صندوق درآمد ثابت چیست: معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت + مزایا و معایب

ابتدا با این پرسش شروع می‌کنیم که منظور از صندوق های سرمایه گذاری با درآمدِ ثابت چیست؟ این صندوق چه مزایا و ریسک هایی به همراه دارد؟ برای اطلاع بیشتر در خصوص نحوه عملکرد صندوق درآمد ثابت با ما در اینوستو همراه باشید.

صندوق درآمد ثابت (Fixed Income) چیست؟

صندوق درآمد ثابت یا صندوقِ سرمایه گذاری با درآمد ثابت یا صندوق Fixed Income نوعی صندوق مشترک است که بخش زیادی از دارایی‌های آن (بین 70 تا 90 درصد) در اوراق درامد ثابت، سپرده‌های بانکی و به طور کلی دارایی‌های با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق‌ها یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند که ریسک پایینی دارند و از این نظر یک سرمایه‌گذاری امن شناخته می‌شوند.

در این نوع سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان واسطه‌ی مالی وظیفه‌ی سرمایه‌گذاری افراد غیر حرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تغییر می‌دهند و از این نظر مزایای زیادی برای افراد به همراه دارند.

صندوق درآمد ثابت

مزایای سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمدِ ثابت یکی از روش‌های پرطرفدار و محبوب برای سرمایه‌گذاری است که البته مزایای بسیاری نیز دارد. در ادامه در خصوص برخی از مزایای مهم صندوق Fixed Income صحبت خواهیم کرد.

مزایای صندوقِ درآمد ثابت: 1. استفاده از خدمات مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس تحت مدیریت تیمی از افراد متخصص هستند که بر اصول سرمایه‌گذاری و معامله در بورس تسلط کامل دارند. این افراد به طور مداوم وضعیت بازار را بررسی می‌کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. بنابراین با سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای جداگانه، از مدیریت افراد حرفه‌ای استفاده کرده و سود کنید.

مزایای صندوق درآمد ثابت: 2. کنترل ریسک سرمایه‌گذاری و کاهش ضررهای مالی

بخش بزرگی از دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت به اوراق بانکی و درآمد ثابت اختصاص دارد و به همین خاطر ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار پایین است. افرادی که مدیریت این صندوق‌ها را بر عهده دارند، دارایی‌ها را در بهترین اوراق درامد ثابت موجود سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توجه به شرایط بازار، ممکن است بخشی از سرمایه را نیز برای خرید سهام از بورس اختصاص دهند. به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق درآمد ثابت نسبتا پایین و نزدیک به صفر است و در مقایسه با سپرده‌گذاری در بانک، سود بیشتری نیز خواهد داشت.

(برای آگاهی بیشتر از شیوه های کنترل و کاهش ریسک در سرمایه گذاری ها می تواید به مقاله راهکارهای طلایی کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه را مطالعه نمایید.)

مزایای صندوق درآمد ثابت

مزایای صندوق درآمد ثابت: 3. ارائه‌ی سود روزشمار

برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز سود حاصل از افزایش ارزش واحدهای صندوق را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. با این حال همه‌ی سرمایه‌گذاران مختار هستند در هر زمانی برای برداشت سود خود اقدام کنند و برای این کار جریمه‌ای اعمال نخواهد شد.

نکته‌ی مثبت دیگر در خصوص صندوقِ سرمایه گذاری با درآمد ثابت این است که این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران سود روزشمار پرداخت می‌کنند. البته روند پرداخت سود در همه‌ی صندوق‌ها یکسان نیست و برخی از آنها ممکن است سود را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و غیره به حساب سرمایه‌گذاران واریز کنند.

مزایای صندوق درآمد ثابت: 4. سود ثابت بیشتر نسبت به سپرده‌های بانکی

پیشتر هم اشاره کردیم که بخش زیادی از دارایی‌های صندوق درآمد ثابت به اوراق درآمد ثابت اختصاص دارد و به همین خاطر سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها مشابه با سپرده‌گذاری بانکی است. با این حال صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت بخشی از دارایی‌های خود را نیز به خرید سهام اختصاص می‌دهند که معمولا به اندازه‌ی 5 تا 10 درصد است. این ویژگی باعث می‌شود این صندوق‌ها بازدهی و سود بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی داشته باشند.

