سواری، موتور سیکلت ها و اتوبوس ها در کنار مدارک مالکیت خود باید بیمه شخص ثالث را داشته باشند. در این مطلب از اینوستو ما به معرفی جزئیات این بیمه اجباری خودرو می پردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث نوعی بیمه‌ی اجباری برای وسایل نقلیه است که تمام دارندگان خودرو باید نسبت به خرید آن اقدام کنند. این بیمه خسارت‌های جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث را در حوادث رانندگی پشتیبانی می‌کند. تمام وسایل نقلیه‌ی موتوری از جمله خودروها و موتور سیکلت‌ها ملزم به خرید بیمه‌ی شخص ثالث هستند و اجباری بودن این نوع بیمه، آن را به یکی از پرفروش‌ترین بیمه‌های مسئولیت تبدیل کرده است.

بیمه شخص ثالث چیست؟

مزایای بیمه شخص ثالث

همانطور که گفتیم بیمه‌ی شخصِ ثالث یک بیمه‌ی اجباری برای دارندگان وسایل نقلیه است و در هر صورت همه‌ی رانندگان باید برای خودروی خود این بیمه را تهیه کنند. با این حال بررسی مزایا بیمه شخص ثالث نیز می‌تواند مهم باشد. در ادامه به برخی از مزایای این نوع بیمه اشاره می‌کنیم.

مزایا بیمه شخصِ ثالث: 1. پوشش هزینه‌ها

یکی از مزایای مهم این نوع بیمه خودرو این است که دیگر لازم نیست افراد در زمان تصادفات و حوادث رانندگی نگران هزینه‌های مربوط به درمان یا فوت فرد آسیب‌دیده باشند زیرا این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان یا دیه افراد فوت شده را پرداخت می‌کند.

مزایا بیمه شخص ثالث: 2. نرخ ثابت بیمه

نکته‌ی مهم دیگری که در مورد بیمه شخصِ ثالث وجود دارد این است که بر خلاف بیمه‌ی بدنه، این نوع بیمه نرخ ثابتی دارد. در واقع فرقی نمی‌کند فرد از کدام شرکت بیمه برای خرید بیمه‌ی شخص ثالث خودروی خود اقدام کند زیرا در هر صورت نرخ ثابت و مشخص است. با این حال اگر بخواهید سقف تعهدات شرکت بیمه بیشتر باشد، می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر از نرخ ثابت، سقف تعهدات را افزایش دهید.

مزایا بیمه شخص ثالث: 3. نرخ بیمه بدون در نظر گرفتن نوع خودرو

از دیگر مزایا بیمه شخص ثالث می‌توان به ثابت بودن قیمت بیمه علیرغم نوع مدل خودرو اشاره کرد. در واقع فاکتورهایی مانند مدل ماشین، شرکت سازنده، سال ساخت، کارکرد و غیره در قیمت بیمه‌ی شخص ثالث آن تاثیری ندارد و هزینه‌ی بیمه در تمام شرایط یکسان در نظر گرفته شده است.

(اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بیمه های عمر داشته باشید به مقاله معرفی کامل مزایا و پوشش انواع بیمه عمر مراجعه فرمایید.)

نداشتن بیمه شخص ثالث چه عواقبی دارد؟

مزایا بیمه شخصِ ثالث: 4. استفاده از تخفیفات بیمه

اگر بیمه‌گذار در چند سال گذشته هیچ‌گونه خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکرده باشد، مشمول دریافت تخفیف بیمه شخص ثالث خواهد شد. در سال‌های اولیه بیمه، این تخفیف درصد کمی است اما با گذشت 9 سال بدون دریافت خسارت، سقف تخفیف می‌تواند به 45 درصد نیز برسد.

معایب بیمه شخص ثالث

اگرچه مزایا بیمه شخصِ ثالث متعدد است اما این نوع بیمه خودرو بدون عیب نیز نیست. در ادامه به معرفی برخی از معایب بیمه‌ی شخص ثالث ماشین می‌پردازیم.

معایب بیمه شخص ثالث ماشین: 1. اجباری بودن

یکی از مهم‌ترین معایب این نوع بیمه، اجباری بودن آن است. اگرچه اجباری بودن بیمه شخص ثالث در بین عموم پذیرفته شده است و مزایای متعددی هم برای افراد در برابر تصادفات و خسارت‌ها دارد.

