خرید ربع سکه از بورس کالا: شرایط + نحوه خرید و تحویل ربع سکه

سرمایه‌گذاری روی طلا یکی از محبوب‌ترین و البته هوشمندانه‌ترین مدل‌های سرمایه‌گذاری در دنیا است. به همین منظور، روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری روی طلا مثل خرید گواهی سپرده سکه طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، خرید سکه طلا، یا خرید شمش طلا از بورس و مواردی از این قبیل عرضه شد که با استفبال زیادی هم همراه است. یکی از این روش‌های پیشنهادی خرید ربع سکه از بورس کالا است. برای آشنایی با جزئیات نحوه خرید ربع سکه از بورس کالا در ادامه با اینوستو همراه شوید.

خرید ربع سکه از بورس کالا

خرید  ربع سکه از بورس کالا به معنای خرید و فروش ربع سکه به صورت مستقیم از طریق بازار بورس است. در این روش، ربع سکه به عنوان یک کالای معاملاتی مورد معامله قرار گرفته و معاملات بر اساس قیمت و تقاضای بازار انجام می‌شود.

در اصطلاحات بورسی، “ربع سکه” به سکه‌های بهار آزادی یا سکه‌های طلا با وزن یک ربع (یک چهارم) از وزن یک سکه بهار آزادی اشاره دارد. این سکه‌ها به دلیل وزن کم و ارزش مالی مناسبی که دارند، برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در بازار سکه بورس معاملاتی بسیار پرطرفدار هستند. در این متن آموزش خرید ربع سکه از بورس را با جزئیات و در نظر گرفتن تمامی نظرهای کارشناسانه برایتان فراهم کرده‌ایم. 

هدف از عرضه ربع سکه در بورس از بین بردن حباب سکه است و در حال حاضر عرضه ربع سکه در بورس متوقف شده است. 

خرید ربع سکه از بورس کالا

معرفی ربع سکه قابل معامله در بورس کالا

یکی از مهم‌ترین شرایط خرید ربع سکه از بورس کالا توجه به این نکته است که این ربع سکه‌ها دارای معاملات ثانویه نیستند و خریدار موظف به تحویل فیزیکی کالای خود از خزانه است. 

ربع سکه عرضه شده در بورس، ربع سکه بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران به نام “ربع سکه 0312 رفاه (ن)” و نماد  “سکه 0312 ن 06ضرب سال 86 با عیار 900 وزن 2.033 گرم است. بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه، حدودا نیم میلیون قطعه ربع سکه از تاریخ 19 بهمن تا پایان 26 بهمن عرضه کرد.

دریافت و خرید ربع سکه از بورس کالا

برای خرید ربع سکه همانند سایر گواهی‌های قابل معامله در بورس مثل (زعفران، زیره، کشمش و پسته) باید کد بورسی داشت. برای دریافت کد بورس کالا ابتدا باید در سجام ثبت نام و احراز هویت کنید. هر گواهی سپرده کالایی معادل یک صدم سکه طلای بهار آزادی است. 

بنابراین در هنگام ثبت خرید سکه از سامانه کارگزاری‌ها دقت کنید که عدد وارده باید مضربی از 100 باشد. به این ترتیب که برای خرید یک ربع سکه طلا باید عدد 100 و برای خرید 5 عدد سکه باید عدد 500 را در حجم سفارشات وارد کرد. همانطور که گفته شد ربع سکه معاملات ثانویه ندارد و باید در زمان سررسید ربع سکه‌ها را از خزانه بانک دریافت کرد. 

هر گواهی سپرده کالایی معادل یک صدم سکه تمام بهار آزادی است: به این صورت که برای ثبت خرید ربع سکه از بورس کالا باید عدد وارده مضربی از 100 باشد.

