بیمه بدنه چیست: راهنمای کامل در انتخاب بیمه بدنه خودرو و معرفی پوشش‌ها

همان طور که می دانید در تصادفات، بیمه شخص ثالث فقط مبلغ محدودی از خسارت را به خودرو دیگر پرداخت می کند. اما بیمه بدنه خودرو نسبت به ارزش خودرو مبلغ بیشتری را به بیمه شونده پرداخت خواهد کرد. البته سقف پوشش بیمه بدنه خودرو نیز متفاوت است. در این مطلب از  اینوستو ما به جزئیات و راهنمای انتخاب بیمه بدنه خواهیم پرداخت.

بیمه بدنه چیست؟

اول از همه با این پرسش شروع می‌کنیم که منظور از بیمه بدنه خودرو چیست؟ بیمه‌ی بدنه یکی از انواع بیمه‌ی خودرو است که خسارت‌هایی که بر اثر حوادث بر بدنه‌ی خودرو ایجاد می‌شود را تحت پوشش قرار می‌دهد. این حوادث در بیمه‌ی بدنه خودرو می‌تواند شامل تصادفات، آتش‌سوزی، سقوط اشیا روی اتومبیل، سیل، طوفان، سرقت و غیره باشد.

البته این نکته را هم باید ذکر کنیم که اگر تصادفی ایجاد شده و به خودروی دیگری خسارت وارد شود، بیمه شخص ثالث این خسارت را پرداخت می‌کند اما خسارت‌های وارد شده به خودروی راننده‌ی مقصر را بیمِه بدنه می‌پردازد. بیمه بدنه‌ی خودرو همچنین در شرایط زیر نیز از بیمه‌گذار حمایت می‌کند:

  • فرد در تصادف مقصر نباشد
  • خودرو گران‌قیمت بوده و بیمه شخص ثالث راننده مقصر همه‌ی هزینه‌ها را پوشش ندهد.
  • مقصر تصادف از محل حادثه فرار کند.

(آیا می دانید بیمه شخص ثالث چیست؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.)

بیمه بدنه چیست؟

مزایای بیمه بدنِه خودرو

از دیگر مزایای بیمه بدنه‌ی خودرو می‌توان به دریافت تخفیف در صورت عدم خسارت در سال گذشته اشاره کرد. به این صورت افرادی که در 1 تا 4 سال گذشته هیچ‌گونه خسارتی از بیمه دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از تخفیف بیمه بدنه برخوردار شوند که این تخفیف برای هر بیمه‌گذار متفاوت خواهد بود. بیشترین تخفیف برای بیمه‌گذاران تخفیف 60 درصدی (4 سال یا بیشتر عدم خسارت) است.

اگرچه ممکن است بسیاری از افراد خرید بیمِه بدنه خودرو را خرج اضافی تلقی کنند اما بیمه‌ی بدنه ماشین با مزایای متعددی همراه است. این بیمه در واقع خسارت‌های مربوط به بدنه‌ی ماشین را تحت پوشش قرار می‌دهد و در صورت وقوع تصادف می‌توان برای دریافت خسارت از بیمه اقدام کرد.

از مزایای بیمه‌ی بدنه خودرو می‌توان به پوشش‌های مختلف آن اشاره کرد. پوشش‌های اصلی این بیمه برای افرادی که خودروی خود را بیمه‌ی بدنه کرده‌اند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • پوشش هزینه‌های تصادف با خودروهای دیگر و یا تصادف با جسم سخت و متحرک
  • پوشش‌دهی هزینه‌های مربوط به واژگونی یا سقوط خودرو و همینطور آتش‌گرفتن و انفجار خودرو
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به سرقت اتومبیل
  • پرداخت هزینه‌ی خسارت حوادث و تصادفات

معایب بیمه بدنه خودرو

هر چه مدل ماشین بالاتر باشد، باید هزینه‌ی بیشتری برای بیمه‌ی بدنه‌ی آن بپردازید.

اگرچه مزایای بیمِه بدنه خودرو متعدد است اما این نوع بیمه می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید برای خرید بیمِه بدنه تصمیم‌گیری کنید. اما معایب بیمه بدنه خودرو چیست؟ از معایب بیمه‌ی بدنه می‌توان به این اشاره کرد که ممکن است فردی سال‌ها هزینه‌ی بیمه را بپردازد اما نیازی به آن پیدا نکند. با این حال در صورت تصادف، پوشش بیمه‌ی بدنه می‌تواند تا حد زیادی خسارت‌ها را پوشش دهد.