معایب بیمه شخص ثالث ماشین: 2. پرداخت حق بیمه سالانه

دارندگان خودرو ملزم به پرداخت حق بیمه به صورت سالانه هستند اما از آن فقط می‌توانند در زمان تصادفات و خسارات جاده‌ای استفاده کنند. به این ترتیب بیمه فقط در صورت وقوع حادثه و خسارت مبلغی را به شخص ثالث و آسیب‌دیده پرداخت می‌کند. بعلاوه اینکه این بیمه فقط خساراتی که به فرد آسیب‌دیده در تصادف وارد شده را تقبل می‌کند و به فرد بیمه شده خسارتی پرداخت نخواهد کرد.

معایب بیمِه شخص ثالث ماشین: 3. قیمت بیمه بسته به کاربری خودرو

نوع کاربری ماشین نیز بر قیمت بیمه شخص ثالث موثر است. به این صورت می‌توان گفت هرچه کاربری ماشین طوری باشد که احتمال آسیب بیشتر باشد، هزینه‌ی بیمه بیشتر خواهد بود. برای مثال تاکسی‌ها و خودروهای فعال در مراکز آموزش راهنمایی و رانندگی حق بیمه‌ی بیشتری می‌پردازند.

(بعد از خرید خودرو معمولا نیاز به استعلام بیمه خودرو دارید جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله استعلام بیمه خودرو : معرفی انواع روش های استعلام بیمه خودرو مراجعه فرمایید.)

 قیمت بیمه شخص ثالث به چه چیزهایی بستگی دارد؟

انواع بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بین‌المللی فقط خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد که در خارج از کشور اتفاق افتاده و از آنجایی که افراد کمی از این نوع بیمه خودرو استفاده می‌کنند، شرکت‌های بیمه معدودی آن را ارائه می‌دهند.

بیمه شخصِ ثالث خودرو شامل دو نوع عادی و بین‌المللی می‌شود. بیمه‌ی عادی بیمه‌ای است که همه‌ی دارندگان خودرو ملزم به خرید آن هستند. اما افرادی که با اتومبیل خود به سفرهای خارجی می‌روند باید برای خرید بیمه شخص ثالث بین‌المللی اقدام کنند.

نگاهی بر تاریخچه بیمه شخص ثالث

بیمه شخصِ ثالث یا “بیمه اجباری، مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث” در دی ماه سال 1348 در مجلس شورای ملی تصویب شد. سپس در بهمن سال 1348 مجلس سنا آن را تصویب نموده و از سال بعد نیز به اجرا درآمد.

اشخاص ثالث در بیمه شخص ثالث چه کسانی هستند؟

در بیمه‌ی شخصِ ثالث از سه شخص صحبت می‌شود:

  • شخص اول: مالک خودرو یا همان بیمه‌گذار
  • شخص ثانی: شرکت بیمه یا بیمه‌گر که با دریافت حق بیمه متعهد به پرداخت خسارت به بیمه‌گذار می‌شود.
  • شخص ثالث: افراد زیان دیده در تصادفات و حوادث رانندگی (فردی به جز راننده)

بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارت به اموال افرادی که در حادثه تصادف زیان مالی و جانی دیده‌اند را پرداخت می‌کند. راننده ماشین نیز در صورت آسیب‌دیدن می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده (شاخه‌ای از بیمه‌ی شخصِ ثالث) استفاده کند. البته بیمه‌ی حوادث راننده فقط زیان‌های جانی را پوشش می‌دهد و زیان‌های مالی راننده را تقبل نخواهد کرد.

(شاید برای شما هم سوال باشد که بیمه وسایل نقلیه چیست؟ و انواع آن کدام است جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.)

اجباری بود بیمه شخص ثالث برای تمام خودرو ها

معرفی پوشش‌های اصلی بیمه شخص ثالث

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، افراد ممکن است در حوادث رانندگی خسارت جانی یا مالی ببینند. در ادامه در خصوص پوشش‌های اصلی بیمه شخصِ ثالث به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

خسارت مالی

خسارت‌های مالی می‌تواند شامل خسارت به خودروی فرد ثالث شود. در واقع فردی که خسارت دیده از بیمه‌ی شخص ثالث راننده مقصر برای پرداخت هزینه‌های خسارت خود استفاده خواهد کرد و این هزینه‌ها را از بیمه‌گر دریافت می‌کند.

