وام ودیعه مسکن چیست: شرایط دریافت + مقدار وام اجاره مسکن 1403

آیا به دنبال خانه می‌گردید اما هزینه کافی برای اجاره ندارید؟ در این صورت، وام ودیعه‌ی مسکن می‌تواند بخشی از هزینه اجاره یا خرید آن خانه را بدهد. خانه نداشتن دغدغه‌ای مبرم است و یکی از نیازهای اساسی هر فرد برای تشکیل زندگی مستقل و مشترک است. بنابراین، با استفاده از این وام رویای داشتن خانه آنقدر دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اما دقیقاً وامِ ودیعه مسکن چیست و چند بار میتوان از این وام استفاده
کرد
؟

وام ودیعه مسکن چیست؟

وامِ ودیعه مسکن یعنی چه؟ وام ودیعه مسکن نوعی تسهیلات مالی است که دولت یا نهادهای مالی به افرادی عرضه می‌کنند که به دنبال اجاره خانه هستند. در نتیجه، این افراد با استفاده از وام مسکن مستاجران می‌توانند قسمتی یا همه هزینه‌های رهن و اجاره خود را پرداخت کنند. هزینه‌های این وام در شهرهای مختلف ایران متفاوت است. در ادامه این مطلب از اینوستو به شرح کامل این وام می پردازیم.

آیا تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام دارد؟ بله شما می‌توانید برای دریافت وام ثبت نام کنید. وام ودیعه اجاره مسکن ثبت نام آن از طریق سامانه آنلاین طرح‌های حمایتی مسکن صورت می‌گیرد.

وام ودیعه مسکن چیست؟

برای ثبت نام وام ودیعه مسکن چه شرایطی باید داشته باشیم؟

حائز شرایط وامِ ودیعه مسکن یعنی چه؟ در صورتی که مجرد هستید و می‌خواهید خانه‌ای اجاره کنید، برای گرفتن وامِ ودیعه مسکن برای مجردها محدودیت سنی وجود دارد. برای زنان مجرد این محدودیت سنی بالای ۳۵ سال و برای مردان بالای ۴۵ سال است. در غیر این صورت، برای گرفتن تسهیلات مسکن زوجین باید متاهل یا سرپرست یک خانواده باشید.

همچنین، حائز شرایط بودن برای این وام به این معنی است که متقاضی نباید از سال ۱۳۸۴ تاکنون صاحب ملک باشد و نباید در حوزه مسکن تسهیلات دیگری گرفته باشد (مثل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و تسهیلات مسکن مستاجران).

متقاضی دریافت طرح وامِ ودیعه مسکن، باید حداقل ۵ سال در شهری سکونت داشته باشید که در آن تقاضای دریافت وام مسکن مستاجران کرده است.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

برای آشنایی بیشتر با انواع وام های بانکی این مطلب از سایت با عنوان انواع وام بانکی: سیر تا پیاز تمام انواع وام های بانکی در ایران + تفاوت ها را مطالعه نماید.

مدارک لازم ثبت نام وام ودیعه مسکن چیست؟

برای وامِ ودیعه مسکن چه مدارکی لازمه؟ اگر شرایط گرفتن این وام را داشته باشید می‌توانید مدارک لازم آن را تهیه کنید. مدارک لازم دریافت وامِ ودیعه مسکن شامل مدارک احراز هویت یعنی اصل شناسنامه و کارت ملی است. همچنین، متقاضی باید اجاره نامه رسمی خانه‌ای که می‌خواهد برای آن وام بگیرید را تهیه کند که این اجاره نامه باید کد رهگیری داشته باشد.

متقاضی باید گواهی کسر از حقوق یا حقوق مستمری بگیر و شماره حسابی که این حقوق به آن واریز می‌شود به همراه سهام عدالت آن را هم به بانک ارائه دهد. با این حال، مدارک بانک‌ها برای دادن وامِ اجاره مسکن ممکن است با همدیگر کمی متفاوت باشند. برای همین، بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این مورد با بانک مورد نظر خود در تماس باشید.

شرایط اجاره نامه برای ثبت نام وام ودیعه چیست؟ اجاره نامه یکی از مدارکی است که باید برای ثبت نام وامِ اجاره مسکن به بانک ارائه دهید. در نتیجه، اجاره نامه باید رسمی بوده و کد رهگیری داشته باشد. همچنین، تاریخ اجاره نامه باید از سال ۱۴۰۲ به بعد شروع شده باشد.