بعلاوه بیمه بدنه‌ی ماشین پوشش‌های محدود دارد و برخی از پوشش‌های کاربردی در دسته‌ی پوشش‌های اصلی بیمه قرار نمی‌گیرند. بنابراین شاید لازم باشد افراد برای پوشش‌های بیشتر، هزینه‌های اضافی پرداخت کنند. همچنین هزینه‌ی بیمه بدنه ماشین بستگی به مدل ماشین دارد و نرخ آن ثابت و مشخص نیست.

در نهایت اینکه نحوه دریافت خسارت از بیمه‌ی بدنه نیز یکی از عیوب این بیمه است. افراد برای دریافت خسارت از بیمه باید مراحلی را دنبال کنند که چندان ساده نیست و بیمه‌گذار باید این مراحل را دنبال کند.

چه بیمه ای خسارت تصادف را پوشش می دهد؟

آشنایی با اصطلاحات بیمه بدنه

اگر تصمیم دارید برای خرید بیمه بدنه خودرو اقدام کنید، شاید لازم باشد با برخی از اصطلاحات تخصصی این حوزه آشنا باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین اصطلاحات تخصصی در این زمینه را به اختصار شرح می‌دهیم.

بیمه‌گر

شرکت بیمه که قرارداد بیمه خودرو ارائه داده و در ازای آن حق بیمه دریافت می‌کند، بیمه‌گر نامیده می‌شود. بیمه‌گر ملزم به پرداخت خسارت به بیمه‌گذار است.

بیمه‌گذار

بیمه‌گذار یک شخص حقیقی یا حقوقی مالک خودرو است که برای بستن قرارداد بیمه بدنه خودرو به بیمه‌گر مراجعه می‌کند و باید به بیمه‌گر حق بیمه پرداخت نماید.

ذینفع

ذینفع در اصطلاحات بیمه خودرو به فردی اطلاق می‌شود که طبق درخواست بیمه‌گذار نام او در بیمه‌نامه ذکر شده و خسارت به او پرداخت می‌شود. ذینفع معمولا بیمه‌گزار یا مالک خودرو است.

حق بیمه

حق بیمه مبلغی است که بیمه‌گذار در ازای دریافت بیمه خودرو به بیمه‌گر پرداخت می‌نماید تا در ازای آن بتواند از خدمات بیمه استفاده کرده و در صورت لزوم خسارت دریافت کند. مبلغ حق بیمه بدنه‌ی خودرو بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند قیمت خودرو، مدت اعتبار بیمه‌نامه، نوع پوشش‌های بیمه و غیره تعیین می‌شود و رقم ثابت و مشخصی نیست.

(شما همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد معرفی انواع بیمه وسایل نقلیه به این مقاله مراجعه فرمایید.)

آشنایی با اصطلاحات بیمه بدنه

موضوع بیمه

موضوع بیمه در این حوزه اشاره به خودرویی دارد که بیمه‌گذار برای بیمه کردن آن اقدام کرده است. بعلاوه لوازمی که طبق کاتالوگ خودرو به خریدار تحویل یا در بیمه نامه درج شده نیز موضوع بیمه محسوب می‌شود.

فرانشیز بیمه بدنه

منظور از فرانشیز در بیمه‌ی بدنه خودرو مبلغی از خسارت است که بیمه‌گر متعهد به پرداخت آن نیست و شخص بیمه‌گذار باید آن را پرداخت کند. مبلغ فرانشیز در بیمه‌های مختلف متفاوت است.

مدت اعتبار بیمه نامه

اگر تصادفات پس از پایان مدت اعتبار بیمه باشد، بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت. مدت اعتبار بیمه در قرارداد بیمه‌نامه مشخص می‌شود.

قرارداد بیمه بدنه خودرو برای یک مدت زمان مشخص تعیین می‌شود. به این مدت زمان، مدت اعتبار بیمه‌نامه گفته می‌شود و زمانی است که بیمه‌نامه دارای اعتبار بوده و بیمه‌گذار می‌تواند در صورت ایجاد خسارت برای دریافت هزینه‌ها به بیمه‌گر مراجعه کند.

