وام فوری چیست: معرفی انواع وام فوری + شرایط و نحوه دریافت از بانک ها

آیا خدای ناکرده سانحه‌ای برای شما یا عزیزانتان رخ داد و نیاز به تامین سرمایه فوری برای پرداخت هزینه‌های درمانی خود یا عزیزانتان دارید؟ یا اینکه یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب برایتان پیش آمده و سریعا باید پول آن را جور کنید؟ در این صورت، برای تامین سرمایه سریع شما احتیاج به تهیه یک وام فوری دارید. با این حال، آیا شما می‌دانید که تسهیلات فوری چیست و شرایط دریافت وامِ فوری چه هستند؟

وام فوری چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، وام فوری وامی است که بانک آن را در مدت زمانی کوتاه‌تر نسبت به وام‌های دیگر به افراد ارائه می‌کند. بنابراین، اگر شما کسی هستید که احتیاج به تامین پول در مدت زمان کوتاهی دارد و نمی‌توانید در این مدت زمان ضمانت یا ضامنی را به بانک برای وام گرفتن ارائه کنید، می‌توانید تسهیلات فوری را بگیرید. با این وجود، بانک‌ها برای دادن تسهیلات فوری به متقاضیان شرایط خاص خودشان را دارند. همچنین، وام فوری انواع مختلف دارد که برای گرفتن هر کدام شما باید مدارک معینی را برای آنها تهیه کنید. ما در ادامه این مطلب از اینوستو درباره این موارد، مزایا و معایب دریافت تسهیلات فوری و حداکثر سقف آن را توضیح خواهیم داد.

وام فوری چیست؟

انواع وام فوری چیست؟

قبل از اینکه ما در مورد شرایط دریافت وام فوری توضیح دهیم، اجازه دهید تا به انواع آن را کمی بررسی کنیم. تسهیلات فوری با توجه به نوع کاربرد متقاضی و درخواستش چند نوع متفاوت دارند. بنابراین، اگر شما انواع متفاوت تسهیلات فوری را بهتر بشناسید، می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک برایتان بهتر است. از این رو، با ما همراه باشید تا چند نوع از تسهیلات فوری را برایتان توضیح دهیم.

1. وام فوری خرید کالای خاص چیست؟

در صورتی که شما تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اید و نیاز به تامین کالاهای فوری برای خانه‌تان دارید، می‌توانید با وام خرید فوری خرید کالای خاص این کار را انجام دهید. بانک‌های زیادی در ایران وام خرید کالا فوری را به متقاضیان ارائه می‌کنند. نحوه دریافت وام فوری و شرایط آن در این بانک‌ها متفاوت است. همچنین، مبلغ آن از میزان بین ۸ تا ۲۰۰ میلیون هم می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، بیشتر بانک‌ها تسهیلات فوری خرید کالا را با سود ۱۸ درصد یا بالاتر به متقاضیان عرضه می‌کنند.

2. وام فوری بدون سپرده چیست؟

خیلی از بانک‌ها برای نحوه دریافت تسهیلات فوری خود باز کردن سپرده در بانک را اجباری کنند. اما نوعی تسهیلات فوری هم وجود دارد که شما برای گرفتن آن احتیاجی ندارید که در بانک سپرده باز کنید. با این وجود، بانک‌ها شرایط دریافت وام فوری بدون سپرده متفاوتی دارند که در هر بانک این شرایط متفاوت است.

3. وام فوری از طریق سپرده گذاری چیست؟

یکی از روش‌های دریافت تسهیلات فوری افتتاح سپرده‌ای در بانک مورد نظرتان است. در این نحوه دریافت وام فوری، از آنجایی که بانک می‌خواهد ضمانت داشته باشد که شما مبلغ وام را باز پرداخت خواهید کرد، از شما می‌خواهد تا سپرده‌ای در آن باز کنید. برای مثال، بانک ملی برای دادن تسهیلات فوری ۵۰ میلیون تومانی از شما می‌خواهد تا سپرده‌ای را در آن باز کنید. البته هر بانکی روش و شرایط دریافت تسهیلات فوری با سپرده گذاری متفاوتی دارد.

