شکاف قیمتی در تحلیل تکنیکال: همه چیز درباره شکاف قیمتی یا پرایس گپ!

سرمایه‌گذاری در بازار بورس برای خیلی از افراد یک منبع درآمد جانبی است. با این حال، ورود به این بازار آنقدرها کار راحتی نیست و اگر می‌خواهید با سرمایه‌گذاری در بازار بورس به سود خوبی برسید، باید در مورد مفاهیم بازار بورس بیشتر بدانید. اما چرا دانستن این مفاهیم مهم است؟ بازار بورس مثل هر بازار اقتصادی دیگر دچار نوسانات مختلف است و یکی از این نوسانات شکاف قیمتی است. شکاف قیمتی سهام نشان‌دهنده تغییرات ناگهانی قیمت سهام شرکت‌ها در بازار است. دانش در خصوص شکاف قیمتی در بازار می‌تواند به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار کمک کند. به این ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک‌های یک سرمایه‌گذاری و میزان سودآوری آن را ارزیابی کنند. با این حال، دقیقاً شکاف قیمت یعنی چه و انواع شکاف قیمت چه هستند؟

شکاف قیمتی چیست؟

گپ یا شکاف قیمت چیست؟ برای فهمیدن مفهوم شکاف قیمت یک بازار را در نظر بگیرید که به خاطر رخ دادن حادثه‌ یا خبر، قیمت سهام یک شرکت در آن بالا می‌رود یا به طور ناگهانی پایین می‌آید. به این صورت، یک شکاف قیمت به وجود می‌آید.

معمولا در شکاف‌های قیمتی معاملات برای خرید و فروش سهام‌ها صورت نمی‌گیرد. برای همین، شکاف قیمتی به وجود می‌آید. سرمایه‌گذاران می‌توانند از تحلیل تکنیکال شکاف های قیمت به عنوان معیاری برای تصمیم به سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری نکردن در بازار استفاده کنند.

شکاف قیمتی چیه؟ شکاف قیمتی به زبان ساده قیمت یک سهم در بازار است که در آغاز دوره جدید نسبت به قیمت آن در پایان دوره قبلی کمتر یا بیشتر است.

شکاف قیمتی چیست؟

شکاف بازار چیست: دلایل ایجاد شکاف قیمتی چیست؟

دلایل ایجاد مدل شکاف قیمت در بازار مختلف است. همانطور که درباره مفهوم شکاف قیمت گفتیم، اخبار مربوط به سودآوری یک شرکت یا زیان آن می‌تواند باعث بالا یا پایین آمدن ناگهانی قیمت سهام آن شرکت و ایجاد شکاف قیمتی در بازار شود. همچنین، یک دلیل دیگر ایجاد شکاف قیمت در بازار می‌تواند کاهش نقدینگی باشد.

(کد بورس کالا: دریافت کد معاملاتی بازار بورس کالا + مدارک مورد نیاز)

برای مثال، اگر معامله‌گران کافی در بازار وجود نداشته باشند تا سهام و دارایی‌ها را خرید و فروش کنند، شکاف قیمتی به وجود می‌آید. همچنین، تغییرات در میزان عرضه و تقاضا برای سهم و دارایی در بازار هم می‌تواند باعث افزایش و کاهش ناگهانی قیمت و به وجود آمدن شکاف قیمت شود.

دلایل گپ قیمتی افزایش سرمایه یا کاهش آن در یک شرکت، کاهش و افزایش نقدینگی و غیره می‌تواند باشد.

شکاف بازار چیست: دلایل ایجاد شکاف قیمتی چیست؟

مفاهیم نقاط حمایت و مقاومت در شکاف قیمتی چه هستند؟

در نمودار شکاف قیمت دو نقطه حمایت و مقاومت وجود دارند که شکاف قیمتی به این دو نقطه واکنش نشان می‌دهد. نقطه حمایت مثل حد کف برای قیمت سهم در بازار عمل می‌کند. یعنی وقتی که قیمت سهم به این نقطه می‌رسد، میزان خریدار برای خرید آن سهم افزایش یافته و قیمت آن از این حد دیگر کاهش نمی‌یابد. به زبان ساده، نقطه حمایت از کاهش بیشتر قیمت سهم جلوگیری می‌کند.

