حساب قرض الحسنه چیست؟

در شرایط اقتصادی که همه نگرانی آینده مالی خود هستند، بهتر است به جای یک منبع درآمد به فکر راه‌های دیگری هم برای پول درآوردن باشید. با استفاده از این روش‌ها مجبور نیستید که در یک کار دیگر هم مشغول به کار باشید. شما می‌توانید از روش‌های دیگر کسب درآمد مثل سرمایه‌گذاری در بازار بورس و باز کردن سپرده قرض الحسنه هم استفاده کنید. این روش‌ها می‌توانند کمک کنند تا در کنار منبع کسب درآمد اصلی یک منبع درآمد دیگر هم داشته باشید و در طولانی مدت آینده مالی خود را تامین کنید. یکی از این سپرده‌ها حساب قرض الحسنه است. اما آیا می‌دانید که تعریف حساب سپرده قرض الحسنه چیست؟ یا افتتاح حساب قرض الحسنه چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره حسابِ قرض الحسنه و شرایط آن صحبت خواهیم کرد.

حساب قرض الحسنه چیست؟

حسابِ قرض الحسنه چیه؟ حسابِ قرض الحسنه یک نوع حساب بانکی است که صاحب آن حساب مبلغی از پول خود را به بانک می‌دهد. با این وجود، داشتن این سپرده هیچ سودی برای او نمی‌آورد.

در حقیقت، افرادی که دارای سپرده قرض الحسنه هستند، می‌توانند از خدمات دیگر بانکی مثل افزایش سرعت نقد و انتقال وجوه استفاده کنند. اما سودی بر پول این مدل سپرده بر آنها اضافه نمی‌شود. در کل، سپرده‌های قرض الحسنه برای بانک‌ها روش خوبی برای تامین بودجه مالی هستند و به آنها کمک می‌کنند تا تسهیلات مالی مختلف را به مشتریان خود عرضه کنند.

حساب قرض الحسنه چه نوع حسابی است؟ سپرده قرض الحسنه به انگلیسی savings account است. در واقع حسابی است که با میزان مبلغ معینی آن را افتتاح می‌کنید، اما در ازای گذاشتن پول در بانک سودی به شما تعلق نمی‌گیرد. در اصل، ماهیت این حساب خیرخواهانه و برای کمک به نیازمندان است.

حساب قرض الحسنه چیست؟

مزایا و معایب حساب های قرض الحسنه پس انداز چیست؟

با توجه به تعریف سپرده قرض الحسنه پس انداز، متوجه می‌شوید که حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز یک حساب منحصر به فرد است. خاص بودن این حساب به این خاطر است که شما صرفاً آن را برای کمک کردن به افراد نیازمند جامعه باز می‌کنید.

با باز کردن حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز بانک از پول شما برای انجام فعالیت‌های خیرخواهانه برای افراد نیازمند استفاده می‌کند. در نتیجه، بزرگترین مزیت آن ثواب حسابِ قرض الحسنه و کمک به نیازمندان است. همچنین، می‌توانید در هر زمان که بخواهید از این حساب وجه نقدی برداشت کنید.

با وجود اینکه محاسن این حساب را برمی‌شماریم، نباید فراموش کنیم که در مقایسه با سایر حساب‌های بانکی معایبی هم دارد. بزرگترین عیب آن این است که با افتتاح این حساب هیچ سودی دریافت نمی‌کنید. علاوه بر این، برخی از بانک‌ها ممکن است که برای میزان سپرده های قرض الحسنه مبلغ وجوه نقدی در هر روز یا هر ماه را برای شما محدود کنند.