وام فوری از طریق سپرده گذاری

4. وام فوری بدون ضامن چیست؟

شرایط دریافت وام فوری بدون ضامن برای بانک های مختلف متفاوت است.

وقتی که هر بانکی به متقاضی وام می‌دهد ریسک سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین، بانک برای اینکه این ریسک سرمایه‌گذاری را برای خود کاهش دهد و مطمئن شود که متقاضی مبلغ وام را باز پرداخت می‌کند، در برخی از موارد داشتن یک ضامن و معرفی آن به بانک را الزامی می‌کند. با این حال، معرفی کردن ضامن برای نحوه دریافت تسهیلات فوری می‌تواند برای خیلی‌ها کار دشواری باشد.

برای همین، برخی از بانک‌ها امکان دریافت وام بدون ضامن فوری را هم برای متقاضیان ممکن کردند. با این وجود، بانک‌های مختلف شرایط دریافت وام فوری بدون ضامن خودشان را دارند که بسته به بانک می‌توانند متفاوت باشد.

5. وام فوری از طریق سند ملک و خودرو چیست؟

بانک‌ها می‌توانند برای دادن تسهیلات فوری به متقاضیان از آنها درخواست ارائه ضمانت خاصی را بکنند. برای مثال، برخی از بانک‌ها می‌توانند از متقاضیان درخواست کنند تا سند ملک یا خودرویشان را برای نحوه دریافت وام فوری در گرو بانک بگذارند. بنابراین، سند ملک و خودرو در گرو بانک خواهد بود تا زمانی که متقاضی بدهی خود را به بانک پرداخت کند.

6. وام فوری با سفته چیست؟

ما در بخش قبلی توضیح دادیم که نحوه دریافت وام فوری در برخی از بانک‌ها با گرو گذاشتن سند ملک و خودرو است. به غیر از این، بعضی از بانک‌ها هم دریافت تسهیلات فوری با سفته را هم برای متقاضیان خودشان ممکن می‌کنند. حالا مبلغ این سفته بسته به بانک می‌تواند از بین چند میلیون تا چند صد میلیون متفاوت باشد.

7. وام فوری بانوان چیست؟

بانک‌هایی مثل بانک دی، کشاورزی و ملت طرح اعطای وام فوری را برای بانوان تعیین کردند. بانک‌ها معمولاً این وام‌ها را با شرایط ساده‌تری نسبت به وام‌های دیگر به بانوان ارائه می‌دهند تا نیازهای مالی خود یا نیازهای مربوط به خانه داری و خانواده شما را تامین کنند.

برخی از وام‌های مخصوص بانوان بر اساس میزان سپرده‌ای که آنها در بانک خود دارند و مدت زمان سپرده گذاری در بانک تعیین می‌شود. با این وجود، قوانین بانک‌ها در این مورد فرق می‌کند. برای همین، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این مورد بهتر است به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

 وام فوری بانوان

8. وام فوری با کارت یارانه چیست؟

دولت و بانک مرکزی برای افراد یارانه بگیر و کسانی که کارت یارانه دارند، وامی تحت عنوان وام فوری با کارت یارانه را در نظر گرفته است. جالب توجه است که گرفتن این وام احتیاجی به ضامن ندارد، اما بانک مبلغ بازپرداخت آن را از حساب یا کارتی که مبلغ یارانه به آن واریز می‌شود برداشت می‌کند. توجه داشته باشید که با این که بخشنامه اعطای این وام توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده است، در حال حاضر اکثر بانک‌ها به خاطر کمبود منابع مالی‌شان این وام را به متقاضیان ارائه نمی‌کنند.

