صندوق سرمایه‌گذاری چیست: معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری + مزایا

صندوق سرمایه گذاری از روش های سرمایه گذاری در بازار بورس محسوب می گردد که مزایا و ریسک های مخصوص به خود را دارا می باشد. در ادامه با  اینوستو  همراه باشید تا با انواع و روش های سرمایه گذاری در این صندوق ها آشنا شوید.

 

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس طرفداران زیادی دارد اما نکته‌ی مهم در این نوع سرمایه‌گذاری، نیاز به داشتن دانش کامل در مورد بازار سرمایه است تا با مدیریت ریسک‌ها، بازدهی و سود مورد نظر به دست آید. از آنجایی که خیلی از افراد فرصت یادگیری روش‌های تحلیل بازار را ندارند، روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری از جمله صندوق سرمایه گذاری می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری یک روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه است که نقش واسطه‌ی مالی را ایفا می‌کند. به این صورت افراد مختلف سرمایه‌های خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده و یک تیم حرفه‌ای با این سرمایه‌ها در بازار بورس فعالیت می‌کنند.

امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی مشغول به کار هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به صندوق‌های طلا، مسکن، درآمد ثابت و غیره اشاره کرد. هر کدام از این صندوق‌ها ویژگی‌های خود را دارند که داشتن شناخت از آنها می‌تواند به سرمایه‌گذاری بهتر کمک کند.

صندوق سرمایه گذاری چیست

انواع صندوق های سرمایه گذاری

انواع صندوق سرمایه گذاری معمولا بر اساس فاکتورهایی مانند دارایی صندوق یا روش انجام معاملات طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه بیشتر در خصوص آنها صحبت خواهیم کرد.

طبقه‌بندی انواع صندوق سرمایه گذاری بر اساس روش انجام معاملات

طبقه‌بندی انواع صندوق سرمایه گذاری می‌تواند بر اساس روش‌های خرید و فروش یا انجام معاملات نیز انجام شود. در این طبقه‌بندی صندوق‌ها به دو دسته‌ی صندوق قابل معامله و صندوق غیرقابل معامله تقسیم می‌شوند. خرید و فروش صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله که به آن ETF نیز گفته می‌شود با کد بورسی در بازار معاملاتی کارگزاری‌های مختلف امکان‌پذیر است. از سوی دیگر صندوق‌های غیرقابل معامله یا صدور و ابطالی از طریق سایت هر صندوق انجام می‌شود.

طبقه‌بندی انواع صندوق سرمایه گذاری بر اساس دارایی صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان بر اساس دارایی آنها به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد.

 انواع صندوق سرمایه گذاری

  1. صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

این دسته از صندوق‌ها موظف هستند حداقل 75 درصد از دارایی‌های خود را به اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و غیره اختصاص دهند و به همین خاطر نسبت به سایر انواع صندوق سرمایه گذاری، ریسک پایین‌تری نیز دارند.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت معمولا به صورت ماهانه یا در دوره‌های 3 ماهه بین سهامداران تقسیم می‌شود. اما در برخی دیگر از آنها سود به صورت روزشمار محاسبه شده و برای دریافت آن باید واحدها را به فروش برسانید.

  1. صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق‌های مختلط از نظر بازدهی و میزان ریسک مابین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و درآمد ثابت قرار می‌گیرد. این صندوق‌ها طبق قوانین موظف هستند دارایی‌های خود را با نسبت 40 تا 60 درصد در بازار سهام و 40 تا 60 درصد در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. لازم به ذکر است صندوق سرمایه‌گذاری مختلط سود دوره‌ای به سهامداران پرداخت نمی‌کند.

  1. صندوق سرمایه گذاری سهامی

طبق قوانین، حداقل 70% از دارایی‌ها در صندوق سرمایه گذاری سهام باید به خرید سهام و حق تقدم سهام اختصاص داده شود. سوددهی این صندوق‌ها معمولا بسیار بالاتر است اما متعاقبا ریسک بیشتری نیز دارند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیری بالایی دارند.