مزایا و معایب حساب های قرض الحسنه پس انداز چیست؟

تفاوت سایر حساب‌های بانکی با سپرده قرض الحسنه چیست؟

حسابِ قرض الحسنه با سایر حساب‌های بانکی تفاوت مهمی دارد. همانطور که گفتیم، با افتتاح این حساب سود مالی به ازای پولی که به بانک داده‌اید، تعلق نمی‌گیرد. در حقیقت، حساب سپرده قرض الحسنه نوعی حساب برای انجام فعالیت‌های خیرخواهانه است و بانک‌ها از سپرده این حساب برای ارائه تسهیلات به مردم استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، حساب سپرده نوعی حساب است که برای سرمایه‌گذاری و به دست آوردن سود مالی افتتاح می‌شود. در این حساب، بانک به ازای پولی که فرد در حساب سپرده قرار می‌دهد و بنابر بر زمان مشخصی که آن را در این حساب می‌گذارد، سود با درصد مشخص پرداخت می‌کند.

یک نوع حساب دیگر بانک هم حساب جاری است. از حساب جاری می‌توان برای انجام کارهای روزمره مالی، مثل پرداخت قبوض، خرید کالا، انتقال وجه و غیره استفاده کنید. به این حساب هم مشابه نوع پس انداز آن سودی تعلق نمی‌گیرد.

آیا سپرده قرض الحسنه سود دارد؟ خیر، سود سپرده های قرض الحسنه صفر است و این مهمترین ویژگی و تفاوت آن با حساب‌های بانکی دیگر است.

تفاوت سایر حساب‌های بانکی با سپرده قرض الحسنه چیست؟

انواع حساب قرض الحسنه چه هستند؟

بانک‌ها فقط یک نوع قرض الحسنه ندارند. اگر مایل به افتتاح حسابِ قرض الحسنه باشید، می‌توانید از بین حساب قرض السنه جاری و پس‌انداز یکی را انتخاب کنید. این حساب‌ها ویژگی‌ها و کارکردهای مختلفی را دارند که در ادامه در مورد هرکدام توضیح خواهیم داد.

(جهت مشاهده و مقایسه انواع حساب بانکی به وبسایت اینوستو مراجعه فرمایید.)

حساب قرض الحسنه پس انداز چیست؟

حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز حسابی است که افراد آن را با هدف کمک به نیازمندان افتتاح می‌کنند. در حقیقت می‌توانید با وجوه آن به افراد نیازمند کمک کنید. به این ترتیب، بانک‌ها از وجوه حساب‌های قرض الحسنه پس‌انداز برای ارائه خدمات تسهیلات ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان بیماری و غیره به نیازمندان کمک می‌کنند.

سودی که از بازپرداخت وام حسابِ قرض الحسنه پس انداز بانک‌ها پرداخت می‌شود، خیلی کم و مهلت وام دهی آن زیاد است. برای همین، حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز ماهیت نیکوکارانه داشته و سود مالی آن برای مالک حساب ناچیز و خیلی کم است.

انواع حسابِ قرض الحسنه یعنی چی: حساب قرض الحسنه پس انداز چیست؟

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

در حسابِ قرض الحسنه جاری هم مثل حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز سودی به مالک آن تعلق نمی‌گیرد. اما تفاوت حسابِ قرض الحسنه جاری با پس‌انداز این است که فرد می‌تواند به پول خود در این حساب دسترسی داشته باشد.

در حقیقت، حسابِ قرض الحسنه جاری طوری است که بانک به فرد اجازه می‌دهد با صادر و از طریق این حساب به اشخاص دیگر وجوه مالی پرداخت کنید. حتی برخی از بانک‌ها هم هستند که برای حسابِ قرض الحسنه جاری به مشتریان خود امکان داشتن کارت اعتباری بانکی می‌دهند.

(محاسبه سود سپرده بانکی: آموزش سریع محاسبه سود بانکی!)

انواع حسابِ قرض الحسنه پس انداز یعنی چه: حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

حساب قرض الحسنه جاری با سایر حساب‌ها چه تفاوتی دارد؟

حسابِ قرض الحسنه جاری هم مثل حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز با اکثر حساب‌های بانکی متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت آن همان نداشتن سود است. وقتی که حساب قرض‌الحسنه جاری باز می‌کنید، سودی در ازای گذاشتن پول در این حساب به شما تعلق نمی‌گیرد. با این وجود، می‌توانید از این حساب با چک وجوه را برداشت کنید.

