کد بورس کالا: دریافت کد معاملاتی بازار بورس کالا + مدارک مورد نیاز

اگر تصمیم دارید وارد بازار بورس کالا شده و برای معامله و خرید و فروش در این بازار اقدام کنید، دریافت کد معاملاتی بورس کالا یک مرحله‌ی مهم است. در بورسِ کالا می‌توانید کالاهای مختلفی مانند خودرو، سیمان، فلزات، محصولات پتروشیمی و غیره را تهیه کنید. در ادامه‌ی این مطلب راهنمای کدِ بورس کالا با نحوه ی گرفتن کد بورس کالا اشنا خواهید شد.

 

 

روش گرفتن کد بورس کالا: بورسِ کالا به چه معناست؟

بورس کالا بازاری برای تولیدکنندگان مختلف است که می‌توانند کالاهای خود را عرضه کرده تا خریداران به آن دسترسی راحت‌تر و سریع‌تری داشته باشند. در این بازار، کالاها توسط کارشناسان بورسِ کالا بررسی و قیمت‌گذاری شده و سپس به خریداران عرضه می‌شود.

در بازار بورس کالا معمولا کالاهای خام و فراوری نشده مانند محصولات پتروشیمی، سیمان، فلزات، محصولات کشاورزی و غیره ارائه می‌شود اما در سال‌های اخیر خرید خودرو از بورس کالا نیز انجام می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت بازار بورسِ کالا، قوانین و مقررات حاک بر این بازار و نظارت بر قیمت‌های عرضه و تقاضا است. در ادامه به این می‌پردازیم که چگونه کد بورسِ کالا بگیریم؟

روش گرفتن کد بورس کالا: بورسِ کالا به چه معناست؟

(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه سجام به مقاله سامانه سجام: همه چیز در مورد سامانه جامع اطلاعات مشتریان! مراجعه فرمایید.)

مراحل دریافت کد بورس کالا

پیشتر اشاره کردیم که بورس کالا محل عرضه‌ی کالاهای مختلفی است و خریداران برای ورود به بازار بورس کالا نیاز به دریافت کد بورس خرید کالا دارند. در ادامه مراحل دریافت این کد را به ترتیب شرح خواهیم داد.

مرحله اول طریقه گرفتن کد بورس کالا: ثبت نام در سامانه سجام

مرحله‌ی اول برای ورود به بورس کالا و تهیه کدِ بورس کالا، ثبت نام در سامانه سجام است. سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، برای ارائه‌ی خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان در بازار سرمایه ایجاد شده است. در این سامانه اطلاعات و سوابق معاملات سهامداران جمع‌آوری می‌شود تا افراد بتوانند دارایی‌های خود را مشاهده و سود آنها را بررسی کنند.

مراحل دریافت کد بورس کالا

مرحله دوم نحوه ی دریافت کد بورس کالا: مراجعه به وب‌سایت EBGO

پس از اینکه در سامانه‌ی سجام ثبت نام کردید، باید کد آنلاین بورسِ کالا را دریافت کنید. البته لازم به ذکر است این کد با کد معاملاتی بازار سهام متفاوت است و اگر در بازار سهام فعالیت می‌کنید، برای ورود به بورس کالا نیز باید کد بورس کالا دریافت کنید.

مراحل دریافت کد بورس کالا در سامانه Ebgo

برای این کار باید وارد سامانه خرید آنلاین بورسِ کالا شده و روی گزینه‌ی اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کنید. در ادامه صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که لازم است کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید. پس از ورود این اطلاعات و ثبت گزینه‌ی ادامه، یک کد 5 رقمی برای شما ارسال می‌شود که باید در کادر مربوطه وارد کرده و گزینه‌ی ادامه را بزنید.

در مرحله‌ی بعدی تمام اطلاعات شما از سامانه سجام نمایش داده می‌شود که در صورت صحیح بودن، باید گزینه‌ی ادامه را بزنید. سپس صفحه‌ی مربوط به نشانی نمایش داده می‌شود که در صورت صحیح بودن و تکمیل کادرها، می‌توانید گزینه‌ی ادامه را بزنید.