خسارت جانی

خسارت جانی شامل مواردی مانند از کارافتادگی‌های کلی یا جزئی، شکستگی‌ها، نقص عضو، فوت و هزینه‌ی معالجه شخص ثالث می‌شود. اگر در یک حادثه رانندگی، فردی دچار خسارت جانی شود، هزینه‌ی درمانی او توسط بیمه شخص ثالث فرد مقصر پرداخت می‌شود و اگر فرد در تصادف فوت کند، دیه‌ی کامل به خانواده‌ی متوفی پرداخت می‌شود.

پوشش حوادث راننده

در سال‌های گذشته بیمه‌ی شخص ثالث فقط از خسارت‌های جانی و مالی سرنشینان حمایت می‌کرد و راننده نمی‌توانست از آن استفاده کند. اما از سال 1395 به بیمه‌نامه شخص ثالث، پوشش حوادث راننده نیز افزوده شد تا در صورت آسیب دیدن راننده، او نیز بتواند تحت پوشش بیمه خودروی خود قرار گیرد. البته این مساله به شرطی است که راننده دارای گواهینامه‌ی معتبر و متناسب با خودرو باشد. با این حال سقف پوشش حوادث راننده کمتر از سایر افراد آسیب‌دیده است و مبلغ دیه فوت نیز طبق ماه‌های غیرحرام محاسبه خواهد شد.

معرفی پوشش‌های اصلی بیمه شخص ثالث

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

برای محاسبه‌ی قیمت بیمه شخص ثالث خودرو فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته و هر کدام را بررسی می‌کنیم.

نحوه محاسبه قیمت بیمه‌ی شخص ثالث: 1. تعیین حق بیمه پایه توسط بیمه مرکزی

در مورد خودروهای بارکش نیز محاسبه‌ی حق بیمه بر اساس ظرفیت بار آن انجام می‌شود. طبق قوانین، خودروهای با ظرفیت بار کمتر از 3 تن، ظرفیت بار بین 3 تا 5 تن، ظرفیت بین 5 تا 10 تن، ظرفیت بار بین 10 تا 20 تن و در نهایت خودروهایی با ظرفیت بار بالای 20 تن حق بیمه‌ی متفاوتی خواهند داشت.

سازمان بیمه‌ی مرکزی برای تعیین میزان حق قیمت بیمه‌ی شخص ثالث دو عامل را در نظر می‌گیرد:

  • نرخ دیه کامل انسان در ماه حرام

نرخ دیه توسط قوه‌ قضاییه تعیین می‌شود که در سال 1402 معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان در ماه‌های حرام و در سایر ماه‌ها 900 میلیون تومان بود. لازم به ذکر است ماه‌های حرام شامل ماه‌های ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب می‌شود. در سال 1403 نیز نرخ دیه برای ماه‌های حرام 1 میلیارد و 600 میلیون تومان و برای ماه‌های غیرحرام 1 میلیارد و 200 میلیون تومان تعیین شده است.

  • تعداد سیلندر در خودروهای سواری و موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش

حق بیمه‌ی خودروهای سواری بر اساس تعداد سیلندر آنها انجام می‌شود. به این ترتیب خودروهای کمتر از 4 سیلندر، خودروهای 4 سیلندر و خودروهای بالای 4 سیلندر حق بیمِه شخص ثالث متفاوتی دارند. حق بیمه‌ی موتور سیکلت‌ها نیز بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. به این صورت که موتورسیکلت‌های کمتر از 250 سی‌سی، بین 250 تا 450 سی‌سی و بالای 450 سی‌سی هر کدام حق بیمه‌ی شخص ثالث متفاوتی دارند.

(وقتی می خواهید خودرو و اموال یا حتی خودتون رو بیمه کنید حتما مقاله معرفی اصطلاحات بیمه: 120 مورد از اصطلاحات کاربردی و مهم بیمه که باید آنرا بدانید! می تونه کمکتون کنه.)