همچنین، می‌توانید از حسابِ قرض الحسنه جاری به عنوان یک سپرده پشتیبان برای حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در زمان وصول چک استفاده کنید.

حساب قرض الحسنه جاری با سایر حساب‌ها چه تفاوتی دارد؟

شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه اشخاص حقیقی انفرادی چیست؟

حالا که کمی در مورد سپرده قرض الحسنه و انواع آن صحبت کردیم، بیایید ببینیم که باز کردن حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز چه شرایط و مدارکی می‌خواهد. در این بخش در مورد شرایط و مدارک لازم افتتاح حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز برای افراد حقیقی صحبت خواهیم کرد. افراد حقیقی به مالکان حسابی می‌گویند که یک فرد بوده و شرکت یا موسسه نیستند.

شرایط افتتاح سپرده قرض الحسنه پس‌انداز برای اشخاص عادی چیست؟

یکی از اولین و مهمترین شرایط برای گشایش سپرده قرض الحسنه پس‌انداز برای اشخاص عادی داشتن اهلیت قانونی است. این یعنی فرد باید عاقل، بالغ، رشید باشد و همچنین بتواند برای افراد زیر سن قانونی سرپرستی برای افتتاح حساب را بر عهده بگیرد.

برای افتتاح حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز ارائه‌ی شناسنامه عکس‌دار و دو قطعه عکس و مدارک مربوطه لازم است. معمولاً در بانک از متقاضی خواسته می‌شود که امضای قانونی بدهد. اما اگر متقاضی بی‌سواد است، از او خواسته می‌شود اثر انگشت بزند.

کودکانی هم که به سن ۱۲ سال رسیده باشند، می‌توانند حساب پس‌انداز قرض الحسنه پس‌انداز به نام خود داشته باشند. منتها یک شخص ولی و سرپرست باید این حساب را برای آنها باز کند. همچنین، حق برداشت از حساب با صاحب آن است مگر در خصوص کودکان و افرادی که تحت سرپرستی ولی خود هستند، که در این صورت حق برداشت بر عهده ولی خواهد بود.

شرایط سپرده قرض الحسنه پس انداز اشخاص حقیقی چیست؟ مهمترین شرط افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی این است که آنها از لحاظ عقلی و سنی بالغ باشند.

شرایط افتتاح سپرده قرض الحسنه پس‌انداز برای اشخاص عادی چیست؟

شرایط افتتاح حساب قرض الحسنه زیر 18 سال چیست؟

بر اساس قوانین مربوطه، افراد صغیر زیر ۱۸ سال، یک سرپرست مثل پدر یا مادر می‌تواند برای آنها حسابِ قرض الحسنه باز کند. افتتاح حساب برای کودکان 12 سال باید توسط سرپرست انجام شود و کودک تا رسیدن به سن ۱۵ سالگی نمی‌تواند از حساب خود برداشت کند. علاوه بر این، مادر کودک هم می‌تواند برای فرزند خود سپرده قرض الحسنه عادی افتتاح و تا رسیدن او به سن قانونی از آن برداشت کند.

سرپرست‌های کودکان می‌توانند با کارت حساب، کارت عابر بانک و درگاه غیر حضوری از حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز برداشت کنند.

شرایط افتتاح حساب قرض الحسنه زیر 18 سال چیست؟

شرایط افتتاح برای مادران برای حساب قرض الحسنه عادی چیست؟

همانطور که گفتیم مادران می‌توانند برای کودکان خود که هنوز به سن قانونی نرسیدند، حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز عادی افتتاح کنند. همچنین، آنها تا رسیدن سن کودک به ۱۸ سالگی می‌توانند از این حساب وجوه را با ابزارهایی مثل کارت حساب و کارت عابر بانک برداشت کنند.

