وام ازدواج: میزان و شرایط دریافت تسهیلات ازدواج در سال 1403

وام ازدواج یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین وام‌ها است و مجوز آن، تشکیل خانواده و ازدواج است! وامِ ازدواج در واقع از تسهیلات قرض الحسنه کم بهره (معمولا 4 درصد) با بازپرداخت طولانی است تا فشار کمتری به زوجین در اوایل ازدواج و تشکیل خانواده وارد شود.  برای اطلاع از اینکه وام ازدواج چیست، طریقه ثبت نام چگونه است و مدارک مورد نیاز وام ازدواج در ادامه با ما همراه باشید.

وام ازدواج چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

وامِ ازدواج به منظور حمایت از ازدواج جوانان و تشکیل خانواده در دستور کار دولت است. این وام به دلیل داشتن کمترین میزان سود و مدت زمان بازپرداخت طولانی (حدودا ده ساله)، بیشترین متقاضی را دارد و معمولا تمامی زوجین بعد از عقد برای آگاهی از شرایط ثبت نام وامِ ازدواج به سراغ بانک‌های محل می‌روند. ثبت نام وامِ ازدواج در سامانه بانک مرکزی کاملا رایگان است و شما می‌توانید بدون هیچ واسطه‌ای که برای درخواست وام از شما پول طلب می‌کنند، این کار را با راهنمایی‌های وبسایت اینوستو به راحتی انجام دهید. 

وامِ ازدواج برای حمایت از ازدواج جوانان و تشکیل خانواده در دستور کار دولت قرار دارد. متقاضیان می‌توانند بعد از عقد برای گرفتن این وام اقدام کنند.

وام ازدواج چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

شرایط لازم برای دریافت وام ازدواج چیست؟

طبق آخرین گزارش اعلام شده، مبلغ وامِ ازدواج 1403 مبلغ 300 تا 350 میلیون است و تمامی افرادیکه تاریخ عقد آن‌ها بعد از 1 فروردین 1398 است می‌توانند برای گرفتن این وام اقدام کنند. ثبت نام آن را می‌توان به‌صورت آنلاین با مراجعه به سایت ve.cbi.ir که سامانه ثبت نام وامِ ازدواج برای تمام بانک‌ها است، انجام داد. 

بعد از ثبت نام یک کد رهگیری ده رقمی برایتان ارسال می‌شود. برای ارجاع و معرفی شعبه‌ی بانک برای دریافت وام، یک چند روزی باید منتظر باشید. اما پیش از آنکه شرایط ثبت نام را بگوییم، اجازه دهید ابتدا شرایط زوجین و همینطور شرایط ضامنین را شرح دهیم تا ببینم اصلا شما واجد شرایط هستید یا خیر. 

مبلغ وامِ ازدواج با توجه به وضعیت اقتصادی افزایشی بوده و بازپرداخت طولانی مدت دارد. این وام با سود 4 درصد ارائه می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت وامِ ازدواج چیست؟

شرایط زوجین وام ازدواج

شرایط زوجین برای گرفتن وامِ ازدواج چندان عجیب و غریب نیست و اگر شما تابحال از این تسهیلات استفاده نکرده باشید، واجد شرایط گرفتن آن خواهید بود: 

  • داشتن سند عقد رسمی 
  • تاریخ ازدواج از 1 فروردین 1398 
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران 
  • داشتن کارت ملی 
  • ارائه ضامن معتبر و به همراه سفته 
  • برای گرفتن این وام نیازی به کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از سربازی نیست

( انواع وثیقه کدامند و چه شرایطی دارند؟)

شرایط ضامنین وامِ ازدواج

تنها سختی گرفتن این وام، ارائه ضامن رسمی است ولی خوشبختانه بانک مرکزی به شکل رسمی در دستورالعمل خود اعلام کرد که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه وامِ ازدواج فقط یک ضامن قبول کنند. 

ضامن وام ازدواج باید فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق داشته باشد. بازنشستگان کشوری، کارمندان دولتی یا کاسبان با پروانه کسب می‌توانند ضامن شوند.  

برای درخواستِ وامِ اِزدواج فقط یک ضامن رسمی که می‌تواند از بازنشستگان کشوری، کارمندان دولت یا کاسبان با پروانه کسب باشد.

شرایط ضامنین وامِ ازدواج

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام اِزدواج چیست؟

از آنجاییکه سامانه تسهیلات آن به سامانه ثبت احوال متصل است، به‌محض ثبت نام، تمامی اطلاعات شما بارگذاری می‌شود. برای گرفتن این وام نیازی به کارت پایان خدمت ندارید

  • ارائه اصل و کپی سند ازدواج (عقدنامه)
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین 
  • وارد کردن آدرس محل سکونت همراه با کدپستی 
  • کد رهگیری ده رقمی از سامانه اینترنتی ازدواج 
  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن 

دستورالعمل اجرای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران چیست؟

برای ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، اسرا، مفقودالاثران تسهیلات ازدواج ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. این مجموعه می‌توانند مبلغی دو برابر متقاضیان عادی وام دریافت کنند. 