لازم به ذکر است صندوق سرمایه‌گذاری در سهام سود دوره‌ای ندارد و سهامداران با خرید و فروش واحدها سود آن را دریافت کنند. بعلاوه اگر رونق بازار به خاطر افزایش قیمت سهام بالا برود، ارزش و بازدهی این صندوق‌ها نیز افزایش خوبی خواهد داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی به دو دسته‌ی صندوق اهرمی و بخشی تقسیم می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق اهرمی

این نوع صندوق سرمایه گذاری سهامی به گونه‌ای است که بخش زیادی از دارایی‌های آن به خرید سهام و حق تقدم سها‌م‌های شرکت‌های بورسی مختلف اختصاص داده می‌شود و استفاده از اهرم مالی در آن می‌تواند باعث پرداخت بازدهی مضاعف به سرمایه‌گذاران شود.

صندوق بخشی

در این دسته از انواع صندوق سرمایه گذاری بیشترین درصد دارایی‌ها به یک صنعت اختصاص داده می‌شود و مدیریت حرفه‌ای باعث می‌شود بیشترین سود آن صنعت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

  1. صندوق کالایی

صندوق های سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر یک دارایی پایه هستند و به همین خاطر ارزش آنها به ارزش کالای پایه مرتبط است. برای مثال می‌توان به صندوق کالایی طلا اشاره کرد. در این صندوق‌ها بیش از 70 درصد از دارایی‌ها را مواردی مانند گواهی سپرده سکه، سپرده شمش طلا، سلف سکه و غیره تشکیل می‌دهد. به همین خاطر بازدهی این صندوق‌ها با توجه به تغییرات نرخ اونس جهانی تغییر می‌کند.

  1. صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی

صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی برای خرید و فروش سهام شرکت‌ها با توجه به تعهدات و شرایط بازاریابی مطابق با قوانین بازار سرمایه ایجاد شده است. هدف این نوع صندوق سرمایه‌گذاری ایجاد تعادل در بازار و سهام شرکت‌های مختلف و همینطور جلوگیری از ایجاد صف در بازار است.

  1. صندوق سرمایه گذاری جسورانه

صندوق جسورانه یا سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (Venture Capital) نوعی سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های استارتاپی است که تازه در اول مسیر خود هستند. به خاطر وجود ریسک‌های بالقوه و همینطور احتمال کمتر به دست آمدن موفقیت‌های بزرگ به آن سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر گفته می‌شود. با این حال صندوق سرمایه گذاری جسورانه مناسب افرادی است که می‌خواهند به رشد استارتاپ‌ها کمک کنند.

صندوق سرمایه گذاری جسورانه

  1. صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایفای تعهدات مسئولیت اجتماعی ایجاد شده و درامد و سود به دست آمده از آن در کارهای خیریه صرف می‌شود.

  1. صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust) که به طور اختصار به آن REIT گفته می‌شود، نوعی صندوق مشترک است که در بستر بورس و با تاکید و تمرکز بر خرید و فروش املاک فعالیت می‌کند. روش فعالیت این صندوق‌ها به گونه‌ای است که حتی افراد با سرمایه‌ی اندک نیز می‌توانند در پروژه‌های بزرگ مشارکت کنند و از سود آن بهره‌مند شوند. ترکیب دارایی‌ها در این نوع صندوق سرمایه‌گذاری به صورت زیر است:

حداقل 70 درصد دارایی‌ها:

  • معامله و تملک دارایی‌های غیرمنقول
  • سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق املاک و مستغلات و زمین و ساختمان
  • اجاره‌ی دارایی‌های تحت تملک یا اجاره کردن ملک و زمین با هدف اجاره دادن
  • سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های گروه انبوه‌سازی و املاک و مستغلات پذیرفته شده در بازار بورس

تا سقف 30 درصد از دارایی‌ها در این صندوق سرمایه‌گذاری نیز به موارد زیر می‌تواند اختصاص داده شود:

  • دریافت تسهیلات
  • سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت یا گواهی سپرده‌ی بانکی
  • اوراق رهنی
  • واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

  1. صندوق سرمایه گذاری پروژه

این نوع صندوق سرمایه گذاری در حوزه‌ی ساخت و تکمیل پروژه‌ها فعالیت می‌کند و به گونه‌ای است که در آن سهامداران به طور مستقیم در منافع به دست آمده از اجرای پروژه سهیم می‌شوند. اتمام فعالیت صندوق و تقسیم سود حاصل از انجام پروژه‌ها با توجه به ساختاری پیش‌بینی شده در طرح توجیهی صندوق است.

