صندوق مختلط چیست؟ آموزش سرمایه‌گذاری به همراه مزایا و معایب

هر چه در صندوق مختلط سرمایه‌گذرای بیشتری در سهام انجام شود، سودآوری بیشتر خواهد بود و البته به خاطر نوسانات بازار سهام نیز ریسک آن بیشتر می‌شود. با این حال در شرایط رکود بازار، مدیر صندوق می‌تواند ترکیب دارایی‌ها را تا جای ممکن تعییر داده و با سرمایه‌گذاری روی اوراق درآمد ثابت، ریسک صندوق را کاهش دهد. در این مطلب از اینوستو با معرفی جزئیات و ویژگی های صندوق مختلط همراه ما باشید.

صندوق مختلط (Balanced Fund) چیست؟

صندوق سرمایه گذاری مختلط یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که از ترکیب صندوق درآمدثابت و صندوق سهامی ایجاد می‌شود و می‌تواند در شرایط مناسب بازار سودآوری خوب و در شرایط رکود نیز ریسک کمی داشته باشد. نسبت دارایی‌ها در انواع صندوق های مختلط معمولا به این صورت است که 40 تا 60 درصد از دارایی‌ها در بازار سهام و 40 تا 60 درصد از دارایی‌ها نیز در اوراق با درامد ثابت (مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و غیره) سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق مختلط صندوقی با سود زیاد و ریسک کم

ترکیب دارایی‌های صندوق مختلط

همانطور که گفتیم صَندوق سرمایه گذاری مختلط از ترکیب سهام و اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌شود. مدیر صندوق می‌تواند بسته به شرایط بازار و تخصص خود به میزان 40 تا 60 درصد از دارایی‌ها را به خرید سهام اختصاص دهد. بقیه‌ی سرمایه نیز در سپرده‌های بانکی، اوراق با درآمد ثابت و سایر اوراق بهادار صرف می‌شود.

نحوه عملکرد صندوق سرمایه گذاری مختلط

عملکرد صَندوق سرمایه گذاری مختلط بر اساس نسبت‌هایی که در اساسنامه و امیدنامه صندوق مورد نظر تعیین شده خواهد بود. به این ترتیب پس از جمع‌اوری سرمایه‌ها از سرمایه‌گذاران مختلف، به نسبت مشخص شده اوراق بهادار و سهام خریداری می‌شود. کاهش یا افزایش ارزش اوراق بهادار در میزان سوددهی و سرمایه‌ی سهامداران تاثیر می‌گذارد و بعلاوه کارمزدها نیز از این دارایی‌ها کسر می‌شود.

مزایا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند مزایا و در عین حال معایبی داشته باشد. در ادامه تصمیم داریم در خصوص مزایای سرمایه‌گذاری در انواع صَندوق های مختلط بیشتر صحبت کنیم.

(اگر می خواهید بدانید که به صورت کلی صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ کلیک کنید.)

مزایا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

مزایای صندوق سرمایه گذاری مختلط: 1. امکان سود بیشتر با ریسک کمتر

یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشت، میزان ریسک و بازدهی صندوقِ مختلط است. از آنجایی که صندوق‌های مختلط بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های مختلف اختصاص می‌دهند، می‌توانند سود خوبی از آن کسب کنند. بعلاوه اینکه بخشی از دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری مختلط نیز در سپرده‌های بانکی و یا اوراق با درآمد ثابت صرف می‌شود که متعاقبا ریسک این صندوق‌ها را کاهش خواهش داد.

به این ترتیب می‌توان گفت این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو مزیت اصلی و مهم صندوق‌های سهامی و صندوق‌های درآمد ثابت را با هم دارند اما به طور کلی عملکرد آنها متفاوت است.

مزایای صندوق سرمایه گذاری مختلط: 2. سوددهی بیشتر در دوران رونق

بازدهی صندوق‌های مختلط می‌تواند تا حد زیادی به رونق اقتصاد کشور وابسته باشد. اگر اقتصاد کشور وضعیت مناسب و صعودی داشته باشد، سود انواع صندوق مختلط نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت. به این ترتیب می‌توان گفت صندوق‌های مختلط در زمان رونق بازار می‌توانند سوددهی بیشتری نسبت به سایر صندوق‌ها از جمله صندوق‌های درآمد ثابت داشته باشند؛ اگرچه این سود از سوددهی صندوق‌های سهامی کمتر است. در عین حال در شرایط رکود بازار نیز صندوقِ سهامی از دارایی‌های درآمد ثابت خود سودآوری خواهد داشت.