حداقل مبلغ برای افتتاح حساب‌های قرض الحسنه پس‌انداز ۲۰۰ هزار ریال است.

برای اشخاص بیسواد شرایط افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز عادی چیست؟

اشخاص بی‌سواد هم جزو اشخاص عادی برای افتتاح سپرده قرض الحسنه پس‌انداز محسوب می‌شوند. بنابراین، شرایط افتتاح این حساب اشخاص بیسواد با افراد عادی مشابه است. برای مثال، آنها برای افتتاح حساب باید یک شناسنامه عکس‌دار و دو قطعه عکس ارائه دهند اما به جای امضا، مهر و اثر انگشت آن‌ها در سند بانکی ثبت می‌شود.

برای اشخاص بیسواد شرایط افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز عادی چیست؟

برای اشخاص حقیقی خارجی شرایط افتتاح سپرده قرض الحسنه پس انداز چیست؟

برای اتباع خارجی که بخواهند حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز  در ایران باز کنند، روند افتتاح حساب مثل باز کردن حساب برای اشخاص حقیقی است. منتها اشخاص حقیقی خارجی باید گذرنامه و پاسپورت معتبر برای افتتاح حساب به همراه داشته باشند. همچنین، اشخاص حقیقی خارجی که در یک حوزه جغرافیایی معین مثل استان خاصی اقامت دارند، باید در همان حوزه حساب باز کنند.

علاوه بر این، در صورتی که گردش سالانه حساب اتباع خارجی حدوداً ۱۰۰ میلیون تومان باشد، اگر اطلاعات هویتی آنها تایید شده باشد و قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی را رعایت کرده باشند، افتتاح این حساب برای آنها مانعی ندارد.

سررسید حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری برای اشخاص خارجی به طور خودکار تمدید می‌شود. این سررسیدها در صورتی لغو خواهد شد که افتتاح‌کننده حساب آن را لغو کند یا درخواست دیگری داشته باشد.

برای اشخاص حقیقی خارجی شرایط افتتاح سپرده قرض الحسنه پس انداز چیست؟

شرایط افتتاح حساب قرض الحسنه پس‌انداز مشترک چیست؟

حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز مشترک یکی از انواع حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز است که دو نفر یا بیشتر می‌توانند به صورت مشترک افتتاح کنند. بنابراین، شرایط و مدارک افتتاح برای این حساب مشابه با شرایط افتتاح سپرده قرض الحسنه اشخاص حقیقی عادی است. از اینرو، می‌توانید با فرد دیگری به شعبه بانک مورد نظر مراجعه و در آن حساب باز کنید.

(سپرده گذاری طلا: همه چیز درباره سرمایه گذاری طلا در بانک)

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب قرض الحسنه پس‌انداز برای اشخاص حقوقی چیست؟

قبلا این اشاره کردیم که اشخاص حقوقی با اشخاص حقیقی فرق می‌کنند. در واقع اشخاص حقوقی مالک یا مالکان شرکت‌ها یا موسسه‌های مالی هستند که می‌خواهند حساب بانکی باز کنند. برای همین، مدارک مورد نیاز برای افتتاح حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز برای افراد حقوقی هم متفاوت با افراد حقیقی است. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب‌های قرض‌الحسنه برای اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

اول از همه امضاداران شرکت باید فرم افتتاح حسابِ قرض الحسنه را پر کرده و مهر شرکت به آن بزنند. همچنین، مالک یا مالکان شرکت باید آگهی تاسیس شرکت، اساسنامه و مدارک مالکیت بانک را ارائه دهند. آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور که نام صاحب امضای مجاز شرکت و موسس هم در آن ثبت شده باشد، برای باز کردن این حساب‌ها ضروری است.

از سوی دیگر، مستندات معرفی اعضای هیئت مدیره و امضاداران همراه با نمونه امضای آنها باید به بانک ارائه شود. مسلماً مدارکی مثل شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی امضاداران هم برای افتتاح این حساب ضروری است.