  1. صندوق سرمایه گذاری شاخصی

دارایی این نوع صندوق‌ها روی شاخص مشخصی تعریف می‌شود. برای مثال صندوق‌های هم وزن به گونه‌ای هستند که در آنها سهام‌هایی انتخاب می‌شوند که تغییرات قیمت بسیار شاخص مشخصی تعریف می‌شود. برای مثال صندوق‌های هم وزن به گونه‌ای هستند که در آنها سهام‌هایی انتخاب می‌شوند که تغییرات قیمت بسیار نزدیکی به شاخص هم وزن داشته باشند.

11. صندوق سرمایه گذاری Open و Closed

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ی باز یا متغیر که به آن End Funds-Open گفته می‌شود، نوعی صندوق سرمایه گذاری هستند که در تمام طول سال می‌توان عضو آنها شد و در فهرست بازار بورس وارد نشده‌اند. بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در این دسته قرار می‌گیرند.

در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته یا محدود (End Fund-Closed) مدل سرمایه‌گذاری جمعی هستند و یک طرح جامع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک محسوب می‌شوند که متشکل از تعداد مشخصی سهام بوده و سایر صندوق‌ها امکان بازخرید آن را ندارند.

11. صندوق سرمایه گذاری Open و Closed

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری مختلف می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

مدیریت حرفه ای دارایی‌ها

از آنجایی که انواع صندوق سرمایه گذاری توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه مدیریت می‌شوند، این صندوق‌ها ریسک کم و بازده نسبتا بالایی دارند و مدیریت دارایی‌ها کاملا به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود.

نقدشوندگی مناسب

نکته‌ی مهم دیگر در خصوص صندوق سرمایه گذاری این است که این صندوق‌ها بر خلاف سهام و سایر اوراق بهادار که ممکن است برای فروش آنها صف ایجاد شود و سهامداران به سختی می‌توانند سرمایه‌ی خود را نقد کنند، نقدشوندگی بالایی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی سرمایه‌ی خود را از صندوق خارج کرده و به پول نقد تبدیل کنند.

صرفه‌جویی در مقیاس

تمام هزینه‌های مربوط به گردآوری و تحلیل اطلاعات و همینطور دریافت سود سهام و اوراق کوپنی در انواع صندوق سرمایه گذاری بین همه‌ی سرمایه‌گذاران یک صندوق تقسیم می‌شود. به همین خاطر سرانه‌ی هزینه‌ی مربوط به هر سرمایه‌گذار کاهش می‌یابد.

مزیا صندوق های سرمایه گذاری

تنوع در دارایی‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولا دارایی‌های متنوع دارند و این موضوع باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در آنها کاملا مدیریت‌شده باشد.

سهولت سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در انواع صندوق سرمایه گذاری بسیار آسان است و افراد برای این کار نیازی به صرف زمان و کسب دانش در خصوص بازارها ندارند. به این ترتیب همه‌ی افراد فارغ از اطلاعات خود از بازار بورس اوراق بهادار می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری با پول کم

در نهایت یکی دیگر از مزایای صندوق سرمایه گذاری این است که با پول کم نیز می‌توان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را آغاز کرد. افراد می‌توانند با حداقل‌ترین سرمایه‌ها نیز وارد این بازار شوند. در واقع هدف این صندوق‌ها افرادی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری با پول کم هستند.

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

هر فعالیت در بازار بورس می‌تواند ریسک‌ها و مشکلات خاص خود را داشته باشد و انواع صندوق سرمایه گذاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نسبت به روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کمتر است و همین مساله به خاطر مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها است. در ادامه به برخی از معایب این روش سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم تا با دید بازتری وارد این حوزه شوید.

  • عدم نظارت مستقیم بر دارایی: سرمایه‌گذاران نمی‌توانند بر سرمایه‌های خود نظارت مستقیم داشته باشند.
  • نامناسب برای سرمایه‌های زیاد: سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها محدودیت دارد و معامله‌ی واحدهای زیاد با سرمایه‌ی بالا می‌تواند کار دشواری باشد.
  • عدم امکان صدور و ابطال در ریزش‌ها و صعودهای بازار: به خاطر محدود بودن صندوق‌ها امکان خرید واحدها در بازارهای صعودی و فروش آنها در بازارهای نزولی کار دشواری است.