(شما همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی انواع فرانشیز بیمه و نحوه محاسبه آن کلیک کنید.)

انواع بیمه بدنه خودرو

نوع اصلی بیمه بدنه خودرو برای مدت یک سال صادر می‌شود و همه‌ی دارندگان خودرو می‌توانند برای خرید این نوع بیمه اقدام کنند. اما به غیر از نوع اصلی، انواع دیگری از بیمه‌ی بدنه ماشین نیز وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه‌ی کیلومتری

آن دسته از دارندگان خودرو که استفاده‌ی زیادی از اتومبیل خود ندارند، می‌توانند برای خرید بیمه بدنه‌ی کیلومتری اقدام کنند. این بیمه بر اساس میزان کیلومتر طی شده خودرو محاسبه می‌شود. این نوع بیمه‌ی بدنه از آتش‌سوزی و سرقت نیز پشتیبانی می‌کند. البته بیمه‌ی کیلومتری زمانی قابل استفاده است که خسارت از کوتاهی راننده خودروی بیمه‌شده باشد و اگر واردکننده‌ی خسارت فرد دیگری باشد، باید از بیمه شخص ثالث استفاده شود.

بیمه خودروی اجاره ای

بیمه‌ی خودروی اجاره‌ای برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برای مراسمات خاصی یک خودروی گران‌قیمت کرایه کنند. به این ترتیب در صورت بروز حادثه، بیمه هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد.

بیمه‌ی بدنه ماشین مدل پایین

افرادی که خودروی آنها تولید 10 سال گذشته یا قبل‌تر باشد، می‌توانند از بیمِه بدنه ماشین مدل پایین استفاده کنند. در بیمه بدنه‌ی ماشین‌های مدل پایین باید به موارد زیر توجه کنید.

  • خودروهایی که ساخت بالای 15 و 20 سال دارند (با توجه به شرکت سازنده) قابل بیمه نیستند.
  • هزینه بیمه‌ی بدنه با توجه به استهلاک ماشین تعیین می‌شود.
  • بیمه‌ی بدنه معمولا برای ماشین‌های باربری انجام نمی‌شود.
  • خودروهایی که قطعات و لوازم آنها در بازار پیدا نمی‌شود، بیمه‌ی بدنه نمی‌شوند.

خسارت خودروی نامتعارف

اگر قیمت خودرو بیشتر از 800 میلیون تومان باشد، در دسته‌ی خودروهای نامتعارف قرار می‌گیرد. به این صورت اگر فرد با خودروی دیگری تصادف کند و سقف پوشش بیمه شخص ثالث خودروی دیگر کمتر از میزان خسارت باشد، بیمه بدنه این مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند.

کدام بیمه مبلغ بیشتری برای خسارت تصادفات پرداخت می کند؟

پوشش های بیمه بدنه: بیمِه بدنه شامل چیست؟

منظور از پوشش‌های بیمه بدنه ماشین، حوادثی است که در صورت وقوع، شرکت بیمه هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد. بیمه‌های بدنه معمولا شامل دو نوع پوشش اصلی و تکمیلی می‌شوند که در ادامه بیشتر در خصوص آنها صحبت خواهیم کرد.

پوشش های اصلی بیمه بدنه

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه، پوشش‌هایی هستند که در تمام شرکت‌های بیمه یکسانند و حداقل‌ترین پوشش‌هایی هستند که به متقاضیان بیمه‌ی بدنه ارائه می‌شوند. پوشش‌های اصلی بیمه‌ی بدنه، خودروی شما را در برابر حوادث زیر حمایت می‌کنند و در صورت ایجاد خسارت می‌توانید هزینه‌ی آن را از بیمه دریافت کنید:

پوشش اصلی بیمه‌ی بدنه: 1. پوشش در برابر حوادث

این پوشش بیمه بدنه شامل تمام تصادفات ناشی از برخورد با اجسام متحرک یا ثابت می‌شود. بیمه‌ی بدنه‌ی حوادث از خودرو در برابر حوادثی مانند واژگونی، سقوط، صاعقه، آتش‌سوزی و غیره نیز حمایت می‌کند.