مزایای صندوق درآمد ثابت: 5. نقدشوندگی بالا

صندوق‌های درامد ثابت نقدشوندگی بالایی دارند و به همین خاطر با توازن عرضه و تقاضا، احتمال ایجاد صف خرید یا فروش بسیار پایین است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمان که می‌خواهند دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند.

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

مزایای صندوقِ درآمد ثابت: 6. امکان سرمایه‌گذاری با بودجه‌ی محدود

حداقل بودجه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت به قیمت واحد صندوق بستگی دارد. برای مثال برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF که مانند سهام عادی در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها معامله می‌شود، این مبلغ توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص می‌شود که در حال حاضر 100 هزار تومان است.

مزایای صندوق درآمد ثابت: 7. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

صندوقِ سرمایه گذاری با درآمد ثابت به خاطر داشتن تیم مدیریت حرفه‌ای و متخصص و تقسیم دارایی‌ها بین تمام سرمایه‌گذاران، هزینه‌ی کلی برای هر واحد صندوق را به حداقل می‌رساند و به همین خاطر این سرمایه‌گذاری به نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌های کلی است.

مزایای صندوق درآمد ثابت: 8. صرفه‌جویی در زمان

همانطور که گفتیم صندوق درآمد ثابت توسط تیمی از افراد متخصص و حرفه‌ای مدیریت می‌شود و به همین خاطر دیگر نیاز نیست افراد با صرف زمان زیاد در دوره‌های آموزشی و یا بررسی مداوم بازار به سرمایه‌گذاری بپردازند. سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌ی خود را به صندوق مورد نظر بسپارند و با خیال راحت سود خود را دریافت کنند.

حداقل بودجه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت

معایب صندوق درآمد ثابت

تا اینجا در خصوص مزایای صندوق سرمایه گذاری درآمدِ ثابت صحبت کردیم و گفتیم این نوع سرمایه‌گذاری بسیار ایمن بوده و ریسک کمی دارد. با این حال این نوع سرمایه‌گذاری معایب و ریسک‌های خاص خود را نیز دارد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

معایب صندوق درآمد ثابت: 1. ریسک تورم

یکی از مهم‌ترین ریسک‌های صندوقِ Fixed Income، ریسک تورم است. از آنجایی که اقتصاد ایران درگیر تحریم‌ها و افزایش روزافزون نرخ تورم است، با توجه به ثابت ماندن اصل پول در صندوق، ارزش سرمایه‌گذاری در شرایط تورم بسیار کم می‌شود. برای مثال می‌توان گفت اگر نرخ سود در این صندوق‌ها بازدهی 2 درصد داشته باشد و نرخ تورم 1.5 درصد باشد، سرمایه‌گذار ضرر می‌کند زیرا فقط سود 0.5 درصدی خواهد داشت.

معایب صندوق درآمد ثابت: 2. ریسک تغییرات نرخ بهره

یکی دیگر از معایب صندوقِ سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ریسک تغییرات نرخ بهره‌ی آن است. این ریسک به ویژه در زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ بهره‌ی بازار در حال افزایش است. در این شرایط سرمایه‌ی فرد در سرمایه‌گذاری گره خورده و نمی‌تواند با کسب درآمد بیشتر بدون زیان اولیه این سرمایه را وارد بازار کار کند.

معایب صندوق درامد ثابت: 3. ریسک کم شدن ارزش دارایی‌ها

ارزش اوراق بهادار در بازار به فاکتورهای متعددی مانند وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و همینطور حوزه‌ی فعالیت و وضعیت ناشر و ضامن آن بستگی دارد. اگر ارزش این اوراق کم شود، صندوقِ درآمد ثابت نیز دچار ضرر می‌شود و میزان این ضرر و زیان نیز به درصد سرمایه‌گذاری در آن دسته از اوراق توسط صندوق بستگی دارد.