اما نقطه مقاومت برعکس نقطه حمایت است. در واقع، وقتی که قیمت سهمی به نقطه مقاومت برسد، در این نقطه تعداد فروشندگان آن بیشتر می‌شود و قیمت فروش آن سهم از حد نقطه مقاومت افزایش نخواهد یافت. به این صورت، نقطه مقاومت از افزایش بیشتر قیمت سهم جلوگیری می‌کند.

 

مفاهیم نقاط حمایت و مقاومت در شکاف قیمتی چه هستند؟

آیا در دو طرف شکاف قیمتی نقطه حمایت و مقاومت وجود دارند؟

وقتی سهمی وارد یک شکاف قیمتی می‌شود، معمولاً سعی می‌کند تا این شکاف را پر کند. این یعنی که قیمت سهم سعی می‌کند که به مکان قبلی بازگردد. با این حال، ورود به این شکاف معمولاً دشوار است. به همین دلیل، نقطه ورودی قیمت سهم می‌تواند شبیه به نقطه مقاومت باشد، یعنی جایی که امکان بالا رفتن قیمت سهم پایین باشد.

(شاخص های بورسی: آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه)

از سوی دیگر خارج شدن از شکاف قیمتی برای قیمت سهم هم کار سختی است در نتیجه نقطه خروج یا پایانی شکاف قیمت هم می‌تواند برای قیمت سهم مثل نقطه مقاومت بعدی باشد.

وقتی یک سهم وارد شکاف قیمتی می‌شود، نقطه شروع شکاف و نقطه پایان شکاف می‌توانند به عنوان نقاط حمایت و مقاومت برای آن سهم در نظر گرفته شوند.

آیا در دو طرف شکاف قیمتی نقطه حمایت و مقاومت وجود دارند؟

انواع شکاف قیمت بنابر تفسیر تحلیلگران غربی چه هستند؟

در بخش‌های قبلی در مورد شکاف قیمتی و جزئیات مفاهیم آن کمی توضیح دادیم. اما در بازار فقط یک نوع شکاف قیمتی وجود ندارد. در حقیقت، انواع شکاف های قیمتی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که در این بخش می‌خواهیم بنابر تفسیر تحلیلگران اقتصاد غربی آن‌ها را توضیح دهیم.

انواع گپ قیمتی در بورس چیست: 1. شکاف قیمتی معمولی چیست؟

همانطور که از نام شکاف قیمتی معمولی پیداست، شکاف معمولی قیمت زمانی رخ می‌دهد که جریان‌های عادی در بازار باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت دارایی در بازار می‌شوند. این شکاف‌ها در نمودار شکاف قیمت معمولی به صورت گرافیکی جهش یا سیر نزولی غیر خطی قیمت از نقطه‌ای به نقطه دیگر نمودار را نشان می‌دهند و معمولاً با حجم معاملات کم همراه هستند.

نکته جالب توجه در شکاف قیمت معمولی این است که در این نوع شکاف‌ها بیشتر اوقات سرمایه‌گذاران فرصتی برای انجام معامله پیدا نمی‌کنند.

انواع شکاف قیمت بنابر تفسیر تحلیلگران غربی چه هستند؟

انواع گپ قیمتی چیست: 2. شکاف قیمتی شکست چیست؟

یک نوع دیگر رایج شکاف قیمتی شکاف شکست است. شکاف شکست زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک سهم از نقطه مقاومت یا حمایت عبور کند. این عبور قیمت به طور ناگهانی و با فاصله چشمگیری بین قیمت بسته شدن قبلی سهم و قیمت باز شدن بعدی آن اتفاق می‌افتد. معمولا شکاف‌های قیمت شکست در شروع روند قیمت یا بعد از تغییر روند قیمت به وجود می‌آیند.

