وام بدون ضامن چیست و به چه افرادی تعلق می گیرد؟ معرفی بانک ها و نحوه دریافت

آیا می‌خواهید از بانک وام بگیرید، اما عجله دارید که این کار سریع انجام شود؟ در این صورت، گرفتن یک وام بدون ضامن پاسخ مشکل شما است! خوبی وام‌های بدون ضامن این است که شما راحت و سریع می‌توانید آنها را درخواست بدهید. همچنین، کس دیگری هم مجبور نیست که در مسئولیت بازپرداخت وام شما شریک باشد. اما آیا شما می‌دانید که اصلاً وام‌های بدون ضامن چه هستند و شرایط دریافت آنها چیست؟ برای دانستن بیشتر در مورد شرایط، مدارک لازم و میزان حداکثر سقف وام بدون ضامن و دیگر نکات مربوط به آن در این مطلب از اینوستو همراه ما باشید.

وام بدون ضامن چیست؟

قبل از اینکه در مورد تعریف وام بدون ضامن صحبت کنیم، بیاید ببینیم که اصلاً ضامن یعنی چه؟ ضامن یعنی فردی که شما به بانک معرفی می‌کنید که در صورت عدم توانایی شما در پرداخت اقساط بانک او مسئولیت بازپرداخت وام شما را متقبل خواهد شد. بنابراین، تسهیلات بدون ضامن یعنی اینکه شما نیازی به معرفی ضامن برای گرفتن به وام ندارید.

خیلی از بانک‌ها برای فروش وام‌ها با سقف مبالغ زیاد متقاضیان را مجبور به معرفی ضامن می‌کنند. اما برخی از وام‌ها وجود دارند که شما برای دریافت آنها به گرفتن ضامن احتیاجی ندارید. با این حال، بانک مدارک دیگر شما مثل سابقه اعتباری یا فیش حقوقی‌تان برای این کار بررسی می‌کند. با این وجود، دقیقاً چه افرادی برای گرفتن تسهیلات بدون ضامن واجد شرایط هستند؟

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ضامن به مطلب معرفی انواع ضامن بانکی برای وام + مدارک مورد نیاز مراجعه فرمایید.)

وام بدون ضامن چیست؟

چرا گرفتن وام بدون ضامن راه حل خوبی برای تامین سرمایه است؟

تصور کنید که شما می‌خواهید در زمان کوتاهی بعد از ازدواج وسایل زندگی را برای خود بخرید یا خانه‌ای تهیه کنید یا برای درمان وام بگیرید. در این صورت، شما باید در اسرع وقت این کار را انجام دهید، درست است؟ برای همین به یک وام فوری نیاز دارید. با این حال، اکنون اکثر بانک‌های ایران برای دادن وام فوری با مبالغ بالا داشتن ضامن را یک شرط اجباری می‌کنند. اما وام‌هایی هم وجود دارند که شما برای گرفتن آن‌ها احتیاج به ضامن ندارید.

بانک‌ها معمولا برای دادن این نوع وام‌ها سابقه اعتباری یا فیش حقوقی شما را بررسی می‌کنند که شرایط و مدارک خاص خودش را می‌خواهد. از سوی دیگر هم، یک خوبی گرفتن تسهیلات بدون ضامن این است که شما مسئولیت بازپرداخت وام را به فرد دیگری نمی‌اندازید و هم این که می‌توانید وامتان را سریع از بانک دریافت کنید. اما دقیقاً شرایط دریافت وام بدون ضامن چیست؟

شرایط دریافت وام بدون ضامن چیست؟

بانک‌های مختلف در ایران شرایط متفاوتی برای ارائه تسهیلات بدون ضامن دارند. اما پیش از هر چیزی، خوب است بدانید که این بانک‌ها به هر کسی تسهیلات بدون ضامن را ارائه نمی‌دهند. معمولا بانک‌ها به کسانی وام‌های بدون ضامن و مخصوصاً با مبالغ بالا را می‌فروشند که مشاغل دولتی داشته یا جزو بازنشستگان و مستمری بگیران دولت باشند.

