وام نقدی چیست: شرایط دریافت تسهیلات نقدی از بانک‌ها + مقایسه

یکی از تسهیلاتی که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند، انواع وام است. وام‌ها برای تامین هزینه‌های ضروری می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. البته انواع وام متناسب با شرایط متقاضی از جمله موجودی حساب، داشتن ضامن معتبر، موقعیت شغلی و غیره ارائه داده می‌شوند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم به این مساله بپردازیم که منظور از وام های نقدی بانک ها چیست و در خصوص شرایط وام نقدی و شرایط تسهیلات نقدی بانک بیشتر توضیح دهیم.

وام نقدی چیست و به چه تسهیلاتی وامِ نقدی می‌گویند؟

وامِ نقدی یکی از تسهیلات بانکی است که با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز متقاضیان در شرایط ضروری است و بر اساس فوریت به افراد ارائه می‌شود. بانک‌ها و موسسات مالی مختلفی به مشتریان خود وامِ نقدی ارائه می‌دهند و هدف آنها از این کار حمایت از کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی و یا جهش تولید است.

ویژگی مهم وام نقدیِ بانک ها، سود پایین است. در واقع سود 4 درصدی وام نقدی را یکی از کم‌بهره‌ترین وام‌ها می‌سازد.

وام نقدی چیست و به چه تسهیلاتی وامِ نقدی می‌گویند؟

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام نقدی

یکی از شرایط مهم برای دریافت وام‌های نقدی، نداشتن سوء سابقه، چک برگشتی یا تاخیر در پرداخت اقساط در سیستم بانکی است. علاوه بر این، متقاضی وام نقدی باید شرایط زیر را نیز داشته باشد:

  • حداقل سن 18 سال تمام اشخاص حقیقی
  • ارائه‌ی گواهی اشتغال به کار به همراه فیش حقوقی دارای مهر و سربرگ شرکت
  • ارائه‌ی سفته یا چک صیادی
  • پرینت گردش حساب 3 ماهه اخر یکی از حساب‌های فعال متقاضی وام
  • ادرس محل سکونت به همراه کد پستی
  • ارائه‌ی اصل و کپی قبض‌ها، اجاره نامه یا سند ملکی برای تایید محل سکونت
  • باز کردن حساب سپرده در بانک مورد نظر با توجه به مبلغ تسهیلات
  • ارائه‌ی اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

(جهت محاسبه سود بانکی به مقاله آموزش سریع محاسبه سود بانکی! مراجعه فرمایید.)

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام نقدی

مزایای وام نقدی چیست؟

بسیاری از افراد برای تامین هزینه‌های مالی ضروری خود برای دریافت وامِ نقدی اقدام می‌کنند. اما از مزایای این وام علاوه بر سود کم می‌توان به اختیاری بودن نحوه پرداخت اقساط با توجه به شرایط مالی متقاضی اشاره کرد. به این ترتیب، افرادی که وامِ نقدی دریافت می‌کنند، می‌توانند میزان سود، مدت زمان بازپرداخت وام، مبلغ درخواستی و تعداد اقساط را با توجه به شرایط مالی خود تعیین کنند.

همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه‌ی مدارک مورد نیاز به بانک و احراز هویت متقاضی، بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبلغ وام را به حساب فرد واریز می‌کند.

بعلاوه وام نقدی را می‌توان بدون نیاز به ضامن دریافت کرد و پس از تسویه کامل وام نیز فرد می‌تواند مبلغ اولیه سرمایه خود را از حساب برداشت کند.

مزایای وام نقدی چیست؟

وام نقدی بدون ضامن چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت نمود؟

سوالی که ممکن است برای متقاضیان دریافت وام پیش بیاید این است که آیا برای دریافت وامِ نقدی از بانک به ضامن نیاز داریم؟ از آنجایی که وام‌های نقدی پرداخت فوری دارند، معرفی ضامن به بانک ضروری نیست و در واقع دریافت وام نقدی فوری بدون ضامن است.

با این حال دریافت وام سریع نقدی بدون ضامن بستگی به مبلغ درخواستی متقاضی دارد و ممکن است برای تکمیل مدارک و ارائه‌ی وام نیاز به معرفی ضامن وجود داشته باشد.

در صورت نیاز به معرفی ضامن، لازم است متقاضی مدارک زیر را به بانک ارائه دهد:

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه ضامن
  • اصل و کپی حکم کارگزینی ضامن
  • اصل و کپی آخرین گواهی کسر از حقوق ضامن
  • ارائه دسته چک صیادی ضامن در صورت درخواست بانک

(جهت مقایسه و بررسی انواع وام به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید .)

وام نقدی بدون ضامن چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت نمود؟

چه بانک‌هایی وامِ نقدی می‌دهند؟

بانک‌های مختلفی در سراسر کشور به متقاضیان وام‌های نقدی می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به بانک سپه، بانک ملت، پارسیان، رفاه، بانک ملی، بانک قوامین، بانک دی، بانک کارآفرین، بانک اقتصاد نوین، بانک سینا، بانک سامان، بانک شهر، بانک گردشگری، پاسارگاد، رسالت، انصار، تجارت، حکمت ایرانیان، بانک آینده، صادرات، ایران زمین و پست بانک اشاره کرد.

چه بانک‌هایی وامِ نقدی می‌دهند؟

آیا وام‌های نقدی دارای گزینه‌های بازپرداخت انعطاف‌پذیر هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، بانک‌هایی که وام نقدی به مشتریان خود ارائه می‌دهند معمولا گزینه‌های بازپرداخت انعطاف‌پذیر دارند و دریافت کننده وام می‌تواند مواردی مانند تعداد اقساط و مدت زمان بازپرداخت وام را تعیین کند.

آیا وام‌های نقدی دارای گزینه‌های بازپرداخت انعطاف‌پذیر هستند؟

چه مدت زمان می برد تا وام نقدی تایید شود؟

بسته به اینکه به کدام بانک درخواست وام داده‌اید، مدت زمان تایید آن می‌تواند متفاوت باشد. برخی وام‌ها طی چند ساعت ممکن است تایید شوند و در برخی موارد این مدت زمان به چند روز یا چند هفته نیز ممکن است برسد.

(انواع وام بانکی: سیر تا پیاز تمام انواع وام‌های بانکی در ایران.)

چه مدت زمان می برد تا وام نقدی تایید شود؟

میزان سود وام‌های نقدی چقدر است؟

همانطور که پیشتر هم در این مطلب به آن اشاره کردیم، وام نقدی با سود 4 درصد به متقاضیان اعطا می‌شود و یکی از کم بهره‌ترین وام‌های بانکی محسوب می‌شود.

آیا می‌توان وام نقدی را همزمان با تسهیلات دیگری که از سایر بانک‌ها داشته‌ایم، دریافت کنیم؟

بله. مطابق با قوانین و مقررات بانک مرکزی افراد می‌توانند در کنار سایر تسهیلاتی که از سایر بانک‌ها دریافت کرده‌اند، برای دریافت وامِ نقدی نیز اقدام کنند.

آیا می‌توان وام نقدی را همزمان با تسهیلات دیگری که از سایر بانک‌ها داشته‌ایم، دریافت کنیم؟

مقالات مرتبط

نظرات