شرایط دریافت وام فوری چیست؟

حالا که شما کمی با انواع تسهیلات فوری آشنا شده‌اید، بیاید ببینیم شرایط دریافت این نوع وام در بانک‌ها چطور هستند. شرایط دریافت تسهیلات فوری در بانک‌های مختلف متفاوت است. برای مثال، شاید برخی از بانک‌ها از شما بخواهند که ضامنی را برای گرفتن تسهیلات فوری به بانک معرفی کنید.

همچنین، برخی از آنها به جای ضامن ارائه دادن گواهی کسر از حقوق معتبر و گردش بانکی را الزامی می‌کنند. از سوی دیگر، برخی افتتاح یک سپرده در بانک وام دهنده را اجباری می‌کنند یا از شما می‌خواهند تا ۱۰ درصد از مبلغ وام را به حساب بانکی واریز کنید.

علاوه بر این، بعضی از از بانک‌ها هم ارائه کردن چک صیادی یا سفته را برای نحوه دریافت وامِ فوری لازم می‌دانند. بنابراین، همانطور که مشاهده کردید، شرایط دریافت تسهیلات فوری در بانک‌ها متفاوت است. این رو، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از این شرایط بهتر است به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام فوری چیست؟

با توجه به متفاوت بودن شرایط دریافت وام فوری که در بخش قبل توضیح دادیم شما می‌توانید متوجه شوید که مدارک مورد نیاز برای آنها هم متفاوت است. با این حال، برخی از مدارکی که آنها از متقاضی برای دریافت تسهیلات فوری می‌خواهند مشترک است. برای مثال، حتماً ارائه مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی و کپی آنها در بانک الزامی است.

همچنین، اگر شما به بانک ضامنی معرفی کنید، مدارک ضامن هم الزامی است تا بانک شرایط ضامن بانکی را مورد بررسی قرار دهد. از سوی دیگر، مدارک مربوط به اشتغال و ارائه فیش حقوقی، فیش مستمری، مدارک مربوط به چک و سفته، سند مالکیت خودرو یا خانه هم برای گرفتن وام‌های مختلف فوری در بانک اجباری است.

بسته به نوع تسهیلات فوری که شما می‌خواهید دریافت کنید مدارک مورد نیاز متفاوت هستند. بنابراین، برای اطلاع دقیق‌تر از مدارک دریافت تسهیلات فوری بهتر است به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت وام فوری

نحوه ثبت نام و دریافت وام فوری چگونه است؟

برای نحوه دریافت تسهیلات فوری خیلی از بانک‌ها شما باید حضوراً به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید. اما برخی از بانک‌ها هم دارای سامانه الکترونیکی هستند که شما می‌توانید از طریق آن درخواست دریافت تسهیلات فوری را بدهید. با این حال، بعضی از بانک‌ها حضور متقاضی در خود بانک برای درخواست تسهیلات فوری را الزامی می‌کنند.

همچنین با توجه به مطالبی که قبلاً گفتیم بعضی از بانک‌ها باز کردن حساب‌های سپرده در خود را شرط دریافت تسهیلات فوری می‌کنند. سپس، آنها به شما اجازه می‌دهند تا مراحل ثبت درخواست تسهیلات فوری را انجام دهید. برای همین، بهتر است که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه و شرایط دریافت وامِ فوری از بانک مورد نظرتان پرس و جو کنید.

حداکثر مبلغ وام فوری چقدر است؟

سقف مبلغ وام فوری در بانک‌های مختلف متفاوت است و می‌تواند به چند صد میلیون برسد. اما حداکثر تسهیلات فوری در اکثر بانک‌ها 100 یا 200 میلیون تومان است. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

سود وام فوری چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه سود تسهیلات فوری شما می‌توانید از یک فرمول ساده استفاده کنید. در این فرمول، شما اول باید نرخ سود وام را در مبلغ کل وام ضرب کنید. سپس، حاصل ضرب این مبلغ را باید در حاصل جمع فاصله اقساط به ماه و تعداد کل اقساط ضرب کنید. بعد از آن، باید مبلغ به دست آمده از این حاصل ضرب را تقسیم بر ۲۴۰۰ کنید تا بتوانید درصد سود تسهیلات فوری را به دست آورید.