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب قرض الحسنه پس‌انداز برای اشخاص حقوقی چیست؟

بهترین بانک در ایران برای باز کردن حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز کدام است؟

در ایران بانک‌های متنوعی هستند که می‌توانید در آنها حسابِ قرض الحسنه باز کنید. با این حال، خدمات حساب قرض الحسنه بانک‌ها برای افتتاح حساب متفاوت است. اگر می‌خواهید بهترین بانک برای باز کردن حساب قرض‌الحسنه را انتخاب کنید، باید شرایط آنها برای افتتاح حساب را بررسی کنید. سپس به نیازها و اولویت‌های خود برای افتتاح حساب نگاهی بیندازید و بانک مورد نظر را انتخاب کنید.

برای مثال، بانک تجارت، بانک ملی ایران و بانک رفاه کارگران جزو بانک‌هایی هستند که در زمینه افتتاح حسابِ قرض الحسنه شناخته شده‌اند. با این وجود، انتخاب با شما است که بدانید کدام یک از بانک‌ها برای استفاده از این خدمات بهتر است.

نحوه برداشت از سپرده قرض الحسنه چگونه است؟

به چند روش مختلف می‌توانید از حسابِ قرض الحسنه وجه برداشت کنید. یک روش آن با دسته چک شخصی است. شما می‌توانید چکی را به نام یک شخص حقیقی یا حقوقی صادر کنید. به این صورت، آنها می‌توانند از حساب شما وجه مورد نظر را برداشت کنند.

همچنین، اگر دسته چک شخصی شما تمام شده باشد، می‌توانید با دسته چک عمومی بانک هم این کار را انجام دهید. برخی از بانک‌ها هم به غیر از چک اجازه برداشت از حسابِ قرض الحسنه با کارت حساب یا کارت عابر بانک را می‌دهند. با این حال، برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد برداشت وجه از حسابِ قرض الحسنه می‌توانید به بانکی مراجعه کنید که در آن حساب باز کرده‌اید.

(حساب قرض الحسنه جاری: مزایای سپرده قرض الحسنه جاری چیست؟)

قرض الحسنه پس اندازی راکد چه نوع حسابی است؟

در صورتی که حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز به مدت زمان معینی هیچ گردش مالی نداشته باشد، حساب راکد محسوب می‌شود. بنابر مقررات بانک مرکزی، حساب سپرده قرض الحسنه پس‌انداز که ۳ سال گردش مالی نداشته باشد، یک حساب راکد در نظر گرفته می‌شود.

در حسابِ قرض الحسنه گردش مالی یعنی اینکه هر تراکنش از آن و به آن انجام شود. معمولاً وقتی که حسابی بعد از مدتی حساب راکد تلقی شود، بانک دارنده آن باید به صاحب حساب اطلاع دهد تا وضعیت آن را مشخص کند.

حسابِِ قرض الحسنه پس اندازی راکد چه نوع حسابی است؟

چگونه می‌توانیم حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز را ببندیم؟

معمولاً برای بستن حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز باید به شعبه بانکی مراجعه کنید که در آن حساب باز کرده‌اید. سپس، باید فرم درخواست بستن حساب را پر کرده یا آن را به صورت نوشتاری به بانک بدهید. پس از اینکه بانک درخواست شما را بررسی و تایید کرد، موجودی باقیمانده حساب را به شما پرداخت می‌کند. در نهایت هم حساب بسته می‌شود.

ممکن است روال بانک‌ها برای این فرایند کمی متفاوت باشد و بستن قرض الحسنه شامل پرداخت هزینه‌ای از طرف صاحب حساب شود. برای همین، بهتر است که برای جزئیات بستن حساب به شعبه بانک مورد نظر مراجعه کنید.

