وثیقه وام چیست: انواع وثیقه کدامند و چه شرایطی دارند؟

بانک‌ها معمولا اولین مرجع برای دریافت وام و تسهیلات مختلف هستند. با این حال، بانک‌ها برای اطمینان از بازپرداخت وام و تسهیلات مورد نظر توسط وام‌گیرنده در زمان مقرر، از آنها درخواست وثیقه یا ضامن می‌کند. یکی از روش‌های دریافت وام بانکی، ارائه‌ی وثیقه است. در ادامه‌ی این مطلب به این می‌پردازیم که انواع ضمانت برای وام چیست، ارائه وثیقه وام چه شرایطی دارد و آزاد کردن آن به چه صورت خواهد بود؟

وثیقه وام چیست؟ دریافت وثیقه برای وام به چه معناست؟

دریافت وَثیقه برای وام، به نوعی تضمینی است که از سمت بانک‌ها و موسسات مالی درخواست می‌شود تا اطمینان حاصل شود وام‌گیرنده نسبت به پرداخت اقساط وام و بدهی خود در زمان مقرر، اقدام خواهد کرد. وثیقه وام یک دارایی یا تعهد قابل تبدیل به پول است که در صورت عدم پرداخت تعهدات مالی، بانک از آن برای تسویه بدهی خود استفاده می‌کند.

وثیقه وام چیست؟ دریافت وثیقه برای وام به چه معناست؟

مهمترین انواع وثیقه کدامند؟

برای دریافت وام و تسهیلات از بانک، افراد می‌توانند از انواع وثایق بانکی استفاده کنند. انواع وثیقه بانکی به شرح زیر است:

  • وَثیقه نقدی: این نوع وثیقه شامل پول است که معمولا به صورت مبلغی نقدی در حساب بانکی فرد به عنوان ضمانت به بانک باقی می‌ماند.
  • وَثیقه غیرنقدی: این نوع وثیقه وام شامل اموال ارزشمند از جمله ملک، زمین، سند خودرو، وام با وثیقه سهام و غیره می‌شود. وثیقه غیرنقدی باید قابل ارزش‌گذاری و متناسب با مبلغ وام مورد نظر باشد.
  • وَثیقه شخصی یا ضامن: در این نوع وثیقه، وام‌گیرنده فردی را به عنوان ضامن به بانک معرفی می‌کند. در صورت عدم بازپرداخت وام توسط وام‌گیرنده، ضامن ملزم به پرداخت آن خواهد بود.
  • وَثیقه گواهی سپرده: این وثیقه نوعی وثیقه نقدی اما در قالب سپرده بانکی است. به این ترتیب فرد وام‌گیرنده گواهی سپرده یا مدارک مالی قابل‌تبدیل به پول را به عنوان وثیقه به بانک ارائه می‌کند.

مهمترین انواع وثیقه کدامند؟

(برای مشاهده و دریافت اطلاعات در مورد میزان و شرایط دریافت تسهیلات ازدواج 1403 کلیک کنید.)

شرایط ارائه وثیقه وام به بانک چیست؟

شرایط ارائه‌ی وَثیقه ملکی برای وام (و سایر اموال غیرمنقول) به این صورت است که فرد باید یک قرارداد رهن با بانک امضا کند و ملکی که به نام خود یا یکی از اعضای خانواده است را به عنوان وثیقه وام بانکی به بانک ارائه دهد. این ملک باید آزاد بوده و به عنوان وثیقه در بانکی دیگر به امانت گذاشته نشده باشد.

بانک ارزش این ملک را تعیین می‌کند تا اطمینان حاصل شود ارزش آن کمتر از مبلغ وام درخواستی نباشد.

قانون وثایق بانکی برای سپرده‌ها

قوانین مربوط به ضمانت نامه بانکی برای سپرده‌ها نیز اجرا می‌شود. به این ترتیب برای سپرده‌های بلندمدت، تاریخ سررسید باید پس از تاریخ سررسید وام و مدت آن نیز بیش از یک سال باشد. بانک مبلغ سپرده بلند مدت را به عنوان ضمانت مسدود می‌سازد تا فرد نتواند از آن برداشت کند.

اگر وَثیقه سهام برای وام استفاده شود، سقف اعتبار و تسهیلات مورد نظر باید حداکثر به نسبت 50 درصد از ارزش روز سهام باشد. از سوی دیگر، شرایط تعیین وثیقه برای اسناد تجاری مانند چک نیز به این صورت است که چک باید به نام گیرنده وام یا تسهیلات باشد که به نام بانک و در تاریخ روز صادر شود.

قانون وثایق بانکی برای سپرده‌ها

(جهت بررسی و مشاهده بهترین پلن های سرمایه گذاری به اینوستو مراجعه فرمایید.)

مراحل گذاشتن و سپردن وثیقه مالی در بانک چیست؟

ارائه‌ی وثیقه وام به بانک‌ها برای دریافت وام بانکی یا تسهیلات ضروری است. اگر می‌خواهید وَثیقه مالی نزد بانک به امانت بگذارید، باید مراحلی را دنبال کنید. اگرچه این مراحل ممکن است بسته به نوع وَثیقه و شرایط بانک مورد نظر متفاوت باشد اما به طور کلی شامل مواردی مانند تعیین نوع وَثیقه، ارزیابی وَثیقه، استعلامات و ارزیابی مالی، تهیه مدارک، تعهدات و تایید شرایط و در نهایت ثبت وَثیقه می‌شود.