اشخاص ثالث در بیمه شخص ثالث چه کسانی هستند؟

نحوه محاسبه قیمت بیمِه شخص ثالث: 2. میزان پوشش مالی بیمه ثالث

اگرچه بیمه‌ی مرکزی هر سال کمترین و بیشترین پوشش مالی بیمه‌ی شخص ثالث را مشخص می‌کند اما بیمه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل با پرداخت هزینه‌ای بیشتر از پوشش مالی بیشتری برخوردار شوند. حداقل حق بیمه شخص ثالث هر ساله بر اساس 2.5 درصد دیه‌ی ماه‌های حرام محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت بیمِه شخص ثالث: 3. نوع کاربری خودرو

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعیین حق بیمه شخص ثالث برای دارندگان خودرو، نوع کاربری خودرو است. نوع کاربری ماشین در واقع میزان ریسک آن را برای شرکت بیمه مشخص می‌کند بنابراین خودروهای مختلف با کاربری متفاوت، شرایط مختلفی دارند و حق بیمه‌ی آنها نیز متفاوت است. برای مثال خودروهایی که تردد بالاتری دارند (مانند تاکسی‌ها یا ماشین‌های آموزش رانندگی) که احتمال خطر یا خطای راننده در آنها بیشتر است و همینطور خودروهایی مانند امبولانس، ماشین‌های بارکش، خودروهای سازمانی، ماشین‌های اتش‌نشانی، تراکتور، کامیون و غیره، حق بیمه بیشتری باید بپردازند.

نحوه محاسبه قیمت بیمِه شخص ثالث: 4. تخفیف عدم خسارت

لازم به ذکر است بر اساس قوانین جدید سازمان بیمه، اگر خسارتی به خودرو وارد شود و راننده از بیمه شخصِ ثالث آن استفاده کند، تخفیفات بیمه‌گذار از بین نمی‌رود و فقط به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند.

اگر بیمه‌گذار در سال‌های بیمه اتومبیل خود از آن استفاده نکرده باشد، می‌تواند از مزایای تخفیف عدم خسارت در طول یکسال قرارداد بیمه استفاده کند. این میزان تخفیف برای بیمِه شخص ثالث بر اساس تعداد سال‌هایی تعیین می‌شود که بیمه‌گذار از بیمه استفاده نکرده است و برای تمدید بیمه هر چه تعداد این سال‌ها بیشتر باشد، تخفیف نیز بیشتر خواهد بود.

نحوه محاسبه قیمت بیمِه شخص ثالث: 5. جریمه دیرکرد بیمه

از آنجایی که خرید بیمه شخص ثالث ماشین اجباری است، در صورت پایان یافتن مدت اعتبار و عدم تمدید به موقع آن، راننده ملزم به پرداخت حق بیمه‌ی بیشتری خواهد بود. البته اگر در زمان دیرکرد پرداخت حق بیمه، خودروی مورد نظر در پارکینگ نیروی انتظامی باشد، این دیرکرد بخشیده خواهد شد و مالک خودرو می‌تواند با ارائه‌ی مدرک به شرکت بیمه از پرداخت جریمه معاف شود.

نکته‌ی مهم دیگر این است که این جریمه‌ی دیرکرد با توجه به نوع خودرو و تعداد سیلندرها نیز متفاوت است. مبلغ جریمه‌ی دیرکرد بیمه‌ی شخص ثالث حداکثر برای 365 روز در نظر گرفته می‌شود؛ بدین معنا که فرقی نمی‌کند یک سال دیرکرد داشته باشد یا چند سال و حداکثر یک سال به عنوان دیرکرد محاسبه خواهد شد.

هزینه های پرداخت شده برای درمان توسط بیمه شخص ثالث چقدر است؟

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخصِ ثالث: 6. تخفیف شرکت‌های بیمه

در برخی موارد سیاست‌های جذب مشتری شرکت‌های بیمه به گونه‌ای است که برای ترغیب مشتریان به خرید بیمه، برای خدمات خود تخفیف در نظر می‌گیرند.