مبلغ وام ودیعه مسکن چقدر است؟

در حال حاضر، سقف وامِ ودیعه مسکن که بانک‌ها می‌توانند به شهروندان بپردازند در شهرهای مختلف ایران متفاوت است. در تهران، سقف این مبلغ برای شهروندان تهرانی برای اجاره خانه ۲۰۰ میلیون تومان است. اما در شهرهای بزرگ دیگر ایران به غیر از تهران (مثل اصفهان و مشهد) ظرفیت این وام به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

اما تسهیلات ودیعه مسکن شهرستان چقدر است؟ در شهرستان‌ها مبلغ این وام ۱۰۰ میلیون تومان و وامِ روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان است.

 

مبلغ وام ودیعه مسکن

اقساط وام ودیعه مسکن مستاجران چقدر است؟

هزینه بازپرداخت وامِ ودیعه مسکن و اقساط آن بسته به شهری که در آن واقع شده‌اید، متفاوت است. همانطور که گفتیم، در تهران مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان است. مدت بازپرداخت این وام ۶۰ ماهه و سود آن ۲۳ درصد است. در نتیجه، اگر در تهران زندگی می‌کنید و این وام را می‌خواهید بگیرید، باید ماهی ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان مبلغ قسط آن را بپردازید.

هزینه بازپرداخت تسهیلات مسکن مستاجران چقدره و بازپرداخت این وام چند ساله است؟ بازپرداخت این وام در طول 5 سال و با نرخ بهره ۲۳ درصدی برای تمام مبالغ اعمال می‌شود.

هزینه قسط وام ودیعه مسکن در کلان شهرها شهرستان‌ها و مناطق روستایی

اگر در کلان شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، مشهد و … زندگی می‌کنید، مبلغ وامِ اجاره مسکن ۱۵۰ میلیون، مدت بازپرداخت آن ۶۰ ماه و سود وام هم ۲۳ درصد است. به این صورت،  باید هر ماه برای بازپرداخت وامِ ودیعه مسکن حدود ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان هزینه بپردازید.

اگر هم در شهرستان‌ها زندگی می‌کنید، مبلغ این وام ۱۰۰ میلیون تومان، مدت بازپرداخت آن ۶۰ ماه و سود وام هم ۲۳ درصد خواهد بود. به این ترتیب، باید ماهی ۲ میلیون و ۸۱۹ هزار تومان به عنوان مبلغ قسط وامِ اجاره مسکن بپردازید.

اگر در مناطق روستایی زندگی می‌کنید، مبلغ وامِ ودیعه‌ی مسکن ۴۰ میلیون تومان، مدت بازپرداخت آن ۶۰ ماه و سود وام آن ۲۳ درصد خواهد بود. بنابراین، باید ماهیانه برای این وام حدود یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان قسط را بپردازید.

وامِ ودیعه مسکن چند درصد است؟ سود این وام بر طبق تصویب بانک مرکزی برای متقاضیان ۲۳ درصد است.

بازپرداخت وامِ ودیعه مسکن

بانکهای عامل پرداخت وام ودیعه مسکن کدام هستند؟

بانک‌های متعددی در ایران هستند که وامِ اجاره مسکن به متقاضیان ارائه می‌دهند. بانکهای عامل این وام عبارتند از: بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، بانک شهر، بانک گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل. بنابراین می‌توانید با بررسی لیست بانکها و شرایط آنها تصمیم بگیرید که کدام بانک برای گرفتن وام مفید است.

وامِ ودیعه مسکن کدام بانک باز است؟ بانک‌های متعددی وجود دارند که خدمات وام فدایی مسکن را عرضه می‌کنند و می‌توانید هر کدام از آنها را بررسی و با توجه به شرایط آنها را انتخاب کنید.

بانکهای عامل پرداخت وام ودیعه مسکن

آدرس سامانه ثبت وام ودیعه مسکن چیست؟

سامانه ثبت نام وامِ ودیعه مسکن یک سامانه آنلاین است که وزارت راه و شهرسازی آن را راه‌اندازی کرده است. برای ثبت نام این وام باید به آدرس tem.Mrud.Ir بروید. با ورود به این سایت می‌توانید اطلاعات و خدمات مربوط به ثبت نام و دریافت تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت و درخواست‌های خود را پیگیری کنید.