معایب صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت: 4. ریسک کاهش ارزش بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق

به طور کلی قیمت‌های واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت باید نزدیک به ارزش خالص این دارایی‌ها باشد اما گاهی اوقات قیمت بازاری این واحدها به دلیل عرضه و تقاضا ممکن است بیشتر یا کمتر از ارزش خالص دارایی‌های صندوق شود. در این صورت حتی با کاهش نیافتن ارزش خالص دارایی‌های صندوق نیز سرمایه‌گذار با کاهش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس مواجه شده و ضرر می‌کند.

معایب صندوق درآمد ثابت

انواع صندوق درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت از نظر نحوه‌ی معاملات، ترکیب دارایی‌ها و روش پرداخت سود در دسته‌های جداگانه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه بیشتر در خصوص هر کدام توضیح خواهیم داد.

انواع صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت از لحاظ نحوه معاملات

در مقابل صندوق غیرقابل معامله (مبتنی بر صدور و ابطال) را نمی‌توان در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها معامله کرد و سفارشات خرید و فروش واحدهای این صندوق باید در پنل مخصوص ثبت شود.

صندوق‌های درآمد ثابت از نظر نوع معاملات در آن به دو دسته‌ی قابل معامله و غیرقابل معامله تقسیم می‌شوند. البته برای معامله در هر دو نوع این صندوق‌ها فرد باید کد بورسی داشته باشد. صندوق درآمد ثابتِ قابل معامله که با نام ETF نیز شناخته می‌شود، در تمام سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها قابل معامله است. زمان این معاملات به صورت پیوسته از ساعت 9 صبح تا 3 ظهر انجام می‌شود و البته زمان پیش‌گشایش آن نیز از ساعت 8:45 تا 9 صبح است.

انواع صندوق با درآمد ثابت از لحاظ نحوه سوددهی

انواع صندوق سرمایه گذاری با درآمدِ ثابت فاقد ریسک هستند و سود نسبتا ثابتی به سرمایه‌گذاران می‌دهند اما فقط برخی از این صندوق‌ها هستند که این سود را به صورت نقدی و در بازه‌های زمانی خاص به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. از این نظر این نوع صندوق‌ها در دو دسته‌ی با تقسیم سود و بدون تقسیم سود طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود

در این نوع صندوق در یک زمان مشخص مبلغی به عنوان سود به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود. بازه‌ی زمانی پرداخت سود صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود بسته به سیاست‌های صندوق می‌تواند به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و غیره باشد. با این حال اکثر صندوق‌ها به صورت یک ماهه سود سرمایه‌گذاران را پرداخت می‌کنند.

انواع صندوق درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود

این ویژگی باعث می‌شود سود تعلق گرفته به مبلغ اولیه به مرور زمان بیشتر از سود ماهانه باشد. این نوع صندوق درآمد ثابت مناسب کسانی است که به فکر سرمایه‌گذاری سود خود هستند.

در این نوع صندوق سرمایه‌گذاری تقسیم سود انجام نمی‌شود و سود سهامدان در زمان فروش و از تفاوت قیمت صدور و ابطال آن به دست می‌آید. البته در این صندوق‌ها بازدهی سود کمتر از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیست و به خاطر سرمایه‌گذاری مجدد، بازدهی صندوق‌ها به صورت مرکب محاسبه می‌شود.

انواع صندوق ها با درآمد ثابت از لحاظ ترکیب دارایی

نوع دیگر از صندوقِ درآمد ثابت، صندوق‌هایی هستند که بر اساس ترکیب دارایی‌ها تقسیم می‌شوند.

صندوق درآمد ثابت نوع اول یا عادی

در این نوع صندوق سرمایه گذاری درآمدِ ثابت بین 85 تا 100 درصد از دارایی‌های صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیر صندوق همچنین می‌تواند حداکثر 15 درصد از دارایی‌های صندوق را برای سهام، حق تقدم سهام و اوراق اختیار معاملاتی سرمایه‌گذاری کند.

صندوق درآمد ثابت نوع اول یا عادی

صندوق درآمد ثابت نوع دوم

در این نوع صندوق حداقل 90 درصد دارایی‌ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود و مدیر صندوق می‌تواند حداکثر 5 درصد از دارایی‌ها را نیز در سهام، حق تقدم سهام و اوراق اختیار معاملاتی سرمایه‌گذاری کند. بعلاوه مدیر صندوق می‌تواند حداکثر 5 درصد نیز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد کند.

