حساب قرض الحسنه جاری: مزایای سپرده قرض الحسنه جاری چیست؟

افراد با اهداف مختلفی نسبت به باز کردن حساب بانکی اقدام می‌کنند. برخی حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند حساب قرض‌الحسنه باز کنند. بهر حال اگر می‌خواهید با یک حساب بانکی برای دریافت دسته چک، کارت عابر بانک و همینطور تسهیلات مختلف بهره‌مند شوید، حساب قرض الحسنه جاری گزینه‌ی ایده‌آلی است. در ادامه این مطلب تصمیم داریم بیشتر در این خصوص توضیح دهیم که حساب سپرده قرض الحسنه جاری چیست و تفاوت حساب جاری و پس انداز را بررسی کنیم.

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

سپرده قرض الحسنه جاری نوعی سپرده بانکی است که صاحب آن می‌تواند از خدمات متعدد بانکی بهره‌مند شده و به راحتی نقل و انتقال پولی خود را انجام دهد. بعلاوه دارندگان این نوع حساب بانکی می‌توانند دسته چک نیز دریافت کنند.

حساب قرض الحسنه جاری همانطور که از نام آن مشخص است، قرض‌الحسنه بوده و بدون سود است و می‌توان از طریق کارت بانکی یا دسته چک از حساب برداشت کرد. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای افتتاح این نوع حساب بانکی اقدام کنند و در صورت داشتن رتبه اعتباری قابل‌قبول، برای دریافت دسته چک نیز اقدام کنند.

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

مزایای حسابِ قرض الحسنه جاری

یکی از مزایای افتتاح حساب جاری قرض‌الحسنه، قابل وصول بودن چک‌های آن در تمام شعب بانکی سراسر کشور است و بعلاوه صاحب حساب می‌تواند در هر زمانی درخواست دسته چک جدید داشته باشد. همچنین دارندگان حساب قرض الحسنه جاری از مزایای دیگری مانند موارد زیر نیز برخوردار هستند:

  • عدم محدودیت در تعداد واریز و برداشت از حساب
  • امکان استفاده از کارت بانکی و خدمات بانکداری الکترونیکی و تلفن بانک

(جهت مشاهده و مقایسه انواه طرح های سپرده گذاری به اینوستو مراجعه فرمایید.)

مزایای حسابِ قرض الحسنه جاری

معایب حساب قرض الحسنه جاری

مزایای حساب‌های قرض‌الحسنه جاری بسیار بیشتر از معایب آن است. تنها عیب حسابّ قرض الحسنه جاری عدم پرداخت سود بانکی به این نوع حساب است. معمولا افراد مبالغ زیادی در این حساب‌ها نگهداری می‌کنند اما سودی به این پول‌ها تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که در انواع حساب سپرده کوتاه مدت یا بلند مدت، افراد می‌توانند سود بانکی نیز دریافت کنند.

مدارک و شرایط لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری

شرایط افتتاح حسابِ قرض الحسنه جاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی تا حدی متفاوت است که در ادامه در خصوص هر کدام توضیحاتی خواهیم داد.

مدارک و شرایط لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری

شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری – اشخاص حقیقی

برای باز کردن حساب قرض الحسنه جاری برای اشخاص حقیقی مدارک و شرایط زیر باید ارائه شود:

  • تکمیل فرم‌های بانکی
  • حداقل سن 18 سال تمام
  • ارائه‌ی اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • نداشتن سابقه چک برگشتی
  • واریز حداقل مبلغ سپرده به حساب بانک

شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری – اشخاص حقوقی

اشخاص حقیقی که قصد باز کردن حساب قرض‌الحسنه جاری دارند، لازم است مدارک زیر را ارائه دهند:

  • تقاضانامه برای افتتاح حساب شرکت که امضای افراد صاحب امضای شرکت و همینطور مهر شرکت را داشته باشد.
  • ارائه کپی برابر اصل اساسنامه که در آن اجازه افتتاح حساب قرض الحسنه جاری و داد و ستد با بانک قید شده باشد.
  • ارائه کپی برابر اصل شرکت نامه
  • آگهی روزنامه رسمی شرکت که در آن اطلاعاتی از جمله تاسیس شرکت، نام اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و صاحبان امضا ذکر شده باشد.
  • ارائه آخرین صورت‌جلسه مجمع عمومی شرکت که در آن حد و حدود اختیارات هیات مدیره و صاحبان امضای شرکت ذکر شده باشد.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی تمام صاحبان امضای شرکت
  • تکمیل فرم‌های بانکی مورد نیاز

اتباع خارجی که قصد افتتاح حساب جاری قرض‌الحسنه داشته باشند، علاوه بر مدارک ذکر شده لازم است پروانه اقامت و گذرنامه خود را نیز ارائه دهند و همچنین ضمانت یکی از مشتریان خوش حساب بانک یا معرفی‌نامه کتبی از ارگان‌های دولتی یا سفارتخانه‌های خارجی داشته باشند.

 

(با انواع سود سپرده‌های بانکی آشنا شوید!)

نحوه افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری

افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری به صورت حضوری و در بانک انجام می‌شود. مراحل افتتاح حساب در تمام بانک‌ها یکسان است و لازم است افراد مدارک مورد نیاز را به بانک ارائه کنند و فرم یا فرم‌های مربوط به افتتاح حساب جاری را پر کنند.