مزایای صندوق‌های مختلط: 3. زیان و ضرر کمتر در دوران رکود

گفتیم که در شرایط رونق بازار، صندوق سرمایه گذاری مختلط به خاطر دارایی سهام، سودآوری خوبی خواهد داشت. با این حال در شرایط رکود بازار که ممکن است بازار سهام با افت شاخص همراه باشد، به خاطر وجود دارایی‌های درآمد ثابت، زیان سرمایه‌گذاران زیاد نخواهد بود.

(صندوق های سرمایه گذاری متنوعی برای در بازار وجود دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق اهرمی و معرفی مزایا و نحوه سرمایه‌گذاری کلیک کنید.)

صندوق مختلط دارای زیان و ضرر کمتر در دوران رکود

مزایای صندوق‌های مختلط: 4. مدیریت تخصصی

انواع صندوقِ مختلط توسط تیمی از افراد حرفه‌ای و متخصص مدیریت می‌شوند که باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کمتر باشد. این افراد با دانشی که در خصوص بازار و سرمایه‌گذاری در بورس دارند، می‌توانند مدیریت خوبی روی دارایی‌های صندوق داشته باشند. با این حال پیش از انتخاب یک صندوق بهتر است در خصوص سوابق و عملکرد صندوق و مدیران آن اطلاعات کافی کسب کرده باشید.

مزایای صندوق مختلط: 5. نقدشوندگی بالا

یکی از فاکتورهای مهم انواع صندوقِ مختلط، قابلیت نقدشوندگی بالای آن است. این صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند و به همین خاطر سهامداران می‌توانند در هر زمان که می‌خواهند برای فروش واحدهای صندوق و تبدیل آن به وجه نقد اقدام کنند.

معایب صندوقهای سرمایه‌گذاری مختلط

همانطور که صندوق مختلط می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد، نمی‌توان معایب آن را نیز نادیده گرفت. در ادامه به برخی از معایب یا بهتر بگوییم، محدودیت‌های انواع صَندوق های مختلط اشاره خواهیم کرد.

معایب انواع صندوق های مختلط: 1. محدودیت در میزان خرید

صندوق‌های مختلط به گونه‌ای هستند که هر صندوق فقط می‌تواند تعداد مشخصی واحد (Unit) برای فروش عرضه کند. به این ترتیب اگر سرمایه‌گذار نتواند در زمان مشخص شده، تعداد واحد مورد نیاز را تهیه کند، باید منتظر بماند شاید برخی سرمایه‌گذاران واحدهای صندوق مورد نظر را ابطال کنند.

مدیریت صندوق مختلط توسط افراد متخصص

معایب صندوق مختلط: 2. عدم اطلاع از قیمت لحظه‌ای

اگر صندوق مختلط مورد نظر شما از نوع غیرقابل معامله باشد، قیمت لحظه‌ای آن نامشخص است. به این ترتیب اگر امروز تصمیم بگیرید واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنید، باید قیمت روز کاری بعدی را برای آن بپردازید و قیمت پایانی روز درخواست ملاک قیمت نخواهد بود.

معایب صندوق سرمایه گذاری مختلط: 3. ریسک بالا در بخش سهامی صندوق

همانطور که گفتیم بخش قابل‌توجهی از دارایی صندوق‌های مختلط به خرید سهام اختصاص داده می‌شود. از آنجایی که قیمت سهام بسته به شرایط بازار و اقتصاد کلان کشور می‌تواند رکود داشته باشد، این بخش از دارایی‌های صندوق با ریسک بالایی روبرو خواهد بود؛ به ویژه اگر مدیریت دارایی‌ها با دانش و آگاهی کامل انجام نشود.

صندوق سرمایه گذاری مختلط مناسب چه افرادی است؟

انواع صندوق مختلط به خاطر ترکیب دارایی آنها که متشکل از سهام و دارایی‌های با درآمد ثابت است، حد میانه‌ای از ریسک و بازده می‌تواند داشته باشد و به همین خاطر مناسب افرادی میانه‌رو با ریسک‌پذیری متوسط است. به این ترتیب افرادی که می‌خواهند با ریسک متوسط، از سرمایه‌گذاری خود سود معقولی کسب کنند، می‌توانند در صندوقِ سرمایه گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کنند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

برای سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط فقط کافی است فرد بیشتر از 18 سال سن داشته باشد. همه‌ی افراد متقاضی بالای 18 سال می‌توانند به وبسایت صندوق مورد نظر رجوع کرده و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌ها، واحدهای عرضه شده را خریداری کنند.

این واحدها معمولا به دو دسته‌ی عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند که سود و ضرر و امتیازات برای هر دوی آنها مشابه است. با این تفاوت که سرمایه‌گذاران در واحدهای ممتازحق رای در صندوق را خواهند داشت اما سرمایه‌گذاران عادی فقط می‌توانند واحدهای خود را به فروش برسانند.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد معرفی صندوق کالایی و انواع آن کلیک کنید.)