پوشش های اصلی بیمه‌ی بدنه: 2. سرقت کلی خودرو

یکی دیگر از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو، پوشش سرقت کلی خودرو است که در این صورت بیمه خسارت‌های وارده را پرداخت خواهد کرد.

پوشش اصلی بیمه‌ی بدنه: 3. خسارت ناشی از انتقال و نجات خودرو

اگر خودرو در شرایط نامساعد و خطرناک قرار داشته باشد و در زمان انتقال آن از این شرایط، خسارتی به ماشین وارد شود، بیمه هزینه‌های مربوط به این خسارات را تا حد معینی تحت پوشش قرار خواهد داد.

پوشش اصلی بیمه‌ی بدنه: 4. خسارت به باتری و لاستیک

اگر به واسطه‌ی هر یک از موارد ذکر شده در بالا، به باتری یا لاستیک‌های خودرو خسارتی وارد شود، بیمِه بدنه این خسارات را تا سقف تعهدات بیمه‌ای خود پرداخت خواهد کرد. این سقف تعهد برای خسارت‌های مربوط به لاستیک و باتری ماشین معمولا 50 درصد قیمت باتری یا لاستیک نو است. برای مثال اگر یک باتری نو 10 میلیون تومان باشد، بیمه بدنه تا سقف 5 میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند.

 بیمِه بدنه شامل چیست؟

پوشش های تکمیلی بیمِه بدنه

در مورد پوشش های بیمه بدنه اصلی توضیحاتی دادیم. به طور کلی این پوشش‌ها بیشتر خطرات اصلی را شامل می‌شوند؛ با این حال ممکن است افراد بخواهند بدنه اتومبیل خود را در برابر حوادث احتمالی بیشتری بیمه کنند. به این ترتیب با پرداخت حق بیمه بیشتر، می‌توان از پوشش‌های تکمیلی بیمه‌ی بدنه استفاده کرد.

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه: 1. ایاب و ذهاب

اگر علاوه بر بیمه‌ی بدنه خودرو، بیمه‌ی ایاب و ذهاب نیز تهیه کنید، در صورت وقوع تصادف و خسارت، بیمه هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب اتومبیل به تعمیرگاه را نیز تا سقف مشخصی پرداخت خواهد کرد. این سقف معمولا روزانه 50 هزار تومان و حداکثر به مدت 30 روز است.

پوشش‌های تکمیلی بیمِه بدنه: 2. سرقت درجای قطعات

بیمه بدنه اصلی خودرو، در صورت سرقت خودرو خسارت پرداخت می‌کند اما سرقت قطعات خودرو را پوشش نمی‌دهد. با این حال می‌توانید برای پوشش سرقت درجای قطعات اقدام کنید که در این صورت اگر قطعات خودرو سرقت شود، بیمه تا سقف تعهدات خود خسارت پرداخت خواهد کرد.

پوشش‌های تکمیلی بیمِه بدنه: 3. شکستن شیشه

اگر یک شیشه یا تمام شیشه‌های اتومبیل در حادثه‌ای شکسته شود، پوشش های بیمه بدنه تکمیلی شکستن شیشه خودرو هزینه‌های آن را تا سقف تعهدات تعیین شده، پرداخت خواهد کرد.

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه: 4. نوسانات قیمت

اگر خودروی بیمه‌گذار در اثر حادثه دچار خسارت شود، بیمه تکمیلی بدنه، خسارات وارد شده را بر اساس نوسانات قیمت و ارزش روز خودرو محاسبه کرده و پرداخت می‌کند.

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه: 5. رنگ، مواد شیمیایی و اسیدپاشی

بیمه‌ی بدنه خسارت‌های وارد شده به خودرو بر اثر پاشیده شدن رنگ، مواد اسیدی و شیمیایی را تا سقف تعهدات خود پرداخت خواهد کرد.

(حتما در هنگام بیمه کردن خودرو و یا سایر ام.ال با اصطلاحاتی ناآشنا مواجه شده اید برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله 120 مورد از اصطلاحات کاربردی و مهم بیمه که باید آنرا بدانید! را مطالعه فرمایید.)

پوشش های تکمیلی بیمِه بدنه

حذف فرانشیز

بیمه‌گذاران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، فرانشیز بیمه بدنه را حذف کنند. در این صورت تمام خسارات وارد شده به خودرو را شرکت بیمه پرداخت خواهد کرد و بیمه‌گذار سهمی در پرداخت خسارت نخواهد داشت.