همانطور که گفتیم بیمه مرکزی هر ساله کمترین و بیشترین میزان حق بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کند. با این حال شرکت‌های بیمه می‌توانند این مبلغ حق بیمه را بر اساس سیاست‌ها یا خدمات خود تعیین کنند. بنابراین ممکن است این حق بیمه بین شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت باشد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخصِ ثالث: 7. مدت اعتبار بیمه‌نامه

بیمه‌نامه شخص ثالث معمولا به صورت کوتاه مدت یا بلندمدت قابل خریداری است. خرید بیمه به صورت سالانه مقرون‌به‌صرفه‌ترین حالت است اما بیمه‌گذاران می‌توانند بیمه‌نامه کوتاه مدت یا چند روزه را نیز با توجه به شرایط فعلی خود تهیه کنند. البته بیمه‌های شخص ثالث کوتاه مدت نسبت به بیمه‌ی بلند مدت ریسک بیشتری برای شرکت‌های بیمه دارند و به همین خاطر قیمت بیمه‌نامه‌ی کوتاه مدت سه ماهه معمولا بیشتر از یک چهارم قیمت بیمه‌نامه‌ی یکساله است.

شرایط بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت چیست؟

همانطور که گفتیم بیمه‌گذاران می‌توانند برای خودروی خود بیمِه شخص ثالث کوتاه مدت تهیه کنند. با این حال این کار مستلزم شرایط خاصی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • نرخ حق بیمِه برای بیمه‌های کوتاه مدت شخص ثالث بر اساس جدول تعرفه‌های کوتاه مدت محاسبه می‌شود و روزشمار نیست.
  • نرخ بیمه‌های کوتاه مدت خودرو از بیمه‌ی یکساله 5 تا 10 درصد بیشتر است.
  • اگر سابقه‌ی بیمه‌ی کوتاه مدت تمدیدشده کمتر از 270 روز باشد، برای آن تخفیف عدم خسارت انجام نمی‌شود و یا حداکثر به اندازه‌ی تخفیف مندرج در بیمه‌نامه خواهد بود.

(این روزها در بین بیمه های موجود درمانی اسم بیمه SOS زیاد شنیده می شود اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این که بیمه SOS چیست؟ داشته باشید کلیک کنید.)

کدام شرکت های بیمه ای بیمه شخص ثالث را ارائه می دهند؟

سقف خسارت بیمه شخص ثالث چقدر است؟

سقف بیمه شخص ثالث در سال 1403 معادل 800 میلیون تومان اعلام شده است و این حداکثر تعهد مالی برای جبران خسارت‌ها تحت پوشش بیمه است. به طور معمول بیمه‌گذار از این حداقل پوشش مالی بهره‌مند می‌شود و باقی خسارت‌ها را خود بیمه‌گذار باید پرداخت نماید.

همانطور که گفتیم سقف تعهدات بیمِه شخص ثالث را بیمه مرکزی مشخص می‌کند اما لازم است بدانید سقف تعهدات مالی و جانی این بیمه یکسان نیست و با توجه به نرخ دیه مصوب در هر سال تعیین می‌شود. به طور کلی حداقل میزان پوشش مالی بیمه‌های شخصِ ثالث به اندازه‌ی 2.5 درصد از نرخ دیه‌ی ماه‌های حرام است.

با این حال بیمه‌گذاران با پرداخت حق بیمه‌ی بیشتر می‌تواند از پوشش بیمه‌ی بیشتر هم برخوردار شوند.

هزینه افزایش سقف خسارت چقدر است؟

بیمه‌گذارانی که می‌خواهند تعهدات مالی پوشش بیمه خود را افزایش دهند، می‌توانند برای این کار الحاقیه بیمه خودرو دریافت کنند. انتخاب تعهدات مالی بیشتر می‌توان سقف پوشش خسارت بیمه شخص ثالث را افزایش داد تا در صورت ایجاد تصادف و وارد شدن خسارت، بیمه حمایت بیشتری از فرد داشته باشد.

روش‌های انتقال بیمه شخص ثالث

اگر تصمیم به انتقال بیمه‌ی شخص ثالث دارید، برای اینکار روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

تمدید بیمه شخصِ ثالث با شرکت دیگر

برخی مواقع ممکن است بیمه‌گذاران به دلایلی مانند راضی نبودن از خدمات یک شرکت بیمه، بخواهند از یک شرکت بیمه‌ی دیگر بیمه‌ی شخص ثالث تهیه کنند. در این صورت کافی است بیمه‌گذار برای تمدید بیمه‌ی خود به یک شرکت دیگر مراجعه کند و مدارک لازم را ارائه دهد. البته جای نگرانی در خصوص تخفیفات بیمه نیست چرا که تمامی سوابق بیمه‌ی فرد و سال‌های تخفیف آن نیز منتقل خواهد شد.