مهمترین مراحل مربوط به استعلام مالی و ارزیابی وثیقه می‌شود که لازم است با توجه به مبلغ وام، مدت زمان بازپرداخت وام و قوانین بانک، مدیریت و برنامه‌ریزی شود.

مراحل و نحوه آزاد کردن وثیقه وام چگونه است؟

پس از بازپرداخت وام، فرد وام‌گیرنده می‌تواند برای آزادکردن وثیقه خود اقدام کند. این کار نیز با توجه به قوانین هر بانک می‌تواند متفاوت باشد. با این حال مراحل آزاد کردن وثیقه وام به شرح زیر است:

  • درخواست آزادی وَثیقه: فرد باید به بانک مراجعه کرده و درخواست ازادی وثیقه را ارائه دهد. این مرحله ممکن است شامل پر کردن فرم‌های خاص، ارائه‌ی مدارک مالکیت و یا امضای توافق‌نامه‌های خاص باشد.
  • بررسی و اعلام آزادی وثیقه: بانک مدارک را بررسی می‌کند تا مشخص شود امکان آزادسازی وام وجود دارد یا خیر.
  • ثبت و تصویب: این مرحله شامل تایید پرداخت کامل وام و رسیدگی به موارد حقوقی مرتبط می‌شود.
  • تسویه بدهی: اگر اقساط به موقع پرداخت شده باشد، فرد می‌تواند برای آزادسازی وَثیقه به صورت رسمی اقدام کند.
  • ارزیابی مجدد وثیقه: پس از تسویه وام، وَثیقه مجددا بررسی می‌شود تا مشخص شود آیا ملک یا دارایی دارای ارزش مورد نظر است یا خیر.

مراحل و نحوه آزاد کردن وثیقه وام چگونه است؟

(جهت مشاهده مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خرید خودرو! کلیک کنید.)

نکات مهم در دریافت وام با وثیقه

اگر قصد دریافت وام با وثیقه ملکی دارید، بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید تا اخذ وام برای شما راحت‌تر باشد. یکی از مواردی که باید به آن توجه شود، پرداخت به موقع وام است. پرداخت اقساط در موعد مقرر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تاخیر یا عدم پرداخت وام می‌تواند با مشکلاتی مانند افزایش جریمه، ثبت سوء سابقه و غیره شود.

همچنین برای دریافت وام حتما به بررسی دقیق شرایط و توافقات بپردازید. مواردی مانند سررسید وام، نرخ سود، جریمه‌ها و شرایط بازپرداخت را به خوبی بررسی کنید و در صورت لزوم از مشاوران حقوقی در این خصوص اطلاعات کافی را دریافت کنید.

در نهایت مدیریت مالی موثر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شرایط مالی خود برای بازپرداخت وام را در نظر بگیرید چرا که عدم توانایی در بازپرداخت وام به معنای از دست رفتن وثیقه خواهد بود.

آیا داشتن وثیقه برای تمام وام ها الزامی است؟

بانک‌ها برای ارائه‌ی وام، قوانین و شرایط متفاوتی دارند. بنابراین ارائه‌ی وثیقه‌ی وام برای همه‌ی بانک‌ها الزامی نیست. بعلاوه نوع وَثیقه بانکی می‌تواند به میزان مبلغ وام مورد نظر نیز مرتبط باشد. اگر در خصوص میزان وثیقه وام یا نوع وثیقه بانکی سوال دارید، می‌توانید به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا داشتن وثیقه برای تمام وام ها الزامی است؟

(جهت مشاهده شرایط دریافت تسهیلات نقدی از بانک‌ها کلیک کنید.)

وام با وثیقه بهتر است یا وام با ضامن؟

روش دریافت وام با وثیقه و دریافت وام با معرفی ضامن دو روش متفاوت هستند ولی نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد کدام یک بهتر است. در واقع ارائه‌ی وام توسط بانک‌ها و نوع وثیقِه دریافت وام آنها با توجه به شرایط و صلاحیت درخواست‌کننده وام، مبلغ وام، مدت زمان بازپرداخت و موارد دیگر متفاوت است.

بهترین وام با وثیقه کدام است؟

یکی از بهترین انواع وثیقه وام، سند ملک است. ارائه‌ی سند ملکی در واقع راهی مطمئن و آسان برای دریافت وام و تسهیلات بانکی محسوب می‌شود. البته شرایط وام با توجه به مبلغ وام و ارزش ملک ارزیابی می‌شود.

منظور از ترهین وثیقه چیست؟

ترهین وثیقه به معنای به رهن گذاشتن یا گرو قراردادن چیزی برای دریافت وام است. به این ترتیب فردی که درخواست وام از بانک دارد، با ترهین وثیقه یا تامین وثیقه وام (از جمله سند ملکی، سند خودرو، سهام و غیره) می‌تواند از بانک وام دریافت کند.

منظور از ترهین وثیقه چیست؟

 

مقالات مرتبط

نظرات