خروج از کشور (ترانزیت)

اگر قصد سفر به خارج از کشور داشته باشید و برای این کار اتومبیل خود را بیمِه بدنه کنید، در صورت وقوع حادثه و خسارت به بدنه‌ی خودرو، بیمه تا سقف تعهدات تعیین شده، خسارات را پرداخت خواهد کرد.

کشیدن خط روی بدنه

اگر خودرو در صورت کشیده شدن اجسام تیز روی بدنه یا ایجاد خط و خش آسیب ببیند، بیمه بدنه این خسارات را تا سقف تعهدات خود پوشش می‌دهد.

خساراتی که بیمه‌ی بدنه خودرو پوشش نمی‌دهد

تا اینجا در خصوص پوشش های بیمِه بدنه صحبت کردیم اما لازم است بدانید بیمه‌ی مرکزی برخی از خسارات را نمی‌پذیرد و متعهد به پرداخت آن نحواهد بود. از جمله این خسارات که در دسته‌ی استثنائات بیمه بدنه قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خسارات ناشی از حمل بار بیش از حد
  • خسارات ناشی از بکسل کردن یک وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر
  • خسارت به ماشین به خاطر فرار راننده از پلیس
  • وارد کردن خسارت به خودرو به صورت عمدی
  • خسارت‌هایی که در جنگ، شورش یا انفجارهای هسته‌ای به خودرو وارد شده
  • اگر راننده خودرو فاقد گواهینامه باشد یا گواهینامه او باطل شده باشد، بیمه خسارات وارده را تقبل نخواهد کرد.
  • عدم تناسب گواهینامه با وسیله‌ی نقلیه‌ی مورد نظر
  • استفاده‌ی راننده از مشروبات الکی، مواد روان‌گردان یا مواد مخدر در زمان حادثه

عوامل تاثیرگذار روی قیمت بیمه بدنه

شرایط خرید بیمه‌ی بدنه ماشین

بیمه بدنه خودرو با توجه به آیین‌نامه‌ها و ضوابط تعیین شده توسط بیمه‌ی مرکزی ایران و شورای عالی بیمه صادر می‌شود و شرکت‌های بیمه باید این ضوابط و قوانین را اجرا کنند. برخی از شرایط خرید بیمه‌ی بدنه ماشین شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیمه‌ی بدنه‌ی خودروهای صفر کیلومتر شامل تخفیف 20 تا 30 درصدی می‌شود.
  • بیمه‌گذار در صورت وقوع حادثه باید حداکثر تا 5 روز کاری به شرکت بیمه اطلاع داده و مدارک لازم را تحویل دهد.
  • اطلاعات ارائه شده از سوی بیمه‌گذار باید درست باشد و هر گونه پنهان‌کاری یا اشتباه در ارائه‌ی اطلاعات توسط بیمه‌گذار باعث می‌شود بیمه‌گر تعهدی در پرداخت خسارت نداشته و بیمه باطل شود.
  • اگر در مدت اعتبار بیمه‌نامه، در شرایط خودرو مانند نوع کاربری یا قیمت آن و غیره تغییراتی ایجاد شود، بیمه‌گذار باید به شرکت بیمه اطلاع بدهد. در غیر اینصورت، شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت خسارت در شرایط نامتعارف نخواهد داشت و خسارت طبق شرایط اولیه‌ی بیمه پرداخت می‌شود.

فاکتورهای موثر در تعیین قیمت بیمه بدنه خودرو چیست؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، فاکتورهای مختلفی بر تعیین قیمت بیمه بدنه خودرو تاثیرگذار هستند و قیمت بیمه‌ی بدنه برای هر خودرو می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی هر چه قیمت خودرو بالاتر باشد، هزینه‌ی بیمه‌ی آن نیز بیشتر خواهد شد. با این حال فاکتورهای دیگری نیز بر این قیمت تاثیرگذار هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • مدل خودرو
  • سال ساخت خودرو
  • میزان کارکرد ماشین
  • وضعیت سلامت ماشین
  • تعداد سیلندرهای خودرو
  • ایرانی یا خارجی بودن آن
  • سیاست‌های شرکت بیمه
  • پوشش‌های بیمه بدنه
  • سقف پوشش‌ها (در صورت قابل‌تغییر بودن)
  • تخفیف‌های بیمه‌ی بدنه ماشین

