سپرده های طرح دار: گواهی سپرده طرح دار چیست؟

آیا به فکر برنامه‌ریزی خوب برای پول خود هستید و می‌خواهید از آن بهترین استفاده را داشته باشید؟ داشتن پول و استفاده مناسب از آن باعث می‌شود که نه تنها زندگی راحتی داشته باشید، بلکه برای آینده هم برنامه‌ریزی کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید استفاده بهینه‌ای از پول داشته باشید، سرمایه‌گذاری آن در سپرده‌های بانکی است. یکی از انواع سپرده‌های بانکی سپرده های طرح دار است. اما دقیقاً سپرده طرح دار و مزایا و معایب آن چیست؟

سپرده های طرح دار چیست؟

سپرده‌ های طرح‌ دار نوعی از سپرده هستند که به نوعی بودجه مالی برای بانک‌ها برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری را تامین کنند. در ایران بانک‌ها انواع حساب‌های سپرده گذاری بلند مدت، کوتاه مدت، روز شمار و قرض الحسنه را برای مردم به وجود آورده‌اند. اما سپرده‌های طرح‌دار نوعی از سپرده هستند که شرایط باز کردن و میزان نرخ بهره آنها با دیگر سپرده‌ها متفاوت است.

متقاضیان با افتتاح این سپرده‌هامی‌توانند بخشی از سرمایه خود را در این حساب به مدتی بگذارند. سپس، بنابر میزان نرخ سود سپرده های طرح دار که بانک در قرارداد آنها تعیین کرده می‌توانند سود آن را دریافت کنند. اما آیا می‌دانید که انواع سپرده طرح دار چه هستند؟

سپرده های طرح دار چیست؟

انواع سپرده های طرح دار چه هستند؟

بانک‌های ایران سپرده های طرح دار متنوعی دارند. با این طرح‌ها متقاضیان می‌توانند پول خود را در بانک به مدتی بگذارند و سود آن را دریافت کنند. همچنین، برخی از این سپرده‌ها به متقاضیان تسهیلات یا وام می‌دهند.

بانک‌ها شرایط و امکانات متفاوتی در سپرده‌های طرح دار به متقاضیان ارائه می‌دهند. برای همین، اول باید ببینید که انواع سپرده‌های طرح‌دار بانک‌ها چه شرایطی دارند، حداقل سرمایه و نرخ بهره آنها چیست و اینکه آیا وام می‌دهند یا خیر. وقتی که این عوامل را بررسی کنید، می‌توانید بفهمید که کدام یک از این سپرده‌های طرح‌دار برای نیازها و شرایط اقتصادی شما بهتر هستند.

(همه چیز درباره سرمایه گذاری طلا در بانک)

سپرده‌ های طرح‌دار بانک‌ها در ایران چه هستند؟

طرح صدر بانک صادرات یکی از سپرده های طرح دار و از نوع سپرده کوتاه مدت است. در این طرح حداقل سرمایه‌ای که بانک از شما می‌خواهد تا در سپرده بگذارید، ۵ میلیون تومان و نرخ بهره آن ۷ درصدی است. همچنین، با طرح صدر بانک صادرات می‌توانید ۸۰ درصد از میزان سپرده خود را به عنوان تسهیلات دریافت کنید.

به غیر از سپرده طرح‌دار بانک صادرات، طرح نهضت بانک مسکن، سپرده‌های طرح‌دار سبز بانک پاسارگاد، سپرده‌های طرح‌دار ستارگان بانک حکمت ایرانیان و سپرده طرح‌دار آتیه بانک کشاورزی هم جزو انواع سپرده‌ طرح‌دار هستند. بنابراین، با توجه به حداقل سرمایه و میزان سودی که این سپرده‌ها دارند می‌توانید از بین آنها طرحی که برایتان مفیدتر است، انتخاب کنید.

سپرده‌ های طرح‌دار بانک‌ها در ایران چه هستند؟

شرایط سپرده هایِ طرح دار چیست؟

همانطور که گفتیم بانک‌های مختلف در ایران سپرده های طرح دار متفاوتی ارائه می‌دهند و شرایط آنها برای ارائه سپرده‌های طرح‌دار نیز متفاوت است. در مورد شرایط افتتاح حساب سپرده طرح دار اصولاً باید بدانید که بانک‌ها از شما می‌خواهند که میزان مبلغی معینی را به عنوان حداقل سرمایه در این سپرده‌ها بگذارید.

همچنین، باید از بانک بپرسید که چه مدتی باید سرمایه خود را در این سپرده بگذارید تا بتوانید تسهیلات یا سود سپرده دریافت کنید و آیا می‌توانید در طول زمانی که پول در سپرده است، آن را برداشت یا واریز کنید. به غیر از این، اگر می‌خواهید بیشترین استفاده از سرمایه‌گذاری در سپرده‌های طرح‌دار داشته باشید، باید میزان سود پرداختی بانک را هم بپرسید.