نحوه محاسبه سود وام فوری

مدت زمان بازپرداخت وام فوری چقدر و نحوه پرداخت آن چگونه است؟

وقتی که بانک به شما هر نوع وام از جمله تسهیلات فوری را می‌دهد، از شما انتظار دارد که در مدت زمان معینی مبلغ آن را بازپرداخت کنید که این مبلغ باز پرداخت معمولاً توسط بانک‌ها ۳۶ ماهه است. با این حال، برخی از بانک‌ها وجود دارند که مدت بازپرداخت‌های‌شان طولانی‌تر ( ۶۰ ماهه) است.

در نتیجه، شما با توجه به شرایط دریافت وام فوری و نرخ سود آن باید هر ماه مبلغ خاصی را برای بازپرداخت تسهیلات فوری بپردازید. اما توجه داشته باشید که مدت زمان و نحوه پرداخت تسهیلات فوری در هر بانک متفاوت است. برای همین، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این مورد بهتر است به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

مزایای دریافت تسهیلات فوری چیست؟

نحوه دریافت وامِ فوری طوری است که متقاضیان را قادر می‌سازد تا سریعا به مبالغ بالایی دسترسی داشته باشند. برای همین هم تعجبی ندارد که خیلی‌ها می‌خواهند برای دریافت تسهیلات فوری اقدام کنند. با این حال، مزایای دیگری هم در شرایط دریافت وامِ فوری وجود دارد که عبارتند از:

1. دسترسی سریع متقاضیان وام به وجوه نقد

مسلماً یکی از مهمترین مزیت‌های دریافت وامِ فوری دسترسی سریع متقاضیان وام به پول نقد است. این در حالی است که در وام‌هایی مثل وام‌های با ضامن شما باید مدارک زیادی را ارائه دهید. همچنین، شما باید ضامنی را هم برای معرف به بانک پیدا کنید. اما حسن انتخاب تسهیلات فوری این است که شما بعد از درخواست سریعاً می‌توانید به وجوه نقدی دسترسی پیدا کنید و هزینه‌های فوری مثل هزینه درمان یا خرید خانه و سرمایه را سریعاً تآمین کنید.

2. سرعت و سادگی فرایند درخواست وام

در گذشته اگر متقاضی می‌خواست درخواست هر نوع وامی را بدهد، باید اول از همه به بانک مراجعه می‌کرد و فرم‌های زیاد را به صورت حضوری پرداخت می‌کرد. همچنین، این جلسات حضوری گاهی اوقات چندین روز ممکن بود طول بکشند. اما با پیشرفت اینترنت و بروزرسانی کردن بسترهای درخواست وام شما می‌توانید برای تسهیلات فوری با استفاده از سامانه‌های آنلاین بانک‌ها ثبت نام کنید. بنابراین، یکی دیگر از مزایای شرایط دریافت وامِ فوری سریع و ساده بودن فرایند درخواست آن است.

مزیا دریافت وام فوری

3. تنوع در سقف وامِ فوری و شرایط بازپرداخت آن

مبالغ تسهیلات فوری متنوع هستند و شما می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. همچنین، بانک‌ها برای مبلغ بازپرداخت و تعداد قسط‌های وام هم شرایط متفاوتی را تعیین می‌کنند. بنابراین، اگر شما فوراً نیاز به وجه نقد داشتید و می‌توانید به سراغ وامِ فوری بروید. این در حالی است که ممکن است وام‌های سنتی چنین تنوع انتخابی در سقف و شرایط بازپرداخت آن نداشته باشند.