فاکتورهای موثر در تعیین قیمت بیمه بدنه خودرو چیست؟

انواع تخفیف بیمه بدنه خودرو

تخفیف بیمه بدنه شامل دو دسته‌ی تخفیف‌های اصلی و فرعی می‌شود که در ادامه در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

تخفیف‌های اصلی بیمه‌ی بدنه

  • تخفیف خودروی صفر کیلومتر: این تخفیف بیمِه بدنه شامل کسانی می‌شود که خودروی صفر خود را برای اولین بار بیمه‌ی بدنه می‌کنند. این تخفیف معمولا بین 20 تا 30 درصد است.
  • تخفیف عدم خسارت: اگر بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه از آن استفاده نکرده باشد، می‌تواند از تخفیف عدم خسارت استفاده کند. میزان این تخفیف به سال‌های بیمه‌شدن بستگی  دارد و حداکثر آن برای شرکت‌های بیمه مدت 4 ساله و در برخی دیگر 5 ساله است.
  • تخفیف پرداخت نقدی بیمه بدنه: اگر بیمه‌گذار هزینه‌ی بیمه را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کند شامل تخفیف می‌شود.

تخفیف‌های فرعی بیمه‌ی بدنه

  • تخفیف ارزش خودرو: این نوع تخفیف که از مهم‌ترین تخفیف‌های بیمه بدنه است به بیمه‌گذارانی تعلق می‌گیرد که خودرویی با قیمت و ارزش پایین‌تر خریده‌اند.
  • تخفیف گروهی: برخی شرکت‌های بیمه برای بیمه‌ی بدنه تخفیف گروهی ارائه می‌دهند. در این صورت اگر افراد به صورت گروهی این بیمه را خریداری کنند، شامل تخفیف می‌شوند.
  • تخفیف خودرو وارداتی: این نوع تخفیف شامل بیمه‌گذارانی می‌شود که خودروی وارداتی خریده‌اند.
  • تخفیف برخی مشاغل: افرادی که در برخی مشاغل خاص مشغول به کار هستند می‌توانند از تخفیفات بیمه‌ی بدنه بهره‌مند شوند.
  • تخفیفات مناسبتی در اعیاد و تاریخ‌های خاص: شرکت‌های بیمه معمولا در اعیاد یا تاریخ‌های خاص، به مدت محدود برای خدمات بیمه بدنه تخفیف در نظر می‌گیرند که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • تخفیف داشتن بیمه عمر و آتیه: اگر بیمه‌گذار دارای بیمه عمر یا آتیه باشد ممکن است شرکت بیمه به او تخفیف بیمه‌ی بدنه بدهد.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه آتش سوزی به مقاله بیمه آتش سوزی چیست؟ مراجعه فرمایید.)

انواع تخفیف بیمه بدنه خودرو

آیا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه خودرو وجود دارد؟

برای انتقال بیمه‌ی بدنه‌ی خودرو لازم است مدارکی از جمله شناسنامه و کارت ملی بیمه‌گذار، سند خودروی جدید و سند فروش خودروی قبلی به شرکت بیمه ارائه شود.

یکی از سوالاتی که معمولا ذهن بیمه‌گذاران را به خود مشغول می‌کند این است که آیا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه از خودرویی به خودروی دیگر وجود دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت بله. فرد می‌تواند پس از خرید خودروی جدید، امتیازات و تخفیفات بیمه‌ی بدنه‌ی خودروی قبلی را به خودروی جدید منتقل کند اما این کار باید ظرف 24 ساعت بعد از معامله یا خرید و فروش خودرو انجام شود. اگر قصد انتقال بیمه‌ی بدنه‌ی خودرو را دارید، لازم است این شرایط را داشته باشید:

  • مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ی خودروی قبلی تمام نشده باشد.
  • بیمه‌گذار حداقل یک سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد.
  • خودروی جدید کاربری مشابه با خودروی قبلی داشته باشد.
  • خودروی جدید بیش از 10 یا 15 سال ساخت نباشد.
  • ارزش خودروی جدید مشابه ارزش خودروی قبلی باشد. اگر قیمت خودروی جدید بالاتر باشد لازم است مابه‌التفاوت حق بیمه آن پرداخته شود.