(مزایای سپرده قرض الحسنه جاری چیست؟)

میزان نرخ سود سپرده هایِ طرح دار چقدر است؟

از آنجایی که سپرده های طرح دار بانک‌ها با هم متفاوت است، شرایط و نرخ سود آنها هم با هم فرق می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که کدام بانک چه سودی دارد، می‌توانید به بانکی که سپرده‌های طرح‌دار ارائه می‌دهد، مراجعه کنید.

برای مثال، بانک سرمایه برای طرح سپرده آینده نرخ سود سپرده ۲۰ درصدی می‌دهد. از سوی دیگر، بانک سپه برای سپرده سمن سود ۱۹.۵ درصدی می‌دهد. برخی از بانک‌ها مثل بانک توسعه تعاون به مشتریان خود این امکان را می‌دهند که در سپرده‌های طرح‌دار میزان سود را انتخاب کنند. بنابراین، می‌توانید به بانکی که می‌خواهید در آن سپرده طرح‌دار فعال کنید مراجعه و از آن بانک در مورد نرخ بهره این سپرده‌ها بپرسید.

میزان نرخ سود سپرده هایِ طرح دار چقدر است؟

مزایای سپرده هایِ طرح دار و معایب آن چیست؟

وارد شدن به هر حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری مزایا و معایب خود را دارد. در مورد استفاده از سپرده‌های طرح‌ دار هم همین مسئله درست است. برای مثال، این حقیقت دارد که وقتی که پول خود را در حساب سپرده طرح‌دار بخوابانید، ممکن است که سود بیشتری نسبت به حساب‌های کوتاه مدت و عادی کسب کنید. با این حال، کسب این سود برای سپرده‌های طرح‌دار شرایط خاصی می‌خواهد.

برای مثال، ممکن است بانک از شما بخواهد که پول را به مدت طولانی در این حساب بگذارید. از سوی دیگر، شاید حق برداشت یا واریز از این حساب به حساب دیگر را نداشته باشید که این جزو معایب استفاده از سپرده‌های طرح‌دار است. با این وجود، باید ببینید که آیا سرمایه‌گذاری در این سپرده‌ها نیازهای سرمایه‌گذاری شما را برطرف می‌کنند یا خیر.

با بررسی مزایا و معایب سپرده های طرح دار و مقایسه آنها می‌توانید تصمیم درستی در مورد سرمایه‌گذاری در سپرده‌های طرح‌دار بگیرید.

(جهت مشاهده و بررسی انواع سپرده بانکی به اینوستو مراجعه فرمایید.)

سپرده های طرح دار برای وام گرفتن چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرند؟

در صورتی که حساب سپرده طرح‌داری باز کرده‌اید و اجازه داده‌اید که مدتی بگذرد و پول در حسابتان جمع شود، برخی از بانک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که با سپرده های طرح دار وام و تسهیلات هم بگیرید. به این صورت، برای گرفتن وام حتماً باید سپرده طرح‌دار را در بانک مورد نظر خود افتتاح کرده باشید.

سپس، بعد از گذشت مدت زمانی اگر این سپرده دارای وام باشد، بانک می‌تواند به شما وام دهد. برای مثال، بانک آینده سپرده طرح‌داری با عنوان سپرده آینده ساز دارد که حداقل مبلغ برای افتتاح این حساب سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ میلیون در یک سال است. در این مدت ۲۰ درصد از سود این حساب به شما تعلق می‌گیرد.

برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد اینکه چه بانک‌هایی وام ارائه می‌دهند، می‌توانید از بانک مورد نظر خود در این مورد پرس و جو کنید.

سپرده های طرح دار برای وام گرفتن چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرند؟

 

(با انواع سود سپرده‌های بانکی آشنا شوید!)

معرفی برخی از سپرده های طرح دار برای وام گرفتن

در پاراگراف قبلی یکی از بانک‌هایی که سپرده طرح‌دار همراه با وام ارائه می‌دهد معرفی کردیم که سپرده آینده ساز بانک آینده بود. اما به غیر از بانک آینده، بانک‌های دیگری هم مثل بانک توسعه تعاون با طرح سپرده همراه، بانک حکمت ایرانیان با طرح سپرده ستارگان، بانک سرمایه با طرح سپرده سرمایه ساز، بانک سپه با طرح سپرده سمن و بانک دی با طرح سپرده ارزش آفرین هستند که سپرده های طرح دار را همراه با وام به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

معرفی برخی از سپرده های طرح دار برای وام گرفتن

مقالات مرتبط

نظرات