روش افتتاح حساب ارزی: برای افتتاح حساب ارزی چه مدارکی لازم است؟

آیا قصد سفر به کشور خارجی دارید و یا با کسب و کار خود در حوزه بین‌الملل تجارت‌های زیادی انجام می‌دهید؟ در این صورت، باز کردن حساب ارزی می‌تواند به نفع شما باشد. حساب ارزی حسابی است که می‌توانید ارزهای خارجی مثل دلار و یورو را در آن ذخیره کنید. حتی برخی از حساب‌های ارزی وجود دارند که سود مدت‌دار در ازای ارزی که در آن ذخیره می‌کنید، پرداخت می‌کنند. بنابراین داشتن حساب ارزی می‌تواند مزایای زیادی برای صاحبان کسب و کار یا سرمایه‌گذاران ارزی داشته باشد. با این حال، آیا می‌دانید که چطور حساب ارزی باز کنیم؟ افتتاح حساب ارزی نیازمند شرایط، مدارک و طی کردن مراحل معینی است که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

حساب ارزی چیست؟

همانطور که در مقدمه به این مسئله اشاره کردیم، حساب ارزی حسابی است که می‌توانید ارزهای خارجی مثل دلار و یورو را در آن ذخیره کنید. سپس موقعی که می‌خواهید در خارج کشور معاملات تجاری انجام دهید یا از یک فروشگاه آنلاین خارجی خرید کنید، می‌توانید از حساب‌های ارزی برای انجام این معاملات استفاده کنید.

حساب‌های ارزی کاربردهای مفیدی دارند. برای مثال، اگر می‌خواهید به مسافرت بروید یا کسب و کاری دارید که خیلی از امور آن به معاملات خارج از کشور نیاز دارند، این نوع حساب بسیار کاربردی خواهد بود و باعث می‌شود که دسترسی راحت‌تری به ارز کشور‌های دیگر داشته باشید.

افتتاحِ حساب ارزی یعنی چه؟ افتتاحِ حساب ارزی به معنای باز کردن حساب ارزی است. با باز کردن حساب ارزی می‌توانید ارزهای خارجی خود را در آن ذخیره و تراکنش‌های مالی آن را انجام دهید.

حساب ارزی چیست؟

برای افتتاح حساب ارزی چه مدارکی لازم است؟

برای افتتاح حساب ارزی هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی، باید شرایط و مدارک معینی داشته باشید. اما این شرایط و مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی متفاوت هستند. در این بخش در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقیقی برای افتتاح سپرده ارزی چیست؟

برای افتتاح حساب ارزی اشخاص حقیقی شرایط خاصی نمی‌خواهند، به غیر از اینکه نباید هیچ سوء سابقه بانکی در سیستم بانکی کشور داشته باشند. همچنین، آنها باید حداقل میزان سرمایه برای افتتاحِ حساب ارزی را داشته باشند.

در مورد مدارک هم افراد حقیقی باید اصل کارت ملی و شناسنامه را به بانک ارائه دهند. علاوه بر این، آنها باید اصل و کپی سند محل اقامت کنونی خود را با نیز ارائه بدهند.

(وام نقدی چیست: شرایط دریافت تسهیلات نقدی از بانک‌ها)

در زمان افتتاحِ حساب ارزی بانک از اشخاص حقیقی می‌خواهد تا فرم افتتاحِ حساب ارزی را تکمیل و امضا کنند.

شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقیقی برای افتتاح سپرده ارزی چیست؟

شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقوقی برای افتتاح سپرده ارزی چیست؟

در اصطلاحات سرمایه‌گذاری و بانکی اشخاص حقیقی سرمایه‌گذاران فردی و اشخاص عادی هستند. اما اشخاص حقوقی به افرادی می‌گویند که مالک یک شرکت یا نهاد مالی هستند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند یا حساب بانکی باز کنند. بنابراین، ماهیت این دو فرد با هم متفاوت است. در نتیجه، مدارک افراد حقوقی برای چگونگی افتتاح حساب ارزی هم با مدارک افراد حقیقی برای باز کردن سپرده ارزی متفاوت است.