پس از مرگ صاحب حسابِ قرض الحسنه حساب او چه وضعیتی خواهد داشت؟

در صورتی که صاحب یک حساب قرض الحسنه فوت کند، تمام عملیات‌های بانکی در آن حساب متوقف می‌شود. با این وجود، بانک وظایفی در قبال حساب متوفی قرض‌الحسنه خواهد داشت. یکی از آن‌ها این است که بانک بعد از یک ماه از تاریخ فوت صاحب حساب صورت اموال آن حساب (از جمله وجوه نقد، سفته، سهام و …) را تنظیم می‌کند و سپس آن را به حوزه مالیاتی بومی ارائه می‌دهد.

کارکرد دیگر بانک‌ها در این موقعیت این است که اگر شخصی که از بانک وام گرفته باشد و برای وام بیمه عمر کرده باشد، بدهی او را شرکت بیمه می‌پردازد. به این صورت، بانک مدارک فرد متوفی صاحب حساب را به شرکت بیمه ارسال می‌کند. شرکت بیمه هم مبلغ وام بدهی صاحب حساب را به بانک می‌پردازد.

علاوه بر این، اگر فرد متوفی وارثی داشته باشد، آنها فقط در صورت عرضه گواهی حصر وراثت می‌توانند برای دریافت وجوه متعلق به مورث به بانک مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد شرایط هر بانک در خصوص فوت صاحب حساب می‌توانید به بانک مورد نظر خودتان مراجعه کنید.

پس از مرگ صاحب حسابِ قرض الحسنه حساب او چه وضعیتی خواهد داشت؟

آیا جوایز و قرعه کشی هم شامل حساب قرض الحسنه پس‌انداز عادی می‌شوند؟

بله، جوایز و قرعه کشی شامل حساب‌های قرض الحسنه پس‌انداز عادی می‌شوند. صاحبان این حساب‌ها در ازای باز کردن این حساب سودی برای قرار دادن پول در بانک دریافت نمی‌کنند. اما بانک‌ها به خاطر پاداش دادن به شرکت  آنها در امور خیریه و معنوی حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز سالانه جوایزی را به صورت قرعه کشی به آنها می‌دهند.

قوانین بانک‌ها برای مشمول کردن جوایز سپرده های قرض الحسنه و قرعه کشی برای حساب‌های قرض الحسنه پس‌انداز متفاوت است. در نتیجه، برای اینکه بدانید حسابتان باید چه شرایطی داشته باشد که مشمول این جوایز قرعه‌کشی‌هاشود، می‌توانید به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا می‌توانیم با حسابِ قرض الحسنه جاری کارت و دسته چک صیادی را صادر کنیم؟

دسته چک صیادی نوع خاصی از دسته چک است که برای مالکان حساب‌های جاری در بانک‌ها صادر می‌شوند. این چک‌ها کد یکتایی ۱۶ رقمی دارند که افراد می‌توانند با استفاده از آنها و از طریق سامانه بانکی، سابقه بانکی و وضعیت حساب صادر‌کننده چک را بررسی کنند.

برای حساب‌های جاری قرض الحسنه هم امکان صدور دسته چک صیادی وجود دارد. با این حال، برای صادر کردن دسته چک صیادی حداقل باید مدت دو سال از زمان افتتاح حساب گذشته باشد.

آیا می‌توانیم با حسابِ قرض الحسنه جاری کارت و دسته چک صیادی را صادر کنیم؟

مزایا و معایب حسابِ قرض الحسنه جاری چیست؟

افتتاح و استفاده از حساب‌های قرض الحسنه جاری هم مثل استفاده از حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز مزایا و معایبی دارد. بزرگترین مزیت استفاده از این حساب گرفتن دسته چک و کارت بانکی است. شما می‌توانید از دسته چک و کارت بانکی برای برداشت وجوه از این حساب استفاده کنید.

همچنین، یک خوبی دیگر استفاده از این حساب استفاده آن به عنوان حساب پشتیبان است. در صورت کمبود وجوه نقدی برای یک حسابِ قرض الحسنه پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، می‌توانید از حسابِ قرض الحسنه جاری به عنوان حساب پشتیبان استفاده کنید.