متقاضیان آقای بالای 25 سال و بانوان بالای 23 هر کدام مبلغی معادل 360 میلیون تومان و برای بانوان کمتر از 23 سال  و آقایان کمتر از 25 سال مبلغ 440 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران

درکل، از آنجاییکه سامانه تسهیلات وام ازدواج به سامانه ثبت احوال متصل است، فقط با وارد کردن اطلاعات فردی، تمامی اطلاعات هویتی فرد ارائه می‌شود. بنابراین مدارک مورد نیاز وام ازدواج فرزندان ایثارگران و شهدا همانند افراد عادی است و شامل: 

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • اصل و کپی سند ازدواج
  • آدرس به همراه کدپستی محل سکونت 
  • کد رهگیری دریافت شده از سایت ثبت نام وام ازدواج

دستورالعمل اجرای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران چیست؟

(جهت مشاهده مقایسه و بررسی انواع وام بانکی به اینوستو مراجعه فرمایید.)

مهلت پرداخت اقساط و نرخ بهره وام ازدواج چقدر است؟

با افزایش مبلغ وام ازدواج، زمان بازپرداخت آن می‌تواند متغیر باشد، اما بیشتر بانک‌ها زمان بازپرداخت آن را ده ساله در نظر می‌گیرند. اصل کار بر این است که بازپرداخت آن طولانی مدت و مناسب باشد تا به خانواده‌ی جوان فشاری وارد نشود. بانک مرکزی موظف است تا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را با دوره‌ی بازپرداخت ده ساله پرداخت کند.

برای اینکه در اول زندگی فشار کمتری به خانواده‌های جوان وارد شود وامِ ازدواج با دوره‌ی بازپرداخت طولانی مدت ده ساله ارائه می‌شود.

مبلغ پرداختی بابت وامِ ازدواج چه مقدار است؟

میزان سن در مبلغ این وام تأثیرگذار است! مبلغ وام ازدواج 1403 برای زوج‌هایی که مرد کمتر از 25 سال و زن کمتر از 23 سال سن باشند، نفری 350 میلیون (روی هم 700 میلیون) در نظر گرفته شده است. اما برای زوجینی که رده سنی آن‌ها بالاتر از 23 و 25 باشد، مبلغ وام 220 میلیون تومان است که روی هم 400 میلیون وام ارائه می‌شود. 

مهلت دریافت وام ازدواج بعد از عقد

مهلت دریافت وام ازدواج نهایتا تا دو سال بعد از عقد است، بنابراین فرصت گرفتن آن را تاریخ عقد شما مشخص می‌کند. شرایط دریافت این وام به طوری تعیین شده است که فقط شامل حال افرادیکه به تازگی تشکیل خانواده داده‌اند شود. 

مهلت دریافت وام ازدواج بعد از عقد

آموزش ثبت نام وام ازدواج

این روزها بدون مراجعه حضوری و فقط با ثبت نام آنلاین می‌توانید برای گرفتن وام ازدواج اقدام کنید: 

  1. به سامانه ثبت نام یعنی سایت veb.cbi.ir مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. 
  2. بعد از ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی برای شما ارسال می‌شود، آن را برای پیگیری، ذخیره کنید. 
  3. انتخاب بانک و تعیین شعبه عمولا چند روز کاری زمان می‌برد. بعد از چند روز به سامانه مراجعه کرده و کد رهگیری خود را به منظور رؤیت شعبه مورد نظر وارد کنید. 
  4. بعد از مشخص شدن شعبه توسط بانک مرکزی، 12 روز مهلت دارید تا همراه با مدارک خود به شعبه‌ی مورد نظر مراجعه کنید. 
  5. اگر مدارکتان تکمیل و مورد تأیید بود، وام را دریافت خواهید کرد. 

نحوه ی پیگیری وام ازدواج

همانطور که گفته شد، گرفتن وام ازدواج از طریق ثبت نام اینترنتی در سامانه‌ی معرفی شده از جانب بانک مرکزی انجام می‌شود. زوجین با مراجعه به سامانه ve.cbi.ir و وارد کردن اطلاعات هویتی، یک کد رهگیری ده رقمی دریافت می‌کنند. از آنجاییکه مبلغ وام قابل توجه است و متقاضیان زیاد هستند، تعیین بانک و شعبه‌ای که برای دریافت وام به آن مراجعه کنید، کمی طول کشیده و نیازمند پیگیری است.  

کد رهگیری ارائه شده را برای پیگیری وام باید حفظ کنید. بعد از گذشت چند روز از درخواست وام، باید به سامانه Veb.cbi.ir مجددا مراجعه کنید. در صفحه اصلی روی منوی سمت راست کلیک کرده و گزینه مشاهده وضعیت را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود کد رهگیری، کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید تا وضعیت درخواست وام شما نمایش شود. (درصورت گم کردن کد رهگیری می‌توانید برای بازیابی کد هم به همین سامانه مراجعه کنید.) 