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مفاهیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان بر اساس ترکیب دارایی‌ها یا شیوه‌ی انجام معاملات در آنها به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم. با این حال مجموعه‌ای از مفاهیم و اصطلاحات وجود دارد که در همه‌ی آنها یکسان است و در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

واحد سرمایه‌گذاری (Unit)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کلان، این مجموع دارایی‌ها را باید به واحدهای مساوی تقسیم کنند. برای مثال اگر یک صندوق مجموعا یک میلیارد تومان دارایی داشته باشد، این دارایی‌ها به صورت مساوی به 10 هزار واحد 100 هزار تومانی تقسیم می‌شوند. به واحد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری یونیت (Unit) گفته می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت مجموع دارایی‌های یک صندوق برابر است با تعداد واحدها ضربدر ارزش هر واحد.

صدور و ابطال

برای معاملاتی که در بازار سهام و بورس انجام می‌شود از اصطلاح خرید و فروش استفاده می‌شود اما در معاملات انواع صندوق سرمایه‌گذاری برای خرید از واژه‌ی صدور و برای فروش از واژه‌ی ابطال استفاده می‌شود.

پذیره‌نویسی صندوق

پیش از آنکه یک صندوق سرمایه گذاری شروع به فعالیت کند، سرمایه‌گذارانی که تمایل به خرید واحدهای صندوق را دارند، می‌توانند با تکمیل فرم پذیره‌نویسی و ارائه‌ی ان به مدیر صندوق به همراه مدارک مورد نیاز، از طریق پذیره‌نویسی در صندوق مورد نظر خود سرمایه‌گذاری کنند.

ارزش خالص دارایی (NAV)

به ارزش کل دارایی‌های یک صندوق سرمایه گذاری پس از کم کردن بدهی‌ها از آن NAV یا ارزش خالص دارایی‌ها گفته می‌شود. این فاکتور از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

ارزش خالص دارایی هر واحد = (مجموع دارایی‌ها – مجموع بدهی‌ها) ÷ تعداد واحدهای صندوق

ضامن نقدشوندگی

مفهوم ضامن نقدشوندگی در انواع صندوق سرمایه گذاری به تضمین نقد شدن واحدهای صندوق اشاره دارد. با این حال این فاکتور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختیاری است و در برخی صندوق‌های سهامی مشاهده نمی‌شود. بعلاوه اینکه در برخی دیگر از صندوق‌ها نیز مانند صندوق‌های سهامی یا درامد ثابت نیز روش دیگری برای تضمین پرداخت اصل سرمایه مشخص می‌شود.

انواع سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع سود صندوق های سرمایه‌گذاری

انواع صندوق سرمایه گذاری معمولا روش‌های مختلفی برای پرداخت سود به سهامداران خود دارند. سود این صندوق‌ها معمولا از یکی از روش‌های زیر به دست می‌آید:

  • سود به دست آمده از خرید و فروش اوراق بهادار
  • دریافت سود نقدی از اوراق بهادار (مثل سهام یا سودهای علی‌الحساب اوراق مشارکت، برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله نحوه محاسبه سود اوراق مشارکت را مطالعه نمایید)
  • افزایش ارزش روز اوراق بهادار (برای مثال گران‌تر شدن سهام خریداری‌شده توسط صندوق در بورس)

البته نوع پرداخت سود و زمان و چگونگی پرداخت آن نیز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف می‌تواند متفاوت باشد و با توجه به اساسنامه آنها انجام می‌شود. بعلاوه برخی از صندوق‌ها نیز به سهامداران این امکان را می‌دهند که به جای دریافت سود، آن را دوباره در صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

نحوه انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همانطور که گفتیم صندوق‌های مختلفی در بازار سهام مشغول به فعالیت هستند اما شاید برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، این سوال مطرح شود که بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است و چه فاکتورهایی برای انتخاب صندوق مناسب، باید در نظر گرفته شود. به طور کلی در نظر گرفتن مجموعه‌ای از نکات در کنار ویژگی‌های فردی، اهداف و میزان ریسک‌پذیری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه به برخی فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:

اعتبار صندوق سرمایه‌گذاری

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید، اعتبار صندوق سرمایه گذاری مورد نظر است. تصمیمات مهم در این صندوق‌ها بر عهده‌ی مدیر است و این فرد نقش مهمی در عملکرد صندوق و سودآوری آن بر عهده دارد. مدیر صندوق با مدیریت درست و حرفه‌ای، دارایی‌های مختلف را به شکلی مناسب در سبد سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد تا تنوع ایجاد کرده و بازدهی صندوق را بالا ببرد و در عین حال ریسک پایینی داشته باشد. مجموع این عملکردها باعث می‌شود صندوق مورد نظر اعتبار و شهرت بالایی در بازار بورس داشته باشد.