بزرگترین عیب حسابِ قرض الحسنه جاری هم مثل قرض الحسنه پس‌انداز این است که در ازای گذاشتن پول خود در این حساب سودی دریافت نخواهید کرد. علاوه بر این، برخی از بانک‌ها می‌توانند محدودیت‌هایی را برای برداشت از وجوه از این حساب برای صاحبان آن اعمال کنند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب جاری قرض الحسنه برای افراد حقیقی چیست؟

برای افتتاح این حساب به عنوان یک شخص حقیقی حداقل ۱۸ سال سن باید داشته باشید. در غیر اینصورت، باید حکم رشد از دادگاه را ارائه دهید. همچنین، فرد در سوابق بانکی خود نباید سابقه چک برگشتی، بدهی عقب افتاده و غیرجاری داشته باشد.

یکی دیگر از شرایط افتتاح حساب جاری این است که باید استعلام بانک مرکزی و یک معرف داشته باشید. همچنین، باید مدارک مربوط به هویت و مدارک شغلی به بانک ارائه دهید.

هر بانک مبلغ معینی برای باز کردن حسابِ قرض الحسنه جاری تعیین می‌کند که برای افتتاح این حساب باید این مبلغ را بپردازید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب جاری قرض الحسنه برای افراد حقیقی چیست؟

شرایط و مدارک مورد نیاز افراد حقوقی برای افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری چیست؟

افراد حقوقی افرادی هستند که مالک شرکت‌های موسسه‌ها هستند و می‌خواهند حسابِ قرض الحسنه جاری افتتاح کنند. بنابراین، شرایط و مدارک مورد نیاز آنها برای افتتاح حساب کمی با افراد حقیقی فرق می‌کند. آنها علاوه بر ارائه مدارک هویتی تمام امضاداران شرکت باید تقاضانامه افتتاح حساب را پر و صاحبان امضای شرکت هم باید آن را مهر و امضا کنند.

به غیر از تقاضانامه، مدیر یا مدیران شرکت باید اصل اساسنامه شرکت را با قید امکان افتتاح قرض الحسنه جاری و معامله با بانک ارائه دهند و از آن کپی بگیرند. یک مدرک مهم دیگر هم اصل شرکت‌نامه است که مدیران آن را باید همراه به کپی به بانک ارائه دهند.

به غیر از این، مدیر یا مدیران شرکت باید یک آگهی روزنامه رسمی که در آن اطلاعات تاسیس شرکت و نام‌های هیئت مدیره، مدیرعامل و صاحبان امضا و اسناد شرکت ذکر شده باشد را به بانک ارائه کنند.

مدیران شرکت همچنین باید آخرین صورت جلسه مجمع عمومی شرکت را ارائه کرده باشند. در این صورت جلسه باید اختیارات هیات مدیره و صاحبان امضا ذکر شده باشد.

حداقل هزینه پرداختی برای افتتاح حساب قرض الحسنه چقدر است؟

هر بانکی حداقل هزینه متفاوتی را برای افتتاح حسابِ قرض الحسنه اعمال می‌کند. برای مثال، حداقل هزینه برای افتتاح این حساب در بانک تجارت ۲۰۰ هزار ریال است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا به حساب قرض الحسنه سود تعلق می گیرد؟

حسابِ قرض الحسنه سود دارد؟ خیر، این حساب برخلاف حساب‌های سرمایه‌گذاری کوتاه یا بلندمدت، سود روزشمار یا سود بلندمدت ندارد. دلیل آن این است که این حساب در اصل جزو حساب‌های قرض الحسنه است. آنها هم به خاطر ماهیتی که دارند سود سپرده به آنها تعلق نمی‌گیرد.

(سود سپرده بانکی: با انواع سود سپرده‌های بانکی آشنا شوید!)

آیا به حساب قرض الحسنه سود تعلق میگیرد؟

مقالات مرتبط

نظرات