برای درخواست وامِ ازدواج متقاضیان باید در سامانه veb.cbi.ir ثبت نام کنند. بعد از ثبت نام یک کد پیگیری ده رقمی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

نحوه ی پیگیری وام ازدواج

نحوه بازپرداخت وام ازدواج

نحوه بازپرداخت وام ازدواج به صورت 120 ماهه یا همان ده ساله است. سر رسید اولین قسط، یک ماه بعد از دریافت وام است. نرخ سود در تمامی بانک‌ها (بجزو طرح پیوند بانک رفاه کارگران که یک درصد است)، 4 درصد با اقساط یکسان است. 

  • اقساط وام 220 میلیون تومانی: ماهانه 1 میلیون 833 تومان برای هر فرد که می‌شود به عبارتی 3 میلیون و 666 تومان
  • اقساط وام 180 میلیون تومانی: ماهانه 1 میلیون 500 تومان برای هر فرد که می‌شود به عبارتی 3 میلیون تومان

وام ازدواج مجدد (ازدواج دوم و سوم)

دریافت وام برای هر فرد، فقط یکبار امکان‌پذیر است و به تعدد ازدواج‌ها مربوط نیست. بنابراین اگر شما در ازدواج اول خود از این تسهیلات استفاده نکرده باشید، می‌توانید در ازدواج دوم از آن‌ بهره‌مند شوید. همینطور برای مطلقه‌ها، اگر شما برای وام درخواست داده‌اید، اما تا زمان دریافت ازدواج‌تان بهم خورد، می‌توانید با توکل به خدا در ازدواج بعدی از این تسهیلات بهره‌مند شوید. 

زوجینی که از سال 1398 عقد کرده و هنوز برای وام اقدام نکرده‌اند، هنوز مهلت دارند و می‌توانند نفری 180 میلیون وام دریافت کنند.) 

وام ازدواج مجدد (ازدواج دوم و سوم)

(5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!)

وامِ ازدواج ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور در صورت تابعیت جمهوری اسلامی ایران، می‌توانند تمامی مدارک را مطابق ضوابط و قوانین به بانک ارائه داده و از این وام استفاده کنند. این افراد می‌توانند به سفارت ایران مراجعه کرده و با مهر کنسولگری درخواست وام دهند. 

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان

فرزندان بازنشستگان می‌توانند علاوه بر درخواست وام ازدواج قرض الحسنه از سامانه بانک مرکزی، می‌توانند از تسهیلات اختصاصی فرزندان بازنشستگان از طریق سامانه Sabasrm.ir اقدام کنند. مبلغ این وام با توجه به بودجه‌ای که برای بازنشستگان اختصاص داده شده، تعیین می‌شود.

وام ازدواج بازنشستگان 1403 حدودا مبلغ 35 میلیون تومان است که با کارمزد 4 درصد و اقساط 36 ماهه پرداخت می‌شود. 

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان

هزینه ثبت‌نام وام ازدواج چقدر است؟

هزینه ثبت نام این وام  کاملا رایگان است. وعده و وعید دلال‌ها و واسطه‌گرها هیچ تأثیری در سرعت دریافت این وام تأثیرگذار نیست. شما می‌توانید بعد از عقد برای گرفتن وام ازدواج از طریق سامانه‌ای که بانک مرکزی معرفی کرده است، بدون هیچ هزینه‌ای، اقدام کنید. 

ضامن وام ازدواج چه شرایطی باید داشته باشد؟

خوشبختانه برای گرفتن این وام یک ضامن رسمی کفایت می‌کند. ضامن باید فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق داشته باشد. تمامی بازنشستگان کشوری، کارمندان و یا کاسبان با پروانه کسب می‌توانند برای دریافت وام ازواج ضامن شوند. 

ضامن وام ازدواج چه شرایطی باید داشته باشد؟

(مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خرید خودرو!)

حداکثر و حداقل سن برای دریافت وامِ ازدواج چقدر است؟

هر کدام از زوجین می‌توانند به‌صورت جداگانه برای دریافت این وام اقدام کنند. حداقل سن بانوان 13 و آقایان 15 سال است (مبلغ وام برای زوجه زیر 23 سال و زوج زیر 25 سال 350 میلیون تومان است.) و حداکثر سن تا 50 سال است (برای افراد بالای 25 سال مبلغ وام 220 میلیون است.)

دریافت وام ازدواج چقدر طول می‌کشد؟

زمان انتظار برای گرفتن وام با توجه به منابع تأمین مالی در بانک، احتمالا 3 ماه یا کمتراز آن طول می‌کشد. 

بهترین بانک ها برای وامِ ازدواج کدام است؟

برخی از بانک‌ها که به‌خاطر سرعت بالای پرداخت وام ازدواج شهرت دارند، عبارتند از: بانک ملی، سپه، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، ملت، تجارت، رفاه، بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک صندوق قرض الحسنه پارسیان. 

بهترین بانک ها برای وامِ ازدواج کدام است؟

مقالات مرتبط

نظرات