(جهت مشاهده و مقایسه سبدگردان های بورس به  اینوستو مراجعه فرمایید. )

اگر در زمانی که شکاف شکست رخ دهد، حجم معاملات در بازار زیاد باشد، نشان می‌دهد که قیمت همچنان به حرکت خودش ادامه می‌دهد. اما در صورتی که حجم معاملات در بازار زیاد نباشد، احتمال اینکه شکاف شکست به وجود بیاید زیاد است. این به این معنی است که قیمت سهم ممکن است به همان قیمت معاملاتی قبلیش بازگردد.

انواع گپ قیمتی چیست: 2. شکاف قیمتی شکست چیست؟

انواع گپ قیمتی چیست: 3. شکاف قیمتی فرار چیست؟

روند قیمت یک سهم را در نظر بگیرید که صعودی است یا نزولی است. اگر این قیمت همچنان در همین مسیر صعودی یا نزولی به طور ناگهانی به حرکت خودش ادامه دهد به این روند شکاف قیمتی فرار می‌گویند. در حقیقت، شکاف قیمت فرار بیانگر انگیزه زیاد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری است.

این شکاف اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که بازار در حال حرکت شدید به سمت بالا یا پایین است. همچنین، در صورتی که حجم معاملات در زمان شکاف قیمت فرارزیاد باشد، قوت حرکت قیمت هم زیاد است.

انواع گپ قیمتی چیست: 3. شکاف قیمتی فرار چیست؟

انواع گپ قیمتی چیست: 4. گپ خستگی چیست؟

در یک بازار وقتی که قیمت سهام یا دارایی بعد از روند صعودی یا مدتی افزایش ناگهانی به طور ناگهانی روند نزولی یا کاهش پیدا می‌کند، به این پدیده شکاف قیمتی خستگی می‌گویند. یک تفسیر که می‌توان از این نوع شکاف قیمت داشت این است که بعد از مدتی از خرید آن دارایی یا سهم، سرمایه‌گذاران به فکر فروش آن می‌افتند. برای همین، قیمت آن کاهش می‌یابد، چون تقاضا برای خرید آن کم شده است.

زمانی که این شکاف در انواع نمودار در تحلیل تکنیکال پدیدار می‌شود به این معنی است که روند صعودی قیمت یک دارایی یا سهم به پایان رسیده است.

4. گپ خستگی چیست؟

انواع گپ قیمتی چیست: 5. شکاف قیمتی جزیره بازگشتی چیست؟

شکاف قیمتی جزیره بازگشتی الگویی در نمودار است که به جای یک روند از دو شکاف قیمت و روند قیمت بین این دو شکاف تشکیل شده است. در الگوی شکاف قیمت جزیره بازگشت، می‌توان دید که قیمت دارایی یا سهم احتمال تغییر روند خود را دارد یا خیر. حالا این تغییر می‌خواهد از پایین به بالا یا از بالا به پایین باشد.

معمولا شکاف قیمت جزیره بازگشتی زمانی اتفاق می‌افتد که دو نوع شکاف قیمت روزهای معاملاتی را از همدیگر جدا می‌کنند.

انواع شکاف قیمتی بنابر تفسیر تحلیل گران ژاپنی چه هستند؟

به غیر از آمریکا، ژاپن یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان را دارد. بنابراین، تحلیلگران اقتصادی ژاپن هم برای انواع گپ در تحلیل تکنیکال چند الگو را مطرح کردند. در این قسمت چند نمونه از مهمترین شکاف قیمتی بنابر تحلیل گران ژاپنی را برایتان توضیح خواهیم داد.

انواع شکاف قیمتی بنابر تفسیر تحلیل گران ژاپنی چه هستند؟

1. شکاف قیمتی صعودی چیست؟

الگوی شکاف قیمت صعودی که به آن الگوی شکاف گاوی هم می‌گویند، یک الگو است که در آن قیمت ورودی یک سهم یا دارایی بیشتر از قیمتی است که آن سهم در پایان دوره قبلی داشته است. بنابراین، شکاف قیمت صعودی موقعی اتفاق می‌افتد که بازار اقتصادی در حال رشد است و این روند صعود ادامه دارد.