اگرچه سقف سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابتِ نوع دوم برای سرمایه‌گذاری در سهام، حق تقدم و غیره 10 درصد تعیین شده اما به تازگی این الزام برداشته شده و صندوق‌ها می‌توانند 100 درصد دارایی‌های خود را به خرید اوراق مشارکت و سایر درآمدهای ثابت صرف کنند.

(برای اطلاع بیشتر از نحوه محاسبه سود اوراق مشارکت مقاله سود اوراق مشارکت چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود را مطالعه نمایید.)

صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی

صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی به این صورت است که حداقل 95 درصد دارایی‌های آن در اوراق با درامد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود و شرایط خاصی هم برای سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی و غیردولتی دارد. آنچه این صندوق را از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درامد ثابت متمایز می‌کند این است که در آن هیچ الزامی به سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق مشابه وجود ندارد.

این ویژگی باعث می‌شود ریسک در صندوقِ سرمایه گذاری درآمد ثابت اوراق دولتی نزدیک به صفر باشد. به این ترتیب افرادی که نمی‌خواهند یک سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر داشته باشند، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. البته نرخ سود این نوع صندوق نیز نسبت به کاهش ریسک آن کمتر است اما همچنان سود آن بالاتر از سود سپرده بانکی خواهد بود.

معرفی ارکان اصلی صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت از ارکان مختلفی تشکیل شده‌اند که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • مجمع صندوق: بالاترین رکن صندوق که وظیفه‌ی اصلی آن انتخاب ارکان اصلی است.
  • مدیر صندوق: متخصص بازار سرمایه که طبق اساسنامه وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات به حسابرس و متولی را بر عهده دارد.
  • متولی صندوق: امین سرمایه‌گذاران است.
  • حسابرس صندوق: فردی که صورت‌های مالی سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه و همینطور صورت حساب سالانه را از مدیر صندوق دریافت کرده و بررسی می‌کند.
  • مدیر ثبت صندوق: فردی که اجرای درخواست‌های صدور و ابطال را بر طبق اساسنامه بر عهده دارد.
  • ضامن نقدشوندگی: در صورت نبود نقدینگی مورد نیاز، نقدشوندگی را تضمین می‌کند.
  • بازارگردان: وظیفه‌ی ایجاد تعادل بین خرید و فروش و از بین بردن صف معاملات را بر عهده دارد.

به طور کلی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق، مدیریت ترکیب دارایی‌ها را بر عهده دارد و در شرایط مختلف می‌تواند بهترین تصمیم را برای تغییر این ترکیب بکار ببندد.

معرفی ارکان اصلی صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت مناسب چه کسانی هستند؟

افرادی که به دنبال یک روش سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک هستند، می‌توانند در صندوقِ درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها ریسک پایینی نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند و انتخابی خوب برای افرادی که ریسک‌پذیری پایینی دارند، هستند.

بعلاوه از آنجایی که این صندوق‌ها سود ثابت و قابل پیش‌بینی دارند برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال سودی معقول و پایدار هستند، مناسب هستند. بعلاوه اینکه اگرچه سود صندوق درآمد ثابت چندان زیاد نیست اما سود سپرده بانکی بیشتر است.

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند نیز می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به سود معقول دست پیدا کنند. در نهایت افرادی که قصد نگهداری وجوه نقد خود در سپرده‌های بانکی را ندارند، می‌توانند سرمایه‌ی خود را در صندوق Fixed Income قرار داده و از سود آن بهره‌مند شوند.

نحوه خرید صندوق درآمد ثابت

خرید صندوقِ سرمایه گذاری با درآمد ثابت بستگی به نوع صندوق دارد. برای مثال صندوق‌های درامد ثابتِ قابل معامله به صورت آنلاین و در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها خرید و فروش می‌شوند که برای خرید باید کد بورس کالا داشته باشید. معاملات پیوسته این صندوق‌ها بین ساعت 9 صبح تا 3 ظهر انجام می‌شود.