بیمه‌ی بدنه چند درصد خسارات را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

نکته‌ای که باید در بیمه‌های بدنه خودرو به یاد داشته باشید این است که شرکت بیمه تمام خسارات وارد شده به اتومبیل را پرداخت نمی‌کند. شرکت‌های بیمه در بیمه‌نامه‌ بدنه خودرو، درصدی از هزینه‌ها را به عنوان فرانشیز تعیین می‌کنند. به این ترتیب بخشی از هزینه‌ها را شرکت بیمه متقبل خواهد شد و فرانشیز بیمِه بدنه را بیمه‌گذار پرداخت خواهد کرد. فرانشیز بخشی از هزینه‌ها است که شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت آن ندارد و این مبلغ بسته به نوع خسارت و نوع خودرو متفاوت است.

فرانشیز بیمه بدنه چیست؟

ثبات سرمایه در بیمه بدنه چیست؟

ثبات سرمایه در بیمه‌نامه بدنه نکته‌ای است که باید در نظر داشته باشید. اگر خودروی شما خسارت ببیند و از بیمه خسارت دریافت کنید، این مبلغ از سرمایه‌ی بیمه‌ی بدنه شما کسر خواهد شد و در نتیجه سقف پوشش بیمه‌ی شما برای حوادث بعدی کاهش می‌یابد.

به این ترتیب اگر در ادامه مدت قرارداد بیمه بدنه، اتومبیل دچار خسارت کلی شود، حداکثر پوشش شرکت بیمه برای آن، سقف سرمایه‌ی بیمه‌شده منهای خسارت دریافتی در گذشته خواهد بود. برای مثال اگر سرمایه‌ی بیمه‌ی بدنه‌ی یک خودرو 200 میلیون باشد و بیمه‌گذار در یک حادثه 80 میلیون خسارت از شرکت بیمه دریافت کرده باشد، در صورت ایجاد خسارت کلی به خودرو، بیمه فقط 120 میلیون به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند.

چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم؟

اگر خودروی شما دچار خسارت شده و می‌خواهید از بیمه بدنه آن استفاده کنید، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا لازم است حادثه را به پلیس انتظامی و راهور اعلام کرده و کروکی آن را دریافت کنید.
  2. حداکثر تا 5 روز پس از حادثه، خسارت را به شرکت بیمه اعلام کنید.
  3. صاحب بیمه باید در شرکت بیمه تشکیل پرونده بدهد.
  4. خودرو مورد نظر که در تصادف آسیب دیده باید به تعمیرگاه یا پارکینگ مجاز تعیین شده توسط شرکت بیمه منتقل شود.
  5. کارشناس بیمه شرایط خودرو و خسارت آن را ارزیابی خواهد کرد.
  6. تعمیر و بازسازی خودرو انجام می‌شود.
  7. سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه بررسی می‌شود.
  8. در نهایت شرکت بیمه مبلغ خسارت را به بیمه‌گذار می‌دهد.

چگونه از بیمه بدنه استفاده کنیم؟

شرایط استفاده از بیمه بدنه بدون کروکی

طبق قوانین بیمه، هر فرد بیمه‌گذار تنها یک بار در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ی خود می‌تواند از بیمه بدنه بدون کروکی از صحنه تصادف، خسارت دریافت کند. البته فرقی هم نمی‌کند راننده خودرو مقصر باشد یا نباشد. سقف خسارت بیمه‌ی بدنه بدون کروکی در سال جاری (1403)، 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و برای دریافت خسارت باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • خسارت وارده باید فقط مالی باشد.
  • هر دو راننده دارای گواهینامه معتبر باشند.
  • هر دو راننده دارای بیمه‌نامه معتبر باشند.
  • اعلام خسارت به شرکت بیمه تا حداکثر 5 روز انجام شود. تاخیر بیشتر از این تنها در صورت داشتن عذرموجه قابل‌قبول خواهد بود.

دریافت سقف خسارت بیمِه بدنه بدون کروکی تنها در شرایط زیر امکان‌پذیر است:

  • تصادف شاخ به شاح و زنجیره‌ای نباشد.
  • تصادف به خاطر دنده عقب گرفتن یا عبور از چراغ قرمز نباشد.
  • تصادف با گاردریل، درخت، خودروهای نظامی و سنگین (مانند مینی‌بوس، اتوبوس یا کامیون) نباشد.