4. ارائه حداقل مدارک لازم برای درخواست وام و دسترس پذیرتر بودن آن

خیلی از متقاضیان باید اسناد و مدارک زیادی را به بانک ارائه کنند. با این وجود، یکی از جذابیت‌های دریافت تسهیلات فوری ارائه مدارک مورد نیاز کمتر نسبت به بانک‌های دیگر است. همچنین، شرایط دریافت وام فوری به طوری است که شما می‌توانید با رتبه اعتباری‌تان برای آن درخواست دهید.

رتبه اعتباری یعنی اینکه بانک با توجه به سوابق مالی شما در زمینه بازپرداخت قسط‌های وام و بدهی‌تان به بانک صلاحیت درخواستتان برای تسهیلات فوری را بررسی می‌کند. بنابراین، این ویژگی برای افرادی که برای درخواست وام‌های دیگر در گذشته اقدام می‌کردند به صرفه‌تر و کاربردی‌تر است و شانس دریافت وامشان را بیشتر می‌کند.

معایب دریافت وام فوری

معایب درخواست تسهیلات فوری چیست؟

در بخش قبلی ما چند تا از مزایای درخواست تسهیلات فوری را برایتان توضیح دادیم. در کل، شرایط دریافت وام فوری به طوری است که شما را قادر می‌کند تا وجوه نقدی زیادی را سریعا دریافت کنید. برای همین، خیلی‌ها انتخاب این وام را به نفع خود می‌دانند. اما تسهیلات فوری به از مزایا معایبی هم دارند که عبارتند از:

1. سود زیاد وام

یکی از بزرگترین عیب‌هایی که در شرایط دریافت وام فوری وجود دارد، سود زیاد وام در بازپرداخت آن است. به طور کلی، بانک‌ها برای دادن تسهیلات فوری به متقاضیان نرخ بهره زیادی را برای مبالغ بازپرداخت آنها تعیین می‌کنند. همچنین، مدت باز پرداخت تسهیلات فوری نسبت به مبلغ و نرخ سودشان می‌تواند زمان کوتاهی باشد که باعث به وجود آمدن فشار مالی روی متقاضیان خواهد شد.

علاوه بر این، مدت زمان کوتاه و نرخ بالای وام خودش مشکلاتی مثل بدهی‌های بالا برای بازپرداخت وام خواهد شد که در طولانی مدت نه تنها به نفع متقاضی بلکه به ضرر او می‌شود. بنابراین، اگر شما مطمئن نیستید که از پس هزینه‌های بازپرداخت وام با توجه به سود زیاد آن برمی‌آیید بهتر است که برای درخواست این وام اقدام نکنید.

2. احتمال منفی شدن رتبه اعتباری متقاضی در سابقه بانکی

در پاراگراف قبلی گفتیم که وام فوری نسبت به وام‌های دیگر سود زیادی دارند که شما شاید مجبور باشید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی آنها را پرداخت کنید. اگر شما توانایی پرداخت این نوع وام‌ها با سودشان را دارید که چه خوب! اما اگر نداشته باشید، ممکن است مجبور باشید بدهی‌های سنگینی را تقبل کنید تا مبلغ این وام را بازپرداخت کنید. اگر هم در بازپرداخت وام تاخیر داشته باشید، در سابقه اعتبار بانکی شما این امتیاز منفی ثبت خواهد شد که برای دریافت وام‌های بعدیتان مفید نخواهد بود.

سقف وام فوری

3. محدودیت سقف مبلغ وام

اگر یادتان باشد گفتیم که سقف مبلغ تسهیلات فوری در بیشتر بانک‌ها اکثراً به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد این برای افرادی کاربردی است که برای نیازهای روزانه یا نیازهای فوری مثل هزینه‌های درمان و تهیه لوازم خانگی می‌خواهند وام بگیرند.

