صندوق اهرمی چیست؟ معرفی مزایا و نحوه سرمایه‌گذاری

صندوق اهرمی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که در ان از تکنکیک اهرم مالی برای به دست آوردن بیشتری سود از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب اینوستو می‌توانید در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی، مزایا و معایب آنها، میزان بازدهی صندوق‌های اهرمی و غیره بیشتر بخوانید.

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی یا صندوق سرمایه گذاری اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در آن از تکنیک اهرم مالی برای کسب بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. در این نوع صندوق همزمان از دو تکنیک “قابل معامله در بورس (ETF)” و “صدور و ابطال” برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحدها استفاده می‌شود.

به این ترتیب واحدهای صدور ابطالی واحدهای بدون ریسک در نظر گرفته می‌شوند و واحدهای قابل‌معامله در بورس نیز واحدهای پرریسک هستند. بعلاوه اینکه در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌ها بیشتر سهام و حق تقدم سهام هستند. صندوقِ اهرمی باعث رونق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس می‌شود و با کمترین ریسک، بیشترین بازدهی را به همراه دارد. در این مطلب از وبلاگ اینوستو با ما همراه باشد.

صندوق اهرمی سرمایه گذاری پر سود

اهرم در صندوق اهرمی به چه معناست؟

در این صندوق‌ها ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر از سایر صندوق‌ها است و در زمان رکود یا رونق بازار، استفاده از اهرم باید به شیوه‌ای مدیریت‌شده انجام شود.

اهرم در واقع ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان نیروی بیشتری اعمال کرده و وسایل و تجهیزات سنگین را راحت‌تر جابجا نمود. همین مفهوم اهرم را می‌توان در صندوق سرمایه گذاری اهرمی نیز بکار برد. در واقع در صندوق اهرمی با استفاده از مکانیزم اهرم بازده‌ی سرمایه‌ها چندین برابر می‌شود. این بدان معناست که در این صندوق‌ها با اعمال اهرم سود مضاعف می‌شود.

با این حال این نکته را باید در نظر داشت که اگر ارزش صندوق‌های اهرمی کاهش یابد، استفاده از اهرم زیان و ضرر را نیز می‌تواند چندبرابر کند.

آشنایی با ساختار صندوق‌های اهرمی

زمانی که بازار رکودی است، واحدهای بدون ریسک از واحدهای پرریسک پشتیبانی کرده و سوددهی آنها را تضمین می‌کنند.

در این بخش تصمیم داریم ساز و کار صندوق اهرمی را بررسی کنیم. پیش‌تر اشاره کردیم که این صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دو تکنیک قابل معامله (پرریسک) و صدور و ابطالی (کم‌ریسک) استفاده می‌کنند. واحدهای کم ریسک این صندوق‌ها محدوده‌ی سقف و کف مشخص دارند. برای مثال ممکن است کف بازدهی 25% و سقف آن 28% باشد. در این صورت، حتی سرمایه‌گذاری در واحدهای صدور و ابطالی بدون ریسک است. در واقع حتی اگر بازدهی صندوق منفی باشد باز هم سرمایه‌گذاران کف بازدهی (یعنی 25% سود) را به دست می‌آورند و در مقابل اگر بازدهی صندوق حتی اگر بیش از سقف بازدهی واحدهای بدون ریسک باشد، باز هم همان 28% سود در نظر گرفته می‌شود.

از سوی دیگر برای واحدهای قابل‌معامله یا پرریسک شرایط متفاوت است و نرخ بازدهی نیز مشخص نیست. به این ترتیب واحدهای پرریسک ممکن است نوسانات بالایی را تجربه کنند. برای مثال اگر بازدهی واحدهای بدون ریسک صندوق‌های اهرمی کمتر از کف بازدهی باشد، کمبود بازدهی از واحدهای پرریسک جبران می‌شود.

(جهت سرمایه گذاری کم ریسک تر مقاله  5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه! مطالعه فرمایید.)

آشنایی با ساختار صندوق‌های اهرمی

واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های اهرمی

واحدهای سرمایه‌گذاری در انواع صندوق اهرمی به دو دسته‌ی بدون ریسک (با تضمین حداقل سود) و پرریسک (با امکان بازدهی مضاعف) تقسیم می‌شوند. پس از کسب مجوزهای اولیه، صدور واحدهای بدون ریسک حداکثر 2 برابر تعداد واحدهای پرریسک است. بعلاوه اینکه واحدهای بدون ریسک به صورت صدور و ابطالی در دسترس هستند و در مقابل واحدهای پرریسک را می‌توان در بازار فرابورس معامله کرد.