بانک برای اطمینان از عدم سوء سابقه بانکی و بررسی نداشتن چک برگشتی فرد متقاضی، از بانک مرکزی استعلام گرفته و در صورت عدم وجود مشکل، حساب قرض الحسنه جاری برای فرد باز می‌شود. به این ترتیب دارنده حساب می‌تواند از مزایای مختلف از جمله دریافت دسته چک استفاده کند.

نحوه افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری

تفاوت حساب قرض الحسنه جاری با سایر حساب ها

انواع مختلفی از حساب‌های بانکی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاصی به همراه دارند. در ادامه در خصوص تفاوت حساب جاری با قرض الحسنه پس انداز و همینطور تفاوت حسابِ قرض الحسنه جاری با حساب پس انداز کوتاه مدت صحبت خواهیم کرد.

تفاوت حساب سپرده قرض الحسنه جاری و حساب سپرده کوتاه مدت

حساب سپرده کوتاه مدت نوعی حساب بانکی است که به دارنده حساب سود داده می‌شود و البته صاحب حساب می‌تواند بدون محدودیت نسبت به برداشت یا واریز پول اقدام کند. این نوع سپرده سود کمتری نسبت به سپرده‌های بلند مدت دارد اما دارنده حساب می‌تواند کارت بانکی دریافت کرده و یا از طریق اینترنت بانک، نیازهای بانکی خود را برطرف کند. نرخ سود حساب‌های کوتاه مدت به صورت ماهیانه به حساب فرد واریز می‌شود.

از سوی دیگر حسابهای جاری قرض الحسنه نیز برای برداشت و واریز پول کاربرد دارند ولی به این نوع حساب‌ها سودی تعلق نمی‌گیرد. برداشت پول از حساب سپرده جاری معمولا با چک امکان‌پذیر است اما برخی بانک‌ها برای این منظور کارت بانکی نیز ارائه می‌دهند.

تفاوت حساب قرض الحسنه پس انداز با جاری

اما تفاوت حسابِ قرض الحسنه جاری و پس انداز چیست؟ فرق حساب قرض الحسنه جاری و پس انداز بیشتر در نوع استفاده از آنها است. در حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه افراد مبالغی را به حساب خود واریز کرده و دفترچه حساب و کارت بانکی دریافت می‌کنند. بانک‌ها معمولا برای تشویق افراد به افتتاح حساب پس‌انداز قرض الحسنه، جایزه‌هایی در نظر می‌گیرند که به صورت نقدی و یا کالا از طریق قرعه‌کشی به آنها ارائه داده می‌شود. در مقابل در حساب قرض‌الحسنه جاری، صاحب حساب می‌تواند دسته چک دریافت کند.

(سیر تا پیاز تمام انواع وام‌های بانکی در ایران.)

تفاوت حساب قرض الحسنه پس انداز با جاری

آیا به حساب قرض الحسنه جاری سود تعلق می گیرد؟

در خصوص حساب‌های قرض‌الحسنه جاری همانطور که گفتیم سودی به صاحب حساب پرداخت نمی‌شود و البته بر خلاف حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نیز امکان شرکت در قرعه‌کشی برای صاحبان حساب وجود نخواهد داشت. تنها کاربرد این نوع حساب برای دریافت دسته چک به همراه کارت بانکی است.

نحوه برداشت وجه از حسابهای جاری به چه صورت است؟

واریز وجه به حساب جاری از طریق چک یا حواله و غیره انجام می‌شود اما برداشت پول از حساب قرض الحسنه جاری تنها توسط صاحب حساب انجام می‌شود. برای برداشت وجه از این نوع حساب‌های بانکی روش‌های مختلفی وجود دارد.

  • برداشت از طریق چک: چک را می‌توان در وجه اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا در وجه حامل صادر کرد.
  • برداشت از طریق چک عمومی: بانک‌ها یک دسته چک عمومی دارند تا افرادی که نیاز به برداشت وجه از حساب خود را دارند ولی دسته چک خود را به همراه نیاورده‌اند، بتوانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است، فرد مجاز به خارج کردن برگه دسته چک عمومی از شعبه بانک را نخواهد داشت.

نحوه برداشت وجه از حسابهای جاری به چه صورت است؟

(حساب قرض الحسنه چیست؟)

آیا با داشتن حساب قرض‌الحسنه جاری امکان صدور کارت و دسته چک صیادی وجود دارد؟

برای دریافت دسته چک صیادی، فرد متقاضی باید یک حساب قرض‌الحسنه جاری داشته باشد که حداقل دو سال از زمان افتتاح آن گذشته باشد. بعلاوه اینکه برای دریافت دسته چک صیادی، فرد دارنده حساب نباید سابقه چک برگشتی و بدهی داشته باشد.

حساب سپرده قرض الحسنه جاری بدون دسته چک چیست و ابزار پرداخت آن چگونه است؟

حساب قرض الحسنه جاری بدون دسته چک چیست؟ این سوالی است که برای افرادی که قصد افتتاح حساب جاری دارند مطرح می‌شود. حساب جاری بدون دسته چک در واقع تمام خصوصیات حساب‌های جاری را دارد اما فرد نمی‌تواند درخواست دریافت دسته چک داشته باشد. بنابراین صاحب حساب تنها می‌تواند عملیات بانکی خود را از طریق کارت بانکی و اینترنت بانک انجام دهد.

اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای افتتاح این نوع حساب قرض‌الحسنه اقدام کنند و شرایط و مدارک افتتاح این حساب نیز مشابه با حساب جاری معمول است که در این مطلب به آن اشاره کردیم.

حساب سپرده قرض الحسنه جاری بدون دسته چک چیست و ابزار پرداخت آن چگونه است؟

مقالات مرتبط

نظرات