همچنین، شاغلان شرکت‌های خصوصی که حقوقشان از بانک‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود هم می‌توانند برای دریافت وام بدون ضامن اقدام کنند. علاوه بر این، بانک به سوابق اعتباری این افراد در زمینه بازپرداخت وام، چک برگشتی و معوقه هم نگاه می‌کند. در صورتی که اعتبار سابقه مالی چنین افرادی در بانک خوب باشد، آنها می‌توانند برای دریافت تسهیلات بدون ضامن اقدام کنند.

از سوی دیگر، با اینکه نام این تسهیلات بدون ضامن است، اما بانک می‌تواند درخواست وثیقه یا ضمانتی دیگر به غیر از یک ضامن شخص یا فرد کند. بنابراین، بسته به بانک شما این شرایط و الزامی کردن وثیقه می‌تواند متفاوت باشد.

شرایط دریافت وام بدون ضامن چیست؟

حداکثر مبلغ دریافت وام بدون ضامن چقدر است؟

حداکثر مبلغ دریافت تسهیلات بدون ضامن در بانک‌های مختلف متفاوت است. برای مثال، بانک شهر سقف تسهیلات وام بدون ضامنش ۵۰ میلیون تومان است. اما بانک‌هایی مثل بانک‌های ملی، ملت، مسکن، کشاورزی و صادرات حداکثر مبلغ دریافت وام بدون ضامنشان در حد ۱۰۰ میلیون تومان است. بنابراین، برای اطلاع دقیق‌تر از حداکثر مبلغ دریافت تسهیلات بدون ضامن بهتر است که به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

مدارک لازم دریافت وام بدون ضامن برای بانک‌ها چه هستند؟

طبیعتاً هر بانکی برای دریافت وام بدون ضامن از شما می‌خواهد که یک سری مدارک را ارائه دهید. این مدارک می‌توانند بسته به بانک شما فرق کنند. اما یک سری مدارک که همه بانک‌ها از شما می‌خواهند اغلب مشترک هستند. برای مثال، شما علاوه بر مدارک هویت و شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی باید فیش حقوقی یا گواهی اشتغال به کار خود را به بانک ارائه دهید.

همچنین، بانک به سابقه مالی شما در بازپرداخت وام‌ها یا عدم داشتن چک معوق یا برگشتی هم نگاه می‌کند. برخی از بانک‌ها هم حتماً اسناد مربوط به گردش حساب شما را با توجه به مبلغ وامی که می‌خواهید دریافت کنید بررسی خواهند کرد.

علاوه بر این، برخی از بانک‌ها به جای گرفتن ضامن شاید از شما بخواهند که ضمانتی مثل وثیقه را به بانک ارائه دهید. بنابراین برای دانستن اطلاعات بیشتر در مورد مدارک مورد نیاز دریافت تسهیلات بدون ضامن بهتر است که به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

(اگر می خواین در سریع ترین زمان وام بگیرید قبل از آن مطلب وام فوری چیست: معرفی انواع وام فوری + شرایط و نحوه دریافت از بانک ها را مطالعه فرمایید.)

مدارک لازم دریافت وام بدون ضامن چیست؟

مبلغ اقساط تسهیلات بدون ضامن چه قدر است؟

هر بانکی که به شما وام بدون ضامن می‌دهد آن را با مدت بازپرداخت و سود معین می‌فروشد. در نتیجه، مبلغ اقساط هر بانک متفاوت است. برای مثال، بانک مهر ایران حداکثر مبلغ تسهیلات بدون ضامنش ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصدی و مدت بازپرداخت ۳۶ ماه است.

با توجه به سود این نوع وام شما باید در هر ماه 2 میلیون و ۹۵۲ هزار تومان مبلغ وام را پرداخت کنید. از اینرو، بازپرداخت کل وام شما به بانک ۱۰۶ میلیون و 286 هزار تومان خواهد بود که سود بانک از بازپرداخت این وام ۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان می‌شود. به این صورت، مبلغ اقساط وام بانک مورد نظرتان با توجه به مدت بازپرداخت و سود آن حساب می‌شود.