افرادحقوقی اول از همه باید مدارک مربوط به هویت صاحبان امضای مجاز شرکت را به بانک ارائه دهند. پس از آن، نوبت به ارائه مدارک هویتی شرکت (از جمله شرکت‌نامه، اساسنامه، صورتجلسه مجمع عمومی و…) می‌رسد. در مرحله بعد، آنها باید تعهدنامه‌ای را به بانک ارائه دهند که نشان می‌دهد آخرین مدارک و اطلاعات شرکت را به بانک داده‌اند.

اگر هر تغییری در ساختار شرکت به وجود آمده باشد، افراد حقوقی باید این مدارک را به بانک ارائه دهند. بعلاوه اشخاص حقوقی باید وجوه کافی برای حداقل موجودی برای افتتاحِ حساب ارزی را داشته باشند و فرم قرارداد افتتاح آن را هم تکمیل و امضا کنند.

شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقوقی برای افتتاح سپرده ارزی چیست؟

طریقه افتتاح حساب ارزی چگونه است؟

چگونه افتتاح حساب ارزی کنیم؟ طی کردن مراحل افتتاحِ حساب ارزی پیچیده نیست. کافی است مدارک لازم برای افتتاحِ حساب ارزی را به همراه داشته باشید. همچنین، برآوردن شرایط لازم برای باز کردن حساب ارزی (نداشتن سوء سابقه بانکی و داشتن حداقل موجودی برای باز کردن حساب ارزی) هم مهم است.

با این وجود، برخی از بانک‌ها ممکن است بخواهند که یک معرف هم برای باز کردن حساب ارزی با خود در زمان افتتاح آن همراه داشته باشید. زمانی که در بانک‌ حاضر می‌شوید، مسئولین بانک سابقه بانکی متقاضی را برای دیدن سوء پیشینه چک می‌کنند و مدارک جهت افتتاحِ حساب ارزی را دریافت می‌کنند.

(جهت مشاهده و مقایسه انواع سپرده بانکی به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید.)

سپس، از متقاضی می‌خواهند که فرم درخواست افتتاحِ حساب ارزی را تکمیل و امضا کند و حداقل موجودی برای افتتاح حساب را بپردازید. در نهایت، با طی کردن این مراحل می‌توانید حساب ارزی خود را باز کنید.

برای افتتاحِ حساب ارزی چه باید کرد؟ برای افتتاحِ حساب ارزی باید مدارک لازم جهت افتتاحِ حساب ارزی و حداقل افتتاحِ حساب ارزی را برای این کار داشته باشید.

طریقه افتتاح حساب ارزی چگونه است؟

برای افتتاح حساب ارزی چقدر پول لازم است؟

برای اینکه بدانید باید برای افتتاح حساب ارزی جهت دریافت ارز دولتی حداقل چقدر ارز داشته باشید، باید به قوانین بانک مورد نظر درباره افتتاحِ حساب ارزی جهت دریافت دلار سهمیه ای و آزاد مراجعه کنید. این به این خاطر است که قوانین افتتاحِ حساب ارزی برای بانک‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

برای مثال، اگر بخواهید افتتاح حساب قرض الحسنه ارزی انجام دهید، حداقل مبلغ افتتاحِ حساب ارزی باید ۱۰۰ واحد از ارز مورد نظر (چه دلار، چه یورو) باشد. اگر هم می‌خواهید حساب ارزی از نوع سرمایه‌گذاری مدت‌دار باشد، هزینه افتتاحِ حساب ارزی بسته به بانک می‌تواند ۱۰۰۰ واحد از ارز مورد نظر باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد افتتاح حساب های ارزی بهتر است که به قوانین بانک مراجعه کنید.

قیمت افتتاحِ حساب ارزی بسته به نوع حسابی که می‌خواهید باز کنید و مقررات بانک مورد نظر برای ثبت نام افتتاحِ حساب ارزی متفاوت است.

برای افتتاح حساب ارزی چقدر پول لازم است؟

مزایا و معایب افتتاح حساب ارزی چیست؟

مثل هر عمل اقتصادی و مالی، افتتاح حساب ارزی جهت خرید دلار و ارزهای دیگر مزایا و معایب خود را دارد. با این اوصاف، با توجه به مزایا و معایب آن باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید حساب ارزی باز کنید یا خیر.