در صورت ایجاد حادثه به هر یک از دلایل بالا، میزان خسارت بیمه‌ی بدنه بدون کروکی کمتر از 40 میلیون تومان پرداخت خواهد شد. بعلاوه اینکه اگر خسارت بیشتر از 40 میلیون تومان باشد، لازم است برای دریافت خسارت به پلیس رجوع کرده و کروکی دریافت نمایید.

چند بار می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

افرادی که خودروی خود را بیمه بدنه کرده باشند، می‌توانند بدون محدودیت تا پایان اعتبار بیمه‌نامه از آن استفاده کرده و خسارت‌های ایجاد شده برای خودروی خود را دریافت کنند. با این حال، اگرچه برای تعداد دفعات دریافت خسارت محدودیتی وجود ندارد اما پس از اولین خسارت، مبلغی به عنوان جریمه به فرانشیز بیمه‌ی بدنه افزوده می‌شود که به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

چند بار می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

نرخ بیمه بدنه چگونه محاسبه می‌شود؟

احتمالا متوجه نرخ بیمه بدنه متفاوت در شرکت‌های بیمه‌ی مختلف شده‌اید. این اختلاف قیمت در شرکت‌های بیمه می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • سقف پوشش‌ها: شرکت‌های بیمه پوشش‌های مختلفی از بیمِه بدنه ارائه می‌کنند. هرچه سقف پوشش بیشتر باشد، حق بیمه‌ای که باید پرداخت شود بیشتر خواهد بود.
  • پوشش‌های اضافی: برخی از شرکت‌های بیمه پوشش‌های اضافی نیز ارائه می‌کنند (مانند بیمه شکستن شیشه، سرقت لوازم و غیره) که هزینه‌ی بیمه را بالاتر می‌برد.

در نهایت توجه داشته باشید که قیمت بیمِه بدنه خودرو با توجه به نوع خودرو و سال ساخت آن نیز تعیین می‌شود.

نحوه استعلام بیمه بدنه خودرو

اگر می‌خواهید صحت بیمه بدنه خودرو خود را بررسی کیند می‌توانید از سامانه سنهاب بیمه مرکزی این کار را انجام دهید. برای این کار لازم است شماره پلاک خودرو و کد ملی مالک را در سامانه وارد کنید تا اطلاعاتی همچون درصد سوابق بیمه، تخفیف بیمه شخص ثالث، سقف تعهدات و زمان انقضای بیمه برای شما نمایش داده شود. بعلاوه امکان استعلام سوابق بیمه خودرو از طریق کد VIN، شماره بیمه‌نامه و کد یکتانیز در این سامانه وجود دارد.

(شما همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی به مقاله معرفی انواع روش های استعلام بیمه خودرو مراجعه فرمایید.)

نکات مهم در انتخاب بهترین بیمه بدنه

اگر تصمیم به خرید بیمه بدنه خودرو دارید و به دنبال بهترین شرکت بیمه هستید، لازم است ابتدا نیازهای خود را بررسی کرده و با توجه به آن شرکت‌های مختلف را بررسی کنید. اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید و قیمت آن برای شما در اولویت قرار دارد، بهتر است سراغ شرکت‌های بیمه‌ای بروید که قیمت‌های رقابتی‌تری دارند.

بعلاوه در نظر داشته باشید هر چه پوشش‌های بیمه‌ای بیشتر بخواهید، متعاقبا حق بیمه‌ی بیشتر باید پرداخت کنید. در نهایت اینکه در انتخاب شرکت بیمه به سوابق آن و توان مالی شرکت در پرداخت خسارات دقت کنید تا مشکلی در دریافت خسارت از آنها نداشته باشید.

آیا بیمه بدنه باید به نام صاحب ماشین باشد؟

با این حال در حالت کلی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث به نام مالک خودرو ثبت می‌شود.

اگر فرد بیمه‌گذار و مالک خودرو یکسان نباشد، نام مالک خودرو باید به عنوان ذینفع در بیمه‌نامه ثبت شود.

آیا بیمه بدنه باید به نام صاحب ماشین باشد؟

مقالات مرتبط

نظرات