حق بیمه شخص ثالث خودورو هایی با قیمت متنوع چقدر است

انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

لزومی ندارد بیمه شخص ثالث به نام صاحب ماشین باشد و می‌توان بدون تغییر مشخصات بیمه‌نامه آن را به دیگری ارائه داد و مشکلی نیز متوجه مالک قبلی نخواهد شد. البته لازم به ذکر است تخفیفات عدم خسارت به همراه بیمه‌نامه به مالک جدید منتقل نمی‌شود.

برخلاف بیمه بدنه‌ی خودرو که قابل انتقال به دیگری نیست، بیمه‌ی شخص ثالث را می‌توان به فرد دیگری منتقل کرد. این بدان خاطر است که بیمِه شخصِ ثالث خودرو محور است و در زمان فروش خودرو، این بیمه به صورت خودکار به مالک جدید منتقل می‌شود. در این صورت یک الحاقیه به بیمه‌نامه اضافه می‌شود که نشان‌دهنده‌ی انتقال بیمه از مالکی به مالک دیگر خواهد بود.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

نکته‌ی مهم دیگر در خصوص بیمه‌های شخص ثالث این است که می‌توان تخفیفات عدم خسارت آنها را منتقل کرد. اگر بیمه‌گذار بخواهد می‌تواند بیمِه شخص ثالث خودروی خود را در دو صورت به دیگری منتقل کند:

  • فروش خودروی قبلی و خرید ماشین جدید؛ در این خصوص باید خودروها مشابه باشند برای مثال بیمه خودروی سواری به خودروی سواری دیگر منتقل می‌شود و نه به خودروهای بارکش
  • انتقال بیمه به یکی از اعضای درجه یک خانواده اعم از والدین، همسر یا فرزندان

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

نکات انتقال بیمه شخص ثالث

اگر تصمیم دارید بیمه شخص ثالث اتومبیل خود را انتقال دهید باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  • سند مالکیت خودرو باید منتقل شده باشد و ارائه‌ی وکالت‌نامه، قولنامه و وکالت کاری برای آن قابل‌قبول نیست.
  • برای انتقال تخفیف عدم خسارت باید هر دو خودرو در دسته‌بندی یکسان قرار داشته باشند. برای مثال نمی‌توان بیمه‌ی شخص ثالث خودروی سواری را به موتورسیکلت یا ماشین‌های باربر منتقل کرد.
  • مالک خودروی قبلی، جدید و مالک بیمه‌نامه باید یک نفر باشد و یا مالک جدید یکی از اعضای درجه‌ی یک خانواده مالک قبلی باشد؛ یعنی پدر، مادر، همسر یا فرزندان
  • مراحل انتقال تخفیف بیمه‌نامه باید در زمان تمدید بیمه‌نامه انجام شود.
  • در صورت انقضای اعتبار بیمه‌نامه امکان انتقال تخفیف وجود ندارد بنابراین پیش از اتمام اعتبار باید برای این کار اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث

برای انتقال بیمه شخصِ ثالث خودرو به خودروی دیگر لازم است متقاضی مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

  • تصویر یا کپی بیمه‌نامه قبلی
  • سند خودروی جدید
  • اصل برگه‌ی اسقاط خودرو
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه قبلی
  • تقاضانامه‌ی کتبی بیمه‌گزار
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار

بیمه شخص ثالث بین المللی چیست؟

بهترین روش تمدید بیمه شخص ثالث چیست؟

 اگر بخواهید به هر دلیلی بیمه‌نامه‌ی شخص ثالت ماشین خود را در شرکت بیمه‌ی دیگری باز کنید، باید همین روند را دنبال کنید و مدارک لازم را به شرکت جدید ارائه دهید. بعلاوه اینکه با این کار تخفیفات قبلی بیمه‌ از بین نخواهد رفت و به بیمه‌ی جدید منتقل خواهد شد.

اگر نسبت به خرید بیمه شخص ثالث اقدام کرده‌اید باید بدانید این بیمه‌نامه از ساعت 12 بامداد فردای خرید بیمه‌نامه اعتبار دارد تا بامداد روز سررسید که اعتبار آن به پایان می‌رسد. بنابراین اگر قصد تمدید آن را دارید، باید یک هفته قبل از پایان اعتبار بیمه‌نامه اقدام کنید. البته تمدید یک هفته زودتر بیمه‌نامه به معنای از دست رفتن یک هفته از بیمه‌ی قبلی نیست و بیمه‌ی جدید پس از اتمام بیمه‌ی قبلی استفاده می‌شود.