در نتیجه، شکاف قیمتی صعودی اغلب بعد از افزایش چشمگیری در قیمت سهم یا دارایی رخ می‌دهد. با این حال، مواردی هم بوده که در زمان کاهش قیمت که به آن روند خرسی هم می‌گویند شکاف قیمت گاوی یا صعودی هم اتفاق بیفتد که معمولاً ناشی از اخبار غیر منتظره و تاثیر آن بر روی بازار است.

2. شکاف قیمتی نزولی چیست؟

شکاف قیمت نزولی که نام دیگر آن روند خرسی است، روندی معکوس نسبت به روند گاوی یا صعودی قیمت دارد. در روند نزولی شکاف قیمتی دارایی یک سهم در آغاز نسبت به قیمت آن در دوره قبلی کمتر است و این کاهش قیمت ادامه دارد. بنابراین، شکل روند خرسی شکل پایین رونده است. با این حال، برخی از روندهای خرسی وجود دارند که بعد از یک روند گاوی به وجود می‌آیند.

2. شکاف قیمتی نزولی چیست؟

3. پر شدن گپ قیمت یعنی چه؟

پر شدن شکاف قیمتی یک سهم یا دارایی یعنی که قیمت آن سهم یا دارای به سطح عادی قبل از رخ دادن شکاف قیمت (افزایش کاهش ناگهانی آن) بازگشته است. پر شدن شکاف‌های قیمت می‌تواند به چند دلیل مختلف رخ بدهد. برای مثال، یک دلیل می‌تواند این باشد که افزایش قیمت بیش از حد معقولانه یا خیلی خوشبینانه است. برای همین، قیمت سهم به جایگاه قبلی خودش باز می‌گردد.

یک دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد که قیمت سهم آنقدر ناگهانی بالا و پایین می‌رود که از هیچ گونه نقطه حمایت یا نقطه مقاومت عبور نمی‌کند. معمولاً در بین روندهای پر شدن شکاف‌های قیمت شکاف‌های خستگی بیشترین امکان پر شدن را دارند. با این وجود، شکاف‌های قیمت ادامه و فرار کمتر امکان پر شدن را دارند، زیرا روند قیمتی آنها ادامه‌دار است.

3. پر شدن گپ قیمت یعنی چه؟

نکات مهم در مورد شکاف قیمت چه هستند؟

وقتی که می‌خواهید شکاف قیمتی را در تحلیل تکنیکال یک بازار ارزیابی کنید، بهتر است که چند نکته را در نظر داشته باشید. یکی از این نکات این است که حتماً علت ایجاد شکاف را در نظر بگیرید. همانطور که گفتیم، علت ایجاد شکاف می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، شکاف‌های قیمت انواع مختلف دارند. بنابراین، حتماً در تفسیر آنها به شکل روند صعودی یا نزولی دقت کنید تا نوعشان را متوجه شوید.

یک نکته مهم دیگر هم در تفسیر شکاف‌های قیمت در نمودار تحلیل تکنیکال، افزایش حجم معامله است. زمانی که یک شکاف قیمت رخ می‌دهد، به این معنی است که در آن موقع خریداران یا فروشندگان دارند آن سهم یا دارایی را می‌فروشند. از اینرو، این قیمت به طور ناگهانی بالا یا پایین می‌آید.

نکته مهم دیگر هم برای درک شکاف‌های قیمت این است که شکاف قیمت می‌تواند روند جدیدی را برای سهم یا دارایی به وجود بیاورد. برای مثال، شکاف قیمت شکست برای یک دارایی یا سهم زمانی به وجود می‌آید که قیمت آن دارایی از محدوده معاملاتی خارج شده باشد. در نتیجه، شکاف قیمت هم می‌تواند روند بازار برای یک دارایی یا سهم را نشان دهد.

نکات مهم در مورد شکاف قیمت چه هستند؟

شکاف قیمت در نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده به چه معناست؟

در تحلیل تکنیکال بازار سرمایه دو نمودار به نام نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده وجود دارند. نمودار تعدیل شده نموداری است که اثر عوامل بنیادی مانند افزایش سرمایه یا پرداخت سود نقدی را ارزیابی می‌کند و عواملی مثل قیمت سهم را در این ارزیابی حساب نمی‌کند.