ارزیابی سوابق صندوق سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، بهتر است سوابق و عملکرد صندوق‌ها را بررسی کنند. برای مثال می‌توان با بررسی نمودارهای عملکرد هر صندوق، وضعیت سودآوری آن را در مدت زمان خاص مشاهده کرد. اگر شیب صندوق متعادل با نوسانات کنترل‌شده باشد به این معناست که این صندوق عملکرد مناسبی دارد.

 مدت زمان فعالیت صندوق یا عمر صندوق نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قصد سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت دارید، بهتر است سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی را در نظر بگیرید که حداقل چند سال از فعالیت آنها گذشته باشد و روند کاری مشخصی داشته باشند.

نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پس از انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب و بررسی سوابق آنها احتمالا بخواهید انتخاب‌های خود را به یک صندوق محدود کنید. بنابراین لازم است وضعیت انها را با هم مقایسه کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت صندوق مورد نظر خود مراجعه کرده و اطلاعاتی مانند قیمت صدور یا حداقل مبلغ برای خرید یک واحد سرمایه‌گذاری، قیمت فروش و فاکتورهای مختلف آنها را بررسی نمایید.

بعلاوه می‌توانید به وبسایت فیپیران مراجعه کرده و اطلاعات کامل در مورد صندوق‌های مختلف را مشاهده و بررسی کنید تا بتوانید پربازده‌ترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

لیست صندوق های سرمایه‌گذاری و NAV اوراق

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، برای مشاهده‌ی لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف و بررسی اطلاعات در خصوص هر یک از آنها می‌توانید به وبسایت فیپیران رجوع کنید. پس از انتخاب صندوق مورد نظر در این وب‌سایت، می‌تواند ارزش خالص دارایی‌های آنها را مشاهده کنید و از روشی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، NAV آنها را محاسبه کنید. لازم به ذکر است از انجایی که دارایی صندوق‌ها معمولا شامل سهام و اوراق مشارکت نیز می‌شود، باید ارزش دارایی صندوق‌ها را پس از هر روز کاری محاسبه کنید.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان در بازار بورس و یا از طریق صدور و ابطال تهیه کرد. صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF نقدشوندگی و دسترسی راحت‌تری دارد و بنابراین افراد بیشتری سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را انتخاب می‌کنند. برای خرید و فروش این صندوق‌ها فقط کافی است کد بورسی داشته باشید و از طریق پنل کاربری در یک کارگزاری اقدام کنید. در صندوق‌های روش صدور و ابطال نیز متقاضیان باید از طریق سایت صندوق مورد نظر برای خرید اقدام کنند.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری

اوراق یا واحد سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری دقیقا مشابه با سرمایه‌گذاری در بازار بورس و خرید سهام است. در واقع در این نوع سرمایه‌گذاری نیز باید تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری آن صندوق را تهیه کنید. این واحدها معیاری برای سنجش دارایی‌های یک صندوق سرمایه گذاری هستند و هر فرد به اندازه‌ی بودجه خود می‌تواند تعداد مشخصی واحد یا یونیت (Unit) را خریداری کند.

صدور و ابطال اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پیش‌تر هم اشاره کردیم که در معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور به معنای خرید و ابطال به معنای فروش است. در صندوق‌های قابل معامله صدور و ابطال از طریق پرتفوی کاربری انجام می‌شود اما در صندوق سرمایه گذاری غیر قابل معامله مالکیت واحدهای صندوق‌ها در 2 زمان می‌تواند انجام گیرد؛ یکی پیش از شروع فعالیت صندوق و در دوره‌ی پذیره‌نویسی است که هر واحد سرمایه‌گذاری به ارزش پایه‌ی 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.

زمان دیگر نیز پس از موفقیت در جذب حداقل سرمایه است که در این مرحله تعیین قیمت متناسب با ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. به این ترتیب قیمت تمام‌شده این واحدها با نرخ زمان اولیه متفاوت است.