نداشتن بیمه شخص ثالث چه عواقبی دارد؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، خرید بیمه شخصِ ثالث برای تمام دارندگان خودرو و رانندگان اجباری است. اما اگر فردی برای اتومبیل خود بیمه تهیه نکند چطور؟ خب باید بگوییم این کار جرم است و برای خودروهای فاقد بیمه‌ی شخصِ ثالث مجازات در نظر گرفته می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرداخت جریمه نقدی: رانندگانی که خودروی انها فاقد بیمه باشد باید بین 1 تا 3 میلیون ریال جریمه پرداخت نمایند.
  • محرومیت از رانندگی: راننده‌ی خاطی به مدت 1 تا 3 ماه حق رانندگی نخواهد داشت.
  • توقیف خودرو: خودروی فاقد بیمه‌ی شخصِ ثالث توقیف شده و تا زمان ارائه‌ی بیمه‌نامه در پارکینگ نیروی انتظامی خواهد بود.

معرفی شرکت‌های ارائه دهنده بیمه شخص ثالث

شرکت‌های بیمه‌ی مختلفی خدمات بیمه شخصِ ثالث را به رانندگان ارائه می‌دهند که بیمه‌گذاران می‌توانند بر اساس اولویت‌های خود به این مراکز مراجعه کنند. البته همانطور که گفتیم اگرچه حق بیمه مربوط به این نوع بیمه‌ی خودرو ثابت است اما ممکن است نرخ حق بیمه در برخی شرکت‌ها کمتر باشد و یا تخفیفاتی در نظر بگیرند. با این حال در انتخاب یک شرکت بیمه به سقف پوشش‌ها و کیفیت ارائه‌ی خدمات آنها توجه کافی داشته باشید.

(از بیمه های مهم و ضروری این روزها می توان به بیمه آتش سوزی اشاره کرد جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بیمه آتش سوزی چیست: معرفی انواع پوشش بیمه آتش سوزی + نحوه خرید مراجعه فرمایید.)

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث چقدر است؟

آیا بیمه‌ی شخص ثالث شامل آتش‌سوزی می‌شود؟

بله. بیمه‌ی شخص ثالث تمام خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را تا سقف تعهدات خود در بیمه‌نامه جبران می‌کند. این خسارات شامل مواردی همچون تصادفات، واژگونی، آتش‌سوزی و انفجار نیز می‌شود.

آیا بیمه شخص ثالث دیه‌ی جنین را پرداخت می‌کند؟

بله اگر در هر گونه تصادف یا خسارت، افراد چه کهنسال، میانسال، کودک و غیره آسیب ببینند، به آنها دیه پرداخت خواهد شد. همچنین به جنین از دست رفته در تصادفات نیز دیه پرداخت می‌شود.

اگر تخفیفات بیمه شخصِ ثالث منتقل نشود از بین می‌رود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. بیمه‌گذاران می‌توانند در هر زمانی که مطلع شوند، برای انتقال تخفیف بیمه خود اقدام کنند.

در صورت اتمام اعتبار گواهی‌نامه آیا شرکت بیمه خسارتی برای بیمه شخصِ ثالث پرداخت می‌کند؟

بله. در صورتی که در زمان تصادفات و حوادث گواهی‌نامه‌ی فرد اعتبار نداشته باشد، باز هم شرکت بیمه خسارت پرداخت خواهد کرد و پایان اعتبار گواهی‌نامه را به منزله‌ی نداشتن بیمه‌نامه در نظر نمی‌گیرد.

آیا امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخصِ ثالث به خودروی اعضای خانواده میسر است؟

بله. طبق تبصره‌ی 6 قانون بیمه شخصِ ثالث، اگر مالک خودرو آن را به اعضای خود بفروشد، می‌تواند تخفیفات عدم خسارت آن را به این افراد (همسر، والدین یا فرزندان) منتقل کند.

آیا امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخصِ ثالث به خودروی اعضای خانواده میسر است؟

مقالات مرتبط

نظرات