واحدهای عادی صندوق اهرمی

این واحدها سالانه بازدهی بین 27 تا 30 درصد دارند و یکی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

واحدهای عادی صندوق سرمایه گذاری اهرمی برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که نمی‌خواهند زیاد ریسک کنند و کسب بازدهی و سود محدود اما مطمئنی برای آنها کافی است.

واحدهای ممتاز صندوق اهرمی

واحدهای ممتاز صندوق اهرمی برای افرادی با قدرت ریسک بالا مناسب هستند. این واحدها قابل معامله در بازار بورس هستند و معامله‌ی آنها از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها انجام می‌شود. واحدهای ممتاز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • واحدهای ممتاز خاص: واحدهای ممتازی هستند که در اختیار موسسان صندوق قرار دارند. نقل و انتقال این واحدها تحت شرایط خاص و منوط به ضوابطی خاص انجام می‌شود.
  • واحدهای ممتاز عام: واحدهای ممتازی هستند که به سهامداران عام ارائه می‌شوند و در تابلوهای معاملات بورس خرید و فروش می‌شوند. برای خرید این واحدها فرد باید کد بورسی داشته باشد و از طریق کارگزاری‌های آنلاین برای خرید اقدام کند.

(اگر می خواهید در صندوق طلا سرمایه گذاری کنید پیشنهاد می کنیم مقاله مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا مطالعه فرمایید.)

واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های اهرمی

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی

انواع صندوقِ اهرمی با مزایای متعددی برای سرمایه‌گذاری همراه هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

مزایای صندوق‌های اهرمی: 1. دریافت اعتبار و کسب بازدهی مازاد

در صندوق‌های اهرمی سرمایه‌گذاران می‌توانند حتی با سرمایه‌گذاری مبالغ کم (حداقل 500 هزار تومان) بازدهی زیادی داشته باشند.

قابلیت اهرم در صندوق اهرمی باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود و به همین خاطر در زمان صعودی بودن بازار، بازدهی این صندوق‌ها نیز بسیار بیشتر از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. البته در زمان نزول بازار نیز احتمال منفی شدن بازدهی وجود دارد.

مزایای صندوق اهرمی: 2. مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر

از آنجایی که این صندوق‌ها از تکنیک پرریسک و بدون ریسک استفاده می‌کنند، همه‌ی افراد چه کسانی که ریسک‌پذیری بالایی دارند و چه کسانی که نمی‌خواهند ریسک زیادی متحمل شوند، می‌توانند در این نوع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

مزایا صندوق سرمایه گذاری اهرمی: 3. محاسبه سود به صورت روز شمار

سود صندوق‌های اهرمی و خالص ارزش دارایی‌های صندوق به صورت روز شمار محاسبه می‌شود. البته سود واحدهای عادی و واحدهای ممتاز در صندوق اهرمی نیز به صورت جداگانه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر و بررسی ویژگی ها و میزان سود انواع سپرده بانکی کلیک کنید.)

. محاسبه سود به صورت روز شمار در صندوق اهرمی

مزایا صندوق اهرمی: 4. کسب سود غیرمستقیم بدون صرف زمان و کسب مهارت

افرادی که دانش تخصصی در خصوص معامله‌گری و فعالیت در بازارهای مالی ندارند، می‌توانند در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف از جمله صندوق اهرمی سرمایه‌گذاری کنند. برای این کار نیاز نیست فرد اطلاعات و دانش خاصی داشته باشد و می‌تواند بدون نیاز به صرف زمان و کسب مهارت از سود این صندوق‌ها بهره‌مند شود.

مزایا صندوق‌های اهرمی: 5. وجود واحدهای بدون ریسک و پرریسک به طور همزمان در صندوق اهرمی

در صندوق‌های اهرمی به طور همزمان از دو نوع واحد عادی و ممتاز با دو تکنیک صدور و ابطال (بدون ریسک) و قابل‌معامله (پرریسک) برای سرمایه‌گذاری و سودآوری استفاده می‌شود.

معایب صندوق‌های اهرمی

اگرچه سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی می‌تواند با مزایای متعددی همراه باشد اما در عین حال نمی‌توان معایب احتمالی آن را نیز نادیده گرفت. اطلاع از این معایب به تصمیم‌گیری درست‌تر و بهتر سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

احتمال ضرر بیشتر برای دارندگان سهام ممتاز در زمان رکود یا نزول بازار

همانطور که دارندگان واحدهای ممتاز در زمان رشد بازار، سود بیشتری دریافت می‌کنند، ضرر و زیان آنها نیز در زمان رکود بازار می‌تواند بسیار زیاد باشد. به این ترتیب در صورت افت بازار، سود این افراد بیشتر از سهامداران واحدهای عادی خواهد بود.