لینک وامِ ودیعه مسکن tem.Mrud.Ir است که می‌توانید از طریق آن ثبت نام وام را انجام دهید.

وام ودیعه مسکن تا کی مهلت دارد؟

وامِ ودیعه مسکن جدید از کی شروع میشود؟ معمولاً مهلت ثبت نام برای این وام در هر سال از خرداد ماه تا آذر ماه است. با این حال، زمان ثبت نام در هر سال می‌تواند متفاوت باشد. برای همین، برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است به بانکی مراجعه کنید که می‌خواهید از آن وام بگیرید.

 

چگونه وام ودیعه مسکن ثبت نام کنیم؟

وامِ ودیعه مسکن را چگونه دریافت کنیم؟ همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، یک سامانه آنلاین طرح‌های حمایتی مسکن برای ثبت نام وام وجود دارد که از طریق آن می‌توانید برای دریافت وام اقدام کنید. برای همین، برای دریافت وام اول از همه وارد این سامانه شوید.

مراحل ثبت نام وام ودیعه مسکن

چطور وام ودیعه مسکن ثبت نام کنیم: مراحل ثبت نام در سامانه ودیعه مسکن

در سامانه آنلاین طرح‌های حمایتی مسکن باید روی گزینه ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه کلیک کنید. در این بخش، سایت قوانین و مقررات مربوط به ثبت نام وامِ ودیعه مسکن را نشان می‌دهد و باید آنها را مطالعه کنید. در مرحله بعدی، باید بر روی دکمه «من می‌پذیرم» کلیک کنید.

در بخش بعدی، باید شماره کد ملی و تلفن همراه خود را وارد کنید تا یک کد امنیتی به تلفن همراه شما ارسال شود. بعد از وارد کردن کد امنیتی، می‌توانید وارد مرحله بعد شوید. در این مرحله باید مشخصات فردی خود را پر کنید و به مرحله بعد بروید.

در مرحله بعدی، سامانه از شما می‌خواهد تا افراد تحت تکفل خود را در صورت داشتن اضافه کنید. سپس، سامانه برای تایید شماره تلفن همراه کد تاییدی به آن می‌فرستد که باید آن را در کادر مربوطه وارد و روی دکمه تایید را کلیک کنید.

 

بر طبق بخشنامه بانک مرکزی سقف وام ودیعه مسکن چقدر است؟

بخشنامه بانک مرکزی در مورد وامِ اجاره مسکن همان بخشنامه‌ای است که برای تعیین سقف مبلغ وام، مهلت بازپرداخت و سود آن تعیین شده است. قبلاً هم در این مورد توضیح دادیم که بر طبق بخشنامه بانک مرکزی سقف مبلغ این وام برای شهروندان تهرانی ۲۰۰ میلیون، برای شهروندان کلان شهرها ۱۵۰میلیون و برای شهرستان ها و نواحی روستایی ۴۰ میلیون تومان است.

وامِ ودیعه مسکن قسطش چقدره؟ قسط این وام بر طبق مبلغ و مهلت بازپرداخت آن تعیین می‌شود. مهلت بازپرداخت و نرخ بهره اقساط وامِ ودیعه مسکن یکسان است، اما مبالغ آن با همدیگر متفاوت هستند.

سقف وام ودیعه مسکن

آیا مبلغ رهن قرارداد اجاره باید با مبلغ درخواستی برای دریافت وام یکسان باشد؟

بله، مبلغ رهن قرارداد اجاره باید با مبلغ درخواستی وامِ ودیعه مسکن یکسان باشد. این به این معنی است که اگر برای مثال، درخواست اخذ وام مسکن ۱۵۰ میلیون تومانی دارید، باید مبلغ رهن قرارداد اجاره هم همین مقدار باشد.

تاریخ قرارداد اجاره باید چه زمانی باشد؟

برای دریافت وامِ اجاره مسکن تاریخ اجاره نامه خانه باید اول از همه از سال ۱۴۰۲ به بعد باشد. همچنین، تاریخ قرارداد اجاره نامه باید تا مدت زمان برای ثبت نام وام اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت، این وام به شما تعلق نخواهد گرفت.