مزایای افتتاح حساب ارزی شخصی چیست؟

برای مثال، یک مزیت مهم افتتاح حساب ارزی برای خرید دلار و ارزهای دیگر محافظت از سرمایه ارزی است. ارز مخصوصاً در ایران یک سرمایه با ارزش محسوب می‌شود. اگر مقدار زیادی ارز یورو یا دلار خریده باشید افتتاح حساب سپرده ارزی می‌تواند راه خوبی برای محافظت از این ارزها باشد.  این به خاطر آن است که انواع بهترین بانک برای افتتاحِ حساب ارزی یورویی و دلاری بنابر قانون وظیفه دارد که از ارز و سرمایه شما محافظت کند.

(سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟)

همچنین، با حساب‌های ارزی می‌توانید به ارزهای معروف جهانی مثل یورو دلار پوند و غیره دسترسی داشته باشید و ارزهای خود را به ارزهای دیگر تبدیل کنید. این مزیت خیلی خوبی است، مخصوصاً برای کسانی که معاملات تجاری را در کشورهای مختلفی انجام می‌دهند.

شما می‌توانید گشایش حساب ارزی مختلف (مانند افتتاحِ حساب ارزی لیر و افتتاحِ حساب ارزی یوان) به ارزهای مختلف دسترسی داشته باشید و معاملات تجاری را در کشورهای متفاوت انجام دهید.

مزایای افتتاح حساب ارزی شخصی چیست؟

حفاظت سرمایه در برابر تورم و افزایش فرصت‌های سرمایه گذاری

به خاطر تورم شدیدی که در کشور وجود دارد، خیلی از افراد به فکر این هستند که درآمد ریالی خود را تبدیل به یک سرمایه دیگر کنند که آن ارز است. بنابراین، افتتاح حساب ارزی می‌تواند راهی مفید باشد تا با تبدیل دارایی‌های نقدی و غیرنقدی خود به ارز و ذخیره آن در حساب ارزی از ارزش دارایی‌های خود در مقابل نوسانات و تورم شدید در بازار محافظت کنید.

از سوی دیگر، خیلی از حساب‌های ارزی حساب‌های بین‌المللی هستند. برای همین، به شما این امکان را می‌دهند که صرف‌نظر از مرزهای جغرافیایی کشورها بتوانید معاملات تجاری را انجام دهید. در نتیجه، داشتن حساب ارزی می‌تواند دورنمای سرمایه‌گذاری برای کسب و کار را گسترده‌تر کند.

(وثیقه وام چیست: انواع وثیقه کدامند و چه شرایطی دارند؟)

حفاظت سرمایه در برابر تورم و افزایش فرصت‌های سرمایه گذاری

معایب افتتاح حساب ارزی

درست است که افتتاح حساب ارزی حضوری مزایای مختلفی دارد، اما خالی از عیب هم نیست. برای مثال، یکی از معایب مهم باز کردن حساب ارزی نرخ کارمزد زیاد برخی از بانک‌ها است که در ازای استفاده از حساب ارزی دریافت می‌کنند.

همچنین، یک عیب دیگر حساب‌های ارزی این است که به طور کلی، نرخ سود آنها نسبت به افتتاحِ حساب ارزی ریالی بسیار کمتر است. بنابراین، باز کردن حساب ارزی ممکن است که برای خیلی از افراد گزینه سرمایه‌گذاری سودی خوبی نباشد.

افتتاحِ حساب ارزی سرمایه گذاری به غیر از مزایا عیب‌هایی هم دارد. برای مثال، کارمزد افتتاحِ حساب ارزی برای گرفتن دلار و ارزهای دیگر می‌تواند خیلی زیاد باشد که برای خیلی از افراد افتتاحِ حساب ارزی و دریافت دلار را ندارد.

معایب افتتاح حساب ارزی

چه کسانی می‌توانند حساب ارزی را افتتاح کنند؟

برای افتتاح حساب ارزی با دلار کانادا یا ارزهای دیگر هم افراد حقیقی و هم افراد حقوقی می‌توانند این کار را انجام دهند. افتتاحِ حساب ارزی برای اتباع خارجی هم امکان‌پذیر است. با این حال، بانک‌ها ممکن است قوانین متفاوتی در مورد روش های افتتاحِ حساب ارزی داشته باشند.

همچنین، برای افتتاحِ حساب ارزی افراد حقوقی و حقیقی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند. برای افراد زیر ۱۸ سال هم این کار با شرایط معینی انجام می‌شود که این شرایط بسته به بانک مورد نظر دارد.

چه کسانی می‌توانند حساب ارزی را افتتاح کنند؟

مقالات مرتبط

نظرات