مبلغ اقساط تسهیلات بدون ضامن چه قدر است؟

آیا کاسبان مشاغل آزاد می‌توانند تسهیلات بدون ضامن بگیرند؟

ما پیش از این هم گفتیم که یکی از شرایط دریافت وامِ بدون ضامن توسط بانک‌ها این است که کسانی که برای چنین وامی اقدام می‌کنند، باید مستمری بگیر و شاغل پست‌های دولتی باشند. این به این خاطر است که بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند اعتبارسنجی و سابقه مالی آنها را با توجه به درآمد ثابتی که دارند بسنجند.

به این صورت، آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا متقاضیان توانایی مالی برای بازپرداخت اقساط وام را دارند یا خیر. اما در مورد کاسبان مشاغل آزاد این مسئله فرق می‌کند. دلیل آن این است که خیلی از آنها فیش حقوقی رسمی ندارند و درآمدشان هم ممکن است ثابت نباشد.

برای همین، بانک‌ها داشتن یک ضامن را برای چنین افرادی الزامی می‌کنند. بنابراین، پاسخ این سوال که آیا کاسبان مشاغل آزاد می‌توانند تسهیلات بدون ضامن بگیرند به احتمال زیاد «خیر» است، چون معمولاً بانک‌ها چنین افرادی را واجد شرایط دریافت وام بدون ضامن نمی‌دانند.

آیا وام ازدواج در گروه تسهیلات بدون ضامن قرار می‌گیرد؟

بانک‌ها معمولاً برای دادن وام ازدواج معرفی یک یا دو ضامن را حتماً الزامی می‌کنند. برای مبالغ بالاتر هم تعداد این ضامن‌ها ممکن است بیشتر شود. با این حال، اگر شما کارمند رسمی دولت یا مستمری بگیر آن باشید و مدارک و شرایط لازم برای دریافت این وام را داشته باشید، می‌توانید برای دریافت وام بدون ضامن اقدام کنید. با این وجود، در اصل وام ازدواج به خاطر الزامی بودن معرفی ضامن در گروه تسهیلات بدون ضامن قرار نمی‌گیرد.

(اگر به دنبال وام با قرض الحسنه هستید قبل از آن مطلب وام قرض الحسنه چیست: معرفی شرایط و مدارک مورد نیاز مطالعه فرمایید.)

آیا وام ازدواج در گروه تسهیلات بدون ضامن قرار می‌گیرد؟

نحوه دریافت تسهیلات بدون ضامن با اعتبار سنجی چگونه است؟

ما پیش از این هم گفتیم که بانک برای شرایط دریافت وام بدون ضامن از معیارهای دیگری مثل اعتبارسنجی یا بررسی فیش حقوقی افراد استفاده می‌کند. برای این کار، بانک‌ها رفتار شما در بازپرداخت اقساط وام، مبلغ بدهی‌های جاری شما به بانک، میزان تنوع تسهیلات دریافتی و … را برای اعتبارسنجی بررسی می‌کنند. این اعتبارسنجی می‌تواند رتبه A، B و C داشته باشد.

سپس، بانک‌ها بنا بر این رتبه اعتبارسنجی و مبلغ وام می‌توانند تعیین کنند که متقاضی می‌تواند بدون ضامن درخواست بدهد یا خیر. برای مثال، خیلی از بانک‌ها برای افرادی که رتبه اعتبارسنجی‌شان A و B است می‌توانند وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را بدون ضامن بدهند.

اما از طرفی هم آنها دادن چک یا سفته در چنین مواردی را برای متقاضی الزامی می‌کنند. اما برای کسانی که رتبه اعتبارسنجی‌شان C است، آنها فقط می‌توانند برای وام‌هایی با سقف ۵ تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون ضامن بگیرند و برای گرفتن وام با مبالغ بالاتر باید حتماً ضامن داشته باشند.

چه تفاوتی بین تسهیلات بدون ضامن و با ضامن وجود دارد؟

مسلماً بزرگترین و مهمترین تفاوت بین وام بدون ضامن و با ضامن معرفی یک شخص به عنوان ضامن به بانک است. در کل، بانک برای مبالغ بالا از متقاضیان می‌خواهد که یک یا دو ضامن یا حتی بیشتر را هم معرفی کنند. این در واقع یک مکانیزم کاهش ریسک از سوی بانک برای دادن وام به متقاضی و اطمینان حاصل کردن بانک از پرداخت مبالغ قسط وام توسط متقاضی است. با این حال، معمولاً برای مبالغ کمتر نیازی به معرفی ضامن وجود ندارد. برای همین، روند دریافت این نوع وام‌ها سریعتر است.

(برای آشنایی بیشتر با وام های کم سود مطلب معرفی 10 وام بانکی با سود کم را مطالعه فرمایید.)

چه تفاوتی بین تسهیلات بدون ضامن و با ضامن وجود دارد؟

آیا نرخ سود وامِ بدون ضامن متفاوت است؟

از لحاظ متغیر بودن نرخ سود در تسهیلات بدون ضامن، شما باید به شرایط دادن وام هر بانک و مبلغ بازپرداخت آن دقت کنید. برای مثال، نرخ سود تسهیلات بدون ضامن برای بانک صادرات ۲۳ درصد است. این در حالی است که برای وام‌های نقدی دیگر این میزان می‌تواند بین دو تا سه درصد تا ۱۸ درصد متغیر باشد. بنابراین، نرخ سود هرگونه وام از جمله وام بدون ضامن و ضامن ممکن است با دیگری متفاوت باشد. از اینرو، برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد بهتر است که به بانک مورد نظر خودتان مراجعه کنید.

اگر بدهی معوقه داشته باشم می‌توانم وامِ بدون ضامن بگیرم؟

داشتن هرگونه بدهی معوقه یا دیر کردن در بازپرداخت اقساط وام بانکی می‌تواند امتیاز منفی در رتبه اعتبارسنجی شما داشته باشد. در نتیجه، گرفتن وام بدون ضامن هم برای شما دشوارتر خواهد بود. با این حال، نوع سخت‌گیری و شرایط بانک‌ها در این مورد می‌توانند متفاوت باشند که برای اطمینان بیشتر از این مسئله بهتر است که از بانک مورد نظرتان در این مورد پرس و جو کنید.

اگر بدهی معوقه داشته باشم می‌توانم وامِ بدون ضامن بگیرم؟

چه بانک‌هایی وام بدون ضامن را ارائه می‌کنند؟

بانک‌های مختلفی در ایران وجود دارند که شما می‌توانید از آنها تسهیلات بدون ضامن را دریافت کنید. برخی از این‌ها بانک‌ها عبارتند از: بانک ملت، ملی، سپه، مسکن، صادرات، تجارت، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، توسعه تعاون، پست بانک ایران، قرض الحسنه مهر ایران، رفاه کارگران و بانک شهر. توجه داشته باشید که هر کدام از این بانک‌ها مبالغ وام بدون ضامن متفاوتی را عرضه می‌کنند و شرایطشان هم برای فروش این وام‌ها متفاوت است.

انتخاب بهترین وام با شرکت اینوستو

در شرایط کنونی اقتصادی که کشور ما در حال حاضر در آن وجود دارد، خیلی‌ها برای تامین مایحتاج هزینه‌های خرید مسکن و ازدواج می‌خواهند وام بگیرند. با این حال، انتخاب وامی که با شرایط مالی شما مطابقت داشته باشد ممکن است کار آسانی نباشد. برای همین، شما می‌توانید به سایت اینوستو مراجعه کنید.

ما در این سایت و در بخش مقایسه خدمات مالی و در قسمت وام می‌توانیم به شما به طور آنلاین کمک کنیم تا بهترین وام را با توجه به شرایط مالی، مبلغ قسط و سقف وام خودتان تعیین کنید. همچنین، ما در اینوستو با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب در زمینه انتخاب وام می‌توانیم به شما کمک کنیم تا ببینید آیا واجد شرایط دریافت وام بدون ضامن هستید یا خیر.

جهت کسب اطلاعا بیشتر در مورد وثیقه وام به مطلب وثیقه وام چیست: انواع وثیقه کدامند و چه شرایطی دارند؟ مراجعه فرمایید.)

انتخاب بهترین وام با شرکت اینوستو

 

مقالات مرتبط

نظرات