برای فروش یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری نیز لازم است فرد به یکی از شعب مراجعه کرده و فرم ابطال را تکمیل کند. مبنای محاسبه قیمت فروش نیز، روز کاری بغد از تاریخ درخواست ابطال خواهد بود و پس از کسر هزینه‌های مربوطه و همینطور مدت زمانی که در اساسنامه ذکر شده، مبلغ ابطال به حساب فرد واریز خواهد شد.

چگونه بازدهی صندوق‌ها را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده‌ی بازدهی صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌توانید به وبسایت فیپیران مراجعه کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز در خصوص هر صندوق سرمایه گذاری را به طور جداگانه مشاهده و بررسی نمایید.

چگونه بازدهی صندوق‌ها را مشاهده کنیم؟

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در هر صندوق چقدر است؟

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری به اندازه‌ی حداقل ارزش سفارش خرید قابل ارسال است که در حال حاضر این میزان 100 هزار تومان تعیین شده است. اما حداقل مبلغ برای خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری غیرقابل معامله یا مبتنی بر صدور و ابطال معمولا به اندازه‌ی حداقل یک واحد از آنها است.

هزینه‌های صندوق سرمایه گذاری چیست؟

برای استفاده از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از دانش و تخصص تحلیل‌گران صندوق‌ها، لازم است سهامداران هزینه‌هایی پرداخت کنند که این هزینه‌ها به عنوان کارمزد صندوق سرمایه گذاری شناخته می‌شوند. نرخ کارمزد در صندوق‌های مختلف متفاوت است اما می‌توانید کارمزد تمامی صندوق‌ها را در امیدنامه صندوق مورد نظر خود پیدا کنید.

هزینه‌های صندوق سرمایه گذاری چیست؟

اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در سایت اختصاصی هر صندوق سرمایه گذاری اساسنامه و امیدنامه‌ای وجود دارد که در ان اطلاعاتی از قبیل قوانین صندوق، نحوه فعالیت آن، سبد دارایی‌ها و ارکان صندوق قابل مشاهده است. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را دارند می‌توانند این اساسنامه‌ها را مطالعه کرده تا اطلاعات مهم در خصوص تاسیس صندوق و سایر اطلاعات را مشاهده و بررسی کنند.

آیا سرمایه‌گذاری در صندوق همیشه سودآور است؟

سرمایه‌گذاری در انواع صندوق سرمایه گذاری معمولا روشی کم‌ریسک است و سود آن نیز بستگی به نوع صندوق مورد نظر دارد. برای مثال اگر بازار سرمایه در یک روند نزولی قرار داشته باشد، معمولا صندوق‌های سهامی که بخش بیشتر دارایی‌های آنها را سهام بورسی تشکیل می‌دهد با کاهش ارزش پرتفوی روبرو می‌شوند و احتمال متضرر شدن سهامداران وجود دارد.

با این حال صندوق‌های درآمد ثابت معمولا کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را دارند. به طور کلی می‌توانید میزان سودآوری یا ریسک صندوق‌ها را با بررسی دارایی صندوق‌ها، سیاست‌های صندوق و نحوه مدیریت آنها ارزیابی کنید.

آیا سرمایه‌گذاری در صندوق همیشه سودآور است؟

چگونه می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با یکدیگر مقایسه کرد

اگر می‌خواهید انواع صندوق سرمایه گذاری را با هم مقایسه کنید باید فاکتورهایی مانند بازدهی صندوق‌ها، ضریب بتا، ضریب آلفا، همبستگی با رشد شاخص و همبستگی افت شاخص و موارد دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید. در این میان بررسی و مقایسه‌ی ضریب بتای صندوق‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. بعلاوه اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری با بودجه‌ی کم داشته باشید حتما NAV صدور صندوق‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

انواع صندوق سرمایه گذاری معمولا متشکل از ارکان‌های خاصی هستند که هرکدام در تشکیل و عملکرد این صندوق‌ها نقش بسزایی دارند. از جمله این ارکان‌ها می‌توان به مجمع صندوق، مدیر صندوق، متولی صندوق، حسابرس، مدیر ثبت، ضامن، کارگزار و غیره اشاره کرد.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری

مقالات مرتبط

نظرات