نحوه سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

نحوه انتخاب و سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق مختلط

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف به اهداف سرمایه‌گذاری افراد و میزان ریسک‌پذیری آنها بستگی دارد. افرادی با ریسک‌پذیری متوسط می‌توانند سرمایه‌گذاری در انواع صندوقِ مختلط را در نظر بگیرند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به وبسایت فیپیران مراجعه کرده و لیست صندوق‌های مختلط را مشاهده و مقایسه کنند.

در انتخاب بهترین صندوقِ مختلط لازم است به فاکتورهای مختلفی توجه شود. برای مثال سابقه‌ی صندوق و نحوه‌ی عملکرد آن می‌تواند بسیار مهم باشد. بعلاوه بازدهی صندوق نیز تا حدی در این انتخاب می‌تواند موثر باشد زیرا نحوه‌ی مدیریت صندوق را نشان می‌دهد. در نهایت توجه به میزان ریسک و سایر داده‌های صندوق می‌تواند اطلاعات خوبی در خصوص صندوق مورد نظر به شما بدهد.

کارمزد صندوق مختلط چقدر است؟

کارمزد خرید واحدهای صندوقِ سرمایه گذاری مختلط 0.00243 و کارمزد فروش آن 0.00264 تعیین شده است که مجموع کارمزد خرید و فروش در صندوق‌های قابل معامله مختلط 0.00507 خواهد بود.

انواع صندوق های سرمایه گذاری مختلط کدامند؟

صندوقِ مختلط مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو نوع قابل معامله (ETF) و غیرقابل معامله (صدور و ابطالی) طبقه‌بندی می‌شوند. صندوق‌های قابل معامله را می‌توان روی تابلو معاملات بازار بورس اوراق بهادار مشاهده و معامله کرد و قیمت آنها نیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. برای این کار لازم است فرد کدبورسی داشته باشد. صندوق‌های صدور و ابطالی نیز با توجه به NAV صدور و ابطال معامله می‌شوند.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق درآمد ثابت به مطلب معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت مراجعه فرمایید.)

انواع صندوق های سرمایه گذاری مختلط کدامند؟

نسبت دارایی یک صندوقِ سرمایه‌گذاری مختلط در چه صورت تغییر می‌کند؟

اگر روند یا ریسک بازار دستخوش تغییر شود، مدیران صندوقِ مختلط می‌توانند دارایی‌های سهامی و غیرسهامی صندوق را تغییر دهند. برای مثال اگر وضعیت بورس و سهام رو به رشد باشد، مدیران صندوق می‌توانند سرمایه‌گذاری روی سهام را افزایش دهند. با این حال در زمان‌هایی که بازار رکود را تجربه می‌کند، مدیران صندوق می‌توانند بخش بیشتر دارایی‌های صندوق را روی اوراق با درآمد ثابت یا اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کنند تا ریسک صندوق را بهتر مدیریت کنند.

بازده صندوق سرمایه گذاری مختلط به چه صورت است؟

اگر تصمیم دارید در صندوق‌های مختلط سرمایه‌گذاری کنید، باید بدانید که سرمایه‌گذاری میان مدت در این صندوق‌ها با سود بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت یا سپرده‌های بانکی خواهد داشت. با این حال افرادی که می‌خواهند ریسک کمتری متحمل شوند، بخشی از دارایی‌های خود را در اوراق با ریسک پایین و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور کلی ریسک و بازده صندوق مختلط حد متوسطی از صندوق‌های سهامی و صندوق درآمد ثابت است.

بازده صندوق سرمایه گذاری مختلط به چه صورت است؟

ریسک های سرمایه گذاری در صندوق‌های مختلط

انواع صندوقِ مختلط نسبت به صندوق‌های سهامی ریسک کمتری دارند زیرا سود این صندوق‌ها هم از بازدهی سهام به دست می‌آید و هم از اوراق درامد ثابت. در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام می‌تواند باعث سودآوری زیادی شود اما در صورت افت بازار، به خاطر سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی‌ها روی اوراق درآمد ثابت، صندوق ضرر و زیان کمتری متحمل می‌شود. با این حال اگر رشد بازار نیز خوب باشد، سوددهی این صندوق‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر خواهد بود.

چگونه می‌توان بازده صَندوق های سرمایه گذاری مختلط را با هم مقایسه کرد؟

برای مقایسه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف می‌توانید به وبسایت فیپیران مراجعه کنید.

چگونه می‌توان بازده صَندوق های سرمایه گذاری مختلط را با هم مقایسه کرد؟

مقالات مرتبط

نظرات