در صفحه‌ی بعد لازم است اطلاعات شغلی خود را وارد کنید و گزینه‌ی ادامه را بزنید. در این مرحله نوع فعالیت را می‌توانید خرید خودرو انتخاب کنید. پس از ورود اطلاعات شغلی، وارد مرحله‌ی اطلاعات مالی می‌شوید که لازم است اطلاعات را دقیق وارد کرده و ادامه را بزنید. در نهایت نیز اطلاعات حساب بانکی شما که از حساب سجام گرفته شده، نمایش داده می‌شود.

مراحل دریافت کد بورس کالا در سامانه Ebgo

مرحله سوم آموزش اخذ کد بورس کالا: افتتاح حساب در بانک‌های عامل

یکی از مراحل مهم در اخذ کدِ بورس کالا اشخاص حقوقی و حقوقی، باز کردن حساب بانکی (حساب وکالتی) است. برای خرید و فروش در بازار فیزیکی بورس کالا، داشتن کد بازار فیزیکی و حساب بانکی ضروری است. با این حال در بازار ابزارهای مالی مانند گواهی سپرده و بازار آتی، نحوه دریافت کد بورسی و ثبت نام متفاوت است.

حساب وکالتی حساب سپرده برای افرادی است که قصد خرید و فروش در بازار بورس کالا دارند. به این ترتیب فرد به یکی از شعب بانک‌های منتخب رجوع کرده و برای افتتاح حساب وکالتی اقدام می‌کند. برای خرید هر گونه کالا در بورسِ کالا، داشتن حساب وکالتی ضروری است.

مرحله چهارم گرفتن کد بورس کالا آنلاین: دریافت کد

پس از باز کردن حساب وکالتی، لازم است مدارک لازم برای کد بورس کالا را آپلود کنید. در مرحله تنها مدرک مورد نیاز، عکس نمونه امضا است. با این حال شاید لازم باشد عکس کارت ملی و شناسنامه خود را نیز در قسمت‌های مربوطه آپلود کنید.

 

در مرحله بعدی وارد مرحله‌ی تعهدات مشتری می‌شوید که باید دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، پیامکی حاوی کد بورسی بازارهای فیزیکی به شماره تماس شما ارسال می‌شود. پس از دو روز کاری نیز نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک خواهد شد.

مرحله چهارم گرفتن کد بورس کالا آنلاین: دریافت کد

مرحله پنجم دریافت کد بورسی بازار فیزیکی: وارد کردن حساب وکالتی

در مرحله‌ی آخر، لازم است حساب وکالتی خود را در سامانه کد بورس کالا وارد کنید. با وارد کردن این کد و زدن گزینه‌ی “اعلام شماره حساب وکالتی” می‌توانید حساب وکالتی خود را وارد سیستم کنید. در نهایت نیز قادر خواهید بود برای خرید کالاهای فیزیکی از بورسِ کالا به سادگی اقدام کنید.

( شاخص های بورسی: آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه)

برای ثبت نام در بورس کالا چه مدارکی نیاز است؟

دو گروه سهامداران می‌توانند در بازار بورسِ کالا فعالیت کنند که شامل اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی می‌شوند. افراد حقیقی تمام کسانی هستند که به صورت مستقل در بازارهای بورس فعالیت می‌کنند و در مقابل افراد حقوقی مجموعه‌ای از سهامداران حقیقی هستند که در قالب یک شرکت سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه‌گذاری، کارگزاری و غیره در این بازارها فعالیت می‌کنند.

سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی هر دو باید برای فعالیت در بازار بورسِ کالا نسبت به دریافت کدِ بورس کالا اقدام کنند. اما مدارک لازم جهت کد بورس کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت زیر است:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
  • تکمیل فرم درخوتسن کد مشتریان حقیقی در سایت بورس کالای ایران
  • ارائه‌ی شماره حساب بانکی و شماره شبا

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت در روزنامه
  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
  • ارائه کپی از اساسنامه شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و اعضای هیات مدیره
  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی اعضای هیات مدیره و صاحبان امضای شرکت
  • کپی صورت‌های مالی مورد تایید حسابرسی قانونی
  • تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران
برای ثبت نام در بورس کالا چه مدارکی نیاز است؟

(برای یادگیری در مورد سبدگردانی به مقاله سبدگردانی چیست مراجعه کنید!)