آیا می‌توان برای یک خانه دو مرتبه کد رهگیری دریافت کرد؟

نه، شما نمی‌توانید برای یک خانه دو مرتبه کد رهگیری بگیرید. در حقیقت، برای درخواست وامِ ودیعه مسکن می‌توانید برای هر واحد مسکونی و اجاره نامه آن یک بار کد رهگیری دریافت کنید.

آیا می‌توان برای یک خانه دو مرتبه کد رهگیری دریافت کرد؟

بازپرداخت وامِ ودیعه مسکن چگونه است؟

دوره بازپرداخت وامِ اجاره مسکن برای تمام مبالغ آن ۶۰ ماهه است. این یعنی اینکه برای بازپرداخت این وام باید اقساط آن را در طول ۵ سال بپردازید.

تسهیلا مسکن مستاجران سودش چند درصده؟ برای دریافت وامِ ودیعه‌ی مسکن نرخ سود آن برای تمام مبالغ آن 23 درصد است.

شرایط جدید برای وامِ ودیعه مسکن مستاجران برای فرزند سوم چیست؟

وام مسکن فرزند سوم یکی از وام‌هایی است که دولت آن را با هدف تشویق فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور اعمال کرده است. بر طبق مقررات بانکی، این وام مناسب خانواده‌هایی است که فرزند سوم انها از سال ۱۳۹۹ به بعد متولد شده باشد. علاوه بر این، نرخ باروری در شهرستان تولد پدر یا فرزند سوم نباید بیشتر از ۲.۵ درصد باشد. همچنین، خانواده فرزند سوم نباید مالک خانه دیگری باشد و نباید از تسهیلات دیگر مسکن در زمان دریافت وامِ ودیعه‌ی مسکن استفاده کند.

وامِ ودیعه مسکن فرزند سوم چقدر است؟ بر طبق قوانین بخشنامه بانک مرکزی این وام برای خانواده های سه فرزندی ۳۰۰ میلیون تومان است.

شرایط جدید برای وامِ ودیعه مسکن مستاجران برای فرزند سوم

شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای دریافت وامِ ودیعه مسکن چگونه است؟

وضعیت تاهل متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مستاجران این است که آنها سرپرست خانواده باشند. برای مثال زنان می‌توانند وامِ ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار بگیرند. همچنین، آنها نباید در زمان تقاضا برای دریافت وام مالک خانه دیگری باشند یا دارای تسهیلات مسکن از قبل باشند.

آیا افراد مجرد می‌توانند وامِ ودیعه مسکن را دریافت کنند؟

بله، افراد مجرد هم می‌توانند برای دریافت وامِ ودیعه مسکن مجردها اقدام کنند. اما برای افراد مجرد دریافت این وام شرایط خاصی دارد. برای مثال، زنان مجرد باید حداقل ۳۵ سال سن داشته، خودسرپرست باشند و دیگر با خانواده زندگی نکنند تا بتوانند وام زنان خودسرپرست بگیرند. همچنین، مردان مجرد که بیش از ۴۵ سال هم سن دارند می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

به غیر از وامِ ودیعه مسکن زوج های جوان، افراد مجرد هم می‌توانند برای دریافت وامِ ودیعه‌ی مسکن دولت اقدام کنند که البته گرفتن این وام شرایط خاص خود را دارد.

وامِ ودیعه مسکن شامل چه کسانی میشود؟

وامِ ودیعه مسکن به چه کسانی تعلق میگیرد؟ تسهیلات بانکی مسکن  مستاجران با هدف ارائه کمک به زنان سرپرست خانواده‌ها و در کل سرپرست‌های خانواده مرد و زن، حقوق بگیران، کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان ارائه می‌شود. همچنین، خانواده‌های ۵ نفره و کسانی که می‌خواهند خانه اولشان را اجاره کنند یا تازه ازدواج کرده‌اند هم می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

مشمولین دریافت وامِ ودیعه مسکن

کدام اجاره‌نامه‌ها مشمول وامِ ودیعه مسکن می‌شوند؟

وقتی که اجاره نامه خانه مورد نظرتان را برای دریافت وام به بانک ارائه می‌دهید، این اجاره نامه باید شرایط خاصی داشته باشد. اول از همه، اجاره نامه باید رسمی باشد. این به این معنی است که حتماٌ اجاره نامه در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت شده باشد و کد رهگیری آن را داشته باشید.