دریافت و خرید ربع سکه از بورس کالا

شرایط معامله ربع سکه در بورس چیست؟

هر فرد بالای 18 سال با داشتن کدبورسی، می‌تواند برای معاملات بورسی اقدام کند. دیگر شرایط معامله ربع سکه در بورس کالا به شرح زیر است: 

  • هر متقاضی می‌تواند حداقل یک ربع سکه (معادل 100 گواهی سپرده) و حداکثر 5 قطعه ربع سکه (معادل 500 گواهی سپرده) 
  • ربع سکه‌ بورسی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است
  • قیمت سفارش عرضه و دامنه قیمت سفارشات توسط بانک مرکزی تعیین می‌‌شود
  • معاملات گواهی سپرده ربع سکه از شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود 
  • روز عرضه ربع سکه یک روز قبل و پس از تأمین کالا در انبار اطلاع‌رسانی می‌شود

( می دانید نحوه خرید و فروش شمش طلا در بورس چگونه است؟ برای اطلاع مقاله نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا: روش ها و مزایا را مطالعه نمایید.)

شرایط معامله ربع سکه در بورس

نحوه انجام معاملات و خرید ربع سکه از بورس کالا

انجام معاملات ربع سکه یا خرید ربع سکه از بورس کالا همانند سایر معاملات در بورس به شرح زیر است: 

ثبت سفارش (Order Placement)

  • ابتدا باید سفارش خرید یا فروش را ثبت کنید. برای این کار، شما به یک دفتر بورسی یا کارگزاری مراجعه و یا از طریق سیستم آنلاین بورس، سفارش خود را وارد می‌کنید. اگر نیاز است که حساب خود را از قسمت واریز وجه شارژ کنید. 

ثبت معامله (Trade Settlement)

  • بعد از افزایش موجودی حساب، برای ثبت در سیستم معاملات بورس و انتقال پول و ربع سکه بین حساب‌های خریدار و فروشنده به جستجوی نماد “ربع سکه” بپردازید. در نهایت با انتخاب نماد ” سکه 0132 ن 06″ سفارش خود را ثبت کنید.

تسویه (Settlement)

  • در انتها، تسویه معامله انجام می‌شود، به این معنا که وجه معامله از حساب خریدار کسر شده و به حساب فروشنده واریز می‌شود و ربع سکه نیز به حساب خریدار منتقل می‌شود.

برای اطلاع از زمان و شیوه خرید و فروش سکه طلا در بازار بورس کالا می تواید مقاله خرید سکه از بورس کالا: شرایط و نحوه خرید + معرفی مزایا و معایب را مطالعه نمایید.

نحوه ثبت سفارش خرید ربع سکه چگونه است؟

نحوه ثبت سفارش خرید ربع سکه از بورس کالا خیلی آسان از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها قابل انجام است. ثبت سفارش خرید ربع سکه همانند سایر نمادها صورت می‌گیرد. ابتدا وجه مورد نیاز را مطابق ارزش سفارش شارژ کنید. فقط کافی است که در قسمت جست‌وجوی نماد عبارت “ربع سکه” یا ” سکه 3120ن06″ را وارد کنید. 

نحوه ثبت سفارش خرید ربع سکه

زمان خرید و معامله ربع سکه طلا از بورس چه زمانی است؟

ثبت سفارش ربع سکه مانند سایر نمادها از ساعت 9 صبح  شروع و تا ساعت 13، سفارش خود را در دامه نوسان مجاز ثبت کنند. پس از پایان دوره ثبت سفارش حداکثر تا ساعت 15 بانک مرکزی کل اوراق گواهی سپرده ربع سکه قابل عرضه را ارائه می‌کند. 

هزینه‌های انبارداری به ازای هر قطعه ربع سکه طلا چه میزان است؟

هزینه انبارداری و نگهداری طلا تا هنگام تحویل برعهده‌ی خریدار است. هزینه انبارداری روزانه مبلغ 1000 ریال به ازای هر قطعه ربع سکه است. علاوه بر هزینه روزانه انبارداری مالیات بر ارزش افزوده هم میزان 9 درصد هزینه انبارداری محاسبه می‌شود. 

تحویل ربع سکه خریداری شده از بورس کالا چقدر زمان می برد؟

تحویل ربع سکه مطابق با زمان تعیین شده و حداقل 5 روز کاری بعد از معامله امکان‌پذیر است. امکان تحویل سکه زودتر از زمان تعیین شده وجود ندارد. سکه‌های تحویلی بدون وکیوم ارائه می‌شود. 

چگونه می‌توان ربع سکه خریداری شده از بورس کالا را تحویل گرفت؟

جهت خرید ربع سکه از بورس کالا، باید در زمان و تاریخ اعلام شده “عرضه سپرده کالایی ربع سکه” به پنل معاملاتی کارگزاری مراجعه کنید. باتوجه به دامنه نوسان قیمتی، اقدام به خرید کنید. بعد از خرید حداقل 5 روز کاری زمان دارید تا به محل تحویل یعنی خزانه بانک رفاه تهران مراجعه کنید. 

برای تحویل ربع سکه خریداری شده، باید مالک یا نماینده قانونی متقاضی با بانک هماهنگی کرده و با دریافت نوبت کالا، در زمان مشخص به خزانه مراجعه کند. 

نحوه تحویل ربع سکه خریداری شده از بورس

سقف خرید ربع سکه از بورس کالا برای هر کد معاملاتی

تنها اشخاص حقیقی با سن بالای 18 می‌توانند برای انجام معاملات بورس کالا و خرید ربع سکه از بورس کالا اقدام کنند. هر کد معاملاتی می‌تواند حداقل یک ربع سکه (100 گواهی سپرده) و حداکثر 5 قطعه ربع سکه (500 گواهی سپرده) است. 

آیا امکان فروش گواهی ربع سکه خریداری شده از بورس وجود دارد؟

خرید ربع سکه از بورس کالا، معاملات ثانویه ندارد. بنابراین امکان فروش این گواهی وجود ندارد و خریدار باید در مهلت تعیین شده برای دریافت ربع سکه به خزانه بانک مراجعه کند. 

چه کسانی می‌توانند برای خرید ربع سکه از بورس کالا اقدام کنند؟

برای خرید ربع سکه از بورس کالا، فقط افراد حقیقی بالای 18 سال دارنده‌ی کدبورسی شرایط لازم را دارند. برای دریافت کدبورسی باید به سامانه سجام و سپس به سامانه کارگزاری بورس مراجعه کنند. 

مشخصات ربع سکه تحویلی توسط بورس کالا چیست؟

گواهی سپرده کالایی ربع سکه بهار آزادی، در دوره‌ی زمانی در بورس کالا با نماد “سکه 0312ن06” معامله می‌شود. سکه طلای ربع بهار آزادی با وزن 2.033 گرم، عیار 900 در هزار و ضرب سال 1386 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه می‌شود. 

مشخصات ربع سکه تحویلی توسط بورس کالا

خرید ربع سکه در بورس با چه قیمتی انجام می‌شود؟

سود ربع سکه بخاطر مالیات 9 درصدی هزینه انبارداری آنچنان چشمگیر نیست. برای افرادی که 5 قطعه ربع سکه بورسی خریده‌اند، هزینه‌ای معادل 2 میلیون و 500 هزار تومان کمتراز بازار میافتد. 

دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه برای خرید ربع سکه از بورس کالا توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. ربع سکه بانک مرکزی با نماد (0132 ن 06) 7 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد.

قیمت تمام شده ربع سکه مرکزی در بورس کالا نسبت به قیمت آن در هفته گذشته حدود یک میلیون و دویست هزار تومان ارزان‌تر معامله شد. با عرضه نیم میلیون ربع سکه در بورس این گونه تحلیل می‌شود که حباب سکه در بازار کاهش می‌یابد.  

خرید ربع سکه از بورس چقدر سود دارد؟

قیمت سکه امامی در سه شنبه نهم اسفند برابر با 33 میلیون و 230 هزار تومان است، ولی قیمت 100 برگ اوراق گواهی سکه (یک سکه امامی) برابر با 27 میلیون و 900 تومان تمام می‌شود. با این اوصاف خرید سکه در بورس سود دارد.