از سوی دیگر، نمودار تعدیل شده فقط رفتار قیمت سهم را در ارزیابی در نظر می‌گیرد و عوامل بنیادی را استثنا می‌گیرد. اما وجود شکاف قیمتی در این نمودار به چه معنا است؟

تفاوت شکاف قیمت در نمودار تعدیل شده و نشده

شکاف قیمتی در نمودار تعدیل شده و نشده یک تفاوت مهم دارد. اصولاً شکاف‌های قیمتی که در نمودار تعدیل شده نشان داده می‌شوند، نتیجه افزایش و کاهش میزان عرضه و تقاضای یک سهم و انگیزه سرمایه‌گذاران و تاجران برای خرید و فروش آنها هستند. با این حال، در نمودار تعدیل نشده شکاف‌هایی که در قیمت به وجود می‌آید ناشی از فعالیت خود شرکت و اثر گذاشتن این فعالیت‌ها روی قیمت یک سهم است.

بنابراین، اگر می‌خواهید نمودار شکاف قیمت را بررسی کنید که خط حمایت و مقاومت برای آن وجود داشته باشد، بهتر است به سراغ نمودار تعدیل شده بروید، زیرا این نمودار تغییرات قیمت سهم را بر اساس میزان و عرضه تقاضای آن در بازار ارزیابی می‌کند.

در نمودار تعدیل نشده این ارزیابی ناشی از دستکاری شرکت‌ها برای تغییر قیمت سهم آنها است و ابزار خوبی برای ارزیابی شکاف قیمت با توجه به نقاط حمایت و مقاومت نیست.

تفاوت شکاف قیمت در نمودار تعدیل شده و نشده

نحوه استفاده از شکاف قیمتی در معاملات چگونه است؟

سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌توانند از شکاف قیمتی استفاده‌های مفیدی داشته باشند. وقتی که سرمایه‌گذاران شکاف‌های قیمت را به خوبی تحلیل کنند، می‌توانند اطلاعاتی در مورد پویایی بازار به دست بیاورند. این تحلیل به آنها کمک می‌کند تا در مورد سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهم به طور آگاهانه تصمیم بگیرند.

کاربرد دیگر شکاف قیمت در بستن معاملات، شناسایی روند بازار است. برای مثال، شکاف‌های قیمت فرار نشان‌دهنده روند فعلی هستند و شکاف قیمت جداگانه می‌توانند یک روند جدید را نشان دهند. سرمایه‌گذاران با تشخیص این روندها در بازار می‌توانند استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تغییر یا همان استراتژی قدیمی را ادامه دهند.

(5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!)

مطالعه شکاف‌های قیمت همچنین می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند تا ریسک سرمایه‌گذاری را مدیریت کنند. برای مثال، یک سرمایه‌گذار می‌تواند سهام را در زمانی بفروشد که شکاف قیمت در آغاز آن دوره نزولی باشد. در نتیجه، به نفع او است که آن سهام را بفروشد.

تحلیل شکاف‌های قیمتی می‌تواند به سرمایه‌گذار اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت بازار، رفتار مصرف کنندگان و شرایط رقبا بدهد.

چه عواملی باعث سیر نزولی شکاف قیمتی در نمودار یک سهم می‌شوند؟

شکاف‌های قیمت منفی یک سهم کاهش قیمتی هستند که آن سهم در شروع دوره جدید نسبت به قیمت همان سهم در بسته شدن دوره قبلی داشته است. حالا این شکاف قیمت نزولی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال، یکی از دلایل آن می‌تواند وجود اخبار یا شایعات منفی در مورد شرکت صاحب آن سهم باشد.

دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد که آن شرکت سرمایه خود را کاهش داده یا سود نقدی را تقسیم کرده است. همچنین، اگر در بازه زمانی بین بسته و باز شدن سهم در یک دوره زمانی گزارش‌های منفی در مورد شرکت منتشر شده باشد، این مسئله می‌تواند باعث شکاف قیمتی نزولی شود. چه عواملی باعث سیر نزولی شکاف قیمتی در نمودار یک سهم می‌شوند؟

مقالات مرتبط

نظرات