اما افرادی را فرض کنید که شاید بخواهند سرمایه‌گذاری‌ کلان کنند و احتیاج به مبالغ بسیار بیشتر از این داشته باشند. در این صورت، نمی‌توان گفت که شرایط دریافت وام فوری برای آنها انتخاب خوبی است. بنابراین، محدودیت در سقف مبلغ تسهیلات فوری هم یکی از معایب آن است.

چه بانک‌هایی وام فوری را عرضه می‌کنند؟

در ایران بانک‌های متعددی هستند که تسهیلات فوری را به متقاضیان عرضه می‌کنند. برای مثال، برخی از این بانک‌ها عبارتند از بانک اقتصاد نوین، سامان، رفاه کارگران، سپه، ملت، ملی، تجارت، صادرات، دی، سینا، توسعه تعاون، گردشگری، مهر ایران، پارسیان، ایران زمین، مسکن، کارآفرین و پاسارگاد. توجه داشته باشید که هر کدام از این بانک‌ها نحوه دریافت وام فوری شرایط و ثبت نامشان متفاوت است. بنابراین، برای انتخاب هر بانکی برای دریافت وام بهتر است که در مورد شرایط دریافت و نحوه ثبت نام آن از بانک مورد نظرتان اطلاعات را کسب کنید.

چه بانک‌هایی وام فوری را عرضه می‌کنند؟

آیا می‌توانیم مبلغ وام فوری را پیش از موعد پرداخت کنیم؟

بله، امکان پرداخت مبلغ وام فوری بیش از سررسید یا موعد وجود دارد. این کار مخصوصاً در مواردی که شما سند ملکی در گرو بانک گذاشته و می‌خواهید زودتر آن را باز کنید کار منطقی است. اما به خاطر داشته باشید که شما در کشوری زندگی می‌کنید که در آن تورم روز به روز در حال افزایش است.

در نتیجه، اگر زودتر از موعد پول بانک را پرداخت کرده باشید، دارید مبلغی اضافه بر سود وام را هم به آنها پرداخت می‌کنید که به نفع بانک است نه برای شما. علاوه بر این، حواستان باشد که برخی از بانک‌ها به ازای پرداخت زودتر از موعد وام ممکن است جریمه‌ای را از شما بگیرند.

چقدر طول می‌کشد تا وام فوری به حساب‌مان واریز شود؟

برای دریافت هر نوع وام شما باید مدت زمانی را معینی را صبر کنید تا مبلغ آن به حسابتان واریز شود. بانک‌ها مدت زمان‌های متفاوتی برای واریز کردن وام فوری به حساب متقاضی دارند. معمولاً این مدت زمان دو تا سه روز کاری طول می‌کشد. اما ممکن است بسته به سیاست‌های بانکی مختلف این کار چند روز زمان ببرد. بنابراین، برای کسب اطلاعات در این مورد بهتر است که به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

چقدر طول می‌کشد تا وام فوری به حساب‌مان واریز شود؟

مشاوره وام فوری با اینستو

خیلی از اوقات شده که ما در مدت زمان کوتاهی احتیاج به دریافت مبالغ زیادی داشته‌ایم. اما با توجه به شرایط زمان امکان پرداخت آن را نداشته‌ایم. اما تسهیلات فوری فرصتی را به ما می‌دهند تا بتوانیم این کمبود را جبران کنیم. با این وجود، آیا گرفتن وام فوری برای ما انتخاب عاقلانه‌ای است؟

اگر در این مورد مردد هستید و می‌خواهید با توجه به شرایطتان گرفتن نوع وامتان را بررسی کنید، به سایت اینوستو مراجعه کنید. ما در این سایت نه تنها نام بانک‌های ارائه‌کننده تسهیلات فوری را درج کرده‌ایم، بلکه به شما مشاوره آنلاین و تلفنی در مورد انتخاب بهترین وام با توجه به شرایط و بودجه مالی‌تان را می‌دهیم.

شرایط دریافت وام فوری با اینستو

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات