سبدگردانی چیست: آشنایی با مفهوم سبدگردانی در بورس + مزایا

آیا می‌خواهید وارد بازار سرمایه گذاری شوید اما تجربه لازم و اطلاعات کافی در این مورد ندارید؟ نگران نباشید! برای تازه‌کارانی که علاقه به سرمایه‌گذاری دارند، روش‌های آسانی برای ورود به این عرصه وجود دارد. یکی از این روش‌ها سبدگردانی است که به افراد بی‌تجربه در زمینه سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد وارد عرصه‌ سرمایه گذاری در بازار بورس شوند. به طور کلی سبدگردان نهادی مالی به همراه مجوز از سازمان بورس است که به مدیریت دارایی سرمایه گذاران می پردازد. قبل از همه این‌ها باید با ادبیات رایج و اصطلاحات کاربردی سبدگردانی آشنا باشید! ما در این مطلب تلاش می‌کنیم به طور جامع توضیح دهیم که سبدگردانی یعنی چه؟ و سبدگردان به چه کسانی گفته می‌شود؟

سبدگردانی یعنی چه: سیر تا پیاز مفهوم سبدگردانی یا Portofolio Management

بدون تجربه و از طریق خدمات سبدگردانی نیز می‌توان وارد بازار بورس شد. اصطلاح سبدگردانی به انگلیسی portfolio manager است. اما فرآیند سبدگردانی چیست؟ در این فرایند مقداری از سرمایه را به فردی می‌سپارید که نام او سبدگردان است.

کار سبدگردان چیست؟ هدف سبدگردان یا پرتفو گردان این است که سهام سرمایه‌گذار را مدیریت کند و بنابر تجربه اقتصادی بازار سهام و اوراق بهادار او را بفروشد و یا بخرد. به طور کلی، سبدگردان فردی با تجربه است که به شرایط کنونی بازار بورس مسلط است. بنابراین، می‌تواند بر اساس خواسته‌های سرمایه‌گذار و سطح ریسک‌پذیری و میزان حداقل سرمایه او، سبد سرمایه‌ای تشکیل  داده و آن را مدیریت کند.

سبد گردان سعی می‌کند که با توجه به ریسک‌پذیری و شرایط بورس و با مقایسه نقاط قوت و ضعف سرمایه‌گذاری، بیشترین بازده را برای سرمایه گذاری کسب کند.

سبدگردانی تعریف: سبدگردانی چیست؟

 

قرارداد سبدگردانی چیست؟

پس از اینکه یک شرکت خدمات سبدگردانی یا فرد سبدگردان مورد نظر را انتخاب کردید، نوبت آن می‌رسد که قرارداد سبدگردانی بین آن شرکت یا سبدگردان منعقد کنید. نمونه قرارداد سبدگردانی شخصی مطابق با فرمت نوشتاری و مفاد نمونه قرارداد سبدگردانی بورس و اوراق بهادار است و طرفین معامله شرکت مجوز سبدگردانی بورس و سرمایه‌گذار هستند.

پیش از هر چیزی به شما یک کد مخصوص که به آن کد prx می‌گویند از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعطا می‌شود. این کد یک کد قرارداد سبدگردانی بورس است و به نام شما ثبت می‌شود. اما وقتی که قرارداد سبدگردانی را با شرکت یا فرد سبدگردان امضا می‌کنید، به فرد یا شرکت سبد گردان این کد را می‌دهید تا با استفاده از آن معاملات بورسی یا سرمایه‌های شما را مدیریت کند.

قرارداد سبدگردانی چیست؟

متن قرارداد سبدگردانی چیست؟

به طور کلی، مفاد نمونه قرارداد سبدگردانی شخصی چند جزء مهم دارد. اول از همه حداقل سرمایه سرمایه‌گذار است که میزان این سرمایه توسط شرکت‌های مجوز‌دار سبدگردانی تعیین می‌شود. یک جزء مهم دیگر در محتویات این قرارداد هم تعیین نرخ سبدگردانی است.

همان طور که گفتیم، درصد سبدگردانی با سود سبد سرمایه ارتباط مستقیمی دارد. برای مثال، اگر سبدگردان نتواند بازده سبد سرمایه بیشتری نسبت به نرخ سود سپرده کوتاه مدت بانکی برای سبد سرمایه کسب کند، حق‌الزحمه سبدگردانی بورس به او تعلق نمی‌گیرد. میزان این کارمزد هم به صورت درصدی و اضافه بر نرخ سود سپرده کوتاه مدت بانکی برای سبدگردان حساب می‌شود.

حتما در بستن قرارداد با شرکت‌های سبدگردان یا استفاده از خدمات سبدگردانی شخصی مطمئن شوید که آن شرکت یا شخص مجوز فعالیت قانونی دارد. در غیر اینصورت، فعالیت او جرم سبدگردانی غیر مجاز محسوب می‌شود. همچنین، کلاهبرداری در سبدگردانی بورس هم در معامله شما وجود دارد.

متن قرارداد سبدگردانی چیست؟

 

شرکت سبدگردان چیست؟

شرکت سبدگردانی شرکتی است که در زمینه‌ی خدمات مشاوره سرمایه گذاری و چارت سازمانی سبدگردان با تخصیص کارمندان خود برای نظارت بر سبد سرمایه سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند. خدمات و عملکرد شرکت های سبدگردان بسته به نوع آنها می‌تواند متفاوت باشد و قرارداد آنها با سرمایه‌گذاران هم متفاوت است. در نتیجه، شما می‌توانید بهترین سبدگردان های ایران را متناسب با نیازها و خواسته‌های خود از خدمات آن‌ها انتخاب کنید.

شرکت سبدگردان چیست؟

سبدگردانی ارز دیجیتال چیست؟

سبد گردانی ارز دیجیتال مشابه با سبد گردانی معمولی است فقط با این تفاوت که سبد گردان به جای سرمایه‌های نقدی ارزهای دیجیتال را با یک استراتژی خاص برای سبد انتخاب کرده و تخصیص می‌دهد. بنابر نمونه قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال، سبد گردان وظایف مختلفی دارد. یکی از آنها این است که عملکرد سرمایه‌گذاری در خصوص ارزهای دیجیتال را مدام پیگیری کند. به این صورت، می‌توانید تصمیم بگیرید که کارکرد سرمایه ارز دیجیتال چطور است و نسبت به آن آگاهانه تصمیم بگیرید.

علاوه بر این، سبدگردان ارز دیجیتال که تجربه کافی در این مورد داشته باشد، می‌داند که باید سرمایه گذاری‌ها را نه فقط در یک ارز دیجیتال بلکه در چندین نوع ارز پراکنده کند. این تنوع و پراکندگی می‌تواند ریسک‌های مرتبط به بالا و پایین رفتن ارزش ارزهای دیجیتال را کم کند.

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال بازار پویایی است، سبدگردان باید متناسب با تغییرات شرایط در این بازار هزینه سبدگردانی ارز دیجیتال را مدیریت کند.

قیمت سبدگردانی ارز دیجیتال

قیمت سبد گردانی ارزهای دیجیتال به چند عامل بستگی دارد. اول اینکه سبدگردان چه نرم‌افزاری را انتخاب می‌کند تا بر روی رمز ارزها نظارت بکند. برخی از نرم‌افزارها رایگان هستند اما برخی دیگر پولی هستند و این هزینه مسلما بر روی هزینه سبدگردانی بورس برای ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد. همچنین، سطح پشتیبانی و مفاد قرارداد هم می‌توانند این هزینه را تعیین کنند.

(جهت بررسی و مقایسه سبدگردان های بورس به اینوستو مراجعه فرمایید.)

سبدگردانی ارز دیجیتال چیست؟

سبدگردانی فارکس چیست؟

یکی از انواع دیگر سبدگردانی، سبدگردانی در فارکس است. اما فارکس چیست؟ به فارکس بازار تبادل ارزهای خارجی می‌گویند که یک بازار بین‌المللی و نامتمرکز است و مشتریان در آن ارزهای مختلف را با همدیگر معامله می‌کنند.

سبد گردانی فارکس هم یک نوع سرمایه‌گذاری است که در آن سبدگردان مسئول مدیریت دارایی ارزهای خارجی در بازار فارکس است. در نتیجه، بنابر نمونه قرارداد سبدگردانی فارکس، سبدگردان به نیابت از سرمایه‌گذار از دارایی‌های او برای سرمایه‌گذاری در چند زمینه مختلف استفاده می‌کند.  همچنین، سبدگردان فارکس دارایی‌ها را مشخص و خرید و فروش آنها را مدیریت می‌کند.

در انتخاب خدمات سبد گردانی فارکس به این توجه داشته باشید که اگر شرکت سبد گردانی فارکس مجوز قانونی نداشته باشد، فعالیت‌های آن غیرقانونی و به عنوان جرم سبدگردانی فارکس محسوب می‌شود. بنابراین، حتما به سراغ شرکت‌های معتبر برای استفاده از این خدمات بروید.

نکات مربوط به ارکان سبدگردانی

در بخش قبلی در مورد مفاهیم کلی سبد گردانی و مزایا و ریسک‌های آن توضیح داده‌ایم. اما در این می‌خواهیم چند نکته مربوط به این مفاهیم را بررسی کنیم. برای مثال، آیا می‌دانید فرق سبدگردانی با صندوق سرمایه گذاری چیست؟ یا اینکه اصلا می‌شود با داشتن سرمایه کم هم سبد گردانی انجام داد؟ با ما همراه باشید تا در این بخش به این سوالات پاسخ دهیم.

نکات مربوط به ارکان سبدگردانی

تفاوت سبدگردانی با صندوق سرمایه گذاری چیست؟

سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری از چند جنبه با هم متفاوت هستند. برای بررسی تفاوت‌های آنها می‌خواهیم این جنبه‌ها را مقایسه کنیم.

اولین جنبه در تفاوت بین این دو، میزان حداقل مبلغی است که برای سرمایه گذاری نیاز است. مبالغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری با معیار واحد حساب می‌شوند و برای بانک‌های مختلف متفاوت است. با این حال، این حداقل میزان برای برخی از آنها مثل صندوق‌های قابل معامله از 100 هزار تومان شروع می‌شود.

اما در خصوص سبد گردانی، میزان حداقل سرمایه در قرارداد بین سرمایه‌گذار و شرکت سبد گردانی توسط شرکت سبدگردان تعیین می‌شود و این مبلغ برای هر شرکت متفاوت است. برای مثال، برای برخی حداقل سرمایه سبدگردانی با 100 میلیون آغاز می‌شود. برای برخی هم از 2 یا 3 میلیارد یا بیشتر هم شروع می‌شود. بنابراین، برای بعضی از شرکت‌ها امکان سبدگردانی با سرمایه کم یا سبدگردانی با مبلغ کم هم وجود دارد.

(شاخص های بورسی: آشنایی با انواع شاخص‌های بازار سرمایه)

فرق سبدگردانی با کارگزاری در چیست؟

در این بین هم بد نیست که به تفاوت بین سبد گردان با کارگزار هم نگاهی بیندازیم. اول از همه بیایید ببینیم که وظایف یک کارگزار در بازار مالی چه هستند. کارگزاران معمولا موسسه‌های مالی یا یک فرد کارگزار هستند که برای مشتریان خود مشاوره‌هایی مثل خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می‌دهند و روند انجام این امور را برایشان آسان‌تر می‌کنند.

این در حالی است که وظیفه اصلی سبدگردان گرفتن تصمیم‌های مالی برای مدیریت سبد سرمایه مشتری و کارکردهای آن است. با اینکه سبدگردان هم با مشتریان در مورد سبدگردانی مشورت می‌کند، اما اختیار بیشتری نسبت به کارگزار در مورد تصمیمات مالی برای سبد سهام دارد.

فرق سبدگردانی با کارگزاری در چیست؟

مدت زمان سرمایه گذاری و اختصاصی بودن آن

فرق مهم دیگر بین سرمایه گذاری در صندوق سرمایه و سبدگردانی، مدت زمان سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری در سبدگردانی معمولا یک تا دو سال طول می‌کشد. ولی در معمولاٌ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدون محدودیت زمانی است. همچنین، اختصاصی بودن سرمایه‌گذاری هم یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین صندوق سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری سبدگردانی اختصاصی است.

برای مثال، در سبدگردانی اختصاصی، سبدگردان با توجه به ویژگی‌های شخصی سرمایه‌گذار سرمایه‌های او را مدیریت می‌کند و سرمایه‌گذار می‌تواند در نحوه سبدگردانی آنها هم تصمیم بگیرد. اما در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری این طور نیست. در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاران مبالغ مشترک خود را در اختیار یک مدیر متخصص می‌گذراند و او هم با دانش و تجربه‌ای که دارد در دارایی‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کند. اما در این صورت سرمایه‌گذاران در سود و ضرر این سرمایه‌گذاری با همدیگر شریک هستند.

امکان سبدگردانی با سرمایه کم

اگر به این فکر هستید که آیا با سرمایه کم هم می‌توان سبدگردانی کرد، باید ببینید که اول تعریف شما از سرمایه کم چقدر است. دوم اینکه هر شرکت سبد گردانی حداقل سرمایه را برای مشتریان خود تعیین می‌کند. بنابراین، نمی‌توان گفت که دقیقا میزان این سرمایه چقدر است.

برای مثال، برخی از شرکت‌ها حداقل سرمایه برای سبدگردانی را ۱۰۰ میلیون و برخی هم این میزان سرمایه را 1 میلیارد تومان در نظر می‌گیرند. بنابراین، باید ببینید چه شرکت‌هایی چه حداقل سرمایه‌ای را برای قرارداد سبدگردانی خود تنظیم می‌کنند. امکان سبدگردانی با سرمایه کم

جرم سبدگردانی غیر مجاز چیست؟

جرم سبد گردانی غیر مجاز یعنی اینکه یک شرکت یا یک فرد سبدگردان هیچ مجوز قانونی از سازمان بورس و اوراق بهادار برای کار سبدگردانی نگرفته است. در این صورت، فعالیت سبدگردانی او غیر مجاز و است و مجازات قانونی شامل حال او خواهد شد. بنابراین، اگر می‌خواهید از خدمات یک سبدگردان استفاده کنید، باید از او بخواهید که مجوزی که از سازمان بورس و اوراق بهادار در این مورد گرفته است را ارائه دهد.

شرکت‌هایی که فعالیت سبدگردانی انجام می‌دهند، اجازه فعالیت قانونی آن‌ها در اساسنامه نمونه شرکت سبدگردان ذکر شده است.

سبد گردانی اشخاص حقیقی چیست؟

سبدگردانی شخص حقیقی همان مفهوم سبد گردانی است. منتها با سبد گردانی شخص حقوقی فرق می‌کند و این هم برمی گردد به مفهوم شخص حقیقی. برای مثال، در سبد گردانی شخص حقیقی، سرویس سبدگردانی فقط به یک فرد که دارای خصوصیات قانونی و حقوق خاص در کشور محسوب می‌شود (مثل نام خانوادگی، تاریخ تولد و …) داده می‌شود.

اما در مورد سبدگردانی اشخاص حقوقی این سرویس‌ها به شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌هایی داده می‌شوند که با توجه به مراحل قانونی که طی کرده‌اند، به وجود آمده‌اند.

سبدگردانی اشخاص حقیقی برای یک فرد با مشخصات قانونی ارائه می‌شود، در حالی که برای اشخاص حقوقی برای نهادها یا سازمانهای خاص است.

سبد گردانی اشخاص حقیقی چیست؟

حسابداری سبدگردانی چیست؟

در خدمات سبدگردانی دستورالعمل حسابداری سبدگردانی یک مسئله مهم است. در این فرایند، سبد گردان روال‌هایی مثل ردیابی عملیات‌های مالی و محاسبه بازده سبد سهام که برای سبدگردانی انجام می‌دهد را ثبت می‌کند و در پایان هم گزارشی از آن‌ها را ارائه می‌کند. این عملیات مالی می‌تواند شامل خرید و فروش اوراق بهادار و انواع بازده سبدگردانی شوند.

حسابداری سبدگردان یک تصویر کلی از کارکرد و بازده سبد سرمایه گذاری را نشان می‌دهد و به سرمایه‌گذار این اجازه را می‌دهد که تصمیم‌های آتی سبد گردانی را با آگاهی بیشتری بگیرد.

آیا سبدگردانی با سود تضمینی وجود دارد؟

از آنجایی که ماهیت کار سبدگردانی، سرمایه‌گذاری برای بازار بورس است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سبدگردانی سود تضمینی داشته باشد. این به این خاطر است که بازار بورس و سرمایه مدام در حال نوسان است و برای همین، گاهی اوقات سود به وجود می‌آید و گاهی اوقات هم نه. بنابراین، سود تضمینی در کار سبدگردانی امکان‌پذیر نیست.

آیا سبدگردانی با سود تضمینی وجود دارد؟

کار سبدگردان در بورس چیست؟

تا اینجا در خصوص سبدگردانی صحبت کردیم و وقت آن رسیده تا به شرح وظایف سبدگردان بپردازیم. در توضیح سبد گردانی گفتیم که کار اصلی سبدگردان مدیریت سبد سرمایه است و با اختیاری که دارد می‌تواند سهام و اوراق بهادار را خرید و فروش کند. اما دستورالعمل سبدگردان صرفاٌ به مدیریت سبد سرمایه محدود نیست.

البته به خاطر داشته باشید که هر شرکت سبدگردان وظایفی برای خود تعیین می‌کند که می‌تواند با شرکت‌های دیگر سبدگردانی متفاوت باشد. اما برخی از این وظایف با همدیگر مشترک هستند. برای مثال، بسیاری از سبدگردان‌ها با مشتریان خود مشورت می‌کنند تا اهداف سرمایه‌گذاری برای سبد‌های سرمایه را با همدیگر تعیین کنند.

همچنین، بخشی از این مشاوره در مورد تعیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که مشتریان می‌توانند داشته باشند. به غیر از این، سبد گردانها به طور مداوم گزارشاتی از عملکرد سبد‌های سرمایه مشتریان ارائه می‌دهند و با آنها در ارتباط هستند.

مدیریت ریسک سبدگردانی با توجه به دستورالعمل‌ سبدگردانی توسط مشتری هم جزو وظایف اصلی سبدگردان است.

تفاوت سبدگردانی و بازارگردانی چیست؟

شاید اصطلاح بازارگردانی و سبدگردانی را در کنار هم شنیده باشید. این دو مفهوم در زمینه بازارهای مالی اهمیت زیادی دارند اما یکی نیستند. گفتیم که سبدگردان مسئولیت مدیریت سبد سرمایه یک شخص حقیقی را برعهده دارد و از جانب او اوراق بهادار و سهام را خرید و فروش می‌کند. اما در مورد بازارگردان چطور؟

نقش بازار گردانها تفاوت مهمی با نقش سبدگردان دارد. به جای اینکه بازار گردان یک شخص باشد، معمولا یک نهاد مالی مثل بانک است که هدف آن اطمینان از وجود حجم کافی معاملات در بازار است. به این صورت، در بازار معاملات بطور روان انجام می‌شوند.

اصولا هدف بازار گردانها ارائه نقدینگی در بازارها است که به حفظ ثبات آنها کمک می‌کند. بنابراین، مهمترین فرق سبدگردان و بازارگردان در هدف آن‌ها که باعث تفاوت در نمونه قرارداد بازارگردانی و نمونه قرارداد سبدگردانی شخصی هم می‌شود. هدف بازارگردان بیشتر ثبات بازار است، اما یک سبد گردان بیشتر تمرکزش مدیریت سبد سرمایه و کسب بهترین بازده برای آن است.

تفاوت سبدگردانی و بازارگردانی چیست؟

انواع قرارداد بورس چیست و نکات مربوط به آن ها در سبدگردانی

در بحث سبدگردانی و به طور کلی سرمایه‌گذاری از انواع قرارداد بورس کالا استفاده می‌شود که مربوط به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار هستند. برای همین، تصمیم داریم در این بخش چند نمونه قرارداد بورس که برای خرید و فروش سهام در سبدگردانی و سرمایه گذاری از آنها استفاده می‌شود را توضیح دهیم.

شماره قرارداد بورس کالا شناسه‌ای است که سازمان بورس به هر قراردادی که در بورس کالا ثبت می‌شود، اختصاص می‌دهد. این شماره یک شناسه منحصر به فرد برای هر قرارداد و هدف اصلی ارسال آن ردیابی و مدیریت تراکنش‌ها است.

قراردادهای سبدگردانی: قرارداد سلف چیست؟

قرارداد سلف در بورس کالا قراردادی است که خریدار و فروشنده در آن امکان خرید و فروش یک سهم یا کالا را با قیمت خاصی تعیین می‌کنند. سپس، خریدار اول به قیمت تعیین شده در نمونه قرارداد سلف کالا را می‌خرد. بعد از آن، فروشنده بر طبق تعهدات در قرارداد سلف بانکی، کالا را در همان زمان مشخص شده در آینده تحویل می‌دهد (مثل تحویل بارهای گندم در نمونه قرارداد سلف گندم).

این نوع قرارداد در سرمایه‌گذاری و سبدگردانی برای فروشندگانی مناسب است که این ترس را دارند که قیمت کالا یا سهم در آینده کاهش پیدا کند. در نتیجه، آنها با خریدار قرارداد سلف می‌بندند تا حتی اگر در زمان خرید که چند ماه بعد است سهم را با همان قیمت تعیین شده بفروشند.

سررسید سلف در بورس کالا زمانی است که فروشنده بر طبق قرارداد سلف متعهد است کالای مورد معامله را به خریدار تحویل دهد. در قرارداد سلف، خریدار مبلغ کالای مورد نظر را در زمان انعقاد معامله پرداخت می‌کند و فروشنده مطابق تعهدش در زمان معامله، کالا را در آینده تحویل می‌دهد.

قراردادهای سبدگردانی: قرارداد سلف چیست؟

قراردادهای سبدگردانی: قرارداد آتی در بورس چیست؟

قرارداد آتی بورس کالا یک نوع قرارداد در سرمایه گذاری و سبدگردانی است که در آن فروشنده سهم یا دارایی خود را در ازای مبلغ معینی به فرد دیگری می‌فروشد. خرید و فروش در قرارداد آتی بورس در یک تاریخ مشخص انجام می‌شود. فروشنده سهم خود را در تاریخ مشخصی تحویل می‌دهد و خریدار هم در همان تاریخ مشخص وجه تسویه قرارداد آتی در بورس کالا را می‌پردازد و آن را دریافت می‌کند.

قراردادهای سبدگردانی: قرارداد اختیار معامله بورس چیست؟

قرارداد اختیار معامله هم یکی از قراردادهای مهم در بورس کالا و سبدگردانی است. اما قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟ قرارداد آپشن بورس یا قرارداد اختیار خرید قراردادی است که در آن عرضه‌کننده سهام یا کالا حق خرید مقدار معینی از دارایی‌های را مطابق با استاندارد بورس در یک زمان و به قیمت معین به طرف دیگر را دارد. با این حال، خریدار اصلا مجبور به خرید این دارایی‌ها یا کالاها نیست.

یک قرارداد اختیار فروش هم داریم که بر مبنای آن، خریدار حق فروش مقدار معینی از سهم و کالا را مطابق با استانداردهای بورس در زمان قیمت معین به طرف دیگر را دارد.

قراردادهای سبدگردانی: قرارداد اختیار معامله بورس چیست؟

مفاهیم سبدگردانی:شرایط معامله قرارداد چیست؟

تا اینجا در مورد چند نوع قرارداد در بورس کالا صحبت کردیم. شرایط هر قرارداد بسته به ماهیت آن متفاوت است اما چند رکن اصلی دارد. دانستن این اصول کمک می‌کند تا درک بهتری از قراردادها داشته باشید و تصمیمات بهتری در مورد انعقاد آنها (مانند شرایط سبدگردانی و قرارداد آن) بگیرید.

  • یکی از ارکان مهم در هر قرارداد قصد و رضایت طرفین قرارداد است. این به این معنی است که هر دو طرف در هر قراردادی باید با رضایت در آن شرکت کنند و اجباری در انجام این کار نداشته باشند.
  • رکن دوم اهلیت طرفین قرارداد است. این به این معنی است که هر دو طرف باید به صورت بالغانه و با آگاهی کامل قرارداد را ببندند.
  • اصل سوم این است که موضوع معامله و هدف آن باید کاملا مشخص و معقول باشد و طوری باشد که طرفین بتوانند آن را برآورده کنند.
  • یک اصل مهم دیگر که بسیار مهم است این است که قرارداد باید مشروع و قانونی باشد، یعنی مغایر با قوانین و مقررات حقوقی در این زمینه نباشد.

در صورت فسخ قرارداد در بورس کالا، خریدار مجبور است که جریمه فسخ قرارداد بورس کالا را بپردازد.

متمم قرارداد چیست؟

متمم قرارداد یعنی چه؟ متمم قرارداد (contract amendment) به هر گونه تغییر در متن و محتوای قرارداد می‌گویند که جزو متن اصلی نبوده است. برای مثال، فرض کنید که در قرارداد سبدگردانی می‌خواهید به عنوان سرمایه‌گذار سرمایه‌ای را از سبد سرمایه بردارید یا به آن اضافه کنید که قبلا در مفاد اصلی نبود.

در نتیجه، به این تغییرات متمم قرارداد در شرایط عمومی پیمان می‌گویند. اصولاٌ نحوه تنظیم متمم قرارداد به گونه‌ای است که تغییرات ضروری بر اساس اقتضای حقوقی و منافع هر دو طرف قرارداد به آن اضافه شوند.

باید به این توجه داشته باشید که دو طرف قرارداد حتماٌ باید مفاد نمونه متمم قرارداد را امضا کنند. در غیر این صورت، اعتبار متمم قرارداد فسخ خواهد بود.

متمم قرارداد چیست؟

کد‌های بورسی سبدگردانی

چه شما سرمایه‌گذار فردی باشید یا بخواهید که به صورت غیرمستقیم از طریق سبدگردانی در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید، احتیاج به کد بورسی دارید. کد بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار شناسه‌ای مختص هر نفر است و برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود که می‌خواهند در بازار بورس و اوراق بهادار فعالیت کنند. در ادامه بیشتر در خصوص کدهای بورسی توضیح خواهیم داد.

(کد بورس کالا: دریافت کد معاملاتی بازار بورس کالا + مدارک مورد نیاز)

کدهای سبدگردانی: کد رزرو صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

اگر سرمایه‌گذار هستید و می‌خواهید به طور مستقیم در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید، به کد رزرو صندوق سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. این کد در واقع شناسه‌ای است که بازار بورس برای هر کدام از صندوق‌های سرمایه گذاری تعریف می‌کند و آن را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

هر کد صندوق سرمایه گذاری مختص هر سرمایه‌گذار است و به آنها اجازه می‌دهد تا از طریق پنل کاربری که در کارگزاری دارند، صندوق‌های سرمایه گذاری خود را پیدا و در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری هم احتیاج به کد بورسی هست. توجه داشته باشید که این کد با کد مخصوص سرمایه‌گذاری در سبدگردانی متفاوت است.

کدهای سبدگردانی: کد رزرو صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

کدهای سبدگردانی: کد prx مخفف چیست و چه کاربردی دارد؟

کد PRX مخفف Public Radio Exchange است. در بخش قبلی گفتیم که اگر سرمایه‌گذار فردی باشید، می‌توانید کد مخصوص سرمایه‌گذاری را از بازار بورس دریافت کنید و با این کد سرمایه گذاری کنید. اما اگر می‌خواهید بطور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری را از طریق سبدگردانی انجام دهید، نحوه دریافت کد prx متفاوت است.

در این روش، اول با یک شرکت سبدگردانی قرارداد ببندید. بعد از بستن قرارداد، یک نوع کد بورسی به شما تعلق می‌گیرد که کد سبدگردانی اختصاصی (prx) است. این کد نشان می‌دهد که شرکت سبدگردان مسئولیت مدیریت و سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌ها را بر عهده دارد.

کد prx حقیقی است یا حقوقی؟ کد prx کدی است که می‌تواند هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر شود.

کارمزد سبدگردان برای سبدگردانی

در این بخش، می‌خواهیم در مورد کارمزد سبدگردانی، فردی که مسئول مدیریت دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری را برعهده دارد، صحبت کنیم. در مورد کارمزد سبدگردان قوانین سبدگردانی مشخصی وجود دارند. برای همین بد نیست که در مورد قوانین و مقررات سبدگردانی بیشتر بدانید تا پیش از انعقاد هرگونه قراردادی با بهترین شرکت های سبدگردانی در این مورد مطلع باشید که شرایط آن چه هستند.

(5 راهکار طلایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه!)

کارمزد سبدگردان برای سبدگردانی

کارمزد سبدگردانی (portfolio management fee)

سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با محاسبه کارمزد سبدگردانی قوانین و مقررات مشخصی دارد. اصولا فرمول نرخ کارمزد سبدگردانی بین دو طرف قرارداد سبدگردانی محاسبه می‌شود. با این حال، این محاسبه معمولا دو بخش دارد که یکی از آنها کارمزد مدیریت یا کارمزد ثابت سبدگردانی است و دیگری کارمزد عملکرد.

بنابر مقررات سازمان بورس، مبنای کارمزد مدیریت اخذ کارمزد ثابت مختصر و بنا بر دارایی تحت مدیریت است که سقف کارمزد سبدگردانی بر طبق این معیار معمولا بین 1 تا 2 درصد میانگین ارزش دارایی تحت مدیریت است.

اما کارمزد عملکرد یا کارمزد متغیر سبدگردانی بخش دیگری از انواع کارمزد سبدگردانی (مثل کارمزد سبدگردانی ارز دیجیتال) را تشکیل می‌دهد که به افزایش بازده سهام مشتری بستگی دارد و مبلغ آن بین طرفین قرارداد سبدگردانی توافقی است.

مفاهیم سبدگردانی: دارایی های تحت مدیریت چیست؟

در خصوص مفهوم دارایی تحت مدیریت (AUM) در سبدگردانی اشاره‌ای کردیم و گفتیم که دارایی‌های تحت مدیریت مفهومی هستند که بر مبنای آن سبدگردان از سرمایه‌گذار کارمزد می‌گیرد. اما آیا می‌دانید دارایی تحت مدیریت چیست؟

دارایی تحت مدیریت به انگلیسی Asset Under Management است که به اختصار به آن AUM می‌گویند. در پاسخ به اینکه دارایی Aum چیست، معنی دارایی تحت مدیریت یعنی که یک فرد یا یک شرکت به نمایندگی از یک یا چند سرمایه گذار دارایی‌های آنها را دریافت می‌کنند و در یک صندوق می‌گذارند. سپس، این دارایی‌ها می‌توانند تحت مدیریت آن شخص یا نهاد قرار بگیرند.

مفاهیم سبدگردانی: دارایی های تحت مدیریت چیست؟

مفاهیم سبدگردانی: قیمت پایانی چیست؟

در بحث معاملات و سرمایه گذاری سبدگردانی مفهومی به نام قیمت پایانی به انگلیسی Closing Price خیلی مطرح می‌شود اما قیمت پایانی چه معنی دارد و منظور از قیمت پایانی سهام چیست؟

فرض کنید که می‌خواهید سهمی را بخرید، اما قیمت آن در طول روز نوسانات زیادی دارد. پس با چه قیمتی آن را می‌توانید بخرید؟ خیلی از معامله‌گران برای خرید سهم‌هایی که نوسانات قیمتی زیاد دارند، سهم‌ها را با قیمت پایانی در بورس می‌خرند. در واقع، قیمت پایانی سهام قیمتی است که در پایان روز با توجه به همه نوسانات به آن سهام اختصاص داده می‌شود.

مفاهیم سبدگردانی: تفاوت قیمت پایانی و آخرین قیمت در چیست؟

گفتیم که منظور از  قیمت پایانی سهم در سبدگردانی چیست. اما به غیر از قیمت پایانی، یک مفهوم دیگر به نام آخرین قیمت هم است که بخ آن قیمت آخرین معامله هم می‌گویند. قیمت آخرین معامله، آخرین قیمتی است که خریدار سهم را در لحظه می‌خرد یا فروشنده آن را می‌فروشد.

توجه داشته باشید که قیمت آخرین معامله معمولا متغیر است و با توجه به عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود. اما فرق قیمت پایانی با آخرین معامله دقیقا در چه چیزی است؟ بنابر توضیحات در مورد این که قیمت پایانی یعنی چی، متوجه می‌شوید که این نوع قیمت با قیمت لحظه‌ای آخرین قیمت فرق می‌کند.

در واقع، قیمت پایانی بازار بورس مجموعه‌ای از نوسانات قیمت هر سهم در طول روز است. برای همین، حجم مبنا و قیمت پایانی بورس کالا و عوامل دیگری مثل حجم معاملات سهم، حجم قیمت پایانی روز قبل آن را محاسبه می‌کنند.

مفاهیم سبدگردانی: تفاوت قیمت پایانی و آخرین قیمت در چیست؟

قیمت پایانی چیست بورس: قیمت پایانی مهم است یا آخرین معامله

اگر سرمایه‌گذار هستید یا به طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری را به سبدگردان سپرده‌اید، احتمالا می‌خواهید بدانید آیا قیمت پایانی بیشتر از آخرین معامله مهم است؟ موضوع این است که هم قیمت پایانی و هم قیمت آخرین معامله در بحث سرمایه‌گذاری و سبدگردانی مهم هستند. منتها به این بستگی دارد که چه نیازی در سرمایه‌گذاری دارید.

برای مثال، اگر می‌خواهید سریع سهم‌ها را خرید و فروش کنید، شاید بخواهید با قیمت آخرین معامله آنها را حساب کنید تا بتوانید سفارش خرید و فروش سهم را با سرعت بیشتری انجام دهید.

از سوی دیگر، مفهوم قیمت پایانی در بورس نشان می‌دهد که نوسانات سهام در طول روز چطور است. بنابراین، برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که می‌خواهند در طول دراز مدت سرمایه‌گذاری کنند و این نوسانات به آنها کمک می‌کند که ببینند ارزش سهام در طول روز چطور بالا پایین می‌شود.

هم قیمت پایانی معاملات و هم قیمت آخرین معامله در بازار سهام مهم هستند و بسته به کاربرد‌های سرمایه‌گذاران با همدیگر فرق می‌کنند. در نتیجه، قیمت پایانی کمتر از آخرین قیمت اهمیت ندارد و بالعکس.

مفاهیم سبدگردانی: پر نشدن قیمت پایانی در بورس چیست؟

زمانی که حجم معاملات برای هر سهم از حجم مبنای آن در سبدگردانی کمتر باشد، در این حالت قیمت پایانی بر اساس نسبت حجم معاملات به حجم مبنا کمتر می‌شود. در نتیجه، وقتی قیمت پایانی یک سهم در بورس از قیمت آخرین معامله آن کمتر می‌شود، به این پدیده پر نشدن قیمت پایانی می‌گویند.

مفاهیم سبدگردانی: پر نشدن قیمت پایانی در بورس چیست؟

قیمت پایانی در بورس به چه معناست: تاثیر قیمت پایانی در خرید سهم

اهمیت قیمت پایانی در خرید سهام بازار بورس و سبدگردانی قابل توجه است. قبلا هم گفتیم که سرمایه‌گذاران که در طولانی مدت می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند با توجه به قیمت پایانی نوسانات هر سهم را در نظر بگیرند و ببینند که آیا سهامی ارزش خرید دارد یا خیر؟

همچنین، رابطه قیمت پایانی و آخرین معامله نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، اگر قیمت آخرین معامله یک سهم در بازار  1.5 درصد بیشتر از قیمت پایانی آن سهم در نیم ساعت پایانی بازار باشد، احتمال اینکه ارزش آن سهم در روز بعدی بازار مثبت باشد، بیشتر است.

علاوه بر این، اگر قیمت آخرین معامله برای هر سهم ۲ درصد بیشتر از قیمت پایانی آن در نیم ساعت پایانی باشد، این احتمال وجود دارد که آن سهم در روز بعدی در صف خرید بازار باشد. بنابراین، سرمایه‌گذاران نسبت قیمت پایانی به آخرین معامله را در محاسبات خرید و فروش سهم‌ها می‌توانند در نظر بگیرند.

رابطه قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله در تصمیمات سرمایه‌گذاران و سبدگردان‌های بورس مهم است. برای مثال، اگر قیمت پایانی بالاتر از آخرین قیمت یا برعکس باشد، در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها نقش مهمی خواهد داشت. بنابراین، اختلاف قیمت پایانی و آخرین معامله هم برای سبدگردانی مهم است و سرمایه‌گذاران از این‌ها برای فیلتر قیمت پایانی و آخرین معامله استفاده می‌کنند.

قیمت پایانی در بورس یعنی چه: قیمت پایانی چگونه محاسبه می‌شود؟

به خاطر اهمیت قیمت پایانی در بورس و سبدگردانی، سرمایه‌گذاران قیمت پایانی سهم برای هر معامله را با استفاده از فرمول قیمت پایانی حساب می‌کنند. فرمول قیمت پایانی سهم از چند جزء مهم تشکیل شده است. برای اینکه بفهمید قیمت پایانی در بورس چگونه محاسبه می‌شود، باید اول بدانید که هر کدام از این اجزا متعلق به چه عواملی در بورس هستند و سپس معادله آن را انجام دهید.

برای نحوه محاسبه قیمت پایانی، اول باید میانگین موزون قیمت سهام معامله شده را از قیمت پایانی روز قبل سهم کسر کنید. در مرحله بعد، نسبت حجم معاملات انجام‌شده در بازار عادی به حجم‌ مبنا را بگیرید. سپس، حاصل این نسبت را در مقدار حاصل از کسر میانگین موزون قیمت سهام معامله شده از قیمت پایانی روز قبل سهم ضرب کنید. در مرحله نهایی هم باید قیمت پایانی روز قبل را با مقدار این حاصلضرب جمع کنید تا قیمت پایانی روز جاری را بدست آورید.

قیمت پایانی در بورس یعنی چه: قیمت پایانی چگونه محاسبه می‌شود؟

 

سوالات متداول سبدگردانی

ارزش خالص دارایی چیست؟

ارزش خالص دارایی در سبدگردانی مفهومی است که برای سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد. آنها از مفهوم ارزش خلاص دارایی سهام برای ارزیابی و مقایسه عملکرد سبدگردان ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف استفاده می‌کنند. اما دقیقا ارزش خالص دارایی (nav) چیست؟ ارزش خالص دارایی به انگلیسی net asset value یا NAV است و خالص ارزش دارایی هر سهم را نشان می‌دهد. ارزش خالص دارایی چیست؟

مقدار خالص ارزش روز دارایی در بورس چیست؟

برای تعریف خالص ارزش داراییها سرمایه‌گذاری با فرمول ارزش خالص دارایی‌ها مقدار آن را محاسبه می‌کنند. بدست آوردن خالص ارزش داراییها در سبدگردانی آسان است. برای نحوه محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها کافی است که ارزش کل دارایی‌ها را از بدهی‌های کل دارایی‌ها کم کنید. به این صورت، ارزش خالص دارایی (NAV) بدست می‌آید.

حالا Nav بالا خوبه یا پایین؟ اصولا وقتی که خالص ارزش فروش دارایی یا ارزش خالص دارایی‌های صندوق بالا باشد یعنی اینکه ارزش یک سهم یا صندوق زیاد است. اما این دلیل نمی‌شود که حتما بتوانید با آن سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهید.

Nav چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ ارزش خالص دارایی شرکت یا ارزش خالص دارایی صندوق با کسر کردن ارزش کل دارایی‌های آن شرکت یا صندوق از مجموعه کل بدهی‌های آن‌ها بدست می‌آید. در اینترنت، ابزار محاسبه آنلاین nav هم وجود‌ دارد که  می‌توانید با آن ارزش سهام nav را محاسبه کنید.

مقدار خالص ارزش روز دارایی در بورس چیست؟

 اهمیت ارزش خالص دارایی ها چیست؟

با توجه به تعریف ارزش خالص دارایی در سبدگردانی اهمیت واحد ارزش خالص دارایی چیست؟ برای سرمایه‌گذاران معنی ارزش خالص دارایی نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌ها به همراه سود تقسیمی آنها چقدر تغییر کرده است. این تغییرات هم به‌ مجموعه بازده‌هایی که از سبد سرمایه به دست می‌آید، تأثیر می‌گذارند.

در نتیجه، سود یا زیانی که هر سرمایه‌گذار می‌کند با روش ارزش خالص دارایی و تغییرات آن مشخص می‌شود. همچنین، سرمایه‌گذاران از ارزش منصفانه خالص دارایی‌ها برای مقایسه عملکرد شرکت‌ها و سهام‌داران استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که ارزش روز خالص دارایی‌ها برای هر صندوق با حساب یک روز تاخیر برای روز بعد و بر مبنای قیمت پایانی دارایی‌های آن صندوق محاسبه می‌شود.

 اهمیت ارزش خالص دارایی ها چیست؟

مفاهیم سبد گردانی بورس: بازده سبد (returns) چیست؟

در مبحث سرمایه‌گذاری بازده سبد مفهومی است که خیلی مطرح می‌شود. در اصل بازده سبد میزان سود یا ضرری است که پس از سرمایه‌گذاری در یک سبد سهام دریافت می‌کنید. برای مثال، فرض کنید که سبدی با چند سهام دارید. حالا قیمت برخی از سهام‌هایی که چند ماه پیش خریده‌اید، بیشتر شده‌اند. اگر این سهام‌ها را از سبد‌تان بفروشید، می‌توانید سود کسب کنید. اما اگر زمانی این سهام‌ها را بفروشید که قیمت‌شان نسبت به قیمت زمان خرید کمتر باشد، آن وقت ضرر کرده‌اید.

برای محاسبه سود سبدگردانی بازده سهام باید از فرمول بازده واقعی استفاده کنید. در فرمول محاسبه بازده پرتفوی دو فاکتور اصلی وجود دارد. یکی ارزش فعلی سبد است که شامل ارزش کل سهام‌ها یا دارایی‌ها است که در حال حاضر در سبد وجود دارد. دیگری ارزش اولیه سبد است که شامل ارزش کل سهام‌ها یا دارایی‌هایی می‌شود که در شروع سرمایه گذاری داشته‌اید.

در نحوه بازده سبد سهام باید این دو مقدار را از هم کسر و تقسیم بر ارزش اولیه سبد کنید. سپس، در مرحله نهایی نحوه محاسبه بازده سبد سهام، آن‌ها را در 100 ضرب کنید تا بازده سبد را بتوانید بدست آورید.

مفاهیم سبد گردانی بورس: بازده سبد (returns) چیست؟

معنی سبدگردانی و مفاهیم آن: مفهوم سرمایه گذار (investor) چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مفهوم سرمایه گذار بورس داشته باشیم، باید بگوییم که سرمایه‌گذار در بورس فردی است که پول خود را در دارایی‌های مختلف می‌گذارد تا بتواند سود بیشتری از آن کسب کند. اما در مورد سرمایه گذاری در سبد گردانی چه؟ قبلاٌ این را توضیح دادیم.

برای سرمایه‌گذاری حتما مجبور نیستید که فوت و فن آن را یاد بگیرید. در واقع، سرمایه‌گذار حرفه ای در بورس سبد گردانی به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون یاد گرفتن ریسک و بازده و مفاهیم دیگر اقتصادی با روش سبدگردانی وارد بازار سرمایه شوید.

سرمایه‌گذار حرفه ای بورس سبد گردانی کسی است که پول خود را به یک مدیر سبد سرمایه می‌دهد. سپس، این سبدگردان است که تصمیمات سرمایه‌گذاری عمده را البته با مشاوره فرد سرمایه گذار اصلی انجام می‌دهد.

معنی سبدگردانی و مفاهیم آن: مفهوم سرمایه گذار (investor) چیست؟

مفاهیم طرح های سبدگردانی: مفهوم سبد اوراق بهادار (portfolio) چیست؟

سبد اوراق بهادار یا پرتفوی به مجموعه‌ای از سهام‌های اوراق بهادار می‌گویند که شما به عنوان سرمایه‌گذار آنها را خریده‌اید. در نتیجه، مجموع این سهام‌ها سبد اوراق بهادار را تشکیل می‌دهند. هدف اصلی از درست کردن سبد اوراق بهادار در سبدگردانی کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است.

برای مثال، فرض کنید اگر قیمت یکی از سهام‌ها در این سبد پایین بیاید، این احتمال وجود دارد که قیمت سهام دیگر بیشتر شود. به این صورت، صرفا فقط ضرر نمی‌کنید و می‌توانید با فروش سهم‌های دیگر که قیمت آنها بالا رفته سود کنید.

در بازار مالی هم افرادی هستند که می‌توانند ارزش سهم‌ها را تخمین بزنند. البته متوجه این باشید که این افراد باید گواهینامه اوراق بهادار داشته باشند. اصولا گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار برای کسانی صادر می‌شود که در بازارهای مالی و سرمایه کار می‌کنند.

در خصوص سبدگردان (portfolio manager) اوراق بهادار فردی که مسئول مدیریت سبد اوراق بهادار بورس است، باید به مقررات مدیریت سبد اوراق بهادار واقف باشد. این مقررات به سبدگردان کمک می‌کند تا به بهترین نحو سبد اوراق بهادار را مدیریت کند.

مفاهیم طرح های سبدگردانی: مفهوم سبد اوراق بهادار (portfolio) چیست؟

اصطلاحات کاربردی سبدگردانی: مفهوم امین یا متولی سبد (Trustee)

همانطور که گفتیم سبدگردان مسئولیت مدیریت سبد سرمایه و سبدگردانی را بر عهده دارد. اما چه کسی بر روی کار سبد گردان نظارت می‌کند؟ این کار به امین یا متولی سبد محول می‌شود. امین یا متولی سبد یک شخص حقوقی است که با بستن قرارداد با سبدگردان و تایید سازمان بورس فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

یکی از وظایف امین سبدگردان این است که بر روی تراکنش‌های سبدگردان نظارت کند و ببیند که آیا سبدگردان کار خود را به خوبی و درستی انجام می‌دهد یا خیر.

اعمال محدودیت معاملاتی و نظارت بر روی سبدگردانی

نکته دیگر دیگر اعمال محدودیت‌های معاملاتی از سوی سرمایه‌گذار بر روی سبدگرداناست. برای مثال، فرض کنید که خیلی از سرمایه‌های فرد در قالب ملک و زمین است، اما سرمایه‌گذار نمی‌خواهد سبد گردانیوارد این نوع معاملات شود. در این صورت می‌توان این محدودیت را روی قرارداد برای سبدگرداناعمال کرد.

نکته مهم دیگر دسترسی سرمایه‌گذار به نرم‌افزار گزارش سبدگردانی است که اطلاعات آماری ازمیزان بازدهی سبدو معاملات آنرا ارائه می‌دهد. علاوه بر این، امکان اعمال نظارت برعملیات سبدگردانی هم وجود دارد که بر طبق این بند فردی به نام امین سبد بر عملکرد سبدگردان نظارت می‌کند.

اگر گزارش عملکرد سبدگردان‌ها مخالف با قوانین و مقررات سازمان بورس بود، امین سبد سازمان بورس را مطلع کرده و سازمان بورس هم با با سبد گردان برخورد لازم را انجام می‌دهد. گزارش بازدهی شرکت‌ های سبدگردان و نظارت بر عملکرد سبدگردان رسمی بورس عامل مهمی در قراردادهای سبدگردانی است.

اعمال محدودیت معاملاتی و نظارت بر روی سبدگردانی

مزایای سبدگردانی چیست؟

با هر روشی که بخواهید وارد بازار سرمایه‌گذاری شوید، باید به مزایا و معایب آن فکر کنید. هیچ روشی ایده‌آل و بی‌نقص نیست. روش سبدگردانی هم همینطور است. با این حال، مزایای سرمایه‌گذار حرفه‌ای بورس با انتخاب بهترین سبدگردان بورس هم کم نیست که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ورود آسان به بازار سرمایه است.

از آنجایی که بازار سهامیک بازار رقابتی برای کسب سود لحظه‌ای است، احتیاج به دانش و مهارت خوبی برای سرمایه گذاری دارد. اما متاسفانه خیلی از افراد این مهارت را ندارند. خوبی اصلی سبدگردانی این است که وقتی کار سرمایه‌گذاری را به خدمات بورس سبدگردان می‌سپارید، او می‌تواند با دانشی که دارد این کار را به راحتی انجام دهد. بنابراین، دیگر نیازی نیست که نگران کسب مهارت یا اطلاعات کافی در مورد بورس و سرمایه گذاری باشید. مزایای سبدگردانی چیست؟

مزایای استخدام سبدگردان بورس چیست: کاهش ریسک سرمایه گذاری با سبدگردانی

اگر سبد سرمایه خود را به یک سبدگردان ماهر بسپارید، او تجربه کافی دارد که بداند در چه سبدهایی سرمایه‌گذاری کند و ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل برساند. علاوه بر این، نحوه‌ی کارکرد سبدگردان این است که سود او مستقیما با سود سرمایه‌گذاری شما مرتبط است. برای همین، او نهایت تلاش خود را می‌کند تا سبدگردانی را به خوبی خوبی انجام دهد و حداکثر سود سرمایه گذاری را بیشتر کند.

حکم شرعی سبدگردانی

اگر سرمایه‌گذار به سبدگردان اختیار دهد که با سرمایه او وارد بازارهای مالی مانند بورس شود و معاملات را به قصد کسب سود انجام دهد و سرمایه‌گذار میزانی از سود بدست آمده را بر طبق توافق بین طرفینو دستورالعمل فعالیت سبدگردانی به سبدگردان بدهد، منع شرعی وجود ندارد.

مزایای استخدام سبدگردان بورس چیست: کاهش ریسک سرمایه گذاری با سبدگردانی

خطرات سبدگردانی اختصاصی چیست؟

به جز مزایای سبدگردانی اختصاصی، این روش خطرات و ریسک‌های خاص خودش را دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

  • ریسک بازار: یکی از مهمترین ریسک‌های سبدگردانی،ریسک بازاراست که بخاطر تغییرات در عوامل بازارمی‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.
  • ریسک اعتباری: ریسک دیگر ریسک اعتباری است که ممکن است در آن طرف معامله در زمان سرمایه‌گذاری تعهدات خود را به طور کامل انجام ندهد.
  • ریسک نقدینگی: این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذار نتواند سرمایه‌ها را به سرعت و قیمت نزدیک به ارزش واقعی خرید و فروش کند که به آن ریسک نقدینگی می‌گویند.
  • ریسک عملیاتی: گاهی اوقات فرآیندهای داخلی در بازار بورس یا رویدادهایی که از خارج بر روی آن تأثیر می‌گذارند، ممکن است که باعث ضرر در سرمایه گذاری شود که به آن ریسک عملیاتیمی‌گویند.

به غیر از این، نباید ریسک و بازده تورم در بازار را هم نادیده گرفت که باعث افزایش قیمت‌ها در اقتصاد می‌شود و روی سرمایه‌گذاری سبد گردانی تاثیر سوء می‌گذارد. با این حال، یک سبد گردان ماهر این قابلیت را دارد که انواع ریسک و بازده سبد سهام را شناسایی کند و با توجه به آن‌ها سبد سرمایه را به بهترین نحو مدیریت کند.

خطرات سبدگردانی اختصاصی چیست؟

سود سبدگردانی چقدر است؟

سود سبدگردانی چقدر است؟ بازار بورس بازاری است که لحظه به لحظه دچار نوسان است. در نتیجه، اگر می‌خواهید در مورد بیشترینسود سبدگردانی بدانید، نمی‌توان جواب معینی در این خصوص ارائه داد. با این حال می‌توانید اطمینان داشته باشید که سبدگرداننهایت تلاش خود  را می‌کند که برای سبد سرمایه شما سود کسب کند.

این به این خاطر است که کارمزد ثابت سبدگردان مستقیما به سود سبد سرمایه شما وابسته است؛ یعنی اینکه اگر سود سبد سرمایهکمتر از سود بانکی باشد کارمزدی به سبدگردان تعلق نخواهد گرفت.

با اینکه سود تضمین‌شده‌ای در روش سبدگردانی خصوصی وجود ندارد، اما سبدگردان نهایت تلاش را خواهد کرد تا این سود را به دست بیاورد.

سود سبدگردانی چقدر است؟

معرفی مفهوم سبدگردانی: بهترین شرکت های سبدگردان چیست؟

تا اینجا در مورد سبدگردانی در ایران صحبت کردیم. اما می‌خواهیم چند نمونه از شرکت‌ها با بهترین سبدگردانی را معرفی کنیم.

  • سبدگردانی کارگزاری مفید: شرکت سبدگردانی کارگزاری مفید است که از سال 1373 کار خود را آغاز کرده است. انواع صندوق سبدگردانیمفید برای سرمایه گذاران مختلف ساخته شده‌اند. با این حال، شرایط سبدگردانی کارگزاری مفید با صندوق‌های عادی متفاوت است. حداقل سرمایه برای سبدگردانی مفید 5 میلیارد تومان است! بنابراین، اگر بودجه‌ی زیادی دارید، می‌توانید از خدمات سبدگردانی مفید استفاده کنید.
  • سبد گردانی کارگزاری آگاه: یکی دیگر از بهترین شرکت های سبد گردانی شرکت سبدگردانی اختصاصی آگاه است. حداقل سرمایه برای سبدگردانی آگاه هم 5 میلیارد توماناست.

سایر شرکت‌های سبد گردان

به غیر از این دو، شرکت های سبدگردانی دیگر در لیست سبدگردان های دارای مجوزکه خدمات سبدگردانی را در ایران ارائه می‌دهند شامل این شرکت‌های می‌شوند: شرکت سبدگردانی فارابی، شرکت سبدگردانی پاداش سرمایه، شرکت سبدگردانی پاسارگاد، شرکت سبدگردانی ثروت پویا، شرکت سبدگردانی ایساتیس پویا، شرکت سبدگردانی لوتوس پارسیان، سبدگردانی بانک پارسیان، شرکت سبدگردانی حافظ، سبدگردانی همراه، شرکت الگوریتم سبدگردان، شرکت سبدگردانی هدف و شرکت سبدگردانی اقتصاد بیدار.

شما می‌توانید با مقایسه سبدگردان‌ ها و مخصوصاٌ با مقایسه بازدهی سبدگردان‌ هاشرکت مورد نظر خود را انتخاب کنید. بررسی میزان سود سبدگردان‌ ها (مثل بررسی شرکت سبدگردانی الگوریتم با سود شرکتهای دیگر) در این زمینه برای شما کاربردی خواهد بود.

معرفی سبدگردان: بهترین شرکت های سبدگردان چیست؟

سبدگردان خوب می‌خواهم

در صورتی که در لیست سبدگردانی ها به دنبال یک سبدگردان خوب می‌گردید، باید به چند ویژگی توجه کنید. اول از همه اینکه سبدگردان باید توانایی آنالیز و تحلیل فنی بازار سرمایه و تجربه کافی در این کاررا داشته باشد.

یک ویژگی مهم دیگر در چک لیست سبدگردانی و انتخاب پربازده ترین سبدگردان این است که آنها باید در زمینه خدمات پشتیبانیماهر باشند. این به این معنی است که اگر با شرکت سبدگردان یا فرد سبدگردان کار می‌کنید، او باید به راحتی بتواند کانال‌های ارتباطی و پاسخگویی به سوالات را فراهم کند.

یک ویژگی خوب و مهم دیگر سبدگردان وظیفه‌شناسو ماهر این است که بطور منظم و دقیق گزارشات کار و عملکرد سبد سرمایه را ارائه دهد. علاوه بر این، یک سبدگردان ماهر باید این تدبیر و بینش را داشته باشد تا بتواند سبد‌های متفاوت با ریسک‌های مختلف بسازد تا ریسک سرمایه گذاری را متعادل کند.

حتما در انتخاب شرکت سبد گردان یا بهترین سبدگردان مستقل حواستان باشد که آن‌ها دارای مجوز قانونی سبد گردانی باشند، زیرا فعالیت غیرقانونی سبدگردان‌ها مشمول جرم سبدگردانی بدون مجوز می‌شود.

سوالات سبدگردانی: سبدگردان خوب می‌خوام

چگونه سبدگردان شویم؟

اگر به فعالیت در بازار بورس علاقه دارد و می‌خواهید تبدیل به یک سبد گردان شوید، اول از همه باید به اندازه کافی در زمینه مدیریت سهام و گرفتن تصمیم‌های مهم در موردخرید و فروش سهامتجربه کافی داشته باشید. همچنین، یکی دیگر از توانایی‌ها برای سبدگردان شدن این است که فرد باید بتواند به خوبی تغییرات در بازار سهام را پیش‌بینی کرده و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرد.

علاوه بر این، سبدگردان باید مدرک مجوز سازمان اوراق بهادار برای سبدگردانییا اخذ نمایندگی سبدگردانی دریافت کند و برای این کار باید مدارک مختلفی را به این سازمان ارائه دهد. پس از اینکه توانستید مدارک لازم برای کسب مجوز سبدگردانیاشخاص حقیقی و حقوقی را از سازمان اوراق بهادار دریافت کنید، می‌توانید با یک شرکت که خدمات سبدگردانی ارائه می‌دهد، قرار داد ببندید.

شما می‌توانید با حکم سبدگردانی در بورس و مدرک سبدگردانی به عنوان یک سبد گردان مستقل یا فریلنس فعالیت خود را آغاز کنید.

سوالات سبدگردانی: چگونه سبدگردان شویم؟

 

مقالات مرتبط

نظرات