همچنین، قرارداد اجاره‌نامه باید تا پایان زمان ثبت نام وامِ ودیعه مسکن اعتبار داشته باشد. علاوه بر این، مبلغ رهن اجاره نامه باید با مبلغ وام مسکنی که می‌خواهید درخواست کنید، یکسان و نباید از این مبلغ کمتر باشد.

آیا وامِ ودیعه مسکن از لحاظ فقهی مشکل دارد؟

از نظر مراجع فقهی، دادن وامِ ودیعه مسکن با نرخ بهره مشکل دارد. با این حال، راه حل بانک مرکزی برای این مشکل فقهی این است که بانک این نوع تسهیلات را به صورت عقد مرابحه خرید کالا به مشتریان ارائه دهد.

مزایا و معایب وام ودیعه مسکن چیست؟

گرفتن هر نوع وام از بانک مزایا و معایب خود را دارد. با دریافت وامِ ودیعه مسکن می‌توانید تمام یا قسمتی از رهن اجاره خود را بدهید و در خانه خود مستقر شوید. همچنین، برای دریافت این وام نیاز نیست که به صورت حضوری به بانک بروید و در آنجا ثبت نام کنید.

با این حال، وامِ ودیعه‌ی مسکن معایبی هم دارد. شاید بزرگترین عیب آن محدودیت استفاده وام باشد. این وام بیشتر برای مستاجران و کسانی که می‌خواهند خانه اجاره کنند استفاده می‌شود. علاوه بر این، میزان وام دهی توسط بانک‌ها برای اجاره مسکن هم محدود است.

مزایا و معایب وام ودیعه مسکن

چگونه می‌توان برای وام ودیعه مسکن پیگیری را انجام داد؟

برای پیگیری وامِ مسکن مستاجران، اول باید وارد سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن شوید. در این سامانه باید روی بخش «مشاهده پیگیری و درخواست‌ها» کلیک کنید. سپس،  کد ملی خود را وارد کنید. در مرحله بعد این سامانه رمز عبوری را به شماره تلفن همراه شما پیامک می‌کند که باید آن را وارد کنید. پس از آن، می‌توانید وضعیت درخواست وام خود را مشاهده کنید.

برای دریافت وام ودیعه مسکن شرایط ضامن چیست؟

وامِ ودیعه مسکن نیاز به ضامن دارد؟ در سامانه آنلاینی که برای دریافت وامِ اجاره مسکن اقدام می‌کنید، شرایطی برای ضامن ذکر نشده است. اما اپراتور این سامانه در پاسخ به وجود شرایط وام بدون ضامن و این که این وام ضامن میخواهد، اظهار داشت که شرایط هر بانک در مورد معرفی ضامن متفاوت است. برای همین، متقاضیان باید شرایط هر بانک برای ضامن‌های وام ودیعه بانکی را مطالعه کنند.

برای مثال، بانک تجارت برای متقاضیان شرط می‌کند که اگر کارمند دولتی و حقوق‌بگیر باشید، باید دو ضامن دیگر همراه با مدارک کسر حقوق آنها را هم بیاورید. بنابراین، برای کسب اطلاعات در مورد ضامن وام ودیعه بهتر است که به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

وامِ مسکن مستاجران چند ضامن میخواهد؟ به طور کلی، برای این وام شرایط ضامن و تعداد ضامن که باید معرفی کنید، به بانک وام دهنده بستگی دارد.

شرایط ضامن برای دریافت وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن چند بار میشه گرفت؟

آیا میتوان دوبار وامِ مسکن مستاجران را گرفت؟ امکان دریافت مجدد وامِ ودیعه‌ی مسکن وجود دارد. با این حال، اگر مستاجری هستید که یک بار این وام را دریافت کرده‌اید، باید کاملاً برای دریافت مجدد وام مبلغ وام کنونی خود را تسویه کنید تا بتوانید مجدداً برای دریافت وام احاره مسکن اقدام کنید.

دریافت مجد دوام ودیعه مسکن

مقالات مرتبط

نظرات