از سوی دیگر برای خرید صندوق درآمد ثابت غیر قابل معامله یا صدور و ابطالی باید از طریق سامانه اختصاصی آن صندوق اقدام کنید. حداقل مبلغ خرید این صندوق‌ها با توجه به نوع صندوق مشخص می‌شود اما حداقل مبلغ خرید آنها 100 هزار تومان تعیین شده است.

نحوه خرید صندوق درآمد ثابت

نحوه محاسبه کارمزد خرید صندوق با درآمد ثابت

کارمزد خرید وکارمزد فروش در صندوق‌های غیرقابل معامله نیز با توجه به صندوق و سیاست‌های خاص آن می‌تواند متفاوت باشد که باید صندوق مورد نظر خود را به طور جداگانه بررسی کنید.

تمام صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در ازای خدماتی که ارائه می‌کنند، مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند که این کارمزد در انواع صندوقِ درآمد ثابت نسبت به سایر صندوق‌ها کمتر است. کارمزد معاملات در صندوق‌های قابل معامله 0.000187 درصد در نظر گرفته شده که مجموع آن 0.000375 درصد خواهد بود.

برای محاسبه‌ی کارمزد خرید و فروش صندوق‌های ETF لازم است کل مبلغ معامله را در این درصد کارمزد ضرب کنید. برای مثال اگر به اندازه‌ی 100 میلیون تومان در صندوقِ درامد ثابت قابل معامله سرمایه‌گذاری کرده باشید، کارمزد آن 37500 تومان خواهد بود.

سود صندوق درآمد ثابت چقدر است؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم سود صندوق درآمد ثابت معمولا در یک محدوده‌ی ثابت و مشخص قرار دارد؛ با این حال بسته به ترکیب دارایی‌ها در این صندوق‌ها ممکن است تغییراتی نیز وجود داشته باشد. برای مثال معمولا درصد کمی از دارایی این صندوق‌ها به خرید سهام اختصاص داده می‌شود. اگر این سهام رشد داشته باشد، سود صندوق بیشتر خواهد بود.

به طور کلی اغلب صندوق‌های درآمد ثابت یک محدوده مشخص برای بازدهی سالانه خود تعیین می‌کنند اما روی هم رفته این سود نسبت به سود سپرده‌های بانکی بیشتر است.

سود صندوق درآمد ثابت

نحوه بررسی بازده در صندوق‌های درآمد ثابت

سود صندوق‌های درامد ثابت نسبتا ثابت است اما ممکن است نوسانات محدودی هم داشته باشد. با این حال این مساله بدان معنا نیست که سوددهی در تمام صندوق‌ها باید کاملا یکسان باشد. بازدهی صندوق‌های درامد ثابت مختلف بر اساس دارایی‌های آنها، نحوه مدیریت صندوق، میزان سهام، شرایط بازار و فاکتورهای دیگر ممکن است متفاوت باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بازدهی این صندوق‌ها را بررسی کنید، بهتر است به سایت صندوق مورد نظر رجوع کنید.

نحوه محاسبه سود صندوق با درآمد ثابت

سود صندوق درآمد ثابت به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و صندوق‌های مختلف سود سهامداران را با توجه به سیاست‌های خود به صورت ماهانه (یا سه ماهه و غیره) پرداخت می‌شود و یا سود بر ارزش واحدهای صندوق افزوده می‌شود.

در صندوق‌هایی که در انها سود تقسیم می‌شود، در بازه‌ی زمانی یک ماهه ارزش واحدها افزایش می‌یابد و در تاریخ واریز سود، مابه‌التفاوت ارزش اسمی هر واحد و ارزش فعلی آن به سهامداران پرداخته می‌شود. اما در صندوق‌های بدون تقسیم، ارزش واحدها از زمان شروع فعالیت به صورت صعودی است و سرمایه‌گذاران با فروش این واحدها می‌توانند سود خود را دریافت کنند. سود این سرمایه‌گذاران نیز به صورت اختلاف مبلغ خرید و فروش محاسبه می‌شود.

لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در انواع صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک روش سودآوری بدون ریسک است که افراد زیادی تمایل دارند برای مدیریت ریسک بهتر، دارایی خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. به همین خاطر صندوق‌های زیادی برای این کار ایجاد شده که می‌توانید اطلاعات مربوط به همه‌ی آنها را در سایت فیپیران مشاهده کنید. برای این کار لازم است در منوی بالای صفحه در بخش “صندوق‌ها” گزینه‌ی “در اوراق بهادار با درآمد ثابت” را انتخاب کنید.

لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت تحت نظارت کدام سازمان هستند؟

انواع صندوق درآمد ثابت مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران هستند. این سازمان بر عملکرد این صندوق‌ها نظارت می‌کند تا حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران حفظ شود. سازمان بورس و اوراق بهادار برای نظارت بر این صندوق‌ها قوانین و مقرراتی تنظیم کرده که صندوق‌ها ملزم به رعایت آنها هستند. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شفافیت در عملکرد صندوق‌ها
  • جلوگیری از تقلب و سوء استفاده
  • رعایت حقوق سرمایه‌گذاران

این سازمان همچنین وظیفه‌ی صدور مجوز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز بر عهده دارد و پیش از صدور مجوز، صلاحیت متقاضیان تاسیس صندوق را به طور کامل بررسی می‌کنند. در نهایت سازمان بورس و اوراق بهادار با بررسی عملکرد صندوق‌ها به ایجاد بستری ایمن برای سهامداران کمک می‌کند.

ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چقدر است؟

همانطور که تا اینجای مطلب توضیح دادیم، صندوق درآمد ثابت یک روش ایمن و کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری است. این مساله به این خاطر است که فعالیت این صندوق‌ها به طور کامل تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و بیشتر دارایی‌های این صندوق‌ها نیز در اوراق با درامد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. بعلاوه اینکه سهامداران می‌توانند وضعیت و دارایی صندوق‌ها را در پرتفوی صندوق‌ها به صورت ماهانه در سایت کدال مشاهده کنند.

ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت بهتر است یا حساب بانکی؟

در سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درامد ثابت هیچ سررسیدی وجود ندارد و سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمان که به بخواهد از صندوق خارج شده و سود خود را دریافت کند. بعلاوه در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در سهام نیز انجام می‌شود که باعث افزایش بازدهی می‌شود.

برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال یک روش بدون ریسک برای سرمایه‌گذاری هستند، ممکن است این سوال مطرح شود که صندوق درآمد ثابت بهتر است یا سپرده بانکی؟ اگرچه سپرده‌گذاری در بانک در کشور ما یک روش مرسوم است اما در سایر کشورهای دنیا تنها روشی برای نگهداری از پول و سرمایه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در صندوقِ سرمایه گذاری با درآمد ثابت یا صندوق Fixed Income با مزایای متعددی از جمله محاسبه سود روزشمار، بازدهی و سود بیشتر همراه است؛ بعلاوه اینکه لازم نیست سرمایه در یک حساب بلوکه شود تا به آن سود تعلق گیرد. این در حالی است که برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بانک لازم است پول بلوکه شده و برداشت زودتر از حساب با جریمه همراه خواهد بود.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت هستید، احتمالا می‌خواهید بهترین صندوقِ سرمایه گذاری درآمد ثابت را انتخاب کنید. از آنجایی که صندوق‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند، سهامداران لازم است فاکتورهایی مانند سازمان تاسیس‌کننده صندوق، مدیران و سبدگردان‌های صندوق، شفافیت و تراز مالی، حسن سابق و میزان بازدهی این صندوق‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا سود کافی و مطمئنی کسب کنند.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

چه زمانی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت در مقایسه با دیگر صندوق‌ها به صرفه‌تر است؟

وقتی نوسانات بازار سرمایه بسیار زیاد است که نمی‌توان وضعیت بازار را تحلیل کرد، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، انتخاب صندوق Fixed Income است. با این حال از آنجایی که این صندوق‌ها روشی ایمن و کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری هستند، همیشه می‌توانند یک انتخاب خوب باشند.

زمان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت

 

منبع: ویکی پدیا

مقالات مرتبط

نظرات