مزایای خرید سکه از بورس کالا

خرید گواهی سکه طلا در بازار بورس کالا مزایای زیادی نسبت به خریداری سکه‌ی فیزیکی از بازار دارد:

  • کاهش ریسک سرقت و تقلبی بودن سکه 
  • قابلیت خرید و فروش آنلاین 
  • کارمز کمتر نسبت به معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی. (خرید فیزیکی سکه 1 الی 2 درصد کارمزد دارد ولی فروش گواهی سپرده طلا حدود 0.25 است.)
  • معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌های طلا 
  • نقدینگی بالا و فرصت‌های مختلف برای فروش آسان
  • شفافیت بالا و اطلاعات دقیق درباره قیمت‌ها
  • امکان معامله در زمان مشخص 

مزایای خرید سکه از بورس کالا

معایب خرید ربع سکه از بورس کالا چیست؟

معایب خرید ربع سکه در بورس کالا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. ریسک قیمتی: قیمت سکه در بازار بورس کالا تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تقاضا و عرضه، نرخ ارز، تغییرات اقتصادی و… قرار می‌گیرد. بنابراین، سرمایه‌گذاران ممکن است با تغییرات ناپیوسته در قیمت روبرو شوند که می‌تواند به ضرر آن‌ها بیفزاید.
  2. هزینه‌های مربوط به معامله: هزینه‌هایی مانند کارمزد معامله، عوارض بورسی، و سایر هزینه‌های مرتبط با معامله ممکن است بر روی سود و ضرر سرمایه‌گذار تأثیر بگذارد.
  3. عدم قطعیت بازار: بازار بورس کالا تحت تأثیر عوامل مختلفی است که منجر به نوسانات ناپیوسته در قیمت سکه شود. این نوسانات ممکن است باعث ایجاد نگرانی و عدم قطعیت در میان سرمایه‌گذاران شود.
  4. محدودیت‌های قانونی و مالی: سرمایه‌گذاران همیشه با محدودیت‌های قانونی یا مالی در معامله در بورس مواجه هستند، مثل نیاز به حداقل سرمایه یا مجوزهای خاص.
  5. فرصت‌ها و ریسک‌های خاص: هر نوع سرمایه‌گذاری، شامل فرصت‌ها و ریسک‌های خاص خود است. برای خرید سکه از بورس کالا، سرمایه‌گذاران باید به دقت تحلیل کنند که آیا این سرمایه‌گذاری با ویژگی‌ها و اهداف سرمایه‌گذاری آنها سازگار است یا خیر.

تفاوت قیمت خرید ربع سکه از بورس کالا و بازار آزاد

اختلاف قیمت ربع سکه در بورس با بازار آزاد در روزهای ابتدایی معادل 800 تا 900 هزار تومان بود. از آنجاییکه متقاضیان می‌توانستند تا سقف 5 سکه خریداری کنند، سود آن قابل توجه بود. اما در روزهای آتی و دوره‌های بعد افزایش قیمتی داشت.  اما با برآورد 9 درصد مالیات برای هزینه‌ی انبارداری چندان هم چشمگیر نبود. 

تفاوت قیمت خرید ربع سکه از بورس کالا و بازار آزاد

نماد ربع سکه در بورس کالا چیست؟

نماد ربع سکه در بورس کالا ” سکه 0312 ن 06″ و نام آن ” ربع سکه 0312 رفاه (ن)” است. فقط افراد حقیقی بالای 18 سال مجاز به خرید ربع سکه در بورس هستند. این اشخاص باید در سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شوند. حداقل میزان خرید هر کد معاملاتی 100 گواهی سپرده معادل یک ربع سکه و حداکثر میزان خرید 500 گواهی سپرده معادل 5 ربع سکه است. 

آیا خرید ربع سکه از بورس کالا مالیات دارد؟

طبق آخرین گزارشات، به قیمت ربع سکه‌های خریداری شده مالیات بر ارزش افزوده اضافه نمی‌شود. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد. 

انبارهای مورد تأیید بورس کالا کدامند؟

انبارهای مورد تأیید بورس در سایت بورس کالای ایران با نام و مشخصات کامل آورده شده است. البته برای تحویل ربع سکه باید با کارگزاری مربوطه هماهنگ شد. از انبارهای مورد تأیید بورس کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • خزانه بانک رفاه کارگران: تهران میدان ونک 
  • خزانه بانک ملت: تهران خیابان طالقانی 
  • خزانه بانک سامان: تهران خیابان ولیعصر 
  • خزانه بانک صادرات ایران: تهران خیابان سمیه 
  • خزانه بانک آینده: تهران بزرگراه مدرس جنوب 

انبارهای مورد تأیید بورس کالا

مقالات مرتبط

نظرات