نکات مهم دریافت کد بورس کالا

برای فعالیت و انجام معاملات در بازار بورس کالا، داشتن کد بازار فیزیکی کالا ضروری است. در این بازار می‌توان دارایی‌هایی مانند سکه، شمش، خودرو، فلزات و غیره را خرید و فروش کرد. در خصوص دریافت کدِ بورس کالا نکاتی هست که باید به آنها توجه داشته باشید:

  • کد بورسِ کالا شامل دو نوع کد بازار فیزیکی و کد بازار مالی/ مشتقه / آتی می‌شود.
  • برای خرید سکه تمام بهار می‌توانید از کد بورسی استفاده کنید و نیازی به دریافت کد بازار فیزیکی کالا وجود ندارد.
  • اگر در مراحل ثبت نام کد بورس بازار فیزیکی کالا هر دو گزینه‌ی بازار فیزیکی و بازار مالی را انتخاب کنید، می‌توانید در زمینه‌های مختلف معاملات انجام دهید.
  • آیا کد بورس کالا با کد بورسی متفاوت است؟

(شما همچنین می توانید برای مشاهده سبدگردان های بورس به اینوستو مراجعه کنید.)

کد بورسی و کد بازار معاملاتی کالا از این نظر با هم متفاوت هستند که کد بورسی برای خرید و فروش در بازار سهام اوراق بهادار و معاملات مشتقه مبتنی بر آن کاربرد دارد. در مقابل کد بورسی بازار فیزیکی کالا برای خرید خودرو، فلزات، محصولات پتروشیمی، سیمان، شمش طلا و معاملات مشتقه مبتنی بر آنها استفاده می‌شود. 

آیا کد بورس کالا با کد بورسی متفاوت است؟

آیا دریافت کد بورس کالا غیرحضوری (آنلاین) است؟

بله. تمام مراحل ثبت نام و دریافت کد بورس بازار فیزیکی کالا به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام می‌شود.

انواع کدهای معاملاتی در بورس کالا و نحوه صدور

برای ورود به بورس کالا و انجام معاملات و خرید و فروش در این بازار، دریافت کد بورسی این بازار ضروری است. اما سه نوع کد معاملاتی در بورس کالا وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • کد معاملاتی عام: این کد برای خرید و فروش انواع کالاها در بورس کالا کاربرد دارد و با استفاده از این کد می‌توان به آسانی در بازار بورسِ کالا فعالیت کرده و انواع کالاها را معامله کرد.
  • کد معاملاتی خاص گروه کالا: این کد معاملاتی فقط برای یک یا چند کالای خاص کاربرد دارد و تنها می‌توان همین کالاهای خاص را معامله کرد.
  • کد معاملاتی خاص کالا: این کد برای خرید و فروش یک گروه کالایی خاص کاربرد دارد و با استفاده از این کد می‌توان کالاهای پذیرفته شده در یک گروه کالایی خاص را خرید و فروش نمود.
انواع کدهای معاملاتی در بورس کالا و نحوه صدور

نحوه صدور کد معاملاتی عام

برای صدور این کد معاملاتی، کارگزاری مدارک متقاضی را به مسئول پذیرش بورس تحویل می‌دهد و تا سه روز کاری کافی بودن یا کسری مدارک به فرد اطلاع داده می‌شود. اگر مدارک کامل و صحیح باشد، کد معاملاتی عام برای فرد صادر می‌شود.

نحوه صدور کد معاملاتی خاص کالا و خاص گروه

برای صدور این دو نوع کد معاملاتی، کارگزاری مدارک متقاضی را به کمیته پذیرش مشتریان ارسال می‌کند و تا ده روز کاری صحت اطلاعات و مدارک و یا عدم تایید آنها به فرد اطلاع داده می‌شود. اگر درخواست با رد مواجه شود، فرد می‌تواند به شرکت بورسِ کالا اعتراض کند تا بررسی‌های بیشتری انجام شود.

کمیته پذیرش می‌تواند برای کدهای معاملاتی خاص، سقف خرید سالانه تعیین کند تا فرد نتواند در طی یک سال از یک حد معین بیشتر خرید نماید. بعلاوه این کمیته می‌تواند روی انواع کدهای معاملاتی محدودیت‌های خاصی اعمال کند.

نحوه صدور کد معاملاتی خاص کالا و خاص گروه

 

مقالات مرتبط

نظرات