عدم وجود بازارگردان و رکن ضامن نقدشوندگی

دارندگان واحدهای ممتاز نمی‌توانند واحدهای خود را در زمان دلخواه و با قیمت مناسب بفروشند.

یکی دیگر از معایب صندوق اهرمی، نداشتن بازارگردان و نقدشوندگی است که در شرایط خاص می‌تواند باعث کاهش میزان نقدشوندگی واحدهای صندوق شود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریافت کد معاملاتی بازار بورس کالا کلیک کنید.)

عدم وجود بازارگردان و رکن ضامن نقدشوندگی در صندوق اهرمی

میزان بازدهی صندوق اهرمی

سوالی که ممکن است ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کند این است که میزان بازدهی صندوق سرمایه گذاری اهرمی به چه صورت است؟ اگر سهامداران واحدهای عادی این صندوق‌ها را خریداری کرده باشند، کف و سقف تعیین شده برای پرداخت سود در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر کف سود 25% و سقف آن 38% تعیین شده باشد، تحت هر شرایطی سهامدار سود 25% را دریافت خواهد کرد.

مابه‌التفاوت میزان سود پرداختی و سود بدست آمده از فعالیت‌های صندوق برای واحدهای عادی را دارندگان واحدهای ممتاز می‌پردازند. اما برای واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی هیچ سقف و کفی تعیین نشده است. به همین خاطر به میزان سود کسب شده به سرمایه‌گذاران سود پرداخت می‌شود.

بهترین صندوق اهرمی

از مزایای این صندوق‌ها می‌توان به کسب بازدهی بالاتر در بازارهای صعودی اشاره کرد. بنابراین حتما وضعیت بازدهی انواع صندوق اهرمی را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید در صندوق سرمایه گذاری اهرمی سرمایه‌گذاری کنید، احتمالا به دنبال بهترین گزینه‌ها هستید. برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی هستند، از انجایی که بیشتر دارایی‌ها در سهام و حق تقدم آن صرف می‌شود و جزو صندوق‌های پرریسک محسوب می‌شوند، لازم است افق بلندمدت را در نظر داشته باشند.

مقایسه واحدهای بدون ریسک و پرریسک صندوق سرمایه گذاری اهرمی

همانطور که گفتیم صندوق اهرمی سرمایه‌گذاری از دو بخش بدون ریسک و پرریسک تشکیل شده است. واحدهای عادی این صندوق‌ها که از نوع صدور و ابطالی (بدون ریسک) هستند را می‌توان به عنوان واحدهای با درامد ثابت محسوب کرد. این واحدها مناسب افرادی با ریسک‌پذیری پایین هستند که ترجیح می‌دهند کف و سقف بازدهی مشخصی داشته باشند.

از سوی دیگر، واحدهای ممتاز این صندوق‌ها که به صورت قابل معامله (ETF) در بازار خرید و فروش می‌شوند، ریسک بالایی دارند. در روندهای صعودی سود این واحدها بسیار زیاد است و می‌تواند بازدهی چند برابری نسبت به شاخص کل داشته باشد.

(اگر می خواهید در بورس کالا سرمایه گذاری کنید به مقاله بورس کالا چیست مراجعه فرمایید.)

مقایسه واحدهای بدون ریسک و پرریسک صندوق سرمایه گذاری اهرمی

تفاوت صندوق‌های اهرمی با دیگر صندوق‌های فعال

این صندوق‌ها با توجه به دارایی‌های خود سودآوری خواهند داشت. به این ترتیب اصلی‌ترین تفاوت صندوق اهرمی با سایر صندوق‌ها در اهرمی بودن این صندوق و امکان ارائه‌ی سود بیشتر است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی در بازار بورس و اوراق بهادار مشغول به فعالیت هستند که هر کدام شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند. با این حال این صندوق‌ها معمولا به سه دسته‌ی اصلی صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سهامی تقسیم می‌شوند.

با این حال هیچ‌کدام از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی نیستند و نمی‌توانند بیشتر از بازدهی صندوق به سرمایه‌گذاران سود پرداخت کنند.

چگونه می‌توان در صندوق‌های اهرمی، یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک و مطمئن داشت؟

اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک و مطمئن داشته باشید، واحدهای صدور و ابطالی صندوق اهرمی با نرخ کف و سقف بازدهی مشخص انتخاب خوبی است. به این ترتیب اگر بازدهی کلی صندوق در یک روز کمتر از نرخ کف این واحدها هم باشد، این مابه‌التفاوت از محل واحدهای قابل‌معامله جبران خواهد شد.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معرفی فرایند پذیره نویسی و تفاوت آن با عرضه اولیه کلیک کنید.)

چگونه می‌توان در صندوق‌های اهرمی، یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک و مطمئن داشت؟

مقالات مرتبط

نظرات